Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei
    I tilfelle er det meeeget hurtigvirkende.. ;D 8)
    Det er visst også noe som heter "fort og gale..." - som i dette tilfellet... 8)

    Grunnet dette ble inlegget slettet.....
    Kanke ha slikt stående.. ;D ;D ;D

    larkus skrev:
    He du begynt på brennevinet, 56fwb? :eek: :eek: :eek:
    Du verka no edru på telefonen.........
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Kom over denne: TARA Labs RSC Master Gen II Interconnect

    Det står at den er: Rectangular solid core conductors, each conductor is insulated w/ TARA’s proprietary Aero-PE. Several of these thin gauge RSC conductors are helixed around an air tube.

    Dette er litt gresk for meg :)

    Noen som kan oversette til norsk ?
     
    L

    larkus

    Gjest
    eiv skrev:
    Noen som kan oversette til norsk ?
    Flere tynne individuellt isolerte entrådete ledere med firkantet tverrsnitt som er viklet rundt en hul kjerne. Isolasjonen består av Tara Labs egen Aero-PE, sannsynligvis polyetylenskum. :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Finnes det en kabel som er veldig lik en 6kv massiv kobber kabel i egenskaper, men som er bøyelig ::)
    Eller er det bare denne feite kabelen som er bra nokk ;)
     

    Vedlegg

    hagr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Litt av poenget, så vidt jeg har forstått, er at det skal være massive ledere med stooort tverrsnitt, og det blir nødvendigvis stivt. Sølv er noget mykere, men vesentlig dyrere.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Litt korte koblingsender på din Kåre, Leikis ;D Lengre ender gir litt større fleksibilitet, men 4x6kv. er og blir uhåndterlig. Uansett ;D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    larkus skrev:
    Litt korte koblingsender på din Kåre, Leikis ;D Lengre ender gir litt større fleksibilitet, men 4x6kv. er og blir uhåndterlig. Uansett ;D
    Jeg får vel kle av den litt da sikkert, selv om jeg ikke liker avkledd Kåre :p

    Har den grå pølsa og de trådene inni noe hensikt som skjerming eller ? Noen som bruker naken Kåre ?
     
    L

    larkus

    Gjest
    I tillegg til biwiring med 4x6 kv PFSP-Kåre har jeg hektet på 2x6 kv. avkledd Kåre i bass/mellomtone. Avkledd Kåre ser ikke pent ut :eek: Dersom skjermen skal ha noen funksjon må den termineres til chassis på forsterkeren (minusterminal på forsterkere med ubalansert utgangstrinn). Kan muligens minske påvirkning fra Kåre til omliggende kabelsalat.
    Men dette kan jeg for lite om. Sikkert andre her på HFS som kan forklare dette her mye bedre .
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Gianfranco Fanucchi (affiliert med Northstar)... lager en kabel som slår alt av ekstreme tverrsnitt, men så var det prisen da mann, den er heeeelt syk!!!

    Jeg lagde en "naken" Kåre i 2000 tror jeg det var. Den ble bra, eieren bruker den enda tror jeg. På en subwoofer nå da...
    Problemene jeg synes var med da naken "kåre" var at den var noe diffus i mellomtonen. Fikk den aldri til å bli... "glassklar" synes jeg.
    Man må polere og rense lederen og belegge den med... jeg brukte gjengetape jeg fra biltrema, det er jo teflon det vøttø.
    Skit type teflon, men da ble den litt klarere.
    Synes og at "crimp" fattning og ikke lodding funker best på slike enorme tværrsnitt. Så fort jeg loddet synes jeg det ble litt mindre trykk i mellombassen. Liiii iiit miiiiiindje men dog... Jaja, jeg er ikke "the cable master da... ;)

    Pøkk, den var uhåndterlig ja... linket ikke jeg til en leverandør av myke kobberledere for litt siden? ...hm.
    Skal bla litt ... :p

    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    larkus skrev:
    I tillegg til biwiring med 4x6 kv PFSP-Kåre har jeg hektet på 2x6 kv. avkledd Kåre i bass/mellomtone. Avkledd Kåre ser ikke pent ut :eek: Dersom skjermen skal ha noen funksjon må den termineres til chassis på forsterkeren (minusterminal på forsterkere med ubalansert utgangstrinn). Kan muligens minske påvirkning fra Kåre til omliggende kabelsalat.
    Men dette kan jeg for lite om. Sikkert andre her på HFS som kan forklare dette her mye bedre .

    Skjermen vil ha sin funksjon selv om den ikke termineres. Så lenge skjermen ligger vrundt lederne vil de ikke kunne fange opp signaler. Som med rør-hylser, de hindrer mikrofoni kun ved å settes over rørene, no termination.


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ok ser man det ! Nyt for mig at EMC og mikrofoni er en og samme sag.
     
    L

    larkus

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    Skjermen vil ha sin funksjon selv om den ikke termineres.


    Mvh. RS
    Fungerer skjermen etter hensikten uten at den forbindes i noen av endene?
     

    hagr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Den var jeg ikke helt med på... RS, kan du utdype den litt?

    Nå skal jeg bli kompis med Kåre jeg også! Bestlite noen meter 4*6kv fra elfa i stad :) (slapp av, jeg skal ikke bruke dem sammen med MAE SET-1)

    Harald
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    larkus skrev:
    I tillegg til biwiring med 4x6 kv PFSP-Kåre har jeg hektet på 2x6 kv. avkledd Kåre i bass/mellomtone. Avkledd Kåre ser ikke pent ut :eek: Dersom skjermen skal ha noen funksjon må den termineres til chassis på forsterkeren (minusterminal på forsterkere med ubalansert utgangstrinn). Kan muligens minske påvirkning fra Kåre til omliggende kabelsalat.
    Men dette kan jeg for lite om. Sikkert andre her på HFS som kan forklare dette her mye bedre .

    Skjermen vil ha sin funksjon selv om den ikke termineres. Så lenge skjermen ligger vrundt lederne vil de ikke kunne fange opp signaler. Som med rør-hylser, de hindrer mikrofoni kun ved å settes over rørene, no termination.


    Mvh. RS
    Hvis du ikke giver skærmen et potentiale ved eks.v. en signal ledning så vil der komme støj, støjen bliver opsamlet og gå igennem kapaciteten som er mellem skærm og leder, det vil også ske ved en højtaler ledning men du vil nok ikke umildbart hører det, på grund af signal niveauet er højere og impedansen er lavere, det gode ved at bruge skærm er hvis den er tung eks.v. af bly som jeg bruger kan den virke stabiliserende over for mikrofoni, og så har man mange muligheder for at forbinde den, i begge ender, kun i sender enden, eller lave en aktiv skærm, og det lyder alt sammen forskelligt, jeg kører i øjeblikket med aktiv skærm, noget som nogle kabel firmaer gør et meget meget stort nummer ud af, men det er der altså intet nyt i, det har været brugt i måle teknik i årtier eller mere.

    Og så spærre skærmen naturligvis for støj begge retninger ud af kablet og ind i kablet hvilket kan være en fordel nå man bruger digital forstærkere, ulempen er at kabel kapaciteten kan bliver højere.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Lydkaj nu har du afsløret endnu en ide jeg kan stjæle.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Noen her ,fra østfold helst, som har noen meter med 6kv SC til overs ?

    Ringt rundt til 5-6 elektrikere i byen her, veldig vanskelig å få tak i her tydeligvis :-\

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.559
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Noen her ,fra østfold helst, som har noen meter med 6kv SC til overs ?

    Ringt rundt til 5-6 elektrikere i byen her, veldig vanskelig å få tak i her tydeligvis :-\

    /jan
    På Ed, rett over grensa. I Sverige er det en butikk som hadde rull på rull med kabel sist jeg var innom der.

    Husker ikke hva butikken heter, men det er en slags Biltema/Clas Ohlson butikk.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    Noen her ,fra østfold helst, som har noen meter med 6kv SC til overs ?

    Ringt rundt til 5-6 elektrikere i byen her, veldig vanskelig å få tak i her tydeligvis :-\

    /jan
    På Ed, rett over grensa. I Sverige er det en butikk som hadde rull på rull med kabel sist jeg var innom der.

    Husker ikke hva butikken heter, men det er en slags Biltema/Clas Ohlson butikk.
    Da sjekker man på hitta.se og gulasidorna.eniro.se
    Takk for tips.

    I værste fall er det vel bare å bestille fra elfa, 10m 4x6kv. Kjekt å ha litt liggende.
    Høre med k-horn kællen i Halden også. Tror han hadde litt extra liggende, han kommer hjem før helgen mener jeg han sa. Overlever vel ett par dager med det som brukes nå 8)

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fikk tak i 6m kabel med 4x6kv sc.
    De hadde, eller kan skaffe, på Borg svakstrøm her i byen.
    Henter den i morgen tidlig så får vi se ;)

    /jan
     
    L

    larkus

    Gjest
    JanR skrev:
    Fikk tak i 6m kabel med 4x6kv sc.
    De hadde, eller kan skaffe, på Borg svakstrøm her i byen.
    Henter den i morgen tidlig så får vi se ;)

    /jan
    Du har noe å gle deg til, forutsatt at du får terminert den på forsvarlig vis :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    larkus skrev:
    JanR skrev:
    Fikk tak i 6m kabel med 4x6kv sc.
    De hadde, eller kan skaffe, på Borg svakstrøm her i byen.
    Henter den i morgen tidlig så får vi se ;)

    /jan
    Du har noe å gle deg til, forutsatt at du får terminert den på forsvarlig vis :)
    Brukt 6kv en god stund så famler ikke helt i blinde 8)
    Terminere ja, se om jeg finner meg noe store spader.
    De (kablene) jeg har ble litt for korte etter høytalerflyttingen, for å si det mildt.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hehehe, har 3 kattunger som syns det er forferdelig spennnede å fly bak racket her ::)
    Noe ikke far syns.

    /jan
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    frans skrev:
    ......eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
    Eller spille høyere ;)
    Har 3 kattunger (født 1 mai) som gjemte seg bak Forte'ene mine. Der sitter det en 15" passiv. Det tok meg 3 sk. så hadde jeg kurert de fra å ligge bak høytalerne.
    Tror det var Tool som sto i spilleren, vol pot opp på kl.11 og vips kattene borte.....resten av dagen ::)

    Men ja, katter og høytalere kan være en risikosport.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ahhh, der var 6m med kabel i hus. Bare å rigge seg til å begynne med avisoleringen 8)

    /jan
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    frans skrev:
    Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
    Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Duelund_Support skrev:
    frans skrev:
    Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
    Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !
    Fyttikatta.

    /jan
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Tror du Hifi klubben lodder de dali pluggene for meg om jeg tar med kablene?

    Jeg har ikke loddeutstyr selv.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    frans skrev:
    Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
    Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !
    Kjørte noen sinustoner under en kalibrering av bassene mine, ute å være klar over at katten lå under sofaen. Plustselig hørte jeg noen mjauing, og dro fram sofaen. der lå katten helt paddeflat og skrekkslagen, og når jeg løftet opp katten så jeg til min forundring at den hadde gjort fra seg.
    Det er mulig katter liker musikk, men dype sinustoner på høyt volum var ikke noe for katten min.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    eiv skrev:
    Tror du Hifi klubben lodder de dali pluggene for meg om jeg tar med kablene?

    Jeg har ikke loddeutstyr selv.
    Det gjør de vel om du betaler en liten slant. Bare passe på at du klemmer fast spadene til kabelen før du lodder, mekanisk kontakt er det beste. Loddingen er for å holde de på plass !
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.229
    Antall liker
    4.504
    Torget vurderinger
    1
    Leikis. skrev:
    eiv skrev:
    Tror du Hifi klubben lodder de dali pluggene for meg om jeg tar med kablene?

    Jeg har ikke loddeutstyr selv.
    Det gjør de vel om du betaler en liten slant. Bare passe på at du klemmer fast spadene til kabelen før du lodder, mekanisk kontakt er det beste. Loddingen er for å holde de på plass !
    Vanlige ringkabelsko og ei god krympetang er bedre (ca 250 kr for tanga på CO), og behøver ikke lodding. Klipp evt. opp ringen til gaffel eller sigd/krok. Den eneste ulempen er at det ikke glitrer.

    mvh
    KJ
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    8x12_TOM skrev:
    Duelund_Support skrev:
    frans skrev:
    Hadde tidligere to katter. Etter å ha få revet opp kantopphenget til bassen samt få diskantdomene oppskjært, så anser jeg katter som risikofylt - eller kan hende man må slutte å spille musikk som irriterer katter?
    Hvis anlægget lyder ordentlig elsker katten det !
    [/qu

    Kjørte noen sinustoner under en kalibrering av bassene mine, ute å være klar over at katten lå under sofaen. Plustselig hørte jeg noen mjauing, og dro fram sofaen. der lå katten helt paddeflat og skrekkslagen, og når jeg løftet opp katten så jeg til min forundring at den hadde gjort fra seg.
    Det er mulig katter liker musikk, men dype sinustoner på høyt volum var ikke noe for katten min.
    ;D ;D ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.581
    Antall liker
    3.467
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Vanlige ringkabelsko og ei god krympetang er bedre (ca 250 kr for tanga på CO), og behøver ikke lodding. Klipp evt. opp ringen til gaffel eller sigd/krok. Den eneste ulempen er at det ikke glitrer.
    Tanga bør vær GOD, ja, med skikkelig moment. Slik at man virkelig får en tight forbindelse.

    Forøvrig er vel nettop solid core håpløst å terminere. Massivt kobber er blødt og ettergivende. Over tid så vil vel grepet løsne, og den minste lufttilgang vil gi oksidering/irr? -Ikke minst hvis det er litt bevegelse i kabelen, eller de tas av/på innimellom.

    Med mine Silkspeak, som er multistranded fortinnet kobber, så er ikke dette noe problem. Det er liksom en slags spenst i kabelen som gir vanvittig god og tett kobling mellom ledere og sko.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Fede spoler men 0 ohm er de jo ikke! Hvad er modstanden ? Solidcore løsner med tiden hvis det ikke loddes.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Det var grove viklinger gitt. Er det 10 kvadrat firkant-tråd? Kan det være 10 meter inni den spolen der? Da er vel motstanden 0,0175 ohm....+/- litt. Det er uansett 0,3% av motstanden i talespolen - altså praktisk talt 0 ohm. Alt er jo relativt ;)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Duelund_Support skrev:
    Jeg ved ikke hvorfor den lave modstand giver bedre bas men det gør den. I mit system gav udskiftningen af en Duelund båndspole i olie indstøbt i pertinaxhus med en trafospole fra Monacor et særdeles betydeligt løft . De nye spoler har en modstand på 0,12 ohm mod de gamles o,5 ohm. Har set Mundorf spoler med 2x6 mm tråd med modstand på 0,04 ohm for en 6,8 mh spole. Mine skal ned på 6,2 mh og jeg er bange for jeg ikke er istand til at justere dem pågrund af den særlige konstruktion med 2 paralelle tråde. Og så er det prisen på 150 euro /stk :(

    Det er ikke impedansen men derimot resistansen som er poenget. Det var spolene som fikk meg til å begynne å tenke også.

    Uten å ha sett din spole; jeg har prestert å "justere" trafospolene ved å fjerne trafoblikk. Ikke ideelt men..
    - er det anvendt 2stk. 6kv rundtråder? Mundorf anvender rektangulær tråd (nesten flat) på 6x2mm.

    I nedre register er det stort kvadrat og strøm som teller, spolenes forvregning betyr mindre her. Dette er ok ved lav deling til f.ex fireveis. Deles det høyere er foliespoler klart å foretrekke til tross for høyere resistans ettersom de grunnet sin symmetriske oppbygning forvrenger vesentlig mindre. Nettopp dette er den vesentliger årsaken til at mange tror det er foliens form og ikke spolens symmertiske oppbygning som er årsaken til den reduserte forvregningen.


    Mvh. RS
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn