Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    ^ De har hatt dette i maaange år ;)
    OK, tidligere hadde de noen få modeller men for meg ser det nå ut som om det er mange flere modeller som har dette valget. F.eks så var 1 og 2 gen T1 bare i 600 ohm utgave, mens gen 3 har 32, 250 og 600.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De har sikkert utvidet det til å omfatte ennå flere modeller enn tidligere
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    OK, tidligere hadde de noen få modeller men for meg ser det nå ut som om det er mange flere modeller som har dette valget. F.eks så var 1 og 2 gen T1 bare i 600 ohm utgave, mens gen 3 har 32, 250 og 600.
    Hvor ser du at T1 gen 3 finnes i 3 utgaver? Jeg finner bare 32 ohm.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Enkle, lette, trådløst mot iPhone for å følge litt med på ny musikk hos Qobuz👍🏼🎼
    Ikke godkjent i toppklassen men til prisen biter de godt fra seg😎😉

    9ED53C36-D06F-4C36-98F6-A83EF14EB9F7.jpeg


    gismo
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hvor ser du at T1 gen 3 finnes i 3 utgaver? Jeg finner bare 32 ohm.
    Mener jeg så en tabell med sammenligninger mellom flere, men jeg klarer ikke å finne den igjen. Finner bare gen 2 med 600 og gen 3 som du med 32. Reagerte på at det var 3 utgaver av den (også 250). Inne på den offisielle siden til BD så er det bare 32 ohms utgave, så det er nok bare den som finnes. Beklager feil info.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hei venner
    Jeg ønsker litt starthjelp for headfi.
    Jeg har vært audiofil i 25 år. Men fokus kun på stereoanlegg.
    Dagen har kommet for å investere i «rimelig» headfi.
    Jeg hører på rock, metall og diverse pop.
    Trenger ikke helt lineære hodetelefoner. Er glad i trykk i bunn.
    Hva slags klokker og evnt dac/forsterker kan anbefales?
    Tenker klokker i prisklasse opp til 5k. Burde også kunne brukes rett i iphone.
    Kun med googling med preferanser, har jeg kommet til at et par Shure SRH1540 kunne passet. Sammen med en Topping DX3 amp/dac når jeg ikke er på farten.
    Er jeg på villspor?
    Bor i stavanger, og hadde vært gøy hvis noen andre i området kunne latt meg prøve noen forskjellige klokker.
    Takker så mye.
    Det aller beste rådet du kan få er å høre gjennom forskjellige sett. Er det lukka du trenger, eller er åpne også ett alternativ? Om du bor sentralt er det en del butikker å sjekke ut. Bor du mer perifert blir det vanskeligere. SRH1540 har ikke så mye bass. En del cans som er gode på rock, strenger, etc er ikke nødvendigvis basstunge. Du bør sjekke både dynamiske og planare cans. De presenterer lyden forskjellig. Planare er kjent for dyp bass, og subbass.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke nødvendigvis lav Ohm for å drive fra fonen. Det kommer også an på lydtrykket. Hvor mange decibel man får ut per watt. Jeg har noen 150 og 250Ohms klokker som drives bra fra fon. SennHD58X, Beyer T70 fx. Også har jeg noen med lav Ohm-verdi som drives dårlig eller ikke i det hele tatt fra fon, som AKG K702. I de fleste tilfeller får man også mer lyd ut av det ute ved å legge en tusing eller to i en dongle-dac, og heller ha litt rimeligere cans. AQ Dragonfly-serien, Ear-men Sparrow, el dingsen på butikken her på Hifisentralen fx
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Mener jeg så en tabell med sammenligninger mellom flere, men jeg klarer ikke å finne den igjen. Finner bare gen 2 med 600 og gen 3 som du med 32. Reagerte på at det var 3 utgaver av den (også 250). Inne på den offisielle siden til BD så er det bare 32 ohms utgave, så det er nok bare den som finnes. Beklager feil info.
    T1.3 er 32 Ohms kun. Det er de gamle klassikerne som kommer i 32, 250 og 600 fra Beyer. De gamle T1.1 og 1.2 er 600 relativt lettdrevne Ohm, derimot er alle de tre versjonene av T5, den lukka toppmodellen 32 Ohm og Astell& Kerns versjon av T1 er også 32 Ohm selv om det er eldre utgave
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei venner
    Jeg ønsker litt starthjelp for headfi.
    Jeg har vært audiofil i 25 år. Men fokus kun på stereoanlegg.
    Dagen har kommet for å investere i «rimelig» headfi.
    Jeg hører på rock, metall og diverse pop.
    Trenger ikke helt lineære hodetelefoner. Er glad i trykk i bunn.
    Hva slags klokker og evnt dac/forsterker kan anbefales?
    Tenker klokker i prisklasse opp til 5k. Burde også kunne brukes rett i iphone.
    Kun med googling med preferanser, har jeg kommet til at et par Shure SRH1540 kunne passet. Sammen med en Topping DX3 amp/dac når jeg ikke er på farten.
    Er jeg på villspor?
    Bor i stavanger, og hadde vært gøy hvis noen andre i området kunne latt meg prøve noen forskjellige klokker.
    Takker så mye.
    Du er hjertelig velkommen til meg, har både hodetelefoner og tipping. Se min signatur.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.188
    Antall liker
    12.692
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Hei venner
    Jeg ønsker litt starthjelp for headfi.
    Jeg har vært audiofil i 25 år. Men fokus kun på stereoanlegg.
    Dagen har kommet for å investere i «rimelig» headfi.
    Jeg hører på rock, metall og diverse pop.
    Trenger ikke helt lineære hodetelefoner. Er glad i trykk i bunn.
    Hva slags klokker og evnt dac/forsterker kan anbefales?
    Tenker klokker i prisklasse opp til 5k. Burde også kunne brukes rett i iphone.
    Kun med googling med preferanser, har jeg kommet til at et par Shure SRH1540 kunne passet. Sammen med en Topping DX3 amp/dac når jeg ikke er på farten.
    Er jeg på villspor?
    Bor i stavanger, og hadde vært gøy hvis noen andre i området kunne latt meg prøve noen forskjellige klokker.
    Takker så mye.
    Hei,
    Beste klokkene eg har er nok Stax, men dei er kanskje ikkje ideelle til din musikk. Du vil kanskje savne litt punch.
    Heiv meg på tilbodet til Komplett på Phillips Fidelio X2HR, og så langt er eg veldig nøgd med reproduksjonen frå desse.
    Hovedsakleg brukt med pc/mac/tlf. Eg bur like utanfor Stavanger, og har og andre klokker som kan testas.

    Peder
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ønsker litt starthjelp for headfi.
    Jeg har vært audiofil i 25 år. Men fokus kun på stereoanlegg.
    Dagen har kommet for å investere i «rimelig» headfi.
    Jeg hører på rock, metall og diverse pop.
    Trenger ikke helt lineære hodetelefoner. Er glad i trykk i bunn.
    Beyerdynamic DT 990 Edition 32ohm er jo et alternativ - om du ønsker litt fyldig, volumiøs bass.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har pusset opp i huset i sommer - og alt det rare man finner. Blant annet originaleskene til LCD-2, LCD-XC og LCD-X. Den til LCD-XC har ikke vært åpnet på mange år og duftet fortsatt lær og tre på innsiden!

    Kassene til LCD-X og LCD-XC er solide, men det er noe artig med kassen til LCD-2. :)

    3DC1D602-5A5D-4284-84EE-D138E07D4EAC.jpeg
    8FBBCDFF-796A-48FB-BFE3-D988EC20D8D5.jpeg
    025B8E80-F401-40CD-8718-ED8A1417C644.jpeg
    46DF0757-861F-4B14-84F3-DEAADBFA83A0.jpeg
    3FD558EE-18F1-4D3D-BA0B-6EE985701298.jpeg
    903BA633-85D3-495F-92CB-7B3A4E973875.jpeg
    64187883-1B08-408A-B0C6-CACB27D7DC7A.jpeg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Artig å pakke opp innholdet i den ene esken, ta frem treoljen og pensle treverket på de originale LCD-2. Husker man måtte pensle Rosewoodutførelsen for å unngå sprekker. Jeg holdt dem godt vedlike når jeg brukte dem sist, så ingen sprekker etter alle disse årene - men greit å pøse på litt til nå noen år senere.

    9A2D8BB5-85A4-4ED2-B3E1-EBBEE77E51D3.jpeg
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Med Vedum i regjering, så regner jeg med putene er i ulvesnutepels? :love: Nice!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    5789760C-15A6-4DAA-9A02-5F0D125BD081.jpeg

    Har tilbragt mange timer med mine LCD3 den siste tiden. Tok til vettet og flyttet hele headfien ut av lytterommet der greiene aldri ble brukt, over til hjemmekontoret der jeg tilbringer en hel del tid uten bedre lydkilder tilgjengelig. Det har jeg ikke angret på. Kjøpte meg en liten balansert HifBerry dac og kjører RoPieee så jeg har tilgang til Roon biblioteket. Spiller som bare rakkern:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det ikke litt tungt å gå rundt med alt det treverket på huet?
    Mitt eneste ankepunkt mot Audez’e når de ble lansert.
    Tyngde og (mangel av) polstring av hodebøyle. Etter 15-20 minutter tok «ubehaget» av å ha de på, over for nytelse av musikken.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg trenger tips til en kabel til mine hodetelefoner. Det er Beyerdynamic MX300 V2-raketter så jeg har en kabel inn og to ut.. en til mic og en til lyd. Må ha ny da den jeg har er ødelagt :)
     

    Eplejus

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2018
    Innlegg
    6
    Antall liker
    12
    Måtte en runde i Equalizer APO til for å få fram lydsignaturen jeg ønsket med LCD-2C. Mange hevder Audeze sine hodetelefoner MÅ gjennom en runde med equalizing for å yte sitt beste. (Ref: The Headphone Show, Joshua Valour) Jeg er ikke uenig.
    DSCF0794.JPG
    equalizerapo.png
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker Roon og den innebygde Audeze preset funksjonen. Funker brillefint på mine LCD 3 fazor.
     

    Eplejus

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2018
    Innlegg
    6
    Antall liker
    12
    Har prøvd Audeze presets plugin til Equalizer APO, men syntes ikke den ga tilfredsstillende resultat.
    Uten equalizering synes jeg LCD-2C'ene ble for flate og kjedelige. Måtte høyt opp i volum før jeg begynte å føle noe.
    audezeplugin.png
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Equalizer APO -> ubehagelig lyd?

    Jeg har brukt EAPO i noen dager, med convolver (Sundara optimum hifi 48kHz), low-shelf for boost i bassen og 5dB demping. Har opplevd den som utmattende og ubehagelig, helt uten at jeg kan sette fingeren på noe spesifikt som skulle ha forårsaket det... Noen andre som har erfart det samme? Spiller fra Qobuz (maks 24/96) via V90-HPA (som maks tar 24/96) til 2021 Sundara.

    Avinnstallert den nå og opplever lyden som mer komfortabel igjen. Helt klart tenkelig det er rent psykosomatisk, men interessert i om andre har opplevd noe tilsvarende.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har en god eq å dele til Beyerdynamic 1770 pro 250 ohm.
    Har prøvd litt med noen justeringer, men treffer ikke målet med rme sin 5 bånds equalizer.
     

    Vedlegg

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Vurderer å kjøpe meg et par med hodetelefoner til å bruke sammen med en Primaluna forsterker. Jeg er helt blank når det kommer til hodetelefoner… Noen som har tips? Budsjett 5000, som kan økes om det gir noe som gir mye for pengene. Gjerne brukt. 😊 Hører på det meste, men lite klassisk. Men rock, pop, jazz, hiphop, visesang går det en del i.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Åpne, eller lukkede?
    Skal de være portable også?
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Tror jeg vil ha lukkede. Er ikke viktig at de skal kunne tas med over alt, skal brukes i sofaen/godstolen hjemme.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.188
    Antall liker
    12.692
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg kjøpte Philips Fidelio X2HR på tilbod hos Komplett i haust (ca 1200,-).
    Dei er nok ikkje like gode som dei gamle Stax-ane, men til prisen så syns eg det er eit kupp.

    Peder
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Var en tur på Duet Audio i går og hørte på mange flotte hodetelefoner! Veldig hyggelig og fantastisk kundeservice og et fantastisk utvalg! Koste meg glugg ;-) Hadde egentlig planer om å kjøpe Arya stealth men endte opp med Sundara! Utrolig bra og flott lyd i disse mtp. pris!! Har fra før 1 år gamle LCD X og fikk også hørt nye 2021 revisjonen av disse!! for en fantastisk hodetelefon altså - dynamikken og totalt alt i alt lydmessig må jeg si det var disse jeg likte best, nye revisjonen er mer åpen litt lysere - Er virkelig helt utrolig hvor gode disse har blitt! anbefales på det sterkest, enenste er at de kan bli litt tunge om man sitter i timesvis - men kom igjen da litt nakketrening har man godt av - gratis trening ;-).LCD X har et utrolig stort membranareal, musikalitet, og for min del den mest korrekte lydgjengivelsen av det jeg rakk å høre i går, dog klarte jeg ikke å forsvare å kjøpe et sett til med LCD X når jeg har den gamle revisjonen - den mørkere tuningen har sin sjarm på mye forskjellig musikk så da fikk det bli Sundara! Sundara er utrolig behaglig å ha på og en fantastisk detaljert, lett og behaglig spillestil!
    duet.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn