Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Så enig så enig. Men headfi hobbyen starter gjærne som ett kompromiss. For min del er det kjørt og det er stort sett bare hodetelefoner som gjelder. Og det er hodetelefoner det skal skrives om i fremtiden.
     
    Sist redigert:

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Så enig så enig. Men headfi hobbyen starter gjærne som ett kompromiss. For min del er det kjørt og det er stort sett bare hodetelefoner som gjelder. Og det er hodetelefoner det skal skrives om i fremtiden.
    Jeg er helt enig med deg. jeg spiller ikke musikk på det større anlegget lengre. hva er poenget å styre med høyttalere og resonnanser i rommet som ødelegger de dyre komponentene.

    Nå sitter jeg her og har gåsehud og lytter til V281!! fikk den endelig i dag. herregud for ett sinnssykt rått lydbilde. full 3d, masse luft og vannvittig trøkk. Det helt spesielle er hvordan instrumentene separerer seg og det er som å sitte foran de som spiller. Så da var det en god del å gå på fra Oppo HA-1.

    Headfi vokser mye og nå, spesielt siden bare de siste årene som f.eks hifiman har kommet med en lineup med god lyd, og det er langt flere forsterkere og mer utvalg.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    haha skal prøve å få med meg det i neste artikkel ardilla 😜 Gratulerer med feit amp!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kan vi ikke bare si at kabelnissene er kranglefantene?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen som kan anbefale et par lukkede hodetelefoner, som er billigere enn Beyerdynamic DT770 PRO? (dvs under 1500 kr)
    Skal brukes til monitoring i studio, må være komfortable, kunne spille høyt, og helst låte ok også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lytting over konvensjonelt høyttaleroppsett vs hodetelefoner:
    To helt ulike former for musikklytting, og to helt ulike former for lytteopplevelser.
    Det er kùn èn ting som gjelder - begge deler!:cool:
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg har flyttet mer og mer fokus over fra høytalerbasert avspilling til headphones. Først og fremst pga pris på godt HT oppsett sammenlignet med HP system. Som dere nevner er det jo headphones ikke avhengig av rom og gode naboer etc. Selv om jeg til tider savner det fysiske, så gjør ikke naboen det.

    Men jeg vil også nevne at for meg var det en annen stor årsak, jeg liker forskjellig HT på forskjellig musikk. Dette er vesentlig lettere for meg å "forsvare" med ett skap fullt av headphone-kombinasjoner for forskjellig musikk og humør enn om jeg skulle hatt ørten høytalerpar stående i stua. Headphone riggen er også plassert på og rundt skrivebordet hvor estetikk ikke blir like vesentlig som i stuen. Så da slipper jeg spørsmål som "hvor mye koster dette da?" fra bekjente. Sånn sett hadde jeg heller kjøpt Sennheiser Orpheus enn å ha brukt tilsvarende på høytaleroppsett (og hatt selektiv hørsel rundt alle spørsmål om hva det koster).

    Jeg har ikke avskrevet høytalersystemet på noen måte, og jeg slipper ikke unna det spørsmålet i den sammenhengen. Men, jeg blir ikke stemplet som ekstrem hifi tulling i lik grad nå som da jeg var på mitt aller "sprøeste" (sett med deres øyne). Om de har interressen så vil nok raden med headphones rundt skrivebordet avsløre at jeg har ikke blitt "kurert", men... de som ser det... er stort sett hifi-tullinger som meg med "bedre halvdel" som har satt ned foten, og ender ofte opp med vegg rundt skrivebordet sitt i etterkant. Sonos funker til fest og sammenkomster med mindre det er en spesielt musikalsk vennekrets.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Så enig så enig. Men headfi hobbyen starter gjærne som ett kompromiss. For min del er det kjørt og det er stort sett bare hodetelefoner som gjelder. Og det er hodetelefoner det skal skrives om i fremtiden.
    Har stort sett vært headfi i hele mitt liv, har også hatt "vanlig" oppsett med høytalere men har alltid "ramlet" tilbake til headfi, vet at mange ikke får til å lytte på hodetelefoner slik de gjør via høytalere, og dermed har mange sett på headfi som noe "annet" men kan kun snakke for meg selv at ingenting har gitt meg så store lydopplevelser som med headfi, ikke det at jeg ikke har eid selv og hørt på meget gode stereo oppsett med forskjellige typer høytalere, men ingenting har kommet i nærheten av den lyden jeg har opplevd på headfi, men dette er min oppfattelse ikke at det er den rette, men for meg er den det, og det er det som til slutt gjelder for min del. Vet at mange headfi'r her inne eier flere hodetelefoner og stor kudos til dere, da har dere et større grunnlag å høre forskjellene som er på de forskjellige hodetelefonene, selv får jeg ikke det til å fungere jeg kan kun eie ett sett, flere sett og jeg har villet brukt for mye tid på å bytte rundt, men igjen det er kun sånn det er hos meg, kanskje det kan kalles "monogamisk headfi'r" uansett så håper jeg at Dere alle får en fantastisk tid med mye god musikk, for inni hodet vårt finnes det aller beste lytterommet..! :cool:
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Så enig så enig. Men headfi hobbyen starter gjærne som ett kompromiss. For min del er det kjørt og det er stort sett bare hodetelefoner som gjelder. Og det er hodetelefoner det skal skrives om i fremtiden.
    Har stort sett vært headfi i hele mitt liv, har også hatt "vanlig" oppsett med høytalere men har alltid "ramlet" tilbake til headfi, vet at mange ikke får til å lytte på hodetelefoner slik de gjør via høytalere, og dermed har mange sett på headfi som noe "annet" men kan kun snakke for meg selv at ingenting har gitt meg så store lydopplevelser som med headfi, ikke det at jeg ikke har eid selv og hørt på meget gode stereo oppsett med forskjellige typer høytalere, men ingenting har kommet i nærheten av den lyden jeg har opplevd på headfi, men dette er min oppfattelse ikke at det er den rette, men for meg er den det, og det er det som til slutt gjelder for min del. Vet at mange headfi'r her inne eier flere hodetelefoner og stor kudos til dere, da har dere et større grunnlag å høre forskjellene som er på de forskjellige hodetelefonene, selv får jeg ikke det til å fungere jeg kan kun eie ett sett, flere sett og jeg har villet brukt for mye tid på å bytte rundt, men igjen det er kun sånn det er hos meg, kanskje det kan kalles "monogamisk headfi'r" uansett så håper jeg at Dere alle får en fantastisk tid med mye god musikk, for inni hodet vårt finnes det aller beste lytterommet..! :cool:

    Jeg er helt enig med deg Barathsec, opplevelsen jeg har hatt på min "reise" er helt utrolig forskjell fra ett headfi oppsett til med en telefon, lomme dac og Bose Momentum 2, vs oppsettet jeg nå har. Har ikke lyst å snakke om hva det koster, men tatt i betraktning jeg har kjøpt litt brukt og til mye bedre priser enn her i Norge så har jeg vel fått tak i noe av det beste til en fornuftig pris. I tillegg kommer jeg til å selge unna det jeg startet med nå, og avslutter en annen hobby og selger unna litt utstyr der og..

    Sitter her og lytter til den nye forsterkeren, så er det slik at de hardbarka høyttaler folka burde for en gangs skyld lyttet til full 3d headfi slik jeg har fått det til med standard komponenter. Lyden er ikke lengre inni hodet mitt, den presenteres foran meg inni hodet mitt. og det er en vannvittig stor forskjell fra Momentum 2 oppsettet jeg startet med for 1 år siden. (jeg syntes det var dyrt da, men det er så verdt det).

    Bare så det er sagt, Oppo HA-1 er ikke en dårlig forsterker, det blir utrolig dårlig gjort av meg å sammenligne den vs oppsettet mitt som er delt i deler fra forskjellige leverandører forsiktig valgt ut for nettopp høy oppløsning. Oppo'en er en full integrert løsning og er en high end innstegs modell etter mine øyne. Den er utrolig detaljert, bra trøkk på analog delen, og dersom man velger å gå veien til en separat dac (som jeg kan anbefale) så har den muligheter til det og. I tillegg har den utrolig mange tilkoblingspunkt som jeg kommer til å savne def !!! Digget bluetooth delen så jeg kan bruke den i det store anlegget mitt rett med telefonen eller trådløst til laptoppen.

    Lydmessig, så er det vannvittig gøy å sitte på kveldene og høre på låter jeg aldri før hadde giddet å høre på. f.eks live tromme rytmer med afrikansk rytme. dette høres kjedelig ut på stereoen min, men jeg sitter og trommer med hendene på headfi'en min.

    Kanskje en dag kan jeg drømme om å få råd til en bedre DAC, hd30 eller få testet schiit yggdrasil. Men nå låter det slik jeg hadde ønsket og jeg har lest andre high end headfi'ere har opplevd og.

    Det eneste nå er usb kontaktpunktet på min nye hd25 er sinnssykt dårlig, bare jeg beveger laptoppen litt så mister jeg driveren. og kjipt å måtte få hd25 reparert, mister jo dac'en i noen uker. Så dette kvir jeg meg sinnssykt til.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er mange fine tanker om Headfi her. Er enig i at når oppgraderings-kløa har gitt seg så solgte jeg unna en del jeg ikke følte jeg trengte lenger. Jeg ble sittende på det jeg brukte mest rett og slett. Har aldri hatt som mål å ha flest hodetelefoner, men å prøve mest mulig for å finne det som passer meg best.
    Hegel hd30 er en vanvittig god dac!

    Jeg har nettop booket meg meg hotellrom til CanJam 2016 i London! Denne gangen reiser jeg og jeg gleder meg skikkelig! Noen andre som tenker å ta turen?
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har også satset på headfi den senere tiden. Jeg er ikke på langt nær der dere ekspertene er ennå, men er storfornøyd med det jeg har skaffet meg til nå. Bruker Sennheiser HD650 med lyd fra fra en HP laptop via Micromega MyDac og MyZic via Micromega USB og signalkabel.
    Har også en "terrasseløsning" med iPod touch og AKG K551 via FiiO E11k Kilimanjaro2.
    Har langt igjen til jeg er i mål, men har fått mange gode tips via denne hodetelefonteåden.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Det er nettopp det som teller, at man selv er fornøyd, må snakke for meg selv og si at jeg er langt ifra noen ekspert, man prøver forskjellige produkter og danner seg et "bilde" om hva man selv finner som gode, noen innkjøp vil man nok bomme på, men når alt på en måte matcher ja så da blir det en masse morro ;) og til slutt finner man ut hva man virkelig liker og går så tilbake til den eller de hodetelefonene som man opplevde som "magisk" for noen treffes "blinken" rimelig med engang, men for andre tar det noe tid, man modner på en måte..! :cool: uansett så kos deg niha, Sennheiser HD650 er en fantastisk hodetelefon, kan være du allerede har truffet blink, hvem vet, vel utenom du selv..! ;)
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Jeg har også satset på headfi den senere tiden. Jeg er ikke på langt nær der dere ekspertene er ennå, men er storfornøyd med det jeg har skaffet meg til nå. Bruker Sennheiser HD650 med lyd fra fra en HP laptop via Micromega MyDac og MyZic via Micromega USB og signalkabel.
    Har også en "terrasseløsning" med iPod touch og AKG K551 via FiiO E11k Kilimanjaro2.
    Har langt igjen til jeg er i mål, men har fått mange gode tips via denne hodetelefonteåden.

    Jeg hørte på HD650 (den nye revisjonen) på soundgarden for ikke så lenge siden, og hadde med meg den lille lomme dac'en. er imponert over hva Sennheiser har fått til med den!!! for den prisen.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg digger HD650!
    Har fjerna foamen bak driveren og lagt på dynamat (se superbestaudiofriends for moddene).
    Selv om det ikke måler noe nevnverdig forskjell låter dem bedre, eller er det placebo? :D Ikke godt å si
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Høyttalere er for nisser og surpomper!
    Særlig������

    Du får ikke mer high end lyd enn med skikkelige høretelefoner, dac og forsterker!
    I hvertfall om du ikke skal pantsette huset for å finansiere herligheten.
    Ganske riktig. Du kan få akkurat like mye High-End med et konvensjonelt anlegg (kilde/amp/høyttalere), men det vil normalt koste en del mer. Videre må man også vie akustikken i lytterommet en del oppmerksomhet.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Må vel egentlig bare ta av meg hatten for Teddy Pardo så langt.

    Dacen hans og hodetelefonforsterkeren sammen med Sennheiser HD650 er den beste lydopplevelsen jeg har hørt. Evnen denne comboen har til å formidle korrekthet, og musikalitet bestående av både flyt og groove samt en analog lydsignatur.
    Masse dynamikk, både mikro og macro og detaljer, dyp bass, blir aldri slitsom.
    Støy nivået er utrolig lavt sist men ikke minst, helt sort bakgrunn fra hva jeg opplever.
    I tillegg merker jeg absolutt ingen ting til nettstøyen her, kan ha på både oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, induksjonskomfyren, alle tre viftene i leiligheten, og lydkvaliteten er akkurat den samme med dette oppsettet(ja jeg har faktisk testet dette).

    Får håpe dette inntrykket holder seg. :cool:
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Vel, mine LCD3 er sendt tilbake til Audeze.. venter på noe godt, så må man være tålmodig. og i mens må jeg sitte og lytte på mine Sennheiser Momentum 2.. vel vel.. farget lyd i 3-4 uker er vel ikke såå gale ?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Høytalerkassene (ørekanalene) er forskjellig fra person til person.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Vel, mine LCD3 er sendt tilbake til Audeze.. venter på noe godt, så må man være tålmodig. og i mens må jeg sitte og lytte på mine Sennheiser Momentum 2.. vel vel.. farget lyd i 3-4 uker er vel ikke såå gale ?
    Skal du oppgradere til ny versjon? eller er det mindre frivillig årsak?
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Vel, mine LCD3 er sendt tilbake til Audeze.. venter på noe godt, så må man være tålmodig. og i mens må jeg sitte og lytte på mine Sennheiser Momentum 2.. vel vel.. farget lyd i 3-4 uker er vel ikke såå gale ?
    Skal du oppgradere til ny versjon? eller er det mindre frivillig årsak?
    Ja en oppgradering av Audeze. LCD3 er jo mindre farget enn momentum 2 i hvertfall..
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel, mine LCD3 er sendt tilbake til Audeze.. venter på noe godt, så må man være tålmodig. og i mens må jeg sitte og lytte på mine Sennheiser Momentum 2.. vel vel.. farget lyd i 3-4 uker er vel ikke såå gale ?
    Skal du oppgradere til ny versjon? eller er det mindre frivillig årsak?
    Ja en oppgradering av Audeze. LCD3 er jo mindre farget enn momentum 2 i hvertfall..
    Vær obs på at HD650 er ganske farget, HD600 er et bedre alternativ. Etter som du vurdrer HD650 i følge en annen tråd her.
     

    Noose

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Hmm, vurderer løst en Mjolnir 2..

    Har idag Lyr2 + Gungnir med LCD2.2

    Oppgradere hodetelefonene eller ampen? :confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn