Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.910
    Antall liker
    104.348
    Torget vurderinger
    23
    BOULTON... IKKE Boston!!! 🤬 🤬 🤬 er det rart ting går til helvete sier nå jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    5.742
    Sted
    Holmestrand
    Litt pirk, men Boston Paul Defiant var ikke ment som jagerfly, men ment å avskjære tyske bombefly. Det var når de feige tyskerne begynte å sende ME109 sammen med bombeflyene at problemene begynte.
    Det hadde nå uansett vært kjekt å kunne skyte framover.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Typen hadde riktig nok senere noe suksess som den viste nattjagervarianten.
    Den var ganske effektiv, tydeligvis tretten skvadroner på det meste. Under Blitzen var det fire Defiant-skvadroner, som tilsammen skjøt ned fler tyske fly enn noen annen flytype. Med avskjæringsradar ombord var den dødelig effektiv i nattemørket.

    Scenariet den var bygget for tok utgangspunkt i avstanden fra Tyskland til UK og rekkevidden av tyske jagerfly, og antok derfor at bomberne måtte operere uten jagerflyeskorte over UK. Det scenariet inkluderte dessverre ikke at Frankrike og Nederland ville bli okkupert og eskortejagere derfor kunne nå UK fra langt nærmere baser. Derav den ubehagelige overraskelsen på dagtid.

    Til sammenligning tok det sin tid før allierte bombefly fikk jagereskorte over Berlin. Det var stort sett bare Mustang som hadde nok rekkevidde for oppdraget.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde nå uansett vært kjekt å kunne skyte framover.
    Den kunne det. Tårnet kunne låses forover og skytteren kunne overlevere kontrollen til piloten, men denne hadde ikke noe bra sikte, og da ble det lite effektivt. Det må også ha vært noe distraherende for piloten å ha mitraljøsemunningene like ved hvert øre på begge sider av canopy. Vil tro det ble ganske livlig i cockpit.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    5.742
    Sted
    Holmestrand
    Den kunne det. Tårnet kunne låses forover og skytteren kunne overlevere kontrollen til piloten, men denne hadde ikke noe bra sikte, og da ble det lite effektivt. Det må også ha vært noe distraherende for piloten å ha mitraljøsemunningene like ved hvert øre på begge sider av canopy. Vil tro det ble ganske livlig i cockpit.
    I tillegg til at den ikke kunne skyte «flatt» framover:
    «The gunner could rotate the turret directly forward and transfer firing control of the guns to the pilot, with the guns firing along each side of the cockpit canopy; this was rarely done as the turret's minimum forward elevation was 19° and the pilot did not have a gunsight, possibly because the Defiant was outfitted to perform zero deflection shooting, as were several contemporaneous designs arising from Air Ministry specifications.»
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.910
    Antall liker
    104.348
    Torget vurderinger
    23

    Space agency NASA and aerospace company Lockheed Martin have presented their experimental X-59 supersonic jet, which has a form designed to reduce the loudness of a sonic boom. According to the companies, the experimental aircraft was "designed to quiet the sonic boom" and marks a "significant milestone" in the decades-long research project aimed at resolving noise challenges associated with supersonic flight.

    The aircraft, which has a cruising speed of 925 miles per hour, was presented for the first time last month by Lockheed Martin's advanced development division Skunk Works.

    "Lockheed Martin Skunk Works rolled out the X-59, a unique experimental aircraft designed to quiet the sonic boom, at a ceremony in Palmdale, California," said the company.

    "The ceremony marked a significant milestone in Lockheed Martin and NASA's decades-long journey to solve one of the most persistent challenges of supersonic flight – the sonic boom."

    The 30.3-metre-long (99.7-feet) aircraft was designed to reduce the shockwaves and noise created when the sound barrier is broken – known as a sonic boom.

    NASA and Lockheed Martin made the X-59 with a long tapered nose designed to separate the shock waves that cause sonic booms, thereby reducing the potential sound and damage risks associated with other supersonic aircraft models.

    This design means that the cockpit, which has no front-facing windows and instead utilises high-resolution cameras that feed 4K monitors, is located almost halfway down the length of the aircraft.

    The X-59 will now undergo a series of ground tests before completing its first flight later this year followed by acoustic tests. The companies hope that the research and technologies developed for the X-59 may be used to inform future designs of commercial supersonic aircraft.

    "[The acoustic phase] will include flights over populated areas to provide US and international regulators with statistically valid data required to help approve new rules that could allow quiet commercial supersonic flight over land," the companies stated. "This would cut commercial flight times to half of what they are today, transforming travel for people around the world."


     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    5.742
    Sted
    Holmestrand
    En brutal ting i lav høyde. «De kan kaste småstein, men de ser oss ikke på radar.»


    "They had a strong reputation at Red Flag and Goose Bay exercises for very aggressive low level flying despite not being equipped with terrain following radar: just the crew's skill and an airframe at home on ground effect. Sometimes they would return to base with tumbleweed hooked on pitot tubes. The ground EW/SAM defenders took great pleasure in watching and filming the crazy low level passes over them that was widely shared over the years (unfortunately doesn't seem to have made it to YouTube).

    On one mission at Red Flag, the aggressor fighters caught a lone Vulcan at 100 feet near the target only to watch in shock as the 'dead' Vulcan climbed to reveal two Buccaneers underneath pressing home their attack."
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.104
    Antall liker
    22.366
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    - Over the desert we would go from 10 to 20 feet so not to leave a dust trail.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.104
    Antall liker
    22.366
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og RAF ville ikke ha dem til å begynne med… Anskaffelsespolitikk kan være morsomt i tilbakeblikk.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    2.364
    Buccaneers, igjen.

    Det sies at røret på snuten ikke er for tanking, men et periskop.
    Fikk skikkelig flashback på den der, husker en JMC (Joint Maritime Course), en årlig to ukers samtreningsøvelse, i skotske farvann. Vi fikk "stusset luggen" av Buccaneers mange ganger, heftige saker !

    Og HMS Liverpool var faktisk også et av de andre fartøyene som deltok. Var sjøl på Oslo-klasse fregatt.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    2.605
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er / var det ikke en sveitser (?) Som brukte fire slike på en vinge han hadde på ryggen (?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn