Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Kan du si lit mer om disse lyttetestene? Du har kjørt 1kW-forsterkere til klippegrensa i direkte sammenlikning?
    Nei. Jeg har ikke kjørt direkte lyttesammenligninger, men har man hørt Krell Master Reference som er den eneste Krell forsterkeren på 1000 watt i 8 ohm eller andre beist av denne typen, er du ikke tvil om at det er noe helt annet. Men det skulle bare mangle, Det er sjukt dyre forsterkere med en helt annen evne til å levere strøm. Hadde min NCore forsterker hatt like bra kontroll ville jeg blitt sjokkert. Jeg brukte det som et eksempel på at man ikke må se seg blind på watt oppgitt i 8 ohm siden det bare forteller en liten del av historien.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Husker ikke, var vel noe med at forholdet mellom inngangsimpedans og utgangsimpedans minst burde/skulle være 10 ganger ....
    Ja. Det er ikke noe problem på moderne utstyr der utgangsimpedansen typisk er under 100 Ohm og inngangsimpedansen er over 30k. Da har man en faktor på over 300 og man er i mål forlengst.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Husker ikke, var vel noe med at forholdet mellom inngangsimpedans og utgangsimpedans minst burde/skulle være 10 ganger ....
    For høj indgangsimpedans er ikke ønskeligt som jeg vurderer det på lyttetest. Lyden kan blive tynd og skinger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det noe galt i å forsøke å finne ut hva som gjør en forsterker magisk?
    Nei, men det bør være en forståelse for at mange foretrekker "magiske", hva nå enn det er, forsterkere fremfor forsterkere som er en ingeniør sin våte drøm.. En ensidig forklaringsmodell, basert på at en bør foretrekke gitte forsterkere basert på specs alene, er å vise liten forståelse både for potensielle kunder og markedet. Ikke alle digger aktiv drift, dsp, diverse drivere osv osv. Men trives med de har.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nei. Jeg har ikke kjørt direkte lyttesammenligninger, men har man hørt Krell Master Reference som er den eneste Krell forsterkeren på 1000 watt i 8 ohm eller andre beist av denne typen, er du ikke tvil om at det er noe helt annet. Men det skulle bare mangle, Det er sjukt dyre forsterkere med en helt annen evne til å levere strøm. Hadde min NCore forsterker hatt like bra kontroll ville jeg blitt sjokkert. Jeg brukte det som et eksempel på at man ikke må se seg blind på watt oppgitt i 8 ohm siden det bare forteller en liten del av historien.
    Så du har ikke testet en klasse D på rundt 1kW som fullfrekvent forsterker på et par høyttalere du har testet en stor klasse AB på?
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Du skriver:
    "Jeg har en NCore med 1000 watt i 4 og 8 Ohm, men lite headroom over det. Dermed vil ikke denne forsterkeren kunne yte like bra som en stor 1000 watt Krell-forsterker som dobler hele veien ned til 1 0hm"
    Hvorfor ikke?
    Hvis impedansen i lasten aldri synker under 4 Ohm er det ikke noen teknisk grunn til at en forsterker som dobler effekten ved lave impedanser skal låte bedre.
    Det som er interessant er hva som skjer med forvrengningen når man belaster forsterkeren. NCore gjør seg ikke bort her. (Og det gjør sikkert ikke Krell heller)
    Må vel si at du er litt optimistisk når du skriver en last som aldri synker under 4 Ohm. De fleste high end høyttalere faller jo under det. Og mange faller jo ned mot 1 Ohm. Da vil det plutselig ha stor betydning. Hi Fi News benytter også det de kaller dynamisk power måling som viser til det dynamiske overskuddet i forsterkeren. Jeg er ikke ingeniør, men regner med at Paul Miller i Hi Fi News måler på denne måten fordi det gir et bedre bildet på hvordan forsterkeren fungerer i det virkelige liv.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så en "magisk" forsterker er en forsterker som mislikes av en ingeniør?
    Gidder jeg ikke svare på en gang. Takhøyden her inne er lik NULL. Så sant noen sier noe som ikke passer inn i ditt tekniske narrativ hugger du til for å korrigere. Post under tech hjørnet så kan du postulere alt du vil om de forsterkere vi bør ha, ifølge deg. For egen vilje til å kose seg med lyden en har ser jeg ikke at du tilkjennegir, her skal en "lære"
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er RENT tullprat. Hvorfor i all verden skulle det ha noe å si?
    Har du eksperimenteret med det Armand. Jeg blev anbefalet at gøre det af en dygtig tekniker. Han var rådgiver og redaktør på hedengangne Nerds forum i Danmark. Prøv selv og bliv overbevist. Lyden bliver varmere ved mindre forhold mellem de to.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det er RENT tullprat. Hvorfor i all verden skulle det ha noe å si?
    Faktisk sier Friedrich Shaefer som lager ASR-forsterkerne det samme. Han har til og med satt inn justerbar inngangsimpedans (med dip-switcher) slik at man justere den ned mot 10x av utgangsimpedansen fra kilden. Ingen anelse hvorfor men argumentet er omtrent som det @Drossel sier..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Må vel si at du er litt optimistisk når du skriver en last som aldri synker under 4 Ohm. De fleste high end høyttalere faller jo under det. Og mange faller jo ned mot 1 Ohm. Da vil det plutselig ha stor betydning. Hi Fi News benytter også det de kaller dynamisk power måling som viser til det dynamiske overskuddet i forsterkeren. Jeg er ikke ingeniør, men regner med at Paul Miller i Hi Fi News måler på denne måten fordi det gir et bedre bildet på hvordan forsterkeren fungerer i det virkelige liv.
    Hvis det er øverst i diskanten er det uden betydning at det falder til 1 ohm. Hvis det er i dybeste bas kan det give afbrændt forstærker.
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Så du har ikke testet en klasse D på rundt 1kW som fullfrekvent forsterker på et par høyttalere du har testet en stor klasse AB på?
    Nei. Ikke akkurat 1 kW. Men jeg har testet flere typer forsterkere, klasse D, rør, klasse A og klasse AB, på samme høyttaler og ja det er store forskjeller. Når det gjelder basskontroll, har de forsterkerne jeg har hørt som dobler nedover i Ohm hatt størst suksess i direkte sammenligning med forsterkere med samme antall watt som ikke gjør det.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Har du eksperimenteret med det Armand. Jeg blev anbefalet at gøre det af en dygtig tekniker. Han var rådgiver og redaktør på hedengangne Nerds forum i Danmark. Prøv selv og bliv overbevist. Lyden bliver varmere ved mindre forhold mellem de to.
    Hvis man blander utgangsimpedans inn i dette her så har det en effekt.
    Da kommer nemlig kabelens impedans inn i bildet og kan påvirke de høyere frekvensene.
    Men med moderne utstyr med 100 Ohm utgangsimpedans spiller det ingen rolle om inngangsimedansen er 10k eller 100k. Frekvensresponsen blir lik.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Må vel si at du er litt optimistisk når du skriver en last som aldri synker under 4 Ohm. De fleste high end høyttalere faller jo under det. Og mange faller jo ned mot 1 Ohm. Da vil det plutselig ha stor betydning. Hi Fi News benytter også det de kaller dynamisk power måling som viser til det dynamiske overskuddet i forsterkeren. Jeg er ikke ingeniør, men regner med at Paul Miller i Hi Fi News måler på denne måten fordi det gir et bedre bildet på hvordan forsterkeren fungerer i det virkelige liv.
    Det er relativt sjelden en forsterker faller under 3,2 ohm, men noen få går ned til rundt 2,7 ohm. Under dette er det ytterst få.

    Forsterkerne som sitter i basstårnene dine leverer maksimal effekt ved 3 ohm, men de kan fint drive en 1 ohms last.

    Hvilke høyttalere tenker du egentlig på som kan ta i mot mer enn 1kW og gjøre noe annet enn å kjempe for å overleve?

    Paul Miller måler effektpulser som varer relativt kort for å simulere musikk. Enkelte forsterkere kan levere høyere effekter i korte øyeblikk, og det kommer frem i slike tester. Dette gjelder først og fremst forsterkere som har for liten strømforsyning. Forsterkere som kan levere full effekt kontinuerlig i 8 ohm vil levere praktisk talt det samme i en dynamisk test, helt uavhengig av forsterkertopologi.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nei. Ikke akkurat 1 kW. Men jeg har testet flere typer forsterkere, klasse D, rør, klasse A og klasse AB, på samme høyttaler og ja det er store forskjeller. Når det gjelder basskontroll, har de forsterkerne jeg har hørt som dobler nedover i Ohm hatt størst suksess i direkte sammenligning med forsterkere med samme antall watt som ikke gjør det.
    Ikke altid direkte konvertibelt men de forstærkere som leverer mest effekt og har størst forsyning kvitterer gerne med bedst bas.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvis man blander utgangsimpedans inn i dette her så har det en effekt.
    Da kommer nemlig kabelens impedans inn i bildet og kan påvirke de høyere frekvensene.
    Men med moderne utstyr med 100 Ohm utgangsimpedans spiller det ingen rolle om inngangsimedansen er 10k eller 100k. Frekvensresponsen blir lik.
    Muligt det men stadig forskel i lyden når især indgangsimpedans en ændres. Prøv nu at eksperimentere istedet for at læne dig udelukkende op ad teorier. Med al respekt ellers.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nei. Ikke akkurat 1 kW. Men jeg har testet flere typer forsterkere, klasse D, rør, klasse A og klasse AB, på samme høyttaler og ja det er store forskjeller. Når det gjelder basskontroll, har de forsterkerne jeg har hørt som dobler nedover i Ohm hatt størst suksess i direkte sammenligning med forsterkere med samme antall watt som ikke gjør det.
    Hvilke forsterkere har du egentlig testet dette på? Jeg spør fordi forsterkere som ikke dobler gjør det av ulike grunner. Noen har en elektronisk strømbegrenser som slår inn, noe man merker ved at forsterkeren slår seg av. Andre igjen mister simpelthen kontrollen.

    Det blir litt spesielt å gi generelle råd basert på dette siden disse forsterkerne oppfører seg helt ulikt.

    Du kan kjøre mange klasse D under 1 ohm uten snev av problemer, og med absolutt total kontroll. Det skjer ingen ting før strømbegrenseren slår inn, da blir det stille. Men det er omtrent så man kan telle på én hånd alle klasse AB som klarer det samme. Samtidig er det mange forsterkere som blir ustabile når impedansen blir lav. Noen klasse D, og langt flere klasse AB. Disse mangler typisk denne egenskapen fordi man har spart på kapasiteten, og en slik forsterker reagerer på en helt annen måte. Drar man det langt nok vil man oppleve at signalet fullstendig kollapser i den grad at det er vanskelig å avgjøre om forsterkeren er blitt defekt. Her er overgangen langt mer gradvis.

    Å skjære de to over én kam blir derfor ekstremt misvisende.

    For forsterkere som er i stand til å levere strømmen høyttaleren skal ha er det helt uinteressant hvilken klasse forsterkeren er, og hvordan den eventuelt begrenser strømmen når det måtte bli aktuelt.
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Det er relativt sjelden en forsterker faller under 3,2 ohm, men noen få går ned til rundt 2,7 ohm. Under dette er det ytterst få.

    Forsterkerne som sitter i basstårnene dine leverer maksimal effekt ved 3 ohm, men de kan fint drive en 1 ohms last.

    Hvilke høyttalere tenker du egentlig på som kan ta i mot mer enn 1kW og gjøre noe annet enn å kjempe for å overleve?

    Paul Miller måler effektpulser som varer relativt kort for å simulere musikk. Enkelte forsterkere kan levere høyere effekter i korte øyeblikk, og det kommer frem i slike tester. Dette gjelder først og fremst forsterkere som har for liten strømforsyning. Forsterkere som kan levere full effekt kontinuerlig i 8 ohm vil levere praktisk talt det samme i en dynamisk test, helt uavhengig av forsterkertopologi.
    B&W Nautilus 801 er vel det beste eksempelet. Jeg solgte en Bladelius Grendel (5x400 watt) til en kar som hadde disse, og forsterkeren klarte ikke å spille 70-80 db uten at høyttaleren kvelte den og forsterkeren slo seg av. Så det bruktsalget ble avblåst :) Det var ikke tusen watt, men det sier vel noe om at det måtte 1000 watt til for å få den til å spille i det hele tatt.
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke forsterkere har du egentlig testet dette på? Jeg spør fordi forsterkere som ikke dobler gjør det av ulike grunner. Noen har en elektronisk strømbegrenser som slår inn, noe man merker ved at forsterkeren slår seg av. Andre igjen mister simpelthen kontrollen.

    Det blir litt spesielt å gi generelle råd basert på dette siden disse forsterkerne oppfører seg helt ulikt.

    Du kan kjøre mange klasse D under 1 ohm uten snev av problemer, og med absolutt total kontroll. Det skjer ingen ting før strømbegrenseren slår inn, da blir det stille. Men det er omtrent så man kan telle på én hånd alle klasse AB som klarer det samme. Samtidig er det mange forsterkere som blir ustabile når impedansen blir lav. Noen klasse D, og langt flere klasse AB. Disse mangler typisk denne egenskapen fordi man har spart på kapasiteten, og en slik forsterker reagerer på en helt annen måte. Drar man det langt nok vil man oppleve at signalet fullstendig kollapser i den grad at det er vanskelig å avgjøre om forsterkeren er blitt defekt. Her er overgangen langt mer gradvis.

    Å skjære de to over én kam blir derfor ekstremt misvisende.

    For forsterkere som er i stand til å levere strømmen høyttaleren skal ha er det helt uinteressant hvilken klasse forsterkeren er, og hvordan den eventuelt begrenser strømmen når det måtte bli aktuelt.
    Jeg har altså et anlegg som består av en klasse D forsterker og Devialet som er veldig nær klasse D i driftsform. Så jeg mener ikke det er en dårlig forsterkerteknologi. Jeg har samme syn på en klasse AB forsterker som leverer dårlig ved lav Ohm-belastning.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er godt tilfreds med dem her.

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Forøvrigt var det mig som inspirerede Holton til bare å bruge elektrolytter ved mosfeterne. Det er mange år siden og han holder fast i det. Lyden er mest nøytral sådan.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå skal jeg gå tilbake å lese, men må innrømme at jeg synes det blir kjedelig om diskusjonen ender i en klassekamp slik det ofte har gjort tidligere. Finnes jo egentlig bare to typer forsterkere. Dårlige og gode nok. Så hva gjør de gode, gode nok og de dårlige...vel det forstår sikkert. Kjepphester har vi alle, men det må vel være mulig å sette de fra seg fra tid til annen? God natt!❤
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    B&W Nautilus 801 er vel det beste eksempelet. Jeg solgte en Bladelius Grendel (5x400 watt) til en kar som hadde disse, og forsterkeren klarte ikke å spille 70-80 db uten at høyttaleren kvelte den og forsterkeren slo seg av. Så det bruktsalget ble avblåst :) Det var ikke tusen watt, men det sier vel noe om at det måtte 1000 watt til for å få den til å spille i det hele tatt.
    Jeg kjenner ikke den forsterkeren, er det en klasse D? Ser av bilder på nett at det er en del kjøleribber i den, men jeg vet fint lite om den.

    Jeg har selv testet 801N på ICE1000ASP for en del år siden, og den gjorde ting svært få forsterkere gjør etter den, trolig også selv i dag. Forøvrig er 801 en ganske slem last, ikke for en klasse D, men for en klasse AB, siden den har litt ekstrem fasevinkel. Den går ned til rundt 2,8 ohm ved 80Hz, noe de fleste forsterkere klarer fint, men fasevinkelen på ca -60 grader ved 45Hz er såpass reaktivt at mange AB-forsterkere vil begynne å få problemer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nå skal jeg gå tilbake å lese, men må innrømme at jeg synes det blir kjedelig om diskusjonen ender i en klassekamp slik det ofte har gjort tidligere. Finnes jo egentlig bare to typer forsterkere. Dårlige og gode nok. Så hva gjør de gode, gode nok og de dårlige...vel det forstår sikkert. Kjepphester har vi alle, men det må vel være mulig å sette de fra seg fra tid til annen? God natt!❤
    Kunne ikke vært mer enig, vi må kunne diskutere forsterkere ut fra egenskaper, ikke ut fra hva teknologien heter.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    B&W Nautilus 801 er vel det beste eksempelet. Jeg solgte en Bladelius Grendel (5x400 watt) til en kar som hadde disse, og forsterkeren klarte ikke å spille 70-80 db uten at høyttaleren kvelte den og forsterkeren slo seg av. Så det bruktsalget ble avblåst :) Det var ikke tusen watt, men det sier vel noe om at det måtte 1000 watt til for å få den til å spille i det hele tatt.
    Prinsipielt har antall watt ( effekt ) ingenting med om forsterkeren kan drive en høyttaler eller ikke. Effekt avgjør kun hvor høyt man kan spille.
    En godt konstruert 40W forsterker vil spille nøyaktig likt med en annen godt konstruert forsterker med 2kW effekt. Forskjellene dukker kun opp idet 40 watteren går tom for enten spenning eller strøm.
    Det blir for enkelt å generalisere med at man må ha 1000W for å drive høyttalere med lav impedans.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Muligt det men stadig forskel i lyden når især indgangsimpedans en ændres. Prøv nu at eksperimentere istedet for at læne dig udelukkende op ad teorier. Med al respekt ellers.
    Jeg trenger å eksperimentere på dette like lite som jeg trenger å eksperimentere på om jeg blir kald på pikken hvis jeg heller neve snø i buksa.
    Om jeg endrer inngangsimpedansen på de forsterkerne jeg bygger til f.eks 600 Ohm så er det eneste jeg kan være sikker på være at lyden kommer til å blir forskjellig helt avhengig av hva jeg kobler på som kilde. Noen kilder vil gi mindre bass og andre ikke. Vil jeg det? Nei.

    Til og med Paul vet at dette er tullprat Drossel. Det sier ikke lite :LOL:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Gidder jeg ikke svare på en gang. Takhøyden her inne er lik NULL. Så sant noen sier noe som ikke passer inn i ditt tekniske narrativ hugger du til for å korrigere. Post under tech hjørnet så kan du postulere alt du vil om de forsterkere vi bør ha, ifølge deg. For egen vilje til å kose seg med lyden en har ser jeg ikke at du tilkjennegir, her skal en "lære"
    Slik har det hvert hele tiden, flere mener han er saklig men alle som ikke kjører på klasse D som måler perfekt har feil med ørene eller vet ikke hvordan de skal lytte 🙈
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nok spenningssving. Nok strøm. Så lite forvrengning og støy som mulig. Mins mulig tap, dvs. høy effektivitet per watt inn. Betalbart.
    Effektforsterkerne hos meg er koplet rett på høyttalerelementene.
    En kraftig forsterker,
    og ikke klasse A med andre ord.
    😎
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og ulempen med det er at det tar noen millisekunder ekstra å brenne de av..... :cool:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For min del føles det litt utrygt å koble omtrent 500W rett inn i et diskant-element uten noen annen beskyttelse mellom enn en smeltesikring. Men jeg gjør det likevel 😈
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har heller ikke nogen som helst form for sikring. Men hvis stel svigter på et RCA stik er fanden løs i Laksegade. Har brænd diskant to gange. Men skiftede dem selv og de koster ikke meget. Har 700 w. monoblokke og det var med dem. Nu moddet så det ikke sker igen. XLR ind i Sjøstrøm buffer på indgangen. Probleme solved.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi barskingene har like ren signalvei som fulltonemenigheten. Look no seriekondensator!
    En Mundorf AMT 2340 er ikke så billig.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Ideelt sett bør en forsterker kun forsterke signalet og verken trekke fra eller legge til noe. Men vi har flere forhold som gjør en slik forsterker ikke alltid slår best ut:

    1. Høyttalerne og dens kvalitet. Og ikke minst hvordan de integrerer med rommet. Hjelper lite at en høyttaler f.eks slår godt ut på en Spinorama måling når frekvensresponsen blir veldig ujevn når den plasseres i en stue.

    2. Rommet og akustikken. Uavhengig hvor god høyttalerne er, så vil alltid rommet har stor innvirkning på resultatet. Mange er både låst til en lite optimal plassering og kan ikke gjøre akustiske tiltak.

    3. Kvaliteten på innspillingen. Varierer stort og vanlig med utgivelser som har avvik som slår uheldig ut.

    Vi ender da gjerne opp med at folk bruker forsterkeren som en slags "equalizer" eller ønske om å tilføre harmonisk forvrengning. Og hva folk foretrekker varierer stort.
    Det er først når vi har god nok kontroll 1 og 2 at nøytral forsterker/elektronikk er i større grad blir foretrukket, men vi er fremdeles i hendene til produsentene av musikken.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.086
    Antall liker
    2.507
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg uttaler meg på generellt grunnlag , uten å dra inn topologier : )og preferanser .Jeg ville helst byttet perfekt " forsterker mot den best egnet "
    Feks , Det er forsjell på å drive HT i ett multi amp og elektronisk deling , enn den single ampen som skal drive scintilla"

    Den perfekte forsterker er en custom forsterker designet for spesifikk oppgave , dvs drive loaden den er tiltenkt med ease " Den må ha god power og overstyrings reserve og ha lavest mulig forvrengning
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn