Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    -og så e' det på an igjen :D

    En signalkabel, produsert etter ordinære, fornuftige kriterier: Hva er det som skulle gjøre den lille dritten kostbar? :D
    Signalkabler til 10.000vis er latterlig, alldeles hinsides!

    Det må nå være irrelevant om den brukes på et anlegg til 4990,- eller 4.990.000,-
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Mitt poeng, som kanskje er vell krasst, er at jeg føler meg lurt etter mange år i "high end" verden... En kabel er en kabel, den gjør ikke noe magisk. Gjør den det, har produsenten bevisst gjort det for å farge lyden. Bare der skurrer det for meg...
    Selv snakker jeg ikke om magi, men det lille ekstra. Som betyr mye for en del av oss. Koster det 15k, så koster det 15k.

    Trikset da er selvsagt å kjøpe brukt. Til en tredjedel av nypris.
    Jeg har testet meg fram til disse kablene lars_erik, jeg har testet så mye kabler, at jeg ble nesten tullete på slutten. Satt og hørte musikk 12 timer i strekk hver dag , og skiftet kabler hver uke. Kan si jeg kom over kabler som kostet en god del. Men lyd messig så traff jeg som sagt på monster sine. Og det er jeg glad for, at det finnes kabler man kan teste og lytte orntlig, så kan man finne kabler som koster 5 ganger mindre med samme lyd signaturer. Og da kan man bruke di pengene igjen på bedre komponenter, oppgradering av rom osv osv. Men for all del vil folk bruke si 10000 kr på en signalkabel på 1,5 meter som du kan få for 900 kr med samme kvalitet, lydsignatur osv osv. Da skjønner jeg ikke helt logikken.

    Mvh Imagine
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mitt poeng, som kanskje er vell krasst, er at jeg føler meg lurt etter mange år i "high end" verden... En kabel er en kabel, den gjør ikke noe magisk. Gjør den det, har produsenten bevisst gjort det for å farge lyden. Bare der skurrer det for meg...
    Selv snakker jeg ikke om magi, men det lille ekstra. Som betyr mye for en del av oss. Koster det 15k, så koster det 15k.

    Trikset da er selvsagt å kjøpe brukt. Til en tredjedel av nypris.
    Jeg har testet meg fram til disse kablene lars_erik, jeg har testet så mye kabler, at jeg ble nesten tullete på slutten. Satt og hørte musikk 12 timer i strekk hver dag , og skiftet kabler hver uke. Kan si jeg kom over kabler som kostet en god del. Men lyd messig så traff jeg som sagt på monster sine. Og det er jeg glad for, at det finnes kabler man kan teste og lytte orntlig, så kan man finne kabler som koster 5 ganger mindre med samme lyd signaturer. Og da kan man bruke di pengene igjen på bedre komponenter, oppgradering av rom osv osv. Men for all del vil folk bruke si 10000 kr på en signalkabel på 1,5 meter som du kan få for 900 kr med samme kvalitet, lydsignatur osv osv. Da skjønner jeg ikke helt logikken.

    Mvh Imagine
    Mine kabler har jeg hatt i flere år. Jeg har funnet de jeg vil ha. Roen har egentlig senket seg når det gjelder det meste av utstyr. Hva man vil betale, er vel opp til den enkelte.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Mitt poeng, som kanskje er vell krasst, er at jeg føler meg lurt etter mange år i "high end" verden... En kabel er en kabel, den gjør ikke noe magisk. Gjør den det, har produsenten bevisst gjort det for å farge lyden. Bare der skurrer det for meg...
    Selv snakker jeg ikke om magi, men det lille ekstra. Som betyr mye for en del av oss. Koster det 15k, så koster det 15k.

    Trikset da er selvsagt å kjøpe brukt. Til en tredjedel av nypris.
    Jeg har testet meg fram til disse kablene lars_erik, jeg har testet så mye kabler, at jeg ble nesten tullete på slutten. Satt og hørte musikk 12 timer i strekk hver dag , og skiftet kabler hver uke. Kan si jeg kom over kabler som kostet en god del. Men lyd messig så traff jeg som sagt på monster sine. Og det er jeg glad for, at det finnes kabler man kan teste og lytte orntlig, så kan man finne kabler som koster 5 ganger mindre med samme lyd signaturer. Og da kan man bruke di pengene igjen på bedre komponenter, oppgradering av rom osv osv. Men for all del vil folk bruke si 10000 kr på en signalkabel på 1,5 meter som du kan få for 900 kr med samme kvalitet, lydsignatur osv osv. Da skjønner jeg ikke helt logikken.

    Mvh Imagine
    Mine kabler har jeg hatt i flere år. Jeg har funnet de jeg vil ha. Roen har egentlig senket seg når det gjelder det meste av utstyr. Hva man vil betale, er vel opp til den enkelte.
    Ja det er nå sant lars_erik, jeg er ikke en kabel skeptiker, og har hørt selv at det er lydmessig forskjell på kabler. Men det finnes også en grense mener jeg, man må finne en balanse når det kommer til kabler og hva man er villig til og betale. Men det hjelper ikke og hiv på en høyttaler kabel og så lytte til en sang, og si nei hører ikke forskjell dette er bare tull. Er det noe man må ha når man tester kabler, så er det mye tålmodighet.

    Mvh Imagine.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har testet meg fram til disse kablene lars_erik, jeg har testet så mye kabler, at jeg ble nesten tullete på slutten. Satt og hørte musikk 12 timer i strekk hver dag , og skiftet kabler hver uke. Kan si jeg kom over kabler som kostet en god del. Men lyd messig så traff jeg som sagt på monster sine. Og det er jeg glad for, at det finnes kabler man kan teste og lytte orntlig, så kan man finne kabler som koster 5 ganger mindre med samme lyd signaturer. Og da kan man bruke di pengene igjen på bedre komponenter, oppgradering av rom osv osv. Men for all del vil folk bruke si 10000 kr på en signalkabel på 1,5 meter som du kan få for 900 kr med samme kvalitet, lydsignatur osv osv. Da skjønner jeg ikke helt logikken.

    Mvh Imagine
    Mine kabler har jeg hatt i flere år. Jeg har funnet de jeg vil ha. Roen har egentlig senket seg når det gjelder det meste av utstyr. Hva man vil betale, er vel opp til den enkelte.
    Ja det er nå sant lars_erik, jeg er ikke en kabel skeptiker, og har hørt selv at det er lydmessig forskjell på kabler. Men det finnes også en grense mener jeg, man må finne en balanse når det kommer til kabler og hva man er villig til og betale. Men det hjelper ikke og hiv på en høyttaler kabel og så lytte til en sang, og si nei hører ikke forskjell dette er bare tull. Er det noe man må ha når man tester kabler, så er det mye tålmodighet.

    Mvh Imagine.
    Selvsagt finnes det en grense. Men den bestemmes av den enkelte, og ikke av hva andre mener. Uansett hvor mange ringer fra utdanningsinstitusjoner i USA de har.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig. Men min egen erfaring er som Terje Bergs og mange andres: Etter å ha brukt altfor mye tid og penger på å lytte etter ikke-eksisterende lydforbedringer ved kabelbytter har jeg kommet til at dyre kabler er bare tull. Veien til bedre lydkvalitet går i virkeligheten ikke gjennom eksotiske kabler, uansett hvor dyrt resten av anlegget er. I beste (verste?) fall tilfører de en liten farging i en eller annen retning, men selv da er det ingen sammenheng mellom pris og resultat. Hvis man ønsker å tilføre en kontrollert farging eller korreksjon finnes det mye bedre måter å gjøre det på. Folk må likevel gjerne hive sine egne penger ut av vinduet om de har lyst til det. Bling og feelgood-faktor har sikkert også en verdi for noen.

    .
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Man kan stadigvæk undre sig over den begejstring der er for at vælge/diskuterer enten eller , i stedet for både og.

    En del konstruktion og komponent-lyd kabler modstande kondensatorer med mere er en måde at påvirke lyden på uden at benytte EQ , på dette felt sker simpelthen intet.
    Men det betyder jo ikke at hvis det er nødvendigt at bruge EQ så gør man da bare det , det ene behøver ikke udelukke det andet.

    Det som er målet er at få musikken lyslevende ind i stuen,
    Har hørt en del systemer som Har været EQ'et i hoved og røv og som slet har lydt som musik overhovedet, Bevares det var jævnt/glat i lyden og der var ingen bulderbas, fint nok , og et absolut mindste krav for et anlæg mener jeg uanset om det er EQ'et eller ej.

    Til gengæld har jeg hørt anlæg som var lidt mere "bumpede/ujævne" i lyden fordi de ikke var EQ'et , derimod var der satset på fremavle en korrekt instrument-lyd med komponenter kabler konstruktion osv.
    Anlægget kunne gengive den korrekte klang af musikinstrumenter, det som er så udefinerbart, og som ikke umiddelbart kan måles, men lyden kender alle når de hører den.

    Dette har iøvrigt meget med de personer som ejer eller producerer anlægget at gøre, det er simpelthen en holdning om hvad som er målet med stereo/anlægget.
    Og skære vi ind til benet så har vi alle det samme mål, men indgår hver sine kompromisser på vejen, tit ud fra smag og behag, men også på grund af holdninger.

    Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt i at kombinerer de to omtalte aspekter til et stærkt og bedre stereoanlæg. Hvorfor skal det absolut være enten det ene eller det andet, som mange giver udtryk for.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Til gengæld har jeg hørt anlæg som var lidt mere "bumpede/ujævne" i lyden fordi de ikke var EQ'et , derimod var der satset på fremavle en korrekt instrument-lyd med komponenter kabler konstruktion osv.
    Anlægget kunne gengive den korrekte klang af musikinstrumenter, det som er så udefinerbart, og som ikke umiddelbart kan måles, men lyden kender alle når de hører den.
    Kanskje det er noe sånt som foregår inni kondensatoren med ekte instrumentklang:

    1-FullSizeRender.jpg
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Til gengæld har jeg hørt anlæg som var lidt mere "bumpede/ujævne" i lyden fordi de ikke var EQ'et , derimod var der satset på fremavle en korrekt instrument-lyd med komponenter kabler konstruktion osv.
    Anlægget kunne gengive den korrekte klang af musikinstrumenter, det som er så udefinerbart, og som ikke umiddelbart kan måles, men lyden kender alle når de hører den.
    Kanskje det er noe sånt som foregår inni kondensatoren med ekte instrumentklang:

    Vis vedlegget 314525
    Jeg har lidt samme erfaringer som denne test beskriver, erfaringen er at grundklangen er afhængig af hvad signalet passerer, som sagt jeg kan ikke forklarer det fuldstændigt.
    Målemæsigt er der stort set ingen forskel i outputtet fra det samlede anlæg uanset om der bruges den ene eller den anden kondensator.
    Derimod er det intet problem at måle lokale forskelle på de enkelte kondensatorer , og her kan typisk deles op i to grupper en god og en dårlig. Folie kondensatorer og de andre, folie kondensatorer er når man har reelt stykke metal som plade i kondensatoren, istedet for et metal som er sprøjtet på selve isoleringes maretrielet, disse kondensatorer vil typisk kunne gøres meget mindre end folie kondensatorer, den anden gruppe dårlige kondensatorer er keramik ,og elektrolytter og tantal kondensatorer, elektrolytter undgås ikke i forbindelse med strømforsyning, så her må de bedste findes. og er det nødvendigt at bruge dem i overføringes øjemed måske et delefilter så forspænd dem altid med en spænding, også andre dårlige kondensatorer kan forbedres på denne måde.

    Der står lidt her . Et diagram af JBL Everest som viser det i praksis her , i stedet for at bruge er batteri kan spændingen evt dannes ved at ensrette musiksignalet, noget som bl.a Holfi gjorde i sine passive delefiltre.


    Lad os sorterer de dårlige kondensatorer fra , der er inegn mening i bruge dem, dem som typisk er lavet af ringe og billige materialer, og hvor størrelse på komponenten har været en vigtig faktor, vigtigere end performers.
    Der er så de gode kondensatorer tilbage ,typisk folie kondensatorerne , som er lavet af gode materialer, og de måler godt, og som desværre også typisk fylde en hel del mere fysisk.

    Iblandt de tilbageværende kondensatorer kan man vil så lige så godt vælge den kondensator som lyder mest i overensstemmelse med de instrumenter og stemmer som er optaget.
    Det samme kan siges om kabler.

    Man kan ikke sige at den plade skal lyde nøjagtig sådan og sådan, absolut ingen ved hvad der er havnet på selve pladen, Vi ved dog med sikkerhed at det typisk er stemmer og musikinstrumenter, så igen hvorfor ikke vælge det som er mest harmoni med dette.

    Men rigtigt der afspilles i tusindvis af versioner af en enkelt plade rundt om i de små hjem, og du har naturligvis lov at vælge din version, og jeg kan vælge min.
    Jeg tror også at begge vores anlæg er teknisk og målemæssigt helt i orden, men lyden er sikkert meget forskellig , forskelle som kan være som nat og dag, i modsætning til hvad man kender fra billedegengivelse, hvor selv det billigste fjernsyn afleverer en ganske pænt og naturtroet billede, og ingen ville naturligvis være tilfreds med mindre.
    Sådan er det desværre ikke helt med lydgengivelse, og hvilken er den rigtige gengivelse??. Og hvad forårsager lydforskellene.

    Men der er ikke så langt til enighed som man måske skulle tro.
    Fordi når vi begge hører noget som afgiver en korrekt instrument-klang hvor grundstrukturen er i orden således at det er vanskeligt at skelne fra virkeligheden , både ved angår selve klangen og selve fremtoningen af instrumentet (størrelsesforhold/perspektiv forhold osv) , og ingen af os vil et sekund være i tvivl om når vi hører dette.
    Så ved jeg at vi pludselig er enige om alt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er da ikke veldig vanskelig å vise at det kan være forskjeller mellom kondensatorer. Eller motstander, for den del. Men spranget fra reelle effekter ved komponentverdier på noen uF eller Ohm til andre- og tredjeordens effekter med en kabels "komponentverdier" på noen pF eller milliohm er ganske stort.
    Measured Differences Between Capacitors for Audio Applications
    Capacitor Sounds 3 - capacitances of 10 nF and smaller.

    Det kan også være på sin plass å sitere Nelson Pass, the one and only:
    This is pretty much to be expected. Ceramic and Tantalum
    caps have no business in the signal path.

    What is more interesting is that even lowly aluminum
    electrolytics measure much better than any semiconductor,
    tube or transformer
    .

    It is my opinion that the role of capacitor is overstated
    as a source of distortion and sonic degradation.
    Capacitor Distortion - diyAudio

    Den uthevede delen gir kanskje en pekepinn om hvor vi skal lete etter ting som faktisk betyr noe. Hvis de høyst målbare forskjellene mellom passive komponenter som kondensatorer ikke er spesielt viktige sammenlignet med de aktive komponentene, hva skal vi da si om kablingen hvor de tilsvarende forskjellene knapt er målbare?
     
    Sist redigert:

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Tekniken att mäta på kablar finns redan och presterar mycket bättre än mänskliga öron.
    Instrument som kan mäta skillnaden på in och utgång på kablar med 100 dB dynamik
    är "standard" sedan många år. Amplitud (in-phase + quadrature), fasvinkel, distorsion
    till 127:e övertonen är möjligt att mäta.

    Den viktigaste frågan är om det är meningsfullt att mäta så noggrant på en
    bit kabel. Det görs normalt inte inom elektronik-världen men skulle vara intressant ändå
    eftersom guldöronen påstår att man inte kan mäta bättre än vad guldöronen kan höra.
    Detta påstående är rent nonsens, det går bra att mäta noggrannare.

    Problemet är att inga guldöron kan beskriva vad skillnaderna består av mellan olika kablar.
    Bara meningslösa påståenden om "himmelsk ljud" och liknande och mätningar kan inte
    korreleras med påstådda upplevelser. Det är inte mätutrustningen det är fel på, det är
    kabel-dyrkarnas oförmåga att beskriva sina upplevelser så att andra förstår vad som menas
    som har allvarliga brister.

    (edit - tangentbordet stavade fel)
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Ricer1.jpg


    Det är alltid utseendet och sista metern som räknas!
    Himmelska prestanda på denna bil efter modifiering!

    (... och priset har naturligvis också stor inverkan på prestanda ...)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er sikkert mulig å måle forvrengning ned til -100 dB og opp til 127ende overtone. Problemet med å gjøre en slik måling på kabler er at den forvrengningen er bare ikke der. Jeg har sett målinger med et signal/støy-forhold på 140 dB som prøvde å påvise ikkelineær forvrengning i kobberkabler. Nada. Det eneste som var å se på kurvene var signalet fra kilden og støygulvet i måleinstrumentet. Og jeg kan definitivt ikke høre bedre enn de målingene.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    I`m feeling big, Dam good cable,- no Tesla;)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Coax interconnect vs andre interconnects som for eksempel monofilament. Hehehe!:mad: Kjør debatt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn