Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Hyggelig at det er en til i verden som liker HD700, da. Jeg liker de veldig godt, selv om bassen ikke er den beste.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig at det er en til i verden som liker HD700, da. Jeg liker de veldig godt, selv om bassen ikke er den beste.
    Da er vi tre :) Jeg har ikke noen problemer med bassen, egentlig.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    For balansens skyld (etter Erlendb sine innlegg) får jeg lyst til å si at smak tydeligvis også betyr VELDIG mye for hva man som lytter synes er best. Jeg har ikke hørt HD800 veldig mye, men det var nettopp med Auralic Taurus forsterkeren, og jeg likte absolutt og aldeles ikke den kombinasjonen. Fast bass og transparent, ja, men alt for mye knuske tørr diskant. I tillegg var bassen avrullet, så dypbassen hører man ikke mye til. Liker man dette ... vel, da har man en annen smak enn jeg.

    I HE-6 tråden på head-fi.org har jeg sett flere som har hørt HE-6 opp mot Stax SR-009 (inkl. noen som eier begge deler) og som synes HiFiMan sin var best. Andre (særligt SR-009 eiere) vil antagelig mene noe annet.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    For balansens skyld (etter Erlendb sine innlegg) får jeg lyst til å si at smak tydeligvis også betyr VELDIG mye for hva man som lytter synes er best. Jeg har ikke hørt HD800 veldig mye, men det var nettopp med Auralic Taurus forsterkeren, og jeg likte absolutt og aldeles ikke den kombinasjonen. Fast bass og transparent, ja, men alt for mye knuske tørr diskant. I tillegg var bassen avrullet, så dypbassen hører man ikke mye til. Liker man dette ... vel, da har man en annen smak enn jeg.

    I HE-6 tråden på head-fi.org har jeg sett flere som har hørt HE-6 opp mot Stax SR-009 (inkl. noen som eier begge deler) og som synes HiFiMan sin var best. Andre (særligt SR-009 eiere) vil antagelig mene noe annet.
    Jeg mener også at HD800 ikke er helt optimal på Taurus, og av samme grunner som LarsHP. Det er ikke dårlig, det er superdetaljert osv - det bare mangler varmen jeg liker. Synes feks Sennheiserampene eller spes Audiogd M9 er vesentlig bedre. HD800 er vrien å matche, særlig for folk som liker litt mørk klang i ørene.

    Ang HE6 (med rett forsterker) og 009 - de er begge fantastiske. Jeg liker lydsignaturen til HE6 bedre, men 009 har en oppløsning man bare må bøye seg i støvet for. Hva man ender opp med å sette mest pris på, er jo opp til den enkelte. Det beste er jo selvfølgelig å ha begge deler, slik at man kan ha dem utenpå hverandre.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg iker HD800 veldig godt. Du får ikke masse bass, men den er korrekt - dype akustiske instrumenter som fagott, kontrafagott, kontrabass etc. høres ut som fagott, kontrafagott, kontrabass. Skal du ha musikk med masse (overdreven bass i mine ører) bass, får du nok ikke det med HD800. Til akustisk musikk (som vel må være referansen?) er de fantastiske. Bedre enn 009 på romgjengivelse, litt dårligere enn 009 på oppløsning.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg iker HD800 veldig godt. Du får ikke masse bass, men den er korrekt - dype akustiske instrumenter som fagott, kontrafagott, kontrabass etc. høres ut som fagott, kontrafagott, kontrabass. Skal du ha musikk med masse (overdreven bass i mine ører) bass, får du nok ikke det med HD800. Til akustisk musikk (som vel må være referansen?) er de fantastiske. Bedre enn 009 på romgjengivelse, litt dårligere enn 009 på oppløsning.
    Nailed it
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    @ ardilla

    Har du hørt HE-6 i modifisert tilstand? Her tenker jeg på filt på innvendig grill, fjernet skum og fibre fra utsiden (og gjerne også metalnettet) samt enten de nye Focus eller Audeze puter?

    Filten gir høyere oppløsning og mer dybde - samtidig med at diskanten reduseres! Dette er med andre ord ikke noen pseudo-forbedring, menen helt reel økning i oppløsningen. Med filten på blir lyden i overkant mørk, men fjernes den utvendige dempningen da får man rettet opp på dette med mer åpenhet i tillegg. For de som har HE-6 eller påtenker den er det etter min (og mange i HE-6 tråden på Head-Fi) mening en "no brainer". Det koster så at si ingenting og er fullt reversibelt. Lyden forbedres markent - både kvalitativt og kvantitativt (frekvenskurven).
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Som jeg hørte det var HD800 bassen "korrekt" ned til midt-bassen kanskje, men i dypbassen mangler det tydeligvis nivå. På akustisk musikk vil dette ofte ikke være noe særlig problem, men på andre opptak vil det være tydelig at det mangler noe bunn. Eksempler: Preludiet til Carmen (Solti/Decca, 1976) og Halleluja med Leonard Cohen (Cohen Live).

    Edit:
    Glemte et veldig aktuelt stykke klassisk musikk med mye dypbass: Stravinskij - siste halvdel av Ildfuglen (Firebird) - spesielt i innspillingen med Eiji Oue på Reference Recordings.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    @ ardilla

    Har du hørt HE-6 i modifisert tilstand? Her tenker jeg på filt på innvendig grill, fjernet skum og fibre fra utsiden (og gjerne også metalnettet) samt enten de nye Focus eller Audeze puter?

    Filten gir høyere oppløsning og mer dybde - samtidig med at diskanten reduseres! Dette er med andre ord ikke noen pseudo-forbedring, menen helt reel økning i oppløsningen. Med filten på blir lyden i overkant mørk, men fjernes den utvendige dempningen da får man rettet opp på dette med mer åpenhet i tillegg. For de som har HE-6 eller påtenker den er det etter min (og mange i HE-6 tråden på Head-Fi) mening en "no brainer". Det koster så at si ingenting og er fullt reversibelt. Lyden forbedres markent - både kvalitativt og kvantitativt (frekvenskurven).
    Nei, jeg har ikke det. Er nysgjerrig på den modden, men jeg er så fornøyd med den som det er at motivasjonen er lav. Dessuten er jeg redd for at 009 skal bli sjalu ,)
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Å fjerne skum og fibre på utsiden er selvforklarende og så enkelt som det går an, men gir mest mening sammen med nevnte filt-på-grill-modifisering.

    En oppskrift på filt-mod'en er her:
    = Hifiman “Fuzzor” Mod = (Driver backwave felt damping modification)

    I oppskriften står det 4mm bredde på strimlene, men det er litt for mye. 3,5mm er korrekt / presist.
    Filten skal ikke være for tykk. 1mm eller der omkring er riktig tykkelse. Jeg kjøpte filt og dobbbeltklebende tape på Panduro Hobby for godt under kr. 100, men dersom du kan få tak i selvklebende filt er det selvfølgelig å foretrekke.

    Jeg gleder meg til å lese om dine inntrykk - hint-hint ... :p
    Du klarer nokk ikke å la være!
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    God påske!

    Da er det viktigste utstyret til påskeferien pakket! ;)

    DSC00957.jpg


    Nytt minnekort på 128 GB og mye musikk rippet på nytt i Ogg med dbpoweramp Batch Converter. Brukte AAC før men oppdaget at det ble lagt til bittelitt stillhet på slutten av hver fil. Det samme gjelder også mp3. Ogg er det enest lossy formatet jeg har testet som bevarer lengden på sangen helt nøyaktig fra originalen. Dette har stor betydning hvis du er ute etter perfekt "gapless" avspilling. Synes også Ogg låter best av de lossy formatene. :)

    lossy.jpg
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    @ ardilla

    Har du hørt HE-6 i modifisert tilstand? Her tenker jeg på filt på innvendig grill, fjernet skum og fibre fra utsiden (og gjerne også metalnettet) samt enten de nye Focus eller Audeze puter?

    Filten gir høyere oppløsning og mer dybde - samtidig med at diskanten reduseres! Dette er med andre ord ikke noen pseudo-forbedring, menen helt reel økning i oppløsningen. Med filten på blir lyden i overkant mørk, men fjernes den utvendige dempningen da får man rettet opp på dette med mer åpenhet i tillegg. For de som har HE-6 eller påtenker den er det etter min (og mange i HE-6 tråden på Head-Fi) mening en "no brainer". Det koster så at si ingenting og er fullt reversibelt. Lyden forbedres markent - både kvalitativt og kvantitativt (frekvenskurven).
    Nei, jeg har ikke det. Er nysgjerrig på den modden, men jeg er så fornøyd med den som det er at motivasjonen er lav. Dessuten er jeg redd for at 009 skal bli sjalu ,)
    Sinte japanere? Nei takk!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hva har jeg gått glipp av her?

    a) CDW-ognoenbokstavertil: Hvor er han?
    b) Tittentei: Hvor ble han egentling av?
    c) Hvordan kan ardilla fortsatt hold ut her?

    At Stax-009 fortsatt er "best" minner meg på å ta 1-2 års pause til. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva har jeg gått glipp av her?a) CDW-ognoenbokstavertil: Hvor er han?b) Tittentei: Hvor ble han egentling av?c) Hvordan kan ardilla fortsatt hold ut her?At Stax-009 fortsatt er "best" minner meg på å ta 1-2 års pause til. :)
    Ang c)Det er alltid noen som setter seg på den stolen som har tyggis på setet. Ang b) kan jeg si at det alltid er noen som vipper på stolen. Ang. a) kan jeg ikke si noe annet enn:
    154344-den-store-hodetelefontra-den-sten-bromann_455x256.jpg
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Bedre med 100 kommentarer som holder lav kvalitet enn alternativet..At titten forsvant er ett tap for oss alle! Ardilla er heldigvis fortsatt her. Slutt med idiot-holdningen. Du lærer ingenting! Jeg har ingen grenser på jakten etter god lyd! Stax 009 er de beste hodetelefonene jeg har hørt- Kanskje den beste lyden jeg har hørt noen gang,,. Å dele mine erfaringer? Jeg er ingen ¨lydnerd¨ Men jeg er villig til å betale ALT i jakten på det perfekte. Sitter jeg med ett anlegg til 500k så driter jeg vel i hva du måtte mene. Du er en flott fyr som kan myye. Men for meg så er du fortsatt en fyr som går på loppemarked og skriver om det! Miniputt som klager...Rett deg opp i ryggen og børst av deg ¨jeg er for nerd for oss andre¨. Jeg KNUSER deg når det gjelder utstyr og jeg skal pokker meg fortelle om det, Skal jeg være like arrogant kan jeg si at kablene mine er like dyre som du skriver om- til sammen.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Orpheus til salgs på headfi, red DavidMahler. Noe for Erlendb? Da blir du kongen ,D
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hahaha jeg ble sint. Kommentaren min var sint og flåsete. Å bruke 160k på hodetelefoner som flasser skinn orker jeg ikke. Jeg hadde uansett brukt dem og vaerdien hadde sunket betraktelig. Jeg beklager utblåsningen jeg hadde. Det handler ikke om å være kongen av noe som helst. Om noen er konge her, så er det deg Ardilla! Du hjelper oss andre med din på grensen til ¨syyke¨kunnskap og jeg er utrlolig glad for å ha deg her. DU er helt super!
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Må si meg enig, uten og ha hørt dem med en annen forsterker.
    Det er litt som å høre på Sennheiser HD800 igrunn
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    .....Om noen er konge her, så er det deg Ardilla! Du hjelper oss andre med din på grensen til ¨syyke¨kunnskap og jeg er utrlolig glad for å ha deg her. DU er helt super!
    Veldig hyggelige ord, Erlend, det varmer :) Hvis jeg har bidratt til at folk kan ordne seg med bedre lydopplevelser er det stas. Vi er jo mange som deler erfaringer og kunnskap her inne, du er jo i ferd med å bli en skikkelig headfinisse du også ;)
     

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    Da har jeg hatt Denon ah-mm400 hjemme til test et par dager. Ble dessverre skuffet over disse. Sammenlignet med mine ah-d2000, synes jeg de taper både lyd- og i komfortmessig - spesielt det siste. De er nok litt for små for meg og ørene kommer borti putene både i topp og bunn. Noen med mindre ører vil nok sannsynligvis oppleve de som mer komfortable, samt at lyden også blir bedre ved at klokkene lukker seg mer rundt ørene. Jeg sender disse tilbake til klubben.

    La inn bestilling på Shure shr-1540 isteden i kveld. Veldig spent på å få testet disse :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg hatt Denon ah-mm400 hjemme til test et par dager. Ble dessverre skuffet over disse. Sammenlignet med mine ah-d2000, synes jeg de taper både lyd- og i komfortmessig - spesielt det siste. De er nok litt for små for meg og ørene kommer borti putene både i topp og bunn. Noen med mindre ører vil nok sannsynligvis oppleve de som mer komfortable, samt at lyden også blir bedre ved at klokkene lukker seg mer rundt ørene. Jeg sender disse tilbake til klubben.

    La inn bestilling på Shure shr-1540 isteden i kveld. Veldig spent på å få testet disse :)
    Jeg har og digger Shure 1840, 1540 er sikkert er strålende valg. Behagelige er de også :)
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Synd at de som lå ute på Torget her ble solgt så raskt. Jeg har veldig lyst til å prøve SRH-1540.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Er 1540 bedre enn 1840? Jeg fikk inntrykk av at 1840 var bedre enn 1440 og da er ikke modellnavnene logiske. Bedre som i dyrere.

    Eit: ser den ene er lukket og den andre åpen, så glem spørsmålet :)
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hva "mister" du med V200 kontra Mjolnir med LCD-X?
    Litt mindre fart & morro?
    Ardillas (Mr. Headphoneer) omtale av V200 versus Mjolnir på nettet er ganske god beskrivelse.

    V200 kan enkelte ganger virke "kjedelig" sammenlignet med Mjolnir, men det er kanskje fordi V200 er mer "naturlig" og "nær / ærlig".

    Det er lenge siden jeg har nytt hodetelefoner, og den siste uka så hører jeg en ekstra nyanse; XC vs. X er slik at X egentlig høres gjennomgående mer "fyldige" ut enn XC, som ved første ørekast ofte vil høres ut som den mest "fyldige".

    I kveld er det M51 -> V200 -> XC
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hm. Så Mr. Headphoneer er Erlend? OK - beklager.

    Leste en post av Ardilla på HF og hans sa "Les en omtale her" og pekte til Mr. Headphoneer, som jeg trodde var hans alter ego.

    Det kule med det er jo at da skjønner jeg hvorfor jeg ble (positivt) overrasket over hans V200 vurderinger. Men, ser også nå at WA22 er noe du og han har til felles.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mye til felles med dere alle. Jeg er nok litt frempå og jeg bruker en del plass. Jeg hadde for eks kun AKG551 hengende på stolryggen jeg bruker som hodetelefonhenger. Hva faen? Jeg orket ikke noe mer enn å springe etter HD700..Jeg hadde ikke adapter til liten jack. Da de har lett til å forsvinne. Jeg var ganske full etter å ha vert ute med en kompis . Craft beer tar knekken på en stakkar. Nok om det. Jeg røska ett par Sennheiser momentum ON ear fra skapet og oioioi.. Jeg har det egentlig ganske godt. Når man har hodetelefoner strødd rundt i huset er man oftte sikra Du, la oss legge tull og fanteri bak oss. Om jeg skriver klønete og kommer sterkt og ¨bardust¨med meninger så er det kun fordi jeg er like hekta som du. Jeg har bare ikke vært i gamet like lenge. Mr Headphoneer er ardilla så vidt jeg vet. Jeg har en kompis som liker å skrive EERLEND på hvert sosiale media jeg har. Mens jeg sover selvsagt.
    Jeg er ikke 14. Jeg er skilt og deltids-pappa. Når småen ikke er her så blir det litt festing. Slik har jeg nok også råd til hobbyen, altså untagen sønnen min så bruker jeg ikke så mye penger. Det siste jeg skrev går jeg ikke til bake på. Jeg bruker INSAINE mye penger på dette og dere skal pokker meg få høre det. For det gjør jeg, hører det. Det er nesten ikke miljø for headfi i Norge og om jeg forteller kolleger om galskapen- så vil de bure meg inne.
    WA22 er ikke i bildet for øyeblikket da jeg sliter i Stax -krisa. Ardilla er en god mann med gode beskrivelser.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    O vise forumister. Jeg har denon ahd5000 og sennheiser hd650. Hvilken forsterker kan være konge til begge disse. Gjerne en som er fleksibel og kan benyttes til det meste. Budsjett inntil 5000? Hvertfall ikke over 10000? Helst. Eller er det slik at oppo løser alt?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Schiit Asgard2 er topp med mørke hodetelefoner. Beste ¨value¨kjøpet du kan gjøre. Og så låter det fett. HPA V200 - violectric.del er en rå hodetelefon-forsterker for 600/50. Men da nermer du deg stygt 10k
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    + 1 på Violectric HPA-V200. HD650 låter veldig bra på den. Har ikke testet den med Denon AH-D5000 men med Fostex TH900! Å De er vel laga på samme fabrikk. V200 har en vanvittig kontroll i bass område som jeg ikke har hørt på andre amper.
    Den er også veldig fleksibel da den har variabel gain.
    En brukt V200 kan sikkert oppdrives for rundt 5000kr
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Takk for gode tips. Sjekker ut diverse
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Men, Erlendb. Jeg ser du har en hd25. Hvor mye skjedde når du byttet ifra hd11?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn