Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.039
    Antall liker
    5.714
    Sted
    Holmestrand
    Har dere oppdatert til iOS7? Jeg synes det er bælstygt på iPhone, håper det er penere på iPad-en.
    Synes det ser bra ut og funker helt supert, men er usikker på om den tynne skriften er god i praksis og om ikke animasjonene burde tones litt ned. Hele telefonen føles mye mer moderne enn før, den negative utviklingen med bokhyller og skinninnbinding er nullstilt med ett slag. Føler Apple er i rute igjen nå og gleder meg til OSX Mavericks.
    Ikke så pent, enig i det. Ellers fungerer det ganske så fint på min gamle iP 4.
    Finner ikke søk? Noen som har gjennomskuet den?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Vermin:
    gjort deg noen tanker rundt det oppgraderte PSU'n til macMinien... (eller har du kanskje skrevet noe i en annen tråd..)

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ikke så pent, enig i det. Ellers fungerer det ganske så fint på min gamle iP 4.
    Finner ikke søk? Noen som har gjennomskuet den?
    Har selv den gamle traveren (4'ern).. ikke akkurat lynrask i responsen, som de nyeste modellene, men syns likevel iOS7 var kanonbra. Kjempefornøyd.

    Søk:
    Sett fingern en tilfeldig plass på skjermen (home screen), og dra ned.. da kommer søk øverst :) Enkelt ikke sant.

    Mange småting som man etterhvert har læst seg.. Får jeg tid, skal jeg skrive en liten "favoritt-lure-småting-i-ios7-liste" i kveld.

    mvh
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Hei,

    Jeg ber om råd her.

    MacMini skal kobles opp via en NAD c390DD. Hvordan kobler jeg opp denn for å opnå best mulig lyd.

    Optisk fra MAC til amp, eller hdmi? Har også en SONOS boks, og lurer litt på hvordan denne kan brukes mest fordelaktig. Det er FLAC filer via Audirvana som vil benyttes.

    Ber dere om innspill på hvordan dette kan settes opp slik at det blir brukervennlig, og god lyd:)

    Mvh

    Chr.Sjømann
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Etter oppdatering til IOS7 fungerer ikke iMessage lenger, noen andre her som opplever dette?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har vært litt trøblete ja.. men har ikke stressa.. tenkte det var forbipasserende data-tull ett eller anna sted.

    Men nå i kveld ser eg det at det er full stopp i iMessage.. som du sier.

    Det nytta ikke å reboote tlf.

    Prøvde så å slå av iMessage, slå den på igjen. Velge "sende/motta ID" på nytt... Og det funker brillefint igjen.

    Try it...

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er vel bare å konkludere med noe som jeg egentlig viste, at det ikke fungerer noe særlig med tråløst nett og musikk på NAS. Skulle tag'e noen låter nå for test og det tar 15 sekunder pr. låt.
    Grunnen til at slikt tar tid hos deg (tagging og særlig konvertering) vedder jeg ganske mye på at kommer av at du prøver å gjøre dette over et langsomt trådløst nett. Altså må filene hentes fra en maskin til en annen, konverteres for så å skrives tilbake. Av disse tre operasjonene er det den første og siste som tar tid på tregt nett. Selve konverteringen er gjort på nesten null tid (type et par-tre sekunder eller deromkring). Prøv å plugge NASen rett i maskinen, så skal du nok se at dette går mye fortere.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Helt klart. Dette har ikke noe med tråløst nett og musikk på NAS å gjøre. Det er filer over et (sannsynligvis) tregt nett.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.309
    Antall liker
    3.115
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har den siste versjonen av AE og siste versjon av Air og sitter 4 meter fra AE, så det kan ikke være så veldig så tregt?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Har installert OS X Mavericks (GM) og det fungerer perfekt. Om noen sitter på gjerdet og venter mener jeg :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har installert OS X Mavericks (GM) og det fungerer perfekt. Om noen sitter på gjerdet og venter mener jeg :)
    Nei, har ikke utviklerkonto, så må pent vente til den slippes i Apple app store.

    BTW: Har du fått noen favoritt features så langt?

    mvh Kai
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg lastet ned fra tpb. Har ingen dårlig samvittighet for det, kjøper den for 300 penger eller hva den nå kommer til å koste da den kommer i App Store uansett :)
    Favoritt features hmm nei egentlig ikke enda. Tabs i Finder er deilig synes jeg iallfall.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.838
    Antall liker
    9.519
    Sted
    Trondheim
    Har brukt Mavericks lenge. Jeg setter mest pris på det som er under huden. Jeg bruker verken tabs i Finder eller merkelapper.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har den siste versjonen av AE og siste versjon av Air og sitter 4 meter fra AE, så det kan ikke være så veldig så tregt?
    Hva har du av NAS? Treghet kan skyldes protokoll/kvittering fra denne til enheter som ripper, for eksempel. Min gamle ReadyNAS var dødtreig til det gikk opp for meg at jeg hadde konfigurert feil. Selve nettet var kjapt, men flaskehalsen var min NAS. Etter at jeg gikk på nett og fikk rett oppsettinstruks for Mac, gikk jeg fra eviglang rippetid til lynkjapt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.309
    Antall liker
    3.115
    Torget vurderinger
    4
    Synology som skal være av de bedre til mac. (var ikke snakk om ripping, bare tagging)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.309
    Antall liker
    3.115
    Torget vurderinger
    4
    Betyr ikke så mye , har gitt opp hele prosjektet med med musikk fra Air. Vurderer en mini om det kommer en ny ved Mavericks lanseringen.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Synology som skal være av de bedre til mac. (var ikke snakk om ripping, bare tagging)
    Min Synology er treg fra mac.
    Min Synology gir/tar imot med ca 80-110mb pr sek via kablet Gb nett.

    (Ripper Bluray's så det synger etter om dagen. Lager .mkv filer, med kun film, HDlyd, "vanlig lyd"(+ evt norsk tale på animasjonsfilmer) og tekst. Menyer og ekstramatriale BORT BORT BORT! Pr dd inneholder mappen med 79 filer nesten 2.1Tb.. Snitt på 26Gb pr film. Og det får brillefint å styre exporten fra programvaren direkte på sharet på NAS'n. Det som tar tid er steg 1, hente ut innholdet på plata. Steg to, mekke .mkv av det eg vil ha går relativt fort syns eg..)

    mvh Kai
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    692
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Noen ide om hvorfor min iMac plutselig ikke kobler til internett? er koblet til trådløst nett ser jeg, men bare står og spinner da jeg skal på nettjeneste. Har en gammel versjon (sl) av os men skal vel ikke ha noe å si? Prøvde å bestille nyeste os (dvd plate) fra apple med 3 mnd leveringstid. Betalte og alt og de finner ikke bestillingen igjen i systemet sitt. Håpløse greier...
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Noen ide om hvorfor min iMac plutselig ikke kobler til internett? er koblet til trådløst nett ser jeg, men bare står og spinner da jeg skal på nettjeneste. Har en gammel versjon (sl) av os men skal vel ikke ha noe å si? Prøvde å bestille nyeste os (dvd plate) fra apple med 3 mnd leveringstid. Betalte og alt og de finner ikke bestillingen igjen i systemet sitt. Håpløse greier...
    Har ingen ide, men på min Macbook Air må jeg fra tid til annen deaktivere trådløst nett og så aktivere det igjen for å komme på nett. Ikonet for trådløst nett sier at den er koblet til men ingen netttjenester fungerer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Noen ide om hvorfor min iMac plutselig ikke kobler til internett? er koblet til trådløst nett ser jeg, men bare står og spinner da jeg skal på nettjeneste. Har en gammel versjon (sl) av os men skal vel ikke ha noe å si? Prøvde å bestille nyeste os (dvd plate) fra apple med 3 mnd leveringstid. Betalte og alt og de finner ikke bestillingen igjen i systemet sitt. Håpløse greier...
    Har ingen ide, men på min Macbook Air må jeg fra tid til annen deaktivere trådløst nett og så aktivere det igjen for å komme på nett. Ikonet for trådløst nett sier at den er koblet til men ingen netttjenester fungerer.
    Om du har flere trådløse enheter som lager nett, kan det lønne seg å sjekke om datamaskiner/mobile enheter hopper mellom disse. Går man inn i WiFi-panelet kan man fjerne dem som datamaskinen skal ignorere. Bor du i gård kan det være at den prøver å logge seg på naboens; har man router med WiFi - som så er koblet til en Airport Extreme eller tilsvarende med WiFi, kan det oppstå konflikter.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.231
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....
    Om du har flere trådløse enheter som lager nett, kan det lønne seg å sjekke om datamaskiner/mobile enheter hopper mellom disse. Går man inn i WiFi-panelet kan man fjerne dem som datamaskinen skal ignorere. ......
    Dette syntes jeg ser lurt ut, så det måtte jeg prøve. Men- nå er jeg på det planet igjen - mistenker at noen vil jeg skal se dum ut - hvordan i all verden?
    Finner ingen plass jeg kan fjerne eller ignorere nettverk. Ikke i nettverks-panelet, der kan jeg skifte prioritet, og velge å huske eller skifte nettverk automatisk.
    Hvor gjør jeg det egentlig?
    (OSX 10.8.5 på macbook pro)

    Ed: misforstår jeg rett, eller menes det bare å slette i listen over nettverk jeg har brukt? Det får jeg til, men ser fremdeles alle naboene som slår inn med full styrke.
     
    Sist redigert:

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Finner ingen plass jeg kan fjerne eller ignorere nettverk. Ikke i nettverks-panelet, der kan jeg skifte prioritet, og velge å huske eller skifte nettverk automatisk.
    Hvor gjør jeg det egentlig?
    (OSX 10.8.5 på macbook pro)
    nett.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.231
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk, ja , jeg ser den. Men den listen har bare nettverk som jeg har brukt en gang. Den inneholder ikke alle naboene, som ligger med full styrke på rekke og rad i nettverkslisten. Nå vet ikke jeg om det er problemet, men jeg irriteres stadig av drop-ut på Airplay avspilling gjennom Airport Express. (har 3 stykker, men bare en i bruk). Sånn er det gjerne å bo i byen omgitt av seksjonerte tomannsboliger med unge enslige teknologer i mange av leilighetene.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    fikk en iPhone 5s i dag via en snill onkel som er bosatt i canada. Apple er på sporet igjen! veldig praktisk med fingeravtrykksensor. den fungerer glimrende spesielt etter at jeg fant ut at man kan scanne inn flere fingre. Begge tommlene kan nå brukes. batteritiden er imponerende og jeg liker iOS7. 64gb er et hav av lagring telefonen er lynrask og kamera er brukanes. Jeg fikk litt av den samme følelsen som når jeg fikk iPhone1 i hånden for første gang
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    726
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Takk, ja , jeg ser den. Men den listen har bare nettverk som jeg har brukt en gang. Den inneholder ikke alle naboene, som ligger med full styrke på rekke og rad i nettverkslisten. Nå vet ikke jeg om det er problemet, men jeg irriteres stadig av drop-ut på Airplay avspilling gjennom Airport Express. (har 3 stykker, men bare en i bruk). Sånn er det gjerne å bo i byen omgitt av seksjonerte tomannsboliger med unge enslige teknologer i mange av leilighetene
    samme problemet,det er en del gratis programmer du kan laste ned og måle aktiviteten og styrke rundt deg
    prøv iStumbler 99
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    En kan få mye av den samme info fra OSX også.

    Hold alt-tasten nede når du klikker wifi-ikonet oppe i menylinja.
    Velg Åpne Wi-Fi Diagnostikk
    Da kommer det et vindu opp som du bare overser, og går i stedet opp i menylinjen…
    Velg Vindu og Verktøy på listen

    Da kommer et nytt vindu opp, men bl.a. mulighet til nettverksøk i en tab, og dermed en oversikt over nettverk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.231
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, den WiFi-diagnosen var litt interessant.
    Jeg har flere naboer som opererer på kanal 8 og 4, men hos meg er valget begrenset til de såkalte overlappsfrie 1, 6 og 11.
    Betyr det at kanal 4 og 8 vil kunne forstyrre og i interferens på andre kanaler?
    Hvis jeg skaffer en ny Airport Extreme, med 802.11ac på 5 GHz og større sendestyrke, skulle man tro jeg vil få bedre stabilitet. Inntil alle naboene får siste generasjon trådløs ruter kanskje, 802.11ac er jo vanlig og billig hos de fleste nå.

    ed: jeg observerer at de tre altibox-stasjonene (jeg kjenner dem, bor i Lyse-land) kommer opp med 40 MHz bredde, mens andre har 20 MHz. Kanskje det betyr at de forstyrrer mer enn de andre, som jeg ser er Get, NextGenTel og Linksys.
    Er vi i starten på wifi-sender-krigen?
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.075
    Antall liker
    87.238
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Mavericks er nå klar for gratis nedlasting
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kartappen fungerer sømløst på min maskin. ingen synlig oppdatering av kartet når jeg skroller. Bra!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.758
    Antall liker
    490
    Sted
    Stockholm
    Veldig kjapt og smooth! Første boot var litt problematisk, men etter en reboot var alt smør!

    Snow Leopard i ny pels?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kartappen fungerer sømløst på min maskin. ingen synlig oppdatering av kartet når jeg skroller. Bra!
    Den var fin den, men av en eller annen grunn får eg ikke opp verken ipad eller de to iphonene som er tilknytta appleidn min.. for å dele veibeskrivelsen. Kunne ikke finne noen grunn til dette :(
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Blir nesten kvalm av hele Apple-sirkuset. 5800 kroner for en telefon???? Og "billigvarianten" koster 4900? Nå skal kua melkes.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Blir nesten kvalm av hele Apple-sirkuset. 5800 kroner for en telefon???? Og "billigvarianten" koster 4900? Nå skal kua melkes.
    Kjem ann på vinkelen man ser det fra...
    kostbart JA
    Finnes det billigere tlfer JA
    Finnes det like dyre tlfer fra andre produsenter JA
    Er det mye teknologi pakka inn i 100gram JA

    Husker fadern måtte ha mobiltlf da han var selvstendig næringsdrivene da jeg var yngre... Han kjøpte seg seg en Benefon Sigma.. kom på 20.000 inkl bilholder, og ei normal årslønn var på langt nær det den er idag. Var dette dyrt? JA... det fantes konkurrenter til 10.000-15.000, men Benefon var den beste.

    men er samtidig helt enig, syns 5k er plenty nok for en toppmodell.. så kunne billigvarianten kommet på rundtom 3k.
    Men men, ittno å gjøre med.

    EDIT->
    PS: Dette er jo et hifi forum, og diskutere/rettferdigjøre pris er et touchy tema... Sikkert flere som svir av 30.000 på en høyttalerkabel som er lodda sammen på en kjøkkenbenk. Så hele dette "er det verdt pengene" spørsmålet kjenner jeg blir litt "rart" i mange sammenhenger. Kunne skrevet en hel avhandling om div betrakninger rundt dette... men ser ikke nytten.

    PS 2: litt rart at Apple ikke oppdaterte MacMini i går. Det hadde jeg forventa.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn