Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er enig i det, men jeg synes jo nesten 6000 kroner er drøyt for en telefon, uansett type.

    Jeg reagerer mer på det hele med å lansere "billigversjon" og så koster den jo bare 300 mindre enn den forrige toppmodellen. Men de vet nok hva de gjør, folk kjøper vel uansett.

    Blir nesten kvalm av hele Apple-sirkuset. 5800 kroner for en telefon???? Og "billigvarianten" koster 4900? Nå skal kua melkes.
    Kjem ann på vinkelen man ser det fra...
    kostbart JA
    Finnes det billigere tlfer JA
    Finnes det like dyre tlfer fra andre produsenter JA
    Er det mye teknologi pakka inn i 100gram JA

    Husker fadern måtte ha mobiltlf da han var selvstendig næringsdrivene da jeg var yngre... Han kjøpte seg seg en Benefon Sigma.. kom på 20.000 inkl bilholder, og ei normal årslønn var på langt nær det den er idag. Var dette dyrt? JA... det fantes konkurrenter til 10.000-15.000, men Benefon var den beste.

    men er samtidig helt enig, syns 5k er plenty nok for en toppmodell.. så kunne billigvarianten kommet på rundtom 3k.
    Men men, ittno å gjøre med.

    EDIT->
    PS: Dette er jo et hifi forum, og diskutere/rettferdigjøre pris er et touchy tema... Sikkert flere som svir av 30.000 på en høyttalerkabel som er lodda sammen på en kjøkkenbenk. Så hele dette "er det verdt pengene" spørsmålet kjenner jeg blir litt "rart" i mange sammenhenger. Kunne skrevet en hel avhandling om div betrakninger rundt dette... men ser ikke nytten.

    PS 2: litt rart at Apple ikke oppdaterte MacMini i går. Det hadde jeg forventa.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Perseg

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    fikk en iPhone 5s i dag via en snill onkel som er bosatt i canada. Apple er på sporet igjen! veldig praktisk med fingeravtrykksensor. den fungerer glimrende spesielt etter at jeg fant ut at man kan scanne inn flere fingre. Begge tommlene kan nå brukes. batteritiden er imponerende og jeg liker iOS7. 64gb er et hav av lagring telefonen er lynrask og kamera er brukanes. Jeg fikk litt av den samme følelsen som når jeg fikk iPhone1 i hånden for første gang
    Er batterikapasiteten bedre enn IPhone 4 og 5?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Enig med cyber nå skal kua melkes hardt. Holder godt grep om min 4`er.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.525
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har kablet expressen og droppet at den skal sende trådløst. Dermed var det slutt på all hakking og drop outs.. Anbefales om du ikke må ha utvidelse av nettet og om du kan kable den.
    Takk, ja , jeg ser den. Men den listen har bare nettverk som jeg har brukt en gang. Den inneholder ikke alle naboene, som ligger med full styrke på rekke og rad i nettverkslisten. Nå vet ikke jeg om det er problemet, men jeg irriteres stadig av drop-ut på Airplay avspilling gjennom Airport Express. (har 3 stykker, men bare en i bruk). Sånn er det gjerne å bo i byen omgitt av seksjonerte tomannsboliger med unge enslige teknologer i mange av leilighetene.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Då var Mavericks på plass. Dei største endringane er jo under panseret, men det er ein del likandes ting på overflata og. Den nye minnehåndteringa (/komprimeneringa) verkar lovande. For dei som ikkje har fått det med seg, så komprimerer no OSX minne fra oppstart, noko som gjer at ein får effektivt 6 gb ut av 4 gb installert minne.
    Einaste skuffelsen er at Mail er same gamle, ingen stor fan av det programmet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    fikk en iPhone 5s i dag via en snill onkel som er bosatt i canada. Apple er på sporet igjen! veldig praktisk med fingeravtrykksensor. den fungerer glimrende spesielt etter at jeg fant ut at man kan scanne inn flere fingre. Begge tommlene kan nå brukes. batteritiden er imponerende og jeg liker iOS7. 64gb er et hav av lagring telefonen er lynrask og kamera er brukanes. Jeg fikk litt av den samme følelsen som når jeg fikk iPhone1 i hånden for første gang
    Er batterikapasiteten bedre enn IPhone 4 og 5?
    Har ikke brukt noen av de modellene. jeg lader hver 2 eller tredje dag. Det er primærtelefon hjemme og på jobb.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Etter IOS7 er min iPhone 4S blitt meget batterisugen, så her må det skrus av ting, trur eg.
    Og jeg venter med Mavericks til erfaringene melder seg på Apples Support forum ... men hyggelig av dem å gi bort et OS.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.188
    Antall liker
    10.732
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mange som har slitt med Facebook appen og batterydrain... For min del er ios7 helt ok batterimessig så lenge jeg absolutt ikke rører telefonen og langt mindre bruker den.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Min 1 år gamle 5 med ios7 varer i 2 døgn med lite ringing og mykje nett. Alt er på.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det at de har snudd om på "Åpne i nytt vidu" og "Åpne i ny fane" ved høyreklikk i Safari går meg på nervene, ellers masse coole gadgets i Mavericks.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Kløna Fra Trøndelag!

    Faen, nå trenger jeg expert hjelp her gutter..

    Icloud passordet er borte- jeg får valget om å resette, men mailen de sender kommer ikke...Så, gikk jeg hele veien for å resette via sidene, men det gikk heller ikke. Så her sitter jeg som den dusten jeg er - og får ikke gjort noen ting..

    Laget sågar en ny AppleID men da mister jeg jo alt av apper, samt programmer jeg har på maskinen..Må jeg på EppleHuset, eller har noen forslag til hvordan jeg skal løse dette?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Min gamle mbp ble så varm at touchpaden ikke fungerte i det hele tatt, etter maverick ble installert har den knapt varmeutvikling i forhold. Så selv om det er tidlig å komme med noen konklusjon så lover dette bra.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har et problem:

    Har to Mac'er: En MBP som jeg har oppdatert til Mavericks, og en 2010 Mac Mini som kjører Snow Leopard 10.6.8. Når jeg på minien går inn i App Store og klikker på installer app på siden til Mavericks, skjer det ingenting. Den dukker ikke opp under oppgraderinger, ei heller under kjøpt. Under kjøpt ligger både Lion og Mountain Lion, men får ikke lastet ned de heller. Har forsøkt restart, samt logge av og på App Store. Noen ideer?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Har det samme problemet. Min søster har en Mbp med snow. Får ikke oppdatert
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du må gjerne ha 10.8.5 på maskinen, vil jeg tro.

    Den siste er jo gratis og forutsetter nok at du har vært med på ferden til nest siste.

    tillegg:

    Som Man påpeker under, så er disse antagelsene feil.
     
    Sist redigert:

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å installere Lion, så får vi se...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke riktig. Mavericks er gratis på appstore, uansett om man er på sl, lion, ml.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    En annen ting. Jeg har en Macbook Air. Den er kjøpt i desember i fjor. Applecare og fortsatt innenfor garanti (næring) maskinen har aldri vært 100% i orden. skjærmen går i svart tidevis når jeg f.eks dytter litt på maskinen og viften starter i tide og utide. har hatt maskinen til service 3 ganger, byttet hovedkort, display og vifte. Fortsatt problemer. Jeg vil nå reklamere og be om en ny maskin. Nåværende spec er i7prosessor, 8gb RAM og 250 SSD. spørsmålet mitt er: hvilken maskin bør jeg få i erstatning? jeg får en ny modell, min maskin kostet 14.990.-
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Eg ville gått for MBP 13" med Retina. Kraftpakke med overlegen skjerm som no har like bra batteritid og er blitt ganske så tynn. Den veg 1,57 kg mot 1,35 på din Air.

    Konfigurer - Apple Store (Norge) + 16 gb ram.

     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å installere Lion, så får vi se...
    Det ser ut til å ha lsøt problemet. Installerer Mavericks nå, så får vi se om det går smertefritt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.776
    Antall liker
    9.422
    Sted
    Trondheim
    Jeg er enig i det, men jeg synes jo nesten 6000 kroner er drøyt for en telefon, uansett type.

    Jeg reagerer mer på det hele med å lansere "billigversjon" og så koster den jo bare 300 mindre enn den forrige toppmodellen. Men de vet nok hva de gjør, folk kjøper vel uansett.
    Apple har aldri sagt at 5c skulle være en billigtelefon. Det er det andre som har sagt. iPhone 5c er en bedre telefon en iPhone 5. Raskere og større batterikapasitet, samt støtte for flere mobilnett. Og den koster (i hvertfall i USA) noe mindre enn iPhone 5. Så man har fått en bedre telefon til en lavere pris. Helt greit synes nå jeg.
     

    lowlevel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    63
    Antall liker
    5
    Og jeg venter med Mavericks til erfaringene melder seg på Apples Support forum ... men hyggelig av dem å gi bort et OS.
    Klok av skade så gjør jeg det samme.
    Mavericks er en no-brainer. Liker du Mountain Lion er denne versjonen bare mer av det samme og virker helt stabil på alle maskinene mine. Jeg har heller ingen applikasjoner som ikke er kompatible med Mav. Det er bare å oppgradere og alt fungerer.

    De største forbedringene for min del er batterilevetiden på MB Pro'en, og at Samba har fått et skikkelig løft. Smb2 er nå innført som default nettprotokoll for OSX til fordel for AppleTalk. Greit hvis du bruker Linux og Win i nettverket sammen med Mac.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Har endelig fått Snow leopard på dvd fra Apple til min gamle iMac som jeg tenkte jeg skulle instalere i helgen. Da får jeg endelig tilgang til app-store og kan oppdatere vider... Det jeg lurer på er om alt jeg har på iMacen (bilder) vil forsvinne under oppdatering/innstalering?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Dine data forsvinner ikke om du oppgraderer. Men som alltid, du har backup, ikke sant?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Frage:

    Kan jeg koble fra vifta på en mac mini (2011 eller 2012) når jeg bare har en SSD-disk og lite bruk ut over iTunes og et lydanalyseprogram?
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Og da fikk jeg oppdatert til SL på min iMac uten problem. Klikker på MAverick via appstore, den legger seg ned på linjen og alt som skjer er at den "venter". Har hatt makinen på i 2 dager uten at den har begynt å laste ned... WTF!!
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Stopp nedlasting og start den igjen? Det ville iallfal vært det første jeg prøvde.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Tips til raskere feilsøking; fortell hva som allered er forsøkt.

    Tenker du har en korrupt nedlasting som sperrer.
    Dette var øverst da jeg googlet:

    SOLUTION:
    + Open Launchpad
    + hold down option key
    + click little x on top of the (X) mavericks installer icon to delete it
    + restart machine
    + relaunch app store
    + hit "free upgrade" on Mavericks app
    + hit "install"
    + login if necessary
    + icon will animate into launchpad
    + launch Apps/Utilities/Activity Monitor
    + click Network tab
    + watch as packets download
    + can watch progress bar status atop icon within LaunchPad.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Etter Maverick så er alt på skjermen blitt så smått på min mac air. Joda jeg vet hvordan jeg blåser den opp igjen, men den blir ikke værende sånn. Ok here it is: når jeg går inn på Hfs så blir alt smått, jeg trykker cmd+ og alt er i skjønneste orden, sålenge jeg er på Hfs. Men går jeg inn på ny side så må jeg gjøre det samme på nytt.
    Spm: hvordan får jeg dette til for å vare?. Det må da være en grunninnnstilling som får alt til å fylle ruten uten hjelp fra brukeren..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn