Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    1656405888924.png

    Dette er alle rapporter fra FAA mellom 1. desember 2020 og 15. juni 2022, gjeldende alle Boeing 737-maskiner.
    Det er registrert én episode med 737 MAX (februar 22), men foreløpig foreligger ikke noen rapport som forteller hva som skjedde i den saken.

    Ikke begriper jeg hvilken "investigation" australske ABC har gjort, og hvor de har sine data og rapporter fra, for jeg finner ingenting av det som påstås i deres artikkel. I tillegg er presisjonsnivået langt under pari, jeg velger å anta det beror på misforståelser, inntil noe mer fornuftig dukker opp.

    RETTELSE: Den hendelsen gjelder heller ikke MAX, men -800 bygget i 1997. Litt mer graving, gjorde at jeg fant dette hos Aviation Safety Network:
    Sun Country flight 110 departed Harry Reid International Airport (LAS), Las Vegas, Nevada, about 0040 PST enroute to Minneapolis, Minnesota. After takeoff the crew moved the landing gear handle to the UP position to retract the landing gear, and subsequently received a red warning light for the right main landing gear (RMLG). The crew engaged the autopilot while they consulted the GEAR DISAGREE checklist. They placed the landing gear handle in the OFF position and the autopilot began retrimming the airplane, so they placed the handle back in the UP position. Subsequently, the crew reported hearing a loud sound from aft of the cockpit, so they declared an emergency and returned to LAS. During the approach the crew moved the landing gear handle to the DOWN position and received three green lights for the landing gear. During the landing, about 3 seconds after touching down, the RMLG collapsed. The airplane rolled right, and the right engine impacted the runway. The crew stopped the airplane on the runway and the passengers and crew deplaned using airstairs to a waiting bus. The airplane was then moved to the ramp.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 828952

    Dette er alle rapporter fra FAA mellom 1. desember 2020 og 15. juni 2022, gjeldende alle Boeing 737-maskiner.
    Det er registrert én episode med 737 MAX (februar 22), men foreløpig foreligger ikke noen rapport som forteller hva som skjedde i den saken.

    Ikke begriper jeg hvilken "investigation" australske ABC har gjort, og hvor de har sine data og rapporter fra, for jeg finner ingenting av det som påstås i deres artikkel. I tillegg er presisjonsnivået langt under pari, jeg velger å anta det beror på misforståelser, inntil noe mer fornuftig dukker opp.

    RETTELSE: Den hendelsen gjelder heller ikke MAX, men -800 bygget i 1997. Litt mer graving, gjorde at jeg fant dette hos Aviation Safety Network:
    Tillbaka på jobb och har undersökt något. Feedback min arbetsgivare har fått när det kommer till United är tydligen att dessa händelser var relaterade till test-flygningar efter långtidsparkering efter grounding av MAX i 2019 och det har inte kommit några indikationer eller information om nya incidenter. Feedback från andra operatörer är att MAX uppför sig som den skall efter den kom på vingarna igen. Motorproblemerna har haft att göra med shroud coatingen i turbinen med reduserad EGT margin som resultat vid hög thrust setting. CFM har en fix på det har jag fått veta och alla MAX som kommer hit har den nya modifikationen på plats. Dessa turbinproblemen var på både Leap 1A och B så Airbus (med CFM engines) har haft de samma motorrelaterade problemen som Boeing fram till nu.

    Så med den information jag sitter med kan det verka som om nyhetsredaktioner valt en smula överdriven vinkling på dessa artiklar.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Redd du da må skru av PC'n og mobilen og - mye Kina mik i det meste av elektronikk vi tar i....
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Redd du da må skru av PC'n og mobilen og - mye Kina mik i det meste av elektronikk vi tar i....
    Er selvfølgelig klar over. Jeg skrev der det er mulig, dvs man har et valg. Altiboxen oppdaga jeg er laga av et av de største teknologiselskapene, Huawei, i den kinesiske totalovervåkingsvisjonen. Kjøres ut som pilotprosjekt hos uigurene i Xinjiang eller Uygur som det heter på deres språk. Naboen tenkte å kjøpe en av disse kinesiske elbilene . Etter en lengre samtale med han, fant han ut - Nope. !!!!!

    Dr.E
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Joda, mye er satt sammen i Kina, men i mange tilfeller er delene produsert andre steder og så sendt til Kina for å settes sammen grunnet lave produksjonskostnader. Og Kina har begynt å bli dyrt så produsentene ser seg om etter andre land å produsere i, men at Kina har stjelt som ravner og kopiert det de har mottatt av deler for å produsere alt selv er jo riktig.

    Jeg kjøper heller ikke kinesiske varer, men mikrochipene (ofte fra Taiwan), skjermene (Sør Korea) og batteriene (Japan) som sitter i PCer og mobiltelefoner er ofte ikke produsert i Kina. På Taiwan ligger TSMC, verdens mest avanserte mikrochip fabrikk. Den kan nok Kina se for seg å få fingrene i.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg skjønner ikke argumentasjonen at fordi mange varer inneholder kinesiske elementer så er det greit å kjøpe Kinaprodukter. Det blir litt som å si at fordi vi ikke kan unngå å forurense/slippe ut CO2 så er det bare å d....e i alt og bare gønne på med møkk. Gjør det man kan sier jeg. Alle monner drar. Trenger ikke kjøpe Hongqui selv om kineserne har en aksjepost i Mercedes (og sikkert i det meste).
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke langt i fra nei. Og ufattelig vulgær med påklistret krimskrams.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^Ja, det er den regjerende mesteren, men hvis det skulle lages en ny sesong med Breaking Bad, så tror jeg Walther White ville kjørt Hongqi😉
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    som bot for ot^ presenterer jeg hvordan enkelte kom seg fra Trondheim (Jonsvatnet) til hytta på Hitra.
    1670610602567.png

    edit: glemte lenke for de som vil se mer..
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kuk i computeren?
    F-35B er et litt annet beist enn F-35A. Wikipedia skriver at Royal Navy har tapt en F-35B.
    Det er veldig fint med ejektorseter som virker fra bakkehøyde.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Kuk i computeren?
    Systemfeil var min første tanke her...

    "Blue Screen of Death?" ;)

    Observerer følgende fra videoen:
    - Gjennomsynk og AoA virker jevn hele veien ned til bakkenivå
    - Pga "høy" gjennomsynk spretter flyet noe opp igjen
    - Umiddelbart etter touch-down med hjulene så kuttes thrustpå framre motor og nesen går hardt ned/neselegg knekker (Flyets computer mener kanskje flyet har landet og kutter thrust?)
    - Motorturtall virker å holde seg på samme nivå hele tiden, selv etter at piloten har forlatt skuta
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Systemfeil var min første tanke her...

    "Blue Screen of Death?" ;)

    Observerer følgende fra videoen:
    - Gjennomsynk og AoA virker jevn hele veien ned til bakkenivå
    - Pga "høy" gjennomsynk spretter flyet noe opp igjen
    - Umiddelbart etter touch-down med hjulene så kuttes thrustpå framre motor og nesen går hardt ned/neselegg knekker (Flyets computer mener kanskje flyet har landet og kutter thrust?)
    - Motorturtall virker å holde seg på samme nivå hele tiden, selv etter at piloten har forlatt skuta
    Tesla computer?

    Mvh.
    SAL
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Kommer aldri over når 3 f16 fløy ja 100 meter over oss når vi fisket 04 på tinnsjøen
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Helikopter til besvær ..... i Australia. Det har også vi all erfaring med.

    1674069735919.png
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Synd ikke F-22 raptor ble eksportert til andre land. Tomotorsfly er bedre enn enmotorsfly pga muligheten til å komme seg hjem på en motor hvis den andre streiker eller pga skudd fra fiendevåpen...... F-23 ble aldri bygget annet enn for testing av hvilke fly US Air Force skulle kjøpe inn.....
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Hmmm, Taipan = MRH90 ~ NH90 = kalkun.
    Skal bli interessant å se fortsettelsen på vår NH90 fadese. Hvilket nytt maritimt helikopter vi får og NÅR !!! Men det er en stor begrensning det er den dukkestua av en hangar på våre fregatter. Mye mindre enn på våre kystvaktfartøy inkl gamle Nordkapp-klassen ( 80-tallet). Så de "vanlige " som er i bruk hos våre NATO partnere går ikke inn.

    Dr.E
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Skal tro om crosswind har landet i Møre eller nord-Norge i dag, spenstig, det blåser friskt.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skal tro om crosswind har landet i Møre eller nord-Norge i dag, spenstig, det blåser friskt.
    Nej, han satt hemma i soffan med fyr i peisen och vinyl på spelaren hela perioden. Och nu ser det ut som att jag «går glipp» av stormen som drar in i sør-vest också.

    Gott planlagt tänker jag vi kallar det. ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Nej, han satt hemma i soffan med fyr i peisen och vinyl på spelaren hela perioden. Och nu ser det ut som att jag «går glipp» av stormen som drar in i sør-vest också.

    Gott planlagt tänker jag vi kallar det. ;)
    ... men jeg var med en svensk kaptein som satte maskinen såpass hardt ned på stripa i Molde for noen uker siden, at han faktisk ba paxen om unnskyldning etterpå....
    Was that you!?!
    😳
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ... men jeg var med en svensk kaptein som satte maskinen såpass hardt ned på stripa i Molde for noen uker siden, at han faktisk ba paxen om unnskyldning etterpå....
    Was that you!?!
    😳
    Hade jag ju aldrig erkänt på ett öppet forum, men nej, wasn’t me! :cool:

    Molde är relativt speciell med sina korta 2100 m och gärna hopplös crosswind som kommer rullandes ned längs fjällsidan. Är det då litt glatt i tillägg så är det mer regel än undantag, utan att ursäkt till paxen skal vara normalen. ;)

    När det kommer till svenskar i Molde så har ju alla de Arlanda-baserade piloterna från før pandemien nu blivit baserade i Oslo, så vi ställer mannsterkt på norsk inrikes om dagen. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn