Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Jeg har 64 GB versjonen av iPad (første versjon). Jeg bruker den til underholdning på reiser og har mye video på den, og kjøpte derfor 64 GB versjonen. Hvis man ikke planlegger å ha mye video og musikk på iPaden tror jeg 16 GB versjonen holder lenge. Det er klart at når appene begynner å utnytte den høye oppløsningen på skjermen vil det spise mer plass, men det tror jeg først og fremst vil bli et problem hvis man spiller mye spill med høyoppløselig grafikk.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.169
    Antall liker
    10.694
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Når vi trodde alt var "fryd og gammen"... Folk hører meg ikke når jeg snakker etter oppgradering. Dvs. de hører bare skurr omtrent.
    En reboot nå og en ny tlf. til hotellet..
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Hei - erfaringer søkes.

    Personlig mener jeg VNC-løsninger er lite brukbare til reelt arbeide hvis det er snakk om iPhone - pga skjermstørrelsen - alt for mye scrolling, rot, knot og generelt besvær. Men kan være det forholder seg anderledes med iPad? Jeg har dog mine reservationer, da en stor del av skjermen opptas av tastaturet. Spørsmålet er derfor ganske enkelt om VNC er et praktisk brukbart alternativ til reelt arbeide med dataen - eller vil man 1000 ganger heller bare sitte ved dataen?

    Anyone?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    bhaagensen skrev:
    Hei - erfaringer søkes.

    Personlig mener jeg VNC-løsninger er lite brukbare til reelt arbeide hvis det er snakk om iPhone - pga skjermstørrelsen - alt for mye scrolling, rot, knot og generelt besvær. Men kan være det forholder seg anderledes med iPad? Jeg har dog mine reservationer, da en stor del av skjermen opptas av tastaturet. Spørsmålet er derfor ganske enkelt om VNC er et praktisk brukbart alternativ til reelt arbeide med dataen - eller vil man 1000 ganger heller bare sitte ved dataen?

    Anyone? 
    VNC på iPad er kun brukbart til enkle oppgaver og jeg bruker det for å fjernstyre OS X server og OS X musikk avspiller maskinene.
    VNC på iPhone ser jeg som en "vits"....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.169
    Antall liker
    10.694
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Citrix løsning på ipad blir jo brukt litt i bedriftløsninger for folk som er mye på farten. Det er ikke noe alternativ men et tillegg. Har prata litt med it sjef på stortinget idag om dette. Som kjent gjort jens ipad rimelig kjent under askesky problematikken for en god stund tilbake
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    bhaagensen skrev:
    Hei - erfaringer søkes.

    Personlig mener jeg VNC-løsninger er lite brukbare til reelt arbeide hvis det er snakk om iPhone - pga skjermstørrelsen - alt for mye scrolling, rot, knot og generelt besvær. Men kan være det forholder seg anderledes med iPad? Jeg har dog mine reservationer, da en stor del av skjermen opptas av tastaturet. Spørsmålet er derfor ganske enkelt om VNC er et praktisk brukbart alternativ til reelt arbeide med dataen - eller vil man 1000 ganger heller bare sitte ved dataen?

    Anyone?
    Til enklere oppgaver er d helt greit men ikkeno mer..
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Takk for svar - de er egentlig som jeg trodde, men fint å få bekreftet fra 1.håndserfaringer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nuvel; forvirret eller hjernedød…

    Jeg plugget fra den optiske utgangen på ATV og inn i den optiske inngangen på Mac Mini. Men det kommer ikke noe lyd ut av anlegget!

    Kjører med ekstern DAK, og det funker problemfritt når jeg spiller fra iTunes på Minien. Men noen lyd fra ATV kommer det ikke. INPUT er satt til Built-In i Audio Midi Setup panelet. Det er lys i den optiske kabelen. HDMI er koblet fra ATV til TV. Det er lyd gjennom TV. Hva gjør jeg feil?
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du gjør ikke noe feil. Det er selfølgelig ingen automatikk i at lyden fra en input blir sendt til utgang.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva må jeg da gjøre for å få den til utgangen ut over innstillingene som er vist? (Jeg er på nippet til å føle meg nedsnødd i synapsene nå; som om en ikke skulle huske navnet på sin egen mor!)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det gjorde saken! Takker.

    Men sånn på siden; jeg har ikke vært borti på nettet at de måtte ha slikt tredjeparstprogram for å få lyden frem. Noen formening om grunnen til at det ikke funker her hos meg uten LineIn? (Jeg var nesten hellig overbevist om at slikt ble ivaretatt av AudioMidi-panelet.)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til det ikke funker er at det ikke funker. Det er ingen grunn til at det skal funke, og det er heller ikke logisk at det skal funke uten at man aktivt router input til mixer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Må tilstå at jeg aldri har tenkt tanken på å bruke minijack ut-porten for å legge inn et signal, men LineIn gjør det mulig dersom man bruker en annen utport. Et slikt set-up har de nok ikke forestilt seg ville være relevant, hvilket sikkert er årsaken til at AudioMidi ikke gjør autogjenkjenning.

    Men temmelig smart å kunne gjøre det, om man som du har en ATV og en Mini, og ev. ikke har ledige porter på et eksternt lydkort.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Ville bare teste ut oppsettet. Blir liksom ikke det samme å kjøre film fra ATV-en uten å få lyden over anlegget. (Helt uproblematisk strømming, forresten.)

    Så snart jeg får i hus en optisk til AES/EBU konverter går lyden rett til FW-lydkortet.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Må tilstå at jeg aldri har tenkt tanken på å bruke minijack ut-porten for å legge inn et signal, men LineIn gjør det mulig dersom man bruker en annen utport. Et slikt set-up har de nok ikke forestilt seg ville være relevant, hvilket sikkert er årsaken til at AudioMidi ikke gjør autogjenkjenning.

    Men temmelig smart å kunne gjøre det, om man som du har en ATV og en Mini, og ev. ikke har ledige porter på et eksternt lydkort.
    Det er snakk om minijack *inputen*, ikke output. Det er heller ikke snakk om relevans eller ikke, Audio/Midi er ganske enkelt en app som konfigurer enkelte ting som har med lyden å gjøre. Det er ikke dens oppgave å route input til mixer. Ei heller er det Core Audio sin oppgave å gjøre dette automatisk, man må inn og aktivt rute dette til hvor man vil ha lyden. Sånn er det, og sånn kommer det til å forbli til evig tid...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man skrev:
    vredensgnag skrev:
    Må tilstå at jeg aldri har tenkt tanken på å bruke minijack ut-porten for å legge inn et signal, men LineIn gjør det mulig dersom man bruker en annen utport. Et slikt set-up har de nok ikke forestilt seg ville være relevant, hvilket sikkert er årsaken til at AudioMidi ikke gjør autogjenkjenning.

    Men temmelig smart å kunne gjøre det, om man som du har en ATV og en Mini, og ev. ikke har ledige porter på et eksternt lydkort.
    Det er snakk om minijack *inputen*, ikke output. Det er heller ikke snakk om relevans eller ikke, Audio/Midi er ganske enkelt en app som konfigurer enkelte ting som har med lyden å gjøre. Det er ikke dens oppgave å route input til mixer. Ei heller er det Core Audio sin oppgave å gjøre dette automatisk, man må inn og aktivt rute dette til hvor man vil ha lyden. Sånn er det, og sånn kommer det til å forbli til evig tid...
    Ah, min forvirring er redusert. Men jeg har aldri fått med meg at innporten tok optisk. Vet du om det også gjelder den opprinnelige MacMini? Alltid sett på den som en analog-inn.
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    det gjelder alle mac mini ja.
     
    N

    nb

    Gjest
    Hvorfor i he...te funker ikke noe så enkelt som copy & paste plutselig? Ikke virker det med hurtigtasten, ikke funker det fra drop-down-menyen og ikke funker det med dobbeltklikk og velge copy. I Firefox får jeg ikke pastet i det hele. Jeg fikk pastet inn noe i OpenOffice Calc, men det var noe jeg hadde klipt ut for evigheter siden.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.448
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kjakt spm;
    Kjøpe for eks iPad på apple.no VS elkjøp/Expert.
    Samme pris, men ulike betingelser/garanti (apple lurer seg unna 3års garanti via internasjonal garanti.. Fikk iallefall kun 1år på Iphone 4'n min). Elkjøp/Expert har 3 år.
    Tips / råd?

    mvh
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    1080p aTV. Wow. ???

    Hva er fusset her egentlig? Jeg er fruktfan, men spiser ikke alt hele tiden...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Iphone-eiere: Hvor lenge varer batteriet på vidunderet? Har en samsung selv som kun holder en dag og er lei av å lade "hele tiden", samt at kameraet er under pari og gir nokså uskarpe bilder.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Kommer ann på bruksmønsteret selvfølgelig men generelt er de akkurat like dårlige som alle smartphones med stor funksjonalitet. (Har iPhone 4) Kameraet syntes jeg slett ikke er ille, flott utvalg av forskjellige redigeringprogrammer til bilder på app store.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.169
    Antall liker
    10.694
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har iphone4s. Før det iphone4. Generelt ikke så bra batteri her heller men du har jo mulighet å "skru av alt" så varer det lenger. Kamera på 4s er bedre enn 4 men fremdeles ikke så mye å skryte av.
    Video opptak i dagslys synes jeg er ganske bra faktisk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig, bildene blir veldig veldig bra (til mobil å være) dersom man tar hensyn til lysforhold og unngår kamerabevegelse!
    Tar man ikke hensyn til det, så er det og blir det et mobilkamera med begrenset lysåpning.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Iphone-eiere: Hvor lenge varer batteriet på vidunderet? Har en samsung selv som kun holder en dag og er lei av å lade "hele tiden", samt at kameraet er under pari og gir nokså uskarpe bilder.
    Jeg ladet min iPhone 4 fredag rundt 15-tiden i bilen på vei fra jobb. Har iOS5.1 på den.
    Den har stått på siden, også natt (lydløs), vært brukt noen timer til samtaler, og spilt sikkert en time eller mer med Angry Birds og denslags (har en pjokk som liker dette). Noe enkelt surfing med yr-app osv. Tatt noen bilder. BlueTooth er alltid på pga handsfree i biler. I tillegg har dens Remote blitt brukt hele helga til radio rundtom i huset. Nå søndag ca kl 17 dvs 50 timer etter at den sist så strøm så er batteriet på 36%. Dvs at 2/3 av kapasiteten er brukt på drøye 2 døgn med "vanlig" heldøgns bruk. Leder meg til å tenke at noe rundt 3 døgn er et greit estimat.

    Fikk forresten anledning igår kveld til å sammenlikne kameraene side-by-side på en iPhone 4S og Samsung Galaxy S2, via skjermen på en iMac 27. Her er det helt klart at iPhone 4S er et overlegent kamera, med tildels betydelig bedre dybdefølelse (3D), mye bedre fargemetning, mye bedre detaljeringsnivå. Og det er ikke engang farget av merkelojalitet eller subjektivitet tror jeg.

    Så ja, om du vil ha flerdøgns batteri og bedre kamera, så er iallefall iPhone 4S bedre enn Samsungen på de områdene. Og da har man ikke engang begynt å snakke om overlegenheten (subj) til iOS over Android og den mye bedre skjermen og brukeropplevelsen iPhone gir ift den grønngrelle Samsungen med det i mitt syn komplett klønete, ulogiske, tastetrykk-krevende og kronglete men "åpne" operativsystemet. Det er iallefall min subjektive oppfatning.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    cybervision_ skrev:
    Iphone-eiere: Hvor lenge varer batteriet på vidunderet? Har en samsung selv som kun holder en dag og er lei av å lade "hele tiden", samt at kameraet er under pari og gir nokså uskarpe bilder.
    Jeg ladet min iPhone 4 fredag rundt 15-tiden i bilen på vei fra jobb. Har iOS5.1 på den.
    Den har stått på siden, også natt (lydløs), vært brukt noen timer til samtaler, og spilt sikkert en time eller mer med Angry Birds og denslags (har en pjokk som liker dette). Noe enkelt surfing med yr-app osv. Tatt noen bilder. BlueTooth er alltid på pga handsfree i biler. I tillegg har dens Remote blitt brukt hele helga til radio rundtom i huset. Nå søndag ca kl 17 dvs 50 timer etter at den sist så strøm så er batteriet på 36%. Dvs at 2/3 av kapasiteten er brukt på drøye 2 døgn med "vanlig" heldøgns bruk. Leder meg til å tenke at noe rundt 3 døgn er et greit estimat.

    Fikk forresten anledning igår kveld til å sammenlikne kameraene side-by-side på en iPhone 4S og Samsung Galaxy S2, via skjermen på en iMac 27. Her er det helt klart at iPhone 4S er et overlegent kamera, med tildels betydelig bedre dybdefølelse (3D), mye bedre fargemetning, mye bedre detaljeringsnivå. Og det er ikke engang farget av merkelojalitet eller subjektivitet tror jeg.

    Så ja, om du vil ha flerdøgns batteri og bedre kamera, så er iallefall iPhone 4S bedre enn Samsungen på de områdene. Og da har man ikke engang begynt å snakke om overlegenheten (subj) til iOS over Android og den mye bedre skjermen og brukeropplevelsen iPhone gir ift den grønngrelle Samsungen med det i mitt syn komplett klønete, ulogiske, tastetrykk-krevende og kronglete men "åpne" operativsystemet. Det er iallefall min subjektive oppfatning.
    hmm får vel gi smartphones dvs iPhone en ny sjanse
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Enig, bildene blir veldig veldig bra (til mobil å være) dersom man tar hensyn til lysforhold og unngår kamerabevegelse!
    Tar man ikke hensyn til det, så er det og blir det et mobilkamera med begrenset lysåpning.
    Attraksjonen ligger i stor grad også i alle fotoappene som er tilgjengelig for IOS-systemet. Den eneste jeg trenger for tiden er Mattebox, som gir iphonekameraet look & feel av søkeren i et klassisk kamera fra høyden av filmens tidsalder, nemlig Konica Hexar. Det er en mekanisme for "half-press" slik at man kan peke på et objekt og låse fokus og eksponering - mye enklere enn den klumsete trykkingen på skjermen (som gjøres vanskeligere av telefonens utforming som gir dårlig grep). Siden kan man meget enkelt redigere bildene inne i appen ved hjelp av fingergester.

    http://vimeo.com/29450263

    Iphone 4S har vel forresten en mer naturlig (lavere) fargemetning enn Iphone4, litt skarpere optikk og noe høyere oppløsning uten at det blir mer støy. Kvaliteten er sammenlignbar med rimelige kompaktkameraer.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Håper Apple beholder den perfekte størrelsen på iPhone og ikke lar seg forlede av samsung og andre til å øke skjermstørrelsen
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Skjermstørrelsen på både ipad og iphone er jo nøye gjennomtenkt. Koreanerne vil aldri forstå hva det dreier seg om.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Fikk forresten anledning igår kveld til å sammenlikne kameraene side-by-side på en iPhone 4S og Samsung Galaxy S2, via skjermen på en iMac 27. Her er det helt klart at iPhone 4S er et overlegent kamera, med tildels betydelig bedre dybdefølelse (3D), mye bedre fargemetning, mye bedre detaljeringsnivå....
    Et søk på youtube gav visst flere med samme opplevelser. Her er en av de;

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn