Hadde en mistanke om det ja Spiralis. Takk for svar.
Da har de i praksis også lagt ned et forbud mot minkjakt med hagle.
Ca 70% av de minkene jeg skyter skytes på hold under 30 cm mellom steiner. Jeg har prøvd salongrifla til denne jakta også, men da
er du sjanseløs om minken stikker ut. Dessuten har jeg opplevd at det ble stille etter ett 22 skudd, men har ikke vågd å stikke handa
inn for å kjenne etter om hvordan stoa er inni der
Hei.
Dette stemmer vel ikke helt. Vismuth er et fullgodt alternativ til bly.
Se utvalget av jaktammunisjon her:
Eley - Bismuth — Schou AS
For leirdueammunisjon se her:
ELEY FIRST BISM.12-70-7 24G — Schou AS
Se også her for forklaring:
Her er blyalternativene - Nettavisen
Sitat: Dette er vismut.
Som haglmateriale har vismut egenskaper som tilsvarer bly. Vismuthagl kan brukes i alle våpen som tåler blyhagl, uansett trangboringsgrad.
Testjegerprosjektet viser at vismuthagl har en drepeevne som er noe bedre enn blyhagl, og vismut er derfor et fullgodt alternativ til bly både
når det gjelder hensynet til human jaktutøvelse og hensynet til brukbarhet i gamle våpen.
Vismuthagl gir ikke flere rikosjetter enn blyhagl, og med 6% tinn i haglmaterialet, knuser de heller ikke ved treff i bein. Vismuthagl består av
en legering av to metaller, vismut (ca 94%) og tinn (ca 6%), og har en egenvekt på 9,8g/cm3. Vismut kalles Bismuth på engelsk. Vismut
produseres av Eley-Hawk og av The Bismuth Cartridge Company.
Jeg har selv et par fine gamle sideliggere som ikke skal ha stål og til jakten merker jeg ingen forskjell mellom Vismut og bly.
Jeg har brukt Vismut hagl siden blyforbudet ble innført for våtmarksområder (på 90-tallet?) på allslags vilt, inkludert hardskutt
vilt som sjøfugl... Ulempen med Vismut er selvfølgelig prisen. Grei nok pris for jaktammunisjon, men tolv kroner skuddet for leir-
dueammunisjon betyr i praksis at det trenes langt mindre på banen - av jegere med gamle våpen - enn tidligere.
--------------------------------------------------
Var det dette politikerne ønsket? Blyforbudet ble tredd ned over ørene på oss, og hvor de andre land som har restriksjoner på
bruk av bly (les EU) fortsatt har begrenset dette til våtmarksområder, har norske myndigheter - i et forsøk på å være flinkest i
klassen - latt dette gjelde all haglejakt.
Idiotisk med tanke på alle ulempene med stålhagl:
Dårligere ballistiske egenskaper, noe som innebærer fler bom og skadeskytinger av vilt. Innhuman behandling av viltet ved
nettopp flere skadeskytinger og langsom død på grunn av "rust" i skadene. Rikosjettfare. Skader på motorsager og annet
verktøy til kapping av trær i skoger der det jaktes. Pris og dermed mindre trening for de av oss som ikke vil kvitte seg med
gamle hagler. Miljøpåvirkning ved produksjon av nye hagler som skal tåle stål. Osv. Osv...
Bly er det ideelle materialet for hagl; med lav pris, evnen til human avlivning, gode ballistiske egenskaper, liten forgiftningsfare
av viltet, liten rikosjettfare og en langt mindre forurensningskilde enn vi har blitt fortalt. Overflaten til blyhagl blir nesten umiddel-
bart omdannet til blyoksid når det havner i naturen, noe som hindrer økt blymengde i det aktuelle økosystemet. Blyinnholdet i
bekken som renner ut fra norges mest brukte leirduebane; Løvenskjoldbanen, viste (den gangen man bare trente med bly) ikke
noe høyere blyinnhold enn en hvilken som helst annen bekk i Nordmarka. Bly i bensin er det som er farlig, ikke bly i hagl!
I disse valgtider, kan man kanskje håpe på at en ny regjering med FRP og Høyre ved roret kunne få gjort noe med dette, i hvert fall
redusert blyforbudet til å bare gjelde våtmarksområder - slik det er i EU.
Uten at jeg holder pusten. I mellomtiden får vi bruke Vismut.
mvh
Gunnar Brekke