Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg fikk forklart en gang i en radioforretning (les: hifi-langer*) at kabler og delefilter inni høyttaleren var en del av høyttaleren, og dermed ikke hadde samme effekt som kabler utenfor høyttaleren. Fysikken forandrer seg nemlig når signalet passerer en 12 mm MDF-plate, dvs går inne i selve høyttaleren.

    * En som annonserer her
    Det er nemlig rigtigt at sådan er det, nej, men det som er det interessante og mystiske, ja til tider frustrerende ved hi-fi er at kæden kan blive stærkerer end det svageste led.

    Men har man bare nogle delelementer som trækker lyden i den rigtige retning i sin hi-fi kæde så gå det sjældent helt galt, Duelund beskrev dette som roser, og forklarede det på følgende måde , kommer man ind på en losseplads og der står en rose så vil man uvilkårligt ligge mærke til denne.

    Sådan virker en hi-fi kæden også , derfor behøver det hele ikke at falde helt sammen fordi man har noget skrald/affald i sin hi-fi kæde , bare der også er nogle roser.

    Klart er der kun skrald/affald i ens hi-fi kæde , ja så er det ikke så godt, og den type anlæg hører man bestemt en del af, lige så klart er det at det er at foretrække kun at have roser i sin hi-fi kæde, eller sagt med andre ord at optimere hvert delelement i kæden så godt som muligt både lydmæssigt og elektrisk.

    Men det er også som med alt muligt anden optimering det sidste nøk/de sidste forbedringer som koster kassen/mange penge og som kan være uhyre vanskelige at opnår og realiserer, det er svært at få roser alle vegne, Og så er der jo altid nogen roser som er endnu pænere et eller andet sted.

    Som Duelund også sagde: aldrig færdig altid på vej, og det er bestemt en sandhed, man bliver aldrig helt færdig, men man kan beslutte at nu er jeg færdig, men som regel gå der jo ikke lang tid så kribler det igen i fingerene for at lave opgraderinger , det er jo trods alt det som er vores hobby.
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg husker jeg hadde et anlegg som jeg mente hadde veldig stram og kontant bass. Så da en kompis kom på besøk var jeg jo nødt til å briefe litt. Han ble OVERHODET ikke imponert! Altfor lite og dårlig bass. Så jeg ble jo med hjem til han for å høre og jammen spilte han høyt gitt. Så høyt at forsterkeren ga seg, derav en veldig "feit" og "kul" bass. Hva skal man si til slikt?

    Smaken er jammen forskjellig og lytteerfaring, samt erfaring med hvordan ting faktisk skal høres ut, er ofte en fordel.
    Just saying...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg husker jeg hadde et anlegg som jeg mente hadde veldig stram og kontant bass. Så da en kompis kom på besøk var jeg jo nødt til å briefe litt. Han ble OVERHODET ikke imponert! Altfor lite og dårlig bass. Så jeg ble jo med hjem til han for å høre og jammen spilte han høyt gitt. Så høyt at forsterkeren ga seg, derav en veldig "feit" og "kul" bass. Hva skal man si til slikt?

    Smaken er jammen forskjellig og lytteerfaring, samt erfaring med hvordan ting faktisk skal høres ut, er ofte en fordel.
    Just saying...
    Det er vel ikke så mye mer å si om det at dere hadde hver deres lyd dere likte godt. Ingen grunn til å henge ut andre selv om det ikke spiller likt som hjemme.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ingen er i tvivl når et anlæg er rigtigt godt, det er når anlægget er sådan middelmådigt at smag og personlige præferencer komme mere og mere ind i vurderingen
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg husker jeg hadde et anlegg som jeg mente hadde veldig stram og kontant bass. Så da en kompis kom på besøk var jeg jo nødt til å briefe litt. Han ble OVERHODET ikke imponert! Altfor lite og dårlig bass. Så jeg ble jo med hjem til han for å høre og jammen spilte han høyt gitt. Så høyt at forsterkeren ga seg, derav en veldig "feit" og "kul" bass. Hva skal man si til slikt?

    Smaken er jammen forskjellig og lytteerfaring, samt erfaring med hvordan ting faktisk skal høres ut, er ofte en fordel.
    Just saying...
    Favoritthistorien til en leverandør av meg er at en kunde konfronterte ham med at han ville returnere en forsterker fordi han ikke kunne høre høyttalere sine lenger. Før så hørte han lyden tydelig fra begge ht sine, men etter at han byttet forsterker var dette ikke mulig lenger, bare en dyp og vid gjengivelse.
    Han tok imot forsterkeren med et smil om munnen med den overbevisning at her var designet gjort riktig.
    (Nå kommer det sikkert en kverulant her som sier at det skyldes feil fase).
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.238
    Antall liker
    88.061
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Jeg fikk forklart en gang i en radioforretning (les: hifi-langer*) at kabler og delefilter inni høyttaleren var en del av høyttaleren, og dermed ikke hadde samme effekt som kabler utenfor høyttaleren. Fysikken forandrer seg nemlig når signalet passerer en 12 mm MDF-plate, dvs går inne i selve høyttaleren.

    * En som annonserer her
    Fantastisk!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg husker jeg hadde et anlegg som jeg mente hadde veldig stram og kontant bass. Så da en kompis kom på besøk var jeg jo nødt til å briefe litt. Han ble OVERHODET ikke imponert! Altfor lite og dårlig bass. Så jeg ble jo med hjem til han for å høre og jammen spilte han høyt gitt. Så høyt at forsterkeren ga seg, derav en veldig "feit" og "kul" bass. Hva skal man si til slikt?

    Smaken er jammen forskjellig og lytteerfaring, samt erfaring med hvordan ting faktisk skal høres ut, er ofte en fordel.
    Just saying...
    Favoritthistorien til en leverandør av meg er at en kunde konfronterte ham med at han ville returnere en forsterker fordi han ikke kunne høre høyttalere sine lenger. Før så hørte han lyden tydelig fra begge ht sine, men etter at han byttet forsterker var dette ikke mulig lenger, bare en dyp og vid gjengivelse.
    Han tok imot forsterkeren med et smil om munnen med den overbevisning at her var designet gjort riktig.
    (Nå kommer det sikkert en kverulant her som sier at det skyldes feil fase).
    Jeg også har mange favoritthistorier om diverse folk som har tråkket litt i baret, men synes det er like greit å ikke skrive om dem her.
    Jeg er ikke ufeilbar så det er nok lurt å holde litt igjen.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.994
    Antall liker
    2.940
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    for oss som må kødde til andres tråder med jamring..


    19 sider og sjefkødder og NK kødder glimrer med sitt fravær,så langt.
    Her er jo bare småkødder med i debatten.....;),det tar jo liksom ikke helt av,enda
    Kanskje skjefskøddene bare er kødder uten baller :rolleyes:
    De bruker nok heller tida si på noe langt mer fornuftig enn på en slik tulletråd!:cool:
    Siden vi er et navlebeskuende og bedrevitende folkeslag, så er det nok enten str på kødden eller om det er lo i navær'n de studerer.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tekstilavsett, kjønnsorganer, metallurgi og ohms lov i samme røra samt kommentar i en tråd man ikke synes burde kommenteres...,
    ja,ja - ikke si at dette ikke er et multikulturelt samlested 8)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Da er det bestilt 2 pk med slike Vis vedlegget 305565 og 2 pk med slike Vis vedlegget 305566 og 50 meter med monster høyttalerkabel Vis vedlegget 305567 Til disse herlighetene kommer Vis vedlegget 305568 og total summen på kablene , banana pluggene og spadene kom seg på 4330 kr , og det er sunn fornuft kaller jeg det , skal selfølgelig kjøpe litt finere kabel strømpe da , kablene på frontene og centeren vil vises i lytterommet , hvilken strømper vet jeg ikke enda.
    Du burde ha kjøpt uterminerte kabler, og plugger / kabelsko hos DYNABEL AS
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.305
    Antall liker
    3.408
    Torget vurderinger
    49
    .....
    Hva skal dere forresten med så dyre anlegg når dere ikke hører forskjell på kabler engang ;D ;D ;D
    Den orntli' stygge kommentaren er vel: "Hva skal dere med så dyre anlegg når dere bare hører på rævva musikk...."

    ....Makan til tåpelig kommentar skal man vel lete lenge etter...

    Glad for at det ikke var meg som kom med den!
    Man lytter med ørene og ser med øya :)
    Så du ikke smileys bak utsagnet ? Hadde lagt hele tre stk bak så ingen skulle overse det, men hjalp det.....nei ..;D ;D ;D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.305
    Antall liker
    3.408
    Torget vurderinger
    49
    Før hørte jeg veldig stor forskjell på kabler, men ble jo veldig lett påvirket av både pris og utseende.
    Det er bedre nå når jeg er blitt godt voksen og stoler på egne ører, nå hører jeg ingen forskjeller.
    At jeg har spillt høy musikk i 30+år, av og til klipper plen og bruker powertools etc uten hørselvern, har nok ikke så mye og si....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.169
    Antall liker
    20.019
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig at denne tråden er den mest aktive på forumet. Og er det ikke denne, så er det variasjoner over samme tema. Intet annet enn trist.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Utrolig at denne tråden er den mest aktive på forumet. Og er det ikke denne, så er det variasjoner over samme tema. Intet annet enn trist.
    Ja, når DIY folket ikke er til stede, er det ikke mye igjen.
    Regner med at dette tar seg opp etter hvert når det ramler inn noen paller med elementer.
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Utrolig at denne tråden er den mest aktive på forumet. Og er det ikke denne, så er det variasjoner over samme tema. Intet annet enn trist.
    Høyest aktivitet gjenspeiler vel hva folket er mest interessert i på HFS. Ledninger.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Tiltak få tilbake chatten , så vil nok HFS bli avlastet med tulletråder .
    Det kan bety mye for den enkelte / HFS å få siste fiskerimelding i sanntid .

    Mvh
     
    Sist redigert:

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Jeg tror at de som ikke hører forskjell kan kutte ut slikt tøv. Spill for galleriet.

    Hei!

    Hvorfor kan vi ikke ha en tråd kun for all oss som faktisk hører forskjell på kabler, så kan de som ikke hører noen forskjell få ha sin egen tråd, der de i det vide og brede kan diskuterer at de ikke kan høre noe som helst, interessant tråd det!!!... :D :D


    Hilsen Cozy

    Fordi det er prøvd mange mange ganger i året, men de klarer ikke holde seg unna. De mest aktive er de som ikke hører forskjell, merkelig nok og en gåte. Skjønner dere det ikke selv at det virker tåpelig?
    Det er jo svært mange tråder på kabelhjørnet som de såkalte skeptikere har "holdt seg unna", men av en eller annen grunn så dør de ut etter noen få innlegg, når tilhengerne endelig får ha tråden i fred.
    Hvorfor det, mon tro ?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.238
    Antall liker
    88.061
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Tiltak få tilbake chatten , så vil nok HFS bli avlastet med tulletråder .
    Det kan bety mye for den enkelte / HFS å få siste fiskerimelding i sanntid .

    Mvh
    Nærmere chatt enn dette forumet kommer du ikke!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.169
    Antall liker
    20.019
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jøss - er du frafallen kabeltilhenger, E.I.A? ???
    He he, nei det var en kabelskeptikers bekjennelse, men ikke min 8)
    Muligens RoDa? Jeg mener svært vagt å erindre at han en eneste gang- selvsagt, har antydet noe som med litt godvilje kan tolkes dit hen at han har blitt frelst.... Selvsagt full av ydmykhet over de som har samme standpunkt som han tidligere hadde. Før frelsen.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Jeg fikk forklart en gang i en radioforretning (les: hifi-langer*) at kabler og delefilter inni høyttaleren var en del av høyttaleren, og dermed ikke hadde samme effekt som kabler utenfor høyttaleren. Fysikken forandrer seg nemlig når signalet passerer en 12 mm MDF-plate, dvs går inne i selve høyttaleren.

    * En som annonserer her
    Det er nemlig rigtigt at sådan er det, nej, men det som er det interessante og mystiske, ja til tider frustrerende ved hi-fi er at kæden kan blive stærkerer end det svageste led.
    Har man bare delelementer som trækker lyden i den rigtige retning i sin hi-fi kæde så gå det sjældent helt galt, Duelund kaldte dette roser, og forklarede det på følgende måde , kommer man ind på en losseplads og der står en rose så vil man uvilkårligt ligge mærke til denne.

    Sådan virker en hi-fi kæde også , derfor behøver det hele ikke at falde sammen fordi man har noget skrald/affald i sin hi-fi kæden , bare der også er nogle roser.

    Klart er der kun skrald i ens hi-fi kæde , ja så er det ikke så godt, og den type anlæg hører man bestemt en del af, lige så klart er det, at det absolut er at foretrække kun at have roser i sin hi-fi kæde, eller sagt med andre ord at optimere hvert delelement i kæden så godt som muligt både lydmæssigt og elektrisk.

    Men det er også som med alt muligt anden optimering det sidste nøk/de sidste forbedringer som koster kassen/mange penge og som kan være uhyre vanskelige at opnår og realiserer, det er svært at få roser alle vegne.

    Som Duelund også sagde: aldrig færdig altid på vej, og det er bestemt en sandhed, man bliver aldrig helt færdig, men man kan beslutte at nu er jeg færdig, men som regel gå der jo ikke lang tid så kribler det igen i fingerene for at lave opgraderinger , det er jo trods alt det som er vores hobby.
    På Norsk: Vegen er målet..med noen pit-stop innimellom :)

    Enig i ditt resonnement. Så er det generellt bra å fokusere på roser -ikke elendighet innen andres og egen hifi-greie.

    (-Selv når jeg ser tornekratt..eller hifi-flette-spagetti-kaos i innlegg #355..hehe)
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg fikk forklart en gang i en radioforretning (les: hifi-langer*) at kabler og delefilter inni høyttaleren var en del av høyttaleren, og dermed ikke hadde samme effekt som kabler utenfor høyttaleren. Fysikken forandrer seg nemlig når signalet passerer en 12 mm MDF-plate, dvs går inne i selve høyttaleren.

    * En som annonserer her
    Det er nemlig rigtigt at sådan er det, nej, men det som er det interessante og mystiske, ja til tider frustrerende ved hi-fi er at kæden kan blive stærkerer end det svageste led.
    Har man bare nogle delelementer som trækker lyden i den rigtige retning i sin hi-fi kæde så gå det sjældent helt galt, Duelund kaldte dette roser, og forklarede det på følgende måde , kommer man ind på en losseplads og der står en rose så vil man uvilkårligt ligge mærke til denne.

    Sådan virker en hi-fi kæden også , derfor behøver det hele ikke at falde helt sammen fordi man har noget skrald/affald i sin hi-fi kæde , bare der også er nogle roser.

    Klart er der kun skrald/affald i ens hi-fi kæde , ja så er det ikke så godt, og den type anlæg hører man bestemt en del af, lige så klart er det, at det absolut er at foretrække kun at have roser i sin hi-fi kæde, eller sagt med andre ord at optimere hvert delelement i kæden så godt som muligt både lydmæssigt og elektrisk.

    Men det er også som med alt muligt anden optimering det sidste nøk/de sidste forbedringer som koster kassen/mange penge og som kan være uhyre vanskelige at opnår og realiserer, det er svært at få roser alle vegne. Og så er der jo altid nogen roser som er endnu pænere

    Som Duelund også sagde: aldrig færdig altid på vej, og det er bestemt en sandhed, man bliver aldrig helt færdig, men man kan beslutte at nu er jeg færdig, men som regel gå der jo ikke lang tid så kribler det igen i fingerene for at lave opgraderinger , det er jo trods alt det som er vores hobby.
    På Norsk: Vegen er målet..med noen pit-stop innimellom :)

    Enig i ditt resonnement. Så er det generellt bra å fokusere på roser -ikke elendighet innen andres og egen hifi-greie.
    Ja vejen er målet ,det er godt udtrykt , og det hedder det også på Dansk.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jøss - er du frafallen kabeltilhenger, E.I.A? ???
    He he, nei det var en kabelskeptikers bekjennelse, men ikke min 8)
    Muligens RoDa? Jeg mener svært vagt å erindre at han en eneste gang- selvsagt, har antydet noe som med litt godvilje kan tolkes dit hen at han har blitt frelst.... Selvsagt full av ydmykhet over de som har samme standpunkt som han tidligere hadde. Før frelsen.
    Jeg har RoDa kabler ! (De blå). Hurra, det er lyd i de også.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.708
    Antall liker
    65.239
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har man råd til å høre forskjell på kabler, hører man forskjell på kabler.
    Faan hva kjipt å være fattig... :)
    Trenger det være likhetstegn på å høre forskjell på kabler og behovet for å ønske dyre kabler?
    Er det ikke greit nok å mene å høre forskjell på kabler og samtidig ha et avslappet forhold til om dette handler om kabelens oppbygging eller hva som skjer mellom egne ører?
    Generaliserende debatter er bare fordummende, men selvfølgelig underholdene!
    De (meg selv innbefattet) som tror de bidrar til noe annet enn underholdning og/eller glede ved hobbyen (noen hederlige unntak). Get a life :cool:
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Utrolig at denne tråden er den mest aktive på forumet. Og er det ikke denne, så er det variasjoner over samme tema. Intet annet enn trist.
    Ikke så utrolig, egentlig....

    De som hører, eller ikke hører, forskjell på kabler - det er åpent for begge leire i denne tråden - har (for øyeblikket) denne ene tråden å skrive i, eller en liten håndfull andre kabeltråder. Mens de som er interessert i alt annet, kan spre seg over noen og ørten tråder. Det blir som å spre den samme smørklatten over flere brødskiver: tilsynelatende mindre smør, men i bunn og brunn like mye.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    ÅÅHH....

    jeg trodde dette var tråden for alle som var bortvist fra alle andre kabeltråder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn