Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    coolbiz skrev:
    Denne svært interessante hypotesen om hva som leder til hepatisk steatose har jeg ikke sett før:
    Choline Matters More to Fatty Liver Than Sugar, Alcohol, or Fat


    Hva mener dere forresten om denne, fra legesiden.no:
    Adipositas og insulinresistens kan føre til fettavleiring i leveren, hepatisk steatose.
    ?

    Er det ikke omvendt, da? :-\
    Jeg jevner saus med gåselever, og er ikke meningsberettiget i denne saken.

    Emokid liker ikke nivået på debatten. Selv leverte jeg bare en observasjon - folk som arbeider i helsekostforretninger er forunderlig grå i fremtoningen, det er et trekk ved disse som jeg ikke er den eneste som har kommentert og andre steder enn her.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    vredensgnag skrev:
    coolbiz skrev:
    Denne svært interessante hypotesen om hva som leder til hepatisk steatose har jeg ikke sett før:
    Choline Matters More to Fatty Liver Than Sugar, Alcohol, or Fat


    Hva mener dere forresten om denne, fra legesiden.no:
    Adipositas og insulinresistens kan føre til fettavleiring i leveren, hepatisk steatose.
    ?

    Er det ikke omvendt, da? :-\
    Jeg jevner saus med gåselever, og er ikke meningsberettiget i denne saken.

    Emokid liker ikke nivået på debatten. Selv leverte jeg bare en observasjon - folk som arbeider i helsekostforretninger er forunderlig grå i fremtoningen, det er et trekk ved disse som jeg ikke er den eneste som har kommentert og andre steder enn her.
    Du bommer; jeg omtalte ikke din observasjon om helsekostforretninger, der er jeg så enig man kan bli. Helsekostforretninger selger tilskudd og placebo, ikke helse.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ikke alt er vel når folk skal tjene penger på rawfood heller; det kommer stadig mer rawfood i helsekostforretningene, både rå sjokolade, acaipulver, etc, osv. Det er ikke gull alt som glitrer, fruktdisken og grønt-disken er aldri langt unna.

    Siste produkt en rawfood-guru kom med var denne:

    http://www.longevitywarehouse.com/Deer-Placenta-p/deerplacentadh.htm

    Deer placenta, ja. Du leste riktig.

    To appreciate placenta, you have to understand Jing, our fundamental life force. Jing is the primal energy of life. It is closely associated with our genetic potential, and thus is intimately associated with the aging process. The quantity of Jing determines both our lifespan and the ultimate vitality of our life. We are given a certain amount of Jing by our parents when we are born. We deplete our Jing through our living. When we run low on Jing, we show the signs of aging, and when we run out of Jing, we die.
    ;D :eek: ::)

    Faenmeg årets....(etter lavkarbo da seff ;D )
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Dr Mary Vernon, MD, is one of the world's foremost experts on treating obesity and diabetes with low carbohydrate nutrition. She is a practicing family physician, educates doctors on low carb and is active in and former president of the American Society of Bariatric Physicians (doctors specializing in treating obese patients).

    Nobody knows more about the practicalities of low carb than dr. Mary Vernon. Here she explains it for you.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    emokid skrev:
    Ikke alt er vel når folk skal tjene penger på rawfood heller; det kommer stadig mer rawfood i helsekostforretningene, både rå sjokolade, acaipulver, etc, osv. Det er ikke gull alt som glitrer, fruktdisken og grønt-disken er aldri langt unna.
    sjokolade, som i sjokolade lagd av kakaobønner som ikke er varmebehandlet? Det staves i så fall s-a-l-m-o-n-e-l-l-a. Kakaobønnene lufttørkes på bakken, fugler skiter på dem, diverse vesener kryper rundt over, under og i haugen, og det hele fylles så i striesekker og sendes til sjokoladefabrikken. Første trinn der er normalt en utsortering av åpenbare fremmedlegemer og deretter røsting ved ganske høy temperatur. Grensen mellom ren og uren sone i en sjokoladefabrikk går ved den røsteprosessen. Ideelt vil du ha den så langt unna resten av prosessen som overhodet mulig, gjerne i en annen by. Jeg har vært med på å bygge om et par sjokoladefabrikker av hensyn til matsikkerhet.

    Jeg googlet, og fant The Raw Chocolate Company. De skriver "it's raw, it's living, and best of all: it's chocolate!" Den lever, ja. Yecch, for meg var det der eklere enn rådyrplacenta.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Så jeg trodde jeg skulle klare å holde meg unna denne tråden...

    Uansett, har dytta i meg animalsk fett i halvannet år,
    og har akkurat vært på legesjekk.
    Fikk brev i posten fra legen i dag, blodprøvene viste fine verdier, inkl kolesterol.

    At eksem + leddsmerter osv som jeg var plaget av er borte,
    og at jeg har gått ned 20kg er vel egentlig bare en bonus...

    Eneste negative er at tinnitus plagene er like ille som før. Faen og! ;)

    ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tråden åpnet i mai 2010. Tror en del HFSere har hatt noen hyggelige opplevelser ved å "ta sjansen" på denne kostholdsendringen.
     
    N

    nb

    Gjest
    De siste ukene har jeg skrudd kraftig opp forbruket av brus av fullkaloritypen (den lokale sjappa selger 5 stk 1.5 liter for prisen av 3). Også blitt litt junkfood i form av kebab tilø lunch. Har spist ganske mye pasta siden jentungen er veldig glad i 'getti som hun kaller det.

    Jeg er nå nede i 78-79 kilo fra rundt 83-84 for halvannen måned siden.

    Men da har jeg også jobbet ganske lange kvelder i home improvement-bransjen etter den svært så sittestillende vanlige jobben min.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    ØivindJ skrev:
    Interesant artikkel på forsking.no til en forandring;
    http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207538
    ,om reduksjon av karbohydrater og økning av treningsintensiteten.
    Prøver å lage en kort versjon...:



    Årsak – virkning, eller…

    Energiinntak og energiforbruk blir dessverre ofte omtalt som om de var uavhengige faktorer.

    Energiinntak og energiforbruk er ikke uavhengige faktorer. De er i aller høyeste grad avhengige av hverandre. Den feilaktige antakelsen om et ikke-avhengig forhold mellom energiinntak og energiforbruk ligger i stor grad til grunn for dagens anbefalinger om fysisk aktivitet.

    Karbohydrater

    Karbohydrater stimulerer kroppen til å skille ut insulin langt mer enn fett og proteiner gjør. Insulin er den viktigste stimulus til lagring av energi i fettvev. Karbohydrater forårsaker dermed en langt større fettlagring enn fett, og spesielt om du har vært litt uheldig med genene du fikk fra dine foreldre.

    Karbohydrater kan faktisk stimulere så mye til fettlagring, at resten av kroppen sulter. Enkeltceller kan sulte fordi energien heller blir lagret enn å bli send til de cellene som trenger den.

    Mindre kalorier?

    Denne typen slanking gjør oss tynn på kort sikt, men ikke på lang sikt. Faktisk er det vanligste resultatet i studier på slike dietter, at vi går opp i vekt på lang sikt. En restriksjon i kalorier kan ganske enkelt ikke anbefales som en livsstilsendring hos overvektige, fordi vi med stor sikkerhet vet at dette ikke virker på lang sikt. Kalorirestriksjon har ingen støtte i vitenskapen.

    Hva med trening?

    Når et menneske går ned i vekt som følge av økt aktivitetsnivå, konkluderes det oftest med at vektnedgangen er en følge av den ekstra energien forbrukt under selve aktiviteten. Denne konklusjonen er med stor sannsynlighet feil.

    Forklaringen er at treningen fører til en bedret karbohydrat-toleranse, og økt insulinfølsomhet. Insulinfølsomheten og glukoseopptaket blir mer påvirket av intensiteten på aktiviteten enn energien forbrukt. Trening rettet mot behandling av overvekt bør derfor ha fokus på høy intensitet og ikke antall kalorier forbrent. Trening som bedrer glukoseopptak og insulinfølsomhet gjør at vi får lavere insulinnivåer.

    Hva gjør at vi legger på oss?

    Dagens anbefalte kosthold er bygd opp rundt karbohydratrike matvarer som brød, pasta, frukt, grønnsaker og ris. Et kosthold basert på karbohydrater er ikke å foretrekke for folk flest og i hvert fall ikke for overvektige. Insulin er kjent som et antilipolytisk hormon; det hindrer fettforbrenning.

    Slanking på en lavkaloridiett med et høyt inntak av karbohydrater er en dårlig strategi for å gå ned i vekt. Et godt eksempel på dette er overvektige Zucker-rotter. Disse kan, i likhet med mennesker, gå ned i vekt med kalorirestriksjon. Men de går ikke ned i fettprosent.

    I studier der overvektige mennesker blir satt på lavkarbohydratdietter minsker de automatisk energiinntaket sitt, selv om de kan spise så mye de vil. I tillegg rapporteres det om at deltakere på disse diettene føler seg mer opplagt og har mer energi.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    En annen viktig ting er reguleringsmekansimen for når vi er mette. Min personlige erfaring er at den fungerer ikke så bra med karbohydratrik mat i forhold til fett og proteiner. Det støttes også i denne rapporten lagt ut på forskning.no i dag.

    http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/307106

    "Problemet er at man ikke vet når man skal slutte å spise dessert. Bremsen på karbohydratinntaket sitter nemlig fem meter lenger nede, nederst i tynntarmen, sier Berstad.

    - Fett, derimot, absorberes høyt oppe og har dermed en høytsittende brems. Det gjør at man blir bråmett. Spiser man en skje for mye av rømmegrøten, spyr man. Dette er sikkert medvirkende til at mange ikke legger på seg av fet mat."
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Litt off topic men likevel, handler om mat da...

    "Aquaponics" - framtidens matproduksjon??

     
    N

    nb

    Gjest
    Skjærte akkurat opp 8 kilo storfekjøtt, så da skulle jeg være safe...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hvordan føles det å være så herlig manndig ? :eek:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    - Nordmenn har en stor del av sitt energiinntak fra fjøsfett, g kjøttforbruket har økt med 14 kg de siste 10 årene. . Å øke dette allerede høye inntaket av mettet fett kan øke faren for hjerte-karsykdommer. Det finnes foreløpig bare en langtidsstudie. Den har sammenliknet lavkarbo med Middelhavsdietten på 924 eldre svenske menn, med oppfølging på 12 år. Resultatet viste økt dødelighet i lavkarbogruppen, sier Charlotte Bjørk Ingul.
    http://www.dn.no/dnaktiv/article2288605.ece

    Wups!



    Keep being awesome!
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Hva pokker?


    - Det spiller ingen rolle hvor kaloriene kommer fra, hvis målet er å gå ned i vekt, sier personlig trener og ernæringsfysiolog Inge Thomas Ravlo.

    Han får støtte av de tunge fagmiljøene – og det samme hos verdens mest dedikerte og erfarne slankere: Kroppsbyggerne. De kan kunsten å fjerne hvert fettgram på kroppen, inkludert gjenstridig underhudsfett over sixpacken. Det gjør de ved hjelp av karbohydrater, blant annet.

    En klassisk “deffe-diett” før konkurranser består av ris eller poteter og banan i sunn kombinasjon med grønnsaker og magre proteiner, spesielt fisk, kylling og egg.



    Dersom kroppsbyggernes moderat/lav-karbo dietter støtternoe, så er det heller lav-karbo trenden!!!
    Flere hundre gram proteiner pr.dag, pluss litt poteter eller ris, likner ikke norsk kost i det hele tatt!

    At høy-karbo forkjemperne bruker dette som argument er bare latterlig.
    Har heller ikke hørt om noen regel imot magre protein kilder på lav/moderat-karbo kosthold.

    (Edit: Egg magert? Kanskje en ide å spessifisere at de spiser flere hviter enn eggeplummer?)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    emokid skrev:
    - Nordmenn har en stor del av sitt energiinntak fra fjøsfett, g kjøttforbruket har økt med 14 kg de siste 10 årene. . Å øke dette allerede høye inntaket av mettet fett kan øke faren for hjerte-karsykdommer. Det finnes foreløpig bare en langtidsstudie. Den har sammenliknet lavkarbo med Middelhavsdietten på 924 eldre svenske menn, med oppfølging på 12 år. Resultatet viste økt dødelighet i lavkarbogruppen, sier Charlotte Bjørk Ingul.


    Wups!
    Wups tilbake. Da man undersøkte gorillaenes avføring fant man gjentatte tilfeller med DNA fra pattedyr i denne.

    http://news.nationalgeographic.com/...proof-gorillas-eat-monkeys-mammals-feces-dna/
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    vredensgnag skrev:
    emokid skrev:
    - Nordmenn har en stor del av sitt energiinntak fra fjøsfett, g kjøttforbruket har økt med 14 kg de siste 10 årene. . Å øke dette allerede høye inntaket av mettet fett kan øke faren for hjerte-karsykdommer. Det finnes foreløpig bare en langtidsstudie. Den har sammenliknet lavkarbo med Middelhavsdietten på 924 eldre svenske menn, med oppfølging på 12 år. Resultatet viste økt dødelighet i lavkarbogruppen, sier Charlotte Bjørk Ingul.


    Wups!
    Wups tilbake. Da man undersøkte gorillaenes avføring fant man gjentatte tilfeller med DNA fra pattedyr i denne.

    http://news.nationalgeographic.com/...proof-gorillas-eat-monkeys-mammals-feces-dna/
    Another possibility is that the mammal DNA came from live monkeys or duikers that had been probing the gorilla feces for edible seeds or other leftover plant bits.

    Or the mammals "might have just licked it, sniffed it, or peed on it," Schubert said.

    "There's plenty of opportunities" for adding mammal DNA to gorilla scat after the fact, Schubert said. "I don't really think they're eating meat."
    Er nok bare meg som tuller, apene spiser sikkert en 70-90kg kjøtt i året for å bli like "buff" som egoet til de "awesome" over her.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Trodde du var macho og awesome jeg... ???

    Passet det ikke inn i neandertalerdietten din? Huffa.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    why haven't gorillas evolved to dominate the planet? Oh that's right, because they're vegetarians. They have to spend all of their time foraging for food in order to get enough calories. Meat is calorie dense and therefore you need less of it to feel full for longer. This enabled early man time to develop his large brain, in turn leading to this amazing invention called "The Internet" which you're using to post inane assertions about the relevancy of the diet of an ape cousin whose ancestors evolved we away from over 7 million years ago.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Andelen trivelige kjøttetere til plagsomme og masete vegetarianere går ikke i graseternes favør.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    vredensgnag skrev:
    Andelen trivelige kjøttetere til plagsomme og masete vegetarianere går ikke i graseternes favør.
    Så artig at du har en slik generell, god oversikt ;D Makes a valid point towards nutrition! Tror jaggu jeg skal begynne å spise kjøtt igjen jeg, jeg møtte en slakter som var såååå ålreit, asså!

    Tor Nado skrev:
    why haven't gorillas evolved to dominate the planet? Oh that's right, because they're vegetarians. They have to spend all of their time foraging for food in order to get enough calories. Meat is calorie dense and therefore you need less of it to feel full for longer. This enabled early man time to develop his large brain, in turn leading to this amazing invention called "The Internet" which you're using to post inane assertions about the relevancy of the diet of an ape cousin whose ancestors evolved we away from over 7 million years ago.
    Ah, du må på "yahoo answers" for å quote argumenter. Din awesomeness lyser stadig sterkere.

    Underholdende at dere går så bananas (pun intended) over at man setter spørsmålstegn ved den opplagte overfokuseringen på animalsk protein og fett som den hellige gral i ernæring i vestlige land, med å peke til at primater med muskelmasse langt, langt over spiser grønt, og så og si kun det. Videre er det stadig fler og fler mennesker som spiser lignende dietter og utvikler en enormt god helse (sånn i tillegg til de mennesker mennesker i rurale strøk her i verden men langt færre livstilssykdommer enn oss, som alltid har spist slik.)
    Men det er klart, bilder av dinosaurer og å skryte av antall kilo rødt kjøtt man har skåret opp og et image som jakter og tøffing og hår på brystet gir vel mer til selvbildet som "mann". Det er dog hakket mer patetisk enn å trenge en supportgruppe fordi man liker å knaske grønnsaker ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gjestemedlem skrev:
    http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/

    Twinkies. Nutty bars. Powdered donuts.

    For 10 weeks, Mark Haub, a professor of human nutrition at Kansas State University, ate one of these sugary cakelets every three hours, instead of meals. To add variety in his steady stream of Hostess and Little Debbie snacks, Haub munched on Doritos chips, sugary cereals and Oreos, too.

    His premise: That in weight loss, pure calorie counting is what matters most -- not the nutritional value of the food.

    Snart på tide å ta inn over seg at det ikke betyr så mye hva man spiser, men hvor mye man spiser av det?

    Blodverdier, gode knær og fint blod kommer av vekttapet. ;)
    Jeg har ikke spist steinaldermat men har fått finere blodverdier etter 16,5% vekttap.

    Jeg tror at et godt og viktig poeng for lavkarbo/høyfett er at folk blir fortere mette og dermed har lettere for å få matinntaket under kontroll.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/

    Twinkies. Nutty bars. Powdered donuts.

    For 10 weeks, Mark Haub, a professor of human nutrition at Kansas State University, ate one of these sugary cakelets every three hours, instead of meals. To add variety in his steady stream of Hostess and Little Debbie snacks, Haub munched on Doritos chips, sugary cereals and Oreos, too.

    His premise: That in weight loss, pure calorie counting is what matters most -- not the nutritional value of the food.

    Snart på tide å ta inn over seg at det ikke betyr så mye hva man spiser, men hvor mye man spiser av det?

    Blodverdier, gode knær og fint blod kommer av vekttapet. ;)
    Jeg har ikke spist steinaldermat men har fått finere blodverdier etter 16,5% vekttap.

    Jeg tror at et godt og viktig poeng for lavkarbo/høyfett er at folk blir fortere mette og dermed har lettere for å få matinntaket under kontroll.
    Hvis "lavkarbo/høyfett er at folk blir fortere mette og dermed har lettere for å få matinntaket under kontroll.", så har man jo bare i det utsagnet sagt at kilden for energi har en meget viktig betydning.
     
    N

    nb

    Gjest
    osan skrev:
    Hvis "lavkarbo/høyfett er at folk blir fortere mette og dermed har lettere for å få matinntaket under kontroll.", så har man jo bare i det utsagnet sagt at kilden for energi har en meget viktig betydning.
    Nei, man har kun sagt at man blir fortere mett av fettrik mat. Man kan også bli kortsiktig mett av vann selv om energiinnholdet er null.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    osan skrev:
    Hvis "lavkarbo/høyfett er at folk blir fortere mette og dermed har lettere for å få matinntaket under kontroll.", så har man jo bare i det utsagnet sagt at kilden for energi har en meget viktig betydning.
    Nei. Jeg har sagt at det er lettere å holde matinntaket nede fordi man blir fort (kvalmende) mett av fett.
    Dermed er det for de som har problemer med innstillingen lettere å få vektnedgang med mye fett i kosten siden de ikke klarer å spise like mye.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    osan skrev:
    Hvis "lavkarbo/høyfett er at folk blir fortere mette og dermed har lettere for å få matinntaket under kontroll.", så har man jo bare i det utsagnet sagt at kilden for energi har en meget viktig betydning.
    Nei, man har kun sagt at man blir fortere mett av fettrik mat. Man kan også bli kortsiktig mett av vann selv om energiinnholdet er null.
    Nettopp, og det er også grunnen til at vannkuren faktisk funker.
    Hell på med (helvetes) mye vann før du spiser og du spiser mindre. 8)
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Lett kvalme er vel en reaksjon på at man har fått nok mat? Mener dere at man blir like mett av vann som fett? Fyller opp muligens, men mettetsfølelesen er jo en helt annen, og mye mer langvarig og tilfredstillende med mat med høg energitetthet.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    osan skrev:
    Lett kvalme er vel en reaksjon på at man har fått nok mat? Mener dere at man blir like mett av vann som fett? Fyller opp muligens, men mettetsfølelesen er jo en helt annen, og mye mer langvarig og tilfredstillende med mat med høg energitetthet.
    Nettopp. Synest det er bedre å spille på lag med kroppen, enn å bruke innstilling og viljestyrke. Finner det vanskelig å vinne over kroppen i det lange løp, men det er kanskje bare meg ;-)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kom hjem fra coop Bekkestua med 1,2 kilo smør (svensk) nå nettopp :D

    Tok inn Aftenposten Aften og fikk ikke av meg jakka før jeg bare måtte lese mer om det som sto på forsiden med FETE typer :mad:



    Tok jo ikke lange tiden før jeg fant ut at jeg hadde mistolket det jeg trodde var påstanden ;D

    Leste/tolket rør som blodårer ........i farta.
    Til de som eventuelt måtte fortvile på mine vegne, jeg kommer til å ha dette smøret ganske lenge før det er tomt.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Så en sak fra gutta som renser avløpene i London en gang på TeVe, fett fra restaurant- og gatekjøkken var faktisk et stort problem. Har man en svær gryte med flytende fett som vil stivne ved lavere temperatur er det riktige å pakke det i dobbelt plast og kaste i søpla.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mitt kosthold har hovedsaklig bestått av mat de siste 40 årene. Det har jeg tenkt å fortsette med resten av livet også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn