Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    johnnygrandis skrev:
    achri-d skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hvilke hodetelefoner veksler du mellom?
    K701, T1, HE-500, HE-6 & SR-009 - så gode dager er det. Mvh.
    Det kan jeg tenke meg, hvilken amp(er) bruker du ?
    Hei. HA-160, V200, m903, Burmester 036 & SRM-727II. Inntrykkene blir publisert senere. Mvh
    Takk for info, ser fram til inntrykkene.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    @Bart
    Et lite (mal)apropos:

    Refererer brukernavnet "Bart" til:
    Haha, CDW.. - Du er klar over at det minst intuitive kallenavnet her kanskjeer ditt eget? ;)
    Det er godt mulig, men alle bestanddelene viser til noe konkret. "DW" har jeg kommentert for lenge siden da en eller annen var inne på referansen, men ingen tok den eksplisitte utfordringen og fulgte opp med resten.

    Uansett vil et svar på mitt spørsmål om "Bart" fortelle meg hvordan det skal uttales. Det er praktisk.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Så da blir det mer slik "Baaart". Nakent. Utildekket. ;D Mao. head-fi i et valnøtteskall.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Da gjenstår:
    Hvilke kilder inkl. DAKer benytter du?
    PC/Mac -> dCS Scarlatti, CD/SACD -> dCS Delius, PC/Mac -> Calyx DAC 24/192.

    Nærmere om hodetelefoner kommer senere. Mvh.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser virkelig frem til inntrykk med en slik differensiert portefølje. Vanskelig å gi inntrykk av alt pga. antall permutasjoner, men konkrete lydkjeder og hva du selv opplever er jo det viktigste. Vi har noen likheter i komponentvalg og jeg antar vi har litt ulike preferanser, og det er faktisk ganske nyttig. ;)

    Q: Har du hørt LCD-2?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det som overrasker meg er at de som elsker K70x ikke poster i denne tråden. Nettopp fordi de AKG-ene er de aller fleste sin første head-fi opplevelse.

    Kanskje de har blitt modne?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Det som overrasker meg er at de som elsker K70x ikke poster i denne tråden. Nettopp fordi de AKG-ene er de aller fleste sin første head-fi opplevelse.

    Kanskje de har blitt modne?
    Jeg har nevnt det på side 168 :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I mine ører er/var K701 en hype

    Da er vi mao. ganske enige.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Det som overrasker meg er at de som elsker K70x ikke poster i denne tråden. Nettopp fordi de AKG-ene er de aller fleste sin første head-fi opplevelse.

    Kanskje de har blitt modne?
    Det kan kanskje tenkes at de fleste som har K70x kun bruker dette som et supplement. Det spiller i grunnen ingen rolle hvilken hodetelefon du kjøper, eller til hvilken pris, det er ingen erstatning for et high-end anlegg.

    I motsetning til deg er vi derfor ikke videre interessert i head-fi. Hodetelefoner er noe vi bruker for å høre på musikk når vi ikke vil forstyrre andre eller er ute på reise. Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse. Hva du kaller det du putter over ørene har ingen betydning, men det kan tenkes at K70x har akkurat det som skal til for at vi synes det er greit å høre på den musikken vi liker. Når jeg ser hvor mange innlegg du har stått for i denne tråden er du tydeligvis mer enn interessert i denne typen musikkgjengivelse. At vi andre som regel ikke gidder å poste her viser egentlig hvor interesserte vi er.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Posten din respekterer jeg fullt ut, men å si at "Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse" blir bare tull. :) Jeg har solgt alt jeg eier innen fullskalaanlegg (og tungt akustisk behandlet rom) nettopp til fordel for head-fi. :)

    "Ingen" = mangel på fantasi.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse" blir bare tull. :)

    Fortell meg hvordan LCD-2 kan klare dette når ingen andre jeg har hørt er er i nærheten?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er meningsløs å ha en "pissing contest" innen lydopplevlse, det vet du også. Det er flere veier til Rom - for noen er det hodetelefoner - og for andre ikke.

    Kanskje Audeze ville gitt deg innsikt. Eller, kanskje ikke. Det er ikke viktig. Nyt det DU liker. :)

    At head-fi eliminerer rommets artifakter anser jeg som basic kunnskap - og kanskje svaret (for enkelte av oss) ligger der. Noen sier head-fi er et supplement. Andre sier head-fi er bare svada. Andre igjen sier at head-fi er high fidelity. Skal vi egentlig bedømme hva som er rett (aka "pissing contest")? Rett svar er "Nei".
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Loevhagen skrev:
    Det som overrasker meg er at de som elsker K70x ikke poster i denne tråden. Nettopp fordi de AKG-ene er de aller fleste sin første head-fi opplevelse.

    Kanskje de har blitt modne?
    Det kan kanskje tenkes at de fleste som har K70x kun bruker dette som et supplement. Det spiller i grunnen ingen rolle hvilken hodetelefon du kjøper, eller til hvilken pris, det er ingen erstatning for et high-end anlegg.

    I motsetning til deg er vi derfor ikke videre interessert i head-fi. Hodetelefoner er noe vi bruker for å høre på musikk når vi ikke vil forstyrre andre eller er ute på reise. Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse. Hva du kaller det du putter over ørene har ingen betydning, men det kan tenkes at K70x har akkurat det som skal til for at vi synes det er greit å høre på den musikken vi liker. Når jeg ser hvor mange innlegg du har stått for i denne tråden er du tydeligvis mer enn interessert i denne typen musikkgjengivelse. At vi andre som regel ikke gidder å poste her viser egentlig hvor interesserte vi er.
    Du er sånn akkurat passe interresert nok til til å poste inn her skjønner jeg, så Kanskje du vil si noen ord om hvorfor ikke hodetelefoner kan konkurrere med ett ordinært anlegg ? Litt lite blafring i buksebenet kanskje ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Loevhagen skrev:
    Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse" blir bare tull. :)

    Fortell meg hvordan LCD-2 kan klare dette når ingen andre jeg har hørt er er i nærheten?
    Tror du din vei er den rette for alle ?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    ayaboh skrev:
    Loevhagen skrev:
    Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse" blir bare tull. :)

    Fortell meg hvordan LCD-2 kan klare dette når ingen andre jeg har hørt er er i nærheten?
    Tror du din vei er den rette for alle ?
    Nei, men det var du som mente at K70x var en hype. Andre synes disse er akkurat slik det skal være.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er det der skoen trykker...^ ?

    Forøvrig har jeg ment svært lite om K70x, er det en hodetelefon ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse. Hva du kaller det du putter over ørene har ingen betydning,
    Jeg vil snu litt på d; Ett ordinært 2-kanalsanlegg vil aldri klare å gi samme informasjon i bassen som ett par gode hodetelefoner, av kjente grunner.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Nei, men det var du som mente at K70x var en hype. Andre synes disse er akkurat slik det skal være.
    Det var ikke meningen. For noen vil K70x være perfekt. For andre vil den være anemisk. For noen litt for lys. DET er egentlig ikke viktig. Poenget er at det er (minst) like mange preferanser innen head-fi som innen fullskalaanlegg.

    Til <2K er K70x en lydperle (gitt man har en fornuftig forsterker / kilde til å drive dem).

    Ikke alle liker alle kombinasjoner. For eksempel er det de som liker HiFiMAN HE-6 og andre som liker LCD-2. Hva er "riktig"? Riktig svar er begge.

    I mine ører så er HE-6 fullstendig parkert av LCD-2. Men, det er kun slik jeg føler det. Andre opplever det anderledes.

    Violectric V200 og Audeze LCD-2 = magisk lyd for meg. For andre? Ikke nødvendigvis...men så er det ikke så mange som har hørt min favorittkombinasjon.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ Loevhagen, har du hørt på LCD-2 med en røramp og fungerte det ikke siden du sverger til transeamp ?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Hodetelefoner kan på ingen måte konkurrere med et highendoppsett mht troverdig gjengivelse. Hva du kaller det du putter over ørene har ingen betydning,
    Jeg vil snu litt på d; Ett ordinært 2-kanalsanlegg vil aldri klare å gi samme informasjon i bassen som ett par gode hodetelefoner, av kjente grunner.
    Helt enig, så lenge vi snakker om anlegg i omtrent samme prisklasse. Head-fi komplett til rundt 20k er utrolig bra. Høyttalere + forsterker til 20k er knapt over europris-kvalitet :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    @ Loevhagen, har du hørt på LCD-2 med en røramp og fungerte det ikke siden du sverger til transeamp ?
    Ardilla har nok langt mer erfaring innen det domenet enn hva jeg har, så jeg "utfordrer" ardilla til å svare. :)

    Jeg, personlig, har ingen motforestillinger til rør - snarere tvertimot. Jeg ønsker å høre amerikaneren på rør. Men, og det er alltid et men - med V200 så føler jeg (og andre som har prøvd V200 over lengre tid) at den gir en "rørfølelse".

    Innen stereoverden så var det slik at f. eks. Copland CTA-405 spilte mindre rør enn Abrahamsen V2.0. Dog, var det en forskjell - det var noe med sammenhengen på Copland som Abrahamsen til 1/3 av prisen ikke klarte matche.

    Så, ja - jeg skulle gjerne ønske å høre en god god rør-head-amp på Audeze. På den annen side, så kan det muligens bli "for mye av det gode". Jeg vet ikke - og transistor fra Violectric gir meg uendelig mye "nærhet" - så jeg savner egentlig ikke rør.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Som utpekt røridiot (dog er det busslaster med folk her på forumet som kan mer om dette enn meg) kan jeg jo starte med å si at rør på hodetelefoner gir meg det samme som rør på høyttalere.

    Først:
    1) Det er gode og dårlige rørforsterkere og gode og dårligere HT/amp-matcher
    2) Rør betyr ikke nødvendigvis "varm" lyd eller avrundet diskant eller slapp bass.

    Min første erfaring med rør på hjemmebane var WA2, og den kjøpte jeg for å temme diskanten på T1. Jeg blei skikkelig skuffa. Riktignok er T1 og WA2 en vellrennomert knallkombo, men rørene spiste ikke opp diskanten. Ikke guffet WA2-en opp mellomtonevarmen mer enn f.eks. Naim Headline heller. Men WA2 gav likevel mersmak (jeg solgte T1). Det at den var så stille (jeg hadde regnet med litt ekstra sus og knitring) gjorde utslaget. Så jeg kastet meg over en Cary SLI-80 når jeg fikk muligheten. Den er også dønn tyst. Ingen sus fra høytalerene selv om jeg legger øret helt inntil, med transistorforsterkere er det alltid bittelitt sus.

    Så hva er det med rør? Det er den lille mykheten i klangene. Det bare føles mer naturlig. Ikke mindre presist, tvert i mot. WA2 gir et ultra-presist lydbilde - det er ingen upresis grøtethet, ingen smørjete mellomtone. Caryen er mer fyldig, men fremdeles klar og presis. Tranistorer låter hardere, noe man kan oppfatte som mer "snert", men som også gir en kantethet som kan føles litt grovkornet. Slik jeg oppfatter det.... Men for all del - det kommer musikk ut av transistorforsterkere også. Og jeg kan sette pris på lytteøkt med DA11 der ting er litt kjappere og hardere. Men litt kunstig føles det - og passer best med elektronisk musikk. Rør gjort rett har for meg det lille ekstra. Jeg tror ikke det er noen vei tilbake...


    Loevhagen skrev:
    Ardilla har nok langt mer erfaring innen det domenet enn hva jeg har, så jeg "utfordrer" ardilla til å svare. :)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Q: Har du hørt LCD-2?
    Nei, ikke ennå.

    Loevhagen skrev:
    Det som overrasker meg er at de som elsker K70x ikke poster i denne tråden. Nettopp fordi de AKG-ene er de aller fleste sin første head-fi opplevelse.

    Kanskje de har blitt modne?
    Etter at jeg hørte K701 via en Musical Fidelity X-CAN^V2 hos en kamerat økte min interesse for hodetelefoner vesentlig. Jeg fant raskt et par brukt til 1250 og snart en passende forsterker (HA-160). Så begynte ballen sakte å rulle med innkjøp av T1 og eksperimentering med forsterkere. Bruken økte utover hodetelefoner på jobb og til sjekk av anlegget. K701 var triggeren - evt katalysatoren, men blir brukt mindre og mindre - modning - det er mulig. For øvrig er hodetelefoner i dag et likeverdig medium for meg sammenlignet med standard høyttalere (ref. diskusjon ovenfor). Mvh.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jeg har k70x, og synes de er helt flotte.
    Men jeg kan ikke si at jeg elsker dem mest, da jeg ikke har prøvd noe som helst annet.

    Enn så lenge er jeg lykkelig uvitende om at andre klaffofoner til eks antall k, ville gitt meg mer, eller kanskje ikke..

    Uansett, as long as it floats your boat!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Flotte svar gutter.
    --------------

    Med triode klasse A 805 monoblokker fra Cary ble punkt 2 ihverfall oppfylt hos meg så det er vel egentlig det jeg helst ikke ønsker meg når jeg når for min røramp/preamp. Utifra tester har jeg vanskelig for å tro at det vil bli slik og det er jo betryggende når jeg leser at ikke alle - som du skriver har denne avrundingen.
    Vi har helt klart forskjellige oppfatninger av lydpreferanser virker det som. Der du opplever transer som kantete og hard vil jeg tro det hos meg lyder som oppløshet og med større utklingining/dynamikk (da mener jeg en god transistor- Moon var det nærmeste jeg har kommet til rør uten rør) til tross for at vi begge virker å ha litt allergi for hard/kvass diskant. Jeg har jo hørt flere røramper som ikke har denne mykheten/avrundingen deriblant en Ayon intergrert sak men den mangler samtidlig magien som Caryen hadde i mellomtonen. Vel en kan kanskje ikke få pose og i sekk. (?) Uansett er jeg en stor tilhenger av rør i preamp biten da det virker utgjøre en fin kombinasjon hos meg og hos andre.
    Jeg har veldig tro på raskheten til en klasse D forsterker i samspill med en rørpreamp. (selv om jeg sitter med klasse A trinn idag)
    Så for tiden vise hvordan det blir mot Denon 7K klokkene. Cary SLP03 og Denon klokkene spilte jo grisebra så om jeg klarer noe i nærheten av dette blir det veldig bra.

    # Gleder seg #

    ardilla skrev:
    Som utpekt røridiot (dog er det busslaster med folk her på forumet som kan mer om dette enn meg) kan jeg jo starte med å si at rør på hodetelefoner gir meg det samme som rør på høyttalere.

    Først:
    1) Det er gode og dårlige rørforsterkere og gode og dårligere HT/amp-matcher
    2) Rør betyr ikke nødvendigvis "varm" lyd eller avrundet diskant eller slapp bass.

    Min første erfaring med rør på hjemmebane var WA2, og den kjøpte jeg for å temme diskanten på T1. Jeg blei skikkelig skuffa. Riktignok er T1 og WA2 en vellrennomert knallkombo, men rørene spiste ikke opp diskanten. Ikke guffet WA2-en opp mellomtonevarmen mer enn f.eks. Naim Headline heller. Men WA2 gav likevel mersmak (jeg solgte T1). Det at den var så stille (jeg hadde regnet med litt ekstra sus og knitring) gjorde utslaget. Så jeg kastet meg over en Cary SLI-80 når jeg fikk muligheten. Den er også dønn tyst. Ingen sus fra høytalerene selv om jeg legger øret helt inntil, med transistorforsterkere er det alltid bittelitt sus.

    Så hva er det med rør? Det er den lille mykheten i klangene. Det bare føles mer naturlig. Ikke mindre presist, tvert i mot. WA2 gir et ultra-presist lydbilde - det er ingen upresis grøtethet, ingen smørjete mellomtone. Caryen er mer fyldig, men fremdeles klar og presis. Tranistorer låter hardere, noe man kan oppfatte som mer "snert", men som også gir en kantethet som kan føles litt grovkornet. Slik jeg oppfatter det.... Men for all del - det kommer musikk ut av transistorforsterkere også. Og jeg kan sette pris på lytteøkt med DA11 der ting er litt kjappere og hardere. Men litt kunstig føles det - og passer best med elektronisk musikk. Rør gjort rett har for meg det lille ekstra. Jeg tror ikke det er noen vei tilbake...


    Loevhagen skrev:
    Ardilla har nok langt mer erfaring innen det domenet enn hva jeg har, så jeg "utfordrer" ardilla til å svare. :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Vi er veldig på linje her. Godt å se at en ikke er helt "på jordet" :)

    Loevhagen skrev:
    Hva bruker du som headamp etter at EF-5 gikk ut?
    Akkurat nå er det Musical Fidelity M1 HPA som gjør mesteparten av jobben. For å teste ut hodetelefoner i sub 5k-klassen gjør den jobben bra. Lettflytende lyd med god dynamikk. Skal levere en liten omtale av den også etterhvert. Noe som gjør review-jobben litt lettere med den er at den har to identiske utganger som gjør det litt lettere å sammenligne to klokker mot hverandre. Det er selvfølgelig forskjeller på følsomhet med påfølgende volumforskjeller, men det er uansett raskere og enklere å switche frem og tilbake mellom klokkene for å oppdage forskjeller dem i mellom. Resten av oppsettet er forøvrig Rega DAC, en Denon DCD-510AE som rent drivverk og en MacMini med tilgang til "alt". Ellers så har Marantz PM-15s2 er rimelig god hodetelefonforsterker som jeg også bruker. På reisefot har jeg i det siste brukt en HRT HeadStreamer. Jeg er litt på utkikk etter en ny "referanse-forsterker", men har ikke landet i noen retning enda. Mye spennende der ute. Som da leder til:

    Jeg gikk på en liten "smell" i går, og slo til på det settet med Denon AH-D7000 som lå på børsen. Etter alle gode ord om dem her i denne tråden, bare "måtte" jeg slå til for å skaffe meg litt erfaring på Denon sine hodetelefoner, da erfaringsgrunnlaget der i gården er litt for dårlig. Det må vi jo gjøre noe med....

    Har fått et par timer med Denon AH-D7000 på hodet nå, og dette er noen fascinerende klokker. Jeg skal vokte meg vel for å felle noen endelig "dom" over dem nå, men det er noen svært gode egenskaper som har åpenbart seg allerede:

    - Klangrikt lydbilde, fyldig og engasjerende
    - God bass
    - Fyldig (nedre) mellomtone
    - God størrelse på lydbildet til å være lukkede klokker (sammenlignet med andre tidligere testet). Savner ikke noe spesielt på det holografiske plan på første gjennomkjøring.
    - Lette. Mye lettere enn LCD-2. Hodebåndet er flatt og den første timen var det hele meget lekkert. Etterhvert fikk jeg en liten "gnagende" følelse på topplokket, men dette må jeg teste mer ut. Langt fra så plagsomt som på K701, dog.
    - Fornuftig nivå med detaljer i lydbildet. Objektivt, og uten sammenligning, føles det som om det er litt høyere detaljnivå på AH-D7000 enn LCD-2? Men ikke så mye nivå som med HE-500. Nesten så jeg er fristet til å kalle det hele en gylden middelvei??

    I følge min subjektive preferanse så virker det lovende, men som sagt så feller jeg ingen dom så tidlig i prosessen. Men jeg gleder meg allerede til neste lytteøkt. Det er uansett en god ting.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morsomt å høre ^, det er gode klokker helt klart !



     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Meget lekkert johnnygrandis! :)

    Hvilke høyttalere er det du har forresten?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hehe. Har sett produsentens høyttalere før, men jeg kommer ikke på det hersens navnet. ;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Venter du fært på LCD-3-ene nå.... Prøver å drøye ventetiden med å bestille noe mer? ;D

    Loevhagen skrev:
    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
    Rent subjektivt fant jeg D5000 laidback med en fyldigere og mer romslig signatur enn D7000. D5000 er noe mer lineær og homogen enn D2000, og oppfattes umiddelbart som noe mer tilbaketrukket (varmere) i signaturen sammenliknet med både D2000 og D7000. Var klin umulig å bli lyttetrett med de 'fonene. Det er også mer dybde i D5000 sammenliknet med D7000.

    D7000 går ikke like dypt som sine "mindre" brødre, men det er betraktelig mer dynamikk. Den slår også en god del hardere sammenliknet med sine brødre. Det er også betraktelig mer informasjon i mellomtone og diskant slik at de oppfattes fort som noe mer frampå og detaljert. D7000 oppfattet jeg også som hakket mer raffinert enn D5000.

    Kort oppsummert:

    1. D7000 er mer dynamisk, raffinert og frampå mht signatur. De går heller ikke like dypt som sine mindre brødre. Alt i alt er det snakk om nyanseforskjeller.
    2. Hvor de er billigst er jeg usikker på, men Headroom har de nå på "tilbud" til 799USD. Ikke noen ublu pris det heller. Google?

    Edit: Sammenliknet HE-500 med D7000 før jeg solgte D7000 tidligere i år. Dessverre parkerte HE-500 D7000'ene ettertrykkelig. Det var virkelig nedtur å lytte til D7000 etterpå da lydbildet framstod som en eneste stor dvask og mumlete grøt etter å ha lyttet til HE-500. Husker jeg var skikkelig skuffet. HE-500 er særdeles mye god 'fon for pengene.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KML skrev:
    Sammenliknet HE-500 med D7000 før jeg solgte D7000 tidligere i år. Dessverre parkerte HE-500 D7000'ene ettertrykkelig. Det var virkelig nedtur å lytte til D7000 etterpå da lydbildet framstod som en eneste stor dvask og mumlete grøt etter å ha lyttet til HE-500. Husker jeg var skikkelig skuffet.
    Det var kvasse ord.... akkurat nå som jeg fikk lyst til å teste dem ut.... Jeg har forresten en raptus på HE-500 selv om dagen etter mange uker med Audez'edominans

    Har tyvlyttet på D5000 flere ganger - det er gode hodetelefoner. Førsteintrykket er svært godt og komforten er vel blant det ypperste (men skull gjerne hatt velourputer el)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Var ikke meningen å være brutal. Beskriver det bare slik jeg opplevde det. Jeg liker D-serien til Denon veldig godt i utgangspunktet. Startet med D2000 og hadde den ett år, oppgraderte til D5000 og hadde den ett år, og sluttvis oppgradering til D7000 hvilket jeg også hadde ett år. Jeg finner dem dog godt overpriset (spesielt i Norge). Hva man foretrekker lydmessig og ergonosmik kommer igjen helt an på hva brukeren har av preferanser og behov. Er ingen fasitsvar her.

    Var ikke meningen å konstatere en endelig konklusjon, det jeg skrev er kun egen subjektiv oppfatning.

    Edit: Hvorfor ikke teste de ut? Din erfaring kan være helt annerledes enn min :D
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei

    Min ni år gamle datter har fått ødelagt sine Denon 501 hodetelefoner som hun har brukt svært mye på sin ipod touch.
    Jeg ser at den Denonmodellen er gått ut fra markedet, så det er kanskje noen andre modeller som kan gjøre samme nytten?
    Det bør være relativt store utenpåliggende hodetelefoner som kan drives av en ipod. Må ikke koste mer enn ca 500,-
    Hva finnes? Denon har jo sin AH-P372 i den prisklassen. Erfaringer med den eller andre aktuelle kandidater?

    Ole V
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Alt her som teller er subjektivt... Du er ikke alene om å oppleve HE500 som suveren ifølge det jeg leser rundt omkring. Men på dette nivået har alle hodetelefoner sine fordeler og ulemper. Og hva som er best akkurat her og nå handler mest om tilstanden til det som sitter mellom øra og ikke det som henger utenpå.

    KML skrev:
    Var ikke meningen å konstatere en endelig konklusjon, det jeg skrev er kun egen subjektiv oppfatning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn