Den store direktedrift-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Her står det 2 stk DP47 i stua, Hana SL og DL110 på disse. Mens 1 DP37 står i Skrivarstua, kommer til og kjøpe 1 DL110 eller 103 til DP37.
    F603F408-8E1D-4336-89A3-B2D8067C8421.jpeg
    0EB5AE3D-DF9A-4586-A3F9-3E07E54F84E8.jpeg
    F9FE6BD4-0B35-4D35-AAEE-12D1E0D4C193.jpeg
    F9FE6BD4-0B35-4D35-AAEE-12D1E0D4C193.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Har MI1 og MI3 stående som antakeligvis flyttes ut til Skrivarstua, synes forøvrig att disse Denon spillerene er mere en godkjent med tanke på lyden.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Fant ingen passende tråd for mitt spørsmål, så jeg fyrer av et her: Jeg har en Technics SL-150. Flott spiller, men... den er noe ujevn på hastighet (dvs. den går litt fort). Har Renset alle potmetre 2-3 ganger og vridd for harde livet. Men fortsatt går den litt for fort på 33 1/3, og en del for fort på 45. I følge forrige eier er det byttet en del kondiser, så problemet ligger nok mest sannsynlig ikke der. Er det rett og slett det at jeg ikke har renset NOK? Eller kan disse pitch-kontrollene rett og slett bli så møkkete at det ikke er rensbart?
    IMG_3457.JPG
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    I følge forrige eier er det byttet en del kondiser, så problemet ligger nok mest sannsynlig ikke der.
    Famous last words ? Har du skjema så du kan sjekke at dette er gjort uten at noenting er endret ?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Famous last words ? Har du skjema så du kan sjekke at dette er gjort uten at noenting er endret ?
    Det har jeg for så vidt ikke gjort. Ser skjema ligger på vinylengine.com. Får ta en titt der og se om verdiene stemmer :).
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Ville skiftet ut potmeterne jeg. Koster ikke all verden, og har hatt problemer med en Micro Seiki DDX1000 som tok av i lav høyde pga fart. Fikk de først renset, og problemet var borte et kvartèr før det dukket opp igjen. Tilbake til verksted og potmetere ble skiftet. Etter det null problemer. :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fant ingen passende tråd for mitt spørsmål, så jeg fyrer av et her: Jeg har en Technics SL-150. Flott spiller, men... den er noe ujevn på hastighet (dvs. den går litt fort). Har Renset alle potmetre 2-3 ganger og vridd for harde livet. Men fortsatt går den litt for fort på 33 1/3, og en del for fort på 45. I følge forrige eier er det byttet en del kondiser, så problemet ligger nok mest sannsynlig ikke der. Er det rett og slett det at jeg ikke har renset NOK? Eller kan disse pitch-kontrollene rett og slett bli så møkkete at det ikke er rensbart?
    Vis vedlegget 691464
    Hvis det ikke har hjulpet at rense trim-potmetrene, ligger feilen i din 45/off/33 omskifter. Rens den også, så skal du se :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har forrige eier byttet ALLE kondiser eller bare noen
    om siste, ville jeg byttet resten før jeg gjorde noe annet...bør gjøres likevel
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Takker for svar. Skal gå en runde med rens på hastighetsvelger. Ellers så skal jeg sjekke kretskortet og verifisere verdiene på kondiser.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Kontrollelektronikken i SL150 er vel ganske lik med SL 1500 ? Du finner servicemanual til MK1 av SL1500 på vinyl engine, og der er det en trimmer i serie med hver pitch-kontroll. Etter service burde hastigheten ha vært kontrollert og justert.

    1611347441101.png

    jf VR1 og VR2

    mvh
    KJ
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    727
    Antall liker
    472
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Noen som kjenner til Pioneer Pl 707?
    Den er nok ikke det mest ettertraktet pioneer DD spiller men virker som et bra spiller likevel og kan forsatt finnes til en grei pris. Armen ser ut til å være beregnet til mm pickuper.
     

    Vedlegg

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kontrollelektronikken i SL150 er vel ganske lik med SL 1500 ? Du finner servicemanual til MK1 av SL1500 på vinyl engine, og der er det en trimmer i serie med hver pitch-kontroll. Etter service burde hastigheten ha vært kontrollert og justert.
    jf VR1 og VR2

    mvh
    KJ
    Takk for info. Ja, 150 og 1500 er såvidt jeg har skjønt identiske spillere bortsett fra armen. 150 kom vel uten arm, mens 1500 hadde en Technics arm av en eller annen type.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bare for at skrive noget, som du sikkert ved i forvejen :D
    Rens de to trimmere på printet også. Med begge pich-controls i midten, justerer du trimmerne, til 33 & 45 er præcise.
    Spendt på å´ høre resultatet, når du får renset 33/45 omskifteren :)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Bare for at skrive noget, som du sikkert ved i forvejen :D
    Rens de to trimmere på printet også. Med begge pich-controls i midten, justerer du trimmerne, til 33 & 45 er præcise.
    Spendt på å´ høre resultatet, når du får renset 33/45 omskifteren :)
    Har prøvd å rense potmeterene på print, i tillegg til hastighetsvelger. Begge uten å gi noe positivt resultat. Men, det står en justeringsgreie mitt på print, svart i metallhus. Hva gjør den? Og er det noen justeringer der jeg bør gjøre?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Da kan det kanskje passe å starte med denne - en brand spankin' New NOS Micro Seiki DDX-1000

    - ikonet som startet konseptet med chassisfrie spillere og mulighet for flere armer samtidig!

    http://www.thevintageknob.org/micro_seiki-DDX-1000.html

    http://www.vinylengine.com/library/micro-seiki/ddx-1000.shtml


    Vis vedlegget 324964


    Kom over denne for et par år siden, betalte verdens høyeste pris og siden har alle andre brukte utgaver eskalert...​
    Kjekk spelar det der. Då eg var i militæret brukte eg mykje av permisjonane til sikling over ei slik ein som var demo i Bergen. Takkar ikkje nei om du skulle finne på å kvitte deg med han...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei Har du lakket topplata eller noe annet på denne Tecnichsen?
    Neida, den står i et helt plinth laget av avdøde Martin Brenner i Berlin (vinylista). Alt jeg har gjort er å spikke en provisorisk armbase, da Martin forlot oss før jeg skiftet til Thomas Schick arm. Topplata er av materialet Corian (® DuPont) og lakkert i farge etter kundens ønske.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Kjekk spelar det der. Då eg var i militæret brukte eg mykje av permisjonane til sikling over ei slik ein som var demo i Bergen. Takkar ikkje nei om du skulle finne på å kvitte deg med han...
    Står fortsatt her - ikke pakket ut enda... den er din for $ 3.300.00 som er hva jeg betalte for den i sin tid!

    Slenger du på ytterligere $ 1.000 så får du en NOS Micro Seiki MA-505 Silver også! Pluss armbordet AX-1 som passer til.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Står fortsatt her - ikke pakket ut enda... den er din for $ 3.300.00 som er hva jeg betalte for den i sin tid!
    Unnskyld, men hva er greia med å kjøpe ting for så og ikke pakke dem ut? :unsure::D
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd å rense potmeterene på print, i tillegg til hastighetsvelger. Begge uten å gi noe positivt resultat. Men, det står en justeringsgreie mitt på print, svart i metallhus. Hva gjør den? Og er det noen justeringer der jeg bør gjøre?
    Har hentet både MK1 & MK2 på Vinylengine, men de var ikke til meget hjelp.
    Kan du ta´ et billede af den??
    SL-150 (MK2) viser ingenting, og manual findes heller ikke på ElekroTanya :(
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har hentet både MK1 & MK2 på Vinylengine, men de var ikke til meget hjelp.
    Kan du ta´ et billede af den??
    SL-150 (MK2) viser ingenting, og manual findes heller ikke på ElekroTanya :(
    Her er et bilde av styringskortet. Rød ring rundt den justeringsgreia jeg nevnte 😃.

    Ellers har jeg gått over og sjekket verdiene på kondiser, og de skal være korrekt så vidt jeg kan se. En har 63v i stedet for 50v originalt, men det skal vel i utgangspunktet ikke ha noe å si? Eller?`Justeringsskruer VR1 og VR2 er renset og smurt opp til flere ganger. Det samme er de andre justeringsbryterne og hastighetsvelger. Tenker å ta en ekstra runde i dag, bare for å være sikker.
    E383A94C-67A2-488C-85E4-58627BEBECA5.jpeg
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Den heter vel ELM 123 i skjemaet, er en trafo og ikke noe å justere på trur eg. Reagerer hastigheten på kontrollene/trimmerne ?

    mvh
    KJ
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Den heter vel ELM 123 i skjemaet, er en trafo og ikke noe å justere på trur eg. Reagerer hastigheten på kontrollene/trimmerne ?

    mvh
    KJ
    Den er mulig å justere, men vet ikke om det har noe å bety for motorstyring.

    Hastigheten reagerer på justering. Når begge justeringsvriderne er på "minimum" (eller hva man skal si) går den rundt 33,6-7-ish. Men lavere kommer den ikke.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Da tipper jeg du har for høy spenning et sted eller tre i kretsen. Det står angitt referansespenninger i kretsskjemaet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @Jan_I hvordan står det forresten til med din SP10, den i så vakkert grått stein-plinth?
    (som i post #30)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    @Jan_I hvordan står det forresten til med din SP10, den i så vakkert grått stein-plinth?
    (som i post #30)
    Den er oppe å går i flott driv. Har nå samme arm, men en Rohman pickup. Det er forresten IKKE steinplinth.
    Men et (2)stykke/r av en benkeplate med et rådyrt gummimateriale mellom ( et slik matriale som skal dempe vibrasjoner i industrien)
    Har faktisk planer om å skifte arm på den, så en får se hva som skjer
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den er mulig å justere, men vet ikke om det har noe å bety for motorstyring.

    Hastigheten reagerer på justering. Når begge justeringsvriderne er på "minimum" (eller hva man skal si) går den rundt 33,6-7-ish. Men lavere kommer den ikke.
    Endelig ikke justere i den. Den er medvirkende til din oscillatorfrekvens, og disse ændrer sig typisk aldrig.
    Den eneste rigtige måde er at finde den originale justeringsprocedure, og ta´ den slavisk. Derefter finde evt. feil.
    Jeg finder den bare ikke :(
    EDIT: Som KJ også skriver (og min erfaring), de gamle zenerdioderne begynder nu at blive ustabile. Også check for "sorte" ben på transistorer (korrosion).
    De gamle transistorer (specielt Hitachi 2SC458) havde det med at korrodere op igennem huset og ødelægge chip´en.
    Du skal måske "læne" dig op ad en af de kompetente på HFS og høre, om en eller anden har lyst :)
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.675
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Her er et bilde av styringskortet. Rød ring rundt den justeringsgreia jeg nevnte 😃.

    Ellers har jeg gått over og sjekket verdiene på kondiser, og de skal være korrekt så vidt jeg kan se. En har 63v i stedet for 50v originalt, men det skal vel i utgangspunktet ikke ha noe å si? Eller?`Justeringsskruer VR1 og VR2 er renset og smurt opp til flere ganger. Det samme er de andre justeringsbryterne og hastighetsvelger. Tenker å ta en ekstra runde i dag, bare for å være sikker.
    Vis vedlegget 692423
    VR1 og VR2 ser ut til å stå i max stilling. Prøv å sette dei i midtstilling og test så justering på panelet.

    Peder
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Endelig ikke justere i den. Den er medvirkende til din oscillatorfrekvens, og disse ændrer sig typisk aldrig.
    Den eneste rigtige måde er at finde den originale justeringsprocedure, og ta´ den slavisk. Derefter finde evt. feil.
    Jeg finder den bare ikke :(
    EDIT: Som KJ også skriver (og min erfaring), de gamle zenerdioderne begynder nu at blive ustabile. Også check for "sorte" ben på transistorer (korrosion).
    De gamle transistorer (specielt Hitachi 2SC458) havde det med at korrodere op igennem huset og ødelægge chip´en.
    Du skal måske "læne" dig op ad en af de kompetente på HFS og høre, om en eller anden har lyst :)
    Takk for tilbakemeldinger! Om du finner justeringsprosedyren, gi gjerne beskjed :). Ellers har jeg bestilt nye kondensatorer og transistorer til denne og kommer til å bytte rund baut. Mistenker det er noen transistorer som begynner å merke alderen, og tar en full service på kortet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Den er oppe å går i flott driv. Har nå samme arm, men en Rohman pickup. Det er forresten IKKE steinplinth.
    Men et (2)stykke/r av en benkeplate med et rådyrt gummimateriale mellom ( et slik matriale som skal dempe vibrasjoner i industrien)
    Har faktisk planer om å skifte arm på den, så en får se hva som skjer
    Er det originalversjonen SH-10B3? I så fall skal du få eit godt tips til å modde...
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SH-10B3 er vel det originale plinthet som fulgte med disse??
    Hvis du leser hele innlegget mitt, så er dette DIY
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn