Den siste kabeltråden

Føler du kabler gir signifikante lydforskjeller

  • Ja

    Stemmer: 47 31.1%
  • Nei

    Stemmer: 104 68.9%

  • Totalt antall stemmer
    151
  • Avstemningen er stengt .
Status
Stengt for ytterligere svar.

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Siden vi er gjeng som er over gjennomsnittet opptatt av lyd og kabler er et gjengangstema blant oss. Kunne det vært mulig for oss å samarbeide om å skape noen harde data på hvor viktig denne komponenten er for et lykket resultat? Vi vet jo at man er delt på validiteten av feks blindtest og at man har varierende grad av teknisk forståelse. Men tenkte at med litt godvilje fra deltagerne kunne vi kanskje funnet en form for statistisk sannsynlighet for at kabler er essensielt for det endelige resultatet.

Nå vet jeg at det er mange forbehold og aproposer. Pris, hvilke type kabler man snakker om, i det heletatt en mengde nyanser vi kan småkjekle om. Men la oss gjøre det enkelt og som sagt legge godviljen til og begynne med et enkelt "for og i mot". Jeg vet at ordlyden på spørsmålet kan diskuteres og at begge sider sikkert har forbehold og føler at de ikke kan svare så binært, men jeg prøver likevel under den forutsetning at alle som har vært på HFS en liten stund skjønner hva jeg er ute etter.🤞

Igjen, det er nesten umulig å formulere et spørsmål som ikke åpner for forbehold. Ta den nyanserte debatten med deg selv og prøv å ta et valg.

mvh
Tosken den naive optimist
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg var fylt med optimisme og tro på mitt medmenneske, når jeg våknet i dag! ❤
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
så hører ikke dama mi forskjell på en klokkeradio til 200,- kjøpt på biltema og en kino på noen mill
Kommer ikke frem om du er gift, men om du er...

 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
At kabler er essensielt, som du spør om, er det vel liten tvil om. Det spiller vel heller dårlig uten;-)

Men at kabler utgjør en forskjell så stor at man blir svært fornøyd med lyden med den ene kabelen og svært misfornøyd med den andre kabelen...tror ikke det.

Kjipe kabler fra Biltema og Clas gir meg imidlertid en såpass dårlig følelse at jeg uansett ender med å bruke noen flere kroner enn strengt tatt nødvendig på dette. Men uansett ikke veldig mye penger brukt på kabler for egen del.

Men det har trolig lite med lyd å gjøre, men hva spiller det for rolle om roen ikke senker seg med billigkablene? Hele følelsesregisteret er tilstede, også ved lytting.

Ser det for jævlig ut låter det tilsvarende for meg, men jeg ser jo en del bilder av anlegg så jeg skjønner jo at dette oppleves svært ulikt rundt om.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Kommer ikke frem om du er gift, men om du er...

Gift er vel noe man tar og ikke noe man blir?
Har vært sammen med henne/dama (fortsatt nåværende) lengre enn de fleste komponenter jeg har stående, men tror høyttaler kablene har vært i mitt eie lengre faktisk.
Grunnen til at jeg ikke har byttet kabel enda? Den ser fortsatt fin ut i kobberet, solide terminaler som også fortsatt ser fine ut, kobberprisen på råvare har økt mye siden (2-3 dobling) og bruktavansen har økt enda mer i tillegg til magiprisene har vært mersom astronomiske så prisene er bare helt idiotiske og de jeg har er garantert bedre enn hva som helst annet.

Også er det så mye styr å bytte kabel da mann, enklere å heller bare bytte høyttalere!!
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
568
Antall liker
675
Det blir vel den siste i form av den nyeste kabeltråden i skrivende stund, tenker jeg. ;)

Det som er litt spesielt med temaet i denne er vel at den verken provoserer de kabeltroende eller de med mer vitenskapelig kunnskap om kabler. (selv om den vel også virker polariserende...)
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
759
Sted
Ulsteinvik
Jeg stemte nei selv om jeg har hørt forskjeller på kabler i mitt eget oppsett. Mine tanker rundt dette er at jeg kjenner mitt anlegg veldig godt og når jeg f.eks bytter ut min Naim NACA5-høyttalerkabel med en Chord Sarum (like lengder) så hører jeg forskjellen ganske lett. Jeg tror neppe min samboer ville ha hørt noen forskjell, og kanskje det er mange hifi-entusiaster som heller ikke ville ha hørt en forskjell. Hjemme hos meg, i mitt oppsett. Fem meter med et par Chord Sarum T koster nå 85.000 kroner. Kanskje jeg kan finne en brukt for halve prisen. Jeg tror jeg har betalt 2-3.000 kroner for min brukte NACA5. La oss for enkelhets skyld si at jeg må bruke 40.000 kroner for å bytte. Jeg syns ikke det er verdt det. Jeg er nå 44 år. Om jeg hører forskjell på samme kabler om 20 år så kanskje jeg syns forskjellen er verdt det da. Når jeg testet ut Sarum var det nemlig noe som hendte i de høyeste frekvensene. Og kanskje aldrende ører setter ekstra stor pris på det?

Det er også lett å la seg rive litt med når en leser om folk sine erfaringer på forum. Jeg har gjort mine egne erfaringer og slik jeg ser det er det mer interessant å teste i eget oppsett enn å avfeie ting som tull og tøys. Spesielt fordi det ikke lar seg måle. Om noe lar seg observere, men ikke måle, betyr vel ikke det nødvendigvis at målingene er riktige? Det logiske, slik som jeg ser det, ville jo være å stille seg spørsmålet om målingene fanger opp alt.

Jeg syns generelt sett at boutique-kabler er for dyrt i forhold til det de gjør med lyden og bruker for det meste Naim sine kabler som følger med produktene. Så har jeg kjøpt noen kabler til hodetelefoner fra Custom Cans i England til rundt 1500 kr. Siden jeg bodde i Tyskland på kjøpsøyeblikket var jeg så heldig å ikke betale mva eller importavgift på de.

I mitt oppsett har jeg fått en solid forbedring ved å få anlegget på egen kurs. I alle fall tror jeg det. Det er jo vanskelig å vite 100% sikkert, men for meg, hjemme i min egen stue, er det tross alt min egen opplevelse som betyr noe.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.577
Antall liker
35.547
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg faller både for fristelser og for utseende, jeg er et meget svakt menneske. Det siste året har jeg brukt sikkert 10k på kabler alt fra usb til høyttalekabler. Hører jeg forskjell? - Tvilsomt. Ser jeg forskjell? - Utvilsomt.... Jeg synes for min del at utseende og at det "henger i hop" har en del å si.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
"Føler du kabler gir signifikante lydforskjeller".......

Nei, hører signifikant forskjell og det gir en god følelse, men ikke mer enn at
kabelvalget står nederst på prioriteringslisten uansett pris pr. meter.

Deltar gjerne på kabeltesting hvis/når det arrangeres (y)
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
349
Antall liker
146
"Føler du kabler gir signifikante lydforskjeller".......

Nei, hører signifikant forskjell og det gir en god følelse, men ikke mer enn at
kabelvalget står nederst på prioriteringslisten uansett pris pr. meter.

Deltar gjerne på kabeltesting hvis/når det arrangeres (y)
Du skriver signifikant, altså et statistisk udtryk. Har du bevist en signifikant forskel i blindtest, eller syntes du bare det lyder mere overbevisende end at skrive "jeg syntes jeg mærker"....?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Nei, hører signifikant forskjell og det gir en god følelse, men ikke mer enn at
kabelvalget står nederst på prioriteringslisten uansett pris pr. meter.
Ja, jeg regner jo med at noen, slik som du, misforstår poenget. Men greit, får håpe du svarte ja, eller så får jeg bare notere det som avvik.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det som er litt spesielt med temaet i denne er vel at den verken provoserer de kabeltroende eller de med mer vitenskapelig kunnskap om kabler. (selv om den vel også virker polariserende...)
Resultatet av undersøkelsen vil antyde hvor sannsynlig det er at kabler er essensielt for lydopplevelsen. Foreløpig virker det som at sjansen er rundt 20-25%.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.222
Antall liker
2.734
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Som hi fier og diyer har jeg alltid vært mer inntressert i topologiene som jeg synes fremhever det ekstra .
Jeg har alltid tidligere fornektet kabel hysteria " annet enn at jeg fant ut at jeg likte kobber kabel best som single strand eller few strand " i fet og ss utstyr ,, både som HT og signal kabel ,,,feks som anerkjent mic kabel xlr.

På ett senere stadie har jeg funnet " at ulike komponenter favoriserer viss kabel ,,, sånn for helheten sin del lyd messig
Så da når sølv kablene på fet ampliferne ble helt uten bass og mye emphasis på høyfrekvensen , De ble en fullstendig killer i ett rør preamp / d amp oppsett med både bass og finesse .

Seinere kom jeg og tilfeldig over cardas clear og på stero power ampene blir de bare værenede ,,,
Nå jeg ser noen sier hverken ser eller hører forsjell ?

Jeg kjøpte i sin tid en relativt dyr sølv HDMI kabel til daccen ,,, og dere vet man skal jo heller ikke høre forsjell på dem .Jeg endte til sist lykkelig opp med en kopper hdmi .

Helt tilfeldig får jeg bruk for en lengre hdmi til samsungen kjøpt på billig salg , Jeg hadde ikke noe krav om definition ,, men imponerende bilde skarphet kom med sølv kabelen : )+


Svaret må bli JA
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.560
Antall liker
5.132
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Resultatet av undersøkelsen vil antyde hvor sannsynlig det er at kabler er essensielt for lydopplevelsen. Foreløpig virker det som at sjansen er rundt 20-25%.
Vil ikke svaret snarere vise om (sannsynligvis at) det er et betydelig antall kabelfornektere som dominerer på HFS med svært sterkt behov for å "vinne" debatten?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.560
Antall liker
5.132
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Åja, du tenker på de få som fortsatt gidder å debattere temaet her og ikke er i din leir. Det forklarer mye.
Spurte fordi mine erfaringer gjennom en årrekke som hifiskribent for en del år siden, er noe helt annet. Jeg og andre i redaksjonen(e) gjennomførte og deltok i i hundrevis av kabeltester - inkludert mange blindtester. Det var ofte noe av det morsomste og alle elsket når en "giant killer" dukket opp. Det var selvsagt uenighet om hvilke forskjeller som var viktige/gode/store etc. men at det ikke skulle eksistere forskjeller er en problemstilling jeg utelukkende har sett blant en del av "miljøet" her på HFS.
Jeg møtte også i løpet av de årene et imponerende antall svært teknisk kompetente (også gjennom teknisk utdanning og yrke) entusiaster som gikk opp i alle deler av fantastiske anlegg, herunder kabler.

Avvik fra "normalen" finner man jo i begge leire, men jeg tror ikke HFS representerer noe som helst som ligner et gjennomsnitt blant hifientusiaster.
Selv innenfor HFS, synes det tydelig at et stort antall av de som spiller på de feteste anleggene og har best referansegrunnlag, holder hodet lavt når kabler dukker opp som tema. Sikkert klokt og noe man burde vurdere selv.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.560
Antall liker
5.132
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Trakasseringen av de som vektlegger lydige kabelforskjeller er det mest usympatiske ved hele Hifisentralen.
Er så enig. Det er en liten del av HFS som overskygger utrolig mye fint.
Jeg lurer på om de samme folkene opptrer på samme måte mot folk rundt seg utenfor internett...

Men tilbake til tema: Jeg er så overbevist om at det er forskjeller, at jeg finner det nesten surrealistisk at man diskuterer OM det er det.
Om det oppleves som signifikant nok for egne preferanser derimot, er absolutt en relevant diskusjon. Der har hver og en sin smerteterskel som styres av alt fra hørsel, kombinasjoner av komponenter, økonomi og what not.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.129
Antall liker
17.130
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har et svært avslappet forhold til kabler. I de fleste tilfeller har jeg aldri hørt forskjell. En gang testet jeg noen høyttaler kabler hvor jeg hørte en liten forskjell. Men jeg var så skeptisk at jeg var ganske bestemt på at var kun innbilning. Jeg tok 3 målinger med mine kabler og tok gjennomsnitt. Gjorde det samme med det andre kablene. Mic og alt stod urørt på samme sted. Målingene viste en forskjell i de øvre frekvensene.( nei, jeg har ikke målingen nå, så det er vel som å bevise at Jesus gikk på vannet)

Jeg fniser litt i skjegget at det noen hevder av de som hevder de får en oktav ekstra i bassen av å bytte kabler. Men at noen opplever små forskjeller har jeg ingen problemer med. Tror ikke det handler om dyre vs rimelige kabler. Men kabelens egenskaper.

Pokker. Jeg skulle holde meg unna kabel diskusjonene. Men dette er jo den siste, så jeg klarte ikke å holde pølsefingrene unna tastaturet. Jeg er en kabelskeptiker som allikevel kan akseptere marginale forskjeller. For meg, er forskjellene for små til at jeg gidder. Takk for meg. Da skal jeg forsette dagen som fyllesyk😝

PS.. gidder ikke å stemme. Vil ikke la min naive opplevelse påvirke resultatet.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Vil ikke svaret snarere vise om (sannsynligvis at) det er et betydelig antall kabelfornektere som dominerer på HFS med svært sterkt behov for å "vinne" debatten?
Derfor ønsket jeg ingen debatt, kun at folk anonymt fikk sjanse til å vise hva de mener. Om det skulle vise seg at 80% skulle stemme ja, tror jeg at jeg vill revurdere min posisjon og aktivt gjøre noen nye forsøk.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hadde du droppa signifikant hadde det vært lettere for min del. Forskjeller er der, men i de fleste tilfeller ikke signifikant.

Hvis jeg har forstått signifikant da….
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hadde du droppa signifikant hadde det vært lettere for min del. Forskjeller er der, men i de fleste tilfeller ikke signifikant.

Hvis jeg har forstått signifikant da….
Signifikant betyr jo at valg av kabler betyr noe for din opplevelse.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.528
Antall liker
15.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg skal ikke begi meg ut på en diskusjon om kabler, men mer om å gjøre seg riktig forstått. Hvis en leser noen av kabeldebattene så ken en ane mange små misforståelser p.g.a dårlig forklaring i sine argumenter. F.eks så stilles det spørsmål om det er forskjell på lydgjengivelse på div. kabler. Spørsmålet mener jeg mangler er, i forhold til hva? Menes det at kabler kan utgjøre like store forskjeller som f.eks. forsterker eller høyttaler bytte? Så når det brukes ord som store og signifikante forskjeller så kan mottaker lett bli ledet til å tro at det utgjør like stor forskjell som bytte av forsterker eller høyttalere!

Jeg velger å lese det slik at når folk skriver store og signifikante forskjeller på kabler så snakker vi om det lille ”kabeluniverset" der store og signifikante forskjeller ikke nødvendigvis betyr så store forskjeller i forhold til f.eks. det å bytte forsterker eller høyttalere.

Så er det noe som heter at kommunikasjon skjer på mottakers premisser;)
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.000
Antall liker
11.400
Sted
Ytterst i havgapet...
Det som er litt "morsomt" med kabeldiskusjonene er at det med nesten 100% sikkerhet at de dyreste kablene låter best... samt at i den grad det faktisk er en forskjell, så er det alltid til det bedre....
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.232
Antall liker
4.650
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Har ikke opplevd noen endringer hos meg som har satt i gang et ønske om å kjøpe nye kabler, samtidig har jeg som tidligere nevnt i en annen tråd hørt ganske stor forskjell hos et par kamerater. Blir da litt vanskelig å trykke ja eller nei
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Har ikke opplevd noen endringer hos meg som har satt i gang et ønske om å kjøpe nye kabler, samtidig har jeg som tidligere nevnt i en annen tråd hørt ganske stor forskjell hos et par kamerater. Blir da litt vanskelig å trykke ja eller nei
Det var den indre diskusjonen da. Den opplevelsen du hadde hos kompisene. Følte du at denne forbedringen ville betydd noe for deg? Det er det du skal stemme.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Det som er litt "morsomt" med kabeldiskusjonene er at det med nesten 100% sikkerhet at de dyreste kablene låter best... samt at i den grad det faktisk er en forskjell, så er det alltid til det bedre....
...og slik fortsatte det i noen år. Helt til jeg ved en midlertidig omplassering koblet alt opp med rimelige skytestrenger. Hvor jeg opplevde at lydbildet falt til ro med en større helhet.

Høre forskjell ja, men er det bedre? Trolig på noe lydmateriale.

Det er litt som da jeg for 25+ år siden hørte hi-hat gjengitt troverdig over de største ProAc'ne med en norsk forsterker den gang priset til over 100k. Alt jeg forsøkte siden kom ikke nærheten. Heller ikke andre oppsett i butikker uavhenging av pris. Helt til en dag da jeg testet en 300,- T-amp på HF275 Helios. Der var hi-hat'n jeg hadde leita etter.
1693743227208.jpeg

bilde: https://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact/t_3.html
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.129
Antall liker
17.130
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg ombestemme meg. Jeg tar et valg. Tonearmskabel ville jeg trykket ja, høyttaler kabel svak tja eller kanskje ja. Signalkabler nei. Digitale kabler nei. Til sammen til det nei. Så da stemmer jeg nei, og her er underlaget mitt, sammen med det andre innlegget.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn