Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En skikkelig rumperister den lowpassen,,,,... se klippet innenfra i cockpit.... ++++

    Turbulence Hits Plane During Low Pass


     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Du förståratt detta är den standardiserade processen globalt, om det så är Boeing, Airbus, Bambardier eller någon av de andra?

    En operatör rapporterar avvik. Boeing eller Airbus sänder på kort tid ut ett direktiv till alla operatörer världen runt med aktuell flytyp om detta avvik plus eventuell alternativ procedur för crew, teknisk eller vad som må till för checking och eventuell reaparation.

    Detta blir genomfört på kort tid och säkerheten tas vara på globalt, men det är väl inte spännande nog för «Maximus» och Wayahead?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vel vært mye mer bekymringsfullt dersom slike meldinger ikke kom? Den som tror at evig feilfrie, komplekse produkter eksisterer, har vel aldri eid ett.....
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det hadde vel vært mye mer bekymringsfullt dersom slike meldinger ikke kom? Den som tror at evig feilfrie, komplekse produkter eksisterer, har vel aldri eid ett.....
    Precis. Och det är ju detta, tillsamman med så mycket annat som gör att det att flyga är milevis tryggare än andra transportmedel.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    787 UPDATE WSJ...

    Boeing 787 Dreamliner: A Timeline of Recent Production Problems | WSJ (PR. 28 JULI)

     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Merksnodige fly dukker opp når du minst venter det. Men, når jeg hadde kameraet med meg, var det mulig å ta
    noen bilder mens mysterieflyet tok to raske roller over Konsberg. Etter solid "kropping" kom jeg opp med dette:
    GUB_4608.jpg
    Litt Googling gjorde meg i stand til å identifise flyet som et Aero L-29 Delfin, et Sovjetisk treningsfly fra 1950-tallet.
    Siden jeg ikke regner med at Sovjetunionen har blitt gjenopprettet - og har invadert Norge - gjorde litt ytterligere
    Googling meg i stand til å finne det som etter all sannsynlighet er nøyaktig det flyet jeg så: https://www.warbird.no/article/389
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel en kongsbergfyr som eier dette. Husker ikke navnet. Pilot i.norwegian? Eide bla en Yak 52 trener og kanskje nå en DeHaviland Vampire.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Bortsett fra at flyet er Tsjekkisk så stemmer det du skriver.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Generell info om L-29
    På slutten av 1950-tallet trengte det sovjetiske luftvåpenet en jetdrevet erstatning for sin flåte med stempelmotorer, og dette kravet ble snart utvidet til å finne et treningsfly som kunne benyttes til alle østblokkens luftstyrker.

    Aeros svar, prototypen XL-29 designet av Z. Rubli og K. Tom fløy første gang 5. april 1959, drevet av en britisk Bristol Siddeley Viper-motor. Den andre prototypen ble drevet av den tsjekkisk designede M701-motoren, som ble brukt i alle påfølgende fly.

    Det grunnleggende designkonseptet var å produsere et enkelt fly, lett å bygge og lett å operere. Enkelhet og robusthet ble understreket med manuelle flykontroller, store flaps og implementering av luftbremser på skrogsiden, noe som ga stabile og «snille» flyegenskaper, noe som førte til en veldig god sikkertshistorie for flyet. Den robuste L-29 var i stand til å operere fra gress, sand eller ubearbeidede striper. Både eleven og instruktøren hadde katapultseter, og setene var plassert i tandem (bak hverandre), under separate canopyglass, med en litt hevet instruktørposisjon.

    I 1961 ble L-29 evaluert mot PZL TS-11 Iskra og Yakovlev Yak-30, og L-29 ble vinneren. Polen valgte å fortsette utviklingen av TS-11 Iskra uansett, men alle andre Warszawapaktland vedtok Delfin i henhold til avtalene fra COMECON. Produksjonen begynte i april 1963 og fortsatte i 11 år, med 3500 totalt bygget. En dedikert, enkeltseter, aerobatversjon ble utviklet som L-29A Akrobat. En rekognoseringsversjon med nesemonterte kameraer ble bygget som L-29R.

    Delfin ble brukt i grunnleggende og videregående trening, samt våpenopplæringsroller. For sistnevnte oppdraget var de utstyrt for å bære skudd, bomber eller raketter, og ble dermed bevæpnede. Egyptiske L-29 ble sendt i kamp mot israelske stridsvogner under Yom Kippur-krigen. L-29 ble senere byttet ut til etterkommeren Aero L-39 Albatros. Mer enn 2000 L-29-er ble levert til det sovjetiske luftforsvaret, og fikk NATO-rapporteringsnavnet "Maya".

    Som trener gjorde L-29 luftforsvar i stand til å kunne gjøre en helhetlig trening på jetfly.

    2. oktober 2007 ble en umodifisert L-29 brukt til verdens første jetfly kun drevet av 100% biodieseldrivstoff. Pilotene Carol Sugars og Douglas Rodante fløy sin Delfin jet på Stead Airport, Reno, Nevada for å fremme miljøvennlige drivstoff i luftfarten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    186103C1-F55D-48D5-A06D-04BE644262A1.jpeg
    Mest fordi JL er så forbanna kul. Alltid.
    Fra en ny film som heter Mayday.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Fin dame Valentino, men det er "noe galt"/"noe som ikke stemmer" med det flyet!!??
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Akk; "subtle understatements" er så bortkastet her inne! o_O
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig mock-up ja. En Bf109 hadde vel halvannen gang så lange understellslegger, og vingene var også montert helt nederst på flykroppen. F.eks. Men JL er så jævla sjef at det får gå.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Noen som har litt kronasjer til overs og litt høyere pilotambisjoner enn de fleste?
    1636029769876.png
    Trodde faktisk det var en null til der, men det er nå uansett et kostnadskrevende prosjekt. ;)
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    I motsettning til veteranbiler er veteranfly "ganske billige". Men det skyldes kun at det er så inn i det rødglødende svarte Hælvete dyrt å drive jævelskapen!
    Jeg kjenner til akkurat den flymaskinen. Han som eier den er en herremann med rimelig god råd, ( han var det i allefall da han kjøpte Vampiren ! ) men når selv han kaster kortene sier det sitt! Jeg antar at bare forsikringene rusler rundt en cool halv til hel mill pr år.
    Jeg hadde muligheten til å kjøpe en Starfighter m/motor for ca 100K. Fruen la ned et absolutt veto! Jeg ville selvsagt aldri hatt råd til å
    få satt den i flygedyktig stand, men det hadde jo vært gøy å hatt en slik en på en søyle foran huset!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det samme gjorde Jeremy Clarkson. Tror det er et klipp om dette på YT. Det endte med Skilsmisse, uoverhalt. Den hadde nok kommet uansett.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    I motsettning til veteranbiler er veteranfly "ganske billige". Men det skyldes kun at det er så inn i det rødglødende svarte Hælvete dyrt å drive jævelskapen!
    Jeg kjenner til akkurat den flymaskinen. Han som eier den er en herremann med rimelig god råd, ( han var det i allefall da han kjøpte Vampiren ! ) men når selv han kaster kortene sier det sitt! Jeg antar at bare forsikringene rusler rundt en cool halv til hel mill pr år.
    Jeg hadde muligheten til å kjøpe en Starfighter m/motor for ca 100K. Fruen la ned et absolutt veto! Jeg ville selvsagt aldri hatt råd til å
    få satt den i flygedyktig stand, men det hadde jo vært gøy å hatt en slik en på en søyle foran huset!
    Da måtte du vel nesten ha anlagt ei rusegrop bak garasjen ... ?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeremy's Jet Fighter Garden Feature? | Speed | Top Gear

    As a fitting monument to speed, Jeremy decides to create a shrine in his garden. He thinks a Lightning Supersonic Jet Fighter - the fastest jet ever flown by the RAF - would be the ultimate mark of respect. His wife, on the other hand, has other ideas! Great clip from the series 'Speed', presented by Jeremy Clarkson. Go to http://www.youtube.com/TopGear to see a full list of all high quality videos available on the Top Gear YouTube channel and don't forget to visit http://www.topgear.com for all the latest news and car reviews.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn