Høyttalere Den evige jakten på den perfekte stativhøyttaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei...

    Jeg er ute etter forslag på en stativhøyttaler som kan spille veldig bra i mitt lille rom i kjelleren, her kommer litt info:

    Rommet er i kjelleretasjen og er 285cm langt, 255cm bredt og 205cm takhøyde, altså et lite rom.
    Spiller på MAE SET1 2x9W (oppgradert) rørforsterker og kilde er Bluesound Node 2i og Roon (flac)

    Pristak på høyttalere 10-15.000,- brukte høyttalere er også en mulighet.
    Tenker på 2-veis stativhøyttalere (har lite rom) og ønsker i utgangspunktet å spille på min MAE SET forsterker så slipper jeg den kostnaden med ny forsterker (veldig gla i min MAE)

    Men har sett på KEF LSX II og KEF LS50 Wireless II, har de denne magien jeg er ute etter?

    Jeg må ikke ha kjellerdyp bass men ønsker det meste av det andre man kan få ut av en god stativhøyttaler. Oppløst, detaljert, kontroll, god mellomtone, ikke skarp i toppen, stemmer og musikk kommer ut av høyttaleren, bredt lydbilde.

    Så fyr løs...anbefalinger helst fra stativhøyttalere dere selv har hørt eller hatt i hus.

    Takk
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Se om du kommer over Audionote AX2. De skal stå nær vegger og hjørner, er rimelig lette å drive og trives veldig godt med rør. Koster langt under budsjettet ditt også.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Wharfedale Linton Heritage. KEF R3.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Se om du kommer over Audionote AX2. De skal stå nær vegger og hjørner, er rimelig lette å drive og trives veldig godt med rør. Koster langt under budsjettet ditt også.
    Takk for tipset, spiller på en klone av disse og de spiller flott, men det er akkurat som jeg savner noe allikevel :)
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    De to du har sett på trenger ikke forsterkeren din. De er også Roon Ready, så da trenger du ikke Bluesounden heller. Er det ikke flott?
    Joda har sett de fordelene, men det store spørsmålet er om de spiller på en måte som jeg beskriver og er ute etter?
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    491
    Antall liker
    923
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei...

    Jeg er ute etter forslag på en stativhøyttaler som kan spille veldig bra i mitt lille rom i kjelleren, her kommer litt info:

    Rommet er i kjelleretasjen og er 285cm langt, 255cm bredt og 205cm takhøyde, altså et lite rom.
    Spiller på MAE SET1 2x9W (oppgradert) rørforsterker og kilde er Bluesound Node 2i og Roon (flac)

    Pristak på høyttalere 10-15.000,- brukte høyttalere er også en mulighet.
    Tenker på 2-veis stativhøyttalere (har lite rom) og ønsker i utgangspunktet å spille på min MAE SET forsterker så slipper jeg den kostnaden med ny forsterker (veldig gla i min MAE)

    Men har sett på KEF LSX II og KEF LS50 Wireless II, har de denne magien jeg er ute etter?

    Jeg må ikke ha kjellerdyp bass men ønsker det meste av det andre man kan få ut av en god stativhøyttaler. Oppløst, detaljert, kontroll, god mellomtone, ikke skarp i toppen, stemmer og musikk kommer ut av høyttaleren, bredt lydbilde.

    Så fyr løs...anbefalinger helst fra stativhøyttalere dere selv har hørt eller hatt i hus.

    Takk
    Hva med de Snell E3 som ligger på torget?
    Edit: Spiller veldig bra på de lave stativene - her er specs så du kan se om de kan passe.

     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Joda har sett de fordelene, men det store spørsmålet er om de spiller på en måte som jeg beskriver og er ute etter?
    Du har ikke en forhandler i nærheten som fører disse, så du kunne lånt dem med hjem og testet?

    Med begrenset effekt på forsterkeren skal du vel helst ha større, lettdrevne høyttalere. Ev. kjørt et system med stativhøyttalere og subwoofer for å lette lasten på forsterkeren.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Går det an å bruke en åpen baffel med en 8-12" nærme bakvegg?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.457
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ikke gjort det. Da heller kartoide.
    Tommelfingerregelen på åpen baffel er >1 m.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Hei...

    Jeg er ute etter forslag på en stativhøyttaler som kan spille veldig bra i mitt lille rom i kjelleren, her kommer litt info:

    Rommet er i kjelleretasjen og er 285cm langt, 255cm bredt og 205cm takhøyde, altså et lite rom.
    Spiller på MAE SET1 2x9W (oppgradert) rørforsterker og kilde er Bluesound Node 2i og Roon (flac)

    Pristak på høyttalere 10-15.000,- brukte høyttalere er også en mulighet.
    Tenker på 2-veis stativhøyttalere (har lite rom) og ønsker i utgangspunktet å spille på min MAE SET forsterker så slipper jeg den kostnaden med ny forsterker (veldig gla i min MAE)

    Men har sett på KEF LSX II og KEF LS50 Wireless II, har de denne magien jeg er ute etter?

    Jeg må ikke ha kjellerdyp bass men ønsker det meste av det andre man kan få ut av en god stativhøyttaler. Oppløst, detaljert, kontroll, god mellomtone, ikke skarp i toppen, stemmer og musikk kommer ut av høyttaleren, bredt lydbilde.

    Så fyr løs...anbefalinger helst fra stativhøyttalere dere selv har hørt eller hatt i hus.

    Takk
    Jeg tillater meg å betvile at MAE SET 1 blåser nevneverdig liv i de nevnte KEF'er, og dersom du er ute etter Wireless-varianten, da ser jeg ikke hva du skal med forsterker....

    Som nevnt er AN-klonene dine en veldig god match, likeledes kan du få mye moro ut av:
    Monopulse - overraskende potente og lettdrevne, men vanskelige å finne på bruktmarkedet
    Händel Horns - transmisjonslinje med herlig driv, den minste modellen er innenfor budjsett, de større også om du finner dem brukt
    Klipsch RB61 - Disse får du nesten gratis, og de spiller som om helvete er løs selv med noen få Watt
    Eldre Snell E2 - En nydelig høyttaler, men ofte må det rekoning til
    Monitor Audio 452 - snubler du over disse (eller 352) på bruktmarkedet, er det fantastiske vintage høyttalere som lett lar seg drive. (Og det ligger et par Monitor Audio GS 20 på finn nå, men her er jeg usikker på om din laveffekts forsterker skaper nok driv....)
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei Håkon, har fått mange gode tips av deg tidligere og er takknemlig for det. Enig med deg at min MAE SET blir nok for kraftløs for de KEF R3 som er nevnt.

    Jeg har et par Monopulse modell S en eldre modell, altså den lille gulvstående, men synes den oppleves litt lukket.
    Om de aktive KEF høyttalerne jeg nevner hadde spilt skjorta av mye annet som er foreslått, så kunne jeg vært villig til å bytte til et par av LS50 II eller de mindre LSX II og skippet rørforsterkeren. Det er litt det jeg spør etter, har de de kvalitetene som jeg er ute etter og har beskrevet?

    Spiller i dag på AN-kloner og de låter veldig bra, men savner liksom mer oppløst og detaljert bilde, ennå mer at vokal kommer ut av høyttaleren. Ikke så god på å beskrive hva jeg hører og hva jeg ønsker, beklager :)

    Händel Horn 10P høres spennende ut og mange roser de opp i skyene, er det kanskje slik lyd jeg ønsker?
    Klipsch RB61er jeg mer usikker på, lyd og bilde gav de middels karakter, uten at jeg har hørt de.

    Takk for innspill...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Neo

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har hatt Kef lsx 1 i et mindre rom i kjellern.
    Da hadde jeg også ProAc dt8.
    Kef sine små aktive spiller skummelt bra.
    Du verden for en prestasjon fra de bitte små kassene.
    Jeg ble seriøst imponert.
    Du bør prøve.
    På den andre siden så hadde jeg slitt med å kvitte meg med Mae set forsterkeren.
    Lasse
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Genelec 8030C

    JBL 308P MKII

    Kali LP6 v2

    Revel Concerta M16

    Elac DBR62
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Wharfedale Linton Heritage. KEF R3.
    Hei, har du hørt Wharfedale Denton 85th Anniversary Walnut? I så fall kan du si litt om hvordan de spiller?
    90dB burde gå å drive med en liten rørforsterker vil jeg tro...
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Kan denne være noe for min MAE SET? Tekton Lore Reference Beryllium
    Blir den for stor for rommet eller vil det fungere?


    Eller denne: Focal Aria 906?
    Tilbud på disse nå hos en aktør.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    96db og 37hz fra en 8" eminence? høres veldig lite sansynlig ut.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Med maks 9W tilgjengelig må du velge høyttaler med omhu. De aller fleste stativhøyttalerne har en ting til felles - dem blomstrer med mye forsterkerkraft. Omega har gode høyttalere som trives (til og med blomstrer) sammen med rørforsterkere. Epos ES14 kan også fungere med rør og er en glimrende høyttaler. Eldre Monitor Audio er erkeengelske, lettdrevne og morsomme.

    Disse tror jeg også vil fungere alldeles glimrende med din forsterker og til prisen er dem et røverkjøp:

     
    Sist redigert av en moderator:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Med 9W tilgjengelig må du velge høyttaler med omhu. De aller fleste stativhøyttalerne har en ting til felles - dem blomstrer med mye forsterkerkraft. Omega har gode høyttalere som trives (til og med blomstrer) sammen med rørforsterkere. Epos ES14 kan også fungere med rør og er en glimrende høyttaler. Eldre Monitor Audio er erkeengelske, lettdrevne og morsomme.

    Disse tror jeg også vil fungere alldeles glimrende med din forsterker og til prisen er dem et røverkjøp:
    De virket spennende! Og for en pris!
     
    Sist redigert av en moderator:

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har du hørt Wharfedale Denton 85th Anniversary Walnut? I så fall kan du si litt om hvordan de spiller?
    90dB burde gå å drive med en liten rørforsterker vil jeg tro...
    De spiller fantastisk. Godt stereobilde, tilstedeværende bass og absolutt ikke for skarpe i diskanten. Jeg har f.eks. hørt Audionote på en messe og diskanten skar i ørene som en kniv. For mindre forsterker ja, se nøye på sensitiviteten, f.eks. 90 dB er bra for en høyttaler med dynamiske drivere.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Denton 85 har 88 dB sensitivitet. Anbefalt forsterker fra 20 W.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Med maks 9W tilgjengelig må du velge høyttaler med omhu. De aller fleste stativhøyttalerne har en ting til felles - dem blomstrer med mye forsterkerkraft. Omega har gode høyttalere som trives (til og med blomstrer) sammen med rørforsterkere. Epos ES14 kan også fungere med rør og er en glimrende høyttaler. Eldre Monitor Audio er erkeengelske, lettdrevne og morsomme.

    Disse tror jeg også vil fungere alldeles glimrende med din forsterker og til prisen er dem et røverkjøp:

    Helt enig med deg, det må velges høyttalere til en slik forsteker som jeg har med omhu. Så det er derfor jeg spør etter erfaringer og tips her, og igjen så takker jeg for alle innspill.

    Disse Lowther ser meget flotte ut men blir de ikke for store for mitt lille rom, se post nr.1?
    Her ser vi de i et ganske så mye større rom enn jeg har til rådighet, blir det overkill?

    Her er rommet som det er i dag (du ser nesten hele rommet, kun fotskammel og kontorstol bak bildet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    De spiller fantastisk. Godt stereobilde, tilstedeværende bass og absolutt ikke for skarpe i diskanten. Jeg har f.eks. hørt Audionote på en messe og diskanten skar i ørene som en kniv. For mindre forsterker ja, se nøye på sensitiviteten, f.eks. 90 dB er bra for en høyttaler med dynamiske drivere.
    Er disse oppløst og detaljert? hører mye på forskjellig jazz, blues, soul og vokal musikk så det er viktig for meg at de er "levende".
     
    Sist redigert:

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hvis du får dine Madisound BK20 til å spille i rommet ditt så tror jeg også dem over vil spille.
    Mine Madisound spiller fint og har veldig dybde og bredde, men når jeg spiller med litt volum så blir de masete om du skjønner. De går heller ikke veldig dypt nedover, men noe er det der også pga. av det store kabinettet. Mulig de er for store for rommet de står i og hadde spilt bedre i en stue.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    980
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Er ikke dette mer et problem med rommet enn med høyttaleren?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Fulltoner slik som Fostex og Lowther har ikke sin sine styrker dypt nedover i bassfrekvensene og det samme gjelder også stativhøyttalere.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    980
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Jeg tenkte på at de blir masete. Høres mest ut som et akustikkproblem, evt at forsterkeren mister kontroll ved høyere volum.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Fulltoner slik som Fostex og Lowther har ikke sin sine styrker dypt nedover i bassfrekvensene og det samme gjelder også stativhøyttalere.
    Helt enig...så høyttalerne jeg er ute etter må kunne spille bra i et mindre rom som mitt. De må ikke spille kjellerdypt, men noe nedover må det være.
    Det som er viktigere er de andre kriteriene jeg skriver i innlegg nr.1 :)
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Er disse oppløst og detaljert? hører mye på forskjellig jazz, blues, soul og vokal musikk så det er viktig for meg at de er "levende".
    De spiller levende ja. Svært naturtro lyd. Som å være der.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Prøv å få tak i et par :
    AMP1 Micropure ......
    Beste stativhøyttalere jeg har hatt !!!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tenker du på Microoure Kataro kanskje? Amp1 er /var en forsterker.

    "Weighing a mere 2.5kg, with a 4" widebander spec'd to 70Hz, with an 86dB sensitivity and 4-ohm impedance". Sakset fra 6moons
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Treffer jo ikke mange av kriteriene du setter, men denne kommer nok ut for salg eller gi bort etter hvert. Må ha en subb også. Men freskere stativhøyttaler skal du lete lenge etter. Kort stativ da - 43 cm
    1679687180455.png
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    ser analoghifi selger SEAS A26 med flatpack, (dog ikke på lager) men prisen på 20k er kanskje litt drøy. tenkte det kunne vær morro med en større woofer enn tradisjonelt, samme gjelder forsåvidt Bragi som har dobbel woofer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn