Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva er forskjellen melllom V200 og lillebroren?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Sorry. Er bare så fortapt i V200 utifra så mye annet jeg har hørt, at V200 ikke er hverken "fascinerende" eller "passer best til". V200 er bare en perfekt match til hvilkensomhelst hodetelefon jeg kaster på den. Den er mao. en keeper - uten tvil. Så får folk tolke det i et slikt perspektiv. Uansett tolkning - de tekniske parametrene til V200 kan ingen ta den på. :)

    * kryper ydmykt bort fra COCKY til - øh - ydmykhet *

    Folk må få velge selv, samt ta sine egne valg. Jeg har gjort mine. Uansett hodetelefon jeg velger, så er V200 noe som kommer til å stå 0.43 cm fra mitt venstre øre...
    Var ment som en spøk (og oppfattet slik håper jeg) :)

    Hadde budsjettet tålt en Violectric, Grace Design eller Benchmark hadde jeg ikke nølt mange sekunder med innkjøp...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Spøk oppfattet. :)

    V200s lillebror? Den har ikke én lillebor, men tre lillebrødre: V90, V100 og V181. Ser man på de omtaler bruker "project86" på head-fi har gjort, samt de tekniske spesifikasjonenehttp://www.violectric.de/Pages/en/technical-data.php så ser man hvorfor de 3 omtales som lillebrødre. Ikke fordi de er "små", men fordi V200 er relativt overlegen i SE (single-ended).

    Fried Reim (daglig leder hos Violectric / Lake People) hevder at de kommer med nye modeller i 2012 (hvem gjør ikke det?) og V281, V282 og V284 er lanserte kandidater. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro / mene. Dersom én av disse tre modellene låter bedre enn V200 - I'll buy one pronto.

    Priser på eksisterende utvalg for Norge: http://www.violectric.de/Pages/en/shop/noneu.php
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Etter mye eksperimentering med Fostex T50RP, så var det på tide å dra frem litt "gammel kjærlighet":



    Og, som gammel kjærlighet - så har ikke dette rustet heller. :) LCD-2 rev. 1 låter fortsatt magisk. Synd for mange at man ikke kan kjøpe dem lenger (bortsett fra bruktmarked i utland, og kanskje innland).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tenkte på V100 som lillebror siden den ikke er så mye rimeligere. Forøvrig er det ganske forvirrende at V181 og V200 koster det samme med tanke på forventningen om at det dyreste alternativet er best lydmessig.

    Det hadde ikke vært meg imot å eie en V200, sammenlignet med andre populære produkter som f. eks. Burson fremstår V200 i mine øyne som et godt kjøp.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Godt poeng. :) Etter en lang og omstendelig kamp her i huset med hodetelefoner og egne ører, fikk Burson sparken. Den kampen var imidlertid relativt jevn - men tyskeren trakk det lengste strået i de fleste "øvelsene". V200 kostet også 20-25% mindre enn "down under"...

    Forøvrig er det ganske forvirrende at V181 og V200 koster det samme med tanke på forventningen om at det dyreste alternativet er best lydmessig.
    Ja og nei. V181 har både SE og balansert utgang. V200 har kun SE. Litt placebo, og litt andre ting...mao. samme pris. Opptil bruker å velge hva han/hun foretrekker.

    Jeg har balanserte kabler (4-pin-XLR) for alle mine hodetelefoner, men bruker kun HiFiMAN HE-6 slik. LCD-2 og HE-500 benyttes SE. Øvrige kabler ligger uvirksomme - frem til medio 2012...og tysk inovasjon / release.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Minner fra en svunnen tid (2009) - tror ikke jeg har kjedet meg så mye som med Naim. Kan egentlig ikke skylde på K701...

    Naim Headline? Gjeeeeeeeeeeeeesp...

    I dag står det et helt anderledes oppsett på det samme bordet, og det engasjerer. Heldigvis.



    DETTE f. eks. En heeeelt annen verden: :)

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kom over mine gamle Grado sr60, men putene er gåen. Synes å erindre at det var mulig å sette på andre og bedre puter på disse. (syntes de var ukomfortable den gang da.) intet hadde vært bedre om erstatningen også var lydforbedrende. På nettet så jeg omtalt putene til Senneiser 414.

    Erfaringer her på bruket?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @Loevhagen:

    Hvor ble det av din sammenligning mellom LCD2 og HE500??

    Hvilken oppfatter du som lydmessig minst trettende/fatiguing og ev. hvorfor?
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    @Loevhagen:

    Hvor ble det av din sammenligning mellom LCD2 og HE500??

    Hvilken oppfatter du som lydmessig minst trettende/fatiguing og ev. hvorfor?
    Slenger meg på denne etterlysningen. :)

    Og dessuten; hvilken av de to nevnte ville du mest anbefalt til en person som lytter til primært rock og elektronisk musikk?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Mitt råd er at dere kjøper bladet Hjemmekino som kommer om ei drøy uke. Tror dere får svar på alle spørsmål vedrørende HE-500 vs. LCD-2 rev. 2, og noe til, i det nummeret. ;)
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Etter mye eksperimentering med Fostex T50RP, så var det på tide å dra frem litt "gammel kjærlighet":



    Og, som gammel kjærlighet - så har ikke dette rustet heller. :) LCD-2 rev. 1 låter fortsatt magisk. Synd for mange at man ikke kan kjøpe dem lenger (bortsett fra bruktmarked i utland, og kanskje innland).
    Ser at LCD-2, LCD-3 er til salgs. Var Rev. 1 en mellomting mellom de to?
    Ser på ditt siste innlegg at du skriver Rev. 2
    Er dette enda en versjon som ikke selges mer?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ Bart

    Kjekk video. :) Viset den til kona og dattera - de så bare spørrende på meg etterpå ... "Øh. Det der er nerdehumor!"


    @ prnesse

    LCD-2 rev. 2 ($945) og LCD-3 ($1.945) er de som selges og tilbys markedet som nye i dag.

    LCD-1 (produsert i 25 eksemplarer - lukket konstruksjon - mer eller mindre en prototype)
    LCD-2 ble sluppet til markedet i oktober 2010. Den har i perioden gjennomgått enkelte endringer. Her har man vel egentlig to utgaver; LCD-2 "Classic" og deretter rev. 1
    LCD-2 rev. 2 ble sluppet medio 2011. Hovedforskjellen fra rev. 1 er nye drivere
    LCD-3 sluppet medio november i år.

    Se her: http://avforum.no/forum/1720367-post1.html
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg koser meg fortsatt, fikk rippa noen cd-plater i dag også, så nå har jeg et representativt utvalg til disken min kommer tilbake fra min lokale datadoktor.
    Fine detaljer i k701, hører mer av f.eks Love over gold enn jeg har gjort på lenge!
    Behagelige å ha på hodet er de også. Har ikke merket tretthet enda. Trettheten kommer vel først og fremst av stolen jeg sitter i (noe sliten den).
    Er nå inne i en høre på en plate, så finne på noe annet-periode. Kanskje 2 plater, men så slår adhd'n inn...
    Virker som ampen min leverer mer enn nok til klokkene. Det er bra!
    Touchen har funket veldig fint i det siste, så det er bare fryd og gammen.

    Men, fra hifi er jeg vant til rør, og rør slår man av så fort man tenker på å forlate lyttestolen (i alle fall gjorde jeg det).
    Hvordan gjør den gemene hop dette med head-transistor-amps?
    Slås det av, eller forblir det på?

    På veldig lang sikt er jeg nok i kjømda for noen lukkede klokker som matcher k701, da ikke i lydsignatur, men i kvalitet.
    Jeg vil gjerne høre litt musikk på eftakvelden, og da er kidsa i full gass, eller det spilles tv-lyder fra 2 tv-er. Enn så lenge går dette bra, og jeg har lært meg å bruke den halvtimen som går med når madamen legger de 2 håpefulle.
    Faktisk hører jeg også tv-en noe når nevnte madam ser på den etter at ungene har lagt seg.
    Jeg lytter ikke spesielt høyt!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Slår på når jeg kommer hjem. Slår av når loppekassa står for tur. Head-fi, stereo eller alt annet lyd-/bildeutstyr.

    Hva mener du med "...lukkede klokker som matcher k701, da ikke i lydsignatur, men i kvalitet.", ivar? Kvalitet som "pris", "byggekvalitet", e.l.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ok. Takk
    Altså, det jeg mente.
    Jeg synes k701 er kjempegode, men det hadde vært greit med et alternativ når det er støy i rommet.
    Da vil jeg ikke koble opp ampen på hørselverna fra peltor (ikke et vondt ord om peltor altså), men på et par høretelefoner som er gode. Kvaliteter lik det jeg mener k701 har, men som gjerne og kanskje nødvendigvis må forsake noe, for så å vinne noe.
    Ja, byggekvalitet, ikke minst god lyd osv.

    Jeg var jo innom også lukkede klokker da jeg startet på denne veien, men via anbefalinger ble det k701. Angrer INGENTING.
    De er referanse, som det sies på det meste av dette internettet.
    Ikke ruinerte de meg heller, så da kan man jo i tillegg, om en stund, investere i noen gode lukkede klokker, som, gir gode opplevelser på sin måte, med sin signatur.
    Jeg hadde selv dynaudio, men var totalimponert av sonus faber cremona på meget god elektronikk, men det var selvsagt best å komme hjem.. :)
    At man kan "sjalte" mellom. At klokkene er to "verdener", som godt kan leve sammen. Totalt ulikt en del land i den virkelige verden...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Mitt råd er at dere kjøper bladet Hjemmekino som kommer om ei drøy uke. Tror dere får svar på alle spørsmål vedrørende HE-500 vs. LCD-2 rev. 2, og noe til, i det nummeret. ;)
    Anfield fortsetter arbeidet med å spre det glade budskap?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ Ivar: Jeg kan anbefale Shure SRH 940. De isolerer lyd utenfra mye bedre enn mine Denon 2000. Til prisen er de et røverkjøp!

    Jeg har jo i den senere tid vært inne på tanken om å oppgradere headampen, men etter info blant annet i denne tråden, samt på litt andre headfi relaterte sider ser det ut som det kommer ut interessante nye produkter i nærmeste fremtid. Blant annet Violectic og Meier... Så tror jeg skal ha litt is i magen enda... Dessuten er det visse modifikasjoner på resistorsiden jeg kunne tenkt meg å prøvd ut på Matrixen....
     

    bnedr

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Viser ikke aktiviteten i denne tråden at vi snart trenger en egen kategori for hodetelefoner og utstyr?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    proton skrev:
    Viser ikke aktiviteten i denne tråden at vi snart trenger en egen kategori for hodetelefoner og utstyr?
    Det siste året har vel aktiviteten bestått av en liten kjerne som pøser på (mye bra) om emnet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    emotikon skrev:
    proton skrev:
    Viser ikke aktiviteten i denne tråden at vi snart trenger en egen kategori for hodetelefoner og utstyr?
    Det siste året har vel aktiviteten bestått av en liten kjerne som pøser på (mye bra) om emnet.
    Fredag 18.11.2011 nådde denne tråden 2000 innlegg og 100 sider. Svar #1000 ble postet lørdag 21.05.2011. Tråden har m.a.o. økt med 1000 innlegg (og fordoblet seg) på knappe 6 måneder.

    Jeg tror det er relativt få tråder på Hifisentralen som kan vise til noe lignende som forøvrig også i stor grad gjelder de øvrige hodetelefonrelaterte trådene:
    • Startet 18.02.2009
    • (Rimelig) jevn og kontinuerlig aktivitet over lang tid (vi nærmer oss 3 år)
    • Saklig med meget godt signal/støyforhold
    • Generelt positiv og hjelpsom innstilling/atmosfære, og med felles front mot de få kranglefantene som dukker opp


    Det finnes flere tråder om samme ønske i "Hifisentralen | Forum | Bruk av forumet | Kommentarer og hjelp til forum/bruktbørs", sist i "Oppropet for egen avdeling for HODETELEFONER !!!" der jeg bl.a. skrev:

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg støtter igjen forslaget.

    Slik det er nå blir veldig mye ang. hodetelefoner stappet sammen i noen få tråder. En egen kategori ville gjøre det enkelt å søke gjennom mange tråder innen emnet. Det vil også være enkelt å besøke hodetelefonkategorien og få en oversikt. Dette fungerer f.eks. bra for Datahjørnet. Nå drukner nærmest hodetelefontrådene i alt annet.

    Fra før har vi minst tre tråder med samme ønske + at ønsket også har vært oppe i en eller flere ønsketråder.
    Høvdingen svarte bl.a.:

    Høvdingen skrev:
    Det kommer snart nye sider, og da har vi en litt ny form for inndeling. Ettersom vi snart skal føre over innleggene fra dette forumet til det nye, så er det ikke ønskelig med større oppdeling før det nye forumet er på plass.

    Det vil bli både kategori for hodetelefoner, rør og andre ting på det nye forumet. Det vil også bli enklere å navigere, samt bedre oversikt for å følge med på alt som skjer på sidene.
    Høvdingen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg lurer imidlertid på: Når er "snart"? Vi har allerede passert flere forhåndsannonserte tidspunkter bare i år.
    Mange som lurer på det. Sidene er ferdig, men det drives forsatt med bug-testing og retting. Vi kan ikke lansere nye sider som består av feil, og vi må være sikre på at sidene fungerer tilfredsstillende. Det jobbes med dette hver dag, og målet er lansering før jul.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lukket hodetelefon på nivå med AKG K 701, men annen lydsignatur
    ivar skrev:
    På veldig lang sikt er jeg nok i kjømda for noen lukkede klokker som matcher k701, da ikke i lydsignatur, men i kvalitet.
    Jeg vil gjerne høre litt musikk på eftakvelden, og da er kidsa i full gass, eller det spilles tv-lyder fra 2 tv-er. Enn så lenge går dette bra, og jeg har lært meg å bruke den halvtimen som går med når madamen legger de 2 håpefulle.
    Faktisk hører jeg også tv-en noe når nevnte madam ser på den etter at ungene har lagt seg.
    Jeg lytter ikke spesielt høyt!
    ivar skrev:
    ok. Takk
    Altså, det jeg mente.
    Jeg synes k701 er kjempegode, men det hadde vært greit med et alternativ når det er støy i rommet.
    Da vil jeg ikke koble opp ampen på hørselverna fra peltor (ikke et vondt ord om peltor altså), men på et par høretelefoner som er gode. Kvaliteter lik det jeg mener k701 har, men som gjerne og kanskje nødvendigvis må forsake noe, for så å vinne noe.
    Ja, byggekvalitet, ikke minst god lyd osv.

    Jeg var jo innom også lukkede klokker da jeg startet på denne veien, men via anbefalinger ble det k701. Angrer INGENTING.
    De er referanse, som det sies på det meste av dette internettet.
    Ikke ruinerte de meg heller, så da kan man jo i tillegg, om en stund, investere i noen gode lukkede klokker, som, gir gode opplevelser på sin måte, med sin signatur.
    Jeg hadde selv dynaudio, men var totalimponert av sonus faber cremona på meget god elektronikk, men det var selvsagt best å komme hjem.. :)
    At man kan "sjalte" mellom. At klokkene er to "verdener", som godt kan leve sammen. Totalt ulikt en del land i den virkelige verden...
    Morpheus skrev:
    @ Ivar: Jeg kan anbefale Shure SRH 940. De isolerer lyd utenfra mye bedre enn mine Denon 2000. Til prisen er de et røverkjøp!
    Hvis jeg forstår ivar rett, ønsker han seg en lukket hodetelefon som isolerer (rimelig) godt mot omgivelsesstøy (det utelukker Denon AH-D[257]000), har god lydkvalitet på nivå med AKG K 701, men som har en (helt) annen lydsignatur enn AKG K 701.

    Summert i et nøtteskall, oppfatter jeg på mange måter Shure SRH940 som et lukket alternativ til/en lukket AKG K 701. Hvis du ønsker en (helt) annen lydsignatur enn AKG K 701, er dette jfr. mine observasjoner ikke det rette valget.

    CDWMcInSpots skrev:
    Etter å ha hørt en del på Shure SRH-940 og fått en rimelig klar idé om dens egenskaper, hørte jeg gjennom en del av den samme musikken med AKG K 701 og Sennheiser HD 380 Pro som en kontroll. Uten grundig A-B-sammenligning fikk jeg inntrykk av at Shure SRH-940 har en god del til felles med AKG K 701 og AKG K 271 MK II. Jeg synes at disse er noe slanke og lette i bunnen. Når jeg opplevde Shure SRH-940 på samme måte, ble den straks mindre interessant for meg. Jeg har (formodentlig) nok AKG allerede.
    [...]
    Jeg sammenlignet aldri Shure SRH-940 med Sennheiser HD 800, men mange har skrevet at den kan betraktes som en forbedret AKG K 701, og det er det en god del sannhet i. Mitt inntrykk (uten grundig A-B) er at det er betydelige likheter mellom Shure SRH-940 og AKG K 701.

    Det kan se ut som om ulike omtaler av Shure SRH-940 og sammenligninger med andre hodetelefoner er basert på bruk med meget forskjellige "hodetelfonforsterkere", alt fra iPod og lydkort til dyre hodetelefonforsterkere. Selv brukte jeg altså kun Grace Design m903. Det var neppe den som var begrensningen i mitt tilfelle. Jeg er noe mer usikker for enkelte av de andre skribentene.
    CDWMcInSpots skrev:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I søken etter info om data for hodetelefon-delen i Leben kom jeg i dag i kontakt med Transient Design - den svenske importøren av bl.a. Leben, Hifiman og Burson.
    De hadde testet HE-500 mot flere forskjellige hodetelefonforsterkere, og var unisont enige om at "best" lydmessig match mot de som var testet, var mot Leben CS300. Dette vil vel indikere at også andre rør-baserte hodetelefonforsterkere kan matche bra mot HE-500, på tross av "feil" imperdansetilpasning. Leben CS300 har 1W effekt. Se forøvrig skjema (pdf i bunnen av innlegget).
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grace m902 er den ultimate forsterkeren for HD650 hvis du synes 650en ellers er litt mørk. 650 + m902 er noe av det beste jeg har hørt.

    Todd skrev:
    Ser på Headfi at flere flere bruker HDP sammen med HD650 og melder om suksess. Har hatt HD650 tidligere og denne er noe mørk i soundet etter min smak. Dette kan kanskje endre seg med en annen headamp og kilde riktignok, men...
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg er enig med CDWMcInSpots at innlegget til Ivar kan tolkes som at han er ute etter lukkede klokker som låter anderledes enn AKG 701 (klokker jeg ikke har hørt). Mitt forslag baserer seg på at han ser for seg å kjøpe lukkede klokker en stund frem i tid, samtidig som han er meget fornøyd med sine AKG 701. Jeg tolker det at man utsetter et slikt kjøp på tross av et reelt behov henger sammen med økonomiske prioriteringer. Slik sett er Shure-klokkene til under 2k kansje mer oppnåelig enn man kansje hadde trodd. Videre har jeg Denon AH-D 2000 som på mange måter er et motstykke. På mitt hode, og i mine ører er Shure-klokkene mye bedre. Dessuten lydisolerer dem mye bedre enn nevnte Denon-klokker., noe Ivar etterspurte. Kansje Fostex T50RP klokkene kan være et alternativ? Koster vel ikke mer enn 74 dollar, og de er vel i hovedsak lukket.

    Som et notabene: Det å presse all informasjon om hodetelefoner under hifi-generelt og i en tråd spesielt er selfølgelig en svært dårlig løsning. Plutselig skal man gjerne ta opp tråden fra flere innlegg siden, mens nye innlegg i tråden som er gode gjerne forsvinner fordi neste innlegg dreier seg om noe helt annet. Heldigvis finnes det andre forum som jeg har fått øynene opp for, så tviler på at jeg blir spesielt aktiv i denne tråden fremover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    ...mens nye innlegg i tråden som er gode gjerne forsvinner fordi neste innlegg dreier seg om noe helt annet.
    Tilslutter dette. Denne tråden er "håpløst" uoversiktlig - og mer eller mindre umulig å lete tilbake i. Mye god og relevant info blir borte i mengen - dessverre.
    Synd om deltakere forlater forumet grunnet dette, da det sikkert ikke hadde vært veldig mye arbeid å lage et eget område (i påvente av...)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Dr.No skrev:
    ...Hvilket illustreres for eksempel av at noen liker lyden de får fra hodetelefonutgangen fra gamle recievere fra 70-tallet
    ...
    I en Stereophile artikkel om hodetelefoner uttaler de følgende om 120 ohm standarden:
    “Whoever wrote that must live in a fantasy world.”
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-3
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-4
    ...
    Mer om forsterkere, hodetelefoner og impedans, fra Sound&VisionMag:
    http://www.soundandvisionmag.com/blog/2011/11/14/output-impedance-show-and-tell
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    kommer visst nye sider her snart som har eget hodetelefon-underforum
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62037.msg1248130.html#msg1248130 ref post 19

    ptb skrev:
    Morpheus skrev:
    ...mens nye innlegg i tråden som er gode gjerne forsvinner fordi neste innlegg dreier seg om noe helt annet.
    Tilslutter dette. Denne tråden er "håpløst" uoversiktlig - og mer eller mindre umulig å lete tilbake i. Mye god og relevant info blir borte i mengen - dessverre.
    Synd om deltakere forlater forumet grunnet dette, da det sikkert ikke hadde vært veldig mye arbeid å lage et eget område (i påvente av...)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Impedancematching er visst ikke så viktig med orthodynamiske hodetelefoner. Da er det hovedsaklig om forsterkeren leverer noe strøm eller ikke som teller. Har jeg blitt fortalt EDIT: .. men Sound&VisionMag viser at HD598 (dynamisk) reagerer mye mer på impedanse variasjoner enn HE300 (ortho feil! ) - så det ser ut til å bekrefte denne påstanden

    ptb skrev:
    I søken etter info om data for hodetelefon-delen i Leben kom jeg i dag i kontakt med Transient Design - den svenske importøren av bl.a. Leben, Hifiman og Burson.
    De hadde testet HE-500 mot flere forskjellige hodetelefonforsterkere, og var unisont enige om at "best" lydmessig match mot de som var testet, var mot Leben CS300. Dette vil vel indikere at også andre rør-baserte hodetelefonforsterkere kan matche bra mot HE-500, på tross av "feil" imperdansetilpasning. Leben CS300 har 1W effekt. Se forøvrig skjema (pdf i bunnen av innlegget).
    Bart skrev:
    Mer om forsterkere, hodetelefoner og impedans, fra Sound&VisionMag:
    http://www.soundandvisionmag.com/blog/2011/11/14/output-impedance-show-and-tell
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Impedancematching er visst ikke så viktig med orthodynamiske hodetelefoner. Da er det hovedsaklig om forsterkeren leverer noe strøm eller ikke som teller. Har jeg blitt fortalt.. men Sound&VisionMag viser at HD598 (dynamisk) reagerer mye mer på impedanse variasjoner enn HE300 (ortho) - så det ser ut til å bekrefte denne påstanden
    Det er (nesten) riktig. En hodetelefon med flat/jevn impedans- og fasekurve (mot frekvens) vil påvirkes mindre av en forsterker med høy(ere) utgansimpedans siden filtereffekter blir mindre. Orthodynamiske hodetelefoner har vanligvis snorrett impedans- og fasekurver (Fostex T50RP, Audeze LCD-2, HE500, etc.).
    http://www.innerfidelity.com/images/FostexT50RP2011A.pdf
    http://www.innerfidelity.com/images/HiFiMANHE500.pdf
    http://www.innerfidelity.com/images/AudezeLCD2Rev2.pdf

    HE300 impedans- og fasekurve er som bakkar og berg:
    http://www.innerfidelity.com/images/HiFiMANHE300.pdf

    men bedre enn Sennheiser HD598s alpefjelltopper:
    http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD598.pdf
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Det er (nesten) riktig. En hodetelefon med flat/jevn impedans- og fasekurve (mot frekvens) vil påvirkes mindre av en forsterker med høy(ere) utgansimpedans siden filtereffekter blir mindre.
    Vil dette tilsi at lav-ohm hodetelefoner generelt vil påvirkes mindre?
    Det er jo naturlig nok lite variasjon i imperdanse, selvom "avviket" i % kan være høy. Ref:
    http://www.innerfidelity.com/images/UltrasoneEdition8.pdf

    http://www.innerfidelity.com/images/ShureSRH940.pdf

    http://www.innerfidelity.com/images/BeyerdynamicT70p.pdf

    Og - hva er viktig - at fasekurven følger svigningene i imperdansekurven, eller ligger så tett opp mot som "mulig"?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    Vil dette tilsi at lav-ohm hodetelefoner generelt vil påvirkes mindre?
    ...
    Og - hva er viktig - at fasekurven følger svigningene i imperdansekurven, eller ligger så tett opp mot som "mulig"?
    1. Tror ikke det, heller motsatt.
    2. Ja si det. Hvis man har en forsterker med forholdsvis lav utgangsimpedans vil det ikke påvirke frekvenskurven (lyd) i hørbar grad.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg skjønner ikke hva utgangsimpedans er egentlig, jeg. Impedansen i hodetelefonen er jo "motstanden" i spolen eller noe slikt. Men forsterkerer spytter jo bare ut strøm i varierende styrke og spenning. Hodetelefonforsterkere leverer jo strøm uansett impedanse, dog med forskjellig styrke osv. Er "utgangsimpedansen" den normert optimale impedansen en hodetelefon tilkoblet forsterkeren bør ha eller noe slikt???
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Jeg skjønner ikke hva utgangsimpedans er egentlig, jeg. Impedansen i hodetelefonen er jo "motstanden" i spolen eller noe slikt. Men forsterkerer spytter jo bare ut strøm i varierende styrke og spenning. Hodetelefonforsterkere leverer jo strøm uansett impedanse, dog med forskjellig styrke osv. Er "utgangsimpedansen" den normert optimale impedansen en hodetelefon tilkoblet forsterkeren bør ha eller noe slikt???
    Nja, nei, nei og nei... :)
    Litt lesestoff om emnet:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Output_impedance
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.html
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    T50RP

    Det er bare én ting å si - Den modifiserte utgaven med velourputene (2b) spiller så flott at jeg nesten er satt ut. Av en eller annen grunn ble de "ekstremt tungdrevne". Må langt opp på volumet i forhold til originalen (1) og den andre modifiserte utgaven (2a).

    Så for de som vil ha nesten samme bass, like klar mellomtone, litt mer utklinging i de øverste frekvensene, en langt større lydscene og en komfort som er suveren i forholdt til originalen - kjøp DT990 velourputene, litt elektrikkertape og litt dobbelsidig tape. Done. :)
    Har du eksperimentert noe mer med dette? Har ikke giddet å prøve velourputene fra K271 enda, og liker ikke det du skriver om at T50RP blir tungdrevne med DT990 putene. Bruker disse hodetelefonene rett ut fra MacBook Pro og iTunes (som var grunnen til at jeg kjøpte dem) og har litt å gå på mht lydnivå med orginalputene, men ikke all verden.

    Det som irriterer meg mest er egentlig kabelen med 1/4" plugg. Jeg har ikke klart å finne noen kabel med liten plugg i ene enden og en 90 grader i andre, så alternativet blir vel å klippe av orginalen å lodde på en selv. Litt dumt egentlig for orginalkabelen er altfor tykk etter min mening. Jeg kunne godt tenkt meg å bytte denne.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har p.t. ikke eksperimentert noe mer enn med velourputene til DT990, AKG K271mkII og pleatherputene til samme AKG. Velourputene til DT990 er de som passer best etter mine lydpreferanser. Dernest originalputene.

    AKG-putene, uansett om det er pleather eller velour, så blir lyden for innelukket. Fakstisk så har denne utprøvingen gjort at jeg har lyst å montere et par DT990-puter på 271mkII-ene...

    T50RP spiller flott. Og, ordet flott er da som ofte ellers linket til pris. Man kommer ganske langt opp på VFM-kurven med disse hodetelefonene. Når det gjelder hvordan de står seg til HE-500 og LCD-2, så skulle jeg gjerne sagt at de spiller nesten like bra. Dessverre er nok ikke det tilfellet. Langt derifra.

    T50RP har en nærhet / god naturlighet i mellomtonen jeg liker, mens de langt dyrere orthodynamiske hodetelefonene har en lydgjengivelse som gjør at man lett oppfatter T50RP som litt sky på alle parametre.

    For de som er ute etter et par rimelige hodetelefoner som også spiller svært, svært godt til prisen, bør seriøst vurdere et par T50RP. Utfordringen er bare at vi alle verdsetter ulike lydsignaturer, og for alle vil selvsagt ikke T50RP være gode. Men hva har man å tape for å prøve? Bortsett fra noen hunderlapper, da...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn