Er ikke så sikker på akkurat dette. Jeg har flyttet mye preamper rundt om og kjenner dem lett igjen. Transparens er enkelt å følge. Derimot kan ballansen endre karakter.Det er vel et spørsmål, som i aller høyeste grad, er avhengig av hva slags effektforsterker du skal koble forforsterkeren til.
'No preamp is like no preamp'Alle vet at preampen er kritisk. Den er kritisk selv uten.![]()
Hva er en god match av inngangsimpedans da? 10:100 forhold eller? Eller helst så lav som mulig på preampsiden?Om ikke forforsterkeren matcher effektforsterkerens inngangsimpedans, så faller vel selv de aller beste, og mest transparente forforsterkere igjennom?
Det er iallfall min erfaring i praksis.
nope!'No preamp is like no preamp'Alle vet at preampen er kritisk. Den er kritisk selv uten.![]()
Har du sjekket ut Trafomatic Ref. 1 rør preamp fra Moiz?
Der er det for mange brytere, motstander og kondensatorer i signalveien.The First Watt B1 Buffer Preamp
https://www.passdiy.com/
Loss med Mac forundret meg ikke. Hegel hd20 er ikke oppløst nok. Dcs og oppover er...Jeg kjørte, en periode, signalet rett fra min DAC, en Hegel HD20, og rett inn på effektforsterkeren, en Musical Innovation MI9.1. Det var jeg ganske fornøyd med.
Men når jeg kjøpte meg en Musical Innovation MI11 forforsterker i tillegg, var det en revolusjon lydmessig. Ting åpnet seg voldsomt opp, og nettopp transparensen kom frem. Dette ble min påminnelse om at en forforsterker virkelig er viktig i ett anlegg.
Prøvde imidlertid mitt effekttrinn med en relativt dyr rørforforsterker fra McIntosh. (C46)? Dette er en meget transparent og god forforsterker med McIntosh-effekttrinn, men med min Musical Innovation fungerte det ikke i det hele tatt. Det var som å trekke et ullteppe over det hele.
Årsaken var at de to forsterkerne ikke matchet impedansmessig.
?????????????????????? (finnes også som DC-koblet, helt uten inn/utgangs kodiser)Der er det for mange brytere, motstander og kondensatorer i signalveien.The First Watt B1 Buffer Preamp
Jeg har aldri hørt MI. Kunne vært artig.Jeg kjørte, en periode, signalet rett fra min DAC, en Hegel HD20, og rett inn på effektforsterkeren, en Musical Innovation MI9.1. Det var jeg ganske fornøyd med.
Men når jeg kjøpte meg en Musical Innovation MI11 forforsterker i tillegg, var det en revolusjon lydmessig. Ting åpnet seg voldsomt opp, og nettopp transparensen kom frem. Dette ble min påminnelse om at en forforsterker virkelig er viktig i ett anlegg.
Prøvde imidlertid mitt effekttrinn med en relativt dyr rørforforsterker fra McIntosh. (C46)? Dette er en meget transparent og god forforsterker med McIntosh-effekttrinn, men med min Musical Innovation fungerte det ikke i det hele tatt. Det var som å trekke et ullteppe over det hele.
Årsaken var at de to forsterkerne ikke matchet impedansmessig.
Musical Innovation har fått mye skryt for sine effekttrinn i HIFI-pressen, men det er forforsterkerne som er MI`s juveler. Om du vil ha en transparent og god transistorbasert forforsterker anbefaler jeg MI16, som er single ended, eller MI13, som er en fullballansert forsterker.
Vis vedlegget 252649
Da må jeg sett på feil skjema.(finnes også som DC-koblet, helt uten inn/utgangs kodiser)Der er det for mange brytere, motstander og kondensatorer i signalveien.The First Watt B1 Buffer Preamp
Hva med en helt passiv volumkontroll som ikke gjør noe med lyden du har, f.eks. tc electronic level pilot.Hva er en god match av inngangsimpedans da? 10:100 forhold eller? Eller helst så lav som mulig på preampsiden?Om ikke forforsterkeren matcher effektforsterkerens inngangsimpedans, så faller vel selv de aller beste, og mest transparente forforsterkere igjennom?
Min dac har 1 ohm ut og sluttrinnene mine har 100k. Dette er den mest transparente løsningen jeg har hørt. Men da har jeg ikke preamp.
Satt inn en motstandsløsning med god matching og meget gode motstander. Mistet for mye...
Hva! Et vanlig potetmeter i signalveien med egne xlr kabler. Dette kan du da ikke mene.Hva med en helt passiv volumkontroll som ikke gjør noe med lyden du har, f.eks. tc electronic level pilot.Hva er en god match av inngangsimpedans da? 10:100 forhold eller? Eller helst så lav som mulig på preampsiden?Om ikke forforsterkeren matcher effektforsterkerens inngangsimpedans, så faller vel selv de aller beste, og mest transparente forforsterkere igjennom?
Min dac har 1 ohm ut og sluttrinnene mine har 100k. Dette er den mest transparente løsningen jeg har hørt. Men da har jeg ikke preamp.
Satt inn en motstandsløsning med god matching og meget gode motstander. Mistet for mye...
B1 i "Salas"-utgave (med shunt-regulert PSU)Da må jeg sett på feil skjema.(finnes også som DC-koblet, helt uten inn/utgangs kodiser)Der er det for mange brytere, motstander og kondensatorer i signalveien.The First Watt B1 Buffer Preamp
Er det noe noen som har sammenlignet denne med XP-10.
Hva er du egentlig på jakt etter?Hva! Et vanlig potetmeter i signalveien med egne xlr kabler. Dette kan du da ikke mene.Hva med en helt passiv volumkontroll som ikke gjør noe med lyden du har, f.eks. tc electronic level pilot.Hva er en god match av inngangsimpedans da? 10:100 forhold eller? Eller helst så lav som mulig på preampsiden?Om ikke forforsterkeren matcher effektforsterkerens inngangsimpedans, så faller vel selv de aller beste, og mest transparente forforsterkere igjennom?
Er ikke dette selvmotsigende? En preamp som er helt transparent vil åpenbart ikke legge til noe. Den er nøytral og resten av anlegget vil stå for det tonale og dermed må "organisk og tilstedeværende" komme derfra.Kom med forslag til den mest transparente preamp? Må være organisk og tilstedeværende!
Den var kuul!Er ikke dette selvmotsigende? En preamp som er helt transparent vil åpenbart ikke legge til noe. Den er nøytral og resten av anlegget vil stå for det tonale og dermed må "organisk og tilstedeværende" komme derfra.Kom med forslag til den mest transparente preamp? Må være organisk og tilstedeværende!
Virker som du ikke helt vet hva du ønsker.
Er det mot formodning en virkelig transparent pre du vil ha, så er en passiv løsning etter min mening det mest transparente som finnes. En aktiv pre vil gi mer forvrengning. Kanskje er lightspeed attenuator den beste på papiret, men personlig tror jeg en god DAC med digital volumkontroll er hørbart like bra.
P.S. Jeg ville ha vurdert og skifte Adyton høyttalerne i første omgang.
Dette smaker fisk.Trur eg skjønar kva du leitar etter. Har i grunnen funne det svært vanskeleg å ha både transparens og ein del viktige, musikalske eigenskapar på same tid. Men eg fann eit kompromiss som fungerar godt til mitt bruk; ASR Emitter. Her er det veldig lite forforsterkarlyd, og alt som finnest på innspelinga slepp gjennom. Men det er ikkje sikkert du kan gjere deg bruk av noko sånt, så eg tipsar om dei dyrare, moderne ARC-forforsterkarane. Har ikkje testa dei heime, men fått ein del gode demonstrasjonar.
Et vanlig potmeter i signalveien er jo det verste som finnes. Prøv selv! Alt av mikro rominformasjon forsvinner.Jeg har denne liggende. Kan gjøres noe enklere, men ikke mye
https://www.flickr.com/photos/mortenteinum/sets/72157623521686871/
Hvilken type transistorer sitter som gain stage?B1 i "Salas"-utgave (med shunt-regulert PSU)Da må jeg sett på feil skjema.(finnes også som DC-koblet, helt uten inn/utgangs kodiser)
Er det noe noen som har sammenlignet denne med XP-10.
Hej Zerostat, ingångsimpedansen på M-180 är väl 200k ohm?Hva er en god match av inngangsimpedans da? 10:100 forhold eller? Eller helst så lav som mulig på preampsiden?Om ikke forforsterkeren matcher effektforsterkerens inngangsimpedans, så faller vel selv de aller beste, og mest transparente forforsterkere igjennom?
Denne har jeg klokketro på! Jeg skal teste ut trafobasert preamp. Helst balansert og med 2 utganger (eks 1 rca/1 xlr)som kan brukes samtidig.. 50000,- + mva var jo ikke akkurat billig da.Music First Audio : : Baby Reference Preamplifier
Outstanding.
http://www.mfaudio.co.uk/press/hifiplus94_br.pdf
http://www.mfaudio.co.uk/press/sams_space_br.pdf
Har haft en MF Classic i silverversionen i tre år nu och är väldigt nöjd och hat beställt en MFBR, väntar med spänning på den.
http://www.mfaudio.co.uk/images/redpre.jpg