Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Fedon har et problem - men tjener selvsagt mer på å selge dette enn om det var rørsukker. Tar nok ikke lang tid før slike produkter forsvinner, og vi ser at "Sukker" i innholdsfortegnelser deles opp i sukkerarter.

Karbohydrater kommer i mange forbindelser og har ulike egenskaper. Etanol er også sukker - moro i små mengder og farlig i store.
    Egentlig ikke så dumt å lese litt her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Carbohydrate

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Fedon er motstander av bacon, men for fruktose. Alle har sine kjepphester...

P

Parelius

Gjest
    Hexebergdama hadde et innlegg på et seminar for leger for ikke lenge siden nede i landskapet uten motstand (Østfold). Min kvinne (som tilfeldigvis også er slik en lege) tok med den siste boken hennes til meg.

Dette er ikke så «alternativt» lengre, men begynner å bli ganske mainstream - heldigvis. Det er i det minste innsikter som er basert på vitenskapelig metodikk og ikke snåsaintuisjoner.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg hygger meg med Setesdalssmør i fine hvite smørpakker rett fra garden; og rømme og annet fra Avdem. Det smaker himmelsk.

Går med minst en pakke Setesdalssmør i uken, på meg! (Og jada, kontinuerlig vekttap fordi jeg har droppet en del karbohydrater.)

http://www.avdem.no/

Merk "fersk upasteurisert" - har du først smakt det, så er du ferdig med TINE.

P

Parelius

Gjest
    Det er vel rett før du kjøper deg et fjøs, Vreden, og drar spenene selv. (he-he)

Nå trenger vi egentlig bare et karbofritt øl.

V

vredensgnag

Gjest
    Parelius skrev:
    Det er vel rett før du kjøper deg et fjøs, Vreden, og drar spenene selv. (he-he)

Eller et veldig godt øl man ikke behøver drikke så mye av, for å få godfølelsen. Jeg nevner intet, ahem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Parelius skrev:

Amen. Drikker jeg øl, "merker" jeg diabetesen. Sitring i fingrene

V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    Parelius skrev:

Amen. Drikker jeg øl, "merker" jeg diabetesen. Sitring i fingrene
    Yup - dette ble jeg obs på, så enten respekterer man slikt, eller aksepterer at man tuller med kroppsbalansen. Men det er altså så inn i helsike godt det ølet jeg ikke nevner ... har man skåret ned på annet sukker så er det ikke like sikkert at det kicker inn.
    Nå vet jeg ihvertfall hva det er som skjer, og hva jeg kan gjøre med det. Hvilket er bra.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    På en annen side vil jeg som er en 90kg mann i grei mosjonistform forbrenne 1200-1500 kalorier i løpet av en treningsøkt på halvannen time så jeg ser ikke på sukkerinntaket som noen stor sak.
    Dette høres da veldig mye ut?
    Kom nettopp inn etter en sykkeltur.
    2,5 mil på ganske nøyaktig timen, sportypal sier 573 kcal forbrent.
    Veier litt mindre enn deg.

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter sykkelturen nå så spiser jeg to knekkebrød (Wasa sportmann fullkornsrug), et med leverpostei og ett med kalkunfilet.
    Drikker et glass skummet melk. Kan hende jeg koser meg med en liten gulrot etterpå også.

Hva er feil, og hva burde jeg spist for å følge LCHF?

Synes det er mye linker i tråden og lite konkrete tips til antall måltider og innhold i måltidene.
    Dersom det har vært slikt tidligere i tråden så led meg gjerne inn på sidene. :)

Mvh
    Rolf

P

Parelius

Gjest
    RoDa skrev:
    Synes det er mye linker i tråden og lite konkrete tips til antall måltider og innhold i måltidene.
    Dersom det har vært slikt tidligere i tråden så led meg gjerne inn på sidene. :)

Mvh
    Rolf
    Det ender vel opp med at du skal ha maten servert også.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Parelius skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf

Bor i landskapet uten motstand vet de ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Anonym skrev:
    På en annen side vil jeg som er en 90kg mann i grei mosjonistform forbrenne 1200-1500 kalorier i løpet av en treningsøkt på halvannen time så jeg ser ikke på sukkerinntaket som noen stor sak.

Mvh
    Rolf
    Du skal ha bra høy intensitet for å bruke opp mot 1000kcal/timen. Spørs om kondisen holder en hel time da...

P

Parelius

Gjest
    RoDa skrev:
    Parelius skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf

Bor i landskapet uten motstand vet de ;)
    He-he.

Forstår jo litt problematikken - hva skal jeg spise når jeg ikke kan spise det jeg er vant til å spise. Har hatt den følelsen selv…

Men en bør egentlig ikke være så regelstyrt/oppskriftstyrt fant jeg ut.

Punkt 1) Spis heller oftere enn sjeldnere. Jeg har som regel kjørt for få måltid; nå putter jeg innpå med litt småkos (valnøtter, et lite egg, ost etc. dvs. småting med fett og proteiner.

Punkt 2) Tenk på at du mer skal erstatte ting (poteter, pasta, brød etc og annet djævelskap). Av og til trenger en ikke noen erstatning, andre ganger må en hive inn på andre ting. Mange gode grønnsaker en kan ha på middagsfatet i stedet for potet f.eks.

En må til syvende og sist bare finne ut av hva en kan spise mye av og hva en bør spise mindre av. En sånn meny for en dag hjelper jo lite der. Så det beste er a) få tak i hva en bør spise mindre av og b) hvilke godsaker en bare kan stappe i seg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Anonym skrev:

Mvh
    Rolf
    Du skal ha bra høy intensitet for å bruke opp mot 1000kcal/timen. Spørs om kondisen holder en hel time da...
    Sikkert ikke umulig at Garmin har en betydelig misvisning. En treningsgps gir i beste fall en indikasjon, iallfall så lenge en ikke bruker wattmåler.

Ser i Sporttracks på en hardøkt med singlespeed cyclocross hvor asfalt/grus er fordelt ca 70/30:
    Tid: 1:11:19 Kalorier:1036
    Snittpulsen har vært godt oppe i sone 3 og pulsen har i de tyngste motbakkene vært 8-10 slag unna makspuls.

V

vredensgnag

Gjest
    Til syklistene her kan jeg opplyse at fruktose ikke behøver være bøygen du skal utenom, dersom man bare er aktiv. Leveren bygger opp sine glykogen reserver hurtigere med fruktose enn med glukose, etter en hard økt. Problemene oppstår når man får i seg fruktose uten å brenne det vekk. (I artikkelen forutsettes det to timers økter og høyt nivå.)

In this study, the scientists used magnetic resonance imaging to measure the size of each rider’s liver, before and after the rides. All of the cyclists lost liver volume during their workouts, a sign their livers were depleted of glycogen. But those who afterward drank fructose replaced the lost volume rapidly, showing a 9 percent gain in volume after six-and-a-half hours versus a 2 percent gain among the riders drinking glucose-sweetened drinks. Over all, the researchers concluded, fructose-sweetened drinks were twice as effective as the glucose-sweetened drinks in stimulating the liver to recover.
    http://well.blogs.nytimes.com/2011/05/04/how-sugar-affects-the-body-in-motion/

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    topline skrev:
    Vi lever forøvrig i en merkelig verden.

Stort inntak av sukker, ferdigmat og potetgull sees på som normalt og akseptabelt.
    Mens naturlig mat fra - naturen anses som "ekstremdiett".... ::)
    Ja, jeg synes det er merkelig at enkelte her synes man er modig ved å våge og kaste seg på en slik diett når man tenker på det svært store antallet mennesker som med respektabel frekvens kjører i seg cola, pølse m/ brød, boller, cafe latte med sukker, potetgull og sjokolade. Mulig dette LCHF kostholdet ikke er løsningen på alt, men er ganske sikker på at det er bedre enn det mange lite bevisste mennesker putter i seg (og i grunnen er en mer ekstrem diett). Det at en omlegging til dette kostholdet for flere her har ført til at leddplager har blitt bedre/borte (samt vektreduksjon) tyder jo på at det er positive konsekvenser. Om det er noen negative konsekvenser vil jo tiden vise, men det er vel sannsynlig at det opprinnelige kostholdet ville føre til ubekvemme tilstander i disse tilfellene på sikt. Det må også sies at måling av effekter av ulike kosthold er svært komplekse saker og studier nesten burde utføres på isolerte øyer (og med et stort antall mennesker) samt å prøve og ta høyde for andre faktorer som personenes forhistorie, miljø, genetikk, mentale tilstander (ikke minst stress) , røyking. etc slik at studien ikke blir undergravet i for stor grad.

V

vredensgnag

Gjest
    Corn Growers Association syns ikke noe om Lustig - Gud ga oss fruktose.

[video]http://m.youtube.com/#/watch?v=k5-4FLA6rkw[/video]

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Ja, jeg synes det er merkelig at enkelte her synes man er modig ved å våge og kaste seg på en slik diett ..
    Hvis jeg er blant disse enkelte her, så er det ganske enkelt fordi jeg er usikker på langtidskonsekvensene av et økt inntak av fett (HF-delen av LCHF), og særlig mettede fettsyrer. Grunnen til det er ikke komplisert eller merkelig i det hele tatt, det er simpelthen fordi vi har en 50+ år historie med studier som tyder på at dette vil kunne gi økt risiko for hjerte-/karsykdommer, og vi har ikke tilstrekkelige langtidsstudier som tyder på noe annet.

Jeg ville ha vært veldig varsom med å måle alt av helsekonsekvenser i antall kilo tapt per tidsenhet sett i et kjempekort tidsperspektiv; her er det snakk om at vår fysiologi er mye mer sammensatt enn som så, og jeg ønsker ikke hive meg på anbefalinger om høyt fettinntak før det er soleklar evidens på at det er sunt ift f.eks tromboser, infarkter etc i flere organsystemer. Pr idag har jeg ikke sett noe som overbeviser meg iallefall.

Redusert karboinntak er noe annet, og i vår tid så er karbo i overskudd og det er helt greit og tradisjonelt i skolemedisinen å rådgi til reduksjon for en hel rekke pasientgrupper. Et edruelig forhold til inntak av karbo er jeg dermed positiv til og har selv praktisert slik kostholdsrådgivning til trengende pasienter både dette årtiet, forrige årtie og i årtiet før det også faktisk. Men dette er jo ikke noe nytt, dette har jo skolemedisinen vært veldig obs på i mange årtier. Alt handler vel om balanser.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Vidar P skrev:
    kibsgard skrev:
    Ja, jeg synes det er merkelig at enkelte her synes man er modig ved å våge og kaste seg på en slik diett ..
    Alt handler vel om balanser.
    Så sant, så sant.

Er det noe livet har lært meg så er det at det skal finnes balanse. Og i balanse er det harmoni. Dette er visdommen. For mye og for lite har ingen smak...

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    Vidar P skrev:
    kibsgard skrev:
    Alt handler vel om balanser.
    Så sant, så sant.

Er det noe livet har lært meg så er det at det skal finnes balanse. Og i balanse er det harmoni. Dette er visdommen. For mye og for lite har ingen smak...
    Venstre eller høyre går ikke rett frem ...
    Fram og tilbake er like langt ...
    Opp og ned igjen fører til utgangspunktet ...
    Inn og ut kan være moro ...

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Roda: les her: http://www.archevore.com/get-started/

hvis man leser (hele) den nye kostholdsrapporten til helsemyndighetene så ser man at det ikke kan vises noen sammenheng mellom mettet fettinntak og hjerte/ karsykdommer.
    Kostholdet er ansvarlig for 80% av hvordan du ser ut, ikke trening, du kan aldri "outrun a donut". De kaloriverdiene er seriøst overdrevet på de fleste pulsklokker.
    Relativt hard vekttrening er det som må til, da får man "afterburn" effekt som varer opptil et døgn eller mer. Ved vanlig løping i daffetempo mister du bare muskelmasse og sliter etterhvert enda mere med forbrenning. Bakkeintervaller i 20 min er mye mere effektivt.
    Skaff deg en kettlebell (og motivasjon) så har du det du trenger :)

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Sting skrev:
    Hvis du skaffer deg kettlebell så kommer jo motivasjonen av seg selv. ;D Makan til effektiv, allsidig og morsom styrketrening skal du lete lenge etter.

V

vredensgnag

Gjest
    Sting skrev:

hvis man leser (hele) den nye kostholdsrapporten til helsemyndighetene så ser man at det ikke kan vises noen sammenheng mellom mettet fettinntak og hjerte/ karsykdommer.
    Kostholdet er ansvarlig for 80% av hvordan du ser ut, ikke trening, du kan aldri "outrun a donut". De kaloriverdiene er seriøst overdrevet på de fleste pulsklokker.
    Relativt hard vekttrening er det som må til, da får man "afterburn" effekt som varer opptil et døgn eller mer. Ved vanlig løping i daffetempo mister du bare muskelmasse og sliter etterhvert enda mere med forbrenning. Bakkeintervaller i 20 min er mye mere effektivt.
    Jeg håper ingen tar det første rådet i den listen helt alvorlig. Eliminerer du sukker helt er du ille ute. Glukose er kroppens brennstoff, og kommer hverken fra proteiner eller fett. Men arten sukker er avgjørende. Spesielt hjernen er fullstendig avhengig av glukose.
    Hjernen står for 2% av kroppsvekten, men fortærer 20% av ditt kaloriinntak i form av glukosen du inntar, og den er ekstremt kresen på glukosesammensetningen den vil ha for å fungere rett.
    http://www.livescience.com/3186-brain-food-eat-smart.html

Det er viktig å nyansere her. Pasta er kommet på dødslisten for LCHF-tilhengerne. Men pasta består av et komplekst karbohydrat fra stivelse, og er ikke et lettomsettelig sukker. Slik sett er det ingen ting i veien for å spise pasta, det er mengdene man skal passe på samt hva man har tilført sausen av sukker. Men sjekk innholdsfortegnelsen - enkelte pastatyper er søtet med lettomsettelig sukker, for at det "skal smake bedre."

Derimot ingenting å innvende når det gjelder hva som sies om fett.
    I motsetning til hva mange tror om fett, viser det seg, for eksempel, at hjerter med skade arbeider bedre når man har fett tilgjengelig i kroppen.

http://esciencenews.com/articles/2011/05/04/damaged.hearts.pump.better.when.fueled.with.fats

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Jeg håper ingen tar det første rådet i den listen helt alvorlig. Eliminerer du sukker helt er du ille ute. Glukose er kroppens brennstoff, og kommer hverken fra proteiner eller fett. Men arten sukker er avgjørende. Spesielt hjernen er fullstendig avhengig av glukose.
    Rly? Selv om enkelte funksjoner i kroppen er avhengig av glukose er betyr ikke det at man trenger å innta det gjennom kosten. Både hjerne, hjerte og muskler fungerer fint på fett. I teorien går det helt fint å spise null karbohydrater, men i praksis vil det aldri forekomme. Det er aldri noen fare for å pådra seg karbohydratmangel. Det er et oppkonstruert problem.

Og typen karbohydrater har i grunnen veldig liten betydning på et lavkarbokosthold, da sluttproduktet i kroppen er det samme uansett om du spiser rent sukker eller om du spiser stivelse. Pasta vil, til tross for at det inneholder komplekse karbohydrater, allikevel bidra til en økt insulinutskillelse, noe som en LCHF-diett er ment å motvirke. It all makes sense.

V

vredensgnag

Gjest
    Really.

Viktig å ikke være for ekstrem, som Espen R og Vidar P anmoder om. Det er en grunn til at kroppen ønsker å få inn glukose, og du får det ikke fra fett. Overskuddsglukose lagres som adenosintrifosfat for å være lett-tilgjengelig og som glykogen når man har ordentlige overskudd. Men om du ikke gir deg selv glukose får du store problemer mellom ørene.

Problemet er ikke sukker generelt, men sukkerarter vi ikke har mekanismer for å bearbeide. Vi trenger sukker - men (1) ikke i de mengder vi nå har tilgang til det, og (2) ikke i former vi ikke kan bearbeide og som derfor lagres som fett (spesielt fructose), og (3) vi har eliminert fiber fra kostholdet, noe som har aksellerert de uheldige virkningene av sukkerinntak.

Brain energy consumption

PET Image of the human brain showing energy consumption
    Although the human brain represents only 2% of the body weight, it receives 15% of the cardiac output, 20% of total body oxygen consumption, and 25% of total body glucose utilization.[81] The need to limit body weight in order, for example, to fly, has led to selection for a reduction of brain size in some species, such as bats.[82] The brain mostly utilizes glucose for energy, and deprivation of glucose, as can happen in hypoglycemia, can result in loss of consciousness. The energy consumption of the brain does not vary greatly over time, but active regions of the cortex consume somewhat more energy than inactive regions: this fact forms the basis for the functional brain imaging methods PET and fMRI.[83] These are nuclear medicine imaging techniques which produce a three-dimensional image of metabolic activity.

Sånn ser det ut når hjernen spiser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adenosine_triphosphate
    http://en.wikipedia.org/wiki/Glycogen
    http://en.wikipedia.org/wiki/Carbohydrate_metabolism

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Sting skrev:

Det finnes forskning på at fettforbrenning øker med arbeidskapasitet (oksygenopptak).

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sting skrev:

Med hjertefeil i familien gjennom generasjoner kommer ikke jeg til å peise kroppen full av kotelettfett og bernaisesaus uten at fastlegen min er med på det. ;)

Trener to tunge styrkeøkter på Spenst i uka og sykler 2-3 ganger.
    Altså fem dager med aktivitet.
    Jeg kjenner kroppen min ganske så godt når det gjelder vekttrening og når ganske kjapt grensen for overtrening.
    Derfor ikke flere økter, da må jeg eventuelt dele opp muskelgruppene mer enn i dag.

At det bare forsvinner muskler og ikke fett ved å sykle har jeg ikke så mye tro på. Selv om noen av sykkelfantomene her på HFS har bra paje. :D Uansett bør det være sunt å få bedre kondisjon.
    I alle fall tyder ikke min egen metode så langt på at jeg mister mye muskler. ;)
    5 måltider, sunnere (erstattet brød med knekkebrød, mindre fett og mindre sukker) og mindre mengde i hvert måltid.
    Virker bra så langt, så får vi se fremover.....

Kettlebell ser kult ut, men holder meg foreløpig til min timesøkt med apparater og manualer på Spenst.

Mvh
    Rolf

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Really.

Viktig å ikke være for ekstrem, som Espen R og Vidar P anmoder om. Det er en grunn til at kroppen ønsker å få inn glukose, og du får det ikke fra fett. Overskuddsglukose lagres som adenosintrifosfat for å være lett-tilgjengelig og som glykogen når man har ordentlige overskudd. Men om du ikke gir deg selv glukose får du store problemer mellom ørene.
    Kroppen kan med letthet produsere den lille nødvendige mengden glukose fra aminosyrer. Hjernen kortslutter ikke dersom du ikke får spist glukose. I tillegg vil du i praksis alltid få i deg noe karbohydrater, aldri under 25-30 gram pr. dag, og over lengre sikt kanskje nærmere 50-70 gram. Det er tilstrekkelig. "Sukkermangel" er et oppdiktet problem.

Et kosthold med minimalt inntak av karbohydrater kan kanskje virke ekstremt i forhold til hva som er normen i dag, men i et historisk perspektiv er det ikke ekstremt å spise lite karbohydrater. Det er heller ikke ekstremt ut ifra et biologisk synspunkt. Kroppen takler det helt utmerket.

V

vredensgnag

Gjest
    DIY_dude skrev:
    vredensgnag skrev:
    Really.

Kroppen kan med letthet produsere den lille nødvendige mengden glukose fra aminosyrer. Hjernen kortslutter ikke dersom du ikke får spist glukose. I tillegg vil du i praksis alltid få i deg noe karbohydrater, aldri under 25-30 gram pr. dag, og over lengre sikt kanskje nærmere 50-70 gram. Det er tilstrekkelig. "Sukkermangel" er et oppdiktet problem.

Et kosthold med minimalt inntak av karbohydrater kan kanskje virke ekstremt i forhold til hva som er normen i dag, men i et historisk perspektiv er det ikke ekstremt å spise lite karbohydrater. Det er heller ikke ekstremt ut ifra et biologisk synspunkt. Kroppen takler det helt utmerket.
    Men det er vel også hva vi snakker om? Når det står at man skal unngå alle former for sukker, og alt som inneholder karbohydrater, så er det ekstremt, og mange tolker det også slik (ref. mødre som setter unger i ketose.)

Og det er ikke bra.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Interessant artikkel om ketogen diett for barn. (Ketogen diett er en etablert behandlingsmetode mot epilepsi som er vanskelig å behandle med medikamenter.)

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/Sider/ketogen%20diett.aspx

Ketose
    Under behandlingen synker blodsukkeret og kroppen går over på fettforbrenning. Når fett forbrennes produserer leveren ketonlegemer. Dette kalles ketose. Hjernen bruker ketonlegemene som energikilde i stedet for glukose (sukker).

Virkningsmekanisme
    Det er sannsynligvis forandringen i energiomsetningen som gir en anfallshemmende effekt. Stabilt lavt blodsukker kan i seg selv være anfallsdempende. Over 50 % av barna som starter diettbehandling oppnår anfallsreduksjon. Dietten kan også ha positiv innvirkning på konsentrasjon, oppmerksomhet, søvn, humør og adferd.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Men det er vel også hva vi snakker om? Når det står at man skal unngå alle former for sukker, og alt som inneholder karbohydrater, så er det ekstremt, og mange tolker det også slik (ref. mødre som setter unger i ketose.)

Og det er ikke bra.
    Jeg er ikke så glad i ordet "ekstremt". Jeg vil heller si at dersom du følger et kostholdsopplegg som er tungt/vanskelig å opprettholde over lang tid, så spiser du feil. Hva som er et riktig kosthold vil variere fra person til person. Enkele vil fungere best på et kosthold med veldig begrenset med karbohydrater. Jeg ønsker ikke å kalle dem ekstreme.

Dersom man innfører uvanlige kostholdsregimer for seg selv eller barna sine bør man selvsagt vite hva man driver med. Det er mange som misforstår prinsippene bak lavkarbo, og bommer på den praktiske gjennmføringen. Det er selvsagt ikke heldig.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    DIY_dude skrev:
    vredensgnag skrev:

Et kosthold med minimalt inntak av karbohydrater kan kanskje virke ekstremt i forhold til hva som er normen i dag, men

i et historisk perspektiv er det ikke ekstremt å spise lite karbohydrater. Det er heller ikke ekstremt ut ifra et biologisk synspunkt. Kroppen takler det helt utmerket.
    I et historisk perspektiv bør man nok bli veganer, mennesket er en dårlig jeger og har heller ikke hatt kjøleskap i mange år.....

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Vredens: du leser det som fanden leser bibelen. Les mer av bloggen til den amerikanske legen så ser du at han anbefaler feks litt ris eller poteter for å holde seg ute av ketose. Ingen trenger sukker i ren form. Det er virkelig vanskelig å spise null karbohydrater og det er heller ikke noe poeng. www.Fitday.com er en fin kalkulator hvis man vil bevisstgjøre seg hva man spiser. Iflg han er det sukker, mel/korn og vegetabilske oljer (omega 6 balansen) som er den store synderen i vårt kosthold. Ordentlig, naturlig fett gjør deg mett så du behøver ikke ete hele dagen slik brødeterene gjør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn