Den lengste (i kalendertid) byggetråden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ===========================================================================================

    Og da er vi igang igjen:

    bilde2.jpg
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Innholdet i kassa over + disse:

    bilde.jpg
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Må bare på noen jobbreiser og bruke helgene på å bygge om denne litt først:

    IMG_0300_small.jpg
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Men det finnes en plan:
    (Skjemaet gjelder pr. monoblokk)

    skjema.jpg

    holton_power_amp_09.jpg
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Og den intelligente leser har selvsagt gjettet at planen er å lage separat regulert strømforsying til inngangstrinnet i monoblokkene.

    Figuren nedenfor er hentet fra Holton-manualen. Jeg bruker andre spenninger. Jeg kjører med +-85VDC på grunn av tilgang til trafoer og bedre margin for 100V Mundorf-bøttene. Etter anbefaling fra Holton legger jeg på til +-90VDC for inngangstrinnet.

    Jeg benytter 2 stk 2x50VAC (40VA) toroider og 2stk TL783 høyspenningsregulatorer pr monoblokk.


    Dual Power Supply Option.JPG
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Selv har jeg kjøpt trafo til inngangstrinnet med samme volt som utgangen. Hva var fordelene med å ha høyere på innganen ?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Selv har jeg kjøpt trafo til inngangstrinnet med samme volt som utgangen. Hva var fordelene med å ha høyere på innganen ?
    Jeg aner rett og slett ikke. Jeg må lete frem noen gamle mailer fra arkivet for å være 100% sikker på at rådet kom fra mr. Holton himself, men jeg kan ikke huske at det ble gitt noen begrunnelse. I nxv800-manualen er det benyttet lik spenning i skjemaene (se skjema i svar #129 like over her). Det skjemaet har forøvrig en liten pussighet. Etter min barnelærdom vil 2x65VAC gi 2x91VDC, ikke 2x95VDC som vist på skjemaet.

    Jeg benytter 2x60VAC trafoer, altså litt lavere spenning enn nominell. Dette mente mr. Holton ikke hadde lydmessig betydning utover at max effekt blir litt lavere. Det kan være i den forbindelse at han anbefalte høyere inngangsspenning for inngangstrinnet. Jeg tror du kan sove godt om natten med de trafoene du har :)
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Fant ut att i manualen til 500 R2 korta står det faktiskt 55 til drivertrinnet og 60 til inngangstrinnet.
    Så det blir nokk til å bruke de trafoene i en 800 jeg har bygd med 50 volt. Så handler jeg nye 60 volt til mine, bare det blir plass :)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Når Kvinnen er borte danser musa med loddebolten.

    Oppgaven er å få plassert dette:
    IMG_0345.jpg



    Noe av det gamle må ut, er allikevel ikke særlig fornøyd med utførelsen av disse filterne og kablingen:
    IMG_0347.jpg



    Allikevel blir det trangt. Jeg er fra før på plan B. Den må forkastes, og plan C blir slik:
    IMG_0349.jpg



    Eller sånn:
    IMG_0350.jpg



    Sånn blir det omtrent. Regulatorkortene over trafoene. Enklest slik, og bedre avstand mellom forsterkerkort og trafoer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Må si jeg er meget spent på rapport om hva som skjer med lyden med egen strømforsyningen til inngangstrinnet.
    Selv har jeg ikke montert noe enda.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Spent selv. Forventer ikke å høre særlig forskjell. Blir skuffet om det blir dårligere lyd :). Håper å bli ferdig i dag.

    IMG_0352.jpg
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Første monoblokk ferdig modifisert. Fy for et skjærereir. Har prioritert kort kabelføring, stjernejord og latskap fremfor skjønnhet.

    IMG_0355.jpg
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Bra jobba Gorm. Morsomt å se ett engang så romslig kabinett bli fylt opp med nye ting. Regularing av inngangstrinnet må jo bare bli en vellykket forbedring av lyden.

    Følger med!

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Bra jobba Gorm. Morsomt å se ett engang så romslig kabinett bli fylt opp med nye ting. Regularing av inngangstrinnet må jo bare bli en vellykket forbedring av lyden.

    Følger med!

    - slarssen
    Takker! Siste monoblokk er ferdig. MEN: Softstarteren ser ut til å ha tatt kvelden. Den sitter håpløst vanskelig til, og jeg har nå ryddet laben og må dra hjem uten forsterkerne :(. Vurderte å lage en fuskeløsning, men de er så tunge og så mye styr å frakte og koble opp, så det er best å gjøre det skikkelig med det samme. Lytteinntrykk må derfor vente noen dager.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Er det Holton softstart du har ? Jeg har liggende om du vil ha den fort. Så får jeg bare din når den kommer fra down under.
    Den er ubrukt !
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Er det Holton softstart du har ? Jeg har liggende om du vil ha den fort. Så får jeg bare din når den kommer fra down under.
    Den er ubrukt !
    Oj. Det er jo et kjempegodt og snilt tilbud. Håper og tror jeg skal klare å reparere, men dersom det kommer dithen at jeg må bestille ny, sier jeg tusen takk. Håper å fa avklart dette før helga. Bor ikke du på Orkanger? Kjører sannsynligvis forbi der til helga. Jeg sender PM så kan vi utveksle telefonnummer.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Kikket ned i boksene nå nettopp i lunsjpausen. Med uthvilt sinn, briller og godt dagslys klarer jeg å lese teksten som står på printet: Gnd og ACin. Men var det på den siden Gnd var da? I går kveld var jeg da sikker på at det var motsatt!

    Jeg hadde bare byttet polaritet. En kvikk fiks og nå er alt i orden :).

    Etter arbeidtid skal den siste monoblokka måles og friskmeldes, og i kveld blir det godlyd i stugu. Leikis kan la softstarteren ligge igjen hjemme, og heller ta med ørene på en lytteseanse en dag.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ja d må æ væl klar å skvis ijn blant aijl oppussings prosjekta min :) Døren er selvføleglig åpen her også.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hvor mye strøm går det egentlig ut av disse forsterkerne da?

    På en farsdag må det være lov å gjøre noen enkle målinger. Hensikten er å se hvor mye strøm som går ut fra forsterkerne ved det som med mitt oppsett er maks volum. Jeg har aldri spilt høyere enn dette, både av hensyn til meg selv og naboen. (Volumvelgeren går omtrent fra kl. 7 (min) til 5 (max), vanlig lyttevolum er fra kl. 8-10, normalt høyt er kl. 12, under denne testen stod volumvelgeren på kl. 3).

    Musikken er de to første trommeslagene på "Hok-Man Yim, Poem of Chinese Drum", fra albumet "Poems of Thunder".

    Høyttalerne er biwiret, og det ble gjort separate målinger for bass og diskant. Spenningene ble målt rett over høytalerne, strømmene ble målt vha en seriemotstand på ca 0.09 ohm.

    Målt over basselementene ser trommeslagene slik ut. To kraftige slag med ca 0.7 sekunders mellomrom. Det andre slaget kommer litt før det første dør ut. Frekvensen på tromma kan leses av kurvene ti å være ca 80Hz.

    Gul = Spenning
    Blå = Strømmåling over 0.09ohms motstand

    Strømtrekk_Bass_Lang.jpg



    Blåser opp starten på det første slaget:

    Strømtrekk_Bass_Kort.jpg



    Over diskanten (delefilteret for diskant og mellomtone) ser målingene slik ut:

    Strømtrekk_Diskant_Kort.jpg



    Over bassen er maksimalt strømtrekk 0.504V / 0.09 ohm = 5.6A. Ca 6ms tidligere var strømtrekket -5.6A. Maks spenning på samme tid var ca 20V. Dette gir en peak effekt på ca 112W. Bidraget fra diskant og mellomtone kommer ikke helt på samme tid og er ubetydelig da spenning og strøm ikke er i fase. Det er lenge igjen til forsterkeren bunner!

    Senere skal jeg bruke de samme trommeslagene til å se hvordan strømforsyningene i effektforsterkeren påvirkes.
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Mellom en influensa og bihuilebetennelese rakk jeg såvidt å gjøre dette for en tid tilbake:

    Før:
    IMG_0001.jpg


    Etter:
    IMG_0002.jpg


    Fra 470uF ordinær Rubicon til 1500uF Mundorf på utgangen av regulatorene. Syns 470uF virket litt lite, og når man først endrer så kan man jo bruke noe som gir inntrykk av kvalitet uten at det koster så mye mer. Ikke så mange andre med audiofilt rykte som lager kondiser opp til 100V.

    Hørbar forksjell? Tror egentlig ikke det. Forskjellen er ihverfall minst en dekade under forskjellen som EQ utgjør. Men det føles godt.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Flere målinger:

    Oppsettet er som i innlegg #143. Høyeste volum som jeg noengang benytter, volumkontroll kl 3. Venstre kanal. De to første trommeslagene på "Hok-Man Yim, Poem of Chinese Drum", fra albumet "Poems of Thunder".

    De første målingene er fra positiv rail til drivertrinnet. Etter 47.000uF Mundorf-bøttene. Gule kurver er spenningsforsyningen. Blå er utgangssignalet etter forsterkeren:

    Spenning_Positiv_Rail_Lang.jpg


    Blåser vi denne opp får vi:

    Spenning_Positiv_Rail_Kort.jpg



    Målinger gjort på den regulerte spenninga til inngangstrinnet (etter regulator og 1500uF Mundorf M-Lytic):

    Spenning_Regulert_Lang.jpg


    Oppblåst (startet på første slag):

    Spenning_Regulert_Kort.jpg



    Er litt forundret over at rippel er såpass stor etter regulatoren. Men jeg aner egentlig ikke hvor mye strøm inngangstrinnet trekker, så det er liten vits i å fundere over dette før jeg har målt strømtrekket.

    Hva betyr nå denne rippelen for utganssignalet? Det blir vel å trekke frem signalgeneratoren og kjøre noen FFT-målinger igjen. Dersom jeg finner igjen mye av rippelen på utgangssignalet har jeg påskudd til å gå til plan A: ekstra kabinetter med flere Mundorf-bøtter.

    "Du Kvinne, det er mye rippel på utgangene her! Må nok bruke noen tusen på kondensatorer. De store fra Mundorf er så fine. Trenger bare 4x47000 og 4x22000. Neida, ikke kroner, mikrofarad. Og forresten, det er ikke plass til dem i boksene, så jeg må ha et par ekstra bokser også, fra Italia, koster bare noen småpenger + frakt og moms. Og dersom vi flytter monoblokkene fra kottet (bak høyttalerne) inn i stua, blir det plass til de nye boksene i kottet. Alternativt må du finne en ny plass til bunaden og kjolene dine."
     
    Sist redigert:

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Spurte Anthony om strømtrekket på ingangstrinnet til min 300, det er klase A og trekker omtrent 20mA.
    han anbefaler min 50mA kapasitet.
    Din 800 ligger sikkert på det doble?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Spurte Anthony om strømtrekket på ingangstrinnet til min 300, det er klase A og trekker omtrent 20mA.
    han anbefaler min 50mA kapasitet.
    Din 800 ligger sikkert på det doble?
    Jeg spurte en gang. Mener å huske at han svarte opp mot hele 200mA. Regulatorne kan levere opp til 700mA så det er mye å gå på i forhold til maks. Trodde strømtrekket varierte med lyttevolum, men dersom det er klasse A så er jo saken annerledes. Og hva er da vitsen med regulert forsyning? Separat forsyning ja, men regulert? Må måle mer ved anledning. Synd forsterkerne mine står så utilgjengelig.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Gormj: Er spent på hva du synest om lyden med separat forsyning til inngangstrinnet. Ser Holton kommer med "HPA Volt Reg one" denne mnd.
    Fristet å prøve;)
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Gormj: Er spent på hva du synest om lyden med separat forsyning til inngangstrinnet. Ser Holton kommer med "HPA Volt Reg one" denne mnd.
    Fristet å prøve;)
    Lyden har ikke vært bedre enn den er nå. Men: Jeg satte gummeføtter under høyttalerne omtrent samtidig, og jeg vet ikke hva som har gitt størst effekt. Har ikke hatt tid til å prøve frem og tilbake. Vil vel heller bruke tid på ytterligere forbedringer ala loddete koblinger, større kondensatorbank og kanskje CLC ala pellesmil, enn å prøve frem og tilbake med gamle synder.

    I anleggstråden min er det gjort en sammenligning med Leikis Holton 500. Han kjører uten separat strømforsyning. Hans eminente monoblokker låt ihvertfall ikke dårligere! Men han kjører med lavere bias, færre transistorer, like stor kondensatorbank og dermed mindre rippel enn meg.

    Separat strømforsyning til inngangstrinnet kan umulig bli dårligere, men hvor stor effekten er, og om den trenger å være regulert, har jeg altså desverre ingen klinkende klar formening om.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hvilket progran / Osiloscope bruker du?
    Har faktisk 2 forsjellige USB (ja du vet landet etter USA) scope men sliter litt med å repitere lærdommen fra yrkeskolen for et halvt liv siden....
    Tror det er Hantec 6022be Hantek PC USB 2CH Digital Oscilloscope 20M Hz 48M SA s 1M Byte CH Portable | eBay og et Mdso USB Bandwidth 20M Dual Channel Digital Storage Oscilloscope Data Logger | eBay det siste har mere brukbar software men har dårligere specs.

    skulle hatt noe mere brukervennlig software, anyone?

    Å ja da jeg feilbooket så jeg ente opp med 2 istedenfor ett scope...
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hvilket progran / Osiloscope bruker du?
    Har faktisk 2 forsjellige USB (ja du vet landet etter USA) scope men sliter litt med å repitere lærdommen fra yrkeskolen for et halvt liv siden....
    Tror det er Hantec 6022be Hantek PC USB 2CH Digital Oscilloscope 20M Hz 48M SA s 1M Byte CH Portable | eBay og et Mdso USB Bandwidth 20M Dual Channel Digital Storage Oscilloscope Data Logger | eBay det siste har mere brukbar software men har dårligere specs.

    skulle hatt noe mere brukervennlig software, anyone?

    Å ja da jeg feilbooket så jeg ente opp med 2 istedenfor ett scope...
    Et av de nyeste og sikkert rimeligste vi har på jobben. Tror det er dette: TBS1000 Digital Storage Oscilloscope | Tektronix. Enkelt å bruke. Overførte skjermdump via minnebrikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn