Ønsker anbefaling Den mest transparente preamp

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.719
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
jA det var transparant du mente og ikke nøytralt gjengivende :)
Jeg skjønner ikke hvorfor ikke transparens kan være nøytralt? Det er jo nettopp slik opptaket ble gjort. Tror vi ryker opp i noe oppfatningsmessig her.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
290
Hva med en helt passiv volumkontroll som ikke gjør noe med lyden du har, f.eks. tc electronic level pilot.
Hva! Et vanlig potetmeter i signalveien med egne xlr kabler. Dette kan du da ikke mene.
Hva er du egentlig på jakt etter?

Du vil ha det mest transparente som finnes (og det har du i DAC'en allerede?), trodde kanskje du da var på jakt etter en volumkontroll for å beholde det mest transparente du har hørt?
Men, er du på jakt etter preamp med flere innganger eller noe slikt, så må du jo nesten spesifisere hva du er på jakt etter, så oss som må ha det inn med teskje forstår :)
Måske er DAC'en fuldstændig transparent, men at efterfølge denne af et passivt potentiometer er vel den typiske fejl der har gjort at næsten alle antager at en preamp er et must?
Et passivt potentiometer til at drive kabler og et input er et problem. Måske hvis man går så langt ned som 500Ohm, kan det virke som output, men så belaster du kilden hårdt og har flyttet problemet igen....

De fleste kilder kan drive en effekt direkte, problemet her er volumen kontrol.....kan det løses tilfredsstillende alternativt er det fint. Så er der kun indgangsvælgeren, den kan være i seperat box.....

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
290
"Et vanlig potmeter i signalveien er jo det verste som finnes."

Potmetre er vel brukt av 99 % av preamps idag. Det finnes andre løsninger, men disse er som regel dyre. Jeg er enig at noen potmetre fjerner detaljer, men det finnes gode potmetre også. Penny & Giles ble brukt av Swiss Physics og denne var meget bra. Den var ikke den mest transparente, men der tror jeg strømforsyningen spilte inn. Ladekondensatorene var Philips Aksielle og disse tilfører litt "varme" synes jeg. VH. Bernt
Det er ikke typen/kvaliteten af komponenten der er problemet, det er anvendelsen....

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.119
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
SITAT ,Jeg skjønner ikke hvorfor ikke transparens kan være nøytralt? Det er jo nettopp slik opptaket ble gjort. Tror vi ryker opp i noe oppfatningsmessig her.

jA , sant det , pratet bare for litt siden med en som jobber som mixer og selger sånne for pro audio ,,, mer og mer bruk av trafo , for likeable sound "var trenden

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.719
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Music First Audio : : Baby Reference Preamplifier
Outstanding.
http://www.mfaudio.co.uk/press/hifiplus94_br.pdf
http://www.mfaudio.co.uk/press/sams_space_br.pdf

Har haft en MF Classic i silverversionen i tre år nu och är väldigt nöjd och hat beställt en MFBR, väntar med spänning på den.
http://www.mfaudio.co.uk/images/redpre.jpg
Gjorde en henvendelse til MFA:
"I have on the shelf at the moment. A silver wired and wound Classic V2 pre amplifier. This is available for immediate delivery. The cost is normally £5000.00GBP plus VAT. These are very rare and only built to order. The 99.99% pure silver winding wire is very difficult to Wind transformers with. This may be of interest to you."

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.719
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Fines det noen andre transformer-saker som er noe billigere og like bra?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Hadde en TVC fra Line Magnetic hjemme en periode. Den var skremmende transparent, men byttet den ut da jeg fikk en integrert med en fabelaktig pre-del. Har selvfølgelig ikke sammenlignet med MFA med sølv, men leste en tysk test av den hvor den ble sidestilt med MFA med kobbervikling i trafoene. Opplevde med TVC at anlegget presterte allerede fra de laveste volum. Tror det er unikt i forhold til resistorbaserte potmetere.
Det artige med TVC er hvor tydelig du hører forandringer andre steder i kjeden. Det som var mindre artig er at mitt anlegg trengte litt kosmetikk av en aktiv pre for å tilfredsstille mine lydpreferanser. Liker også å ha muligheten til å tweake lyden med bytte av inngangsrør.

Mala audio skaffer en sånn for en ok pris. Har kun en inngang og utgang, men det er kanskje nok?

Sist redigert:

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Antall liker
6.692
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Music First Audio : : Baby Reference Preamplifier
Outstanding.
http://www.mfaudio.co.uk/press/hifiplus94_br.pdf
http://www.mfaudio.co.uk/press/sams_space_br.pdf

Har haft en MF Classic i silverversionen i tre år nu och är väldigt nöjd och hat beställt en MFBR, väntar med spänning på den.
http://www.mfaudio.co.uk/images/redpre.jpg
Denne har jeg klokketro på! Jeg skal teste ut trafobasert preamp. Helst balansert og med 2 utganger (eks 1 rca/1 xlr)som kan brukes samtidig.. 50000,- + mva var jo ikke akkurat billig da.
Det var ingen som sade att det skulle vara billigt, utan transparant.:cool:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kom med forslag til den mest transparente preamp? Må være organisk og tilstedeværende!
Er ikke dette selvmotsigende? En preamp som er helt transparent vil åpenbart ikke legge til noe. Den er nøytral og resten av anlegget vil stå for det tonale og dermed må "organisk og tilstedeværende" komme derfra.
Virker som du ikke helt vet hva du ønsker.

Er det mot formodning en virkelig transparent pre du vil ha, så er en passiv løsning etter min mening det mest transparente som finnes. En aktiv pre vil gi mer forvrengning. Kanskje er lightspeed attenuator den beste på papiret, men personlig tror jeg en god DAC med digital volumkontroll er hørbart like bra.

P.S. Jeg ville ha vurdert og skifte Adyton høyttalerne i første omgang.
Jeg er enig i at "transparent" og "organisk og tilstedeværende" er selvmotsigende da det siste fordrer egenlyd, noe som er i kontrast til transparent.

Hva mener du er feil med Adytonene?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.719
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Kom med forslag til den mest transparente preamp? Må være organisk og tilstedeværende!
Er ikke dette selvmotsigende? En preamp som er helt transparent vil åpenbart ikke legge til noe. Den er nøytral og resten av anlegget vil stå for det tonale og dermed må "organisk og tilstedeværende" komme derfra.

Er det mot formodning en virkelig transparent pre du vil ha, så er en passiv løsning etter min mening det mest transparente som finnes. En aktiv pre vil gi mer forvrengning. Kanskje er lightspeed attenuator den beste på papiret, men personlig tror jeg en god DAC med digital volumkontroll er hørbart like bra.

Jeg er enig i at "transparent" og "organisk og tilstedeværende" er selvmotsigende da det siste fordrer egenlyd, noe som er i kontrast til transparent.

En person kan godt være tilstede selv om han ikke snakker gjennom et teppe. Du misforstår organisk. Eks. Organisk er den faktiske stemmen som kommer fra et organisk vesen.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.719
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige

We prefer to keep it simple! Pre TwentyFive will allow you to control your music, without adding or removing anything from the original audio signal.

Holographic Audio Pre TwentyFive -with Remote-

http://www.hifisentralen.no/forumet/attachment.php?attachmentid=252792&stc=1

Forhandler i Norge: BoLu Audio.
Pris: Nkr 7 000.-

/Suomela
Tror du faktisk på den andre setningen?
Det spelar liten roll vad jag tror. Jag gav dig bara ett tips på en produkt från en leverantör som har transparens som 'mission statement' och som säkert välkomnar frågor runt sina produkter.

Försteget i fråga är enligt uppgift konstruerat med minsta möjliga antal komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt. Det specificeras ha en bandbredd dc-300kHz (+0 -3dB) och att ha låg distorsion.

/Suomela

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Har denne selv: coincident statement linestage. Noe helt annet enn dyre Accuphase, bryston og haugevis av rørpreamper jeg har sammenlignet med. Ikke rør-lyd, bare fravær av elektronisk lyd og ekstremt transparent. Minimalistisk konstruksjon med trafo og bare et rør pr kanal. Topp bass.
Coincident Speaker Technology MP/SIP Amplifiers

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Alle vet at preampen er kritisk. Den er kritisk selv uten. :D

I villrede!
Skal den være transparent, eller skal den ha en egenlyd? (ref: "organisk og tilstedeværende"). Det ene utelukker det andre.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark

Sådan noget vrøvl , det organiske tilstedeværende skal bare være på CD'en.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.869
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I kunsten brukast ofte uttrykket "organiske former" om gjenstandar som ikkje er symmetriske eller har rette linjer. Transparens er vel i kva grad noko er gjennomsiktig, anten i oprisk eller overført forståing.
Eg kan ikkje sjå at desse to faktorane, i direkte eller overført forståing, nødvendigvis er diametrale. Og eg skulle nok funne ein forforsterkar som er både organisk klingande og transparent i lange baner. Då er det kanskje verre å finne ein organisk, men likevel analytisk, kald, lys, yang...tja.
Det er iallfall tre dimensjonar i ein forforsterkar.
Evne til dynamikk (to aspekt, det å kunne nyansere, og det å kunne levere ein ekstra feit fortissimo)
Klang (kor lite "fargestikk" attgjevinga har av akustiske instrument)
Perspektiv/romeigenskapar (kor presist den musikalske hendinga kan opplevast i rommet)
Mi meining er at desse er dei viktigaste parametrane.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
42.642
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Helt på linje med deg Arve, og den forespurte pre sitter i min Einstein integrerte;);)

gismo

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Jeg er faktisk uenig. Organisk, transpararent og analytisk kan absolutt være tilstede samtidig.
Transparent og analytisk har ingenting med at det skal låte slankt og lystklingende men at det skal være "inn til beinet" åpent uten noen form for kunstig farging.
En virkelig stemme låter organisk, samtidig som den er det mest transparente som finnes. Stemmen kan være både kropslig eller slank, men vil likevel være transparent og analytisk.
En bassstemme er ikke mindre transparent og analytisk enn en sopran, den låter bare kropsligere. Begge stemmene er organiske dvs naturlige.

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.460
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22

Sådan noget vrøvl , det organiske tilstedeværende skal bare være på LPèn

• Liker
Reaksjoner: KJ

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
Sådan noget vrøvl , det organiske tilstedeværende skal bare være på LPèn
Rigtigt det er tit på LP, men i det tilfælde er det ikke et udtryk for hvad der er på selve kilden, det "organiske" er noget pickup, skæring, presning og RIAA osv. selv laver stort set hele tiden.

Derfor nævnte jeg netop CD eller download, fordi min interesse er hi-fi og ikke spilledåser/eller jukeboxe.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
791
Torget vurderinger
8
Ett innspill; Kjøpte en "årgangs" pre for en mnd siden en Kenwood L-1000c modifisert etter oppskrift fra bladet high fidelity. Vet ikke hva som er gjort her men det låter helt "magisk" bortsett da fra ved skifte ml. kilder da popper det faretruende.. fornøyd allikevel, og ja det kan låte både tilstedeværende, transparent og organisk - da har jeg ikke nevnt resten av kjeden som er kledelig god, men med "flaut" billige HT.

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
93
Sted
Fosser
Jeg har denne liggende. Kan gjøres noe enklere, men ikke mye :)

https://www.flickr.com/photos/mortenteinum/sets/72157623521686871/
Et vanlig potmeter i signalveien er jo det verste som finnes. Prøv selv! Alt av mikro rominformasjon forsvinner.

Du er nok egentlig ute etter en duelund motstand, Ca 1000 Ohm i serie med signalet, og et godt audiopotmeter ned mot jord.

Ellers så er det litt lite informasjon om hva slags innganger du ser for deg, samt hvilken gain du forventer.

R

Roysen3

Gjest
Helt på kornet, Arve. Veldig bra.

Mitt forslag i tråden er Lyra Connoisseur 4.3L.

Mvh
Roy Ove

Topp Bunn