Den store direktedrift-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rolv-Karsten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2007
    Innlegg
    82
    Antall liker
    7
    Mitchell A. Cotter B1

    Her er en gammel sak med Denon DP6000 motor. Og den på bildet har en Fidelity Research FR66-S arm med BA-60 base (on-the-fly VTA justering mulig). Cotter er en av gutta, kanskje "gutten" bak AR-XA spilleren.
    Cotter B1 er stygg som juling, spesielt når vinylen slipper i hjørnene som på denne.
    Jeg hadde egentlig tenkt å legge ut et bilde av den stilige Win Labs spilleren, men den er jo remdrevet, jeg blandet. Derfor Cotter.

    /RK
     

    Vedlegg

    Rolv-Karsten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2007
    Innlegg
    82
    Antall liker
    7
    Hva finnes av direktedrevne spiller i dag (år 2016)?
    Det har kommet/kommer endel tyngre japanske nå, Pioneer og Technics bl.a.
    Inntrykket mitt etter now googling er at mye er laget av Hanpin - også Pioneer?
    Hvordan står gamle japanske drivverk fra 70/80 tallet seg mot nye Audio-Technica, Pioneer, Onkyo, Stanton etc?
    Og finnes det overhodet noen drivverk av ny dato som kommer uten arm slik at man kan benytte f.eks. en SME V?
    Må jeg vente til en TT-101 dukker opp?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.153
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    1
    Mye ser ut til å være Hanpin konstruksjoner, inkl AT, Denon (jubileumsmodellen), og Onkyo, samt «alle» techincskopieene

    Et hederlig unntak er den nye SL1200 fra Technics, som framstår som en «genuin» og meget kompetent konstruksjon.

    En kanskje noe oversett kandidat er Grand Prix audio : Product Overview | Grand Prix Audio - men gratis er den vel neppe ...

    Teres Audio Project produserte også en direktedrevet sak for «noen» år siden, mulig det bare blei med prototypen.

    Jeg innbilte meg at VPI jobbet med en direktedrevet spiller men det er muligens bare innbillingen eller ei forveksling med noe annet.

    Derutover tror jeg det stort sett blir mer fiin gamme årgang fra 70-80 tallet

    mvh
    KJ
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Den blå cotter med FR og B60 hadde jeg..
     

    Rolv-Karsten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2007
    Innlegg
    82
    Antall liker
    7
    Mye ser ut til å være Hanpin konstruksjoner, inkl AT, Denon (jubileumsmodellen), og Onkyo, samt «alle» techincskopieene

    Et hederlig unntak er den nye SL1200 fra Technics, som framstår som en «genuin» og meget kompetent konstruksjon.

    En kanskje noe oversett kandidat er Grand Prix audio : Product Overview | Grand Prix Audio - men gratis er den vel neppe ...

    Teres Audio Project produserte også en direktedrevet sak for «noen» år siden, mulig det bare blei med prototypen.

    Jeg innbilte meg at VPI jobbet med en direktedrevet spiller men det er muligens bare innbillingen eller ei forveksling med noe annet.

    Derutover tror jeg det stort sett blir mer fiin gamme årgang fra 70-80 tallet

    mvh
    KJ
    Hmmm. Nå kan det jo tenkes at Technics etterhvert kommer uten arm også.

    Men hvordan er disse Hanpin konstruksjonene? Elektronikken bør det ikke koste mye å gjøre ordentlig, men motor og mekanikk er noe annet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer litt på det samme. Har ikke sett noe særlig med brukererfaringer med den nye fra Audio Technica som bl.a. Moiz selger. Det er jo en tiltalende spiller som har fått svært god kritikk i What Hifi, men fortsatt har jeg tilgode å finne ut hva folket her på sentralen mener. Sett bort fra et tilfelle av en spiller som hadde en produksjonsfeil.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.782
    Torget vurderinger
    23
    Utrolig stilfull og flott finish i tillegg! Godt jobba. SlukApprobert.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Og en tidlig Airtangent prototype bakpå
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Direktedrift linja mi, et vakkert skue synes jeg. Vakre disse gamle japanske spillerne, noe med de som jeg ikke kan helt forklare.
    Den minste bukken bruse står nå reiseklar, så jeg får finne noe annet direkte å sette i dens plass. Marantz 6300 hadde vært flott.
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^ HTE, 1210 og Pioneer?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    La oss nå håpe at disse Hitachiene forblir under radarn, fine spillere
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Min ser sånn ut:



    40 år og "still going strong". Bildet er hentet fra nettet. Min er strøken - ser ut, og spiller som ny.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.782
    Torget vurderinger
    23
    Ja, maken til en jeg hadde på en Technics SL110 en gang. Fin sak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, Grace 707 mk2. Jeg har nettopp satt på en Shure M97xE. Den burde passe bra i armen. Lyder OK så langt.

    PS: Jeg burde vel ta et bilde av min. Bildet jeg la ut er tatt fra nettet, og den spilleren ser temmelig sliten ut. Min er helt strøken - den ser ut som ny. Ingen merker eller noen tegn på slitasje.
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Fantastisk fin tråd! Hold liv i den folkens:)

    Den ultimate Technics SP-10?
    Technics Sp10Mk3 NGS Paramount Direct Drive







    Motor og senterleie





    Tallerken overside



    Tallerken underside





    Kostbare greier, men står i voldsom kontrast til det meste av dagens overprisede ræl.



    In comparison to its predecessor, the SP10Mk2, the drive itself sees its weight doubled from 9,5kg to 18kg. More precisely : the platter of the SP10 MK3 weighs as much as the entire MK2 drive. The SP-10MK3 is mechanically based on Technics' SP-02M cutting lathe.

    Starting torque of this new ultra-low speed brushless DC motor allows a 16kg/cm spec - twice as much as that of the 1975 SP-10MK2 and... sixteen times as much as the original 1969 SP-10 !
    This means a full speed ahead in 30° of a full rotation or 0,25s.

    The inertia moment of the 10kg platter is of 1,1 ton/cm2... The platter has a 1,5cm copper alloy core (inner platter), supported by a diecast aluminium outer platter.
    1,1 ton/cm2 is, btw, the equivalent of 1000 tonearms all tracking at 2g.

    The power supply houses a very beefy and resin cast transformer (inside) and the speed and start/stop controls plus the ± 9,9% pitch control in 0,1% steps (outside). The boosted signal-to-noise ratio reaches 92db.

    The EIAJ changed its DIN B measurement method in 1981 to "better measure what the ear hears".
    This had the effect of raising signal-to-noise ratio by about 20dB, whatever was measured."

    Motor: brushless DC motor, electronic rectification, quartz-controlled phase-locked servo circuit
    Plater: 320mm, 10kg copper/aluminium
    Speeds: 33, 45 and 78rpm
    Pitch control: 20%
    Starting torque: 16kg-cm
    Build up time: 0.25s to 33rpm
    Braking time: 0.3s from 33rpm
    Speed fluctuation by load changes: 0% within 10kg-cm
    Wow and flutter: 0.015% WRMS (JIS C5521)
    Rumble: -92dB (IEC 98A weighted)
    Dimensions: 369 x 113 x 369mm
    Weight: 18kg net

    Technics SP10Mk3 NGS by Artisan Fidelity

    Transcending Boundaries....


    Overview / Specifications:

    Primary Motor Drive - Technics SP10Mk3 Brushless DC Motor
    External Logic Controller - Technics SP10Mk3 Factory unit / serviced / 2 year warranty
    Interface Module - On/Off and 33/45/78rpm selector switch and Ground post
    Proprietary Heat treated / aged Aircraft Aluminum Exoskeleton plinth design, constrained layer damped Panzerholz and advanced Copolymer composite infrastructure.
    Bearing Drain - Active type using integrated Stillpoints technology
    Finish - Black Micro Suede (Colors optional)
    Dimensions - 628 x 528 x 153 mm
    Instrument Weight - 105 kgs. / 232 lbs.
    Platter Mat - High Purity Copper based alloy precision CNC milled (Replaces factory Technics stock rubber mat)
    Armboards - German Panzerholz, Stainless Steel and Marine Brass optional, accomodates - (2/ea.) 9"-12" effective length tonearms including tangential and fixed bearing types.

    Please note: Each Technics Sp10Mk3 NGS model is individually fabricated to order, please contact us directly for production lead times, donor motors are available and in stock.

    Christopher Thornton
    Artisan Fidelity
    Hand Crafted Analog Designs
    www.artisanfidelity.com
    info@artisanfidelity.com
    219.933.8115
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.013
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Grace 707 mk2. Jeg har nettopp satt på en Shure M97xE. Den burde passe bra i armen. Lyder OK så langt.

    PS: Jeg burde vel ta et bilde av min. Bildet jeg la ut er tatt fra nettet, og den spilleren ser temmelig sliten ut. Min er helt strøken - den ser ut som ny. Ingen merker eller noen tegn på slitasje.
    Ja, ta gjerne et bilde av din Otare!

    Etter en Lenco L78 og en Akai AP206 var dette min første "seriøse" kvern, en Kenwood KD600 med Grace G707-arm.

    - og i dag er det en Lenco L78 folket sikler etter.......

    ShineySmileysGrin.jpg


    / Morten
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Min første spiller var også en Lenco L78. :)
    Deretter en Dual CS-601 før jeg kjøpte denne Kenwooden.
    Legger ved et bilde av Dualen, selv om den er remdrevet, siden mange har lagt ut bilder av Lenco, men har ikke sett en 601 på Hifisentralenr enda.


    Så min reise har vært fra mellomhjul, via remdrift til direktedrift. Og den stopper nok der. Det er ingen ny vinylspiller i min framtid. Kenwooden står der og vil sikkert bli brukt innimellom, men her er det CD som gjelder. Mye mer praktisk, og selv om Kenwooden spiller fint hører ikke jeg noen vesentlig forbedring fra CD. Det lyder anderledes, men ikke bedre.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Sånn ser det ut i kjelleren her:


    Så var det dette med å rotere bilder da. Eller rettere sagt - bildet var riktig da det ble lagt inn, men serveren snur bildet. Hvordan kan man unngå det?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Bilder er et evig tema her. Noen snur dem på sekunder, men ingen har til nå vært villig til å fortelle hvordan.... Min metode er å ta inn I bildet telefonens bildeeditor og gjøre en liten forandring og lagre bildet. Da retter det seg. Da har du plutselig to bilder I kommentaren og må inn I Avansert modus for å slette det overflødige.

    Andre fremgangsmåter mottas med takk, kudos og eikeløv. :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.013
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Stilig oppsett otare! Dette spiller, hadde vært gøy og høre. :)
    Og så den evighetsmaskinen på toppen da gitt...


    00.IMG_1474.jpg


    Lagret bildet, åpnet det i Office Picture manager og snudde det der.
    Beskjærte litt og øket kontrast en smule i samme slengen.
    Lagret endringene og voila.

    / Morten
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Men hvorfor roterer serveren bildet når det legges ut? Originalen har riktig rotasjon. Så det som skjer er at jeg legger ut bildet, og serveren roterer det 90° før det legges ut på siden. Deretter henter du bildet fra serveren og roterer det en gang til, og da blir det riktig? Så serveren snur bildet 90°, slik at for at det skal bli riktig må originalen legges ut rotert 90°? Ulogisk.
    Når jeg roterer originalen 90° til høyre vises den rotert 90° mot høyre.
    Så når jeg legger ut originalen roterer serveren den 90° mot venstre, men hvis jeg roterer bildet 90° mot høyre før jeg legger det ut, roterer serveren det ikke, men legger det ut rotert 90° mot høyre. Hvor er logikken?

    Uansett - det spiller i hvert fall bra :)
    Signalet fra Kenwooden går rett inn i et rørbestykket MM-trinn i C-J et2 og videre til en transistor C-J (MF2250 - 2*120 W). Høyttalerne er SF Guarneri Memento.
    CD-spiller: SONY XA5400ES
    DAC (vises ikke på bildet) : Abrahamsen V6.0
    Atacama rack.
    Ingen esoterisk kabling.
    Streamer via en AppleTV når det er ønskelig.

    Rimelig fornøyd. Ingen utskiftninger i sikte. Nå bare spiller jeg musikk.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.013
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fullstendig feil person til å svare på det otare, da mine datakunnskaper knapt nok kan kalles dårlige,
    de er verre enn det....

    Rent praktisk har jeg registrert at problemet blir borte dersom jeg behandler bildet, altså ikke bare snur det,
    men som jeg gjorde med ditt; beskjærte det litt mm.

    Innbiller meg at "kodingen" til bildefilen da også forandrer seg, og at det da forblir orientert slik det er når jeg lagrer det.
    Det er som sagt kun fantasifull gjetting fra min side, jeg aner ikke hva jeg prøver og snakke om engang. :cool:

    Det viktigste er dog at din KD500 har riktig rotasjon.....

    ShineySmileysGrin.jpg


    / Morten

    PS Har samme platestrammer, Pickering Red Dot, fine de! DS

    00.pickering red dot.jpg
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fullstendig feil person til å svare på det otare, da mine datakunnskaper knapt nok kan kalles dårlige,
    de er verre enn det....

    Rent praktisk har jeg registrert at problemet blir borte dersom jeg behandler bildet, altså ikke bare snur det,
    men som jeg gjorde med ditt; beskjærte det litt mm.

    Innbiller meg at "kodingen" til bildefilen da også forandrer seg, og at det da forblir orientert slik det er når jeg lagrer det.
    Det er som sagt kun fantasifull gjetting fra min side, jeg aner ikke hva jeg prøver og snakke om engang. :cool:

    Det viktigste er dog at din KD500 har riktig rotasjon.....

    Vis vedlegget 405100

    / Morten
    Jeg har akkurat samme erfaring. Bruker du mobil ta bildet inn I redigeringprogrammet. Gjør et eller annet, skarping, beskjæring e.l. lagre og dermed kommer det rett vei. 8)
     

    Plodder57

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    46
    Hatt en kasse med LP'er i boden i 20 år og ment at de nok ble der. Fikk plutselig lyst på en billig platespiller og fant en Onkyo 1057f på Finn for 900. Kom med en Ortofon FF 15 OE. Alt virker ! Låter veldig mye bedre enn jeg hadde tenkt det kunne.

     

    olato

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    14
    JVC QL-F6

    Min restaurerte JVC QL-F6.
    Hvit-Lakkert. Fylt innvending med plastelina. Veier nå ca 20kg.
    Oppgradert wiring.
    Platform: Sandwich av 2x22mm MDF med Spikes.

    Fra Vinyl Engine:
    Although far less remembered than the QL-10 or QL-7, the QL-F6 has about the same motor structure as the former, the same specs as the latter - and, in spots, even surpasses both !

    Bi-directional servo as in the QL-10 (and the TT-101 and TT-801), Coreless DC servomotor (as in the QL-10), continuously variable Q oil-damping for both horizontal and vertical planes, diecast aluminium cabinet, non-resonant "High-Density Pararesonance" compound frame and non-resonant "NR" one-piece headshell.
    And cute pitch control with backlit needle meter à la Pioneer PLC-590.

    Bi-directional servo works with a push-pull amplifier in the drive circuit : two currents are generated in each motor drive coil, one pushing and one pulling the rotor.
    The result is less overshoot in speed correction, 50% increase in efficiency, 40% increase in torque and the remedy to coreless' motors lower efficiency and lower torque capability... See the JVC TT-101 page for more details.

    Vertical damping is set with the perpendicular dial, horizontal damping with the top dial.
    The oil is sealed inside the support column to avoid oil splashes or the need for oil replenishing.
    Both dials can be set to 0 for no damping at all.
     

    Vedlegg

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg innbilte meg at VPI jobbet med en direktedrevet spiller men det er muligens bare innbillingen eller ei forveksling med noe annet.
    VPI har laget en DD-spiller. Koster 30 000 dollar...
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har du testet den interne riaa'en B? Hva synes du om den I så fall? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn