Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, den har jo delene jeg tenkte på. Vinger, heter de visst.

    1677871118057.jpeg
    X-24, også den med rakettmotor, var litt av en historie. En jet-versjon ble også bygget, men det var umulig å overtale noen testpilot til å sette seg i den. Chuck Yeager hadde selvsagt allerede fløyet den rakettdrevne.
    After learning about a remark by Chuck Yeager that he would like to have some jet-powered lifting bodies for training purposes, Martin designed and built, on their own initiative, two examples of the SV-5J.[1]

    The SV-5J was a jet-powered version of the rocket-powered X-24A. The SV-5J had identical dimensions to the X-24A, but was powered by a single Pratt & Whitney J60-PW-1 jet engine of 1360 kgf, in place of the X-24A's Reaction Motors XLR-11-RM-13 rocket engine. Martin also manufactured a full-scale, unflyable, mock-up of the SV-5J. (Confusion over number built may be due to the mock-up being included in the production list.)

    Martin were unable to convince Milt Thompson to fly the SV-5J, even after offering a $20,000 bonus. Both examples remained unflown.

    As the original X-24A was converted to X-24B, one of the SV-5Js eventually was converted to represent the X-24A, for display at the National Museum of the United States Air Force, Wright-Patterson AFB, Ohio, beside the original X-24B.

    The unflyable mock-up ended up in Hollywood and was used for several movies as a space-ship prop.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.758
    Antall liker
    21.637
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mest på at de var rakettdrevne. Klart, bortsett fra akkurat det var de den rake motsetning av glideflyet ME-163. Skjønner godt nei takk til bonus.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Test"fly" for å se hvordan ulike design kan virke i forhold til glideflukt. Disse er ment å løftes enten av en B29 eller en Atlas? rakett for så å glide tilbake til jorden
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, men i nødsfall bruker man en Pontiac.

    1677872455896.jpeg
    It was found that the car used to tow the aircraft was not powerful enough to lift the M2-F1 entirely off the ground, so the FRC arranged to have the tow car hot-rodded by Bill Straub: the modifications tuned the engine for increased power, added a rollbar, and turned the front passenger seat to face aft so the passenger could observe the aircraft. This proved successful, and tow tests continued.[2]

    Speeds on tow inched up to 110 miles per hour (180 km/h), which allowed Thompson to climb to about 20 feet (6.1 m), then glide for about 20 seconds after releasing the line. That was the most that could be expected during an auto tow.
    Deretter satte man rakettmotor på den og slepte den opp med en C-47. Chuck Yeager fløy selvsagt det kryssfinér-rukkelet også. Gale mannen.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23

    Tillater meg å bumpe denne...

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som nordboer har jeg hatt noen utrolige turer med Twin Otter, Dash, Dornier 228, både fastlandet rundt og Svalbard, samt div Cessna, Pipers etc.. tildels mer sidelengs enn i vater......Det heter at man aldri skal angre på ting som er ugjort, men jeg skulle vel egentlig vært dengt med en "frosen auår" som ikke tok A-setifikat på 70-tallet..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Skrevpisking med anløpt makrell er standard straff for slik dumskap.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Såg noe nytt tidligere i uka.
    Ut av vinduet på vei forbi Danmark på vei nordover såg jeg to sorte striper på himmelen. Den ene var helt klart eksosen til ett fly som fløy mot sverige.
    Første gangen jeg ser helt sorte "chemtrails".
    Gjetter på dårlig forbrenning i motorene i de andre flyene, men kan det også være ytre årsaker?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Som nordboer har jeg hatt noen utrolige turer med Twin Otter, Dash, Dornier 228, både fastlandet rundt og Svalbard, samt div Cessna, Pipers etc.. tildels mer sidelengs enn i vater......Det heter at man aldri skal angre på ting som er ugjort, men jeg skulle vel egentlig vært dengt med en "frosen auår" som ikke tok A-setifikat på 70-tallet..
    På 70 tallet kunne du få en flytime for ca 150,- litt avhengig av hvilken klubb du var medlem i. I dag koster det vel 15-20 ganger mer!
    Så selv om jeg ikke fikk det inn på familiebudsjettet da jeg ble gift angrer jeg ikke et sekund på de pengene som gikk til flyging.

    Burde kanskje blitt dengt med en "frossen auår" for å gjøre samme tabben to ganger, gifte meg med kvinnfolk som er livredd for å fly og som tror det er tryggere jo større flyet er. Får trøste meg med at A-sertifikatet faktisk skaffet meg jobb! ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, mener å huske det var ca 130 -150kr i den lokale klubben.. som om ikke det var nok, så var det to av kompisene mine som eide flyet... en 172...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Såg noe nytt tidligere i uka.
    Ut av vinduet på vei forbi Danmark på vei nordover såg jeg to sorte striper på himmelen. Den ene var helt klart eksosen til ett fly som fløy mot sverige.
    Første gangen jeg ser helt sorte "chemtrails".
    Gjetter på dårlig forbrenning i motorene i de andre flyene, men kan det også være ytre årsaker?
    Jeg ville trodd det var lysforholdene, om solen skinte på kondensstripen vs bakgrunnen. Noen ganger kan man også se skyggen av en kondensstripe på et nærliggende skylag tydeligere enn stripen selv.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ville trodd det var lysforholdene, om solen skinte på kondensstripen vs bakgrunnen. Noen ganger kan man også se skyggen av en kondensstripe på et nærliggende skylag tydeligere enn stripen selv.
    20230227_152446.jpg
    Var tydelig stripe som fulgte rett bak flyet.
    Men kan ha vært en skyggeeffekt.

    Beklager dårlig kvalitet på bildet, hadde kun mobil tilgjengelig
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ville trodd det var lysforholdene, om solen skinte på kondensstripen vs bakgrunnen. Noen ganger kan man også se skyggen av en kondensstripe på et nærliggende skylag tydeligere enn stripen selv.
    Ja, helt klart skugging av k-stripene som ger den effekten. Ser det hela tiden.

    Men, chemtrails @MartinSandvik? Seriöst?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så denne for noen år siden. Det var såpass mye turbulens i luften at contrail-biten vred seg som en orm i 3D mot bakgrunnen av perlemorskyer. Ganske spektakulært.
    1678107256718.jpeg
    Kanskje kabinpersonalets røykepause på akkurat den strekningen? 😜
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En misforståelse håper jeg. Eller pleier du ikke kaste kjemisk avfall ut cockpitvinduet, crosswind?

    Helt säkert ett missförstånd, men bara det att chemtrails har blivit såpass vedertaget att en tyr till konspirationsuttryck, heller än sitta rätta namn, gör mig en smula nedstämd..
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Men Crosswind da, benekter du bevisene som ligger ute på nettet??? o_O o_O

    B737cockpit brytere.jpg

    Her ser vi sannheten som pax ikke skal vite noe om!
    Fra toppen har vi:
    1 Kontrollpanel for copilotens utskytingssete.
    2 Brytere for å slippe ut chemtrails og bryter for å skape turbulens.
    Dette er fra panelet i en B737!
    Andre fly har et annet design, som det nedenfor!

    1678122555158.png

    Så vil du virkelig påstå at ikke alle piloter og flyselskap bidrar til denne enorme konspirasjonen?
    Frakter tonnevis av kejmikalier som slippes ut på folk på bakken under dem.
    Lurer litt på om de har fått piller som skal gjøre dem selv imune mot skadevirkningene? De er jo på bakken og får det i hodet
    selvnår de selv ikke flyr.
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Busted.. 😫😏🤫

    Men den TURB GEN-switchen är inte tull alltså och den går under just det namnet internt. Slår du den av kan du ge dig fanken på att det startar å riste.. 😤
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mistenker at et bilde av et standard 737-panel hjelper på forståelsen av den der. 🤓
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Men dette er jo noe som mange piloter har det skrekkelig moro med. Sitter og skriver in på flightcomputeren det mest merksnodige og legger bilder av skjermen ut på nettet. Men man har jo ikke mer morro en man skaper selv.
    Og tenk på allt tøvet som utveksles mellom ATC og piloter innimellom! Vi har det ikke kjedelig på jobb, det er sikkert.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Jeg ville trodd det var lysforholdene, om solen skinte på kondensstripen vs bakgrunnen. Noen ganger kan man også se skyggen av en kondensstripe på et nærliggende skylag tydeligere enn stripen selv.
    Ja intet mystisk med det. Asbjørn sin forklaring er nok korrekt.
    Dr.E
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Da blir det Seahawk helikoptre på oss. Tre stk leveres i 2025 og tre året etter. Til bruk for Kystvakten. Fregattene får vente..... Men den mistanken som jeg har nevnt tidligere, jeg mener å huske at Seahawk er for bredt for hangaren til Fregattene. Ministeren var nemlig meget ullen i sin omtale av evt framtidig kapasitet på langskipene.

    EDIT; Nå viser det seg iflg noen som jobber med saken at Seahawk faktisk går inn i hangarene på fregattene, men det blir jævlig trangt.... .

    Styrker Forsvaret med kjøp av nye helikoptre - regjeringen.no

    Her er et Dansk på Grønland. De har vært operative fra 2017.

    1678801238650.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Tøft som faen!!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Av de som aldri fløy, Bugatti model 100...
    Spinnvill flyvemaskin. To rekkeåttere midtskips.


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Ikke sikkert at en gang Chuck Yaeger hadde klatret opp i den... 😨
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn