Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ole V:

    Har du vurdert Creative sine Aurvana Live? (https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=51EF0060AA001)

    Den er bortimot identisk (med unntak av enkelte kosmetiske ting) med Denons tidligere AH-D1001 som da kostet 1200,-. En modell jeg personlig fant langt bedre enn dagens AH-D1100. Til 390,- er den et kupp, og er absolutt noe du bør vrudere.

    Link til litt info og review av hodetelefonen i tekst- og videoformat:

    http://www.youtube.com/watch?v=hGKj_tAnjwo

    http://www.innerfidelity.com/content/creative-aurvana-live-classic-reincarnate
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Denon AH-D7000 vs D5000 vs D2000


    Han nevner, som jeg har sagt i denne tråden tidligere, at de er veldig like.

    Og fra artikkelen hans, side 2. http://www.innerfidelity.com/content/luscious-denon-ah-d2000-ah-d50000-and-ah-d7000

    First, I unboxed the three headphones and stuck them on my burn in station for a week or so. Once I figured they'd cooked long enough, I sat down for a preliminary listen. They sounded pretty much as I expected, except they were a bit smoother and tighter than I remembered, and I had a fairly hard time telling the differences between them at first. I figured it it might just be an off day for my ears or something. Then I measured them.
    Edit:

    Han sier forøvrig også at alle modellene har blitt endret det siste året, slik at de har blitt tettere på hverandre. Dette beskriver også artikkelen hans godt.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
    Kjøpte Denon D5000 fra Amazon i england, men de ble sendt fra Amerika.
    De kom på 3281 + mva. Det er inkludert frakt.
     

    Vedlegg

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    KML skrev:
    Sammenliknet HE-500 med D7000 før jeg solgte D7000 tidligere i år. Dessverre parkerte HE-500 D7000'ene ettertrykkelig. Det var virkelig nedtur å lytte til D7000 etterpå da lydbildet framstod som en eneste stor dvask og mumlete grøt etter å ha lyttet til HE-500. Husker jeg var skikkelig skuffet.
    Det var kvasse ord.... akkurat nå som jeg fikk lyst til å teste dem ut.... Jeg har forresten en raptus på HE-500 selv om dagen etter mange uker med Audez'edominans

    Har tyvlyttet på D5000 flere ganger - det er gode hodetelefoner. Førsteintrykket er svært godt og komforten er vel blant det ypperste (men skull gjerne hatt velourputer el)
    Skulle gjerne hatt HE-500 her for en direkte sammenligning. Men preliminært er jeg usikker på om jeg ville kommet frem til samme konklusjon som KML. "Parkerte" er rimelig sterke ord om forskjeller på hodetelefoner i denne prisklassen. Jeg er mer inne på at det er noen grunnleggende lydmessige forskjeller som ikke nødvendigvis vil passe de samme kundene, og det er ergo smaken og preferansene som avgjør om hvilken som er "best".

    Selv valgte jeg ikke å kjøpe HE-500 etter å ha testet dem, da jeg synes det kunne såvidt bli litt antydninger til litt lyttetretthet og noe pågående diskant på visse typer innspiller og musikktyper. Der var LCD-2 silkeglatt, og litt av den samme glattheten og mellomtonefokuset kjenner jeg igjen i AH-D7000. Med sin åpne konstruksjon så aner jeg å huske at det er noe mer luftighet i lydbildet med HE-500 over hele registeret enn det AH-D7000 klarer å gjengi, men til å være en lukket konstruksjon så er dette meget bra.

    Jeg er riktignok blitt litt mer "sensitiv" for pågående diskant med årene, både på hodetelefoner og fullsize-oppsett. For 8 år siden var det Audiovector som var mitt store favorittmerke og jakten på mikrodetaljer og diskantluftighet (diskantnivået hevet litt i egenskapen for å fremheve litt mer "luft") hadde en periode et litt for stort fokus. Etterhvert har jeg blitt mer og mer opptatt i retning av et mellomtonefokus, musikalsk engasjement og at jeg kan lytte til min musikk i timesvis uten å bli lyttetrett. Et stort holografisk lydbilde, med luftighet i alle lag av musikken og en fyldig og dyp bass, uten nødvendigvis subsonisk og smått "overdreven" bassgjengivelse, er også å foretrekke. Noen av mine favorittmerker og høyttalere som har lagt nærmest mitt hjerte er Martin Logan, Sonus faber, Vienna og KEF Reference. Om noen av interessert i mine preferanser da....

    At AH-D7000 er litt overpriset med sine 9.995,- kan jeg være med på. Spesielt når en vet hva en betaler for LCD-2 v2 gjennom norsk importør, og hvilket prisnivå Beyerdynamic T1 og Sennheiser HD800 ligger på etter sine prisjusteringer. Etter hva jeg skjønner har ikke prisen på AH-D7000 endret seg stort siden den ble introdusert og det er jo litt mot "spillets gang". Til under halve prisen på bruktmarkedet derimot, for et pent brukt eksemplar, påstår jeg at den står seg godt prismessig mot konkurrentene... ;D

    Men det er mine preferanser og mening, og ergo ingen fasit...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KML skrev:
    Meget lekkert johnnygrandis! :)

    Hvilke høyttalere er det du har forresten?
    Høytaleren er svenskprodusert og kalles Marten Bird
    Det er vel ikke en overdrivelse og si jeg er meget fornøyd med de. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    steinm skrev:
    Loevhagen skrev:
    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
    Kjøpte Denon D5000 fra Amazon i england, men de ble sendt fra Amerika.
    De kom på 3281 + mva. Det er inkludert frakt.
    Mine D7000 kom på ca 5500,- inklusive frakt fra U.K. Jeg kom over ett meget godt tilbud.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KML skrev:
    Loevhagen skrev:
    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
    Rent subjektivt fant jeg D5000 laidback med en fyldigere og mer romslig signatur enn D7000. D5000 er noe mer lineær og homogen enn D2000, og oppfattes umiddelbart som noe mer tilbaketrukket (varmere) i signaturen sammenliknet med både D2000 og D7000. Var klin umulig å bli lyttetrett med de 'fonene. Det er også mer dybde i D5000 sammenliknet med D7000.

    D7000 går ikke like dypt som sine "mindre" brødre, men det er betraktelig mer dynamikk. Den slår også en god del hardere sammenliknet med sine brødre. Det er også betraktelig mer informasjon i mellomtone og diskant slik at de oppfattes fort som noe mer frampå og detaljert. D7000 oppfattet jeg også som hakket mer raffinert enn D5000.

    Kort oppsummert:

    1. D7000 er mer dynamisk, raffinert og frampå mht signatur. De går heller ikke like dypt som sine mindre brødre. Alt i alt er det snakk om nyanseforskjeller.
    2. Hvor de er billigst er jeg usikker på, men Headroom har de nå på "tilbud" til 799USD. Ikke noen ublu pris det heller. Google?

    Edit: Sammenliknet HE-500 med D7000 før jeg solgte D7000 tidligere i år. Dessverre parkerte HE-500 D7000'ene ettertrykkelig. Det var virkelig nedtur å lytte til D7000 etterpå da lydbildet framstod som en eneste stor dvask og mumlete grøt etter å ha lyttet til HE-500. Husker jeg var skikkelig skuffet. HE-500 er særdeles mye god 'fon for pengene.
    Flott oppsummering ! ^

    Jeg har det inntrykket (uten å ha hørt det selv) at skillnaden mellom D5000 VS D7000 er egentlig veldig liten. For litt lyst til å høre HE-500 kjenner jeg, hadde jo muligheten hos Audio Norge men av en eller annen merkelig grunn avslo jeg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ett spørsmål: Er det MF ampen du bruker når du spiller med D7000 ?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har testet med den og, men mesteparten er gjort med hodetelefonutgangen på Marantz PM-15s2 faktisk.

    Jeg har ikke lyttet lenge på M1 HPA, bare pakket opp og sjekket raskt at alt var greit med lyden i dem, men da låt det helt greit da. Så dersom M1 HPA er såå dårlig som du vil ha det til, er det jo mye å hente på en annen og bedre head-amp..... ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Har testet med den og, men mesteparten er gjort med hodetelefonutgangen på Marantz PM-15s2 faktisk.

    Jeg har ikke lyttet lenge på M1 HPA, bare pakket opp og sjekket raskt at alt var greit med lyden i dem, men da låt det helt greit da. Så dersom M1 HPA er såå dårlig som du vil ha det til, er det jo mye å hente på en annen og bedre head-amp..... ;D
    Jeg mener det er enda mer potensiale i D7000 en MF klarer å oppdrive ja .. Men som ardilla nevner noen innlegg tilbake - at det jo ofte det som sitter imellom øra og ikke oppå som forteller deg om d er bra eller ikke. :D


    Off to skiing....!!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Denon AH-D[257]000
    tittentei1000 var først ute med svar #3481, men jeg var allerede langt på vei med dette svaret, og supplerer og utfyller (vel) hist og her.

    InnerFidelitys Tyll Hertsens har nettopp publisert den interessante (test)omtalen "The Luscious Denon AH-D2000, AH-D50000, and AH-D7000".

    Det var nytt for meg at Denon (eller Foste[rx]) har revidert modellene i løpet av tiden de har vært i produksjon og salg.


    Loevhagen skrev:
    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
    1) Ovennevnte artikkel er et godt startpunkt. Det finnes også flere tråder på Head-Fi.org om nettopp dette.

    2) Da johnnygrandis var i kjøpsmodus for få uker siden, nevnte vi et par britiske nettbutikker som virket lovende. johnnygrandis benyttet den ene, men det var mye som tydet på at de var 2 sider av samme firma, http://www.advancedheadphones.co.uk/ og http://www.advancedmp3players.co.uk/

    En fordel med Storbritannia vs. USA eller Japan, er at man dekkes av EU-reklamasjonsregler.

    KML skrev:
    Loevhagen skrev:
    To spørsmål:

    1) hva er den lydmessige forskjellen på D7000 og D5000?
    2) hvor får man kjøpt disse billigst - gjerne import?
    Rent subjektivt fant jeg D5000 laidback med en fyldigere og mer romslig signatur enn D7000. D5000 er noe mer lineær og homogen enn D2000, og oppfattes umiddelbart som noe mer tilbaketrukket (varmere) i signaturen sammenliknet med både D2000 og D7000. Var klin umulig å bli lyttetrett med de 'fonene. Det er også mer dybde i D5000 sammenliknet med D7000.

    D7000 går ikke like dypt som sine "mindre" brødre, men det er betraktelig mer dynamikk. Den slår også en god del hardere sammenliknet med sine brødre. Det er også betraktelig mer informasjon i mellomtone og diskant slik at de oppfattes fort som noe mer frampå og detaljert. D7000 oppfattet jeg også som hakket mer raffinert enn D5000.

    Kort oppsummert:

    1. D7000 er mer dynamisk, raffinert og frampå mht signatur. De går heller ikke like dypt som sine mindre brødre. Alt i alt er det snakk om nyanseforskjeller.
    2. Hvor de er billigst er jeg usikker på, men Headroom har de nå på "tilbud" til 799USD. Ikke noen ublu pris det heller. Google?

    Edit: Sammenliknet HE-500 med D7000 før jeg solgte D7000 tidligere i år. Dessverre parkerte HE-500 D7000'ene ettertrykkelig. Det var virkelig nedtur å lytte til D7000 etterpå da lydbildet framstod som en eneste stor dvask og mumlete grøt etter å ha lyttet til HE-500. Husker jeg var skikkelig skuffet. HE-500 er særdeles mye god 'fon for pengene.
    Jeg tror ikke disse inntrykkene setemmer med det Tyll Hertsens skriver om de reviderte modellene. Målingene hans indikerer det samme.

    Hvilke hodetelefonforsterkere benyttet du? Kanskje det er en medvirkende årsak til dine observasjoner ang. Denon AH-D7000 vs. HiFiMan HE-500. Mine erfaringer indikerer at valg av hodetelefonforsterker har betydning for både Denon AH-D7000 og AH-D5000. Se gjerne innlegget "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker".

    Anfield skrev:
    [...]
    At AH-D7000 er litt overpriset med sine 9.995,- kan jeg være med på. Spesielt når en vet hva en betaler for LCD-2 v2 gjennom norsk importør, og hvilket prisnivå Beyerdynamic T1 og Sennheiser HD800 ligger på etter sine prisjusteringer. Etter hva jeg skjønner har ikke prisen på AH-D7000 endret seg stort siden den ble introdusert og det er jo litt mot "spillets gang". Til under halve prisen på bruktmarkedet derimot, for et pent brukt eksemplar, påstår jeg at den står seg godt prismessig mot konkurrentene... ;D
    Dette har vi skrevet om en rekke ganger, også nylig. Hi Fi-klubben har dessverre meget høye priser på disse, spesielt i Norge. De er bedre i Danmark og Sverige, men jeg er usikker på hvordan prisnivået er for disse landenes innbyggere justert for lønnsnivå. Hi Fi-klubben i Norge hadde lavere priser på Denon AH-D7000 (799x) og AH-D5000 (499x) i 2010(?) fra ca. februar til august. Hi Fi-klubben har også av og til noen få på (lager)salg.

    Prisene er som oven- og tidligere nevnt, ofte betydelig lavere i Storbritannia og USA. Prisen har fluktuert ganske mye i USA.

    Denne overprisingen av hodetelefoner i Norge gjelder, som tidligere nevnt, særlig Denon og Grado. Mange andre er faktisk (ganske) gunstig priset, spesielt når vi husker på momssatsen i Norge vs. mange andre land.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    KML skrev:
    Var ikke meningen å konstatere en endelig konklusjon, det jeg skrev er kun egen subjektiv oppfatning.
    Alt her som teller er subjektivt... Du er ikke alene om å oppleve HE500 som suveren ifølge det jeg leser rundt omkring. Men på dette nivået har alle hodetelefoner sine fordeler og ulemper. Og hva som er best akkurat her og nå handler mest om tilstanden til det som sitter mellom øra og ikke det som henger utenpå.
    Kloke ord.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Denon AH-D7000
    Anfield skrev:
    Anfield skrev:
    Har fått et par timer med Denon AH-D7000 på hodet nå, og dette er noen fascinerende klokker. Jeg skal vokte meg vel for å felle noen endelig "dom" over dem nå, men det er noen svært gode egenskaper som har åpenbart seg allerede:

    - Klangrikt lydbilde, fyldig og engasjerende
    - God bass
    - Fyldig (nedre) mellomtone
    - God størrelse på lydbildet til å være lukkede klokker (sammenlignet med andre tidligere testet). Savner ikke noe spesielt på det holografiske plan på første gjennomkjøring.
    - Lette. Mye lettere enn LCD-2. Hodebåndet er flatt og den første timen var det hele meget lekkert. Etterhvert fikk jeg en liten "gnagende" følelse på topplokket, men dette må jeg teste mer ut. Langt fra så plagsomt som på K701, dog.
    - Fornuftig nivå med detaljer i lydbildet. Objektivt, og uten sammenligning, føles det som om det er litt høyere detaljnivå på AH-D7000 enn LCD-2? Men ikke så mye nivå som med HE-500. Nesten så jeg er fristet til å kalle det hele en gylden middelvei??

    I følge min subjektive preferanse så virker det lovende, men som sagt så feller jeg ingen dom så tidlig i prosessen. Men jeg gleder meg allerede til neste lytteøkt. Det er uansett en god ting.
    Takk for dine førsteinntrykk.Jeg tror de stemmer ganske bra med mine, johnnygrandis' og flere andre inkl. InnerFidelitys Tyll Hertsens.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    [...]
    For øvrig er hodetelefoner i dag et likeverdig medium for meg sammenlignet med standard høyttalere (ref. diskusjon ovenfor).
    Som tidligere skrevet: Det samme gjelder meg. Jeg ser ingen motsetning i dette.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    AKG K 701, K702 og Q 701
    Loevhagen skrev:
    Det som overrasker meg er at de som elsker K70x ikke poster i denne tråden. Nettopp fordi de AKG-ene er de aller fleste sin første head-fi opplevelse.

    Kanskje de har blitt modne?
    AKG K 701-tråden er ganske lang, og hadde i hvert fall tidligere ganske stor trafikk. Det kan være én grunn.

    Det har da stadig dukket opp innlegg om AKG K 701 eller relatert til denne, f.eks. i forbindelse med hodetelefonforsterkere.

    Du skriver at mange starter med AKG K 701. Hvis det gir mersmak, fristes man gjerne av de dyrere hodetelefonene og finner ut at de gir enda bedre lyd uten at det koster så veldig mange tusen kroner ekstra. AKG K 701 blir altså innfallsporten for mange som senere ender med de dyrere hodetelefonene.

    En god del finner etter en stund med AKG K 701 ut at de ønsker en fyldigere/tyngre hodetelefon, og begynner så å se seg om etter alternativer som gir dette.

    Ellers er det kanskje litt avhengig av hvem som er aktive i hodetelefontrådene?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Da gjenstår:
    Hvilke kilder inkl. DAKer benytter du?
    PC/Mac -> dCS Scarlatti, CD/SACD -> dCS Delius, PC/Mac -> Calyx DAC 24/192.

    Nærmere om hodetelefoner kommer senere. Mvh.
    Hva med PC/Mac -> Grace Design m903?

    Du glemte visst å kommentere følgende:

    CDWMcInSpots skrev:
    achri-d skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hvilke hodetelefoner veksler du mellom?
    K701, T1, HE-500, HE-6 & SR-009 - så gode dager er det. Mvh.
    Hvis jeg husker rett fra tidligere innlegg:
    Er noen av disse ganske nye?

    Jeg har inntrykk av at du har hatt AKG K 701 og beyerdynamic T 1 ganske lenge, men at de andre antagelig er ganske nye.
    [...]
    Loevhagen skrev:
    Ser virkelig frem til inntrykk med en slik differensiert portefølje. Vanskelig å gi inntrykk av alt pga. antall permutasjoner, men konkrete lydkjeder og hva du selv opplever er jo det viktigste. Vi har noen likheter i komponentvalg og jeg antar vi har litt ulike preferanser, og det er faktisk ganske nyttig. ;)
    [...]


    Jeg venter tålmodig og forventningsfullt sammen med Loevhagen.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    @Bart
    Et lite (mal)apropos:

    Refererer brukernavnet "Bart" til:
    Hehe... jeg er ikke fra bartebyen (selv om jeg har deler av oppveksten der) så det blir vel nærmere det andre alternativet.
    Takk. Det var min første innskytelse, men så begynte jeg etter en stund å lure.

    Loevhagen skrev:
    Så da blir det mer slik "Baaart". Nakent. Utildekket. ;D Mao. head-fi i et valnøtteskall.
    Bart blir vel heller åpne hodetelefoner, m.a.o. uten skall(?)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tyll's inntrykk er ikke så langt ifra hva jeg opplever selv. Jeg har gjerne formulert meg på en måte som gjør at mine inntrykk oppfattes annerledes av dere lesere. Isåfall beklager jeg dette. Dog, jeg kjøpte D2000 i 2009, D5000 i 2010 og D7000 i 2011. Om det har vært endringer på de respektive modellene underveis vet jeg ikke. Utifra målingene Tyll har gjort på tidligere modeller vs dagens modeller indikerer det relativt signifikante forskjeller i gjengivelsen. Inntrykket mitt om den daværende D2/5/7000 er med andre ord sikkert ikke representativt for hva mitt inntrykk gjerne hadde vært med dagens modeller.

    Inntrykkene mine av mine tidligere eide modeller står jeg fremdeles for, samt at jeg deler den med flere. D2000 jeg hadde syntes jeg var preget litt av "U-kurve"-respons om man kan si det slik. I likhet med Tyll oppfattet jeg dem som slankere i mellomtoneområdet, men med mer output i bass- og diskantområdet. Overgangen til D5000 var påtagelig da jeg oppfattet dem som mer fyldig, lineær og rolig/behersket (derfor brukte jeg ordet tilbakelent som jeg ser blir helt feil). Det er dog det som slår en når en A/B tester dem direkte. Som jeg skrev, og som Tyll tilsynelatende også opplevde, oppfattet jeg D7000 som mer dynamisk, mer raffinert og med mer detaljer.

    Forskjellen mellom D7000 og HE-500 var ytterst påtakelig, og personlig opplevde jeg at HE-500 hadde mer kontant og raffinert bassområde med langt mer fysisk anslag. Lydbildet forøvrig var langt mer åpent, detaljert og nyansert. Det var også langt mer rom rundt de ulike element i lydbildet. Ved direkte A/B testing framstod D7000 som en svamp i forhold. Hvilken av de to hodetelefonene en foretrekker må en bedømme selv. Vi har, som sagt, alle ulike preferanser, behov og situasjoner.

    Er også enig i at mine inntrykk er irrelevant for andres oppfatning, samt helt subjektive. Jeg ville bare dele dem slik at man får flere oppfatninger av det respektive produkt. Kan være kjekt for lesere som skummer gjennom tråden. Man må selv teste og bedømme aktuelle hodetelefoner selv, det er intet nytt. Jeg ser heller ikke på mine inntrykk som noen fasit for andres oppfatning av produktet.

    Å diskutere om ulike personers oppfatninger av produktet er riktig eller galt ser jeg på som lite hensiktsmessig. Alle har mest sannsynlig en form for erfaring med produktet, og det må da være totalen av de ulike oppfatningene som er interessant? Det vil jo bare vise hvor ulikt ulike komponenter påvirker gjengivelsen, samt hvor ulikt de ulike individ oppfatter produktet. En viss konsensus vil det dog gjerne/ofte være.

    Edit:
    På den annen side må jeg bare understreke at jeg digger Denons D-serie, og har hatt særdeles mange gode timer med disse som lydformidlere. Fantastisk komfort, og en herlig avslappet og fyldig signatur.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kan vi inngå en avtale om at alt som blir sagt om lytteinntrykk i denne tråden er subjektivt, slik at vi slipper å gjenta dette til det kjedsommelige? Det blir bare mange diskusjoner rundt lytteinntrykkene hvis folk er uenige, og da koker det ned til samme konklusjon uansett. :'(
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For å skyte raskt inn. Jeg har vært på besøk hos KML ved flere annledninger og deler det meste av observasjoner med KML.. Helt kort: I mine ører kan ikke d2000 måle seg med d7000, HE 500 lyder virkelig bra, og jeg ville foretrukket disse over LCD-2. Jeg har hatt d2000 i ca 2 år, og må si at mine nye beyerdyneamic med rope-modden er klaaart å foretrekke; kommer mer tilbake til lytteinnstrykk når de har fått litt mer spilletid her, men tror virkelig dette er meget underated klokker!
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tittentei1000 skrev:
    Kan vi inngå en avtale om at alt som blir sagt om lytteinntrykk i denne tråden er subjektivt, slik at vi slipper å gjenta dette til det kjedsommelige? Det blir bare mange diskusjoner rundt lytteinntrykkene hvis folk er uenige, og da koker det ned til samme konklusjon uansett. :'(
    Veldig enig i det.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    [...]
    HE 500 lyder virkelig bra, og jeg ville foretrukket disse over LCD-2.
    [...]
    Her tror jeg vi er ved et kjernepunkt hvis jeg ikke har misforstått for mye om både ditt og datt. Vi liker forskjellige lydsignaturer og -egenskaper. Noen har dog mer variert smak, mens andre har helt klare og spesifikke preferanser.

    Loevhagen foretrekker Audez'e LCD-2 fremfor HiFiMAN HE-6 selv om han liker begge. Jeg tror ditto gjelder for HiFiMAN HE-500.

    Du liker Shure SRH940, men ganske mange andre synes visst at den er for lys og endog skarp/krass. Selv syntes jeg, som tidligere skrevet, at den minte en god el om (en lukket) AKG K 701, og at den (dermed) var noe slank. Diskanten plagde meg ikke. Jeg har ikke hørt din nye beyerdynamic DT 250 og heller ikke Denon AH-D2000, kun de dyrere Denon AH-D[57]000. Ditto for Audez'e og HiFiMAN. Jeg liker, som tidligere nevnt, min Denon AH-D7000 meget godt. Ditto for bl.a. beyerdynamic T 1 og Bose QuetComfort 15.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KML skrev:
    tittentei1000 skrev:
    Kan vi inngå en avtale om at alt som blir sagt om lytteinntrykk i denne tråden er subjektivt, slik at vi slipper å gjenta dette til det kjedsommelige? Det blir bare mange diskusjoner rundt lytteinntrykkene hvis folk er uenige, og da koker det ned til samme konklusjon uansett. :'(
    Veldig enig i det.
    Jeg er også enig.

    Vi må dog kunne spørre hverandre ut slik at vi (bedre) forstår hva den andre, og kanskje også vi selv, opplever og mener. Dét er et (hjelpe)middel for å bli klokere.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Morpheus skrev:
    [...]
    HE 500 lyder virkelig bra, og jeg ville foretrukket disse over LCD-2.
    [...]
    Her tror jeg vi er ved et kjernepunkt hvis jeg ikke har misforstått for mye om både ditt og datt. Vi liker forskjellige lydsignaturer og -egenskaper. Noen har dog mer variert smak, mens andre har helt klare og spesifikke preferanser.

    Loevhagen foretrekker Audez'e LCD-2 fremfor HiFiMAN HE-6 selv om han liker begge. Jeg tror ditto gjelder for HiFiMAN HE-500.

    Du liker Shure SRH940, men ganske mange andre synes visst at den er for lys og endog skarp/krass. Selv syntes jeg, som tidligere skrevet, at den minte en god el om (en lukket) AKG K 701, og at den (dermed) var noe slank. Diskanten plagde meg ikke. Jeg har ikke hørt din nye beyerdynamic DT 250 og heller ikke Denon AH-D2000, kun de dyrere Denon AH-D[57]000. Ditto for Audez'e og HiFiMAN. Jeg liker, som tidligere nevnt, min Denon AH-D7000 meget godt. Ditto for bl.a. beyerdynamic T 1 og Bose QuetComfort 15.
    hva synes du om audeze(2-3)og gjerne mot hifiman500+6
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Morpheus skrev:
    [...]
    HE 500 lyder virkelig bra, og jeg ville foretrukket disse over LCD-2.
    [...]
    Her tror jeg vi er ved et kjernepunkt hvis jeg ikke har misforstått for mye om både ditt og datt. Vi liker forskjellige lydsignaturer og -egenskaper. Noen har dog mer variert smak, mens andre har helt klare og spesifikke preferanser.

    Loevhagen foretrekker Audez'e LCD-2 fremfor HiFiMAN HE-6 selv om han liker begge. Jeg tror ditto gjelder for HiFiMAN HE-500.

    Du liker Shure SRH940, men ganske mange andre synes visst at den er for lys og endog skarp/krass. Selv syntes jeg, som tidligere skrevet, at den minte en god el om (en lukket) AKG K 701, og at den (dermed) var noe slank. Diskanten plagde meg ikke. Jeg har ikke hørt din nye beyerdynamic DT 250 og heller ikke Denon AH-D2000, kun de dyrere Denon AH-D[57]000. Ditto for Audez'e og HiFiMAN. Jeg liker, som tidligere nevnt, min Denon AH-D7000 meget godt. Ditto for bl.a. beyerdynamic T 1 og Bose QuetComfort 15.
    Du er inne på noe vesentlig her, og du har vært inne på noe vesetlig tidliger, nemmelig at vi har forskjellig anatomisk utforming på våre ører som helt klart preger våre lytteinntrykk! Ville valgt DT 250 8 av 10 ganger mot shure 940 fordi de spiller med et helt annet register i bunn. Derimot fremkallte 940'ene oftere gåsehudfaktor... men DT 250 er er mye mer allround enn 940. Jeg irriterte meg ofte over det manglende registeret i bunn vedrørende 940, og det var hovedgrunnen til at jeg prøvde å modde dem i alle ulike rettninger.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hansen48 skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Morpheus skrev:
    [...]
    HE 500 lyder virkelig bra, og jeg ville foretrukket disse over LCD-2.
    [...]
    Her tror jeg vi er ved et kjernepunkt hvis jeg ikke har misforstått for mye om både ditt og datt. Vi liker forskjellige lydsignaturer og -egenskaper. Noen har dog mer variert smak, mens andre har helt klare og spesifikke preferanser.

    Loevhagen foretrekker Audez'e LCD-2 fremfor HiFiMAN HE-6 selv om han liker begge. Jeg tror ditto gjelder for HiFiMAN HE-500.

    Du liker Shure SRH940, men ganske mange andre synes visst at den er for lys og endog skarp/krass. Selv syntes jeg, som tidligere skrevet, at den minte en god el om (en lukket) AKG K 701, og at den (dermed) var noe slank. Diskanten plagde meg ikke. Jeg har ikke hørt din nye beyerdynamic DT 250 og heller ikke Denon AH-D2000, kun de dyrere Denon AH-D[57]000. Ditto for Audez'e og HiFiMAN. Jeg liker, som tidligere nevnt, min Denon AH-D7000 meget godt. Ditto for bl.a. beyerdynamic T 1 og Bose QuetComfort 15.
    hva synes du om audeze(2-3)og gjerne mot hifiman500+6
    ???

    Jeg har altså som ovenskrevet ikke hørt produkter laget av Audez'e og HiFiMAN.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hansen48 skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Morpheus skrev:
    [...]
    HE 500 lyder virkelig bra, og jeg ville foretrukket disse over LCD-2.
    [...]
    Her tror jeg vi er ved et kjernepunkt hvis jeg ikke har misforstått for mye om både ditt og datt. Vi liker forskjellige lydsignaturer og -egenskaper. Noen har dog mer variert smak, mens andre har helt klare og spesifikke preferanser.

    Loevhagen foretrekker Audez'e LCD-2 fremfor HiFiMAN HE-6 selv om han liker begge. Jeg tror ditto gjelder for HiFiMAN HE-500.



    Du liker Shure SRH940, men ganske mange andre synes visst at den er for lys og endog skarp/krass. Selv syntes jeg, som tidligere skrevet, at den minte en god el om (en lukket) AKG K 701, og at den (dermed) var noe slank. Diskanten plagde meg ikke. Jeg har ikke hørt din nye beyerdynamic DT 250 og heller ikke Denon AH-D2000, kun de dyrere Denon AH-D[57]000. Ditto for Audez'e og HiFiMAN. Jeg liker, som tidligere nevnt, min Denon AH-D7000 meget godt. Ditto for bl.a. beyerdynamic T 1 og Bose QuetComfort 15.
    hva synes du om audeze(2-3)og gjerne mot hifiman500+6
    Har bare hørt LCD-2 versjon 2 og HE 500 av othodynamiske konstruksjoner. Jeg har ikke hørt dem mer enn max 30 min hver. Synes He 500 var mer oppløst, mens LDC-2 var litt mer tilbaketrukket. Videre oppfattet jeg at HE 500 hadde et større "soundstage enn LCD-2. Men som Loevhagen er inne på så kryper sikkert LCD-2 under huden på en med lytting. Kan godt være at jeg hadde fått en annen preferanse over tid!
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    hansen48 skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Morpheus skrev:
    [...]
    HE 500 lyder virkelig bra, og jeg ville foretrukket disse over LCD-2.
    [...]
    Her tror jeg vi er ved et kjernepunkt hvis jeg ikke har misforstått for mye om både ditt og datt. Vi liker forskjellige lydsignaturer og -egenskaper. Noen har dog mer variert smak, mens andre har helt klare og spesifikke preferanser.

    Loevhagen foretrekker Audez'e LCD-2 fremfor HiFiMAN HE-6 selv om han liker begge. Jeg tror ditto gjelder for HiFiMAN HE-500.

    Du liker Shure SRH940, men ganske mange andre synes visst at den er for lys og endog skarp/krass. Selv syntes jeg, som tidligere skrevet, at den minte en god el om (en lukket) AKG K 701, og at den (dermed) var noe slank. Diskanten plagde meg ikke. Jeg har ikke hørt din nye beyerdynamic DT 250 og heller ikke Denon AH-D2000, kun de dyrere Denon AH-D[57]000. Ditto for Audez'e og HiFiMAN. Jeg liker, som tidligere nevnt, min Denon AH-D7000 meget godt. Ditto for bl.a. beyerdynamic T 1 og Bose QuetComfort 15.
    hva synes du om audeze(2-3)og gjerne mot hifiman500+6
    ???

    Jeg har altså som ovenskrevet ikke hørt produkter laget av Audez'e og HiFiMAN.
    Du får gi en lyd da så kunne vi tatt med oss litt forskjellig av utstyr og møttes hos KML for å utvide horisonten ;).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ha ha, kjempebra....... Fra nå av er det slik jeg ser dere. ;D :)







    Forresten hvem er hvem....LOL.
     

    Vedlegg

    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Ha ha, kjempebra....... Fra nå av er det slik jeg ser dere. ;D :)







    Forresten hvem er hvem....LOL.
    Blir vel mer slik ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for alle svar vedrørende Denonklokkene. :) Har fått noe mer å tenke på.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nei, der er jeg helt uenig. Det skjer altfor ofte at man som leser glemmer å korrigere seg selv (jeg snakker på egne vegne).

    Jeg setter stor pris på å bli påminnet til stadighet at det jeg leser KUN er subjektivt. Og jeg er IKKE ironisk.

    tittentei1000 skrev:
    Kan vi inngå en avtale om at alt som blir sagt om lytteinntrykk i denne tråden er subjektivt, slik at vi slipper å gjenta dette til det kjedsommelige? Det blir bare mange diskusjoner rundt lytteinntrykkene hvis folk er uenige, og da koker det ned til samme konklusjon uansett. :'(
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg hadde en D7000-kløe en periode i fjor, men kom over endel poster om at de var diskanttunge og droppet det.

    PS: Dette er ikke subjektivt fra meg, kun videreformidling av annenhåds rykter.

    Loevhagen skrev:
    Takk for alle svar vedrørende Denonklokkene. :) Har fått noe mer å tenke på.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva mener du med diskanttunge?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Hva mener du med diskanttunge?
    Tung = Mye

    Altså litt mye diskant, sånn som HD800, HE-6 osv. Jeg har sett det rapportert fra flere, men det er jo mengder av folk som aldri ville si seg enige idet. Som alltid. Det jeg oftest har lagt merke til er at D7000 beskrives som litt tilbaketrukne i mellomtonen og har bra med bass. Men jeg antar dette var ytringer som dominerte mer før LCD-2 kom...

    Fant ikke tilbake til de posten jeg tenkte på, men google gav meg dette på noen sekunder (Denon D7000 bright, Denon D7000 sibliance):

    The sharper treble of the D7000 can be a tad too bright on listening material that's mixed/mastered on the bright side, and on such materials, I would prefer if the D7000's treble is slightly more subdued..... Whether it sounds a tad bright and sibilant in treble depends on personal taste.....
    http://www.head-fi.org/products/denon-ah-d7000-headphones/reviews/3791

    http://www.techradar.com/reviews/au...hones/denon-ah-d7000-headphones-478417/review
    AGAINST
    Slight sibilance


    http://www.headphone.com/product_review.php?icn=0020527000
    Cons: Recessed mids, somewhat bright at times
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    i morgen starter LCD-3 den lange veien til ballbyen.
    det er ett skår i gleden,om 1-2år så er LCD-4 på veien.
    ha ei fortreffelig uke :p
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hey!! Grattis!

    hansen48 skrev:
    i morgen starter LCD-3 den lange veien til ballbyen.
    det er ett skår i gleden,om 1-2år så er LCD-4 på veien.
    edit: LCD-3 blir ikke dårligere fordi det kommer noe nytt. Hva er det feteste på hodetelefoner? Sennheiser HE-90 (Orpehus) og HE-60, AKG K1000 Sony R10 - alle ute av produksjon - det finnes hauger av eksempler på utstyr som ikke taper seg. Visse Mark Levinson forsterkere f.eks. selges brukt nå for mer enn de kostet nye. (det samme gjelder vel endel av de ovennevnte hodetelefoner)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn