Den STORE Kabeltesten - del I

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
OMF, siden du er på en slags misjonstur for å få preget bransjemerket på de du mener passer inn under dine definisjoner for bransjetilknytning, burde du ikke da også ta en titt på R.Solhaugs tilbøyeligheter? Han har da vitterlig solgt sine egenproduserte kabler til flere her på forumet (iflg deres egne utsagn i tråder her på HFS).
Er det ikke da rett og rimelig at han og bør bære bransjestempel (gitt at dine definisjoner bør være gjeldende selvfølgelig)?
Årsaken til at jeg stiller meg undrende er rett og slett ditt og andres store engasjement i å forsøke å "ta" Flageborg, ved å spissformulere og plukke hvert minste utsagn ned i småbiter for deretter å høste poeng som dere lyster. Du selv har jo både handlet, solgt og snakket vidunderlig varmt for Ovekill Audio. Er det bransjetilknytning???
Poenget er at man ved diverse språklige finurligheter kan sette "stempel" på hvem f...n man vil uten at det behøver å være tungtveiende grunner tilstede. Til eksempel: Kaffekrus til jul, javel? Hvem avgjør krusets betydning og verdi? Du?

Mvh GjeEsp (bokstavlig talt)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
GjeEsp skrev:
OMF, siden du er på en slags misjonstur for å få preget bransjemerket på de du mener passer inn under dine definisjoner for bransjetilknytning, burde du ikke da også ta en titt på R.Solhaugs tilbøyeligheter? Han har da vitterlig solgt sine egenproduserte kabler til flere her på forumet (iflg deres egne utsagn i tråder her på HFS).
Er det ikke da rett og rimelig at han og bør bære bransjestempel (gitt at dine definisjoner bør være gjeldende selvfølgelig)?
Årsaken til at jeg stiller meg undrende er rett og slett ditt og andres store engasjement i å forsøke å "ta" Flageborg, ved å spissformulere og plukke hvert minste utsagn ned i småbiter for deretter å høste poeng som dere lyster. Du selv har jo både handlet, solgt og snakket vidunderlig varmt for Ovekill Audio. Er det bransjetilknytning???
Poenget er at man ved diverse språklige finurligheter kan sette "stempel" på hvem f...n man vil uten at det behøver å være tungtveiende grunner tilstede. Til eksempel: Kaffekrus til jul, javel? Hvem avgjør krusets betydning og verdi? Du?

Mvh GjeEsp (bokstavlig talt)
Hei - som min første setning i forrige innlegg skulle være et forsøk på indikere - så er jeg ikke på misjonstur. Ei er jeg ute etter å ta noen heller....Kan vel ikke se at jeg har utvist det helt store engasjementet for å "ta" Flagerborg som du ilegger meg...Jeg spurte derimot en representant fra Hifiklubben om han kunne avkrefte det - hvorpå han avkreftet med en noe kryptisk innlegg - hvor jeg spurte om en avklaring, og den har vi forelpig ikke fått.

Ja, R-Solhaug burde vært merket som bransjeaktør i mine øyne. Men det er på ingen måte jeg som administrere dette.

Og - nei jeg burde ikke være merket som branskjeaktør selv om jeg har kjøpt, solgt og snakket varmt om Overkill Audio. Det har man lov til. Hvorfor ser du behov for å peke fingeren mot meg...?

Jeg ser du bagateliserer hele saken ved å bruke ord som - "spissformulere" , "plukke hvert minste utsagn ned i småbiter", "språklige finurligheter" etc....det er ditt syn - jeg synes ikke saken rundt Flagerborg er spesiellt interessant, men jeg synes sentralen burde være flinkere til å merke bransjeaktører. At det blir litt ståhei om saken - skyldes nok i all hovedsak at hovedpersonen velger å lage mystikk rundt dette selv- regner med at du leste hans svar i denne tråden. Hvorfor det mon tro..?

Mvh
OMF

HFK Grimstad

Bransjeaktør
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
OMF skrev:
Jeg spurte derimot en representant fra Hifiklubben om han kunne avkrefte det - hvorpå han avkreftet med en noe kryptisk innlegg - hvor jeg spurte om en avklaring, og den har vi forelpig ikke fått.
Kan ikke se hvordan du klarer å tolke mitt svar som kryptisk?
Jeg forholder meg til Høvdingens definisjon og reglene for hifisentralen, og jeg oppfatter det slik at du også gjør det.

Jeg synes ikke det er riktig av meg å diskutere din tolkning av hva som skal defineres som en bransjeaktør.

Mvh
Dan M. Søndeland
Daglig Leder Hi-Fi Klubben Grimstad

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Doc.G skrev:
Ellers så sier det ganske mye om kritikerne når spørsmålene om Flageborgs evt. forhandlertilknyttning og kredibilitet først blir stillt når han begynner å legge seg borti noe så omdiskutert som kabler.
Tja, du kan jo lese denne tråden fra 2007 (Vennetråd for REL), så ser du at han har fått lignende spørsmål før.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=15161.0;all

U

utgatt60135

Gjest
Så Flageborg er ikke en bekjent av deg eller andre i Hifiklubben Grimstad, Sønderland?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HFK Grimstad skrev:
OMF skrev:
Jeg spurte derimot en representant fra Hifiklubben om han kunne avkrefte det - hvorpå han avkreftet med en noe kryptisk innlegg - hvor jeg spurte om en avklaring, og den har vi forelpig ikke fått.
Kan ikke se hvordan du klarer å tolke mitt svar som kryptisk?
Jeg forholder meg til Høvdingens definisjon og reglene for hifisentralen, og jeg oppfatter det slik at du også gjør det.

Jeg synes ikke det er riktig av meg å diskutere din tolkning av hva som skal defineres som en bransjeaktør.

Mvh
Dan M. Søndeland
Fair enough det....

Men i dette svarer ligger det vel at han har en bransjetilknytning som omfattes av det jeg beskrev....? Og det var vel på en måte det jeg henviste til......og er vel kanskje noe av grunnen til denne mystikken.....at Flagerborg har en eller annen tilknytning til bransjen, men det er ingen som vil fortelle hva den er av en eller annen grunn.

Uansett - dette må Høvdingen være sjef på.....

Mvh
OMF

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kan en ikke flytte hele tråden over på bransjetråder ? Siden det er en bransjeaktør involvert ifht utleie av lokaler og utstyr. At ikke Flageborg har lyst til å svare på direkte spm sier vel sitt, uten at det plager meg nevneverdig... :)

U

utgatt60135

Gjest
GjeEsp skrev:
.... og andres store engasjement i å forsøke å "ta" Flageborg...
Enganstilfeller bryr jeg meg ikke om (har sett endel av dem), men om veldig aktive debattanter offentlig har tette bånd i bransjen og snakker veldig fordelaktig om deres produkter og demonstrerer disse på ulike messer så er det ikke i orden synes jeg. Hvis så er tilfelle så bør man da ha moral nok til å avstå fra å forfremme produktene, eller forholde seg til bransjeregler.

Er det uforståelig?

Spørsmålet er hvor tette bånd Flageborg har med ulike bransjeaktører. Å svare negativt på spørsmål om eventuelle kompensasjoner er lett, men å lyve om vennskaper er verre da mange vil kunne avsløre nettopp det.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Lyngen skrev:
GjeEsp skrev:
.... og andres store engasjement i å forsøke å "ta" Flageborg...
Enganstilfeller bryr jeg meg ikke om (har sett endel av dem), men om veldig aktive debattanter offentlig har tette bånd i bransjen og snakker veldig fordelaktig om deres produkter og demonstrerer disse på ulike messer så er det ikke i orden synes jeg. Hvis så er tilfelle så bør man da ha moral nok til å avstå fra å forfremme produktene, eller forholde seg til bransjeregler.

Er det uforståelig?

Spørsmålet er hvor tette bånd Flageborg har med ulike bransjeaktører. Å svare negativt på spørsmål om eventuelle kompensasjoner er lett, men å lyve om vennskaper er verre da mange vil kunne avsløre nettopp det.
Og hvilke produkter er det Flageborg har uforholdsmessig fremmet ? Har Flageborg noen gang fremstått som en representant for en spesifikk produsent/importør/selger? Slik det virker på meg leverer Flageborg ett produkt (i den grad det kan beskrives slik) som ikke er avhengig av produkter fra en produsent eller importør. Han har heller aldri lagt skjul på at hans demonstrasjoner er avhengig av samarbeid med evt. bedrifter på stedet, noe annet hadde vært umulig. Jeg kan ikke se noe mønster i Flageborgs virksomhet som gir inntrykk av at han skulle ha skjulte bånd med enkelte i bransjen. Hvor skal grensen gå mellom vennskap & butikk? Miljøet er vel ikke større enn at de fleste "aktørene" treffes ofte nok til at det av enkelte kan mistenkeliggjøres.
Uansett hva Flageborg måtte uttale seg om når det gjelder denne saken vil bli oppfattet som utilstrekkelig av enkelte, hvis han da ikke "tilstår" at han har "veldig" tette bånd med enkelte bransjeaktører. Noen blir aldri fornøyd.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Vennskap og bekjentskap kan da umulig være førende for om man er bransjemann eller ei. Vil vel tro at svært mange her på forumet kjenner forhandlere eller importører privat uten at man er bransjemann av den grunn. En mann som Roysen for eksempel må jo ha mange gode forbindelser uten at han er bransjeaktør av den grunn. En ting jeg derimot savner er mer åpenhet omkring såkalte referansekunder. Endel hi-fi utsalg opererer med dette og gir da utvalgte kunder spesialpris på komponenter som de så "markedsfører" videre. Så vidt jeg har lagt merke til medfører slik referansekunde status ikke bransjemerke på forumet. Jeg synes dette burde markeres.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
lark skrev:
Jeg er litt skeptisk til tester der deltagerene vet hvilke kabler de lytter til. Man skal ha et ganske så avslappet og fordomsfritt forhold til kabler for å kunne gi en nøytral og uhildet testrapport.
Hvorfor skeptisk?
Hvis det ikke er forskjeller på kabler (som hevdet) så skal vel ikke være noe problem?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
ansepe74 skrev:
Hvorfor skeptisk?
Hvis det ikke er forskjeller på kabler (som hevdet) så skal vel ikke være noe problem?
nettopp, hvis det ikke er lydmessig forksjell på kabler så vil jo den forksjellen som er i design og utseende kunne påvirke til at man også oppfatter lydmessige forskjeller. Kanskje ikke helt tilfeldig at mange av verdens "beste" kabler også er de som ser stiligst ut, bertram, jorma, nordost, crystal cabel....

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
[/quote] Og - nei jeg burde ikke være merket som branskjeaktør selv om jeg har kjøpt, solgt og snakket varmt om Overkill Audio. Det har man lov til. Hvorfor ser du behov for å peke fingeren mot meg...?

Jeg ser du bagateliserer hele saken ved å bruke ord som - "spissformulere" , "plukke hvert minste utsagn ned i småbiter", "språklige finurligheter" etc....det er ditt syn - jeg synes ikke saken rundt Flagerborg er spesiellt interessant, men jeg synes sentralen burde være flinkere til å merke bransjeaktører. At det blir litt ståhei om saken - skyldes nok i all hovedsak at hovedpersonen velger å lage mystikk rundt dette selv- regner med at du leste hans svar i denne tråden. Hvorfor det mon tro..?

Mvh
OMF

[/quote]

Min intensjon var ikke å rette noen finger mot deg OMF, heller et forsøk på å gi et eksempel på hvor lite som skal til for at en, hvis en ønsker, kan spekulere i andres tilknytning til bransje osv. Beklager hvis du følte det som et angrep fra min side da det ikke var hensikten :)

Når det gjelder Flageborg og hva han vil svare for eller ei, får bli hans sak. Men jeg gjør meg selvfølgelig noen tanker..., det kan jo for eksempel være at han, som en entusiast og pådriver for aktiviteter innen vår felles hobby, er møkk lei av at hver gang han drar i gang et eller annet som (i mine øyne) gagner entusiaster jevnt over, skal få pekefingre imot seg med beskyldninger om bransjetilknytting og gud vet hva.
Å måtte først bli beskyldt for disse tingene, deretter evt. forsvare seg og stå til "rette" hos medentusiaster som ikke er enige i hans misjon, må bli slitsomt når han i tillegg reiser land og strand rundt og "misjonerer for god lyd". Skjønner godt han ikke gidder engasjere seg mer i noen individers "korstog" jeg.

Vil avslutte min utblåsning med å si at jeg ikke er ute etter å "ta" noen, men at jeg heller begynner å bli lei av at mange skal lete med lys og lykte etter ting å arrestere folk på. Dette er en hobby, også for Flageborg, så la det være med det!
Mvh Gjert

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.601
Torget vurderinger
1
Solo skrev:
En ting jeg derimot savner er mer åpenhet omkring såkalte referansekunder. Endel hi-fi utsalg opererer med dette og gir da utvalgte kunder spesialpris på komponenter som de så "markedsfører" videre. Så vidt jeg har lagt merke til medfører slik referansekunde status ikke bransjemerke på forumet. Jeg synes dette burde markeres.
Det blir jo helt umulig å handheve. Et sted må man sette en grense, og den grensesettingen du foreslår her blir alt for vidtrekkende. Til slutt går vi rundt med jødestjerner hele bunten...

Generelt må man forutsette at vi leser hverandres innlegg over tid. Da vil man også kunne danne seg et inntrykk av de forskjellige debattanters ståsted og preferanser.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
GjeEsp skrev:
Og - nei jeg burde ikke være merket som branskjeaktør selv om jeg har kjøpt, solgt og snakket varmt om Overkill Audio. Det har man lov til. Hvorfor ser du behov for å peke fingeren mot meg...?

Mvh
OMF

Min intensjon var ikke å rette noen finger mot deg OMF, heller et forsøk på å gi et eksempel på hvor lite som skal til for at en, hvis en ønsker, kan spekulere i andres tilknytning til bransje osv. Beklager hvis du følte det som et angrep fra min side da det ikke var hensikten :)

Når det gjelder Flageborg og hva han vil svare for eller ei, får bli hans sak. Men jeg gjør meg selvfølgelig noen tanker..., det kan jo for eksempel være at han, som en entusiast og pådriver for aktiviteter innen vår felles hobby, er møkk lei av at hver gang han drar i gang et eller annet som (i mine øyne) gagner entusiaster jevnt over, skal få pekefingre imot seg med beskyldninger om bransjetilknytting og gud vet hva.
Å måtte først bli beskyldt for disse tingene, deretter evt. forsvare seg og stå til "rette" hos medentusiaster som ikke er enige i hans misjon, må bli slitsomt når han i tillegg reiser land og strand rundt og "misjonerer for god lyd". Skjønner godt han ikke gidder engasjere seg mer i noen individers "korstog" jeg.

Vil avslutte min utblåsning med å si at jeg ikke er ute etter å "ta" noen, men at jeg heller begynner å bli lei av at mange skal lete med lys og lykte etter ting å arrestere folk på. Dette er en hobby, også for Flageborg, så la det være med det!
Mvh Gjert
Det er i mine øyne ikke så lett å bli mistenkt....hvis vi igjen tar for oss Flagerborg her- så:

Har han åpenbart en sterk tilknytning til Kringlyd.
Nettsiden gir ingen informasjon om hva det er eller hvem som er med.
De har vært representert på flere messer.
På AV-forum tipser Flagerborg om å sende en mail til info@kringlyd.no når noen spør om å "leie målehjelp" til hjemmekino.
De kjører demo hos Hifi klubben.

Hvis dette hadde vært helt greit - så kunne Flagerborg selv avklart hva dette er. Men slike spørsmål preller av som vann på gåsa. Hifi klubben i grimstad vil ikke avkrefte at han har en eller annen forbindelse, det vil han ikke selv heller så da blir det en usikker som dukker opp med jevne mellomrom....

At han er entusiast er det ingen tvil om. At han hjelper mange og bidrar positivt er det vel heller ingen tvil om - selv om jeg personlig har en annen oppfatning av hva som er viktig med god lyd enn han - så er det på ingen måte den første eller siste som er uenig med meg om det.

Mvh
OMF

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Det blir jo helt umulig å handheve. Et sted må man sette en grense, og den grensesettingen du foreslår her blir alt for vidtrekkende. Til slutt går vi rundt med jødestjerner hele bunten...

Generelt må man forutsette at vi leser hverandres innlegg over tid. Da vil man også kunne danne seg et inntrykk av de forskjellige debattanters ståsted og preferanser.
Jeg kan ikke se at dette skulle være mer vanskelig å handheve enn noe annet. En referansekunde driver en form for skjult forhandlervirksomhet og jeg synes det er mest redelig hvis de flagger sin status, ikke minst i anledninger der de skryter av produkter som de selv eier med forpliktelser.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Du sier du ikke synes saken rundt Flageborg er spesielt interessant, men allikevel kjører du på for alt det er verdt, artig ;)
Definisjon på "god lyd" skal heller ikke jeg begi meg ut på da det i mine øyne er særdeles subjektivt (var igrunnen derfor jeg brukte " " rundt setningen om hva Flageborg pusler med på fritiden i mitt forrige innlegg).

Men for ikke å trekke for mye irritasjon i min retning (tar tid å svare for seg skal vite ;D):
er faktisk enig i at bransjeaktører bør ha et eller annet i sin signatur som forteller oss det. Men som den underdanige person jeg er, mener jeg det er opp til Høvdingen og hans brave moderatorer å legge lista for hvem, hva og hvor. Det blir for dumt når alle vil være "storting, regjering og politi" samtidig ;) Avgjørelser om hvem som skal "stemples" bør foretas av utøvende myndighet og ikke av "fotfolket" i en hyggelig tråd om kabelbytting/lytting og så videre :) (tror ærlig talt ikke Flageborg er HiFi-klubbens hemmelige utsendte medarbeider) ;)

Mvh Gjert
OMF skrev:
GjeEsp skrev:

Mvh
OMF

Mvh Gjert
Det er i mine øyne ikke så lett å bli mistenkt....hvis vi igjen tar for oss Flagerborg her- så:

Har han åpenbart en sterk tilknytning til Kringlyd.
Nettsiden gir ingen informasjon om hva det er eller hvem som er med.
De har vært representert på flere messer.
På AV-forum tipser Flagerborg om å sende en mail til info@kringlyd.no når noen spør om å "leie målehjelp" til hjemmekino.
De kjører demo hos Hifi klubben.

Hvis dette hadde vært helt greit - så kunne Flagerborg selv avklart hva dette er. Men slike spørsmål preller av som vann på gåsa. Hifi klubben i grimstad vil ikke avkrefte at han har en eller annen forbindelse, det vil han ikke selv heller så da blir det en usikker som dukker opp med jevne mellomrom....

At han er entusiast er det ingen tvil om. At han hjelper mange og bidrar positivt er det vel heller ingen tvil om - selv om jeg personlig har en annen oppfatning av hva som er viktig med god lyd enn han - så er det på ingen måte den første eller siste som er uenig med meg om det.

Mvh
OMF

U

utgatt60135

Gjest
GjeEsp skrev:
Å måtte først bli beskyldt for disse tingene, deretter evt. forsvare seg og stå til "rette" hos medentusiaster som ikke er enige i hans misjon, må bli slitsomt når han i tillegg reiser land og strand rundt og "misjonerer for god lyd".
Kan jeg også misjonere for den gode lyden på messer om jeg har en venn som importerer mitt favorittmerke? Og delta aktivt som anerkjent fagperson på mange internettforumer som en vanlig hifi-entusiast?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.601
Torget vurderinger
1
Solo skrev:
En referansekunde driver en form for skjult forhandlervirksomhet og jeg synes det er mest redelig hvis de flagger sin status, ikke minst i anledninger der de skryter av produkter som de selv eier med forpliktelser.
Enten de har en agenda eller ikke, så vil nok de fleste betakke seg markeringen som "referansekunde". Det signaliserer jo at hva man skriver/ivrer for skal leses med ekstra skepsis. Hvordan kan Høvdingen/Moderator føre bevis for at en kunde eier et apparat "med forpliktelser"? Må man skanne og sende inn alle kjøpskvitteringer? Eller skal man basere seg på "antakelser". Og hva er kriteriet for å bli kategorisert "referansekunde"? At man eier 3 eller flere apparater fra samme forhandler? At man er svært fornøyd og gjerne bruker tid på å poste herom på Sentralen? Etc etc

Jeg kan ikke se at dette skulle være mer vanskelig å handheve enn noe annet.
Da er du like blåøyd som displayet på monoblokkene dine.
;)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg skryter alltid av en butikk der jeg er fornøyd med varene! Det er uten unntak, uten at jeg noensinne har hatt noe med en hi fi butikk å gjøre!

HFK Grimstad

Bransjeaktør
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
OMF skrev:
Hifi klubben i grimstad vil ikke avkrefte at han har en eller annen forbindelse, det vil han ikke selv heller så da blir det en usikker som dukker opp med jevne mellomrom....
Jeg har da vitterlig i mitt første innlegg avkreftet at Flageborg har en forbindelse til Hi-Fi Klubben som bryter med retningslinjene til forumet.
Det er så vidt jeg leser mange på dette forumet som har langt tettere forbindelser til en enkelt forhandler/importør/produsent enn det Flageborg har.

Hvis du seriøst mener at alle som har "en eller annen forbindelse" (dine ord, ref sitat over) til forhandler/importør/produsent er bransjeaktør, så er jo hele dette forumet et bransjeforum.
Jeg vil definitivt oppfatte det slik at personlig omgang med en person som utvikler et ikke navngitt høyttalermerke faller inn under akkurat den definisjonen...

Mvh
Dan M. Søndeland

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Solo skrev:
En referansekunde driver en form for skjult forhandlervirksomhet og jeg synes det er mest redelig hvis de flagger sin status, ikke minst i anledninger der de skryter av produkter som de selv eier med forpliktelser.
Enten de har en agenda eller ikke, så vil nok de fleste betakke seg markeringen som "referansekunde". Det signaliserer jo at hva man skriver/ivrer for skal leses med ekstra skepsis. Hvordan kan Høvdingen/Moderator føre bevis for at en kunde eier et apparat "med forpliktelser"? Må man skanne og sende inn alle kjøpskvitteringer? Eller skal man basere seg på "antakelser". Og hva er kriteriet for å bli kategorisert "referansekunde"? At man eier 3 eller flere apparater fra samme forhandler? At man er svært fornøyd og gjerne bruker tid på å poste herom på Sentralen? Etc etc

Jeg kan ikke se at dette skulle være mer vanskelig å handheve enn noe annet.
Da er du like blåøyd som displayet på monoblokkene dine.
;)
Fin blåfarge ja! Blåøyd - muligens, jeg mener det er referansekundens plikt å flagge dette selv og vi kan selvfølgelig ikke ha noen bevisplikt med kvitteringer etc. På nett baserer man seg på ærlighet og ofte fungerer det ganske godt.

Jeg tror forøvrig du misfortsår referansekundebegrepet mitt. Dette er kanskje en relativt ny kategori som har blitt populær med fremveksten av internettbaserte butikker som i mangel av butikk og lyttelokaler flytter butikken inn i priviligerte kunders privathjem. Med referansekunde mener jeg noe helt konkret: Man får kjøpe et produkt til godt redusert pris under forutsetning om at man stiller sitt hjem til disposisjon for potensielle kunder som ønsker å lytte til\se dette produktet. Det forventes at man tilegner seg endel kunnskaper om produktet og at man "reklamerer" for dette. Mange på forumet og spesielt de med høy kred og mange "venner" velges lettere ut til å bli referansekunder ettersom de kan bidra til økt salg og innpass av nye merker i Norge.

U

utgatt60135

Gjest
Lyngen skrev:
Så Flageborg er ikke en bekjent av deg eller andre i Hifiklubben Grimstad, Sønderland?
Så skriv nei på dette spørsmålet HFK Grimstad, så lover jeg å sette punktum for akkurat denne saken :).

P

Parelius

Gjest
Lyngen skrev:
Lyngen skrev:
Så skriv nei på dette spørsmålet HFK Grimstad, så lover jeg å sette punktum for akkurat denne saken :).
Dette begynner å bli spooky.

For ordens skyld: Jeg er selv venneløs og kan ikke mistenkes for noe som helst.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
GjeEsp skrev:
Du sier du ikke synes saken rundt Flageborg er spesielt interessant, men allikevel kjører du på for alt det er verdt, artig ;)
Vel - man svarer på de innleggene som kommer.....

Jeg synes fremdeles ikke denne saken er spesiellt interesant, og jeg tror nok det er andre som brude stemples før Flagerborg. Jeg kan jo snu den rundt - hvorfor kjører du på med angrep for alt det er verdt...? Hvorfor er det så viktig for deg at det ikke skal komme klarhet rundt det Flagerborg bedriver?? ....og slik går no dagan....

Mvh
OMF

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
bekjent
subst. m bekjent ( bekjente) [b??çent] bare i ubestemt formperson som en kjenner, bekjentskap

Jeg kjenner til opptil flere av Oslo's hifiasyl, regner med noen av disse også gjenkjenner meg som kunde. Det vil også være naturlig av meg å hilse på som i et nikk, et smil og et "hei" hvis jeg traff de på gata. Gjør det meg til bransjeaktør? Er en "bekjent", dvs. som en person en kjenner, like sterkt som begrepet "venn", eller enda bedre, ansatt i eller leverandør/kunde?

Er det bare meg som syns at denne tråden har blitt latterlig "domm" og ødelagt. :p
All kudos til Flagerborg og Grimstad HFK fra meg.

Så til andre hifibutikker som skulle være så dumme og velvillige til å låne ut lokale og utstyr, enda værre gratis (!), så slutt med det. ::)

Edit: For min del startet jeg å lese tråden med de "riktige" brillene på. Åpent, uhøytidelig omgang, noe tilfeldig testing av i teorien "hva som helst" av kabler. Minimalt med vitenskapelig korrekt testmetodikk, men man fikk da uansett ta med seg sine egne ører vil jeg tro.

For ordens skyld så tilhører jeg leiren som ikke bruker for mye av min tid og nevroser på kabler, ikke sikkert at jeg hadde hørt forskjell i denne lytteseansen engang. So what??

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.245
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Lyngen skrev:
Så lite som hifimiljøet i Norge er, skal det vel godt gjøres å finne noen som ikke har en bekjent som jobber i Hifiklubben, eller som ikke kjenner noen som har en bekjent som jobber i Hifiklubben.
Synes hele problemstillingen er latterlig, og har ingen forståelse for dem som ønsker å være mer katolsk enn paven.
Kan heller ikke se at det diskvalifiserer en test at den kjøres i Hifiklubbens lokaler.
Begriper ikke at et eller annet fehode alltid skal forandre retningen på en tråd ved å blande inn bransjetilknytning- en skulle tro at alle som solgte eller importerte hifi var spedalske!
Stikk fingeren i jorda. Mer eller mindre alle som driver med hifi har en eller annen tilknytning til bransjeaktører.
mvh tkr, som kjenner en på Hifiklubben.
.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
GjeEsp skrev:
Å måtte først bli beskyldt for disse tingene, deretter evt. forsvare seg og stå til "rette" hos medentusiaster som ikke er enige i hans misjon, må bli slitsomt når han i tillegg reiser land og strand rundt og "misjonerer for god lyd".
Kan jeg også misjonere for den gode lyden på messer om jeg har en venn som importerer mitt favorittmerke? Og delta aktivt som anerkjent fagperson på mange internettforumer som en vanlig hifi-entusiast?
Ja det synes jeg du kan :) Alle (stort sett ihvertfall) "reklamerer" for produkter de har i sin besittelse som de er fornøyd med. Enhver er ansvarlig for sine egne valg og bør bruke sin egen dømmekraft før de velger å bruke sine kroner på hifi produkter eller andre ting. Hvis en da velger å la seg farge av entusiasters "skjulte" agenda og kjøpe produkter de snakker varmt om, så de om det.
Hva er forresten en "anerkjent fagperson" i denne sammenheng? Er det en genuin entusiast som har erhvervet seg stor kunnskap på feltet og som deler uhildret av sin visdom? En med utdannelse innen faget (elektronikk, lydteknikk osv), som har høstet anerkjennelse for sine avhandlinger? Bare lurer ;)
Og i samme slengen tar jeg med et annet spørsmål som da dukker opp hos meg: hvis jeg tolker deg riktig, mener du at "anerkjente fagpersoner" ikke kan delta aktivt på forumer som dette uten å flagge at de "kjenner" folk med kommersielle interesser innen samme felt?

U

utgatt60135

Gjest
tkr skrev:
Lyngen skrev:
Lyngen skrev:
Så lite som hifimiljøet i Norge er, skal det vel godt gjøres å finne noen som ikke har en bekjent som jobber i Hifiklubben, eller som ikke kjenner noen som har en bekjent som jobber i Hifiklubben.
Synes hele problemstillingen er latterlig, og har ingen forståelse for dem som ønsker å være mer katolsk enn paven.
Kan heller ikke se at det diskvalifiserer en test at den kjøres i Hifiklubbens lokaler.
Begriper ikke at et eller annet fehode alltid skal forandre retningen på en tråd ved å blande inn bransjetilknytning- en skulle tro at alle som solgte eller importerte hifi var spedalske!
Stikk fingeren i jorda. Mer eller mindre alle som driver med hifi har en eller annen tilknytning til bransjeaktører.
mvh tkr, som kjenner en på Hifiklubben.
.
Hvis du tenker bare denne saken med HFK og kabeltesting så er jeg helt enig med deg. Da hadde jeg ikke løftet en finger! Innlegget ditt er forresten stygt, uten at jeg bryr meg så mye om det.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.601
Torget vurderinger
1
Solo:
-At man skal ha en "Bransjeaktør-Light" kategori kalt "Referansekunde" er en velment og ideel tanke, og du har trolig ikke tenkt så nøye gjennom detaljene. Mitt poeng er bare at dette ikke er gjennomførbart. Som du ser av siste dagers innlegg i denne tråden, så klarer man ikke engang å være enig om hvem som er bransjeaktør eller ikke. -Hvordan skal man da kunne skille ut de tilfellene hvor indisiene er hakket vagere?

Om den foreslåtte frivilligheten, så kan du jo prøve å opprette en tråd på Hi-Fi Generelt à la dette:
Vennligst registrer deg HER hvis du har fått billig utstyr mot å drive snikreklame på Sentralen.

----------

Jeg tror ikke så mange nykommere her på Sentralen sluker rått det første og beste innlegget de leser, hvoretter de løper ut og kjøper angjeldene apparat som ble rått anbefalt. Jeg antar at forumets medlemmer følger litt med over tid og registrer at stort sett ALLE her skryter av sitt eget, he-he, og derfor ikke er SÅ lettlurte. Det blir som i trafikken. Man kan ikke ha radarbokser og lyskryss hver hundre meter. -Man må forutsette at trafikantene har en viss kompetanse og manøvreringsevne.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HFK Grimstad skrev:
OMF skrev:
Hifi klubben i grimstad vil ikke avkrefte at han har en eller annen forbindelse, det vil han ikke selv heller så da blir det en usikker som dukker opp med jevne mellomrom....
Jeg har da vitterlig i mitt første innlegg avkreftet at Flageborg har en forbindelse til Hi-Fi Klubben som bryter med retningslinjene til forumet.
Det er så vidt jeg leser mange på dette forumet som har langt tettere forbindelser til en enkelt forhandler/importør/produsent enn det Flageborg har.

Hvis du seriøst mener at alle som har "en eller annen forbindelse" (dine ord, ref sitat over) til forhandler/importør/produsent er bransjeaktør, så er jo hele dette forumet et bransjeforum.
Jeg vil definitivt oppfatte det slik at personlig omgang med en person som utvikler et ikke navngitt høyttalermerke faller inn under akkurat den definisjonen...

Mvh
Dan M. Søndeland
Stormen i vannglasset skyldes nok i stor grad at man går rundt grøten.

Ja - du har avkreftet at Flagerborg selger Hifi, men du valgte å ikke kommentere det jeg skrev. Og da er ikke den "en eller annen forbindelse" tatt ut av løse luften som du prøver å antyde - den henviser til at Flagerborg trolig har en forbindelse som omfattes av det jeg skrev, men ikke det sitatet fra Høvdingen....

Og det velger alle som har kunnskap om saken å overse......og derfor blir avsporingen både lang og pirkete......

mvh
OMF

U

utgatt60135

Gjest
GjeEsp skrev:
Lyngen skrev:
GjeEsp skrev:
Ja det synes jeg du kan :) Alle (stort sett ihvertfall) "reklamerer" for produkter de har i sin besittelse som de er fornøyd med. Enhver er ansvarlig for sine egne valg og bør bruke sin egen dømmekraft før de velger å bruke sine kroner på hifi produkter eller andre ting. Hvis en da velger å la seg farge av entusiasters "skjulte" agenda og kjøpe produkter de snakker varmt om, så de om det.
Hva er forresten en "anerkjent fagperson" i denne sammenheng? Er det en genuin entusiast som har erhvervet seg stor kunnskap på feltet og som deler uhildret av sin visdom? En med utdannelse innen faget (elektronikk, lydteknikk osv), som har høstet anerkjennelse for sine avhandlinger? Bare lurer ;)
Og i samme slengen tar jeg med et annet spørsmål som da dukker opp hos meg: hvis jeg tolker deg riktig, mener du at "anerkjente fagpersoner" ikke kan delta aktivt på forumer som dette uten å flagge at de "kjenner" folk med kommersielle interesser innen samme felt?
Dette blir for usaklig. Jeg tror jeg setter en stopp for videre diskusjon for min del, det blir for mye "rundt grøten" som OMF sier. Så får du heller føle deg som en vinner om du vil ;).

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Pedal, om jeg har tenkt mer eller mindre igjennom dette enn deg synes jeg er svært uvesentlig og jeg er uenig med dine argumenter. Jeg tror nok endel uten problemer vil kunne flagge at - jo, jeg er referanesekunde for ditt eller datt. Det er ingen ting galt med å være det, de har heller ingen ting å tape på å flagge dette, er vel heller et kompliment å være utvalgt.
Man må ikke være så dikotom, jeg tror selvfølgelig ikke at alle ekte bransjeaktører faktisk er skiltet som dette, men jeg synes det er fint med de som er åpne om det. Samme kan man tenke seg angående referansekunder, de som er ærlige og ordentlige sier ifra, de andre gjør det ikke. Jeg mener vi likevel vinner på at noen tross alt flagger at de har flere agendaer samtitig.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
GjeEsp skrev:
Lyngen skrev:
GjeEsp skrev:
Dette blir for usaklig. Jeg tror jeg setter en stopp for videre diskusjon for min del, det blir for mye "rundt grøten" som OMF sier. Så får du heller føle deg som en vinner om du vil ;).
Visste ikke det var en konkurranse, men fair enough :) Apropos å være usaklig tror jeg faktisk du er like god.
Mvh Gjert

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
GjeEsp skrev:
Vel - man svarer på de innleggene som kommer.....

Jeg synes fremdeles ikke denne saken er spesiellt interesant, og jeg tror nok det er andre som brude stemples før Flagerborg. Jeg kan jo snu den rundt - hvorfor kjører du på med angrep for alt det er verdt...? Hvorfor er det så viktig for deg at det ikke skal komme klarhet rundt det Flagerborg bedriver?? ....og slik går no dagan....

Mvh
OMF
Ja, man svarer på de innleggene som kommer, det går begge veier på et åpent forum :) Min hensikt har ikke vært å angripe noen som helst, heller påpeke en ukultur som flere andre her og har kommentert. Beklager at det ble ditt innlegg jeg "tiltet" på OMF, det er tilfeldig. Synes du virker som en kunnskapsrik kar med stort sett reflekterte innlegg og jeg er ikke her for å skaffe meg uvenner. Utover det jeg har sagt har jeg ingen agenda. Hva Flageborg bedriver er ikke min sak, men han virker som en hyggelig kar :)
Mvh Gjert

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke at det er mulig!!! Her prøver en entusiast å få til en hyggelig og uformell kabel shootout hvor alt og alle kan delta. Men hylekoret på Hifisentralen klarer jo å dynge til enda en tråd - helt utrolig at dere ikke ser hvordan dere dreper all interesse for HFS med slikt vås!

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Skjønner ikke at det er mulig!!! Her prøver en entusiast å få til en hyggelig og uformell kabel shootout hvor alt og alle kan delta. Men hylekoret på Hifisentralen klarer jo å dynge til enda en tråd - helt utrolig at dere ikke ser hvordan dere dreper all interesse for HFS med slikt vås!
litt enig Ludo og beklager noe av den avsporingen jeg har bidratt med. Likefullt synes jeg trådstarter m fler, burde fulgt opp litt mer med informasjon om lyttetesten. Det har jo nærmest vært helt tomt - og jeg syntes også at dette var et morsomt initativ, dog med et litt for snevert utvalg av kabler.

HFK Grimstad

Bransjeaktør
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Lyngen skrev:
Gidder du stryke R`n før du setter punktum?

Jeg har i løpet av de siste årene blitt kjent med Flageborg gjennom hans engasjement rundt god lyd (og tildels, mye lyd...).
Butikken har vært her i 20år og vi har stort sett i alle de årene forsøkt å være en møteplass for de med interesse for lyd og musikk.
Dermed er det en del fjes som har gått igjen her, og noen gjør seg mer bemerket enn andre og Flageborg er definitivt en av dem.

Jeg tror alle som faktisk kjenner Flageborg vil si seg enig i at den mannen er ikke til salgs.
Du får ikke kjøpt Flageborgs entusiasme, han gir den bort gratis når noe gir ham en god opplevelse (vi snakker fortsatt om lyd her!).
Og med det er vi plutselig tilbake på det opprinnelige temaet for denne tråden!
Flageborg oppdaget på et forumtreff hvor mye kabler påvirket lyden og ønsket i etterkant og dele denne oppdagelsen med flere.
At han får lov til det i en butikk er tydeligvis (for enkelte) et for nært bånd til butikken.

Så jeg kan i så måte ikke svare nei på om Flageborg er en bekjent av meg selv eller andre i butikken, vi vet godt hvem han er.
Hvor nært kjenner jeg ham?
Vel han har f.eks til dags dato ikke vært hjemme hos meg.

Andre ja/nei spørsmål som kan være interessante:
Nei, jeg ikke solgt noe produkt/utstyr til spesialpris til Flageborg.
Nei, jeg har ikke gitt noe produkt/utstyr til Flageborg.
Nei, jeg har ikke bedt ham teste noe produkt/utstyr.
Nei, jeg har ikke bedt ham skrive på noe forum om noe produkt/utstyr.
Ja, han har fått låne en del utstyr av meg.
Ja, han har fått disponere deler av lokalet fra tid til annen.

Kan du Lyngen bekrefte at du ikke kjenner/er bekjent av noen i bransjen, eller har vært hjemme hos noen i bransjen?

Det samme spørsmålet kan vi vel stille OMF også?

Eller kan vi legge bort bransjeaktør stempelet for denne gang?

Mvh
Dan M. Søndeland

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Hadde vært artig med noen flere lytteinntrykk fra denne seansen.
Men de som deltok er nok redd for å bli stemplet som bransjeaktører...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Dan....

Selvsagt kjenner jeg noen i bransjen - og jeg har også vært hjemme hos flere - uten at jeg ser den helt store relevansen av det.

Jeg har heller ingen slik tilknytning til bransjen slik jeg selv "tolket" det i et tidligere innlegg.

Mvh
OMF

Topp Bunn