Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Akkurat nå er det faktisk en del snasent Head-Fi som tilbys på Torget:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Jovisst, siden du glemte alternativ 3, at de faktisk likte produktet, så er det nok betimelig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser Hifi World også skriver en knalltest av Mojo.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Det er det mange som gjør. De alle fleste DACs med AKM brikkesett lyder fantastisk og har måleresultater til A++++.
    De fleste andre omtaler finner også "svakheter" eller ting de ikke liker, f.eks. knappene, varmgang, batteritid, etc.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Så hvis man lirer av seg subjektive opplevelser vedr knapper og slikt så er man ikke kjøpt og betalt? Jeg eier faktisk en slik, vet hva den er god for lydmessig og bryr meg lite om andres opplevelser av "svakheter" som knapper, varme og slikt. Hva er din agenda her? Kverulere? Eller mener du det er et dårlig produkt? Det er forresten mer enn en dac da den har en meget god forsterker også samt kan benyttes permanent via sin linjeutgang.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Hele "testen"/omtalen til Hifi+ (med flere) er subjektiv. Jeg finner ikke en ENESTE objektiv måling og det ser ut som om inntrykkene er fra EN person. Det kaller jeg subjektivt.

    Når jeg nevnte ordet DAC var det vel innlysende at dette handlet om DAC delen av Mojo.
    Jeg eier to produkter med AK4490 DAC, Mojo og m9xx. Begge er helt suverene men jeg har ingen problemer med å finne ting som kunne vært bedre på begge produktene.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Subjektivt er greit, men du spekulerte i "kjøpt og betalt" og det er en annen sak. Hvis målet er å finne feil så er ikke det vanskelig. Til tross for at Mojo er tung, lunken, har feil format og ser ut som som hører hjemme i proffverdenen og skal kobles til en gitar så velger jeg å plukke frem dens eminente lyd, spesielt med Shure SE846. Jeg er mer enn normalt opptatt av estetikk og mmk, men synes likevel mojo er innenfor med enkelt brukergrensesnitt og soliditet.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Jeg har ikke spekulert i noe som helst :) Det er din tolkning.

    Jeg stilte et spørsmål om "ærligheten" til Hifi+ m.fl. onlinemagasin når de tester et produkt jeg kjenner MEGET godt, og ikke finner opplagte problemer /svakheter (nå snakker jeg ikke om lyd (eller objektive målinger) som stort sett er svært bra på produkter i denne prisklassen).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Test av headfi er etter min mening ikke til å stole på. Jeg har stort sett aldri fått samme opplevelse som testerene når jeg har lyttet på utstyr etter å ha lest en test. Når jeg leser en test av headfi utstyr er det kun funksjonalitet jeg leser om, alt som har med hvordan det lyder bryr jeg meg ikke om da jeg vet at jeg ikke vil oppleve lyden slik den blir beskrevet. Jeg kjøper aldri uten å ha hørt på utstyret. Desverre er det mange som gjør det og jeg vil tro at der er flere som meg som vil bli sterkt skuffet dersom de forventer at det testeren(e) beskriver er det de hører.

    Når noen spør meg om råd ang kjøp av headfi, er mitt svar veldig enkelt; gå i en butikk med stort utvalg og lytt deg frem til det som passer dine ørekanaler.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Nei, du spekulerte selvfølgelig ikke i troverdigheten til Hifi+. Vi sier det sånn ;)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Du får si hva du vil :)
    Men når noen legger ord i min "online munn" må jeg få lov til å si i fra.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    En spekulasjon er en fundering eller tanker om hvordan noe er. Det utelukker ikke spørsmålsformen slik du påstår. En annen ting er om det var slik du mente det...
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Her er eksempel på spekulasjon; virker som du har nære forbindelser med Hifi+ og/eller takler kritikk av ditt favorittmagasin og favorittprodukt veldig dårlig. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    "Jeg lurer på om enkelte forstår hva de selv skriver?" er også en spekulasjon ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis et engelsk magasin tester et engelsk produkt (feks. Heed eller Chord) blir det vel som Lyd & Bilde tester EC eller Hegel.
    Det er vel greit å ha sjåvenismen i bakhodet....


    PS:
    Jeg liker å handle i tillegg til å prate, så for ordens skyld så eier jeg Mojo.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Samme her. Kjøpte Mojo uten å ha lest et ord om den. Stoler ikke på tester og baserer kjøp normalt kun på egen opplevelse hvis mulig.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    "Jeg lurer på om enkelte forstår hva de selv skriver?" er også en spekulasjon ;)
    Touché :) Vi har vel avsporet tråden tilstrekkelig nå? Ta gjerne kontakt på pm hvis du vil fortsette diskusjonen om Hifi+ sin omtale av Mojo.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Også ødelegge en språkdebatt? Nei, vet du hva ;)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Beklager, var ikke meningen å ødelegge noe :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.017
    Torget vurderinger
    12
    Tøys og tull ;). Poenget mitt er at jeg synes hvertfall Mojo er et enestående produkt som har karakter. Oppo er mer elegant, men i mine ører vesentlig dårligere. Mojo har sine greier som jeg altså kaller karakter .... Perfekt finnes ikke i audio heller
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    :) Har ikke hørt nevnte Oppo.
    Karakter, i disse VM tider, innertier av en beskrivelse.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    I dag når jeg testet ut LCD3 og andre store øretelefoner, så fikk jeg teste Shure SH846 og Noble Kaiser-10.

    Selv om det ikke er riktig å sammenligne små in-ear øretelefoner med store som har mer kraft og dynamikk, så synest jeg disse in-ear øretelefonene skriker litt mer i lydbildet. Veldig detaljert og krystallklar lyd, men hovedmålet var å teste de større øretelefonene. men gøy var det å få teste alt dette sammen.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Test av headfi er etter min mening ikke til å stole på. Jeg har stort sett aldri fått samme opplevelse som testerene når jeg har lyttet på utstyr etter å ha lest en test. Når jeg leser en test av headfi utstyr er det kun funksjonalitet jeg leser om, alt som har med hvordan det lyder bryr jeg meg ikke om da jeg vet at jeg ikke vil oppleve lyden slik den blir beskrevet. Jeg kjøper aldri uten å ha hørt på utstyret. Desverre er det mange som gjør det og jeg vil tro at der er flere som meg som vil bli sterkt skuffet dersom de forventer at det testeren(e) beskriver er det de hører.

    Når noen spør meg om råd ang kjøp av headfi, er mitt svar veldig enkelt; gå i en butikk med stort utvalg og lytt deg frem til det som passer dine ørekanaler.
    Dette gjelder vel andre produkt grupper innen vår hobby også vil nå jeg si, det å kunne stole på sine egne ører er vel det viktigste..! :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    I dag når jeg testet ut LCD3 og andre store øretelefoner, så fikk jeg teste Shure SH846 og Noble Kaiser-10.

    Selv om det ikke er riktig å sammenligne små in-ear øretelefoner med store som har mer kraft og dynamikk, så synest jeg disse in-ear øretelefonene skriker litt mer i lydbildet. Veldig detaljert og krystallklar lyd, men hovedmålet var å teste de større øretelefonene. men gøy var det å få teste alt dette sammen.
    Hvilke hodetelefoner fikk du testet ut da? fant du noen du synes var gode? ;)
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    I dag når jeg testet ut LCD3 og andre store øretelefoner, så fikk jeg teste Shure SH846 og Noble Kaiser-10.

    Selv om det ikke er riktig å sammenligne små in-ear øretelefoner med store som har mer kraft og dynamikk, så synest jeg disse in-ear øretelefonene skriker litt mer i lydbildet. Veldig detaljert og krystallklar lyd, men hovedmålet var å teste de større øretelefonene. men gøy var det å få teste alt dette sammen.
    Hvilke hodetelefoner fikk du testet ut da? fant du noen du synes var gode? ;)
    Oii, lang liste.
    Hovedsakelig lcd3 jeg lyttet til, men for å sanitets sjekke mine egne ører så fikk jeg lyttet til masse annet.
    Hoved DAC/forsterker var Nuprime 10H. Låt helt fantastisk. krystallklar og drev LCD3'ene veldig bra. Tror det er litt å gå på med bedre XLR kabel og en kraftigere forsterker. Lyttet og til Centrance M8. Centranc'en fikk jeg så og si med på kjøpet. Vedlig gla for det.

    HE1000, HEX, SH846, Kaiser-10, Audio Zenith PMX2 (ikke XLR), Audio Technica ATH M70X, LCD3.

    Det store høyeblikket var håndlaget russian style !! Veldig verraskende god lyd !! nær på LCD3. Noe farget. Husker ikke "merket".

    Testet og flere musikk spillere, men ingenting av det jeg fant interessant. Centrance DAC'en passet meg veldig bra.

    Det som er veldig gøy.. er at jeg har jo med meg Sennheiser Momentum 2 med kabel på reisen. Og jeg plugget de inn nå med Centrance DACen, og jøye meg som de spiller. Likssom som å åpne opp Momentum2'ene helt.. Ikke i nærheten av musikkbidet LCD3 har, men det er helt tydelig at en god DAC har sinnssykt mye å si for de som reiser rundt. Så Centrance DACen og Momentum2'en blir min nye reisekombo.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Ja alle ledd spiller en rolle i å få et slutt resultat som man liker, det er her man må prøve, og noen ganger(opptil flere) så finner man div produkter som ikke helt klaffer, men så treffer man "blink" og da er det morro, vel ikke alltids for lommeboka da men morro lell..! :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Test av headfi er etter min mening ikke til å stole på. Jeg har stort sett aldri fått samme opplevelse som testerene når jeg har lyttet på utstyr etter å ha lest en test. Når jeg leser en test av headfi utstyr er det kun funksjonalitet jeg leser om, alt som har med hvordan det lyder bryr jeg meg ikke om da jeg vet at jeg ikke vil oppleve lyden slik den blir beskrevet. Jeg kjøper aldri uten å ha hørt på utstyret. Desverre er det mange som gjør det og jeg vil tro at der er flere som meg som vil bli sterkt skuffet dersom de forventer at det testeren(e) beskriver er det de hører.

    Når noen spør meg om råd ang kjøp av headfi, er mitt svar veldig enkelt; gå i en butikk med stort utvalg og lytt deg frem til det som passer dine ørekanaler.
    Dette gjelder vel andre produkt grupper innen vår hobby også vil nå jeg si, det å kunne stole på sine egne ører er vel det viktigste..! :)
    For meg er enhver test og/eller omtale - det være seg i magasiner, på nettsider og i ulike fora - kun retningsgivende for om et produkt kan være interessant å lytte nærmere til, eller ikke. Gjelder alt, ikke bare Head-Fi.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Test av headfi er etter min mening ikke til å stole på. Jeg har stort sett aldri fått samme opplevelse som testerene når jeg har lyttet på utstyr etter å ha lest en test. Når jeg leser en test av headfi utstyr er det kun funksjonalitet jeg leser om, alt som har med hvordan det lyder bryr jeg meg ikke om da jeg vet at jeg ikke vil oppleve lyden slik den blir beskrevet. Jeg kjøper aldri uten å ha hørt på utstyret. Desverre er det mange som gjør det og jeg vil tro at der er flere som meg som vil bli sterkt skuffet dersom de forventer at det testeren(e) beskriver er det de hører.

    Når noen spør meg om råd ang kjøp av headfi, er mitt svar veldig enkelt; gå i en butikk med stort utvalg og lytt deg frem til det som passer dine ørekanaler.
    Dette gjelder vel andre produkt grupper innen vår hobby også vil nå jeg si, det å kunne stole på sine egne ører er vel det viktigste..! :)
    For meg er enhver test og/eller omtale - det være seg i magasiner, på nettsider og i ulike fora - kun retningsgivende for om et produkt kan være interessant å lytte nærmere til, eller ikke. Gjelder alt, ikke bare Head-Fi.

    Jeg har jo gått gjennom prosessen med å investere hardt i ett godt sett, og lest masse reviews og vurdert HD800, Master1, LCD3, LCD2, HE1000, HEX. osv.. tok tid å få testet alt dette.

    Av alle tester jeg har lest så tar jeg ikke de testene gjort i ett støyende område i en messehall hvor personen skriver at de låter himmelsk, pga enhver high end hodetelefon og forsterker låter jo bra i støyende omgivelser.

    Jeg har derimot funnet at 80% av det jeg har lest om de forskjellige øretelefonene stemmer godt. Som at f.eks Master1 har mer punch og mer oumph enn f.eks HD800 som begge har lignende elementer. Men, HD800 er mer åpen og luftig enn Master1. Dette fikk jeg til å stemme godt med låt repertoaret mitt. Noen låter var fantastiske på Master1 og noen fantastiske på HD800. Disse tingene stemte godt med det jeg har lest om øretelefonene. Så sanitetssjekket jeg med å gjøre samme testen på en annen forsterker med ett noe annet resultat. Men linjene var de samme.

    Når det gjelder LCD3 og HE1000 som jeg fikk testet sammen så ble jeg ikke helt klok på musikkbildet i HE1000. Det virker nesten som om øreklokken var dempet i noen frekvensområder mens andre var mer åpen. Ikke helt sikker hvordan HIFIMAN har fått dette til, men det likte jeg ikke helt. Ble veldig konstruert lydbilde. Dette var ikke tilfellet med LCD3. Det var ett mer sammensatt lydbilde med samme detaljnivå som HE1000. Dette er og noe jeg har fått til å stemme med det jeg har lest om både lcd3 og HE1000.

    Jeg tar en god del reviews med en klype salt, men man finner en del ledetråder som er i samme retning når man leser forskjellige reviews.

    Er nesten litt synd reviews kommer tidligere ut enn utstyret selv, da man gjerne skule ha fått testet utstyr selv uten å ha lest opp og ned om utstyret først.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Akkurat nå er det 20 % på alle hodetelefoner hos CDON.no. Har noe bra igjen på lager bl.a. Shure SE846 til ca. kr. 6800.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Test av headfi er etter min mening ikke til å stole på. Jeg har stort sett aldri fått samme opplevelse som testerene når jeg har lyttet på utstyr etter å ha lest en test. Når jeg leser en test av headfi utstyr er det kun funksjonalitet jeg leser om, alt som har med hvordan det lyder bryr jeg meg ikke om da jeg vet at jeg ikke vil oppleve lyden slik den blir beskrevet. Jeg kjøper aldri uten å ha hørt på utstyret. Desverre er det mange som gjør det og jeg vil tro at der er flere som meg som vil bli sterkt skuffet dersom de forventer at det testeren(e) beskriver er det de hører.

    Når noen spør meg om råd ang kjøp av headfi, er mitt svar veldig enkelt; gå i en butikk med stort utvalg og lytt deg frem til det som passer dine ørekanaler.
    Dette gjelder vel andre produkt grupper innen vår hobby også vil nå jeg si, det å kunne stole på sine egne ører er vel det viktigste..! :)
    For meg er enhver test og/eller omtale - det være seg i magasiner, på nettsider og i ulike fora - kun retningsgivende for om et produkt kan være interessant å lytte nærmere til, eller ikke. Gjelder alt, ikke bare Head-Fi.

    Jeg har jo gått gjennom prosessen med å investere hardt i ett godt sett, og lest masse reviews og vurdert HD800, Master1, LCD3, LCD2, HE1000, HEX. osv.. tok tid å få testet alt dette.

    Av alle tester jeg har lest så tar jeg ikke de testene gjort i ett støyende område i en messehall hvor personen skriver at de låter himmelsk, pga enhver high end hodetelefon og forsterker låter jo bra i støyende omgivelser.

    Jeg har derimot funnet at 80% av det jeg har lest om de forskjellige øretelefonene stemmer godt. Som at f.eks Master1 har mer punch og mer oumph enn f.eks HD800 som begge har lignende elementer. Men, HD800 er mer åpen og luftig enn Master1. Dette fikk jeg til å stemme godt med låt repertoaret mitt. Noen låter var fantastiske på Master1 og noen fantastiske på HD800. Disse tingene stemte godt med det jeg har lest om øretelefonene. Så sanitetssjekket jeg med å gjøre samme testen på en annen forsterker med ett noe annet resultat. Men linjene var de samme.

    Når det gjelder LCD3 og HE1000 som jeg fikk testet sammen så ble jeg ikke helt klok på musikkbildet i HE1000. Det virker nesten som om øreklokken var dempet i noen frekvensområder mens andre var mer åpen. Ikke helt sikker hvordan HIFIMAN har fått dette til, men det likte jeg ikke helt. Ble veldig konstruert lydbilde. Dette var ikke tilfellet med LCD3. Det var ett mer sammensatt lydbilde med samme detaljnivå som HE1000. Dette er og noe jeg har fått til å stemme med det jeg har lest om både lcd3 og HE1000.

    Jeg tar en god del reviews med en klype salt, men man finner en del ledetråder som er i samme retning når man leser forskjellige reviews.

    Er nesten litt synd reviews kommer tidligere ut enn utstyret selv, da man gjerne skule ha fått testet utstyr selv uten å ha lest opp og ned om utstyret først.
    Trur ikke de som feks tester Stax sine hodetelefoner gjør dette i et støyende miljø, da ville testene ha blitt mega dårlige..! ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat nå er det 20 % på alle hodetelefoner hos CDON.no. Har noe bra igjen på lager bl.a. Shure SE846 til ca. kr. 6800.
    Bestilte akkurat Momentum Wireless derfra. Er så lei av å glemme NC-hodetelefoner når jeg er på reise så nå skal jeg Logitech hodetelefonene få fast plass i pc-veska.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.512
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Av alle tester jeg har lest så tar jeg ikke de testene gjort i ett støyende område i en messehall hvor personen skriver at de låter himmelsk, pga enhver high end hodetelefon og forsterker låter jo bra i støyende omgivelser.
    Men forbehold om at jeg helt har missforstått hva du skriver her. Enhver High-End htlf låter bra i støyende omgivelser:confused:.

    De aller fleste High-End htlf er åpne - og er håpløse å lytte til selv i lavt-støyende omgivelser - og ihvertfall type messehallsstøy. Dette er en av problemene med å lytte til Stax hos Lyric. Håpløst når han ikke kan kjøre demo i et lukket rom. Nesten like ille er det hos OHC, selvom de dyrere htlf nå er flyttet til et veggstativ borti en krok.

    .....men man finner en del ledetråder som er i samme retning når man leser forskjellige reviews.
    Enig - og akkurat det jeg mener med at tester/reviews i beste fall kan/vil være retningsgivende for hvorvidt et produkt kan være interessant å lytte til eller ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn