Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    KW skrev:
    jan#jan skrev:
    Men jeg mistenker RoDa for å prøve og fukke opp litt her .... di j...æ jåsskuk ;D
    Det skjønte jeg også etter svaret jeg fikk etter mitt forsøk på å hjelpe en jeg trodde var interessert i å prøve, jeg var likevel litt mistenksom og forundret.
    Skjønner ikke helt vitsen med å drive slik, enten så bruker mann tråden og tipsene fordi en har behovet
    eller så går mann i diskusjon rundt temaet og imo er noe av temaet et alternativ for de som sliter med tildels sterk overvekt og er av forskjellige årsaker lite flinke/lystne på å gå ned effektivt (over kort tid) med hjelp av tildels hard trening.
    Dere kan legge mistankene til side.
    Selv om min kommunikasjon kanskje er litt utfordrende så er dette spennende saker.
    Tror ikke jeg kommer til å hoppe på noe sånt selv, og har satset på noe annet som "løsning".

Søker man på LCHF på internett så kommer det raskt frem kjærringsider med hallelujatråder og til og med folk som kjører små barn inn i ketose.....
    Selv om det er forsket på at barn kan slutte å vokse av det.

Det mest interessante er jo om KW og jan#jan kunne gått like mye ned i vekt ved å følge myndighetenes farlige og giftige råd?
    Jeg er jo resultatet av det ;D ;D
    jeg skal ned i vekt - først kommer jeg til å starte med LCHF - så finner jeg min egen vei siden ..
    Veier altfor mye til min høyde - og jeg merker at det har konsekvenser for meg.

Hvem kan fortelle mer om - for mye sukker sin påvirkning av muskler og ledd ??

V

vredensgnag

Gjest
    Som sagt foregår det ytterligheter. Å gå inn i ketose er unødvendig, og potensielt også farlig. Kroppen trenger glukose. Det er ikke alt sukker som er farlig eller giftig, og det handler også om proporsjoner.

Men legger man om til sukker fra mat med lav glykemisk indeks er man langt på vei.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    KW skrev:
    Jeg regnet på det i går og gjennomsnittet for meg på en dag hvor jeg spiser kun svinekjøtt så er det 90/100 gram bacon til frokosten og så 100 gram nakkekotelett til middag.
    Det blir 1,4 kilo i uka, men jeg spiser jo ikke kun dette til nevnte måltider hver bidige dag, en del frokoster blir bacon byttet ut med røkt ørret mens kotelettbiten mer sjelden blir byttet med kokt ørret.

2 egg daglig stekt til bacon og røre til ørreten.
    Nå sier du ikke noe om hva du ellers pleier å spise (lunch, kveldsmat,mellommåltider, tilbehør etc), men spiser du så lite er det ikke så rart at du har gått ned mye i vekt - særligkombinert med økt aktivitetsnivå. LHCF eller ikke.

100g bacon til frokost (forsåvidt ganske normal dose) og 100g nakkekotelett (ekstremt lite for en voksen mann) til middag er ikke mye næring. Spiser jeg rent kjøtt til middag i form av biff, koteletter, lam e.l. så går det i alle fall 2-300 gram kjøtt (ikke medregnet eventuelle ben). En ordentlig biff for meg er på rundt 400g.
    Etter at mitt aktivitetsnivå har økt (trening fra starten av april) så har vekta økt litte grann 0,5 /1 kilo.
    Ikke lividden ;D

Jeg var på lavest vekt allerede i november 77,5 så litt opp i desember og så litt ned igjen jan/feb for så å stoppe/stagnere fra uti februar og videre.

Spiser nå godt med grønnsaker til min daglige ca. halve kotelett, dette som erstatning for potet som jeg brukte før (og da kun med rå løk som tilbehør)

Så har jeg noen mellommåltider med fingermat blanding av Norvegia (ny type fyldig) og fuetpølse.
    Andre alternativer er et par Wasa grov med div. camenbert/brieoster.

Etter middag har jeg (kanskje dessverre) begynt å unne meg en dessert i form av fløteis.

100gram pr. posjon gir 27 gram karbo, det får jeg unne meg og så er den j.... god ;D

Jeg putter i meg en del av denne * daglig også (ønsker å redusere dette litt om ikke annet) 50/60 gram tenker jeg......det blir ca. 20 gram karbo daglig i tillegg.
    *

Så har jeg nettopp målt sjekket mitt rene sukkerforbruk til frokostens kopp te og det var 10/12 gram der.

Da har jeg på normaldager funnet ut mitt daglige karboinntak som er på ca. 60 gram, ser ikke bort i fra
    at det enkelte dager fyker inn litt mer enn 60gram 70% 8)

Det skal ikke være ytterligere karbo å snakke om i mitt daglige kosthold ellers, så langt jeg vet.

Mvh.KW

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    ;D
    Den isen der er go gitt ;D

En sånn- delt på 2 ganger ...... ;D ;D :-X ups -

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Lettere inspirert av tråden hentet jeg meg akkurat en flaske olden med kullsyre i kjøleskapet selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt å ta meg dagens 4. colaboks ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    ;D

Den er farlig god, men det er jo fløte og det er ikke dumt, så synes jeg at 132 gram med karbo i hele pakka er ganske greit.
    Så ifølge myndighetenes anbefaling av daglig karboinntak så kunne jeg ha inntatt to slike pakker daglig i mitt kosthold ;D

Mvh.KW

J

J.J

Gjest
    Anonym skrev:
    Lettere inspirert av tråden hentet jeg meg akkurat en flaske olden med kullsyre i kjøleskapet selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt å ta meg dagens 4. colaboks ;D
    ;D

`va dukitig pojken är .... 8)

J

J.J

Gjest
    KW skrev:
    jan#jan skrev:
    ;D

Den er farlig god, men det er jo fløte og det er ikke dumt, så synes jeg at 132 gram med karbo i hele pakka er ganske greit.
    Så ifølge myndighetenes anbefaling av daglig karboinntak så kunne jeg ha inntatt to slike pakker daglig i mitt kosthold ;D

Mvh.KW
    Helt enig - smak og konsistens - nesten som den gamle shake-is - god smak og deilig crunshy mandler ;D

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    KW skrev:
    100gram pr. posjon gir 27 gram karbo, det får jeg unne meg og så er den j.... god ;D

Så har jeg nettopp målt sjekket mitt rene sukkerforbruk til frokostens kopp te og det var 10/12 gram der.

Da har jeg på normaldager funnet ut mitt daglige karboinntak som er på ca. 60 gram, ser ikke bort i fra

Det skal ikke være ytterligere karbo å snakke om i mitt daglige kosthold ellers, så langt jeg vet.

Mvh.KW
    Den isen der ville ikke jeg ha spist, samme hvor god den er.

denne derimiot:
    http://www.charlottesiskrem.no/default.asp?m=8603&s=8605&nummer=2&start2=1

og denne:

http://www.hachez.de/english/products/cocoa-assortment/88-premier-cru.html <---- Meny cc-vest

V

vredensgnag

Gjest
    Legg merke til hvordan glukosesirup går igjen i innholdsfortegnelsen til den isen, KW. Dette har en høy andel fruktose, og slik sett er navnet misvisende.

Dette er sukkerarten det nå advares så sterkt mot, og som Lustigs foredrag handler om. Dette brukes av matvareindustrien fordi slik sirup er meget billig, sammenlignet med andre sukkerformer. Glukosesirup er også kjent som High Fructose Corn Syrup.

Iskremen Tor Nado anbefaler inneholder derimot rørsukker, og da sannsynligvis ikke i raffinert form. I tillegg gjør Charlotte Iskrem et poeng av å redusere sukkerbruken.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-fructose_corn_syrup

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    Den smaker fremdeles like godt vreden ;D

Jeg får spise mens jeg kan ................................... ;D ;D ;D ;D :p

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:
    Drikker du fire bokser om dagen, dvs en liter, så får du i deg ca 750 gram rent sukker i løpet av uken - det er ganske mye... skulle tilsvare ca 370 sukkerbiter i uken om du vil visualisere det på den måten.

Om ikke annet så illustrerer det i alle fall at ganske små endringer i mat- og drikkevanene (f.eks kutte ut store mengder cola o.l.) får svært store utslag på sukkerkonsumet.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    Drikker du fire bokser om dagen, dvs en liter, så får du i deg ca 750 gram rent sukker i løpet av uken - det er ganske mye... skulle tilsvare ca 370 sukkerbiter i uken om du vil visualisere det på den måten.

Om ikke annet så illustrerer det i alle fall at ganske små endringer i mat- og drikkevanene (f.eks kutte ut store mengder cola o.l.) får svært store utslag på sukkerkonsumet.
    Og 'the-real-thing' er ikke lenger hva det var.

Gammelt nytt selvsagt, men pytt au:

http://2aday.wordpress.com/2007/05/04/the-real-coke-classic-mexico-coke-at-costco/

V

vredensgnag

Gjest
    Fra Lustigs foredrag. Det handler også om hvor mye vi får i oss.

Den opprinnelige Colaen fra 1915, og utviklingen senere. Fra 6.5oz til 20oz (0,19-0,59 liter, og da ser vi bort fra kinoversjonen).

Tallene nederst representerer hvor mye fett en slik serveringsstørrelse representerer, pr år, om du drikker én pr dag.

Fra 10:50 i Lustigs video.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Anonym skrev:

På en annen side vil jeg som er en 90kg mann i grei mosjonistform forbrenne 1200-1500 kalorier i løpet av en treningsøkt på halvannen time så jeg ser ikke på sukkerinntaket som noen stor sak. Prøver å holde meg unna sukkerholdig brus i ukedagene men nå er jeg til sjøs så da er det lov.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Den isen der ville ikke jeg ha spist, samme hvor god den er.

denne derimiot:
    http://www.charlottesiskrem.no/default.asp?m=8603&s=8605&nummer=2&start2=1

og denne:

http://www.hachez.de/english/products/cocoa-assortment/88-premier-cru.html <---- Meny cc-vest
    Ok!
    Da prøver vi den, holder den smaksmessig så skifter jeg, hvis ikke så fortsetter jeg med mine ca. 100gram om dagen.
    Det kan da ikke være direkte ugunstig når jeg er så flink ellers..............eller?

Hvilke butikker fører den, og det andre alternativet?

Edit; Funnet..........Meny og Coop på Bekkestua..........blir handlet inn om noen timer.
    Jeg satser nok på den med mørk sjoko, men er det andre som anbefales eller utmerker seg?

Mvh.KW

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    V

vredensgnag

Gjest
    Excellent work. Sikkert sunt av oss lyttestolglade å være bevisste aktivitet og kosthold.
    ;D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Is og sjokolade? ;D ;D ;D ;D

Dette blir bare bede og bedre, ser for meg tjukkeberta som sitter i stolen og gleder seg til å starte på LCHF :D

R

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:

Dette blir bare bede og bedre, ser for meg tjukkeberta som sitter i stolen og gleder seg til å starte på LCHF :D

R
    Ikke mobb meg :p

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:

R

Du har mye å lære....
    Først skrev du "Di jåsskuk" og så tror du "Berta" kan være en mann?

Selv har jeg bevilget meg en dag i uka, freddan, hvor jeg kan kose meg med snop.
    De andre seks er det hverken sjokkelade, is, brus eller pottegull.
    Hadde skildd utpå tvert dersom jeg hadde startet med litt is eller sjokolade hver dag.
    KW må ha en satans viljestyrke som kan stoppe mens leken er god på de to sortene der.

R

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:

R
    Legg til hjemmelaget marsipan som i tillegg er sunt.
    Bare en bruker sukrin istedet for vanlig sukker og der stoppet det opp for meg,har prøvd og likte det ikke.
    Dog kan jeg spise det med ei rute 70% samtidig ;)

Mvh.KW

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Poster i denne tråden jeg siden det er så mye sjokoladesnakk :)
    Det er min favoritt blant mørk sjokolade, anbefales på det sterkeste.

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:

R

Du har mye å lære....

Selv har jeg bevilget meg en dag i uka, freddan, hvor jeg kan kose meg med snop.
    Hadde skildd utpå tvert dersom jeg hadde startet med litt is eller sjokolade hver dag.
    KW må ha en satans viljestyrke som kan stoppe mens leken er god på de to sortene der.

R
    Ta det helt med Ro Da .... :p Må jo ha det litt gøy og .. ikke bare morro :p

En må unne seg litt innimellom - som du sier en dag i uka eller noe som en kan skeie ut litt.
    Eller som KW - han vet at han kan ta lite idag for han vet at kan ta lite imorgen og ... psykologisk ikke så vanskelig.
    Antar at det er gullerota for ham..

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    RoDa skrev:

R
    Bare en bruker sukrin istedet for vanlig sukker og der stoppet det opp for meg,har prøvd og likte det ikke.

Mvh.KW
    Kan hende marsipan også er sunt, men jeg forstår ikke helt vitsen?
    Hvorfor ikke bare spise noe som er sunt i utgangspunktet?

Kan hende det er helt på jordet ifølge denne nye lærdommen, men er det ikke bedre for kroppen å knaske en gulrot eller et eple istedet for is, sjokolade og marsipan?

Mvh
    Rolf

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:

R

Du har mye å lære....

R
    Hjemme så går det greit ja, på treff o.l. hvor det ligger fremme så er det dårlig med viljestyrken.
    Mange Colabokser stående i kjøleskapet og de stammer fra samme brett som dere fikk fra da dere var her og det begynner å bli en god stund siden.........ja, så jeg er blitt ganske flink til ikke å skeie ut (for mye)

Nå er jeg litt heldig angjeldene sjokolade, siden jeg liker mørk sjokolade desidert best og det har jeg gjort bestandig, så da gikk det veldig greit å gå helt over til 70%.
    Har prøvd noen helt opp til 90%, men det ble for mye av det for meg.

Mvh.KW

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:

R

Du har mye å lære....

R

En må unne seg litt innimellom - som du sier en dag i uka eller noe som en kan skeie ut litt.
    Eller som KW - han vet at han kan ta lite idag for han vet at kan ta lite imorgen og ... psykologisk ikke så vanskelig.
    Hey hey, is og sjokolade blir da aldri gulrøtter? :eek: :eek:

;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    jan#jan skrev:
    Hvem kan fortelle mer om - for mye sukker sin påvirkning av muskler og ledd ??
    Den er negativ.
    Det er flere ting som er problematisk her og som er viktige grunner til at man bør vurdere å kutte inntak av karbs. Slanking er vel den minst viktige for normalt friske lettere overvektige. De kan bare øke aktivitetsnivået og justere litt på matinntaket så går vekta ned. For den delen av befolkningen som er på vei inn i insulinresistens så er det litt annerledes. Men lavkarbo er uansett en effektiv måte å øke fettforbrenningen på for alle mennesker.

Det viktige derimot er hva som skjer med innsiden av kroppen. Den største kilden til karbo - korn, er også en stor kilde til omega 6 som de fleste får i seg alt for mye av. Dette gir betennelse i kroppen gjennom dannelse av "feil" eikosanoider. Forhøyet insulinnivå påvirker også dannelsen av eikosanoider fra omega 6 i tillegg til å gjøre blodårene stivere og blodet tykkere. Muskulaturen blir ganske enkelt stivere på karborikt kosthold som igjen kan medføre mer problemer og smerter. Bodyworkers merker dette svært godt på behandling, der klienter kommer tilbake etter 1 mnd på lavkarbo kosthold og muskulaturen responderer på en helt annen måte når det blir jobbet på den.

Men viktigst av alt - den anabole kampen!
    Insulin er et av 3 viktige anabole hormoner, de to andre er veksthormon (GH) og kjønnshormon. Kronisk økning av insulinnivået går på bekostning av GH og testosteron. Dette er kroppen sin måte å balansere den anabolske og katabolske prosessen i kroppen.
    Og tro meg - det siste du ønsker er redusert nivå av veksthormon! Etterhvert som vi blir eldre synker mengde GH naturlig i kroppen vår, og du trenger ikke insulin for å redusere det ytterligere. GH står for vedlikehold, reparasjon, cellefornying og alt som kan være bra og som holder oss unge lenger. I tillegg gir senkning av kjønnshormoner deg dårligere potens, heller ikke helt ønskelig for de fleste.

Så for meg handler lavkarbo om optimal helse, et optimalt immunforsvar, og en optimal fornyelse av kroppen som tross alt går en viss vei når vi passerer 35... :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    KW skrev:
    RoDa skrev:

R

Mvh.KW
    Kan hende marsipan også er sunt, men jeg forstår ikke helt vitsen?
    Hvorfor ikke bare spise noe som er sunt i utgangspunktet?

Kan hende det er helt på jordet ifølge denne nye lærdommen, men er det ikke bedre for kroppen å knaske en gulrot eller et eple istedet for is, sjokolade og marsipan?

Mvh
    Rolf
    Marsipan er hovedsalig av mandler, som på sin side er anbefalt (sammen med f.eks. valnøtter) til og med av ernæringsrådet om jeg ikke tar feil.

KW

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vi lever forøvrig i en merkelig verden.

Stort inntak av sukker, ferdigmat og potetgull sees på som normalt og akseptabelt.
    Mens naturlig mat fra - naturen anses som "ekstremdiett".... ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    24
    Har dere stått utenfor en barneskole og sett på unga for tida? Små fleskefeite snabber, flere enn halvparten. Jeg sammenliknet med noen gamle skolebilder jeg fant fra barneskolen på Vålerenga, hvor jeg sonet i seks år fra 1965-71. Ble helt fælen!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:

R

Du har mye å lære....

R

Hey hey, is og sjokolade blir da aldri gulrøtter? :eek: :eek:

;D
    Gulrot! f... er du gal, den vokser jo under bakken og tillates ikke her inne ;) ;D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Jeg viste et innercover fra en Roxy Music -plate til ei venninne. Hvorpå hun bemerket at folk var mye tynnere før.

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
    topline skrev:
    I tillegg gir senkning av kjønnshormoner deg dårligere potens, heller ikke helt ønskelig for de fleste.
    Unntatt for en del gifte kvinner…

En kunne snekret sammen en liten konspirasjonsterori på mindre.

Det jeg egentlig ville se var at jeg på ingen måte synes denne tråden går over støvleskaft og inn i ekstremiteten; tvert imot lærer i det minste jeg ganske så mye. At det hele i tillegg skulle være så ikke-vitenskapelig forstår jeg lite av.

V

vredensgnag

Gjest
    OAlex skrev:
    Jeg viste et innercover fra en Roxy Music -plate til ei venninne. Hvorpå hun bemerket at folk var mye tynnere før.
    I følge den samme Lustig, ca. 12,5kg - så langt mot høyere vekt har BMI-indeksen flyttet seg for alle i løpet av ca. 25 år, uten at vi er blitt tilsvarende lengre.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått i meg en porsjon med Charlottes sjoko is.

Den var helt grei i smaken den, ikke noe problem med selve smaken..god.

Mer enhetlig og kjedelig konsistens enn denne.

Den har jo litt tilsatt karamellisert spanske mandler samt litt mørkt sjokotrekk her og der.

Greier godt å kose meg med begge jeg, men jeg foretrekker nok den nederste.

Charlottes koster godt over dobbelt så mye i tillegg, så med mindre det dukker opp gode forklaringer
    på hvorfor jeg ikke bør spise ca. 100-130 gram daglig av den fra Diplom, så tror jeg at jeg fortsetter med den.

Det med fett av eller på kroppen, tror jeg neppe vil være et problem med 100gram pr. dag, så da må det være mer rent helsemesige det dreier seg om.

Mvh.KW

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Viktig å ikke bli romslig når det gjelder fruktoseholdig kost, og den nederste er det.

Det er her det butter litt for oss, fordi sukkerindustrien vil at vi skal mene sukker er sukker, og at det ikke er forskjell på fruktose og glukose, også fordi disse leveres i forbundet stand (50% av hver i HFCS, men løses enkelt opp i vår fordøyelse). Men kroppen reagerer helt forskjellig på de to - til sammenligning går fruktose relativt uavkortet rett i sideflesket, etter at den har stimulert ulike fruktoserelaterte lidelser.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fedon:

Lindberg viser til at man i Norge spiser cirka 36 kilo sukker per innbygger per år, hvilket innebærer 18 kilo glukose og 18 kilo fruktose. Det vil si cirka 50 gram av hver per dag.

- Dette er et høyt inntak og er svært skadelig, og det gjelder så vel fruktose som glukose. Høy glykemisk belastning øker risiko for overvekt, diabetes, hjertesykdom og flere kreftformer, sier han.

- Noen ”eksperter” har fremhevet de potensielle skadelige effekter som fruktose kan ha i store mengder, blant annet at den kan øke nivået av triglyserider (fettstoffer i blodet red.anm.) og insulinresistens. De har til og med foreslått at det ville vært sunnere å anvende ren glukose! Men i og med at glukose bare er halvparten så søt som fruktose ville man da måtte erstatte 50 gram fruktose per dag med 100 gram glukose og den totale glykemiske belastningen ville øke fra 59,5 til 100 per dag, mens kaloriinntaket ville øke med 50 prosent. Det er absurd!

Les også: Sukker kan gi rynker

Han mener det er viktig å heller redusere det kraftige inntaket av sukker/høy fruktose maissirup (flytende sukker, som man blant annet ser mye av i USA), for da vil man redusere både det totale inntaket av glukose, fruktose, den glykemiske belastningen og kaloriene.

- Mine råd, slik som de er presentert i mine bøker, innebærer 12 gram fruktose daglig. Brukt på denne måten har man aldri påvist skadelige effekter og det kan være til og med en rekke fordeler framfor lik mengde sukker, avslutter Fedon.

Fortsatt forvirret?

Fedon viser til den sveitsiske legen Paracelsus som for flere hundre år siden hadde dette budskapet:

- Det er dosen som gjør noe giftig. Alt kan være skadelig i høye nok mengder, inkludert vann!

Fedon Lindberg supplerer:

- Finnes det i det hele tatt noe som ikke er skadelig i store mengder?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn