Høyttalere Den evige jakten på den perfekte stativhøyttaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    0
    BBC studio monitorer av eldre årgang er ganske lettdrevet og fungerer med 9w (feks Spendor bc1 og lignende). De er lettere å vekke til livet enn følsomheten tilsier. Perfekt mellomtone. Har hatt slike og angrer fortsatt på salg.. men har heldigvis fått tak i Export monitors som jeg aldri selger 😂 Mulig disse blir litt store for rommet.

    Andre alternativer er Proac SC1 som er livligere/mer moderne. Også Snell J og K kan du finne billig. De er lettdrevet og kan gi mye glede pr krone med riktig rørforsterker.

    KEF har du nevnt, men de nyere er tunge å drive. Jeg slet med 80w på LS50. Men KEF 103/3 derimot kan være skikkelig artig med Kuben og rørforsterker.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.372
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    ProAc SC1 har altfor lav følsomhet for en 9w rørforsterker og dem trenger heller ikke den økningen i nedre mellomtoner som rør ofte gir. Selv spiller jeg med SC 1 og 500W effekttrinn og det passer som hånd i skinnhanske
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Det ligger et par Focal Electra 1007Be på finn til 17k, hadde nok handlet de om jeg satt i denne situasjonen. Vet ikke hvor mye de krever av en forsterker, men er jo en mulighet å selge rørforsterkeren og erstatte den med en liten klasse d forsterker for eksempel.
    Vet ingenting om høyttalerne heller, dukker også med jevne mellomrom opp et par med Klipsch P17 på brukten også til cirka samme pris, personlig hadde jeg handlet hvem som helst av de uhørt og fikset forsterker som drar de skikkelig senere (jeg er absolutt ingen rør-mann).
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    938
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    10
    Tenker du på Microoure Kataro kanskje? Amp1 er /var en forsterker.

    "Weighing a mere 2.5kg, with a 4" widebander spec'd to 70Hz, with an 86dB sensitivity and 4-ohm impedance". Sakset fra 6moons
    Amp 1 Micropure , høyttalere ....
    Står nede i musikkrommet...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    @Hifi&Vinyl har et par Omega Superhemp monitorer til salgs på HFS nå. Følsomhet 93 dB. Aldri hørt, og ingen formening om hvordan de låter, men kanskje verdt en lytt?
    Jeg har hørt og vil mene at de passer helt strålende til ønskene som trådstarter har. Unike og sykt pent låtende høyttalere!
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    er en del bakdeler med 1-veis høyttalere da, en 8" woofer vil beame veldig oppover og også ha oppbrytninger etc sammenlignet med en billig diskant.
    er det noen elektrisk justering i desse? om ikke vil jo frekvensresponsen også bli litt random.
    syns fulltoner har en tendens til fungere greit med rolig musikk, vokal osv, men når man prøver hard musikk med mye aktivitet kollapser det en del kontra multivegs.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tenker det ikke er muligt med aktive høyttalere på denne forsterkeren, vet at da blir vitsen med forsterkeren litt borte men....
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Kan disse kanskje være det jeg er ute etter og som vil fungere i mitt rom?

    Klipsch RP-600M II Reference Premiere
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Amp 1 Micropure , høyttalere ....
    Står nede i musikkrommet...
    du mener Micropure APM-1 jeg hadde et par slike for ca 8 år siden i dyp blå metallic de spilte fint de og var enkle å få til hadde da selv et lite rom mulig det er mine gamle du har fått tak i?om så så ble det byttet delefilterkomponenter i de til topp kvalitet + intern kabler trur ikke det er mange i Norge som har hatt slike/vet om de og jeg importerte mine fra Japan den gang.Mvh Ivan
     
    Sist redigert:

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Jeg tillater meg å betvile at MAE SET 1 blåser nevneverdig liv i de nevnte KEF'er, og dersom du er ute etter Wireless-varianten, da ser jeg ikke hva du skal med forsterker....

    Som nevnt er AN-klonene dine en veldig god match, likeledes kan du få mye moro ut av:
    Monopulse - overraskende potente og lettdrevne, men vanskelige å finne på bruktmarkedet
    Händel Horns - transmisjonslinje med herlig driv, den minste modellen er innenfor budjsett, de større også om du finner dem brukt
    Klipsch RB61 - Disse får du nesten gratis, og de spiller som om helvete er løs selv med noen få Watt
    Eldre Snell E2 - En nydelig høyttaler, men ofte må det rekoning til
    Monitor Audio 452 - snubler du over disse (eller 352) på bruktmarkedet, er det fantastiske vintage høyttalere som lett lar seg drive. (Og det ligger et par Monitor Audio GS 20 på finn nå, men her er jeg usikker på om din laveffekts forsterker skaper nok driv....)
    Hei igjen @Håkon_Rognlien

    Tror du disse kan være en god match til MAE SET og lite rom og med mine preferanser innen musikk?

    Klipsch RP-600M II Reference Premiere
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen @Håkon_Rognlien

    Tror du disse kan være en god match til MAE SET og lite rom og med mine preferanser innen musikk?

    Klipsch RP-600M II Reference Premiere
    Det er vel litt sånn nja....
    Altså, Klipsch RP-600M er vel ikke det som best beskrives som "den perfekte stativhøyttaler", men den briljerer med helt overraskende ressurser på hurtighet, dynamikk og slagkraft. Men den er slett ikke av de mest naturlige, på mange måter er de motsatsen til AX-2 klonene dine. De spiller blues og elekktrisk musikk med opplevelse av live musikk, de er relativt greie å ha med å gjøre ettersom store deler av frekvensområdet dekkes av et horn som gir en viss kontroll på spredning og førsterefleksjoner. Det er fort litt sånn elsk/hat, men jeg tror nok at om du er en som stort sett lytter på klassisk musikk, er ikke Klipsch det rette valget for deg, annet enn hva angår størrelse og imponatorfaktor.
    Jeg tror MAE SET-1 driver dem greit, men har ikke førstehånds erfaring akkurat på disse produktene.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Det er vel litt sånn nja....
    Altså, Klipsch RP-600M er vel ikke det som best beskrives som "den perfekte stativhøyttaler", men den briljerer med helt overraskende ressurser på hurtighet, dynamikk og slagkraft. Men den er slett ikke av de mest naturlige, på mange måter er de motsatsen til AX-2 klonene dine. De spiller blues og elekktrisk musikk med opplevelse av live musikk, de er relativt greie å ha med å gjøre ettersom store deler av frekvensområdet dekkes av et horn som gir en viss kontroll på spredning og førsterefleksjoner. Det er fort litt sånn elsk/hat, men jeg tror nok at om du er en som stort sett lytter på klassisk musikk, er ikke Klipsch det rette valget for deg, annet enn hva angår størrelse og imponatorfaktor.
    Jeg tror MAE SET-1 driver dem greit, men har ikke førstehånds erfaring akkurat på disse produktene.
    Takk for tilbakemeldingen...går mest i jazz, blues, soul, akustisk, altså lite metall og hardere rock. Jeg må kanskje slå meg til ro en stund med AX-2 klonene, de spiller tross alt "pent" :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    @Håkon_Rognlien, sidan du er her, og eg trur det er innanfor sånt du driv med: Eg ser at “Le Petit” (frå L’audiophile) (som forsåvidt er ei stativsak) har fått litt ny vår i sjølvbyggar-sirklar. Er det ein høgtalar du kan seia noko om?
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    4.268
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvor høyt er et stativ ?
    Det kan jo hende at plutselig det dukker opp en veldig Devore-lignende sak fra Toten (Divorced fant'Orang) på (u)brukten i løpet av noe tid? Eller hva med en Audio Note AX-2 - "very-like" ?
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Jeg synes Wharfdale Linton Heritage og Denton 85th ser spennende ut!

    Noen som har hørt disse i rom på min størrelse og forsterker med mindre effekt rundt 9W?

    Vil det fungere i mitt rom, blir Linton for store for mitt lille rom?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Kan disse kanskje være det jeg er ute etter og som vil fungere i mitt rom?

    Klipsch RP-600M II Reference Premiere
    Hei.
    Jeg har Audio Note P1se, som også er på 2x9 watt. Har spilt de på div Klipsch og det fungerer bra. Stort lydbilde, og ble overrasket over hvor høyt man faktisk kan spille. Men hva er høyt? I et lite rom som du har, så tenker jeg at det ikke skal så mye til. Men min P1se vil jeg tro har en kraftigere strømforsyning enn din forsterker. Det vil også spille en rolle for hvor mye du kan guffe på. For meg høres det ut som forsterkeren din gir litt opp når du øker volumet? Uansett, Klipsch har et veldig engasjerende og stort lydbilde på rør, selv om de ikke måler perfekt eller ei spiller med "riktig" lyd, så liker jeg disse godt. Rockefoten kommer fort frem på lavt volum. Høyttaleren du refererer til har også nytt basselement og oppgradert diskant på flere måter. Mener også å huske at hvert kabinett veier ca 1,5 kg mer pr stk enn forgjengeren, så noe har de gjort her. Flere tester bemerker at diskanten har blitt mye bedre..

    Ser du nevner KEF LSX innledningsvis. En bekjent har disse som aktive. Der kjenner ikke jeg mye i foten for å si det sånn. Spiller helt ok på noen låter, men for meg blir det for smått og lite engasjerende. Mulig det hadde fungert som kontorhøyttalere på hver sin side av en pc-skjerm. Klipsch er med andre ord på motsatt side i hifi-verdenen..
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tilbakemeldingen...går mest i jazz, blues, soul, akustisk, altså lite metall og hardere rock. Jeg må kanskje slå meg til ro en stund med AX-2 klonene, de spiller tross alt "pent" :)
    Høres jo ut som om de Omega Alnico høyttalerne er midt i blinken for deg og den lille forsterkern din.

    Kanskje en liten Proac? Tablette 10 kanskje?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien, sidan du er her, og eg trur det er innanfor sånt du driv med: Eg ser at “Le Petit” (frå L’audiophile) (som forsåvidt er ei stativsak) har fått litt ny vår i sjølvbyggar-sirklar. Er det ein høgtalar du kan seia noko om?
    Er redd jeg ikke kan si stort om den, aldri hørt.
    Men rent generelt vil disse la seg drive av "hva som helst", samtidig som de sjelden leverer tung, fysisk bass.

    Bortsett fra det har jeg dessverre ikke peiling på noe mer. :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Er redd jeg ikke kan si stort om den, aldri hørt.
    Men rent generelt vil disse la seg drive av "hva som helst", samtidig som de sjelden leverer tung, fysisk bass.

    Bortsett fra det har jeg dessverre ikke peiling på noe mer. :)
    Takk. Det er slik eg har forstått det også :)
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.705
    Antall liker
    4.873
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Noen ganger er det veldig hardt å holde inne! Men jaggu klarte jeg det nesten, bytt ut forsterker og verden er din...
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Noen ganger er det veldig hardt å holde inne! Men jaggu klarte jeg det nesten, bytt ut forsterker og verden er din...
    Har også en Music Angel KT88 fra 2012 som yter 65W. Så blir spørsmålet igjen... hvilke av disse; Wharfedale Linton Heritage eller Wharfedale Denton 85th vil fungere best i mitt rom om jeg har nok Power med MA KT88?

    Og er det et godt valg @Håkon_Rognlien ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn