Den STORE Kabeltesten - del I

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Legatia skrev:
R.Solhaug skrev:
Legatia skrev:
@Solhaug: Kom ned neste helg da, ta med deg vidunderkablene, og så tester vi. Slengbemerkninger som du stadig lirker av deg, er lite sjarmerende.
Sorry, men et sted går grensa. Jeg gir gjerne tips til dem som vil høre og lære, men de som ikke vil blåser jeg en lang marsj i :p

Mvh. RS
Jeg er ikke lærevillig fordi jeg ikke er enig i hvordan solid core låter i oppsettet vi testet altså. Bra ressonement. ::)
Vel, jeg kunne bruke andre ord ::)

Mfvh. RS

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Vær klar over en ting folkens. Solidcore "grøftekabel" vil ALDRI bli godtatt hverken i bransjen eller blant det vi kan kalle "den gemene hifi-hop" uansett hvor god lyd den kan frembringe. Den er altfor billig og gir ingen status i miljøet.
De aller fleste som er med på en test der "grøftekabel" er involvert er garantert ene og alene ute etter å finne negative sider ved denne kabelen, og har ganske sikkert bestemt seg på forhånd om hva de skal mene.
Kabelene jeg bruker i oppsettet mitt hjemme, er billigere enn grøftekabelen. Og jeg ser ingen grunn til å kjøpe dyre kabler om billige funker like bra/bedre. Så nå du påstår at jeg ene og alene er ute etter å finne negative sider ved den, da vet du virkelig ikke hva du snakker om. Men konspirasjonsteorier må man vel ha ???

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
lark skrev:
Vær klar over en ting folkens. Solidcore "grøftekabel" vil ALDRI bli godtatt hverken i bransjen eller blant det vi kan kalle "den gemene hifi-hop" uansett hvor god lyd den kan frembringe. Den er altfor billig og gir ingen status i miljøet.
De aller fleste som er med på en test der "grøftekabel" er involvert er garantert ene og alene ute etter å finne negative sider ved denne kabelen, og har ganske sikkert bestemt seg på forhånd om hva de skal mene.

Nå-nå, da Hifi-klubben hold til i Marcus Thranesgt (Oslo) ikke bare brukte de Kåre + nettkabler i butikken ved demo av B&W 801N, de tilbød kunder som "ikke fikk det til" med toppmodellene fra AQ eller TaraLabs å handle mine hjemmesydde ic`er under disk.

Mvh. RS

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
R.Solhaug skrev:
lark skrev:

Nå-nå, da Hifi-klubben hold til i Marcus Thranesgt (Oslo) ikke bare brukte de Kåre + nettkabler i butikken ved demo av B&W 801N, de tilbød kunder som "ikke fikk det til" med toppmodellene fra AQ eller TaraLabs å handle mine hjemmesydde ic`er under disk.

Mvh. RS
hehe. Har du belegg for dette? Eller var det så uoffisielt at bare du vet om dette?

Beklager, men jeg går ikke på den for min del.

McLaren

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
0
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Nå holder jo HFK fortsatt til i Marcus Thranes gate da... ;)

Og siden du påstår at de solgte din kabel, kan jeg jo ikke annet enn å innlemme kabelen din i HFK sitt sortiment, kan jeg?
Dermed må den vel umiddelbart bli uglesett, den også? ::)

Konklusjon:
Nå som grøftekabelen stiller på lik linje med andre kabler i denne testen (altså har vært - eller er - i HFK-sortimentet); kan du SÅ kanskje vurdere på nytt å delta på disse "testene"...?

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Dette er som å banne i kjerka, men hører faktisk forskjeller på de fleste kabler. Det være seg signal, eller høytaler kabler!

Får håpe at "alle" kablene ikke blir testet opp mot det samme anlegget, for det er her de virkelige store forskjellene ligger, nemlig parringen ved tilpassning av anlegg kontra kabler!

Det er mye større forskjeller på innspillninger, og da særdeles i CD mediumet, enn forskjeller på de enkelte kabler!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
McLaren skrev:
R.Solhaug skrev:
lark skrev:

Mvh. RS
hehe. Har du belegg for dette? Eller var det så uoffisielt at bare du vet om dette?

Beklager, men jeg går ikke på den for min del.

McLaren
Du har vel dine begrensninger ::)

Alle ansatte i klubben på den tida brukte mine diy`er hjemme, f.ex Per, Arne osv for de som husker hvem ::)

Kablene ble også i en periode "produsert" av Optimal Acoustic Lab. og solgt i den der hifi-sjappa som lå i et arbeidstiltaksenter i nærheten av gravlunden.

Mvh. RS

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Si hva du vil men jeg har vel en ide av hvem av oss som er snever her, men la meg nå ikke sprekke boblen din.

men la nå dette ikke ødelegge kabeltesten som er temaet hele handler om.

McLaren

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.866
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Flageborg og Roko dere har alltid fremstått som overbeviste kabel skeptiker
genom åren på Avforum, Har dette nå forandret sig eller ?
Lest noen av deres siste kabel tester på avf der det beskrives om bedre resultater
med bla VDH kabler, og det mest komiske er att noen av deres "beundrere" på avf også plutsligt
oppfatter bedre resultater trots tidligare kabel sågningar.
En ting ni alltid velat ha, er målings bevis på bedre kabel resultat hur er det med det nå ?
Men for all del lykke til videre med ere tester

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Hm! Synes fortsatt at man ikke burde vite hvilken kabel som blir brukt.Et så omdiskutert tema som kabeltesting KAN ikke nå en konklusjon uten at dette foregår blindt.

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
0
@cash 63:
Ja, det stemmer godt.
Vi har tidligere vært solide kabelskeptikere, men etter å endelig ha kommet så langt som til å gjøre noen tester, må vi bare innrømme at det er forskjeller på kabler, ja.

Vi stilte oss kritisk til om de påstander som ble satt i fht. at "denne kabelen ga meg en ekstra oktav i bunnen" ikke også burde kunne måles bedre. Tross alt er en slik påstand såpass drøy at en slik markant endring burde kunne måles.

Én ting er i alle fall ikke JEG enig i, og det er at kabler i stor grad må matches til resten av anlegget. Dersom man benytter kabler for å bli kvitt lyter i systemet, eller tilpasse seg dette, da er man litt på villspor, etter min mening.

Jeg mener at en kabel skal slippe frem det maksimale av det som faktisk ligger i musikkens kildemateriale. Altså skal alle (eller så mye som mulig) detaljer og nyanser komme med, og så får heller romkorrigering og andre justeringer tilpasses slik at totalbildet fremstår som ønsket.

Å benytte en dårlig kabel (som ikke fremviser alle nyanser i toppen), bare fordi man allerede har mye diskant, synes jeg blir litt tøvete. Hva slags sannhet sitter du igjen med da?

Ytterligere blindtester skal opplagt utføres. Siden "upartiske blindtestinger" ser ut til å være det eneste som muligens kan godtas, er det vel slik det blir.
Jeg for min del driter langt i hva kabelen koster, bare jeg hører forskjeller, og at én eller flere av kablene gir meg det ønskede resultat.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.866
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Fint Roko
Faktiskt ganske enig med deg her. Har selv prøvd kabler som tilført mye i topp/bunn , den skall som du sier ikke farve lyden, så den ev demper/hisser lyden. Romtiltak/akustikk er også nødvendigt, her er syns jag att overdempe romsklangen med tykke gardiner/stoffer kan vare mist like drepende før diskant/mellantone, har selv muligheter att trekke for gardiner etter hele side vegger og dette kan virke
allt før forlåtende/mørkt om det trekkes helt før, dette blev ot .

HFK Grimstad

Bransjeaktør
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Det er vel ikke vanskelig å skjønne at dette er et PR stunt fra klubben. Flageborg har vært i gråsonen lenge med andre aktører og for enn stund siden inngikk tydeligvis Kringlydsamarbeid med HiFi klubben (alle tydeligvis). Gjelder demoer på messer og nå alså "kabeltester". På Avforum har han lagt ut store flotte bilder av produktene deres med innbydelse til kabeltester, så det er vel opplagt at klubben ikke bare åpner dører for hvem som helst bare for å teste kabler. På AVforum er det umulig å komme med kritikk fordi "eliten" er venner, men på et redelig forum som HFS så stiller jeg igjen spørsmålet om ikke Flageborg burde få seg et bransjeaktørstempel.

Ser det er behov for å oppklare et par misforståelser da det tydeligvis er vanskelig å forstå hva som foregår.
Jeg stiller selvsagt ikke lokalene til rådighet for hvem som helst og til hva som helst, men det er fritt frem å spørre.
I det senere har det utover Flageborg kun vært noen gamle krigsseilere som faktisk har spurt.

Vi som kjenner Flageborg vet at han lever og ånder for gode opplevelser, spesielt innen lyd og bilde.
Og kanskje brenner han aller mest for å dele slike opplevelser med andre mennesker.
Jeg forstår egentlig ikke hvordan denne mannen orker å bruke så mye tid på og reise rundt og gi av egen erfaring og kunnskap.
Undertegnede har på ingen måte den samme kapasiteten...

Når det gjelder kabeltesten som foregikk her på huset sist Lørdag så var det en oppfølging av noe som startet på et forumtreff på Østlandet for ikke så lenge siden. Så vidt jeg har forstått så Flageborg her lyset (evt. hørte lyden?) når det gjelder kabler.
Flageborg lurte etter dette på om det fantes mulighet for å benytte et av demorommene våre og invitere til en tilsvarende test slik at flere kunne få oppleve hvor stor forskjell det er på kabler.
Jeg syntes det var en artig idè og lot han disponere storstua. Dette med kabler er jo et varmt tema og vi som selger slikt blir ofte beskyldt for å forsøke å lure folk.

Jeg ser ikke helt hvordan dette kan oppfattes som et PR stunt fra Hi-Fi Klubbens side?
Hi-Fi Klubben blir av og til fremstilt som lite entusiastiske, testing av kabler (deriblant DIY utgaver) uten innblanding fra butikkens side må vel sortere under entusiasme?
Det er jo definitivt ikke butikk i å gjøre et demorom utilgjengelig for salgsrettede demonstrasjoner en hel lørdag.
Hvorfor ikke flere møtte opp og hadde med seg egne kabler vet jeg ikke, men hvis Flageborg fortsatt ønsker å gjenta opplegget førstkommende Lørdag så er det ny mulighet for å påvirke hvilke kabler som skal testet og hvordan de blir testet. Det er bare og komme.

Skulle det mot formodning være sånn at et slikt opplegg bryter med noen retningslinjer her på forumet regner jeg med at jeg får beskjed slik at jeg kan stoppe det.

Mvh
Dan M. Søndeland
Daglig Leder Hi-Fi Klubben Grimstad

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
HFK Grimstad skrev:
Lyngen skrev:
Det er vel ikke vanskelig å skjønne at dette er et PR stunt fra klubben. Flageborg har vært i gråsonen lenge med andre aktører og for enn stund siden inngikk tydeligvis Kringlydsamarbeid med HiFi klubben (alle tydeligvis). Gjelder demoer på messer og nå alså "kabeltester". På Avforum har han lagt ut store flotte bilder av produktene deres med innbydelse til kabeltester, så det er vel opplagt at klubben ikke bare åpner dører for hvem som helst bare for å teste kabler. På AVforum er det umulig å komme med kritikk fordi "eliten" er venner, men på et redelig forum som HFS så stiller jeg igjen spørsmålet om ikke Flageborg burde få seg et bransjeaktørstempel.

Ser det er behov for å oppklare et par misforståelser da det tydeligvis er vanskelig å forstå hva som foregår.
Jeg stiller selvsagt ikke lokalene til rådighet for hvem som helst og til hva som helst, men det er fritt frem å spørre.
I det senere har det utover Flageborg kun vært noen gamle krigsseilere som faktisk har spurt.

Vi som kjenner Flageborg vet at han lever og ånder for gode opplevelser, spesielt innen lyd og bilde.
Og kanskje brenner han aller mest for å dele slike opplevelser med andre mennesker.
Jeg forstår egentlig ikke hvordan denne mannen orker å bruke så mye tid på og reise rundt og gi av egen erfaring og kunnskap.

Når det gjelder kabeltesten som foregikk her på huset sist Lørdag så var det en oppfølging av noe som startet på et forumtreff på Østlandet for ikke så lenge siden. Så vidt jeg har forstått så Flageborg her lyset (evt. hørte lyden?) når det gjelder kabler.
Flageborg lurte etter dette på om det fantes mulighet for å benytte et av demorommene våre og invitere til en tilsvarende test slik at flere kunne få oppleve hvor stor forskjell det er på kabler.
Jeg syntes det var en artig idè og lot han disponere storstua. Dette med kabler er jo et varmt tema og vi som selger slikt blir ofte beskyldt for å forsøke å lure folk.

Jeg ser ikke helt hvordan dette kan oppfattes som et PR stunt fra Hi-Fi Klubbens side?
Hi-Fi Klubben blir av og til fremstilt som lite entusiastiske, testing av kabler (deriblant DIY utgaver) uten innblanding fra butikkens side må vel sortere under entusiasme?
Det er jo definitivt ikke butikk i å gjøre et demorom utilgjengelig for salgsrettede demonstrasjoner en hel lørdag.
Hvorfor ikke flere møtte opp og hadde med seg egne kabler vet jeg ikke, men hvis Flageborg fortsatt ønsker å gjenta opplegget førstkommende Lørdag så er det ny mulighet for å påvirke hvilke kabler som skal testet og hvordan de blir testet. Det er bare og komme.

Skulle det mot formodning være sånn at et slikt opplegg bryter med noen retningslinjer her på forumet regner jeg med at jeg får beskjed slik at jeg kan stoppe det.

Mvh
Dan M. Søndeland
Flott sagt og gjort av hifiklubbens mann. Selv var jeg på vinsmaking hos dere i Oslo for et par uker siden og det var også et bra tiltak :D

U

utgatt60135

Gjest
HFK Grimstad skrev:
Hadde du sagt ja hvis en vanlig mann i gata hadde spurt om han kan ta med noen venner for å teste kabler? Eller du vet kanskje at Flageborg har høy kred på et forum som trekker et stort antall potensielle kjøpere? Kanskje er det mer butikk i det enn å miste en lørdag? Hvorfor er Flageborg så interessert i å presentere utstyret forøvrig når det er kabler som skal testes? Han kan jo invitere folk til seg selv, venner eller på deres egne treff for å teste kabler. Å velge en butikk er litt snodig spør du meg. Flageborg har jo drevet å demonstrert produkter for andre lenge. Det kaller jeg å ha en fot i bransjen. Å dekke det over som entusiasme holder ikke vann.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Et glimrende tiltak. Her kan jo gjengen ta med seg Claes Ohslon kablene sine, og sammenligne ;)

sn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
14
Nå er denne tråden kommet opp i 5 sider, og det er svært lite tilbakemelding fra de som var på lytteseansen forrige lørdag. ???

Fint for oss andre om de som har vært der kunne skrevet noen ord om sine inntrykk. Har ikke hørt om de som lyttet mellom 3x2,5 mm2 solide kåre og sammenlignet mot vdh (resolution??) og Taralabs ett eller annet..

mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
sn skrev:
Nå er denne tråden kommet opp i 5 sider, og det er svært lite tilbakemelding fra de som var på lytteseansen forrige lørdag. ???

Fint for oss andre om de som har vært der kunne skrevet noen ord om sine inntrykk. Har ikke hørt om de som lyttet mellom 3x2,5 mm2 solide kåre og sammenlignet mot vdh (resolution??) og Taralabs ett eller annet..

mvh
Med Herr Solhaugs opptreden i denne tråden er det vel ingen grunn til å bruke tid på å skrive ned noen lytteinntrykk. Han opptrer så infantilt at han demoniserer hver tråd han opptrer i.

Håvard

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Haavard skrev:
sn skrev:

mvh
Med Herr Solhaugs opptreden i denne tråden er det vel ingen grunn til å bruke tid på å skrive ned noen lytteinntrykk. Han opptrer så infantilt at han demoniserer hver tråd han opptrer i.

Håvard

Er du sikker på at du poster i riktig tråd nå Håvard?

Mvh. RS

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Haavard skrev:
sn skrev:

mvh

Håvard

Er du sikker på at du poster i riktig tråd nå Håvard?

Mvh. RS
Ja, det gjør jeg.
"for noe svada" eller hva du sa er vel ikke noe svar. Når noen ikke er enig med deg så er det svada det de skriver. Se side 4 i tråden du.

Håvard

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HFK Grimstad skrev:

Mvh
Dan M. Søndeland
Hei!

Fint at du trer frem og redegjør for dette.

Det har jo vært diskutert tidligere hvorvidt brukeren Flagerborg er branskjeaktør, og det hadde vært fint om du videre kunne avkrefte at det foreligger noen form for samarbeid mellom brukeren Flagerborg og Hifi klubben (andre eller din avdeling) som vil kunne omfattes av Hifisentralens definisjon av branskjeaktør. Denne definisjonene er vel ikke 100% spikret, men fra en annen tråd har vi at:

Høvdingen skrev:
I utgangspunktet er du en bransjeaktør hvis du selger hifi produkter, eller har nær tilknytning til en som gjør det. Med nær tilknytning menes familie eller bekjente som tydelig favoriserer en gitt forhandler/importør.
Kort fortalt tolker jeg dette slik at dersom brukeren Flagerborg har mottatt noen form for kompensasjon - fri kost/losji, bensinpenger, rabatt på produkter, lån av produkter, cash eller produkter fra Hifiklubben (Eller andre aktører som feks Kringlyd, AV Forum, SVS, etc)for tjenester han har gjort - demo, omtaler, stå på stand, skrive innlegg, etc) så vil han være branskjeaktør. Det samme gjelder dersom han har nær tilknytning til noen som faller under samme definisjon.

Så - hvis du kan avkrefte at brukeren Flagerborg kommer inn under definisjonene av branskjeaktør som beskrevet ovenfor - så skulle vel saken langt på vei være avklart (ihvertfall i forhold til Hifi Klubben Grimstad) - og tråden kan igjen handle om det den skulle - kabeltesting.

mvh
OMF

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
vredensgnag skrev:
Siden Reitgjerdet er anbefalt - her står det en del om det ubevisste og fortrengning:

http://www.norgeslexi.com/paxlex/alfabetet/u/u01.html

Det er så mye vi ikke får lov til å snakke om innen HiFi, siden det alt er avgjort hva man skal mene. Men her er Linkwitz om innbilte effekter:

We reach independent conclusions from each other. We challenge each other, to keep each other honest.
It's so easy in sound, to imagine things. As someone has said, if I suggest something that you are going to hear, if I give you a demo, and I tell you what you are going to hear, it's almost impossible for you not to hear what I told you that you are going to hear.
It's a thing that sales people in high-end audio stores use to great effect, to sell you cables and spikes, and all sorts of stuff. It's very difficult, it's honest, people really hear things, it's happening between your ears. There is no sound in the room, there are only air particles vibrating, air particles impinging on your eardrums, that's all. And then you try to make sense of these vibrating particles. As the saying has it: if a tree falls in the forest, and no one is around to hear it, does it make any sound? No! It doesn't make any sound. Sound is just an illusion ... it is totally constructed in your head.

Hva er forresten det beste hifi-kameraet, til bruk når man skal ta bilder av utstyret?
Hele hobbyen handler jo om å få til innbildning om at musikerne står i ens eget lytterom når man spiller musikk. ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.408
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det begynner å ble en stund siden jeg ga opp den tilnærmingen, frans. ;)

HFK Grimstad

Bransjeaktør
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Hadde du sagt ja hvis en vanlig mann i gata hadde spurt om han kan ta med noen venner for å teste kabler? Eller du vet kanskje at Flageborg har høy kred på et forum som trekker et stort antall potensielle kjøpere? Kanskje er det mer butikk i det enn å miste en lørdag? Hvorfor er Flageborg så interessert i å presentere utstyret forøvrig når det er kabler som skal testes? Han kan jo invitere folk til seg selv, venner eller på deres egne treff for å teste kabler. Å velge en butikk er litt snodig spør du meg. Flageborg har jo drevet å demonstrert produkter for andre lenge. Det kaller jeg å ha en fot i bransjen. Å dekke det over som entusiasme holder ikke vann.
Jeg har til nå ikke avvist en tilsvarende forespørsel, så det er gode odds for at jeg hadde svart ja.

Nå er det ikke slik at Flageborg tok med seg noen nære venner for å teste kabler, han inviterte åpent på dette forumet, en viss forskjell.

At Flageborg har høy kred på et forum er vel neppe å overdrive, han har meg bekjent rimelig høy kred på de fleste forumer innen lyd og bilde.
Kanskje det er en grunn til at han har høy kred? Han har faktisk også høy kred i bransjen...

Jeg tror jeg må skuffe deg når det gjelder antall potensielle kjøpere som var med på testen.
Tror ikke noen av dem er å regne som store kunder hos oss, uten at det betyr noe i denne sammenhengen.

Faktisk så er det sånn at på slike entusiasttreff/samlinger er det ikke shopping som står på timeplanen.
Jeg kan heller ikke si at det pleier å utløse salg i etterkant, så jeg står ved uttalelsen om at det ikke er god butikk å ”stenge” et demorom en Lørdag.

Hadde han IKKE hadde presentert utstyret som det skulle testes på hadde en stor del av diskusjonen fort handlet om hvilket utstyr som ble benyttet under testen.
Dette ser du hvis du leser tråden, Flageborg opplyste ikke om hvilken kilde som ble benyttet, og spørsmålet lot ikke vente på seg særlig lenge.

Jeg synes det virker som om du ikke kjenner Flageborg særlig godt, han inviterer stadig folk hjem til seg for testing og demonstrasjon av allverdens som har med lyd og bilde å gjøre.
Hvor mange på forumet har hatt flere entusiaster på hjemmebesøk enn hva Flageborg har hatt???

Nei vet du, riv deg løs fra tastaturet og vær litt konstruktiv istedenfor å bruke tid på å lete etter konspirasjoner.
Du er hjertelig velkommen, ønsker du å disponere et demorom for å demonstrere forskjellige kabler eller andre produkter må du bare hyle ut så skal nok jeg finne enda en dag hvor stua er klar til forumbesøk.

Mvh
Dan M. Søndeland

HFK Grimstad

Bransjeaktør
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
OMF skrev:
Høvdingen skrev:
I utgangspunktet er du en bransjeaktør hvis du selger hifi produkter, eller har nær tilknytning til en som gjør det. Med nær tilknytning menes familie eller bekjente som tydelig favoriserer en gitt forhandler/importør.
Så - hvis du kan avkrefte at brukeren Flagerborg kommer inn under definisjonene av branskjeaktør som beskrevet ovenfor - så skulle vel saken langt på vei være avklart (ihvertfall i forhold til Hifi Klubben Grimstad) - og tråden kan igjen handle om det den skulle - kabeltesting.

mvh
OMF
Jeg kan avkrefte at Flageborg kommer inn under definisjonen av bransjeaktør i henhold til Høvdingens sitat over.

Mvh
Dan M. Søndeland

U

utgatt60135

Gjest
Helt enig med tolkningen din OMF, men problemet er at det vil vi ikke få noe svar på uansett. Hvis han har fått kompensasjon fra bransjeaktører så hadde det ikke blitt skrevet her. Men han har jo utvilsomt nære venner i bransjen. Kjenner du han godt Sønderland? Eller noen av de andre medarbeiderne?

Flageborg har tydeligvis høy kred i hjemmekino miljøet, ikke her på sentralen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fikk vel greit svar der Lyngen ? Takk for ryddig og greit svar ifra HFK Grimstad. Fikk fornyet respekt for HFK etter de to innleggene, ihvertfall Grimstad avd. Det jeg har reagert på i denne tråden er metodikk for såkalt testing. Når det er sagt så synes jeg at folk her inne burde være glade for at en bransjeaktør lar oss bruke sine lokaler og utstyr for testing på den måten VI vil.Bransje og forbruker er en symbiose , så en kan ikke bare kutte ute den ene part.Når det gjedler Flageborg konkret vet jeg at det har vært diskutert ang hans bransjetilknytning et par år.Derfor lar jeg spm stå åpent og håper Flageborg kan si noe om dette selv, om hvilken tilknytning han evt har/har ikke.

Intativ for å møte likesinnende og få hørt litt forskjellige i den mer sosiale kontekst som jeg har fått inntrykk av at denne sammenkomsten var, er veldig positivt. Å evt kvele dette med påstander som en ikke VET helt konkret svaret på er i beste fall surmaget tull..

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HFK Grimstad skrev:
OMF skrev:
Høvdingen skrev:

mvh
OMF
Jeg kan avkrefte at Flageborg kommer inn under definisjonen av bransjeaktør i henhold til Høvdingens sitat over.

Mvh
Dan M. Søndeland
Hei!
Takk for svar!

Men jeg føler at du ved å klippe bort deler av mitt innlegg, svarer på noe litt annet enn det jeg spurte om:

OMF skrev:
Kort fortalt tolker jeg dette slik at dersom brukeren Flagerborg har mottatt noen form for kompensasjon - fri kost/losji, bensinpenger, rabatt på produkter, lån av produkter, cash eller produkter fra Hifiklubben (Eller andre aktører som feks Kringlyd, AV Forum, SVS, etc)for tjenester han har gjort - demo, omtaler, stå på stand, skrive innlegg, etc) så vil han være branskjeaktør. Det samme gjelder dersom han har nær tilknytning til noen som faller under samme definisjon.

mvh
OMF
Er dette noe du også kan avkrefte (beklager at dete blir litt flisespikking, men forskjellen er ikke ubetydelig i mine øyne)

Mvh
OMF

U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Derfor lar jeg spm stå åpent og håper Flageborg kan si noe om dette selv, om hvilken tilknytning han evt har/har ikke.
Han svarer aldri på dette. Trekker seg unna debattene. Ingen avbekreftninger hverken fra han selv, eller av vennene hans.

Å evt kvele dette med påstander som en ikke VET helt konkret svaret på er i beste fall surmaget tull..
Det er slett ikke tull, HCS. Bare sånn det er det.

Jeg synes man skal ta bransjeregler seriøst.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
Derfor lar jeg spm stå åpent og håper Flageborg kan si noe om dette selv, om hvilken tilknytning han evt har/har ikke.
Han svarer aldri på dette. Trekker seg unna debattene. Ingen avbekreftninger hverken fra han selv, eller av vennene hans.

Å evt kvele dette med påstander som en ikke VET helt konkret svaret på er i beste fall surmaget tull..
Det er slett ikke tull, HCS. Bare sånn det er det.

Jeg synes man skal ta bransjeregler seriøst.

Hvis han idet hele tatt ikke svarer på direkte spm , så er det svar godt nok. Den som tier samtykker osv... Så dette er din sjanse Flageborg, tar du den ikke har du gitt svaret selv og derav får vi be Høvdingen sette bransjestempel på deg.

Det er tull å kritisere sosiale sammenkomster mellom hififolk som er det de er, sosiale sammenkomster.. Noe annet er det hvis det ikke er rent spill og en agenda bak det hele. Faller så dette under bransjeregler skal de følges.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
Det er moro med lyd - også kringlyd.

Les mer her:
www.kringlyd.no

kringlyds spesialitet er demonstrasjoner av lyd og bilde, både i stereo og multikanals oppsett.
Du vil få en opplevelse av det audiofile livet fra 20Hz til 20kHz - i en 3D-opplevelse av de sjeldne.
Vi i kringlyd hadde et ønske om å kunne finne på noe morsomt ifm. det spennende temaet lydbilde.
Vi hadde gjennom lengre tid eksperimentert og erfart hvordan man relativt enkelt - og ofte uten kostnader - kunne oppleve et større stereoperspektiv - og bedre balanse i lydbildet. Etter hvert som vi ble kjent med andre brukere på forumet som hadde samme erfaring/oppfatning, fant vi ut at vi sammen skulle forsøke å vise andre hva som skulle til for å oppnå det vi selv syntes var forbedrende for lydbildet.
Etter hvert kom vi på den relativt gale ideen å leie et demonstrasjonsrom ifm. Hortenmessa i 2006. Utstyret vi benyttet var for en stor grad vårt eget.
Det var en del av forutsetningen. Men, siden kostnaden for leie av demorom ikke er direkte lav, og vi ikke ønsker å ha altfor store personlige utgifter på moroa, henvendte vi oss til enkelte av leverandørene av utstyret vi skulle spille på om de var villige til å være med på å dekke noen av utgiftene.
Vi fikk positiv tilbakemelding fra noen leverandører som syntes ideen var morsom og banebrytende.
Vi håper det gleder andre messebesøkende. Tilbakemeldinger viser at det åpenbart er
mange som liker konseptet vårt, og altså synes det er moro å oppleve
det vi selv setter pris på hjemme hos oss selv!

I kveld er det et spennende opplegg på gang ;D

Les mer her:
http://www.hifiklubben.no/kundeklubb/arrangement/?activeEvent=1999

Førstkommende lørdag samles entusiaster i storstua i Grimstad for å legge ørene til kabler - alle er velkommen.

Ta gjerne med egne kabler ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Flageborg skrev:
Men, siden kostnaden for leie av demorom ikke er direkte lav, og vi ikke ønsker å ha altfor store personlige utgifter på moroa, henvendte vi oss til enkelte av leverandørene av utstyret vi skulle spille på om de var villige til å være med på å dekke noen av utgiftene.
Vi fikk positiv tilbakemelding fra noen leverandører som syntes ideen var morsom og banebrytende.
Takk for svar Flagerborg. Enkelt, ryddig og greit.

Da regner jeg med at Høvdingen anfører deg som branskjeaktør etter dette.

mvh
OMF

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
det vil si, at de lager ett audio produkt og selger dette på sentralen og via henvendelser er og regne som bransjeaktør?

McLaren

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
McLaren skrev:
det vil si, at de lager ett audio produkt og selger dette på sentralen og via henvendelser er og regne som bransjeaktør?

McLaren
"Spent" på svar........ ;)

egentlig ikke

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
McLaren skrev:

McLaren
regner med at den var til meg.....

Da begynner jeg med å spørre tilbake om du er:
1 - uenig i den tolkning jeg har brukt av branskjeaktør..?
2 - Uenig i om Flagerborg faller inn under denne...?

Mvh
OMF

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er ny på forumet, og bør egentlig gå litt stille i dørene i slike debatter som dette. Men kanskje det kan hjelpe med en mening fra utsiden. I mine øyne er ikke Flageborg en bransjeaktør. Han organiserer tester og sammenkomster, og får litt hjelp av forskjellige bransjeaktører. Det er åpenbart ikke bare HFK han har et godt forhold til. Så lenge han ikke fremstår som en talsmann for en enkelt aktørs produkter så er det ingen grunn til å betvile hans habilitet. Isåfall har forumet litt for strenge regler for tolkning av hvem som er bransjeaktør eller ikke. For det fremkommer ikke at Flageborg har noen økonomisk interesse i det han bedriver, og det bør da være god nok definisjon på om han er en vanlig hifi-freak, eller en med kommersielle grunner til sine bidrag her.

Dessuten, hvem av oss har ikke et godt forhold til en eller flere bransjeaktører? Jeg har vært veldig lenge borte fra hobbyen, så jeg har ikke noen lenger, men jeg synes ikke de som har det er bransjeaktører for det. For å feie enhver tvil til side når det gjelder meg så er mitt sterkeste bånd til bransjen at min bror gikk på gymnaset med Ove Sandhåland (Audiofoni), og at opplysninger om demobrukt og returnert utstyr blir gitt når han vet at min bror har planer om å kjøpe noe nytt. Eller i mitt tilfelle da den MT-3en kom i retur fra et av HFS medlemmer. Siden han visste at jeg ønsket å kjøpe en slik så ga han beskjed til min bror at han hadde fått en i retur som jeg kunne få et avslag på. Gjør det meg til bransjeaktør? De fleste andre her på forumet har nok mye sterkere personlige/private bånd til forhandlere og importører enn meg. Dessuten hadde sikkert de fleste som stikker hodet innom butikken av og til fått samme avslaget som jeg fikk.

Men som sagt, jeg er så grønn at jeg egentlig ikke bør blande meg inn i diskusjoner om hvordan ting fungerer her på forumet. Jeg bør bare forholde meg til tingenes tilstand, og la det være med det.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Kan ikke se at Flageborg noen gang har reklamert for en spesifikk produsent på noe utstyr, tvert i mot virker det som filosofien er å få utnyttet det tilgjengelige utstyret maks. De samlingene jeg har lest om eller har vært på selv har det blitt brukt utstyr fra forskjellig produsenter nesten hver gang men med veldig bra resultat. Fokus har hele tiden vært hva som kan gjøres med det du har å ikke pushing av markevarer.

Ellers så sier det ganske mye om kritikerne når spørsmålene om Flageborgs evt. forhandlertilknyttning og kredibilitet først blir stillt når han begynner å legge seg borti noe så omdiskutert som kabler.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Begynner i grunn å bli mer engasjert i denne debatten enn jeg hadde tenkt, men skitt au.....

For min del er det ikke spesiellt interessant å diskutere de faktiske forhold rundt brukeren Flagerborg - men la oss ta det på et generellt plan. Og for de som mener dette først dukket opp ifm med en kabeldiskusjon - så er det ikke riktig.

Jeg skrev lenger opp hva jeg mente en bransjeaktør var:
OMF skrev:
Kort fortalt tolker jeg dette slik at dersom brukeren Flagerborg har mottatt noen form for kompensasjon - fri kost/losji, bensinpenger, rabatt på produkter, lån av produkter, cash eller produkter fra Hifiklubben (Eller andre aktører som feks Kringlyd, AV Forum, SVS, etc)for tjenester han har gjort - demo, omtaler, stå på stand, skrive innlegg, etc) så vil han være bransjeaktør. Det samme gjelder dersom han har nær tilknytning til noen som faller under samme definisjon.

Jeg synes vel det er ganske meningsløst å diskutere hvorvidt enkelte brukere en bransjeaktører - hvis ikke definisjonen av en bransjeaktør er på plass. Jeg synes vel ikke den definisjonene som jeg siterte før er spesiellt god.

Det er mange i hifimiljøet som brenner for hobbien sin - og mange av dem har faktiskt tatt steget over i branskjen. Så engasjement er neppe en god målestokk for om man er branskjeaktør eller ikke....Det er heller ikke lett å vurdere om man greier å forholde seg objektivt eller ikke - for der tror jeg faktisk at mange branskjeaktører greier å forholde seg mer objektivt til produkter/problemstillinger enn det mange entusiaster gjør.....

Og da koker det i grunn ned til om man har noen form for kompenasasjon/egennytte av det man gjør.....Og i forretningssammenheng - så kan man faktisk ikke ta i mot noe som er av betydning (altså mer enn et kaffekrus til jul) uten at dette anses som upassende.

Det er gjentatte ganger diskutert på forumet at det er svært mange bransjeaktører som ikke har flagget dette. Det synens jeg er en uting - og hadde håpet på tydeligere regler og strengere håndheving. Jeg synes også at det er et stort pluss at bransjen deltar i diskusjonene - men da med tydelig merking.

Når det gjelder den konkrete saken, så jeg kaster igjen ballen tilbake til de som har satt spørsmål ved at jeg mener Flagerborg bør bransjemerkes - er det definisjonen jeg legger til grunn, eller hvorvidt han faller inn under definisjonen...? En annen ting er jo at Flagerborg tydeligvis ikke vil svare klart på dette selv - noe som i mine øyne ikke akkurat virker avklarende omkrings hans rolle...

mvh
OMF

Topp Bunn