Dyr, jakt, våpen og fiske Den lille skytetråden.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Den Antonio Zolien er en bra hagle. Ta godt vare på den. Jeg har brukt feller i 12 år på rad, og de mest effektive er nå forbudt å bruke. Jeg klarte kun å holde minken stangen på tross av at jeg tok 10-12 i året. Skikkelig effekt fikk det ikke før vi begynte med hunder. Snakker vi om ei lita øy eller en holme så kan det sikkert ha større effekt med feller enn slik jeg bor med et stort omland. Min erfaring er at voksne minker ikke går i feller, med unntak av connibear, men jeg liker ikke å bruke dem grunnet oteren. Oteren tar som du sier også ærfuglunger, men den er totalfredet så her kan intet gjøres før fredningen oppheves- noe som snart må skje.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Ja Oteren har vært fredet lenge, har sett den ta både Gråmåke og Svartbak på sjøen.

Er ett klipp på Youtube? hvor den tar voksen Ærfugl ved kai i Tromsø, og er de som har sett den ta voksen Grågås.

Spekulerer i feller av typen Fenn MK6 - får dem billig fra England, er tre ganger så dyre i Norge.

Bruker for det meste fisk i fellene, når det gjelder Connibear - har jeg med meg en flaske tran + fint smergelpapir.
Smører fella inn med Tran, og finpusser bort rust så alt glir lett.
Tran beskytter en viss grad mot rust, og tiltrekker seg Mink pga. lukt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
For gammel til jakting - synes det er bedre å sitte å se på Grågås, ender osv - enn å skyte dem.

Men kan skyte en rev, eller kråke i ny og ne hvis de irriterer meg, og har hætta på minken da ja.

Jeg lar de fleste slippe unna, dels fordi jeg er veldig kritisk i forhold til risko for skadeskyting, dels fordi jeg ofte synes de er så fine å se på, (soft-hearted fool :) ) og jeg har av ymse grunner ikke noe behov for å drepe bare for å drepe.

For øvrig er jo haglegevær noe man bare MÅ ha når "The Zombie Apocalypse" kommer. ALLE vet jo at Cal 12 hagle med grov haggl er den beste medisinen mot slike!! ;)
Yes, pump-action.

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
267
Sted
Innlandet
Torget vurderinger
2
Trodde ikke den pumpe-hagla var verdt pengene, men det er den altså? Noen som har prøvd halv-automat versjonen? :)

Mvh

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Brukte av disse buckshoots patroner på 70-tallet.

Var de med 7 - 9 - 16 osv. runde kuler i hver patron.

Helt ubrukelig på jakt, men hadde bra effekt på tykke greiner og skudd i sjøen.
Spredte jo i hytt og pine når avstand ble noen meter, selv med full trangboring.

Hagle cal 10 er enda bedre.

Marlin hadde en magsinhagle i dette caliber, også i cal 12.
Angrer på at jeg ikke kjøpte ei slik da de var i fritt salg.
Samme gjelder BRNO sideligger.

Harrington & Richardson hadde også cal 10 hagle.
Tror løpet nærmet seg meteren på begge hagler.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hadde en mistanke om det ja Spiralis. Takk for svar. Da har de i praksis også lagt ned et forbud mot minkjakt med hagle.
Ca 70% av de minkene jeg skyter skytes på hold under 30 cm mellom steiner. Jeg har prøvd salongrifla til denne jakta også, men da
er du sjanseløs om minken stikker ut. Dessuten har jeg opplevd at det ble stille etter ett 22 skudd, men har ikke vågd å stikke handa
inn for å kjenne etter om hvordan stoa er inni der :)
Hei.

Dette stemmer vel ikke helt. Vismuth er et fullgodt alternativ til bly.
Se utvalget av jaktammunisjon her: Eley - Bismuth — Schou AS
For leirdueammunisjon se her: ELEY FIRST BISM.12-70-7 24G — Schou AS
Se også her for forklaring: Her er blyalternativene - Nettavisen

Sitat: Dette er vismut.
Som haglmateriale har vismut egenskaper som tilsvarer bly. Vismuthagl kan brukes i alle våpen som tåler blyhagl, uansett trangboringsgrad.
Testjegerprosjektet viser at vismuthagl har en drepeevne som er noe bedre enn blyhagl, og vismut er derfor et fullgodt alternativ til bly både
når det gjelder hensynet til human jaktutøvelse og hensynet til brukbarhet i gamle våpen.
Vismuthagl gir ikke flere rikosjetter enn blyhagl, og med 6% tinn i haglmaterialet, knuser de heller ikke ved treff i bein. Vismuthagl består av
en legering av to metaller, vismut (ca 94%) og tinn (ca 6%), og har en egenvekt på 9,8g/cm3. Vismut kalles Bismuth på engelsk. Vismut
produseres av Eley-Hawk og av The Bismuth Cartridge Company.
Jeg har selv et par fine gamle sideliggere som ikke skal ha stål og til jakten merker jeg ingen forskjell mellom Vismut og bly.
Jeg har brukt Vismut hagl siden blyforbudet ble innført for våtmarksområder (på 90-tallet?) på allslags vilt, inkludert hardskutt
vilt som sjøfugl... Ulempen med Vismut er selvfølgelig prisen. Grei nok pris for jaktammunisjon, men tolv kroner skuddet for leir-
dueammunisjon betyr i praksis at det trenes langt mindre på banen - av jegere med gamle våpen - enn tidligere.

--------------------------------------------------

Var det dette politikerne ønsket? Blyforbudet ble tredd ned over ørene på oss, og hvor de andre land som har restriksjoner på
bruk av bly (les EU) fortsatt har begrenset dette til våtmarksområder, har norske myndigheter - i et forsøk på å være flinkest i
klassen - latt dette gjelde all haglejakt.

Idiotisk med tanke på alle ulempene med stålhagl:
Dårligere ballistiske egenskaper, noe som innebærer fler bom og skadeskytinger av vilt. Innhuman behandling av viltet ved
nettopp flere skadeskytinger og langsom død på grunn av "rust" i skadene. Rikosjettfare. Skader på motorsager og annet
verktøy til kapping av trær i skoger der det jaktes. Pris og dermed mindre trening for de av oss som ikke vil kvitte seg med
gamle hagler. Miljøpåvirkning ved produksjon av nye hagler som skal tåle stål. Osv. Osv...

Bly er det ideelle materialet for hagl; med lav pris, evnen til human avlivning, gode ballistiske egenskaper, liten forgiftningsfare
av viltet, liten rikosjettfare og en langt mindre forurensningskilde enn vi har blitt fortalt. Overflaten til blyhagl blir nesten umiddel-
bart omdannet til blyoksid når det havner i naturen, noe som hindrer økt blymengde i det aktuelle økosystemet. Blyinnholdet i
bekken som renner ut fra norges mest brukte leirduebane; Løvenskjoldbanen, viste (den gangen man bare trente med bly) ikke
noe høyere blyinnhold enn en hvilken som helst annen bekk i Nordmarka. Bly i bensin er det som er farlig, ikke bly i hagl!

I disse valgtider, kan man kanskje håpe på at en ny regjering med FRP og Høyre ved roret kunne få gjort noe med dette, i hvert fall
redusert blyforbudet til å bare gjelde våtmarksområder - slik det er i EU.

Uten at jeg holder pusten. I mellomtiden får vi bruke Vismut.

mvh
Gunnar Brekke

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
Trodde ikke den pumpe-hagla var verdt pengene, men det er den altså? Noen som har prøvd halv-automat versjonen? :)

Mvh
Til den prisen som XXL forlanger nå, 1999,- er nok hva som helst verd pengene så lenge det funker. Her får du en ny hagle med garanti og greier. Weaterby er slett ikke noe dårlig merke så selv om denne er satt sammen i Tyrkia tror jeg ikke de vil kaste bort merkenavnet sitt på direkte dårlige greier. Bjørn har jo brukt denne pumpa og han er jo veldig godt fornøyd.

Personlig tror jeg dette er årets beste haglekjøp målt i "kost/nytte" effekt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
Gunnar,

Får du vismutpatroner til 12 kroner pr stk bør du nok lege deg opp et lite lager til den prisen. Sist jeg sjekket ( halvhjertet ) fant jeg patroner til mellom 35 og 60 kroner pr stk!

Ammoprisene har jo gått rett gjennom taket og ikke bare på hagle ammo. 75 kr pr smell for 300WinMag! Og skal du til afrika med dobbeltrifle i 600 Nitro Express får du legge ut 1200,- pr patron !!! :eek:

Jeg lader selv !

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Kjøpte ett par 25 patroners esker med Vismuth/Bismuth Eley for mange år siden, og tror jeg betalte nær/omkring 400,- kr pr. eske.

Er jo Tinn/Zink legeringer også som enkelte selger bla. Federal.

12 - Jaktdepotet

Eley bismuth jaktammunisjon

Eley - Bismuth — Schou AS

Ser ut som prisen har gått noe opp.

Jeg bruker 12/70 eller kortere hylse.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1

Mvh
Til den prisen som XXL forlanger nå, 1999,- er nok hva som helst verd pengene så lenge det funker. Her får du en ny hagle med garanti og greier. Weaterby er slett ikke noe dårlig merke så selv om denne er satt sammen i Tyrkia tror jeg ikke de vil kaste bort merkenavnet sitt på direkte dårlige greier. Bjørn har jo brukt denne pumpa og han er jo veldig godt fornøyd.

Personlig tror jeg dette er årets beste haglekjøp målt i "kost/nytte" effekt.
Jeg har fire kompiser som kjøpte i samme slengen da PA-08 til Weatherby ble solgt på tilbud til 1500,-. Og vi har brukt denne på jakt og leirdueskyting osv. en dag på leirduebanen ender raskt opp i flere hundre skudd -og vi har ikke registrert mange klikk. Jeg har hatt to.Det var det plantet et solid merke på toppen av det hele i en av dem, mens den andre skjedde nå nylig men jeg tok tydeligvis et dårlig ladegrep. Og vi skyter, skyter, og skyter uten at det har vært problemer. Jeg oljer stort sett bare mekanismen litt. Lett å ta fra hverandre, og sette sammen. Jeg er ikke sikker på hvor mange skudd jeg har avfyrt, men jeg tror jeg begynner å nærme meg 14-1500 skudd.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg vet ikke Gunnar, men om du vil bli med meg på minkjakt med Vismuth, så skal du gjerne få skyte det første skuddet. Jeg kjenner ingen som har vågd å gjøre det vi gjør med bly, men en må jo være den første. Ellers er jeg enig i alt du sier angående blyforbudet.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg har ellers jakta siden 1974. Jeg har alt mulig rart når det gjelder våpen, og jeg har skutt titusener av skudd på bane, på predatorjakt og på jakt. Jeg hadde stort sett en Star Baikal o/u i ca 15 av disse årene, og en Beretta o/u de 20 siste. Jeg har ellers hatt en enkeltløper cal 20 Harrington and Richardson i tillegg til en Kongsberg enkeltløper. Jeg har aldri opplevd klikk på noen av mine våpen, uansett type ammunisjon. Jeg har stort sett prøvd alt som har vært tilgjengelig, og pris har ofte vært utslagsgivende. Imidlertid har jeg sett våpen klikke, og stort sett har dette vært halvautomater, pumpehagler og en billiglot av Winchester O/U. Sistnevnte ble sågar levert med full trangboring på første avtrekker. Med min bakgrunn kan jeg hevde at det så og si ikke forekommer at det er ammunisjonens feil når en opplever klikk.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Tja. Med mine år i Forsvaret, skyting med hagle og øvrige private .22 LR våpen og pistol og med ammunisjon fra både her og der så vil jeg si at klikk i ammunisjon faktisk forekommer. Spesielt når tennstiften har plantet solide merker...

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Noen haglepatroner på 70-tallet fra Nittedal hadde for "harde" tennhetter, dette gav klikk på en splitter ny hagle hos meg ganske ofte.
Ellers var det i ett tidsrom sent 70-tall Baikal patroner - ikke klikket - men hadde feil.
De hadde tennhette og hagl men ikke krutt.
Gav ett lite blaff og hagla rant ut av løpet.

Når de gjelder Bismuth selges disse nå på QXL for 340,- kr for 25 patroner - Eley

Eley 32gr nr 5. Cal 12/67,5 340,- NOK

Eley 32gr nr 4. Cal. 12/67,5 340,- NOK

Eley Rype. 30gr nr 5. 12/67,5 350,- NOK

Bismuth, så lovlig å trygg i alle hagler.
Selger har 10 esker av hver type - altså 30 esker totalt.

Kunne ha hatt noe grovere også kanskje, men for Rype osv, er vel dette greit.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Har også ei Anschutz trostehagle 9mm flobert.

Totalt ubrukelig med haglpatronene, men litt mere futt med kulepatroner.

Kjøpte den mens den var registreringsfri - var så dum at jeg registrerte den ( hvis den går under jaktgarderobe ) på 6 våpen.

Med kulepatroner er den mere habil, men med glattboret løp er presisjonen heller laber.
Har to typer kuler, med rund nese og spiss nese.
Er vanskelig å få fatt i nå, men regner med jeg har 1000+ med kulepatroner og omkring 1600 totalt med hagl.

Ser disse kulepatroner kan gå for 5 - 700,- kr for ei eske med 100 patroner på Qxl.

Er en bajas som har bydd 460,- kr for 10 pakning Azot kal 16/70 hagl us 3 på Qxl nå og er ennå 2 dager igjen av auksjonen.

Azot kal 16 er sikkert sjeldnere enn kal 12

Har 2 strøkne 25 patroners esker med Azot cal 12/70 liggende, og en god del Raufoss i kal 12 og 16

25 pakning HK kal 16/65 hagl nr 7 er nå oppe i kr 1300,- på Qxl og enda 2 dager igjen av auksjonen.

Har flere 100 eldre haglepatroner, Europeiske og Amerikanske, stort sett kal 12
Garantert noen sjeldenheter der, alt fra ett eksemplar til flere eksemplarer av hver fabrikat.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Tja. Med mine år i Forsvaret, skyting med hagle og øvrige private .22 LR våpen og pistol og med ammunisjon fra både her og der så vil jeg si at klikk i ammunisjon faktisk forekommer. Spesielt når tennstiften har plantet solide merker...
Jeg har da ca 15 år bak meg som skytebaneleder i Forsvaret jeg også, og klikk forekom der som andre steder. I de fleste tilfellene så hjalp det med riktig puss eller skifte av tennstift. Altså ikke ammunisjonens feil. Jeg for min egen del fant aldri en lot som var dårlig i så måte.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Noen haglepatroner på 70-tallet fra Nittedal hadde for "harde" tennhetter, dette gav klikk på en splitter ny hagle hos meg ganske ofte.
Ellers var det i ett tidsrom sent 70-tall Baikal patroner - ikke klikket - men hadde feil.
Jeg hadde en cal 20 på 70-tallet, og fikk kun tak i en type ammunisjon jeg ikke husker navnet på. Patronene var gule forøvrig. Opplevde aldri klikk. Senere brukte jeg Baikalammo i Staren, og opplevde disse også som veldig stabile uten klikk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
Har en 6mm Flobert hagle produsert av Anschutz. Kul i Hæ..te å få tak i ammo som kan brukes. vanlig cal.22 LR kan ikke brukes, heller ikke de kortere "salong" patronene.

Hva gjelder feil på ammo så må jeg nok si meg enig med Bjørn, sorry Frode, at det skjer at ammoen svikter. Cal.22LR er vel det kaliberet der jeg oftest har hatt slike problemer. Visse LOTer og visse (billige) merker er mer utsatte enn andre. Når tennstempelet har satt tydelig merke på tennhetta er det ammofeil. Kan si meg enig i at det kan skyldes våpenet hvis det skjer flere ganger etter hverandre, men når det skjer etter noen hundre skudd og de neste hundre fungerer greit er det nok ammo og ikke våpen som er problemet. Hvis ikke produsenten har"glemt" kruttet er det vanligvis tennhetta som er problemet. Det forekommer at enkelte tennhetter trenger et unormalt hardt "kakk" for å gå av og det må nok føres på ammo produsentens konto.

Har hatt et par "interessante" episoder med MG både med for lite/manglende krutt som fører til at kula sitter igjen i løpet, et løp som da får "problemer med seg selv" når neste patron går av og med tennhetter som trenger "slegge" for å tenne. Jeg skal love deg Frode at min MG var godt stellt og dullet med, det var ikke en eneste funksjonsfeil som hadde bakgrunn i våpenet. Vernepliktige "tvangsutskrevne" soldater kan kanskje gå lei av å pusse en MG, men når du er drøyt 16 og får med deg MG'n "din" hjem da blir den godt stellt, det skal jeg love deg!! :rolleyes:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Jeg har ansvar for MG3 i HV, og de pusses og oljes godt. Matingsfeil kan forekomme på alle magasinvåpen, men som jeg og Spiralis påpeker ar når det er plantet solide merker i tennhetta så er det patronen det er feil med. Det har opplevd med MG3, AG3, HK416, Glock, begge haglene jeg har (ink. Weatherby PA-08) og Ruger 10/22 m.fl.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.730
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har en 6mm Flobert hagle produsert av Anschutz. Kul i Hæ..te å få tak i ammo som kan brukes. vanlig cal.22 LR kan ikke brukes, heller ikke de kortere "salong" patronene.
6mm Flobert er vel samme som .22 CB Cap (den med spiss kule)

Joahn-Kr

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Jeg hadde en cal 20 på 70-tallet, og fikk kun tak i en type ammunisjon jeg ikke husker navnet på. Patronene var gule forøvrig. Opplevde aldri klikk. Senere brukte jeg Baikalammo i Staren, og opplevde disse også som veldig stabile uten klikk.
Var noen Nittedal som jukset ca 76
Kunne ikke være svak fjær til tennstift, eller feil på denne.
Hagla var ikke gammel og har vært brukt mye frem til tidlig 90-tall.
Måtte spenne opp på nytt etter det klikket og da smalt det når jeg fyrte av.

Husker godt første gang det klikket - en rev ca 20 meter unna - klikk sa det i metall, reven kikket på meg og la på sprang.
Før jeg fikk spent avtrekker var den utenfor skuddhold.
Dette skjedde ikke med andre patroner fra Eley, azot, Remington, Gyttorp, Rottweil+++
Men har brukt Nittedal etter dette uten problemer.
Er 100% sikker på at det kom av tennhettene Nittedal brukte den gang.

De Baikal som jukset var av de Blå plastpatroner - rett etter at de kom ut, var også Sorte plastpatroner en stund.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Lurer på at disse 6mm eikepatroner kan benyttes.

Presisjonen på denne 9mm trosthagle er helt elendig.
Hagla er som ett barneluftgevær og alt for kort for meg.

Morsomt å skyte disse kulepatroner, hører kula hvisler der den farer igjennom luften.
Men går dypt i treverk på nært hold.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Legg merke til hva jeg sier om jaktvåpen" Med min bakgrunn kan jeg hevde at det så og si ikke forekommer at det er ammunisjonens feil når en opplever klikk". Så sier jeg dette om militære våpen "Jeg har da ca 15 år bak meg som skytebaneleder i Forsvaret jeg også, og klikk forekom der som andre steder. I de fleste tilfellene så hjalp det med riktig puss eller skifte av tennstift".
Jeg er utdannet Mitr.lagfører ved en befalsskole, og har 20 år bak meg som operativ offiser i Forsvaret. Jeg har slik bidratt til at ammobudsjettene i Forsvaret har blitt brukt opp. Selvfølgelig opplevde vi klikk som skyldtes ammoen, men dette skjedde så sjeldent at det kun er av akademisk interesse. Som også sagt tidligere, jeg for min egen del fant ikke en eneste lot som jeg med sikkerhet kunne si at var dårlig. I 99,99 % av tilfellene var det feil ved puss eller mekanisk svikt som også kunne skyldes kulde eller andre miljømessige påvirkninger.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
De tallene du viser til tror jeg ikke du har belegg for. :cool: Med militære våpen, så er de ofte nokså solide og robuste. Mauser 98 mekanismen er en "militær mekanisme", Krag Jørgensen likeså, og Svensk Mauser anno 96 også. Svært mange våpen har militær opprinnelse eller har vært laget for det militære, i det minste vært med i anbudskonkurranser. Dette med vedlikehold stemmer det. Og ikke heller har jeg opplevd dårlige lot, med unntak av den skrap ammoen som av og til ble servert der du kunne plukke kula av med fingrene på flere av patronene.

Når det gjelder sivil ammo,så er det forskjell på billig og dyr i mange tilfeller. Leser man litt på forum i junaiten, så diskuteres eksempelvis bulk ammo heftig, f.eks. 22. LR, og det kan være varierende kvalitet. Jeg har hatt klikk på haglepatroner fra bl.a Saga, med solide avtrykk etter tennstiften på hagla i tennhetta, og på min private Glock jeg skyter eldre militær ammo på skytinger: der har jeg hatt klikk, og patroner med "lite" krutt. Og min Glock er av siste sort.

Med normalt vedlikehold av kyndige, så er våpenets funksjonsmåte ivaretatt. Men klikk grunnet ammo, forekommer både på militær og sivil ammo. Matingsfeil er her selvsagt unntatt. Takk.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg har kjelleren full av Saga som jeg nå forbruker på minkjakt. Har prøvd den på rypejakt i Sverige, men den fungerte veldig dårlig. Mye blod og mye skadeskyting. Klikk har jeg imidlertid aldri opplevd med denne ammunisjonen heller. Jeg bruker den både i Berettaen og Staren. Jeg har ellers aldri hørt om ammo en kan plukke kula ut av. Om dette stemmer, så er det jo direkte livsfarlig på en skytebane, dette i tilfellet det er kommet fukt til og du får ufullstendig forbrenning av kruttet. Jeg kan si så mye at hadde dette skjedd i noen av de mange avdelingene jeg har tjenestegjort i, så ville det ha medført full stans i all skyting og full rapport og en oppvask av en annen verden. Vi hadde ikke for mange soldater i Forsvaret.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.741
Bedriftsidrettslaget skal ha et uformellt bedriftsmesterskap. De annonserte øvelsene er 5 skudd sittende på elg, 5 skudd på løpende elg og 5 skudd (med hagle) på lerdue.
Blondinen på skiftet var litt i tvil; vi skulle da ikke sitte på en elg, det må bli en krakk med elgskinn eller en mekanisk okse med elgskinn. Hun funderer fælt på dette.

;)

(Dette er helt sant, vi skal ha konkurransen neste uke)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Jeg har kjelleren full av Saga som jeg nå forbruker på minkjakt. Har prøvd den på rypejakt i Sverige, men den fungerte veldig dårlig. Mye blod og mye skadeskyting. Klikk har jeg imidlertid aldri opplevd med denne ammunisjonen heller. Jeg bruker den både i Berettaen og Staren. Jeg har ellers aldri hørt om ammo en kan plukke kula ut av. Om dette stemmer, så er det jo direkte livsfarlig på en skytebane, dette i tilfellet det er kommet fukt til og du får ufullstendig forbrenning av kruttet. Jeg kan si så mye at hadde dette skjedd i noen av de mange avdelingene jeg har tjenestegjort i, så ville det ha medført full stans i all skyting og full rapport og en oppvask av en annen verden. Vi hadde ikke for mange soldater i Forsvaret.
Er ikke sikker på om det nødvendigvis var "en lot" -siden det var ammo oppbevart løst i grønne plastkasser.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
20cal Beretta her, smekkert og hendig.
22cal BRNO tyst

og noe til........

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
All ammunisjon i Forsvaret blir laget i loter. Kun slik kan en finne nødvendig informasjon om ammunisjonen i fall noe skulle gå galt. Slik kan en også forbedre rutiner, eller produksjonsmåter for å unngå at årsaken til et uhell skal gjenta seg. Dette er årsaken til at vi så og si aldri kan skylde på noe annet et mekanisk svikt i våpenet eller menneskelig svikt om noe skulle gå galt. For å unngå mekanisk svikt ble alle våpen med jevne mellomrom innsendt for kontroll av spesielt materialtretthet med sprekkdannelser som resultat. Rutinene var meget gode, og dette er selvfølgelig årsaken til at det er så få våpenulykker i Forsvaret.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
All ammunisjon i Forsvaret blir laget i loter. Kun slik kan en finne nødvendig informasjon om ammunisjonen i fall noe skulle gå galt. Slik kan en også forbedre rutiner, eller produksjonsmåter for å unngå at årsaken til et uhell skal gjenta seg. Dette er årsaken til at vi så og si aldri kan skylde på noe annet et mekanisk svikt i våpenet eller menneskelig svikt om noe skulle gå galt. For å unngå mekanisk svikt ble alle våpen med jevne mellomrom innsendt for kontroll av spesielt materialtretthet med sprekkdannelser som resultat. Rutinene var meget gode, og dette er selvfølgelig årsaken til at det er så få våpenulykker i Forsvaret.
litt stygg nå, men tanke på hvor få skarpe skudd avfyrt med et gjennomsnittlig våpen i forsvaret, hva er sjansen?

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
litt stygg nå, men tanke på hvor få skarpe skudd avfyrt med et gjennomsnittlig våpen i forsvaret, hva er sjansen?
Hehe. Du kan så si, men operative avdelinger skjøt svært mye ihvertfall mens jeg tjenestegjorde. Jeg oppfatter det faktisk som ganske utrolig at vi aldri opplevde noe som kunne kalles for farlig på skytebanen så mye som vi oppholdt oss der.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hehe. Du kan så si, men operative avdelinger skjøt svært mye ihvertfall mens jeg tjenestegjorde. Jeg oppfatter det faktisk som ganske utrolig at vi aldri opplevde noe som kunne kalles for farlig på skytebanen så mye som vi oppholdt oss der.
mener å huske jeg fikk lov til 2 x 5 enkle skudd på blink, samt to magasiner i serie. Som bonus 5 skarpe skudd på blink under marsjmerket. Voldsomme greier ila et år. :rolleyes:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Sånn var det ikke der jeg jobbet på 90-tallet. Skyting var det viktigste vi holdt på med.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
I blåste jeg 100 skudd med Glock. Fun-fun. Stålblinker og internkonkurranse er det som gjelder!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan ikke akkurat komme på mye trøblete ammunisjon i forsvaret jeg heller. Jeg husker vagt noe krøll med 30-06 og for lite krutt i forbindelse med Mauserne i HV-ungdommen. De fleste våpenfeilene var dårlig puss og vedlikehold, eller enda oftere, bulkete magasiner...

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
20cal Beretta her, smekkert og hendig.
22cal BRNO tyst

og noe til........
Har en .22 BRNO 452 her også - med Parker Hale lyddemper.

Har hatt ei av samme modell tidligere og da med lux skjefte.

Tenkte å kjøpe luxskjefte - men de er så dyre...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Kan ikke akkurat komme på mye trøblete ammunisjon i forsvaret jeg heller. Jeg husker vagt noe krøll med 30-06 og for lite krutt i forbindelse med Mauserne i HV-ungdommen. De fleste våpenfeilene var dårlig puss og vedlikehold, eller enda oftere, bulkete magasiner...
Det er jo ikke det. Men det finnes litt lot'er som begynne rå bli gamle, som jeg skyter en del av. Der traff jeg på en 9mm her om dagen som det ikke var mye smell i. Samt en klikk. En gang til i Glocken så smalt det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er jo ikke det. Men det finnes litt lot'er som begynne rå bli gamle, som jeg skyter en del av. Der traff jeg på en 9mm her om dagen som det ikke var mye smell i. Samt en klikk. En gang til i Glocken så smalt det.
Mulig jeg misforstår. Men smell ved andre tennstempelanslag i samme tennhetta? Da sier magefølelsen min at det er et eller annet med tennstempelet. Lite fart første gangen??

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn