Alt til hus og bolig Den store kranglefrie strømproduksjonstråden

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Jeg har fått tatt research på mitt hus - med et ideelt pulttak, vest/sydvent, 240 m2 = 6.940 kWh estimert årsproduksjon. Ikke mye å hoppe i taket for egentlig.
Spesielt ikke siden peak produksjon er på dagtid om sommeren når du ikke er hjemme Og ikke trenger strøm. Og prisen er på bunn uansett.

H

Hardingfele

Gjest
Jeg har fått tatt research på mitt hus - med et ideelt pulttak, vest/sydvent, 240 m2 = 6.940 kWh estimert årsproduksjon. Ikke mye å hoppe i taket for egentlig.
Spesielt ikke siden peak produksjon er på dagtid om sommeren når du ikke er hjemme Og ikke trenger strøm. Og prisen er på bunn uansett.
Produksjonen er avhengig av solcellepanelets kapasitet, selvsagt. Ellers er beste output også en funksjon av kulde. Varme paneler leverer dårligere. Påsketider med kulde og refleksjoner fra snø gir størst effekt, også fordi batteriene ikke blir for varme.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.541
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Solcelle er vel ikke løsningen på all verdens problemer....

Jeg må bare spørre:
-Klarer en å spare inn invisteringen innen rimelig tid?
-Invertere som produserer ut på strømnettet -> støy på strømnettet -> Det liker vel ikke vi som har stereo?
-Vedlikeholdskostnad og varighet?
-Batteripakker er nevnt. Er dette miljøvenlig? Sover en godt natta med batterier som oser knallgass i kjelleren?
-Varighet og kostnad på batterier?
-Vi har allerede miljøvennlig vannkraft i Norge. Hva er mer miljøvennlig med solcelle?

Lunsjen er vel enda ikke gratis Sluket? :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Her i Nord-Norge er ikke solceller sælig lønnsomme i forhold til dagens strømpriser. Spesielt i forhold til forbruksmønsteret, er solceller vanskelig. Den tiden av året hvor vi bruker mest strøm, er også den tida når solcellene produserer mnst.

Vanlige solceller har svært lave vedlikeholdskostnader. Det er en komponent som må byttes med jevne mellomrom - batteriene.

Batteripakker til solcellebruk er hovedsakelig AGM-celler. De avgir ikke noe knallgass å snakke om, i et anlegg med fungerende regulatorer. Om batteriene får overspenning, så blir det snakk om noe annet.

Nå er nyere batteriteknologier på tur. Jeg så nettopp et system med Li Ion 7kW batteripakke som opererer på 48V. Dette var noe helt annet enn det litt slitne 245Ah batteriet jeg har på hytta...

Solceller er mindre aktuelle i Norge enn ellers, både pga vannkraften og pga dårlig lys på vinteren. I Tyskland, så leveres vel i dag ca 7% av forbruket fra solceller. Der har de imidlertid incentivordninger som gjør dette langt mere interessant å investere i for huseierne.

Johan-Kr

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.541
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Du har selvfølgelig rett angående batteriene. Likevel hadde ikke jeg vært særlig happy med en diger batteripakke i kjelleren.
Det minsker ikke brannfaren!!

H

Hardingfele

Gjest
Vannkraft er overlegent billigst i Norden, så lenge den selges til en pris som står i et fornuftig forhold til produksjonskost. Solcelle/vindanlegget jeg har på fjellet gir dyre kWh, men dit kunne det ikke legges strømlinje.
Otovo tilbyr et opplegg for produksjon av tilleggsstrøm, man bruker en takflate som ellers ville gått til spille. Her kan man muligens forestille seg å legge opp et solvarmeanlegg i stedet, som tilskudd til gulvvarme, varmtvannstank, e.l., i stedet for paneler. Men utviklingen innen solcellepaneler og omformere har vært ekstrem, og i positiv retning. Så får man vurdere når man vil tre inn -- i land som ikke har våre vannkraftressurser er det garantert verdt å satse på.

Kjører man i Tyskland i disse dager er det vanlig å se hele områder der samtlige tak i solretning er fullt utbygde med paneler. Men de ligger en del lenger sør enn oss. Likevel verdt å huske at solcellestrøm faktisk er mer effektiv når det er kaldt enn når det er varmt, helst så mye sol som mulig, så direkte på som mulig, med lavest mulig temperatur rundt. Så man har noen variabler å arbeide med som gjør det fornuftig også et godt stykke nord.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Otovo er for alle praktiske formål et leasingselskap. For en fast, månedlig avgift får man puttet celler på taket som gir litt strøm når man bruker, ellers blir produsksjonen solgt. Jeg fikk dimensjonert et anlegg som ville gi ca 2100Kwh pr år på den sørvendte delen av taket mitt i Oslo for ca en hundring i måneden. Det er ekstremt marginalt - over 20 år tilsvarer det rundt 25000 kroner i kostnad, men produksjonen vil tilsvare svært lite av mitt årlige forbruk (type 30-40.000 kWh). Og husk på at mestparten av produksjonen skjer når man ikke er hjemme eller trenger særlig strøm, dvs midt på dagen i den mildere årstiden. Med en batteribank ville det sett annerledes ut, men da ville også prisen være en helt annen. Jeg kunne eksempelvis dekke ca årsforbruktet på elbilen min, men det forutsetter at bilen kan lades når det passer panelene. Ville i og for seg funke ganske greit for mitt vedkommende siden bilen står i garasjen på dagtid året rundt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24

Jeg må bare spørre:
-Invertere som produserer ut på strømnettet -> støy på strømnettet -> Det liker vel ikke vi som har stereo?
-Batteripakker er nevnt. Er dette miljøvenlig? Sover en godt natta med batterier som oser knallgass i kjelleren?
-Vi har allerede miljøvennlig vannkraft i Norge. Hva er mer miljøvennlig med solcelle?

Helt riktig, ikke noen gratis lunsj her heller. Knappe 7 kwH for å grise til hele taket på en arkitekttegnet japanskinspirert atriumsperle er ikke verdt bryet. Hadde huset ligget på sydligere breddegrader i Norge så kanskje. Men der er jo heller ikke behovet det samme så med mindre det er et system som kanlevere strøm eksternt mot betaling så har det liten hensikt unntatt for spesielt interesserte.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.541
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3

Jeg må bare spørre:

Helt riktig, ikke noen gratis lunsj her heller. Knappe 7 kwH for å grise til hele taket på en arkitekttegnet japanskinspirert atriumsperle er ikke verdt bryet. Hadde huset ligget på sydligere breddegrader i Norge så kanskje. Men der er jo heller ikke behovet det samme så med mindre det er et system som kanlevere strøm eksternt mot betaling så har det liten hensikt unntatt for spesielt interesserte.
Historien gjentar seg.
Folk liker å bli lurt! :)

Det er lov å tenke seg om to ganger!

H

Hardingfele

Gjest
Otovo er for alle praktiske formål et leasingselskap. For en fast, månedlig avgift får man puttet celler på taket som gir litt strøm når man bruker, ellers blir produsksjonen solgt. Jeg fikk dimensjonert et anlegg som ville gi ca 2100Kwh pr år på den sørvendte delen av taket mitt i Oslo for ca en hundring i måneden. Det er ekstremt marginalt - over 20 år tilsvarer det rundt 25000 kroner i kostnad, men produksjonen vil tilsvare svært lite av mitt årlige forbruk (type 30-40.000 kWh). Og husk på at mestparten av produksjonen skjer når man ikke er hjemme eller trenger særlig strøm, dvs midt på dagen i den mildere årstiden. Med en batteribank ville det sett annerledes ut, men da ville også prisen være en helt annen. Jeg kunne eksempelvis dekke ca årsforbruktet på elbilen min, men det forutsetter at bilen kan lades når det passer panelene. Ville i og for seg funke ganske greit for mitt vedkommende siden bilen står i garasjen på dagtid året rundt.
Nå tilbyr riktignok Otovo at du selger strøm du ikke bruker til nettet, så regnestykket blir litt annerledes enn du skisserer her.
Vi får mer ut av solen her oppe enn man skulle tro - f.eks. med disse små svarte panelene med solcellepaneldrevet vifte som man bruker for å blåse varmluft inn i hytter, mens man er borte. Grunnvarmen er sikret til man selv kommer opp, også nå om vinteren. En kamerat som slet med rå og fuktig luft på hytta fikk den tørr og fin med en slik. De er latterlig små i forhold til effekten.

forside_hus2.png

Ditto kan man installere solvarmeanlegg med sirkulasjon av vann - til varmtvannsbeholder, gulvvarme, o.l. Når det først er på plass passer det seg selv.

Solcellepanel på taket her oppe i nord får godt skussmål fra dem som prøver det. Skal bli interessant å følge Otovo og andre som melder seg. Nå kan man jo også få solceller inkorporert i takstein, om man ikke vil ha paneler på taket, men fordelen med panel er at snøen glir og panelene forblir effektive (med forbehold).

Utviklingen går lynkjapt nå:

http://www.vox.com/2016/2/5/10919082/solar-storage-economics

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Klar over at strømmen blir solgt, men i den varme årstiden får man ikke særlig for den og det er kun strøm man selger, mesteparten er nettleie store deler av året og den får man jo ikke når man selger strøm.

Jeg synest konseptet er kult, men så lenge strøm er så billig som det er i Norge og forbruket er så varierende gjennom året så blir caset en del dårligere enn lengre sør i verden.

Men bevares, det koster ikke mer en en boks snus i måneden.

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2015
Antall liker
41
Sted
Skedsmo
Solceller med et skikkelig dugelig batteri synes jeg frister. Tanken er da å bli mer selvforsynt med strøm. Drømmen hadde jo vært å lade opp et par biler i garasjen også, men da må nok teknologien modnes.

Konseptet er uansett veldig spennende.

H

Hardingfele

Gjest
Vi må bare ikke gjøre som de har gjort i New Zealand. For noen år siden deregulerte de kraftproduksjon. Kort etter innførte Australia en "carbon tax". Dermed ville Australia kjøpe New Zealands vannkraft og kraftverkeierne solgte lystelig. Til reservoarene nærmest ble tømt. Dermed ble kabelen mellom Australia og NZ i stedet brukt til å kjøpe strøm. Men så fikk denne en feil, og nå produserer man mye av strømmen i NZ fra gass - siden regnsesongene har vært så ustabile at reservoarene aldri har nådd tidligere nivåer.

Nå vurderer man å innføre restriksjoner på virksomheters strømbruk. Det er jo klimaendringer der også.

http://www.abc.net.au/news/2016-01-...ir-to-take-weeks-longer-than-expected/7088332

home-solar-storage.jpg

Sist redigert av en moderator:

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
397
Det vi trenger her oppe i nord er mørkeceller, ikke solceller!

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.448
Sted
Sølvbyen
Vindmøller ville nok også gitt bedre uttelling enn solcellepanel her jo bor for tiden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Ingen tvil om at Danmark har vært et foregangsland mht. vindkraft - har nesten klart å lage en turistattraksjon utav feler installasjoner også. Danskene er på mange måter velsignet med sin flathet, veldig enkelt å legge både kabler og distribusjonsnett til fjernvarme i sanden. Her til lands et det en helt annen historie.

Solceller er ikke stort i Danmark dog...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.448
Sted
Sølvbyen
Men finnes det ikke småskala vindmøller som hadde passet til eneboliger litt som solcellepanel på taket, eller ville det ikke gitt nok energi til at det hadde noe for seg? Jeg bor for tiden i relativt åpent lende et stykke ute på landet med jorder på alle kanter, og det er omtrent aldri helt vindstille. Forestiller meg at en passe stor propell ville kunne gitt et bra supplement til strømforbruket her, gitt at den ikke støyer så mye at det var plagsomt. Det er iallfall teknologi jeg kunne vært interessert i.

Flytter om en stund inn i nybygd hus som er relativt energieffektivt med luft-til-vann varmepumpe, som etter sigende skal gi store besparelser når det gjelder oppvarming og strømforbruk. Med et passe stort solcellepanel og en liten vindmølle i skogbrynet så ser jeg for meg at vi kunne vært nesten selvberget med strøm store deler av året, supplert med vedfyring for ekstra varme når det er ekstra kaldt.

H

Hardingfele

Gjest
Men finnes det ikke småskala vindmøller som hadde passet til eneboliger litt som solcellepanel på taket, eller ville det ikke gitt nok energi til at det hadde noe for seg? Jeg bor for tiden i relativt åpent lende et stykke ute på landet med jorder på alle kanter, og det er omtrent aldri helt vindstille. Forestiller meg at en passe stor propell ville kunne gitt et bra supplement til strømforbruket her, gitt at den ikke støyer så mye at det var plagsomt. Det er iallfall teknologi jeg kunne vært interessert i.

Flytter om en stund inn i nybygd hus som er relativt energieffektivt med luft-til-vann varmepumpe, som etter sigende skal gi store besparelser når det gjelder oppvarming og strømforbruk. Med et passe stort solcellepanel og en liten vindmølle i skogbrynet så ser jeg for meg at vi kunne vært nesten selvberget med strøm store deler av året, supplert med vedfyring for ekstra varme når det er ekstra kaldt.
Nøkkelen er "swept area" - arealet som bladene på møllen dekker er viktig. Det lyder som om du kan installere en god mølle uten å sjenere naboer. I tillegg må du et godt stykke opp, for å komme vekk fra turbulens ved bakken og opp dit det blåser best.

Mye god info her: http://www.nrel.gov/docs/fy07osti/42005.pdf

Jeg har en liten vindturbin for å gi et supplement midtvinters til anlegget på fjellet. Det finnes turbiner som kan levere solide mengder strøm, uten at de koster skjorta. Det dyreste er tårnet, som regel.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har spekulert litt på vindmølle for å supplere solcellepanelet på hytta, og slippe unna aggregatkjøring.
Denne ser høvelg grei ut: Vindmølle X400

Aberet er at gamlingen var litt for gnien når han kjøpte tomta, så beste stedet å sette mølla på er akkurat utfor tomta...

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.068
Sted
Ytterst i havgapet...
Vi hadde ei lita vindmølle på en batteridrevet bomstasjon uti bushen......... helt til vinden knekte propellen.......... Etter at trafikken økte, installerte vi for to år siden 4 stk 100W paneler og ei 60W brenselscelle for mørketida... Funker så langt helt fortreffelig.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
F... å den strømprisen spratt opp i januar! Ikke nok med at jeg har brukt mer strøm en på lenge pga kulda og ny elbil i huset, så spratt spot-prisen opp i opp i over 40 øre kwh i snitt over hele perioden - det dobbelte av hva jeg betalte i desember. Sjekket Nord Pool Spot og uten å ha finregnet så ser det riktig ut da prisen tidvis var oppe i 80-90 øre pr kwh.

Market data | Nord Pool Spot

Begynner å lure på om det å ha spot pris bare er lureri fra el-bransjen ?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Privatkunder har stort sett aldri den reelle spotprisen, for å ha det måtte man hatt timesavlesing av strøm - det er dog på vei. Det blir fakturert et snitt av spotprisen over en periode - de endrer jo bare "spotprisen" noen ganske få ganger i måneden til private, mens den i markedet endres hver time. Så det koster ikke noe mer å dusje klokka 8 om morgenen enn å dusje midt på natta.

Forbrukere som bruker over 100.000kWh på år må ha timesmåling, men det er såpass mye elektrisk energi at det for alle praktiske formål kun har vært et krav for bedriftskunder.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
De har vært på meg fire ganger etter at vi gjorde en gjennomgang. For min del totalt uaktuelt både økonomisk og estetisk dessverre. Selv med 270 m2 sydvestvendt pult-tak med 14 grader helling og ideelle montasjeforhold.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
De har vært på meg fire ganger etter at vi gjorde en gjennomgang. For min del totalt uaktuelt både økonomisk og estetisk dessverre. Selv med 270 m2 sydvestvendt pult-tak med 14 grader helling og ideelle montasjeforhold.
Hva ble din leiepris og årsproduksjon...?

Mvh
OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Husker ikke detaljene men besparelsen etc. beløp seg til rundt 3.000,- pr. år. Ikke verdt bryet egentlig. Har detaljene på jobben hvis du er interessert. Må si jeg ble litt forundret over at det ikke var mere kWh å hente.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.204
Torget vurderinger
1
Hos meg ville dette koste 1150 i måneden og gi ca 9000kwh.

Topp Bunn