Sport, sykkel og trening Den store el-sykkel tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Men igjen, elsykkel, kona sin har Boschmotor, den jeg lurer på har Yamahamotor - hvordan er kvaliteten på de?
    Jeg hadde Haibike med Yamaha og var veldig fornøyd med både sykkel og motor. Fungerte topp til bakkene i Stavanger.
    Solgte til en kollega med god samvittighet og han er også fornøyd. Skifte fra hybrid til en fulldempet stisykkel var grunn til bytte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Kona vil gjerne ha en elsykkel, men syns det er vanskelig i jungelen av nye merker en ikke har hørt om. Og det en finner av mulige kandidater, er jo gjerne utsolgt.

    Noen som har forslag til gode kandidater til rundt 30k? Gjerne unisex. Skal brukes mye på grusveier i marka, så bør gå godt i bratte motbakker :)

    -Stein Ivar
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kona vil gjerne ha en elsykkel, men syns det er vanskelig i jungelen av nye merker en ikke har hørt om. Og det en finner av mulige kandidater, er jo gjerne utsolgt.

    Noen som har forslag til gode kandidater til rundt 30k? Gjerne unisex. Skal brukes mye på grusveier i marka, så bør gå godt i bratte motbakker :)

    -Stein Ivar
    Jeg er sykkelentusiast, og har både eid og syklet på mye forskjellig, så jeg er rimelig kresen, men kostnadsbevisst,.
    Vi kjøpte et for oss ukjent merke, Raymon.
    Ser de har de inne i forskjellige modeller hos Olympia Sport i Tønsberg.
    Jeg kjøpte denne: https://www.olympiasport.no/raymon-21-tourray-e-55
    Godt utstyrt, XT på både gir og bremser.
    Også demperen som jeg egentlig ikke hadde noe tro på, har vist seg å gjøre jobben.
    En solid og stødig sykkel som har fungert like godt på både asfalt, grus og lettere stier
    Kona denne: https://www.olympiasport.no/raymon-21-cityray-e-40-blackgrey-m
    Kona har knapt syklet de siste 30 åra, men i år har det blitt mange turer. Både korte og lange.
    Navgir, personlig ville jeg ha foretrukket kjedegir., men kona er fornøyd med det så da så.
    Avslappet sittestilling.
    Har også vært med på alle underlag, og fungert helt fint.
    Jeg syklet en del på denne før jeg fikk min egen.
    Litt uvant sittestilling for meg, men sykkelen overbeviser.
    50Nm, selv med mine (mange ...) kg går det greit oppover.
     
    Sist redigert:

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er sykkelentusiast, og har både eid og syklet på mye forskjellig, så jeg er rimelig kresen, men kostnadsbevisst,.
    Vi kjøpte et for oss ukjent merke, Raymon.
    Ser de har de inne i forskjellige modeller hos Olympia Sport i Tønsberg.
    Jeg kjøpte denne: https://www.olympiasport.no/raymon-21-tourray-e-55
    Godt utstyrt, XT på både gir og bremser.
    Også demperen som jeg egentlig ikke hadde noe tro på, har vist seg å gjøre jobben.
    En solid og stødig sykkel som har fungert like godt på både asfalt, grus og lettere stier
    Kona denne: https://www.olympiasport.no/raymon-21-cityray-e-40-blackgrey-m
    Kona har knapt syklet de siste 30 åra, men i år har det blitt mange turer. Både korte og lange.
    Navgir, personlig ville jeg ha foretrukket kjedegir., men kona er fornøyd med det så da så.
    Avslappet sittestilling.
    Har også vært med på alle underlag, og fungert helt fint.
    Jeg syklet en del på denne før jeg fikk min egen.
    Litt uvant sittestilling for meg, men sykkelen overbeviser.
    50Nm, selv med mine (mange ...) kg går det greit oppover.
    Takk for svar :)

    Vi har kikket litt på denne nå: HardRocx Evolution 6.5

    1631016713426.png

    I samletesten for elsykler fra tek.no så kom denne ganske langt ned på listen over anbefalinger. Mest pga for svak motor og "medium ytelse" i bakker. Stusser litt på dette med 60NM. Hva tenker du mtp 50NM på den dere valgte?

    -Stein Ivar
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Kan anbefale Hard Rocx: https://hardrocx.no
    Både jeg og kona har hver vår, og liker spesielt de lettrullende brede dekkene som styrer svært godt på grusete skogsbilveier.
    Våre sykler har ikke demping og egner seg ikke til hardkjør i skauen, men det er demping nok i dekkene til at vanlige sykkelturer blir komfortable nok.
    Shimano drivverket har vært pålitelig nok, og er fullt mulig å tweake hvis man ønsker ulovlige hastigheter.

    Kan jo legge til at vi har Steps E8000 drivverket m/70 nm.
    Ser de variantene med det drivverket har blitt grusomt kostbare.

    Skulle jeg byttet til noe annet drivverk ville jeg sett på Yamaha, men de blir fort dyre de også.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg tror PB har rett.
    I testen er det sykler med 85Nm, og det er jo noe helt annet, så litt usikker på hva de egentlig mener her?
    Jeg opplever konas 50Nm (Yamaha) som tilstrekkelig, men det spørs jo litt hva man forventer, og hvor fort, bratt og tungt man skal opp, selvsagt.
    Ta deg en tur og prøv.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Da vi kjøpte, så ble det de syklene som kunne leveres som vi likte og som holdt seg til det budsjettet vi hadde bestemt (startet på 30, utvidet til 35, og endte med en til 36 og en til 37 .... :ROFLMAO:).

    Hard Rocx-en som @Stein Ivar kikker på ser fin ut.
    Giant har fine sykler.
    Haibike var langt oppe på lista, like så Cannondale og Trek.

    Har kikket litt rundt i dag, og med erfaringen jeg har nå, så hadde det blitt samme syklene på nytt.
    Det betyr ikke at det er riktig for andre, selvsagt.
    Men vi er fornøyde.
    :)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Må innrømme at 85Nm på våre Trek sykler er "godt å ha" en gang iblant. Når dro opp bakken til Grimsdalshytta med tunge hengere var det godt med litt ekstra kraft "der nede".
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes el-sparkesykkel er praktisk, tyvlåner sporadisk min datters sparkesykkel hvis jeg har et ærend i boligfeltet.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Tenker å kjøpe EL-sykkel for å pendle til og fra jobb med. Det er jo et godt stykke, om lag 3 mil hver vei.
    Tenker den råeste Bosch-motoren er ganske hugd i stein. Flere som er godt fornøyd med Bosch.

    Hvilken sykkel til 50 000kr ville dere valgt? Det er viktig at den er god å sykle på. Regner med at stiv ramme og tett med eiker og ikke altfor breie hjul er smart.
    Kan gjerne ha bagasjebærer. Må vel fort ha skjermer og lys om man skal sykle i regnvær. Sykle i gruslagte lysløyper blir det sikkert også.
    Hva funker? Kalkhoff ser jeg det går en del av..

    Noen med erfaring fra tråsykkelforhandlere i Oslo-området, og som har noen å anbefale?
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    6 mil om dagen - spenstig ! Da trenger du snart ikke motor... sikkert lurt å skrive hvor du bor og skal. Terrenget kan variere en del...
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Tenker å kjøpe EL-sykkel for å pendle til og fra jobb med. Det er jo et godt stykke, om lag 3 mil hver vei.
    Tenker den råeste Bosch-motoren er ganske hugd i stein. Flere som er godt fornøyd med Bosch.

    Hvilken sykkel til 50 000kr ville dere valgt? Det er viktig at den er god å sykle på. Regner med at stiv ramme og tett med eiker og ikke altfor breie hjul er smart.
    Kan gjerne ha bagasjebærer. Må vel fort ha skjermer og lys om man skal sykle i regnvær. Sykle i gruslagte lysløyper blir det sikkert også.
    Hva funker? Kalkhoff ser jeg det går en del av..

    Noen med erfaring fra tråsykkelforhandlere i Oslo-området, og som har noen å anbefale?
    Mange å velge blant. Jeg handlet hos Spinn - gjør det gjerne igjen. Ellers finnes jo Anton Sport (Sykkeldelisk), Oslo Sportslager etc.
    Sykkeldelisk er vel litt "overalt" i Osloområdet ...
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Må innrømme at 85Nm på våre Trek sykler er "godt å ha" en gang iblant. Når dro opp bakken til Grimsdalshytta med tunge hengere var det godt med litt ekstra kraft "der nede".
    Når man dro på denne greia var det helt greit med litt hjelp i de "verste" stigningene. Motor m/85Nm var da en god medhjelper ...
    IMG_8371 - Kopi.JPG
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Selv om sportsykkelistene mener at elsykkel ikke er noe sykkel, så kan man ikke være helt enig. Alt kommer an på hvor mye asistanse man velger.
    Det er nok fordi veldig mange ikke har peiling.

    Sykler selv mye sti på en elsykkel i den dyrere enden av skalaen og det er ikke noe problem å bli skikkelig sliten og samtidig tømme batteriet (625wh) i løpet av tre mil på sti. Kjører nesten alltid på emtb.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Gratulere.
    Yamaha drivverk får mye skryt, så dere blir helt sikkert fornøyd med denne.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Tenker å kjøpe EL-sykkel for å pendle til og fra jobb med. Det er jo et godt stykke, om lag 3 mil hver vei.
    Tenker den råeste Bosch-motoren er ganske hugd i stein. Flere som er godt fornøyd med Bosch.

    Hvilken sykkel til 50 000kr ville dere valgt? Det er viktig at den er god å sykle på. Regner med at stiv ramme og tett med eiker og ikke altfor breie hjul er smart.
    Kan gjerne ha bagasjebærer. Må vel fort ha skjermer og lys om man skal sykle i regnvær. Sykle i gruslagte lysløyper blir det sikkert også.
    Hva funker? Kalkhoff ser jeg det går en del av..

    Noen med erfaring fra tråsykkelforhandlere i Oslo-området, og som har noen å anbefale?
    Du får helt sikkert mye fint for 50 store, men ikke helt sikker på at det er nødvendig å betale riktig så mye.
    Jeg er svært positivt overrasket over min (Raymon tourray-e55 ) som jeg ga 37.000 for, men som nå er vesentlig rimeligere enn da jeg handlet. Ville også sett på Giant og Haibike, som var mine opprinnelige førstekandidater.
    I området 30-35 får du en solid sykkel med skjermer, bagasjebrett og lys som fikser det aller meste.
    Til og fra jobben, tur både på asfalt, grus og sti.
    Om du ender med Bosch eller Yamaha tror det jeg spiller mindre rolle.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kjenner til Ampler Bikes? Modellen Curt ser stilig ut. Jeg sykler en god del, og en av tingene jeg liker med den litt slitne GT MTBen jeg har nå er at jeg kan låse den og gå ifra den overalt, og når jeg kommer tilbake er den der fortsatt. Det kan man ikke med el sykler i by. Mye mer styr. Men kanskje denne stealth elsykkelen er et alternativ i så måte?
    Største minus er mangel på norsk forhandler (og dermed prøvesykling), og at jeg vet lite og ingenting om motoren de bruker..
    1631394588082.png
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Navmotor er vel ikke akkurat dagens standard? Dessuten virker det litt klønete å styre motoren via en app.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Navmotor er standard på litt mer kostbare sykler. Gir deg en mer naturlig sykkelfølelse.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Navmotor er standard på litt mer kostbare sykler. Gir deg en mer naturlig sykkelfølelse.
    Er vel krankmotor som er standard? Navmotor er vel mer Biltema? Noen e-racere har også motor i bakhjulsnavet for ett mer elegant utsende.Er i kranken man legger kreftene så mest naturlig at motorkraften er der.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mange dyrere sykler der man ikke har behov for maks assistanse har ofte motor i navet. I tillegg ser det bedre ut når krankhuset er klassisk og at det ikke er en stor kladd der. Landeveissykler har ofte krankjmotor med 45Nm eller så. Vi selger både Colnago og Bianchi på jobben med navmotor. Motorer fra de store merkene har sensorer som reagerer på hvordan du tråkker og justerer kraften etter det. Smoothere overganger og den begynner å dra med en gang i det man når 25km/h hvis man for eks har holdt høyere hastighet. Rimeligere navmotorer reagerer ikke like raskt. Men som med alt annet, får man som regel hva man betaler for.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Mange dyrere sykler der man ikke har behov for maks assistanse har ofte motor i navet. I tillegg ser det bedre ut når krankhuset er klassisk og at det ikke er en stor kladd der. Landeveissykler har ofte krankjmotor med 45Nm eller så. Vi selger både Colnago og Bianchi på jobben med navmotor. Motorer fra de store merkene har sensorer som reagerer på hvordan du tråkker og justerer kraften etter det. Smoothere overganger og den begynner å dra med en gang i det man når 25km/h hvis man for eks har holdt høyere hastighet. Rimeligere navmotorer reagerer ikke like raskt. Men som med alt annet, får man som regel hva man betaler for.
    Er med deg på den.Jeg følger stort sett bare med på E-MTB og der er det krankmotor som gjelder.De dyreste der koster jo 150000.- så uansett ikke aktuelt for meg. :cool:
    Hvor jobber du?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    744
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Var det bare jeg som ikke fant prisen på kit'et? Ser i utgangspunktet meget interresant ut.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Var det bare jeg som ikke fant prisen på kit'et? Ser i utgangspunktet meget interresant ut.
    Om man legger inn en forhåndsordre får man 50% avslag.

    There are four models, a Universal or Brompton in Eco or Pro, available to cover this range of bikes. Pricing is depending on location but also, don’t expect to pay full price. The full list price of Universal Eco £999/€950/$999, Universal Pro £1250/€1200/$1249, Brompton Eco £1250/€1200/$1249, and Brompton Pro £1500/€1500/$1499 is typically discounted by half if you are willing to put in a pre-order and wait.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^Tror ikke jeg ville ha puttet så veldig mange ti-øringer i det kitet der. Utdatert teknologi til en temmelig stiv pris.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    ^Tror ikke jeg ville ha puttet så veldig mange ti-øringer i det kitet der. Utdatert teknologi til en temmelig stiv pris.
    Cycling News, fra juli 2021, er ikke enige med deg. Jeg har prøvd Swytch. Fungerer utmerket og kommer til å kjøpe konverteringssett for to ulike sykler.

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Spøsmål til kunnskapsbingen: Jeg har en Eltempo Metro som jeg kjøpte for litt over fem år siden som jeg var generelt svært fornøyd med. Så i fjor skjedde det noe; da jeg var på vei hjem fra jobb smalt det helt uforvarende i motoren. Etter det gir den fra seg masse bråk og veldig lite skyv (les: i praksis ingenting). Går ut i fra at et lager eller noe annet mekanisk har skåret seg eller noe sånt, for det høres veldig ut som noe fysisk som ikke vil gå rundt.

    Anyway, jeg var innom et sykkelverksted og han mente at det fort ville koste 10-12 tusen å reparere sykkelen, dvs å bytte ut motoren med en ny én. Dette er mer enn sykkelen er verdt, så derfor lurer jeg på om det finnes noen sjapper som kan bytte ut motor billigere, om det evnt går an å kjøpe ny motor og montere selv, reparere eller i det store og hele om det finnes noen vei å unngå at sykkelen havner på dynga på. For alt utenom motoren funker prima og det er en sykkel jeg likte veldig godt. Motoren er en Bafang navmotor som er montert på bakhjulet.

    DSC_4460.jpg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Dersom det er sånn at du kan bytte hele hjulet inkl motor, er det vel en smal sak å gjøre selv. Men må du sette i gang å fjerne hver eneste eike, not so much...

     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det nærmer seg sesongstart (er sent ute..) - tror jeg skal skifte kjedet på begge syklene før vi setter avgårde på en "lengre" tur. Det er egentlig minimalt med strekk, men skifter for å være sikker...

    Blir muligens Tour de Dovre & Rallarveien som (igjen) blir sykkelferien. Kona fikk skikkelig mersmak av Rallarturen 2022, og denne gangen vi tar nok med hengere / full oppakning (så telting...) I fjor tilbakela vi turen i løpet av noen timer - morsomt det, men ønsker å ha litt mer tid til fotografering etc...

    Fra Rallarvegen 2022:

    1.JPG 2.JPG 3.jpg 4.JPG 5.JPG 6.JPG
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bytt kjede på sykkelen din når det når 0,5-0,8% slitasje.

    Fine bilder.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og sjekk at det sitter på kransen etterpå. Ikke noe værre enn et kjede som glipper på kransen om man har brukt kjedet litt for lenge. En tolk for å sjekke kjedet nå og da for slitasje betaler seg...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det nærmer seg sesongstart (er sent ute..) - tror jeg skal skifte kjedet på begge syklene før vi setter avgårde på en "lengre" tur. Det er egentlig minimalt med strekk, men skifter for å være sikker...

    Blir muligens Tour de Dovre & Rallarveien som (igjen) blir sykkelferien. Kona fikk skikkelig mersmak av Rallarturen 2022, og denne gangen vi tar nok med hengere / full oppakning (så telting...) I fjor tilbakela vi turen i løpet av noen timer - morsomt det, men ønsker å ha litt mer tid til fotografering etc...

    Fra Rallarvegen 2022:

    Vis vedlegget 895090 Vis vedlegget 895091 Vis vedlegget 895092 Vis vedlegget 895093 Vis vedlegget 895094 Vis vedlegget 895096
    Er det Trek Powerfly dere sykler på? Er dere fornøyde med disse?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn