Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen som vet om utgående Apple modeller pleier å komme på tilbud når det er nye modeller i anmarsj?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er vanlig at forrige modell får en moderat rabatt.
    Moderat, som ikke verdt å vente på? Trenger egentlig ny pc ganske kjapt, men har ikke veldig lyst til å kjøpe en utgående modell til fullpris eller deromkring. Da velger jeg kanskje windows isteden.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Moderat, som ikke verdt å vente på? Trenger egentlig ny pc ganske kjapt, men har ikke veldig lyst til å kjøpe en utgående modell til fullpris eller deromkring. Da velger jeg kanskje windows isteden.
    Tja, tatt på hukommelsen pleier det å dreie seg om rundt 10%?

    Edit: Ser nå at du trolig mente noe helt annet enn iPhone, og da er svaret mitt ikke nødvendigvis gyldig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tja, tatt på hukommelsen pleier det å dreie seg om rundt 10%?

    Edit: Ser nå at du trolig mente noe helt annet enn iPhone, og da er svaret mitt ikke nødvendigvis gyldig.
    Stemmer, jeg tenkte først og fremst på macbook air.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    WWDC er en uktviklerkonferanse og det er ikke gitt at de introduserer ny hardware der. Man får vel se en preview av neste systemversjon og kanskje noe ny hardware, men det siste er ikke gitt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.442
    Antall liker
    84.061
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det pleier å dukke opp rabatter på mac ved skolestart om du har tolmodighet til å vente til rundt 20 aug
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    Har kjøpt ny iPhone som erstattet den gamle Xen, men får ikke den nye til å kommunisere med CarPlay.

    Har forsøkt å feilsøke ved å lete på nettet, men har ikke funnet noen løsning.

    Når jeg forsøker å koble til den nye telefonen går det fint med Bluetooth. Blir så bedt om jeg vil legge til WiFi for at CarPlay skal få tilgang til Internett, og det virker som det er her et eller annet skjærer seg.

    I stedet for at CarPlay får tilgang til Internett gjennom iPhonens hotspot, så kobler mobilen seg til CarPlay som var den en WiFi router, med det resultat at ingen av delene har Internett. I bilens CarPlay etter å ha prøvd å legge til mobilen står den oppført med to profiler. En med bare WiFi. Og en med Bluetooth som ikke lar seg endre fra BMWs eget system til CarPlay.

    Siden jeg aldri har hatt dette problemet med den gamle mobilen og CarPlay i alle fall i fire-fem forskjellige biler så skulle man jo tro problemet lå i den nye. Samtidig er jo den nye basert på import av siste sikkerhetskopi av den gamle, inklusive innstillinger og preferanser, så det hele virker litt rart.

    Faktisk første gang jeg har erfart noe som helst kommunikasjonsproblem med noe Apple produkt siden første generasjon iPod.

    Kan legge til at madammens nye iPhone funker med CarPlay som den skal i samme bil.

    Noen som har vært bort i det samme eller ellers har forslag til løsning?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det pleier å dukke opp rabatter på mac ved skolestart om du har tolmodighet til å vente til rundt 20 aug
    Så at det var en studenrabattordning, men siden jeg ikke er student bestilte jeg heller bare en til vanlig pris. Fornøyd så langt, stort sett. Noe helt annet enn alle PC'ene jeg noengang har hatt.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Laveste lydnivå på Bluetooth øreplugger er for høyt... Mulig å gjøre noe med?

    IPhone 12, sennheiser tw3...
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Airpods Pro Mk2 - blir stadig mindre aktuelt å ha hifirigg. Et meget godt produkt, kort og greit.
    Er iPhone-bruker selv og hadde bare håpet de kom med en overføringsteknologi som gjorde at man kunne lytte til CD-kvalitet.
    I det minste støtte AirPlay når man er på trådløst nett hadde vært stort pluss i margen.
    Apples enheter har ikke disse chip'ene fra APTX heller som kunne gjort det mulig 😕
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ikke mye han liker, da. Garbage er vel normen på det han tester 😊

    Ja virker litt useriøst å lage en review på 3 minutter, hvor man da prater om noen grafer i 30 sekunder, lager brekningslyder i 1 minutt, uffer deg over hvor dårlig det er i 30 sekunder og bruker siste minuttet til å takke de som støtter kanalen 🙄

    ps For ordens skyld eier jeg selv ingen AirPods, så har ikke lett etter skrytevideo av eget produkt..
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Ja virker litt useriøst å lage en review på 3 minutter, hvor man da prater om noen grafer i 30 sekunder, lager brekningslyder i 1 minutt, uffer deg over hvor dårlig det er i 30 sekunder og bruker siste minuttet til å takke de som støtter kanalen 🙄

    ps For ordens skyld eier jeg selv ingen iPods, så har ikke lett etter skrytevideo av eget produkt..
    Får nesten lyst til å kjøpe et par bare for å trasse han der! 😂🤣😂🤣
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Så at det var en studenrabattordning, men siden jeg ikke er student bestilte jeg heller bare en til vanlig pris. Fornøyd så langt, stort sett. Noe helt annet enn alle PC'ene jeg noengang har hatt.
    Hvilken modell endte du med?
    Har satt opp noen Macbook Pro/M1 for brukere på jobben.
    Heftige maskiner, men enkelte særheter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvilken modell endte du med?
    Har satt opp noen Macbook Pro/M1 for brukere på jobben.
    Heftige maskiner, men enkelte særheter.
    Macbook Air med M1 chip, for den var billigst. Holder i massevis til mitt enkle bruk.

    Av særheter jeg har merket meg er at det kan være vanskelig å dele bilder enkelte steder og ganger. Utenom det er en fin-fin maskin som er nett og lett å ha med seg, og den føles 100% mer tung og solid enn de siste plast-pc'ene jeg hadde. Ikke minst lyden fra de innebyge høyttalerne er i en helt annen klasse. Man får stereofølelse og illusjon av dybde i lyden. :)

    Også vil jeg si det er nesten obligatorisk å kjøpe et plastdeksel å beskytte den med. Finnes i både svart og rosa, så det er noe for enhver smak.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Får nesten lyst til å kjøpe et par bare for å trasse han der! 😂🤣😂🤣
    Airpods Pro mk2 låter ikke "highend", men de låter veldig bra, kontrollert, åpent og musikalsk. Jeg nyter musikk gjennom dem og de har super funksjonalitet - samt at de er et surround-anlegg alene opp mot tlf/ipad/apple TV. Det er superpraktisk med ANC/Transparency. Spesielt transparency-modusen som demper skadelige lyder.

    Orker ikke å se en slik test, men har vært ute ei hifi-vinternatt før så helt på bærtur er jeg ikke.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Airpods Pro mk2 låter ikke "highend", men de låter veldig bra, kontrollert, åpent og musikalsk. Jeg nyter musikk gjennom dem og de har super funksjonalitet - samt at de er et surround-anlegg alene opp mot tlf/ipad/apple TV. Det er superpraktisk med ANC/Transparency. Spesielt transparency-modusen som demper skadelige lyder.

    Orker ikke å se en slik test, men har vært ute ei hifi-vinternatt før så helt på bærtur er jeg ikke.
    Tror jeg så gjerne.
    Selv har jeg et par 2. gen airpods.
    De funker perfekt til mitt bruk, telefoni/youtube/radio og noe musikk.
    Det er mitt andre par, angret opprinnelig litt på at jeg ikke bestilte pro, men vel på plass så gjør de jobben meget bra.
    Det blir nok pro neste gang - eller Sennheiser, eller B&W eller .....
    ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert et unødvendig tips for enkelte, men var nyttig for meg.
    Jeg stusset over at det var veldig mye på harddisken, i forhold til hva jeg mente burde ligge der.

    Fikk tips om å sjekke om jeg hadde gamle back-ups av iPhone og iPad liggende. Du milde, det hadde jeg, i fleng. Til og med for iPads og iPhone jeg hadde sluttet å bruke.
    Frigjorde mer harddisk-plass enn jeg vet hva jeg skal med.

    Klikk på Spotlight-lupen, kopiér og lim inn denne:

    ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/

    Da får du opp mappe med dine back-ups for "mobilesync", som er back-ups for iPhone og iPad.

    Slett alt du ikke trenger.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kan også markere Finder (så det står Finder øverst til venstre) og trykke shift-command-g, og lime inn.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk nok av verdens verste fjernkontroll (imo) og oppgraderte - ser frem mot et bedre liv med min Apple 4k TV! :ROFLMAO:



    Den gamle skal gjemmes langt ned i en skuff.

    Skulle ellers ønske at denne tråden hadde et annet navn - eller i det minste "Apple" i tittelen slik at den var enkel å finne ved søk. Kanskje en moderator kan fikse det?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Jeg har aldri hatt noen problemer med den gamle, men det spiller for så vidt liten rolle. Den nye er marginalt bedre i mine øyne (jeg har begge).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Airpods Pro mk2
    Har selv Airpods Pro (første generasjon) som jeg har hatt en god stund - låter fullstendig skrot når støykanselering er slått av, men låter faktisk veldig bra når denne er slått på.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Har selv Airpods Pro (første generasjon) som jeg har hatt en god stund - låter fullstendig skrot når støykanselering er slått av, men låter faktisk veldig bra når denne er slått på.
    Pussig fenomen, og jeg har aldri hørt om det fenomenet på AirPods Pro før (har ikke prøvd AirPods Pro selv). Men jeg har opplevd det samme med veldig mange andre øreplugger - senest på Pixel Buds Pro, og på en del Huawei-modeller. Og det mærkeligste av alt er at det er nesten ingen som kommenterer det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fikk nok av verdens verste fjernkontroll (imo) og oppgraderte - ser frem mot et bedre liv med min Apple 4k TV! :ROFLMAO:



    Den gamle skal gjemmes langt ned i en skuff.

    Skulle ellers ønske at denne tråden hadde et annet navn - eller i det minste "Apple" i tittelen slik at den var enkel å finne ved søk. Kanskje en moderator kan fikse det?
    Likte heller ikke fjernkontrollen, men bruker heller TVen's fjernkontroll fungerer mye bedre til daglig bruk (er bare å aktivere CEC på hdmi).
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det ER en veldig bra fjernkontroll. Bare unngå å komme borti den ubrukelige og idiotiske "søk"-knappen på sida…
    Jeg er veldig fornøyd med den nye fjernkontrollen - milevis bedre enn den gamle.

    Men ja, den jævla sideknappen :mad: har kommet borti den allerede et par ganger. Hvem trodde det skulle være en god ide???

    Så - en del mindre banning enn tidligere, men fremdeles en del, altså :confused:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Jeg er veldig fornøyd med den nye fjernkontrollen - milevis bedre enn den gamle.

    Men ja, den jævla sideknappen :mad: har kommet borti den allerede et par ganger. Hvem trodde det skulle være en god ide???

    Så - en del mindre banning enn tidligere, men fremdeles en del, altså :confused:
    Helt enig, Apple burde laget en option for å disable knappen.
    Det beste tipset jeg har kommet over er å bruke superlim på den.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vurderer å konvertere fra Android til iPhone 14 pro... hvis jeg klarer meg med 128 GB på Android, så holder vel dette på iPhone også? Lagrer alle bildene mine med Google photo. Musikk er kun tidal og roon, knapt noe av det er offline.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Du ender vel opp med et betalt lagringsabonnement på iCloud som oss andre så snart du ser alle fordelene med deling på tvers av alt.
    Problem solved og ingen grunn til å betale for masse ekstra lokalt minne :)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Jeg har en Mac Book Pro 15 " fra 2011, 256 GB og den har holdt fint til nå. Men skranter og slettede meldinger kommer tilbake sist natt, over 3000 stk. Skjedd en gang før også for 3 uker siden. Og sletter jeg de så kommer de bare tilbake igjen. Fikk også beskjed om 6 trojanere som var oppdaget. Også beskjed på facebook om mulig hacking. 30 søppelpost hver dag. Betalingspåminnelser, lån og kreditt, virusprogram er avsluttet etc.
    Har Macafee, fornyet i mars men hjelper ikke noe særlig. Var på butikk/selger i dag og de tror maskinen er for gammel og bør kastes.Kan ikke lenger oppdateres sa de. Mulig min lap top er ferdig etter 11 år????? Hive den.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har en Mac Book Pro 15 " fra 2011, 256 GB og den har holdt fint til nå. Men skranter og slettede meldinger kommer tilbake sist natt, over 3000 stk. Skjedd en gang før også for 3 uker siden. Og sletter jeg de så kommer de bare tilbake igjen. Fikk også beskjed om 6 trojanere som var oppdaget. Også beskjed på facebook om mulig hacking. 30 søppelpost hver dag. Betalingspåminnelser, lån og kreditt, virusprogram er avsluttet etc.
    Har Macafee, fornyet i mars men hjelper ikke noe særlig. Var på butikk/selger i dag og de tror maskinen er for gammel og bør kastes.Kan ikke lenger oppdateres sa de. Mulig min lap top er ferdig etter 11 år????? Hive den.
    Har fortsatt min 2012 modell men bruker den nå kun som hifi-hjelp (REW, romkorreksjon og slikt). Funker fortsatt perfekt til det formålet. Det kunne jeg ikke sagt om mange Windows-PCer jeg har hatt.. Ser det også på frekvensen av fornying av PC/Mac blant mine ansatte. Mac varer MYE lenger, ingen tvil.
    Back opp det du trenger og full reset for å bli kvitt eventuelle ulumskheter og du har reserve-Mac i mange år til..
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    ^Ja de antydet det på el-kjøp. Slette og reformatere og den kan bli bra igjen. Skal tilbake dit på torsdag.

    Jeg ser også i kveld at min 13" MacBook pro fra 2019 også har fått 1300 mailer inn og det er noe feil med min mail konto tror jeg. Må ta med den også til ekspert på torsdag.

    Hvis dette ikke kan fikses kjøper jeg en ny Mac Air 14". Lap top må jeg jo ha.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er en stor tilhenger av å holde gamle maskiner (det være seg pc eller mac) i gang, men når det går i det 12. året og det er problemer så ville jeg definitivt ha gått videre med en ny(ere) maskin.
    De nye M-prosessorene fra Apple er absolutt verdt en kikk… når man først skal fornye seg.
    På generelt grunnlag ville jeg ikke ha stolt for mye på elkjøp.
    Har snakket med altfor mange «fornøyde» elkjøp-kunder til det. 😂
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn