Den "gamle" CD-samling, hva nå?

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Hva gjør du med CD-samlingen i disse PC-streamer-tider. Kaste, selge, gi bort, gjemme, la stå? I disse Jule-rytte tider lever den farlig... har ikke blitt brukt i noen år!
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.038
Sted
Oslo
Fortsatt i bruk, men vi har tatt backup av alt sammen i lossless format. Det er en del godbiter der som man ikke finner på streamertjenestene og dessuten er det hyggelig å kikke på coverne av og til.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Jeg solgte samlingen, og kommer nok til å gjøre det samme med DVD/BlueRay også. Det har ramlet inn "nye", da jeg foretrekker musikk fra noen år tilbake som ikke er remastret helt i hjel, men de går nok ut igjen de og :)

Det sitter litt lenger inne å kvitte seg med bøkene, men det skjer nok noe med den etterhvert og.

Det er etterhvert andre ting jeg ønsker å bruke plassen til.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
Jeg flyttet mine opp på hytta, sammen med en bra cd-spiller og høyttalere. Ble nytt liv i samlingen slik.
 
D

Dåbbel J

Gjest
Selge ? Joa.. men enn behøver ikke hete Niels Henrik Abel for og forstå tapet i ren Kr verdi. Om det oppveier for plassen enn får er jo opp til hver enkelt.
Men det jeg har, det har jeg. Kan vel godt innrøme at jeg solgte noen vinylskiver den gang VINYLEN VAR DØD :mad: og kjøpte CD plater og spiller.....
Det var dog ikke så mange skivene .. 40 - 50 stk ca. Men det er jo seff noen idag som IKKE er lett og oppdrive :mad:

Da er det heller bedre og stue dem bort i solide og tette kasser... IMO

/JR
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Den står fint i hylla hjemme. Veldig mye 80 talls førstepresser som har lyden i behold og ikke den remasterdritten som er nå om dagen. Bare dumt å selge........
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Nei, hvorfor skal jeg kvitte meg med den bare fordi noen har bestemt at CD ikke er "kult" lenger? Jeg har stor glede av CD samlingen min jeg, ved siden av vinyl, hardisk, Spotify og Wimp.
 

Costanza76

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
180
Antall liker
205
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den står fint i hylla hjemme. Veldig mye 80 talls førstepresser som har lyden i behold og ikke den remasterdritten som er nå om dagen. Bare dumt å selge........
Enig! Beholder samlingen - digitaliserer de 70-80% det er verdt å ha tilgang til på daglig basis, og har de beste (fortsatt) tilgjengelig i hylla. Fortsatt kos med cd - Sony ES20 pluss Schiit BiFrost sørger for at de får tilstrekkelig med pleie på vei mot øregangene...

Og når "digitaliseringspanikken" griper om seg blir det jo kjøpers marked :) Mye "uremastret" (er det et ord?) kvalitetsmusikk som kastes ut med vaskevannet for tiden. Vel så mye spennende å finne i cdhyllene som blant lp'ene på markeder osv.

Må samtidig krype til korset og innrømme at jeg ikke er upåvirket av vinyl-trenden. Handler en og annen plate i påvente av min første vinylrigg. Greit å ha en liten samling klar når tiden kommer :)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Mesteparten er rippet og pakket ned, bortsett fra 500+ samleCDer. Skulle gjerne hatt alt fremme, men når plass skal prioriteres har vinylen øverste rang. Harddisken med musikk står bare og støver ned, blir derfor mye musikk som blir "glemt".
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Jeg ga bort mesteparten av CD platene mine. Ble to søplesekker fulle. Noen få beholdt jeg.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Jeg kommer til å beholde samtlige cd'er.Har som nevnt tidligere ikke ork til å rippe alle platene,og jeg syns det er triveligere å ta ut en cd fra hylla og putte den i spilleren.Lider nok av en samlemani,da det fortsatt strømmer på med nye skiver hver uke.Både cd og vinyl.Nå er jeg ungkar,så jeg slipper mas om at platene skal ut av huset.Nedgraderte fra wimp hifi til premium da streaming er skjelden i bruk.

mvh.s,
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Cdene står godt der de står. Kjøper mindre og mindre og det blir mer og mer streaming. Blitt for makelig anlagt ;)
At cder ikke er verdt noe lenger gjør meg ingenting. Det er musikkinteressen som har vært drivkraft og har aldri hvert inne på tanken om å selge platene. Har også en del som ikke er tilgjengelig på Wimp.
Kanskje jeg skulle få somlet meg til å få kjøpt en eller annen NAS....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Klassisk og jazz avleveres hos ReSlukets gjenvinningsstasjon :rolleyes: Andre sjangere går i de BLÅ gjenvinningsposene til renholdsverket! Bare tull å sitte på slikt.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Kommer aldri til å selge CD-samlinga.
Som vinyl så kommer Cd til å få en krampeaktig retro-utløsning fram i tid.
Kjøper CD som aldri før fra discogs.com og ebay. Erstatter favoritter som er ødelagt av Loudness War mixing med gamle pressinger som rettferdiggjør musikken.
Streaming er ett ikke-tema her. Minimum 1411 kps bitrate på alt som spilles.Man får ikke gull ut hvis man putter dritt inn.
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har rundt 1000 cder som står pent i hylla - alt er rippet, så ingen blir egentlig spilt. Kjøper sålangt det lar seg gjøre kun vinyl - er stort sett det som blir spilt uansett. Kvier meg litt for å kvitte meg med cdene, så blir nok stående så lenge jeg har plass. Samme historie med filmer - ripper alt av blu-rays og lar selve discen stå i ro.

Vurderer dog å kjøpe nye album via digitale løsninger hvis de ikke finnes på vinyl, kontra å kjøpe cden. Har tilogmed gått til innkjøp av Kindle nå, så regner med at det går samme veien med bøkene.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har også beholdt mine cd'er, selv om jeg har rippet alt. De står i kjellerboden, hvor de ikke opptar plass for noe annet. Ennå..
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.680
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
CD-ene står i hyllene, og brukes daglig. Det kommer stadig inn brukte 80 og tidlig 90-talls cd-er fra discogs, som erstatter de remastra og komprimerte jeg har kjøpt de siste årene. Streaming er ikke aktuelt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.172
Sted
Trondheim
Har rippet alle CDene, så jeg har backup. Har harddisker med all musikken koblet til på forskjellige steder (kontoret, hytta...). Når jeg er hjemme spiller jeg nesten bare CDer. Jeg har lagt merke til at min måte å høre musikk på endrer seg kraftig når jeg spiller fra disk - jeg blir mye mer utålmodig og hopper mer rundt, mens når jeg spiller CDer konsentrerer jeg meg mer om musikken, og jeg spiller hele verk i større grad. Streaming og avspilling av filer fra harddisk er for meg en nødløsning. Når jeg skal høre på musikk, spiller jeg CDer.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Takker for mange innspill. Tror jeg går for "la stå" i denne omgang.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Har en STAX CD-spiller stående i furtebua i kjelleren ( les sykkelverkstedet ) og den brukes innimellom. Ellers brukes ikke CD lengre, alt går fra disk/Mac. Er vel liten vits i å prøve å selge, hvem vil vel kjøpe CD plater nå og til hvilken pris?

Funbunny
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.589
Torget vurderinger
2
Servere begynner å bli driftssikre, spesielt om de settes opp med løsninger som RAID. Men jeg har opplevd en harddisk-kræsj, og da var det fint å fortsatt ha tilgang til musikken jeg hadde rippet.
 
M

musicus

Gjest
Kommer aldri til å selge CD-samlinga.
Som vinyl så kommer Cd til å få en krampeaktig retro-utløsning fram i tid.
Kjøper CD som aldri før fra discogs.com og ebay. Erstatter favoritter som er ødelagt av Loudness War mixing med gamle pressinger som rettferdiggjør musikken.
Streaming er ett ikke-tema her. Minimum 1411 kps bitrate på alt som spilles.Man får ikke gull ut hvis man putter dritt inn.
Det kan synes som retroén allerede er på G :cool: Japanerene ligger ofte foran.....

http://www.nytimes.com/2014/09/17/b...apan-resists-move-to-digital-music-.html?_r=3

mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kommer aldri til å selge CD-samlinga.
Som vinyl så kommer Cd til å få en krampeaktig retro-utløsning fram i tid.
Kjøper CD som aldri før fra discogs.com og ebay. Erstatter favoritter som er ødelagt av Loudness War mixing med gamle pressinger som rettferdiggjør musikken.
Streaming er ett ikke-tema her. Minimum 1411 kps bitrate på alt som spilles.Man får ikke gull ut hvis man putter dritt inn.
Jeg er i utgangspunktet enig i alt du skriver, med unntak av at jeg i motsetning til deg er langt mer oppdatert på streaming. Du må jo være en av de siste hifi-freaks som ikke vet at det finnes flere 1411 kbps streamingtjenester på markedet, aller nærmest har vi Wimp Hifi. Det er de samme flacfilene vi streamer fra HDD. Men selvfølgelig moderne mastringer i de fleste tilfeller.
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Spara skivorna och covers men slängt alla plast fodral. Sparar skivorna och konvoluten (covers) i en CD-väskor...
CD-väska.jpg

Använder 192-skivors väskor, hälften av facken för "covers".
Hoppas det finns fler väskor (liknande dom gamla) snart nog... Skivsamlingen växer hela tiden.

Lyssnar huvudsakligen på musiken från Note8 surfplattan, äldre rippningar i mp3 och numera i Flac...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Spara skivorna och covers men slängt alla plast fodral. Sparar skivorna och konvoluten (covers) i en CD-väskor...
Vis vedlegget 294375
Använder 192-skivors väskor, hälften av facken för "covers".
Hoppas det finns fler väskor (liknande dom gamla) snart nog... Skivsamlingen växer hela tiden.

Lyssnar huvudsakligen på musiken från Note8 surfplattan, äldre rippningar i mp3 och numera i Flac...
Dette har jeg også gjort - nesten. Skulle jeg ha oppbevart cd'ene mine - og coverene i en slik veske, ville det blitt frøktelig mange vesker. Derfor har jeg valgt plastlommer fra Case Logic. Dobbeltsidige, med coveret i front og cd'en på baksiden. Jeg oppbevarer dem i dertil egnede bokser. Plass til mange plastlommer der.

POSSO MEDIA BOX designed by TINZ in Hessen - Bad Nauheim | Büromöbel gebraucht kaufen | eBay Kleinanzeigen
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Her går det utelukkende i FLAC fra HDD. CD-ene står i et skap, litt vinyl i en bokhylle, og et par CD-hyller fra Ikea får jobben med å oppbevare bokser og fine CD-utgivelser (med det menes fine omslag med bøker og slikt). Fungerer fint for meg. 80% av alt jeg kommer til å høre på av egen samling er allerede på HDD.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Kommer aldri til å selge CD-samlinga.
Som vinyl så kommer Cd til å få en krampeaktig retro-utløsning fram i tid.
Kjøper CD som aldri før fra discogs.com og ebay. Erstatter favoritter som er ødelagt av Loudness War mixing med gamle pressinger som rettferdiggjør musikken.
Streaming er ett ikke-tema her. Minimum 1411 kps bitrate på alt som spilles.Man får ikke gull ut hvis man putter dritt inn.
Jeg er i utgangspunktet enig i alt du skriver, med unntak av at jeg i motsetning til deg er langt mer oppdatert på streaming. Du må jo være en av de siste hifi-freaks som ikke vet at det finnes flere 1411 kbps streamingtjenester på markedet, aller nærmest har vi Wimp Hifi. Det er de samme flacfilene vi streamer fra HDD. Men selvfølgelig moderne mastringer i de fleste tilfeller.
Ikke undervurder meg Baluba... :)
Jeg vet meget godt at 1411 kps streamingtjenester finner.
Men det finnes gode grunner til at jeg aldri kommer til å bruke de.
Den kanskje viktigste nevner du selv...-nemlig at du innehar for det meste remastrede utgaver av musikken jeg spiller der all dynamikk og rytme er mixet til helvette i Loudness War.
For det andre er det mye musikk jeg spiller som simpelthen inn finnes der.
For det tredje så bor jeg såpass uti havgapet i enden av gamle sprengtråder fra 2.Verdenskrig som gjør at jeg kan få max 6mb linje inn i huset.
Med 2 unger og samboer med data så blir det uansett ikke kapasitet.
hadde jeg hatt 50mb så hadde jeg ikke streamet uansett.
Btw..... Fikk 1.press av Dire Straits Communique fra discogs.com idag.Den jeg hadde på SSD fra før var remaster fra 1996.
Needless to say hvilken som låter best.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var dette resonnementet som gjorde at jeg undervurderte deg litt her:

Streaming er ett ikke-tema her. Minimum 1411 kps bitrate på alt som spilles.Man får ikke gull ut hvis man putter dritt inn.
Ut fra det trodde jeg at du ikke var informert om at det finnes streaming i full CD-kvalitet. Og når det ofte er nye innspillinger som er aktuelle å streame så er det blitt en uvurdelig kilde til ny musikk for meg og min bror i alle fall. Men nå vet jeg bedre, nemlig at du også kjenner til dette. Men bør det da være et ikke-tema, når du får servert musikk i full kvalitet som er rykende fersk?
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Det var dette resonnementet som gjorde at jeg undervurderte deg litt her:

Streaming er ett ikke-tema her. Minimum 1411 kps bitrate på alt som spilles.Man får ikke gull ut hvis man putter dritt inn.
Ut fra det trodde jeg at du ikke var informert om at det finnes streaming i full CD-kvalitet. Og når det ofte er nye innspillinger som er aktuelle å streame så er det blitt en uvurdelig kilde til ny musikk for meg og min bror i alle fall. Men nå vet jeg bedre, nemlig at du også kjenner til dette. Men bør det da være et ikke-tema, når du får servert musikk i full kvalitet som er rykende fersk?
Blir det laget musikk som er rykende fersk som er verdt å høre da? :)
Jeg er såpass sta og konservativ av meg i musikksmaken at 90% av tiden jeg hører musikk hører 60-tidlig 2000-tallet til.
I mine øyne så er det uhyre sjelden at det kommer ny musikk som er god og har god lyd.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.336
Antall liker
3.247
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Her i huset er det Sonos / Spotify som gjelder for tiden. Hele CD er samlingen lagret på loftet. Skiver, covere - hele sulamitten. Men etterhvert skal det ned igjen, og da ta tas frem på "gladkvelder" og nytes sammen med god vin / whisky. Og da startes selvfølgelig Michell Orbe snurra også - vinyl er no' så inni veldig gøy! :)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Alle CD-ene står i hyllene, men de med dårligst lyd fra 1982 - 1985 er solgt for lengst!

Har også rippet et par hundre CD-er, men å selge de beste CD-ene, aldri! Jeg sa vel det samme om LP plater i sin tid, og hadde man vist det man vet i dag, så hadde de heller aldri blitt solgt/gitt bort!
 

91 Stomperud

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2008
Innlegg
69
Antall liker
28
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
24
Solgte aldring Vinyl samlingen noe jeg er glad for i dag, kjøperbare mer vinyl.
Hvordan det går med CD samlingen er jeg usikker på men kjøper fortsattcd-er.

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Nå er den her - tjenesten

CDHENT.KOM

Bare å sende undertegnede en PM så kommer'n! :D

Tjenesten er attpåtil kostnadsfri.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Ulf, vi slår oss sammen! Kom & ripp!
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Ser at det menes at ny musikk ikke har god innspillingskvalitet. Jeg er helt av motsatt oppfatning. Jeg mener det meste av gode innspillinger ( digitale ) er gjort etter ca 2002-2003. Dette er sammenfallende med at man begynte å mastre lyden med høyere oppløsning enn 44.1/48 sampling. De fleste studioer bruker høyere sampling og dette gjør at ikke så mye av lyden blir ødelagt i mixen.

Funbunny
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kommer aldri til å selge CD-samlinga.
Som vinyl så kommer Cd til å få en krampeaktig retro-utløsning fram i tid.
Kjøper CD som aldri før fra discogs.com og ebay. Erstatter favoritter som er ødelagt av Loudness War mixing med gamle pressinger som rettferdiggjør musikken.
Streaming er ett ikke-tema her. Minimum 1411 kps bitrate på alt som spilles.Man får ikke gull ut hvis man putter dritt inn.
Jeg kjøper også en del på discogs og ebay om dagen, men de rippes til harddisk og spilles derfra. Foreløpig blir de fleste CD'ene bare liggende, men det har gått noen kasser til loppemarkedet. På den andre siden har det også kommet noen bæreposer hjem igjen fra loppemarkedet, så det regnestykket går vel omtrent i null. En fysisk CD er bare et tungvint transportmedie for en datafil.

Det er ikke noe problem å streame i 1411 kb/s og høyere. Wimp HiFi er 16/44,1 FLAC. Dataraten er rundt 700 kb/s, men 1411 etter utpakking i streameren. Jeg streamer ofte 24/96 fra egen server (2304 kb/s), og kunne forsåvidt streamet 24/192 også (4608 kb/s) om det var noen god grunn til det.

Mht kvaliteten på ny musikk tror jeg det kommer mye an på musikksmak. Klassisk musikk har kanskje fått et løft av ny opptaksteknikk (f eks utgivelser fra 2L), men på mer populære musikkformer? Fortsatt fryktelige greier, selv om den aller verste lydstyrkekrigen synes å være på retur.
 
Topp Bunn