Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Våte drømmer kan av og til realiseres! Et sett Sennheiser Orpheus til salgs - sjekk Audiogon! Løp & kjøp!

    Julegave til en du er glad i - deg selv..?? ;D ;D


    På tide med en Orpheus, dersom du er seriøs m.h.t. headset.





    Høyeste dagspris 2011: $ 24.500.00
     

    Vedlegg

    • 179.3 KB Visninger: 125
    • 151.4 KB Visninger: 122
    • 85.9 KB Visninger: 122
    • 177.1 KB Visninger: 417
    • 179.7 KB Visninger: 422

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tåler vel et par detaljbilder til..??
     

    Vedlegg

    • 136.8 KB Visninger: 114
    • 126.3 KB Visninger: 119

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^ Jeg kjenner suget i magen.............. 24 500 amerikanske dollar = 141 357,843 norske kroner. Et svært kort sekund trodde jeg (mot bedre vitende selvfølgelig) at det stod 2450.00 og ikke 24500.00 , det var deilig.

    En som jobbet ved Sennheiser Norge fortalte meg at Sennheiser hadde begynt å produsere Orpheus i nye opplag pga ny etterspørsel fra Kina - kan noen bekrefte dette ryktet?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er jo uansett vel anvendte penger da, topp lyd og utestenging fra kjerring-gny og andre forstyrrelser..
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for svar på mitt spørsmål :). Uværet tok knekken på internettet her en periode. Skal sjekke de linkene. Hadde vært kjekt å gått litt videre med utprøving før jeg investerer i ny head-amp.

    Ps: stilige bilder pengesluk! Den ene forsterkeren der kunne kansje latt seg rettferdigjøre overfor madammen som en ny lysestake i disse førjulstider ;).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    1. Attractive girl in the photo. The more attractive, the higher the score (maximum score of 10). If you get several models then you get extra points, but the maximum score is still 10.
    2. Headphones. Yes, this is the tricky part. The rarer the headphones, the more vintage, the higher the points! So I guess Beats Studio is not going to score very high on this one. The score is not going to be related to the price of the headphone, so a $5,000 Stax SR-009 is not going to do much here. Again a maximum score of 10.
    3. Setting. A cool setting will also add points to the image. Don’t take a headshot photo since that’s not going to give you any points for the settings. The setting can be anywhere, but be creative since you can also score a maximum of 10 points on the setting.
    4. Twitter extra points

    Dette er vel kanskje noe Mike liker:



    Litt synd at kriteriene for konkurransen er såpass "platte", men lite man kan gjøre med det.

    Tror ikke alle de som har sendt inn bilder har lest reglene (f. eks. har ikke skjønt regel nr. 1). Uavhengig av alle kriteriene for konkurransen, synes jeg følgende bilde er ett av de aller beste:

     

    bgran

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    ^ Jeg kjenner suget i magen.............. 24 500 amerikanske dollar = 141 357,843 norske kroner. Et svært kort sekund trodde jeg (mot bedre vitende selvfølgelig) at det stod 2450.00 og ikke 24500.00 , det var deilig.

    En som jobbet ved Sennheiser Norge fortalte meg at Sennheiser hadde begynt å produsere Orpheus i nye opplag pga ny etterspørsel fra Kina - kan noen bekrefte dette ryktet?
    For noen år siden da jeg bodde i Belgia fikk jeg tilbud om å kjøpe en Orpheus for ca. kr. 30.000, men selgeren ombestemte seg i siste liten, antagelig fordi jeg hadde stjerner i øynene og skalv på hendene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Joman skrev:
    404 LE bør vel kobles sammen med en dedikert headamp? Jeg har lest endel på denne tråden, står overraskende lite om Stax!?...men det finnes jo et par brukbare alternativ, der ute ;D
    Har lest endel på utendlandske forum/tester mm. ser at den nye Stax SRM-323S får endel skryt, selv om den er "billig"!? ...... så jeg tenkte kanskje at det kan være noen tips/forslag til hvilken headamp jeg kan parre 404 LE med.
    Jeg var og prøvelyttet på Stax hos Lyric for et par uker siden. 404LE er jo ikke lengre i produksjon, men slik jeg (tror) jeg har forstått det, så ligger ikke SR-507 veldig langt unna i signatur. Jeg lyttet til SR-507 mot både SRM323S og SRM-006, og i mine ører så foretrakk jeg den rør-baserte SRM-006. Jeg opplevde den som varmere/mørkere/mykere om man vil, men dog ikke like definert. Så, det er vel litt mer smak/behag om hvilken karakteristikk/signatur man ønsker - og leser man litt på ulike fora, så er det særdeles delte meninger :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    bgran skrev:
    ardilla skrev:
    ^ Jeg kjenner suget i magen.............. 24 500 amerikanske dollar = 141 357,843 norske kroner. Et svært kort sekund trodde jeg (mot bedre vitende selvfølgelig) at det stod 2450.00 og ikke 24500.00 , det var deilig.

    En som jobbet ved Sennheiser Norge fortalte meg at Sennheiser hadde begynt å produsere Orpheus i nye opplag pga ny etterspørsel fra Kina - kan noen bekrefte dette ryktet?
    For noen år siden da jeg bodde i Belgia fikk jeg tilbud om å kjøpe en Orpheus for ca. kr. 30.000, men selgeren ombestemte seg i siste liten, antagelig fordi jeg hadde stjerner i øynene og skalv på hendene.
    "Joe Cool blows his image" Slik kan det gå ;D ;D ;D Jævlig synd da, tenk å fått tauet i land en slik for den summen...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bare en kjapp tanke: Med en Smyth Realiser kunne man gitt et slant til noen som hadde et ordentlig high-end stereoanlegg satt opp i et top-notch rom, og samplet "lydprofilen". På den måten ville man kunne fått en god porsjon av det high-end anlegget hjemme i egen stue via hodetelefoner. Selv om basstrykk på kroppen ikke ville vært der, så ville resten av lydgjengivelsen vært ganske nær hevdes det fra de som samplet slike rom. :)

    Pengesluk, Roysen , og andre ville vel vært noen man kunne tenkt seg å samplet fra eller? ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vanskelig å sample det aller viktigste; STEMNINGEN i rommet... 8) 8)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I know. Tanken var nå å få a little bit of heaven lydmessig. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^synes det er en ypperlig ide.. Mne hva koster en slik Smyth sak? Hva gjøre den egentig med lyden?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Den emulerer det å lytte til høyttalere. Både i stereo og surround. Tenk i baner langs binaurtal recordings...og med retningskontroll. ;)

    Pris som separat enhet ca. 20.000. Mye penger, men hvis man sampler egen stereo og hjemmekino, så selger man hele sulamitten (prosessor, effektforsterkere, akustiske tiltak og høyttalere) etterpå og sitter igjen med emuleringen.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tenkte på hva den gjør rent konkret. Det får et digitalt signal inn, la oss si et stereosignal da, så må den jo drive med en slags crossfeed-effekt, kanskje legger den på litt ekstra romklang, klang osv den har jo bare to lydspor å jobbe med.

    Bianurale opptak er jo mikset på en spesiell måte, FØR musikken går ut på CD/fil, der hvert instrument er et eget spor som kan mikses og trikses med separat.

    Loevhagen skrev:
    Den emulerer det å lytte til høyttalere. Tenk i baner langs binaurtal recordings...

    Pris som separat enhet ca. 20.000.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?



    Det ser ut til at den rett og slett driver med crossover med forsinkelse. Crossover burde forøvrig vært standard på hodetelefoner/forsterkere spør du meg.

    Hva angår "dybdefølelse" er vel den avhengig av hodetelefonens evne til å fremstille lavere lyder slik at de føles "lenger bort" og ikke bare lavere, dvs ren skjær lydkvalitet... Som med vanlig stereo, altså.
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    dobbelpost

    bonubilde av Tyll Hertsens måleskap for hodetelefoner

     

    Vedlegg

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    ...
    Bianurale opptak er jo mikset på en spesiell måte, FØR musikken går ut på CD/fil, der hvert instrument er et eget spor som kan mikses og trikses med separat.
    Binaurale opptak mikses ikke på noen spesiell måte. Det er opptaket som er spesielt og man tar gjerne opp "alt" i en tagning med ett kunsthode (2 mic). Minst mulig miksing i ettertid. Nå snakker jeg om rene binaurale opptak.

    (og ja det finnes plugins til DAW som gir binaural "effekt" til hva det skal være, men det blir ikke ekte vare...)

    Hvorfor binaurale opptak er lite kompatibelt med kommersiell musikk (alt som ikke er hel-akustisk):
    [video]oywCLyhy4Rs[/video]
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Den emulerer det å lytte til høyttalere. Både i stereo og surround. Tenk i baner langs binaurtal recordings...og med retningskontroll. ;)

    Pris som separat enhet ca. 20.000. Mye penger, men hvis man sampler egen stereo og hjemmekino, så selger man hele sulamitten (prosessor, effektforsterkere, akustiske tiltak og høyttalere) etterpå og sitter igjen med emuleringen.
    Her er det mye penger å spare, en besøksrunde til diverse her på forumet og en tur til feks Marten i Sverige så har man spart millioner ;D
    Synes det er litt rart at det har tatt så lang tid før det kom et slikt produkt på markedet. Jeg hørte om HRTF allerede i 99 i forbindelse med forberedelser til min prøveforelesning om hørsel.

    Vidar
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.324
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Bare en kjapp tanke: Med en Smyth Realiser kunne man gitt et slant til noen som hadde et ordentlig high-end stereoanlegg satt opp i et top-notch rom, og samplet "lydprofilen". På den måten ville man kunne fått en god porsjon av det high-end anlegget hjemme i egen stue via hodetelefoner. Selv om basstrykk på kroppen ikke ville vært der, så ville resten av lydgjengivelsen vært ganske nær hevdes det fra de som samplet slike rom. :)

    Pengesluk, Roysen , og andre ville vel vært noen man kunne tenkt seg å samplet fra eller? ;D
    Å sample «lydprofilen» av et høi-ræv-anlegg, som grunnlag for en ytterliger sintetisering av HRTF er en unødvendig omvei som er proppfull av kompromier. Gå heller rett på sak med ideelle HT i et ideelt lytterom som grunnlag for HRTF - dvs en ren syntese. Leg evt på litt ekstra ull, klang og forvregning dersom det blir for nakent.

    mvh
    KJ
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nja. You can get away with anything if you give it a good tune...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.324
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    8)

    Google på binaural VST pluggins evt HRTF VST pluggin

    Poenget er at selv det beste mulitmillionhusalteret i det beste lytterommet er en «endeløs» rekke av kompromier og forvregning av utgangspunktet. Det er et hypotetisk unntak for det konkrete utstyret, rommet etc som ble brukt til finpussen av master på konkrete musikkutgivelser - dvs nesten en «modell» pr. plateutgivelse.

    Det er mye enklere med teoretisk perfekte modeller for HT, enten dette er en punktkilde, linjekilde, dipol, monopol, omnipol etc. Det perfekte lytterommet til de perfekte HT med perfekt plassering av HT og lyttepossisjon, er også en mye enklere øvelse som en ren syntetisk modell. Så kan man heller fylle på med lydlige skavanker etter smak og behag.

    mvh
    KJ
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Se det, ja. Ingen dum tanke. Smyth Realiser....hm...nissen?
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vedr binaurale opptak:
    Med hodetelefoner som gir god 3D lyder vanlig stereo “binauralt” nok i mine ører. (K701 er en av dem).. Ytterligere intensiveringav den stereofoniske effekten (det er jo hva det primært handler om) føles heller overdrevet og blir fort distraherende..Men underholdende de første 3 minuttene? Ja.

    Apropos K701 så har de den uvanlige egenskapen at man av og til må ta dem av for å forsikre seg om at høyttalerene ikke er på! (de trenger bare et lite bassløft og litt justering med tonekontrollene for at rett følelse av storhet og realisme skal innfinne seg…). Selv ikke på mine gamle Stax Sigma med sine skråstilte membraner i god avstand til ørene kan jeg huske at at jeg noen gang opplevde akkurat en slik tvil.

    Jeg lurer på om det var savnet av denne fine romfølelsen som gjorde orthodynamiskse Fostex T50RP til en sånn nedtur for meg. ( i tillegg til den ekstremt dominante mellomtonen, da). Man hører at lyden kom fra membranene. (jeg ser at den samme klagen har vært frembragt av en fyr på head-fi mht Audeze i LCD3 tråden, uten sammenligning for øvrig). Det var tilbake til den hodetelefoniske steinalder så å si, på tross av soliditeten i lyden og evnen til å spille høyt uten svikt i bassen Det er antagelig et markant skille i oppfattelsen her mellom de som spiller ekstremt høyt og lytter mest til rock og pop, og de som hører på akustisk (klassisk) musikk ved svært moderate nivåer*.

    Ingen har rett i absolutt forstand, og også metoden med å forbedre k701 (HD800 burde også være velegnet kandidat) med tonekontroller/EQ vil antagelig bare kunne komme sistnevnte gruppe til gode. Man tvinger jo klokkene til å gjøre noe de ikke er gode til i utgangspunktet, og kun den som spiller med moderat lydstyrke vil ha “headroom” nok i bassen til at det skal funke med bassløft. (mens det naturligvis ikke er problematisk å justere ned diskanten). No

    *Personlig ville jeg aldri brydd meg om en anbefaling fra noen som ikke på en eller annen måte gjorde det klart hvor høyt han/hun har for vane å spille. Her kan det være snakk om å leve i vidt forskjellige verdener.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hey. Du glemte "No" på slutten av innlegget. :) Uvanlig til å være deg. ;) No.
     

    Ghettorat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.09.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ;D


    Takk til Hifiklubben for hodetelefonstand!

    Jeg var innom en dag og spurte om hodetelefon stands på Hifiklubben. De hadde ingen men sa at jeg kunne skrive ned navnet mitt, så ville de si ifra hvis de fant noe. Jeg sa takk men at det var ingen vits å ringe meg hvis det kostet over 500,-.

    3 måneder senere fikk jeg en sms om at jeg kunne hente en stand gratis!

    Jeg har heller ikke kjøpt mine Denon D-5000 der så de hadde ingen grunn til å gi meg noe. Jeg har bare kjøpt litt diverse der før.

    Det er god service for å si det mildt
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Stilig, det må kalles god service.

    Jeg pleier å pakke mine T1 ned i medfølgende flight case men den er tydeligvis ikke egnet til daglig bruk, nå har 2 nagler til henglslene løsnet (popnagler festet i aluminium) men jeg skal bytte de ut med forsenka skruer.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    ...
    Apropos K701 så har de den uvanlige egenskapen at man av og til må ta dem av for å forsikre seg om at høyttalerene ikke er på! (de trenger bare et lite bassløft og litt justering med tonekontrollene for at rett følelse av storhet og realisme skal innfinne seg…)
    ...
    Jeg lurer på om det var savnet av denne fine romfølelsen som gjorde orthodynamiskse Fostex T50RP til en sånn nedtur for meg
    ...
    Jeg opplevde ikke dette med mine K701, men heller en unaturlig/kunstig bred lydscene. Ellers opplevde jeg også K701 som noe tamme i de laveste oktavene og litt for livlige i toppen, noe man fint kan bruke EQ for å rette på.
    Jeg brukte/bruker K701/K501 til klassisk og enkel akustisk musikk, der er de virkelig gode (uten bruk av EQ).

    Antar du beskriver orginale Fostex T50RP. Ja, de er veldig mellomtone, begrenset dynamikk og trang lydscene. Mod for mindre enn kr 100,- løfter lyden flere hakk.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Ingen har rett i absolutt forstand, og også metoden med å forbedre k701 (HD800 burde også være velegnet kandidat) med tonekontroller/EQ vil antagelig bare kunne komme sistnevnte gruppe til gode. Man tvinger jo klokkene til å gjøre noe de ikke er gode til i utgangspunktet, og kun den som spiller med moderat lydstyrke vil ha “headroom” nok i bassen til at det skal funke med bassløft. (mens det naturligvis ikke er problematisk å justere ned diskanten). No

    *Personlig ville jeg aldri brydd meg om en anbefaling fra noen som ikke på en eller annen måte gjorde det klart hvor høyt han/hun har for vane å spille. Her kan det være snakk om å leve i vidt forskjellige verdener.
    K701 er egentlig veldig kilne på hva de kobles sammen med. Det er veldig lett å få litt for mye eller litt for lite av saker og ting. Jeg har prøvd mange kombinasjoner av avspillerprogram, kabler, DAC, og forsterkere, og alle avvik fra det jeg har nå har vist seg å være et skritt i feil retning.

    Dette er sikkert litt smak og behag, men i likhet med andre hifi oppsett er det mulig å tune lyden fra K701 i en retning som underbygger styrkene i disse hodetelefonene og ev bøte på de svakere sidene uten bruk av EQ. Jeg spiller heller ikke så veldig høyt, men synes de liker seg bedre når nivået er litt høyere. Jeg bruker dem skjelden til å lytte på gamle hard-rock innspillinger.

    Jeg har veldig sans for Fostex T50RP rett ut fra iTunes på MacBook Pro'en min. I motsetning til K701 fungerer dette bra og disse blir derfor brukt som reisehodetelefoner. En av de tingene jeg liker med disse er tyngden og fyldigheten i grunntoneområdet. For min del mangler de litt oppover. Regner med at det går an å tune dette litt med modding. Disse egner seg dessuten til mesteparten av musikken som K701 ikke liker.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    ....
    K701 er egentlig veldig kilne på hva de kobles sammen med. Det er veldig lett å få litt for mye eller litt for lite av saker og ting.
    ....

    Mulig, men helt sikkert med unntak av bassen. Vis meg et oppsett som gir for mye bass med K701/702 uten bruk av EQ eller løft via tonekontroll. Det finnes rett og slett ikke; Du kan ikke fore disse hodetelefonene med et lineært signal og får dem til å forandre sin fysisk betingede respons. Nyanser, ja. Men det er en annen sak. Gjengivelsen deres er og blir slank/bassfattig.
    Hvis det ikke var slik, ville du ikke finne at i enhver sammenheng som K701 blir diskutert så er det snakk om dette: Fra manglende bass til ‘somewhat bass-light’, og hva man kan gjøre med det. At det finnes enkelte som kan leve med en slik gjengivelse –kanskje de spiller mest plater med overdrevet basser, hvem vet- er en annen sak. Det er lov å like alt mulig, men de må finne seg i å bli sett på som unntak i et så opplagt tilfelle som dette.


    Uten sammenheng med ditt innlegg: Vi må komme forbi dette stadiet at vi ser på 'tonekontroller' som et fy-ord.
    Fordomsfri tenkning fant jeg til min glede et eksempel på hos en av de mest kompetente og interessante bidragsytere på head-fi her om dagen (Purrin):
    "That's why I wish amp manufacturers would would bring back tone controls (with defeats.)"

    Det er ikke det at man skal tre løsningen ned over hodet på de som ikke vil ha den. Men det er et forbløffende faktum og hinsides grensen til det bisarre, at det ikke lages noen forsterkere i denne kategorien i det hele tatt med tonekontroller, når man samtidig vet at mange hodetelefoner sliter med en skjev klangbalanse. Snakk om ensretting og flokkmentalitet! (og mangle på innsikt og praktisk sans). God tonebalanse er ekstremt viktig ved lytting in det lange løp, kanskje det viktigste, når bare det fundamentale, slik som lav forvregning, er på plass.

    Det ble nylig innvendt her på forumet i en tråd om tonekontoller, at “de tar for grovt”. De SKAL ta grovt. De er ikke til for på rette på frekvenskurvens dykk og topper. Slikt er mindre viktig og det får man eventuelt bruke parametisk EQ til å fikse på. Med tonekontroller er det snakk om å rette opp en hellning mot det altfor lyse/slanke eller en hellning mot det altfor mørke/fyldige.
    (jeg unngår det ofte brukte ordet ‘varme’ i den siste betydningen, da jeg mener “varm lyd’ har mer med nivået i nedre mellomtone å gjøre).
    God søndag til alle! No
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    +1

    Er 100% enig i det du skriver her Dr.No
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Mulig, men helt sikkert med unntak av bassen. Vis meg et oppsett som gir for mye bass med K701/702 uten bruk av EQ eller løft via tonekontroll. Det finnes rett og slett ikke; Du kan ikke fore disse hodetelefonene med et lineært signal og får dem til å forandre sin fysisk betingede respons. Nyanser, ja. Men det er en annen sak. Gjengivelsen deres er og blir slank/bassfattig.
    Jeg tenkte vel mer på at det var litt mye topp i forhold til bunn. Slanke er K701 (og det er slik jeg liker det), men dette er ikke det samme som at de er tynne eller pistrete. Bassfattige er de ev kun mht nivå, for bass spiller de når dette finnes på platen. Hvis du sammenligner frekvensrespons for feks HD-650 med K701 vil du se at K701 faktisk har en mer lineær respons enn HD-650. Forskjellen ligger stort sett i nivå så da er det litt smak og behag hva man foretrekker og også hvilken musikk som spilles.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Hvis du sammenligner frekvensrespons for feks HD-650 med K701 vil du se at K701 faktisk har en mer lineær respons enn HD-650. Forskjellen ligger stort sett i nivå så da er det litt smak og behag hva man foretrekker og også hvilken musikk som spilles.
    Kulen K701 og HD650 har fra ca 400Hz og ned er nødvendig for å gi naturlig/"nøytral" bassgjengivelse. Dip ved 5kHz er nødvendig for at hodetelefonen ikke skal lyde for lystklingende.

    Problemet til K701 er at de ruller av for tidlig nedover, -7,5 dB ved 20Hz er ikke det jeg kaller lineært. og dip ved 5kHz er for liten, noe som gjør at dem har en veldig lys lydsignatur.

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Se det. Der var HD700, ja. Takk for bildet og linken. :) Litt spent på denne...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    He, he. Post started 4/1/05 P.S. April Fool's Day!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn