Den lengste (i kalendertid) byggetråden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Wow, kult! Den malen der ser jo ut som noe man kunne preget inn i ei gullplate å sendt ut i rommet med en satelitt.

    Når det gjelder KandK audio er jeg helt enig, meget godt pakket, alltid. Men det er mulig jeg har noe feil med PCn min, for jeg finner ikke noen høyoppløselige ekstreme nærbilder av RAKK dac kortet og deler i innlegget ditt? Sikkert feil med min PC, tror du ikke? 8)

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Slarssen skrev:
    Wow, kult! Den malen der ser jo ut som noe man kunne preget inn i ei gullplate å sendt ut i rommet med en satelitt.

    Når det gjelder KandK audio er jeg helt enig, meget godt pakket, alltid. Men det er mulig jeg har noe feil med PCn min, for jeg finner ikke noen høyoppløselige ekstreme nærbilder av RAKK dac kortet og deler i innlegget ditt? Sikkert feil med min PC, tror du ikke? 8)

    - slarssen
    Eller det kan skyldes at jeg ikke har pakket ut kamerastativet som jeg kjøpte på "Tulldagan" for en tid tilbake?

    Antar at jeg bør isolere RCA-konnektorene fra chassis. Utrolig lav isoleringsring på Monacor-konnektorene. Jeg tenker da på den forhøyningen som er det eneste som hindrer at konnektoren gnisser mot bakplata. Men litt er vel nok?
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Aha, nuvel.

    De forhøyningene der er ofte veldig småe ja. Men har man relativt skarpe kanter på hullet man borer så pleier ikke dette å være ett problem.

    Tipper det står noe om de skal isoleres fra chassis eller ikke, i byggeveiledningen fra KandK. Tipper de skal isoleres ja. De er rimelig opptatte av og bastante på at man følger de instruksene der når det kommer til jordinga.

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Det ble helt greit. Låter sikkert ikke dårligere selv om de Furutech XLR-konnektorene er så tøffe.




    Toslink inn, digital coax inn, en analog linjeinngang, XLR utganger, minijack utganger for 12V trig til monoblokkene. Håper jeg ikke har glemt noe.
    Skyt meg om jeg fortsetter å ta bilder med mobiltelefonen.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Plassering av komponenter:

    Ble litt trangt gitt. Må bygge litt i høyden. Men hvorfor legge alt untatt DAC-kortet på den ene siden?




    Fordi jeg har breiet meg noe veldig med min egen elektronikk inni boksen i boksen:
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Veldig veldig stilig dette, Gorm. Liker boks-inni-boksen løsningen. Håper jeg får tatt en titt på greiene i nær fremtid!

    - Slarssen
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Fint prosjekt og flott utført :)
    blir spennende og følge dette i tiden fremover.

    mvh
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Helt nyutviklede power-kort til RAKK-dac kommer som to kort. Det øverste tar 6.3VAC fra Lundahl-trafoen og gir 12VDC ut. Det nederste kalles booster og består i hovedsak av en ekstra kondensatorbank for stabil 12VDC til dac-kortet.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    12V fra booster-kortet forsyner også toslink-modulen til høyre i bildet. Krympestrømpe reduserer tivoli-effekten.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Etter anbefaling fra KandK kobles ikke pinne 1 på XLR-kontakten til felles jordpunkt, men til chassis-tilkobling på konnektoren dersom en slik finnes. Furutech-konnektorene har en slik, men på den ene av de to konnektorene målte jeg mystiske 40ohm mellom metallhuset og tilkoblingspinnen. Den andre målte de forventede 0 ohm. Jeg loddet derfor en ekstra forbindelse til kabinettchassis på begge konnektorene (grønn leder). Skuffende av Furutech!

    Kunne kanskje spart meg bryet. Jeg tenker å benytte uskjermede DIY XLR-kabler med Neutrik konnektorer. Men greit å ha ting på stell om jeg går over til skjermede kabler senere.

    Vises ikke på bildet, men jeg skrapte bort elokseringen og benyttet sprengskive for å få god elektrisk kontakt.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Forforsterkermodulen får 6.3VAC og 2x250VAC direkte fra Lundahl-trafoen og sørger for resten selv.

    Legg merke til jordledningen. Denne går til et felles jordpunkt på chassis. Skjønt felles og felles. Det er kun denne modulen og nettjord som er tilkoblet dette punktet. Alt annet er galvanisk adskilt etter råd fra KandK.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Fytti hæl*** Gorm! Dette er så strøkent at jeg får lyst til å bygge min egen helt på nytt. Gratulerer! Fin ide med Highway61. Meget meget lekkert. En referanse implementasjon dette.

    - slarssen

    Edit: Mulig jeg ville vært litt forsiktig med å legge de uskjerma digital kablene så nært de analoge kablene? Eller ser jeg litt feil?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Slarssen skrev:
    Fytti hæl*** Gorm! Dette er så strøkent at jeg får lyst til å bygge min egen helt på nytt. Gratulerer! Fin ide med Highway61. Meget meget lekkert. En referanse implementasjon dette.

    - slarssen

    Edit: Mulig jeg ville vært litt forsiktig med å legge de uskjerma digital kablene så nært de analoge kablene? Eller ser jeg litt feil?
    Takker og bukker! Neida du ser ikke feil. Tenkte ikke på at digitalkablene kan støye over til de analoge, for det er vel det som er problemet?

    Har liten lyst til å rerute kablene for å få bedre separasjon. Da er det enklere å skjerme. Bør jeg skjerme digitalkablene eller de analoge? Blir nok enklest å skjerme digitalkabelen, og vet at mange ikke liker skjermet analogkabel.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Ja det er støy som plukkes opp fra de digitale jeg frykter. Nå er jo alt tvista og flott så problemet er kanskje kun i hodet mitt. Likefullt ville jeg som sagt enten separert de mer, eller skjerma de digitale.

    Hvordan er varmeutviklingen inni boksen? :)

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Varme ser ikke ut til å bli et problem. Kun litt småvarmt utenpå både boksen og boksen i boksen.

    Lagde et par braketter til bakplata for å lette kabelmonteringen. De skal gjenbrukes på monoblokkene.


    Testing av lysdiodene i fronten. Det eneste som ikke er koblet på bildet er 230VAC inn til Lundahl. Lundahl forsyner alt som har med lyd å gjøre. Avslagsautomatikken har sin egen lille trafo i boksen til venstre på bildet. De hvite lysdiodene ligger rett bak lyslederne. Pga. noen i overkant kreative italienere (som boret feil hull i frontplata) har jeg lagt lyssterke RGB-leds i et hull ved siden av lyslederne. Effekten er relativt svakt blått og rødt lys når de unntaksvis lyser. De tre hvite drives av ulik elektronikk, så jeg har lagt et trimpot på hver av dem for å få likt lys.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Veroboard er ikke pent, men veldig praktisk. Montert med plastskruer for ikke å ødelegge de spinkle gjengene jeg laget på innsiden av frontplata.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Ferdig?


    Første test, med noen i all hast sammensnekrede XLR til RCA kabler. Onkyo 9755 må duge som effektforsterker inntil Holton monoblokkene blir ferdig.
     

    Vedlegg

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Flott design og byggearbeid. Gratulerer. Legger du ut et bilde av lyden? :)

    Mvh
     

    tcm

    Fersking
    Ble medlem
    20.02.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Mini demo av RAKK-dac med rør forforsterker.
    Jeg er en av de heldige som har opplevd gormj`s nyeste kreasjon.

    Oppsettet var følgende:

    Usher BE-10
    RAKK-dac med rør forforsterker (DIY)
    Onkyo 9755 (effekttrinn)
    Onkyo 7555 (CD)
    Airport Express (wav)
    + diverse kabler


    Spilleliste:

    Little wing - Stevie Ray Vaughan ( http://open.spotify.com/track/36RlHKPmB8uiS422NQWsTi )
    E du den du e - Bjørn Eidsvåg ( http://open.spotify.com/track/2ANB7qeI30gJvz4HN6RRLw )
    The man in the long black coat - Bob Dylan ( http://open.spotify.com/track/6akjKj09Gy1OjmpupgLMTq )


    Opplevelsen:
    Det hele begynnte med at Gorm, stolt viste fram innstiden av forforsterkeren.
    Som på bildene i tidligere innlegg er alt på stell! Chassiet er en historie for seg selv, stort og tungt med enkelt og ryddig front design! Innsiden er ryddig og systematisk! Skyhøy gåsehudfaktor hele veien! og man må bare elske box i box løsningen!

    Little wing - Stevie Ray Vaughan:

    fra første tone kommer ut av Stevie`s gitar hører man fløyel å silke i toppen! uten at dette går ut over Stevies noe metalliske gitar lyd! du hører alle anslag klart som dagen. all romklang både på gitar og trommer kommer klart,
    man hører vært eneste kvadrat av rommet, vær eneste bevegelse Stevie gjør på gitaren!
    en fryd for øret!

    E du den du e - Bjørn Eidsvåg

    jeg og Gorm har sittet i mange timer og testet elektronikk sammen, og aldri uten og komme innom vår felles fascinasjon for Bjørn Eidsvåg! alle som har hørt "Pust" albumet vet hva vi snakker om den kontrolerte behagelige stemmen og og den enda mer (om mulig) behagelige gitaren!
    igjennom Usher Be-10 har dette hørtes bra ut lenge men aldri så bra som dette.
    harmonien i lydbildet er fram i rommet, det føles som Bjørn har arrangert intim konsert i stuaog tatt med hele bandet på besøk!
    man får nesten lyst til å gå fram å si takk i det låten er ferdig!

    The man in the long black coat - Bob Dylan

    Denne låten har lenge vært et fast demo spor på Gorm`s lyttekvelder eller når nytt utstyr skal testes!
    gitaren på begynnelsen låter krem, å når munnspillet gjør sin entre blir man bare sittende med tenna på tørk.
    så fantastisk mye luft i toppen, å når Bob begynner å synge er alt fullkomment du hører en stemme karakter av de skjedne.
    stemmen er til og ta å føle på! og den lekne panningen på gitaren mellom høyre å venstre låter lekne enn noen gang! man forstår med ett hva som gikk igjennom hode på Mark Howard, Malcolm Burn og Greg Calbi når de spillte inn mikset og mastret "Oh mercy"! man hører vær eneste lille ting som skjer i lydbildet!



    helt til slutt:
    alt i alt en særdeles koselig kveld. det et alltid like koselig å komme på lytte eller familie besøk hos Gorm og familien! neste gang får vi vell tid til en lengre lytte session med flere og ikke minst nye låter! ;D

    -----
    Tony (tcm)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hyggelig med positive tilbakemeldinger. Føles ikke så forgjeves å sitte å varme krympleplast da.

    Positiv overraskelse at du er en slik hifi-skribent Tony (tcm)! For meg ble jo lytteseansen litt travel siden vi skulle på påskeferie neste dag. Førsteinntrykket mitt var svært positivt, men jeg trenger mer tid. Det er jo både en dac og en forforsterker som må lyttes på og sammenlignes med gammel-oppsettet.

    Har forøvrig funnet ut av problemet med det manglende lock-signalet. Er umulig å se dac-kortet slik det er montert, men fant svaret på et bilde tatt under monteringen. Det skal normalt være et trimpot på dac-kortet foran led-en som kobles til lock-signalet. Denne var ikke montert på mitt kort.


    Men, siden jeg uansett må ta løs "boksen i boksen" skal jeg:
    - Sette på en strap eller 1k motstand foran lock-utgangen.
    - Erstatte digitalkablene inn til dac-kortet med skjermede kabler.
    - Legge inn en forsinkelse slik at effektforsterkerne slår seg av et par sekunder før forforsterkeren

    Det er også en plagsom "schratch" ut fra forsterkeren i venstre kanal når jeg vrir på attenuatoren. Den kan bli litt ekkel å finne ut av.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Kjempeflott reportasje, TCM. Håper jeg får sjansen til å lytte selv på Groms nye kreasjon etter påske engang.

    Gorm; igjen gratulerer med kjempeflott DAC. Chassiset ser fantastisk ut. Angående skrapeld i ene kanalen, har du prøvd å bytte rørene mellom kanalene? Kommer det skrapelyd selv når du har valgt en annen inngang enn RAKKdac? Jeg hadde engang en lignende opplevelse, og det viste seg å være rundt 100mV DC spenning på inngangen (som kom fra en defekt utgangskondis i CDspillern).


    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Rakk ikke å prøve noenting før vi dro på ferie. Har ikke engang testet linjeinngangen ennå (annet enn med oscilloscop for å sjekke at jeg hadde kontroll på volumet før jeg koblet opp mot effektforsterkeren), men det er en jo en god og enkel ide for å isolere bort dac-en. Ellers har jeg tenkt å bytte om de to kanalene for å se om problemet følger attenuator eller forsterker/dac. Jeg må vel innrømme at jeg ikke har hatt fantasi nok til å mistenke noe annet enn attenuatoren. Skrapelyden kommer kun når jeg vrir.

    Er en slik attenuator "make before break" (MBB) eller "break before make" (BBM)? Dersom den er MBB kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være attenuatoren. Dersom den er BBM kan jeg intuitivt ane at problemet kan ligge et annet sted. En lettfattelig forklaring på hvorfor en feilaktig DC-spenning da kan lage problemer, mottas med takk.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Seiden bryteren som attenuatoren består av er MBB. Synes derfor også at det er rart hvis det er noe feil med attenuatoren.

    Når det gjelder DC på inngangen så er (i dette designet) enhver DC på inngangen feilaktig da det forskyver arbeidspunktet til røret. I mitt tilfelle så kom denne DCspenninga inn gjennom attenuatoren, og gjorde at hver gang jeg vridde på den, så ble det en potesialforskjell mellom det nye steppet og det forhenværende. Når gitteret til røret ble ladet opp til detnye potesialet så kom det en rar liten tumpe-skrapelyd i høytaleren. Jeg kunne også se at mellomtone/bass elemtentet rørte på seg :)

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Takk for grei forklaring Stig!

    Jeg gjorde de andre loddejobbene først og det ble ikke så mye tid til det virkelige problemet. Status er i øyeblikket:
    1) "Attenuator-problemet" er så godt som ikke-eksisterende når jeg benytter linje-inngangen. Det er altså ikke attenuatoren som er problemet.
    2) Jeg har 0 ohm mellom jordplanet og 0V fra DAC-power (12VDC). Det var ikke tilsiktet fra min side. Neppe heller fra KandK. Den eneste tilsiktede forbindelsen til jord er chassis-koblingen mellom forsterkermodulen og chassis.
    3) Jeg har noe "overhøring". Jeg hører linjeinngangen svært svakt selv om jeg har valgt en av DAC-inngangene. Men ikke motsatt (når linjeinngang er valgt hører jeg ingenting fra DAC).

    Etter en påsketur får jeg ta tak i problem #2. Kan ha kommet noe loddetinn på avveie når jeg loddet ovenfra. Eller det kan være forbindelse via skruefestene. Må vel bare isolere en og en komponent og måle meg gjennom. Håper de andre problemene blir borte når #2 er løst.

    Koser meg allikevel med lyden, og blir schizofren mellom lyttebehov og loddebehov :)

    Ha en fin påske.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Tok med RAKK-manualene på den nett-frie påsketuren og der står det ganske så tydelig at 0V fra booster-kortet går til jord via dac og forsterker. Så 0 ohm mellom 0V og chassis er akkurat som det skal være.

    Da blir det å sjekke justeringene på forsterkeren og samtidig sjekke om det kommer DC-spenning ut fra dac-en.

    Edit 1: Et brum-problem ble forøvrig borte ved å koble pinne 1 fra XLR (chassis) til signaljord i RCA-konnektoren. I følge manualen: "This might or might not help".

    Edit 2: Har målt nå. Forsterkerjusteringene er ihht spec, med unntak av B+ som er 190V i stedet for 200V. Det er sikkert helt greit. Problemet med støy i den ene kanalen når jeg vrir på attenuatoren er sannsynligvis at jeg måler 11 ohm mellom chassis og L- på attenuatoren, ikke de forventede 2,5 kohm som jeg har på R-. Jeg var for rask til å friskmelde attenuatoren. En slik "kortslutning" trenger ikke oppføre seg likt på linjeinngangen (ubalansert) og DAC (balansert). Får hente litt godt loddeutstyr og verktøy fra jobben i morgen.

    Edit 3: Hadde lagt ved feil del av skjema.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    På han igjen. Loddet av attenuatoren. Feilen er desverre på hovedkortet. Med rørene ute måler jeg 0V mellom chassis og pinne 2 på venstre rør. Fra pinne 2 er det kun en forbindelse til R12 og feilen må være i selve printkortet. Sannsynligvis i rørkontakten. Ser ut til at jeg må få nytt forsterkerkort fra USA. ÆSJ!
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Ojsann, dette var jo ille, har du sjekka at det ikke ligger noe lednings-avklipp mellom rørpinnene på undersiden av kortet? Disse kortene er rimelig enkle 2-lags kort så feilen burde være lett å se vil jeg tro. Prøv å blåse med trykkluft på undersiden av kortet først hvis du har tilgang til slikt, så slipper du å avmontere kortet.

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Bare tolags! Det har du sikkert rett i, og da burde det være lett å se ja. Eneste mulighet er selve motstanden som er loddet tett innpå et plettert hull i jordplanet.

    Av med bunnplata, på med konas lesebriller, sterkt lys, og mysing gjennom nærmeste hull i monteringsplata.

    Ja så sannelig, der er det litt loddesøl mellom R12 og jordplanet. Litt kikkehullskirurgi, og vips, så er problemet sannsynligvis løst. Nå måler jeg som forventet. Må tilbake på jobben og hente krympeplasten min før jeg monterer tilbake attenuatoren og tester.

    Tenker det er noen i USA som blir litt flaue når de hører at de har sølt med tinnet :)

    Takk Stig!!!

    Edit: Bilder av synderen:







    Edit: KandK takket for tilbakemelding og vil flytte noen av luftehullene litt ved neste revisjon. Veldig hyggelig å kommunisere med KandK.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Og da var problemet løst :). Lurer egentlig på hva dette gjorde med lyden. Finner det vel ut i løpet av dagen. Trenger et lynkurs i balanserte rørforsterkere, men syns det er rart at volumet i venstre kanal var omtrent det samme som høyre når pinne 2 på venstre rør var koblet mot jord.

    Tid for å gå videre. Siste utlegg av innmaten i effektforsterkerne:
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Litt metallsløyd på morgenkvisten for å slippe å lage sveitserost av kjøleribbene. Helt ordinær stikksag og aluminiumsblad merket <3mm går som smør gjennom 5mm aluminium. Brukte vaselin som smøremiddel. Man tar hva man har. Bruk for all del briller slik at du slipper å sandblåse øya dine. Mye søl!
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Morro med dokumentasjon av feilloddinga, Gorm. Og flotte braketter til monoblokkene. De skal sitte mellom mosfetterne og kjøleribba?

    Husker jeg fikk bivåne de trafoene der, de er bare monstrøse. Jeg gleder meg å se hvordan du løser koblingene mellom trafo, likeretter og kondiser. Jeg har liggende 2x lengder på litt over metern med 6-kvadrat kobber fra mitt eget prosjekt som du kan få overta hvis det er interessant.

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Slarssen skrev:
    De skal sitte mellom mosfetterne og kjøleribba?
    Ja, og en annen plate blir mellom kondisene og likeretterbroene og den andre kjøleribba.

    Takk for kobbertilbudet, men jeg har vært hos den lokale elektrikeren og skaffet 6mm2 kobber selv. En mellomting mellom solide kåre og de 100-tråders lissene de har på Biltema. Ser ut til å være 7 ledere. Jeg kjører en helt tradisjonell løsning med 6mm2 kobber og kabelsko mellom alle komponenter siden de er forberedt for kabelsko. Unntaket er mellom XLR-konnektoren og forsterkermodulen. Den skal loddes.

    To usikkerheter:
    1) Bør jeg ha et filter mellom bøttekondisene og forsterkeren?
    2) Det er mulig å legge en aluminiumsplate mellom trafoen og forsterkermodulen. Imidlertid vanskelig å få særlig tett mot tre av veggene. Vil den i det hele tatt ha en skjermende effekt?

    I motsetning til forforsterkeren blir hele effekttrinnet et "keep it simple, stupid" prosjekt. Tror jeg lar versjon 0 fortsette slik.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Veldig bra dette her Gorm. Hvor fant du de rekkeklemmene? Har ett par plasser i poweret mitt som jeg burde ha brukt slike istedet for å lodde 6 forskjellige ledninger til. Det blir fort bare en stor upraktisk klump av slikt.

    Venter spent på neste bildeserie :)

    - Slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Rekkeklemmene fant jeg på ebay for en slikk og ingenting (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320524970445&ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123), men jeg har to til overs som du kan få på fredag. Dessverre mye reising for tiden. Men det blir forhåpentlig snart slutt på både reising og godværet snart, slik at bygginga kan fortsette.

    PS: Rekkeklemmene er egentlig litt for små for meg. Fine til 2.5 kvadrat, men 6 blir for stort og jeg må fuske litt.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Bedre sent enn aldri. Her er AS BUILT-skjemaene for timer-logikk mm. i forforsterkeren:







    Forforsterkeren står forøvrig og spiller nydelig sammen med Onkyo effekttrinnet. Orker ikke å koble så mye inn og ut for å gi utførlige lyttebeskrivelser når jeg allikevel "snart" skal inn med nye monoblokker. Den mest slående forskjellen er strammere bass, mer "mellombass" og det som vel OAlex beskriver som "kjøtt og blod" på stemmer. Radka Toneffs Fairytales har en helt annen nerve nå enn før RAKK-dac'n kom i hus.

    Edit: Skjemaene ble vanskelig å lese. Om noen er gærne nok til å be om TinyCAD-filene så skal de selvsagt få dem. Og dersom noen er fornuftige nok til å lure på hvorfor jeg ikke bare programmerte en mikroprosessor, så er svaret at det bare ville vært halvparten så gøy.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hvilket koblingsalternativ bør jeg benytte for felles 0V (signaljord) og jord?
    Alternativ 2 er en ryddig stjernejord, men det spiller vel antagelig ingen rolle.

    Alt1:


    Alt2:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn