Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Gratulerer med flott utstyr og velkommen som "head-fier" Johnny. Lyden vil helt sikkert vokse etterhvert som det spilles inn og du blir mer vant til å lytte med klokker.

    Selv har jeg i det siste fått lyttet til Stax SR 009, Lcd-2, HE 500, Auralic mm.

    Etter å ha utsatt seg selv for lytting med slikt utstyr er det ikke vanskelig å finne svakheter med mitt eget utstyr, men jeg er avhengige av lukkede klokker for å unngå at madammen skal begynne å utagere :p. Slik sett angrer jeg nå på at jeg ikke kjøpte Denon AH-7000 som en kamerat hadde til salgs. Vurderer AKG 550, men ser den får litt blandete omtaler... Kommer AKG 701 på børsen for 1000-1200 kan det være interessant da madammen ikke alltid er hjemme når jeg er det.

    Har ellers modifisert Matrix-ampen min i det siste, og har fjernet inngangsresistorene. Det gjorde stort utslag på lyden til det positive i mine ører! Videre har jeg drevet med op-amp rolling som også gir helt klare nyanseforskjeller i lyden.

    Shure 940 på auralic (amp) var en "ørevekker" og satt en ny standard for hva jeg har fått ut av dem. Når det er sagt så lever jeg fint en stund til med Matrixen med de modifikasjonene jeg har gjort.

    Ville garantert skrevet mer om mine inntrykk dersom vi hadde hatt en egen headfiavdeling her inne, men ser ikke ut som det kommer med det første  :-\
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Mine egne Beyerdynamic T70p eller de forrige Grado endret seg noenting over tid, men ser ikke bort fra at noen kan endre seg litt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lyngen skrev:
    Rein skrev:
    Grado er hinsides overpriset her på berget. Jeg liker å få en dose av Grado lyden innimellom, men prisnivået i Norge er bare fjollete.
    Stereofil mente at Grado er de man får mest for pengene med. Når jeg fikk testet endel av deres utvalg så kunne jeg si meg enig (bortsett fra at bassen i de åpne Gradoene ikke er i samme liga). Men da tenker jeg på de rimligste som klarer seg meget godt mot mye dyrere hodetelefoner.
    Hvilke rimelige Grado klarer seg godt mot dyrere hodetelefoner?
    AKG K272 f. eks koster 1100 kroner og den er ca på høyde med Grado 325i etter min mening.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lyngen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Jeg satser på

    A. Ergonomi
    B. Minst mulig lyttetretthet, mest mulig musikk.
    Er det ikke en fare for at minst mulig lyttetretthet står i kontrast til mest mulig musikk?
    egentlig ikke
    Spiller glatt 4-5 timer musikk hver dag. Sjeldent jeg går lei, og ikke har jeg lagt så mye tid og energi i anlegget heller. Spiller på normalt volum, nabovekking har aldri vært greia mi.
    Headfi føler jeg blir litt annerledes, mer intenst mot ører og topplokk hvis du skjønner. Mer en type musikkboble.

    Beyerdynamic T1 har rådet grunnen det siste halvåret, men er ikke fremmed for enda et par av et eller annet slag når jeg først er igang. Prisen for disse "leketøyene" er jo heller ikke avskrekkende i forhold til mye annet her i livet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    Rein skrev:
    Grado er hinsides overpriset her på berget. Jeg liker å få en dose av Grado lyden innimellom, men prisnivået i Norge er bare fjollete.
    Stereofil mente at Grado er de man får mest for pengene med. Når jeg fikk testet endel av deres utvalg så kunne jeg si meg enig (bortsett fra at bassen i de åpne Gradoene ikke er i samme liga). Men da tenker jeg på de rimligste som klarer seg meget godt mot mye dyrere hodetelefoner.
    Hvilke rimelige Grado klarer seg godt mot dyrere hodetelefoner?
    AKG K272 f. eks koster 1100 kroner og den er ca på høyde med Grado 325i etter min mening.
    Grado SR 80 var forbausende nærme T70p. Vi snakker da om ca 1700,- mot 4000,-. Jeg syntes Gradoene var bedre en flere andre dyrere hodetelefoner. Åpnere, mere detaljerte og mer engasjerende å lytte til. Mine viktigste kriterier.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    Du kommer garantert til å angre.... ;D

    Neida, spøk til side! Gratulerer med flott oppsett - du kommer til å få masse glede av de greiende der! Nydelig design på Denonklokkene er det jo også. Jeg har bare så vidt hørt disse, sammen med Argon røramp'en. De var ikke innspilte, men sjøl rett fra boksen, hørtes de skikkelig gode ut.
    Takk takk hørte de også med Argon sin røramp som sagt og det spilte overraskende åpent med en herlig åpenhet i mellomtonen.

    VilhelmW skrev:
    Personlig foretrekker jeg Beyerdynamic T 1, la nå det være sagt - men det er meg. Jeg synes T 1 er meir krisp i lyden, litt meir snert og dynamikk, og en tørrere, mye meir kontant bunn. Men som sagt, hørt en gang - uinnspilte, blir det ikke helt fair play. HD800 har jeg desverre ikke hørt.
    Jeg skal ikke uttale meg om T1 det jeg har lest har jo vært upåklagelig men mer kontant bunn enn AH-D7000 er d mulig da !? ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Jeg satser på

    A. Ergonomi
    B. Minst mulig lyttetretthet, mest mulig musikk.
    Er det ikke en fare for at minst mulig lyttetretthet står i kontrast til mest mulig musikk?
    egentlig ikke
    Spiller glatt 4-5 timer musikk hver dag. Sjeldent jeg går lei, og ikke har jeg lagt så mye tid og energi i anlegget heller. Spiller på normalt volum, nabovekking har aldri vært greia mi.
    Headfi føler jeg blir litt annerledes, mer intenst mot ører og topplokk hvis du skjønner. Mer en type musikkboble.

    Beyerdynamic T1 har rådet grunnen det siste halvåret, men er ikke fremmed for enda et par av et eller annet slag når jeg først er igang. Prisen for disse "leketøyene" er jo heller ikke avskrekkende i forhold til mye annet her i livet.
    Ok, jeg skjønner :). Men Beyerdynamic er vel ikke de mest behagelige for ørene over tid. Mine er på grensen, men holder seg innenfor. Men dette har jo med volum å gjøre, så vet ikke hva man skal forvente når man drar godt på. Merker jeg at jeg at det er på kanten for ørene er det bare å dra ned to hakk. Beyerdynamic er ikke så ulik Focalene i spillestil.

    Jeg trodde du var en rølpete punk/garasje-mann som spiller høyt og rocker med en ølll i hånda ;).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Gratulerer med flott utstyr og velkommen som "head-fier" Johnny. Lyden vil helt sikkert vokse etterhvert som det spilles inn og du blir mer vant til å lytte med klokker.

    Selv har jeg i det siste fått lyttet til Stax SR 009, Lcd-2, HE 500, Auralic mm.
    Takk takk, hvordan syntes du STAX 009 låter i forhold til LCD-2 ?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Glemte å gratulere johnnygrandis med et lekkert sett :D. Flott amp!
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    riktig så fint var det!
    og igjen skryt til denne tråden. Her er det mye fin info!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Spørsmål: i forhold til hvor høyt dere spiller, har hørt det er atskillig mer skadelig for hørselen å spille igjennom klokker fremfor standard lyttingen ? Føler selv når jeg lytter på ett veldig moderat volum igjennom klokkene at det kan bli litt kjedelig. Skrur opp og dynamikken og godfeelingen kommer raskt med litt økende volum men jeg tenker litt på hørselskader. Hvor høyt er høyt er jo subjektivt men jeg føler ingen ubehag når jeg spiller `høyt`men er usikker på om hørselen er enig med hva hodet forteller meg ::)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lyngen skrev:
    Glemte å gratulere johnnygrandis med et lekkert sett :D. Flott amp!
    Takk takk Lyngen ! :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Spørsmål: i forhold til hvor høyt dere spiller, har hørt det er atskillig mer skadelig for hørselen å spille igjennom klokker fremfor standard lyttingen ? Føler selv når jeg lytter på ett veldig moderat volum igjennom klokkene at det kan bli litt kjedelig. Skrur opp og dynamikken og godfeelingen kommer raskt med litt økende volum men jeg tenker litt på hørselskader. Hvor høyt er høyt er jo subjektivt men jeg føler ingen ubehag når jeg spiller `høyt`men er usikker på om hørselen er enig med hva hodet forteller meg ::)
    Jeg har tenkt at hjernen sier i fra når nok er nok, men kanskje tar vi feil der ja.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jeg spiller ikke særlig høyt, da blir jeg fort sliten. Hørte mye høy musikk i ungdommen, og er litt følsom for støy og høy musikk nå. Sa jeg litt? jeg mente veldig.
    Bruker nesten konstant hørselvern både på jobb og hjemme. Irriterer meg samtidig over radiomottaket på peltorene, men det er en helt annen sak.

    Jeg vurderer etter hvert også lukkede klokker i tillegg til 701. Da kan teven stå på i bakgrunnen.

    SÅ, fortsett delinga av inntrykk og erfaringer
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lyngen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Lyngen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Jeg satser på

    A. Ergonomi
    B. Minst mulig lyttetretthet, mest mulig musikk.
    Er det ikke en fare for at minst mulig lyttetretthet står i kontrast til mest mulig musikk?
    egentlig ikke
    Spiller glatt 4-5 timer musikk hver dag. Sjeldent jeg går lei, og ikke har jeg lagt så mye tid og energi i anlegget heller. Spiller på normalt volum, nabovekking har aldri vært greia mi.
    Headfi føler jeg blir litt annerledes, mer intenst mot ører og topplokk hvis du skjønner. Mer en type musikkboble.

    Beyerdynamic T1 har rådet grunnen det siste halvåret, men er ikke fremmed for enda et par av et eller annet slag når jeg først er igang. Prisen for disse "leketøyene" er jo heller ikke avskrekkende i forhold til mye annet her i livet.
    Ok, jeg skjønner :).

    Jeg trodde du var en rølpete punk/garasje-mann som spiller høyt og rocker med en ølll i hånda ;).
    Rølpete kan jeg være, men høy lyd over tid gidder jeg ikke. Opplever ofte hifidemoer med middelaldrende døvhørte menn oftest som øremessig slitsomt. Aldri hatt Spinal Tap tilnærming til volumknotten, bruker sågar ørepropper på konsert. Rocker gjerne med ølll og sprit i begge henda, men langt oftere en kopp te.

    edit: trenger en god 5 meter forlengelseskabel. Noen gode tips, gjerne på lager i Oslo??
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg var på en Rolling Stones konsert for mange år siden og vi sto ganske langt framme, da sa hjernen ifra til meg i flere dager etterpå.. En stygg kiming i ørene. Hmmm d var ikke bra. SÅ høyt spiller jeg ikke, Kanskje jeg kan konkludere med at jeg er ganske flink tross alt da... ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    jeg spiller ikke særlig høyt, da blir jeg fort sliten. Hørte mye høy musikk i ungdommen, og er litt følsom for støy og høy musikk nå. Sa jeg litt? jeg mente veldig.
    Bruker nesten konstant hørselvern både på jobb og hjemme.
    Når du hører på musikk også ? ;D

    He he jeg er veldig flink med hørselvern jeg også, kjerringa klager når jeg henter hørselvern når jeg skal slå inn en spiker i veggen .. ;D
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hehe, ja!

    Jeg drar på hørselverna når vi har varetelling på jobben, da får jeg mange fine blikk da.. :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ErosLoveKing: :)


    Hvordan skal jeg utnytte T70p bedre? Har ikke hodetelefonforsterker og det hadde vært kos å kunne lyttet med hodetelefoner i sofaen noen meter unna. Grunnet naboer så er kanskje alikevel bruksnytten større med Mac "arbeid" i de sene timer. Men siden de oftes brukes til Ipod så var jeg på vei til å kjøpe nye Fiio E17 som også kan brukes med usb inngang, men de har bare blitt tatt inn i små antall og ble utsolgt med en gang. Sjekket lydkvaliteten med E7 analogt ut, men her var det ikke noe forskjell å spore. Er det betydelig bedre DAC i en Fiio? Hva ville dere gjort? Tenker jo om det blir byttet ut til en DAC til anlegget med hodetelefonutgang også. Blir det mye tap med 3 meter lang kabel?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lyngen skrev:
    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    Rein skrev:
    Grado er hinsides overpriset her på berget. Jeg liker å få en dose av Grado lyden innimellom, men prisnivået i Norge er bare fjollete.
    Stereofil mente at Grado er de man får mest for pengene med. Når jeg fikk testet endel av deres utvalg så kunne jeg si meg enig (bortsett fra at bassen i de åpne Gradoene ikke er i samme liga). Men da tenker jeg på de rimligste som klarer seg meget godt mot mye dyrere hodetelefoner.
    Hvilke rimelige Grado klarer seg godt mot dyrere hodetelefoner?
    AKG K272 f. eks koster 1100 kroner og den er ca på høyde med Grado 325i etter min mening.
    Grado SR 80 var forbausende nærme T70p. Vi snakker da om ca 1700,- mot 4000,-. Jeg syntes Gradoene var bedre en flere andre dyrere hodetelefoner. Åpnere, mere detaljerte og mer engasjerende å lytte til. Mine viktigste kriterier.
    Grado SR 80 og 1700 kroner er komisk med tanke på at modellnavnene til Grado var basert på veiledende pris i USD.

    For min egen del vil jeg si at jeg foretrekker mine HD600 og K701 fremfor Grado i samme prissegment.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Eros og Lyngen: Hvis det holder med 4,5 meter har Grado en fin forlengelseskabel.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Eros og Lyngen: Hvis det holder med 4,5 meter har Grado en fin forlengelseskabel.
    er det med jac hunnkontakt i enden? I såfall hvem selger?

    Mulig det holder, må måle avstanden til godkroken
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ja, jeg kjøpte min av Stereofil. Alternativt kan du prøve en pro-lyd butikk. Jeg har iallfall ikke opplevd noen degradering med Grado forlengelseskabelen.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    takker
    turen går til Stereofil på mandag. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    http://www.fostexinternational.com/docs/products/HP-P1.shtml

    http://www.techpowerup.com/reviews/Fostex/HP-P1/
    http://www.youtube.com/watch?v=8KZQ6B6W4MM
    http://www.headfonia.com/the-fostex-hp-p1/



    Lyngen skrev:
    ErosLoveKing: :)


    Hvordan skal jeg utnytte T70p bedre? Har ikke hodetelefonforsterker og det hadde vært kos å kunne lyttet med hodetelefoner i sofaen noen meter unna. Grunnet naboer så er kanskje alikevel bruksnytten større med Mac "arbeid" i de sene timer. Men siden de oftes brukes til Ipod så var jeg på vei til å kjøpe nye Fiio E17 som også kan brukes med usb inngang, men de har bare blitt tatt inn i små antall og ble utsolgt med en gang. Sjekket lydkvaliteten med E7 analogt ut, men her var det ikke noe forskjell å spore. Er det betydelig bedre DAC i en Fiio? Hva ville dere gjort? Tenker jo om det blir byttet ut til en DAC til anlegget med hodetelefonutgang også. Blir det mye tap med 3 meter lang kabel?
     

    Vedlegg

    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Morpheus skrev:
    Gratulerer med flott utstyr og velkommen som "head-fier" Johnny. Lyden vil helt sikkert vokse etterhvert som det spilles inn og du blir mer vant til å lytte med klokker.

    Selv har jeg i det siste fått lyttet til Stax SR 009, Lcd-2, HE 500, Auralic mm.
    Takk takk, hvordan syntes du STAX 009 låter i forhold til LCD-2 ?
    Vel... Jeg har en god "brother in crime" som kan gi litt bedre svar på spørsmålet ditt. Det er hos han jeg har lyttet til utstyret jeg nevner.

    Kredit for innlegget jeg nå poster går til "Labbetuss".


    Lovet tidligere i tråden at jeg skulle si noen ord om relativt nyinnkjøpte Audez'e sin LCD-2 Rev. 2 og Stax sine SR-009. I første omgang blir det korte ord, og hvis ønskelig kan jeg senere skrive mer utdypende. Jeg har dessverre ikke lagt ved bilder da jeg per tid ikke har skikkelig utstyr å ta det med. Beklager dette, da dette til dels er halve moroa for dere lesere.

    Innledningsvis bør det jo nevnes at det er snakk om stor prisforskjell mellom disse hodetelefonene (og oppsettene), og jeg må dessverre si at det merkes godt.
    Det er likevel snakk om to dyre oppsett som begge hver for seg låter meget bra generelt, men personlig blir det ikke tvil om hvilket sett som faller mest i smak - selv når prisen er tatt i betraktning.

    For å gi lesere en pekepinn på hva jeg vurderer hodetelefonene med kan jeg si at jeg per tid har "to" hodetelefon-oppsett som består av følgende:

    - Stax SR-009 sammen med Stax' SRM-727II transistordriver
    - Audez'e LCD-2 Rev. 2 sammen med Auralic Taurus

    prosesseringsenhet er felles og består av Hegels HD11.

    Regner med at de fleste i tråden vet hvilke hodetelefoner det er snakk om, og går derfor ikke inn på driftsprinsipp eller hvordan de ser ut. Nevner dog at LCD-2 er orthodynamiske og at SR-009 er elektrostatiske, samt at begge hodetelefonene er åpne konstruksjoner. Begge har fått innspillingstid på omtrent 150-200 timer.

    Går rett på sak og nevner først at begge hodetelefonene oser kvalitet, både forpakning og selve produktet, samt at de begge oppleves som meget robuste. LCD-2 oppleves som vesentlig tyngre og gir sådan gjerne et inntrykk av å være den mest robuste av de to. Hvilken som faktisk er det kan jeg ikke uttale meg om.
    Veldig flotte er de begge og, men det virker til at Audeze ikke har lagt like mye ressurser i detaljarbeid på det estetiske, hovedsaklig treverket. Man ser områder/punkter hvor det er mattere finish enn andre steder på treverket som kler klokken. Bortsett fra dette er det ingenting å utsette på noen av de.
    SR-009 er bare griselekker, og det er svært lite jeg personlig kan utsette på det estetiske og mekaniske. Til syvende og siste blir det en smakssak hos den enkelte kjøper.

    Jeg opplever begge som veldig komfortable, men LCD-2 kan gi maratonslitasje på toppen av hodet (med lærbøyle), rundt ørene og i nakke. Det hele kommer an på hvor følsom man er for vekt på hodet, samt hvordan hodebøyler og puter fordeler vekt og press langs kraniet. Jeg kjøpte dog likevel med lærbøyle for holdbarhetens skyld, og merker etterhvert som jeg bruker de at det blir et mindre og mindre "problem" om man kan kalle det dette. Forøvrig sitter de veldig godt, og relativt fast, på hodet. Må innrømme at mht komfort har de vokst litt på meg. Lærputene er fast og deilig.
    SR-009 er her i en klasse for seg, og minner meg om HD-800 når det gjelder opplevd komfort. Absolutt i samme liga. De oppleves som ekstremt lett, samt at man nesten ikke merker at man har de på hodet. Særdeles velegnet til lengre lytteøkter, med mykere og deiligere lærputer enn LCD-2. Dog, sitter de noe slakkere på hodet, noe som for enkelte kan være en ulempe om man skulle være ivrig med hoderistinga.

    Når det kommer til lyden (veldig kort!) så må det her sies at settene blir drevet av hver sine forsterkere, men blir foret av samme DAC. Det er sådan ikke en A-B testing av de ulike hodetelefonene, men en subjekt oppfatning av hvordan hodetelefonene låter i kombinasjon med den forsterkeren som benyttes sammen med dem. Det er ikke spart på så mye i så henseende, men det er klart at ulike komponenter og prinsipp vil gi utslag. Dette er i mitt tilfelle en direkte årsak av to ulike driftsprinsipp hvor Stax trenger dedikerte drivere for å kunne drives. LCD-2 drives av "normal" hodetelefonforsterkere med 1/4" uttak.

    Stax SR-009 er kronjuvelen i oppsettet mitt. Før denne hadde jeg SR-407 og SR-202 på elektrostatsiden. Toppmodellen skuffer overhodet ikke - ikke når det gjelder noe som helst. Hodetelefonen er det absolutt ypperste jeg personlig noen gang har hørt og hatt på hodet, og er særdeles fornøyd med kjøpet. Prisen er helt hinsides med en pris på 35k veiledende. Til tross for dette angrer jeg ikke på kjøpet, noe som i seg selv er et positivt tegn for mitt vedkommende. Det var ingen garanti for at dette kjøpet skulle bli suksess lydmessig, spesielt ikke når så mye forventninger var knyttet rundt det. Dog, hvis du funderer på å kjøpe deg noen slike, og har penger til det, kan jeg ikke annet enn å varmt anbefale. Det låter kliss åpent, uhyre deilig detaljert og herlig stort med et fantastisk fundament, homogenitet og åpenhet i hele frekvensområdet. Ulike lag og nyanser i musikken presenteres på et stort sølvfat på et meget dynamisk og behagelig vis. De spiller absolutt alt jeg har med bravur, og kicker skikkelig ass (som i rumpe). De er veldig annerledes sammenliknet med Lambda SR-407 med et mye større og tredimensjonalt lydbilde. For å være helt ærlig er det litt vanskelig å beskrive det hele med ord. Det bør oppleves med egne ører. Bass, mellomtone og diskant sitter som et skudd, og homogenitet, "naturglighet", realisme og detaljer er meget viktige stikkord ved disse 'fonene. Eneste ankepunktet jeg har med systemet er at det går så mye tid når man først sitter seg ned og lytter, samt at men ofte mister fokus på hva man egentlig skulle gjort når man har disse tilgjengelig. Det er ikke tull, og ble spesielt merkbart i min nylig overståtte eksamensperiode.

    Så til LCD-2. Det blir feil av meg å sammenlikne disse opp mot SR-009. Rettere sagt er det talentløst da prislappen er en helt annen. Tiger vurderer dog SR-009, og siden han sitter med LCD-2 (og har spurt etter erfaringer) skal jeg si noen få ord; Hvis du har råd til de - kjøp deg dem. Det er en helt annen opplevelse!
    Personlig både liker og hater jeg LCD-2. De var kjøpt av ren kuriositet, og det var knyttet en del spenning til dem i så henseende. Jeg blir ikke helt klok på dem da de har et lydbilde som oppleves som like bredt som en tvangstrøye enkelte ganger. Det blir kanskje å ta litt vel hardt i, men sammenliknet med 'foner jeg har hørt tidligere har de en lei tendens til å måtte brette det ellers brede og åpne lydbildet jeg er vant med ned i en skala tilsvarende en smal gang. Det er mye som skjer lengre ut i lydbildet, men mye av informasjonen dras inn mot midten av en eller annen grunn. Det har sin sjarm, men personlig blir jeg veldig irritert av det enkelte ganger. På den annen side er det litt avhengighetsdannende da de sådan byr på en spesiell lytteopplevelse og presentasjon av musikken som kler mange produksjoner/sjangre. Mistenker at det kan skyldes de vinklede putene og at utsiden av 'fonen er tildekket.
    Ellers oppfatter jeg dem som noe mørk og mumlete i signaturen. De minner meg slik sett litt om Denon. De har en nydelig homogenitet i lyden, men det er litt vel mye entusiasme i bassområdet. Det fører til at man på en del spor føler det er relativt kraftig farging tilstede i dette området. Det kler en del, men passer dårlig til annet også. Mellomtonen er flott, diskanten like så, men jeg venter fortsatt på at 'fonene skal "slippe seg løs" og komme fram fra forhenget. Det er helt tydelig at jeg vant til mer detaljer og et langt åpnere og større lydbilde, for jeg føler stadig at det mangler en del informasjon i lydbildet ved enkelte anledninger. Over lengre lytteøkter kan det bli litt "slitsomt". Lydtrykk, dynamikk og evne til å filleriste kraniet er dog fenomenal.
    Dere får gjerne inntrykk av at dette må være mindre bra saker, men det er ikke meningen å framstille dem som det. Det er fantastiske hodetelefoner, og det hele kommer rett og slett an på hva du er ute etter, samt hvilke lydmessige preferanser man har og hva man er vant med. Før disse hadde jeg hørt HE-500, hvor lydbildet ble oppfattet noe mer diffust, større og luftigere og med mer detaljer og mindre overdrevet bassområde, og hadde håpt disse var relativt tilsvarende - bare hakket hvassere. Kort oppsummert vil jeg si LCD-2 er et sett hodetelefoner som på enkelte områder minner om elektrostater, men på den annen side er deres rake motsetning. Ekstremt moro, men kanskje litt vel mørk og farget for mitt vedkommende. Tankene har faktisk gått i bane av HD-800 istedenfor disse....

    Det var veldig kort om et par erfaringer vedrørende mine nylig innkjøpte 'foner, og håper at det kan være til hjelp og underholdning for noen. Hvis det er noe dere vil jeg skal utdype e.l., evt spørsmål så må dere bare si ifra.

    Og for the record; nå sitter jeg og lytter til LCD-2. Det låter ikke så verst!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    35'000 vs 8995 8)

    Moralen er at LCD-2 er innmari bra og Stax 009 er det beste som er produksjon.

    Takk for posting. En mer interessant og rettferdig sammenligning er vel LCD-3 vs. Stax 007
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tror jeg må gi en forklaring til at jeg mener at prisnivået i Norge på Grado er fjollete.
    Grado PS1000 koster stort sett $1.695 i US, med dagens kurs ca NOK 9.660,-
    Pris i Norge: 20.995,-.
    Når prisen i Norge er 217% av prisen i US, så velger jeg å definere dette som fjollete.
    Jeg vet ikke en eneste hodetelefonprodusent som har tilsvarende meningsløs prisforskjell som det vi har på utstyr fra Grado.
    Jeg synes prisen i Norge for Denon klokker også er for høy i forhold til det internasjonale nivået, men
    Klokker fra Grado utmerker seg helt i den ekstreme negative ytterkant når det gjelder prisforskjell.

    Dette har ingen ting med lydkvalitet eller gleden av å eie et produkt fra disse produsentene å gjøre. Det har kun relevans til at salgsleddet for disse produktene har et virkelighetsfjernt forhold til pris og hvordan vi i Norge velger å handle våre varer.

    -Rein
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @johnnygrandis:
    Hvis du får like mye glede av MF M1HPA og AH-D7000 som jeg har hatt, så har du gjort et godt kjøp ;D
    -Rein
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    http://www.fostexinternational.com/docs/products/HP-P1.shtml

    http://www.techpowerup.com/reviews/Fostex/HP-P1/
    http://www.youtube.com/watch?v=8KZQ6B6W4MM
    http://www.headfonia.com/the-fostex-hp-p1/



    Lyngen skrev:
    ErosLoveKing: :)


    Hvordan skal jeg utnytte T70p bedre? Har ikke hodetelefonforsterker og det hadde vært kos å kunne lyttet med hodetelefoner i sofaen noen meter unna. Grunnet naboer så er kanskje alikevel bruksnytten større med Mac "arbeid" i de sene timer. Men siden de oftes brukes til Ipod så var jeg på vei til å kjøpe nye Fiio E17 som også kan brukes med usb inngang, men de har bare blitt tatt inn i små antall og ble utsolgt med en gang. Sjekket lydkvaliteten med E7 analogt ut, men her var det ikke noe forskjell å spore. Er det betydelig bedre DAC i en Fiio? Hva ville dere gjort? Tenker jo om det blir byttet ut til en DAC til anlegget med hodetelefonutgang også. Blir det mye tap med 3 meter lang kabel?
    Takker for tips! Men 4800,- synes jeg er en for drøy pris :-\.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Rein skrev:
    Jeg tror jeg må gi en forklaring til at jeg mener at prisnivået i Norge på Grado er fjollete.
    Grado PS1000 koster stort sett $1.695 i US, med dagens kurs ca NOK 9.660,-
    Pris i Norge: 20.995,-.
    Ikke glem momsen da og sikkert endel andre utgifter med import.
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @Lyngen:
    Jeg har ikke selv importert lydutstyr noen gang, jeg kjøper enten av forhandler i Norge eller brukt. Jeg har både Grado og Denon klokker jeg liker godt, og som er kjøpt over disk i Norge, men prisnivået på disse er etter min mening feil.
    Når jeg kan kjøpe topp kvalitet tyske og amerikanske anerkjente merker for tilnærmet samme pris i Norge som i resten av verden, så er det for meg fjollete at Grado sine klokker skal koste over dobbelt så mye her på berget i forhold til det internasjonale prisnivået.
    Eksempler på helt kurante norske priser over disk:
    HE500: 4.850,-
    T1: 6.795,-
    HD800: 7.500,-

    Du skal jobbe for å finne priser omregnet til NOK med $kurs 5,7 +25% MVA som er bedre enn disse prisene.
    Derfor, 117% høyere pris i Norge enn i US for Grado er for meg fjollete!
    -Rein
     

    Maniax

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det som er enda mer fjollete med grado er at de ikke tillater direkte import/salg av varer fra USA til norge (Europa). Selfølgelig kan man snike seg unna dette ved å bruke andre forsendelsesmåter med falsk postboks i usa. Men dette fører til void på garantien... Jeg synes også det er rart at alessandro som også er er grado ikke har slike begrensinger.. Grado lage mye flott men har laget seg en litt merkelig salgs strategi.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takker for svar, tror jeg etterhvert må få meg en lytt til noen STAXER...eller kankje ikke ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Rein skrev:
    @johnnygrandis:
    Hvis du får like mye glede av MF M1HPA og AH-D7000 som jeg har hatt, så har du gjort et godt kjøp ;D
    -Rein
    Regner med det.. :)

    Lang innspillingstid ga du systemet ?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lydsignatur er halve opplevelsen. Her er en annen sammenligning

    http://www.head-fi.org/t/560082/stax-sr-009-vs-audeze-lcd-2s-music-impressions

    johnnygrandis skrev:
    Takker for svar, tror jeg etterhvert må få meg en lytt til noen STAXER...eller kankje ikke ;D
    edit:

    Denne er jo interessant: http://www.head-fi.org/t/524569/review-20-headphones-compared

    Although I was not able to compare them all side by side, this is my ranking of all the headphones I have ever owned and heard (up to 40)....starting with the best

    1. Sony MDR-R10 (bass heavy version)
    2. Audez'e LCD2
    3. HifiMan HE-6
    4. Sony MDR-R10 (bass light version)
    5. Sennheiser HD800
    6. Stax Omega 2 MkI
    7. Stax Omega 2 MKII
    8. AKG K1000 (bass heavy version)
    9. Stax SR-404LE
    10. Stax SR 404
    11. Beyerdynamic T1
    12. Sennheiser HD650
    13. Sennheiser HD600
    14. AKG K501
    15. Ultrasone Edition 8 LE
    16. Denon AHD-D7000
    17. HifiMan HE-5 (non LE version)
    18. Denon AHD-D5000
    19. Beyerdynamic DT880 (250 ohm version 2005)
    20. Ultimate Ears UE10 Pro
    21. Westone 3
    22. AKG K701 - K702
    23. Denon AHD-D950
    24. Grado PS1000
    25. Sony MDR-SA5000
    26. Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2003)
    27. Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2005)
    28. Sennheiser HD595
    29. Ultrasone Pro 750
    30. Ultrasone Proline 650
    31. Ultrasone HFI-700
    32. Shure SE530
    33. Sennheiser IE-8
    34. Beyerdynamic DT990 (250 ohm version 2005)
    35. Sennheiser HD25 1-II
    36. Ultimate Ears Triple Fi 10 Pro
    37. Sony MDR-7509 (non X version)
    38. Grado SR60
    39. Audio Technica ATH-W5000
    40. Ultrasone HFI-550
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Og denne. Kanskje man kan kalle det 'Gangstareview' ;D:

    STAX SR-009 Review and Unboxing with Comparisons to HD800 and LCD-2
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fikk meg en overraskelse idag, driver og spiller inn min Musical Fidelity M1HPA og Denon klokkene AH-D7000 men syntes fortsatt lyden ikke slipper i tilstrekkelig grad. Den har fått over 48 timer på seg og kjøres ubalansert fra Berkeley dacen som er en meget god dac. For å kontrollere bitstreamingen er en Weiss INT202 koplet inn og jeg er meget godt kjent med hvilke prestasjoner denne kombinasjon kan prestere så jeg visste at begrensingen ikke lå her. Jeg har vært litt avventende og håpet muligens lyden skulle begynne å åpne seg da jeg syntes det spiller litt lukket og musikken føles litt klemt og klumpete. Utifra hva jeg hadde lest på forhånd om Denon klokkene er ikke dette helt hva jeg hadde forventet.

    Jeg har lagt ut en tråd på Head-fi der jeg forespør hvordan hodetelefonutgangen på min Cary SLP03 vil fungere mot en LCD-2 noe jeg fikk til svar at det var nærmest bare å glemme da den ikke ville hente ut det maksimale av klokkene. Jeg har dermed trodd at en dedikert hodetelefonamp ville bli bedre selv i en middemådig prisklasse ala MF- 5000,- kroners ampen, overraskelsen var dermed stor da jeg for morro skyld prøvde Denon klokkene i min Cary SLP03. Lydbildet vokste kraftig, rommet artistene spiller i ble mye bedre definert og alt ble mer "virkelig". Mer luft i lyden som igjen gir mulighet for å studere og isolere enkelte instrumenter på besnærende deilig måte. Stemmer er mer naturlig og nydelig gjengitt, jeg begynner virkelig å skjønne alle de positive opplevelsene alle har med disse klokkene.
    Fra Berkelyen kjøres nå balansert til preampen men jeg kan ikke tenke meg at det skal ha så mye å si, det er vel heller Caryen som virkelig bidrar det hele i positiv retning. OK MF ampen er sikkert god og jeg vet jo ikke om dette vil bedres med ytterlig innspilling men det ikke helt hva jeg hadde forventet (hittil). Prisforskjellen mellom de to er jo ganske voldsom men tatt med i betrakning at Caryen er mere tilrettelagt å fungere som en 2-kanals preamp var overraskelsen rimelig stor men god selv om dette setter MF ampen litt i skyggen. Kjente mitt begjær for Denon klokkene vokste betraktelig nå ;D I en Audiophil sammenheng er dette nesten som himmel og helvete, tro meg.
    MF ampen blir nok hos meg som en "reiseamp" (tror jeg) men den for neppe mye spilletid her innenfor disse 4 veggene..












     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Overrasker meg ikke det minste, faktisk. Cary puttet ikke en hodetelefonkontakt i forforsterkeren din fordi det låter dårlig. Det sitter jo en haug med fete komponenter i boksen, og det eneste den kanskje skulle kunne skorte på var ren watt. Denonene er uansett så følsomme at det ikke er noe problem.

    Det er en kultur blant mange på head-fi for villedende å anbefale dedikerte hodetelefonforsterkere. Det finnes mange for- og integrerte forsterkere som gjør en helt fabelaktig jobb. Smarte head-fiere med begrenset plass sørger for å ha forsterkere som driver både hodetelefoner og høyttalere, mener nå jeg. Selv har jeg en Cary SLI-80 Sign. som er den beste hodetelefonforsterkeren jeg har hørt. Min integrerte Creekforsterker duger også. Har du en god integrert eller forforsterker, prøv hodetelefonen på den før du kjøper noe annet. Desverre er det for få produsenter av skikkelige saker som tar seg bryet med en hodetelefonutgang.

    Hvis du vil, kan du bidra til denne listen:

    http://www.head-fi.org/t/567608/int...ellent-headphones-output-contribute-to-a-list

    johnnygrandis skrev:
    Fikk meg en overraskelse idag.........da jeg for morro skyld prøvde Denon klokkene i min Cary SLP03. Lydbildet vokste kraftig, rommet artistene spiller i ble mye bedre definert og alt ble mer "virkelig". Mer luft i lyden som igjen gir mulighet for å studere og isolere enkelte instrumenter på besnærende deilig måte. Stemmer er mer naturlig og nydelig gjengitt, jeg begynner virkelig å skjønne alle de positive opplevelsene alle har med disse klokkene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn