Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som et steinkast mot månen på en overskyet dag, men når man ikke har det så har man det vel ikke da...., Erato....
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Møkkafly....

    The 787 Program Was Fined Again By The FAA. Will Boeing Ever Figure Out How To Fix The Dreamliner?

    As 787 delays mount can Boeing figure out how to fix the defects that plague the Dreamliner? So far the answer is no! Join Maximus Aviation to find out the latest news on the 787 Dreamliner.

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Grunnlag for sammenligning er jo sikkerhet ved gitte transportmidler. Således relevant i mitt hode.

    Det sagt, man bruker jo som regel flere transportmidler for å gjennomføre en flyreise så risikoen øker vel således for den som behøver fyke med en flyvemaskin.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tok buss fra oslo til Gardermoen en formiddag i 2011 og sjåfør var såpass vinglete sannsynligvis grunnet søvnmangel at jeg ble direkte redd, deretter en ganske hard landing i Minneapolis hvor jeg igjen ble redd - men det vil heldigvis helst gå bra...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Tok buss fra oslo til Gardermoen en formiddag i 2011 og sjåfør var såpass vinglete sannsynligvis grunnet søvnmangel at jeg ble direkte redd, deretter en ganske hard landing i Minneapolis hvor jeg igjen ble redd - men det vil heldigvis helst gå bra...
    Og hvis det ikke går bra og du brått deltar i det som i korrekt terminologi kalles en "flyulykke/accident" ( det finnes en nøyaktig og presis definison for hva dette er! ), så har du faktisk i runde tall 50% sjanse til å kunne fortelle om det etterpå!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Boeing Found Even More Carbon Defects In The Fuselage Of 787 Dreamliner This Month See How Bad It Is

    Even more problems for the Dreamliner as Boeing has to figure out why its Cockpit Windscreens keep cracking in flight. But is this really a new problem? You may be surprised to know Boeing has known about this for a long time.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så lite skal det til - noen ganger...

    500 Passengers Nearly (Killed) On Two New Jumbos Due To Pilots Spilling Coffee In The Cockpit - TRUE

    In October of 2019 and February 2020, two brand-new jumbo jets made by the world's largest Aircraft Manufacturer were almost horrifically brought down do to coffee spills in the cockpit. In Both cases, engines failed and couldn't be restarted. Surprised? Me too. See it here.

     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kanske en av de mest fördummande videos jag sett. Det var 5 min jag aldrig får tillbaka.

    Men säg mig WA, tror du en tvåmotors kommersiell flygmaskin störtar om en motor stannar och inte kan restartes?

    Om du verkligen är intresserad i nästan-olyckor rekommenderar jag denna. Fri från all fördummande youtube-vås.

     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Fan heller Way Ahead, du burde ta for deg landeveistrafikken.

    Her møtes 50 tonn vogntog med en liten mopedbil i relativ møte hastighet på 125 eller 135 kmt og med avstand på mellom 50 og 80 cm!!! o_O

    Eller traileren møter en personbil med 5 mennesker inni med relativ hastighetsforskjell på 160-180 kmt!! Fortsatt med avstand gjerne mindre enn 1 meter!!

    Da kan du snakke om "Nestenulykke"! Det må jo være grisefarlig!! :eek: :eek:

    Fly møtes selvsagt i enda større hastigheter, men de er adskilt med 1000 fot ( 308,80 meter ) vertikalt og 5 NM ( Nautiske Mil ) eller ( 9260 meter ) horisontalt! Så du ser det er på landeveien de virkelig "Horor stories" utfolder seg!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du aner ikke hva du snakker om.... 35 år på veien i hele landet under alle kjøreforhold....

    Meanwhile.....

    The Oil Change That Crashed A Passenger Jet | The Crash Of Smartlynx 9001



     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Du aner ikke hva du snakker om.... 35 år på veien i hele landet under alle kjøreforhold....

    Meanwhile.....

    The Oil Change That Crashed A Passenger Jet | The Crash Of Smartlynx 9001



    Har du tenkt over hvor mange skipsulykker det er i forhold til flyulykker?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Du aner ikke hva du snakker om.... 35 år på veien i hele landet under alle kjøreforhold....
    Dette fremtvinger et par spørsmål:

    1. Ettersom jeg går ut fra at flere av oss har kjørt bil i hele landet under alle forhold (noen mer, andre mindre, jeg har 40 år, de siste 35 uten uhell), har også de fleste av oss en viss peiling på bil og bilkjøring. Jeg ser at du ved noen anledninger har påpekt at vi ikke har nok peiling, og derfor ikke har talerett. Kan jeg da gå ut fra at kun de som har virkelig dyp innsikt i et fenomen, bør uttale seg om det?

    2. Med referanse til spørsmål 1; Hvorfor uttaler du deg i så fall såpass mye om fly og luftfart, når du i de fleste innleggene beviser at du i grunn ikke er så innsatt i dette her?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For å snu det litt andre veien, hvorfor bables det ustanselig om utrygge veier i denne flytråden?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    For å snu det litt andre veien, hvorfor bables det ustanselig om utrygge veier i denne flytråden?
    Sikkert et betimelig spørsmål, som jeg ikke har noen formening om, ettersom jeg visstnok ikke har greie på dette her. Men kanskje du kunne svare på mine spørsmål også, da, siden jeg spurte først?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du får rette fokus mot Spiralis og Pinky. Det er de som ustanselig drar inn trafkkusikkerheten i, Norge.

    Jeg forholder meg kun til den tekniske siden av fly, som er mitt interesseområde.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Du får rette fokus mot Spiralis og Pinky. Det er de som ustanselig drar inn trafkkusikkerheten i, Norge.

    Jeg forholder meg kun til den tekniske siden av fly, som er mitt interesseområde.
    Men allikevel ganske fylt av diverse misforståelser, så jeg retter fokus mot deg, som stadig drar inn flyusikkerheten.
    Når vi gjennomsnittssjåfører mener et eller annet, får vi straks vite fra deg at vi ikke har peiling, så jeg skjønner ikke helt hva som skal til for å ha talerett, i så fall.

    Jeg registrerer at du ikke ønsker å besvare mine spørsmål, men forsøker å vri deg unna. OK, point taken.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da fortsetter vi på flytråden.

    På slutten av WWII rushet USA P-80 for å ta ut Arado jet rekognoseringsfly over Italia. P-80 ankom vel i Februar ´45 men møtte aldri en jet opponent.

    HOW-EV-ER.... her er en omfattende gjennomgang av hvordan disse 2 flyene, P-80 og ME262, vile greid seg mot hverandre.

    Hvis det er noe en lurer på mht fly... i denne "boken" referert til i denne videoen finnes alt... Link til å laste den ned.


    Messerschmitt Me 262 and P-80 Thrust, Drag, and Horsepower

     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg forholder meg kun til den tekniske siden av fly, som er mitt interesseområde.
    Ser du hoppar över min fråga också.

    Men, biter mig märke i setningen över. Jag la in en link till en intressant incident, ur ett tekniskt ståsted. Har du läst den? Siden du är intresserad i den tekniska biten? Något säger mig att du inte gjort det, da du la ut endå en you-tube video av den incidenten jag linket till.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt flynytt...

    Maximus Aviation News Week In Review: Big Show! Southwest orders 100 Boeing Max 7'S. GE Leap engines are in danger of failure. 787 Has Mid Air Emergency. Ryanair faces Max delays. Boeing delivers 787's for the first time in five months. The Last A380 is completed.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Få IKKE panikk!!! Få IKKE panikk!!!!
    FOR GUDS SKYLD, FÅ IKKE PANIKK!!!!!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gårsdagens.....


    The Soviets Also Landed on the Moon - Lunokhod 1: The First Tire Tracks in Space

    The Lunokhod 1 made history as the first remote-controlled robot rover to roam freely across the Moon's surface. Also known as Moonwalker 1 Device 8EL No. 203, this robotic lunar rover was developed as part of the Lunokhod program, whose initial goal was to support the Soviet human moon missions. Lunokhod 1 arrived at the Moon aboard the Luna 17 spacecraft in November of 1970. Its innovative technology recovered valuable scientific material and information related to the Moon's soil. The rover sent over 20,000 images and 200 high-fidelity panoramas back to Moscow. Designed originally with a lifespan of three lunar days, the equivalent of 90 months on Earth, it withstood an astonishing career of 11 lunar days, almost an entire Earth year. Lunokhod 1 traveled 11 km across the Moon's rocky surface under a simultaneous 5-man control team. On September 14, 1971, on the anniversary of Sputnik 1, contact was abruptly lost with the vehicle. Failed attempts to reach it forced the Russians to abandon it. Forty years later, in late 2010, American and French scientists conducting remote research on the Moon were astonished by the discovery of an unknown buried object. It was the Lunokhod 1, and its signal was more powerful than ever. The relic of the Cold War had made a strange comeback.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    I anledning 9. april: En Gloster Gladiator malt som vår alles 423.

    Disse modige menn fortjener virkelig respekt:
    "Løytnant Dag Krohn satt i 423 den 9.april. Han angrep to tyske fly i luften, som begge ble rapportert skutt ned. De 7 norske Gloster Gladiatorene skjøt tilsammen ned 5 tyske fly, og bidro til å forsinke den tyske invasjonen og gi nødvendig forsprang for Kongehus og Regjering. Innsatsen til de norske Gladiatorflygerne ble også en viktig inspirasjon for de mange som reiste til Little Norway i Canada, for å utdanne seg som flygere, og som senere deltok aktivt i krigen for et fritt Norge."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Luftinntaket var et litt uheldig sted å legge en iPad, kanskje.

    Denne var også interessant. B-1B fløy et oppdrag nord for Island og ble møtt av B2-fly fra Azorene. Det er en forholdsvis tydelig melding til Ivan: Du så B1-B'ene, men de to der så du ikke. Kunne blitt en dårlig dag på jobb for Pyotr Velikiy, Admiral Kuznetsov eller andre større overflatefartøyer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Vært så mange negative innspill i denne tråden, så det gleder meg å legge inn en link av et skoleeksempel av en landing i sidevind; dette er en pilot som har det i ryggmargen, rett og slett:
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hva som hendt der og hvorfor? Dette er vel en juksevideo?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn