Anton Blom? ingen v. der`velSvar til Baluba,
Tyskerne har jo alltid vært en smule formelle.
Det var en gang ( 70-80 tallet ? ) en norsk utsendt medarbeider for enten NRK eller en de store avisene som hadde tilhold i Bonn. Husker omtrent hvordan han så ut men kan ikke for mitt bare liv huske navnet. Han hadde et radiokoseri der han fortalte løst og fast om livet i den tyske hovedstad. Denne karen hadde en "v." etter fornavnet sitt på denne måten "Fornavn v. Etternavn".
Denne lille "v." skyldtes en beste/oldefar som hadde kravlet seg nordover fra nede i Europa i sin tid. Vår venn fortalte om at han på grunn grunn av lett jåleri brukte denne lille "v." når han nå var i Tyskland. Det gav et lite "kick" når bankfunksjonæren ropte ham opp med beskjed om at "Herr Von Etternavn" nå er banksjefen ledig for Dem.
Altså en liten "v." gjorde at man i Tyskland var nesten adelig.
Hvis noen kan hjelpe med navnet vil jeg bli glad, spekulerer så jeg holder på å gå i frø!
Dette er en meget utbredt feiloppfatning blant Nordmenn. Derfor bare må jeg kommentere det:Tyskerne har jo alltid vært en smule formelle.
Dette får meg egentlig til å tenke litt på språk, og hvordan morsmålet smitter over på fremmedspråk, og hvordan det setter stemning på all sosial omgang.Dette er en meget utbredt feiloppfatning blant Nordmenn. Derfor bare må jeg kommentere det:Tyskerne har jo alltid vært en smule formelle.
Har ofte lurt på hvorfor... har vi fortsatt ikke glemt krigen? Hvis man ser gamle NRK klipp fra slutten av 60-tallet så ser jo også nordmenn ganske så snåle og formelle ut. Ting har faktisk endret seg også i Tyskland de siste 50 år!
Greit nok, det finnes fortsatt de som liker å bruke den høflige formen De isteden for å si du blant tyskere. Men det er de over 60 år. Ikke ungdommen ihvertfall!
Jeg som møter mye tyskere og kan tysk vil heller bruke ordet gemütlich for å beskrive tyskere. Det kan omsettes til: vennlig, behagelig, avslappet. Man tar seg en snaps mens man undrer seg over Norge med sine alkoholpriser der man må reise to timer til nærmeste Vinmonopol for å få kjøpt seg en flaske rødvin.
I likhet med engelskmenn er tyskere også veldig høflige. Bor man på hotell i Tyskland og går ned i spisesalen om morgenen sier alle «guten morgen» «morgen» eller i Bayern «grüss Gott» til hverandre, selv til personer man aldri har sett før. Det skjer ikke i Norge. Til sammenligning virker nordmenn uhøflige, usiviliserte og innesluttet ut faktisk....
Narvestad ??Vaktmester i særklasse (fra Fengselsvesenet)
Lær deg å "sleike ræv" og gå for Stillingskode 0265 og sikt mot 0266.Ikke mye særklasse over lønnsramme 39.....