Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Fra en kommentar på nettet:

    "Completely a bandwidth based decision.

    There are almost certainly 4 TB4/PCIe4 channels. The fourth one is likely split between the SD card and the HDMI port (and perhaps a couple other peripherals, we'll have to see what System Information says next week). HDMI 2.1 utilizes up to 48Gb, TB4 has a 40Gb channel. You do the math. Even with the SD card using only a lane or two, a lot of the HDMI 2.1 benefits wouldn't be there.

    On a side note, this is a good example of "you get what you ask for". Instead of having the fourth TB4 port and the flexibility to do what we want with it, the dongle-haters have prevailed and now we lose the flexibility. SMDH."

    Mitt eneste problem er at Apples maskiner er så solide at man sjelden trenger å oppgradere. Jeg er i utgangspunktet en vanlig bruker. Ikke spiller jeg dataspill og ikke driver jeg med avansert bildebehandling eller lyd/video. Noe programmering men ikke noe avansert. Den maskinen jeg bruker til daglig er en MacBook Pro fra 2012. Den kan ikke oppgraderes til siste system, men det kommer fremdeles sikkerhetsoppgraderinger til den. Den viser 3 videostreamer på skjermen samtidig uten at noe hikker og er rask nok i massevis til det jeg bruker den til. Batterilevetid på ca 3 timer (fikk nytt batteri for 2 år siden) til vanlig bruk. Ikke blir den varm og ikke støyer den. Jeg skulle nesten ønske at den sluttet å virke slik at jeg kan kjøpe en ny maskin, men det ser ikke slik ut. Jeg kan jo ikke bare kjøpe en ny maskin fordi jeg har lyst siden den jeg har fremdeles fungerer så bra.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder HDML 2.1 tror jeg Apple holder seg til Thunderbolt. TB5 kommer jo neste år og har kapasitet på 80Gb, og i stedet for å lage dedikert hardwarestøtte for HDMI 2.1 i dagens maskiner vil jo HDMI 2.1 kjøre fint over en TB5 port (som vil bruke USB-C plugg). HMDI porten og SD-kortleseren i maskinene som ble lansert nå er nok, som det nevnes over, bare der for å blidgjøre alle dongle-kritikerne. 3 TB4 porter er vel i utgangspunktet nok for de fleste, så man taper jo lite på å gjøre det sånn.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Prøver meg her i tråden med mange Eplefans: Har et enormt frustrerende problem med å koble opp min Apple TV 4K mot min surroundprosessor. Jeg fatter ikke hvor problemet er. Google er ikke spesielt nyttig da alle treff er av typen "enheten må kobles med HDMI-kabel", "husk å velge rett inngang" osv...

    - ATV fungerte på forrige surroundprosessor, men ikke på ny som ble koblet opp.
    - ATV fungerer fint på annen TV
    - Heller ikke en annen ATV fungerer på prosessoren
    - Alle andre HDMI-enheter fungerer på prosessoren
    - Ikke feil oppsett på inngangen på prosessoren for om jeg napper ut kabelen fra eksisterende fungerende enhet, feks Blue Ray, så fungerer ikke inngangen ("no signal") når jeg plugger inn ATV på samme velfungerende inngang. Har også forøkt alle tilgjengelige HDMI-innganger på prosessoren.
    - Byttet kabel flere ganger. Kjøpte også ny 8K kabel for å teste uten resultat (som forventet).

    Hva i alle dager er problemet her? Virker jo å være en synk-problem med ATV og prosessoren, spesielt siden det gjelder både en ATV 4K og ATV HD. Google kan ikke melde om andre med samme problem. Det gjør jo dette usannsynlig siden jeg ville forvente flere tråder rundt dette.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    AppleTV har en del ulike signal ut-innstillinger, har du prøvd å justere på dem?

    Du kan f.eks. plugge atv rett i tv/projektor og stille inn litt og så over til prosessoren – eller noe sånt
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får jo ikke opp noe bilde for å justere. Prosessoren skulle uansett takle alle innstillinger, men opplyser kun om "no signal". ATV er forøvrig satt opp med vanlig HD når jeg sjekker innstillingene på annen TV.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HDMI kan være så mangt. Google også.
    Problemet er ikke helt ukjent, siden Apple selv beskriver det på support.apple.com
    Screenshot 2021-12-09 at 20.09.22.png

    Har du sjekket detaljene i HDMI input setting på receiver, og evt. oppdatert firmware?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Firmware er oppdatert. Det er ingen innstilling om "enhanced HDMI" og jeg regner jo med at en ny prosessor uansett takler dette. På min 10 år gamle var det jo ingen problemer. Skulle uansett ikke var noe problem når man benytter en ATV HD.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Etter intensiv googling ser det faktisk ut til at prosessoren kun har HDMI 2.0. Den har jo full 4K støtte., men kan dette være årsaken til at den ikke virker å håndtere Apple TV?
    • Dolby Vision
    • IMAX Enhanced
    • HDMI 2.0b & HDCP 2.2 (hardware upgradeable to HDMI 2.1 8K)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Etter intensiv googling ser det faktisk ut til at prosessoren kun har HDMI 2.0. Den har jo full 4K støtte., men kan dette være årsaken til at den ikke virker å håndtere Apple TV?
    • Dolby Vision
    • IMAX Enhanced
    • HDMI 2.0b & HDCP 2.2 (hardware upgradeable to HDMI 2.1 8K)
    Ring Apple-support. De pleier å være sjokkerende lette å få tak i.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det rett før jeg gir opp... Får ikke opp noe bilde, men kom plutselig på at jeg kunne forsøke å sende musikk til ATV via Airplay. Da merker prosessoren signal på inngangen og angir "PCM 44kHz Stereo". Hvordan er det mulig at lyden går gjennom, men ikke bildet? Jeg har jo trodd at enten er det synk via HDMI eller så er det ikke?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Har du prøvd å nullstille atv? Kanskje kjip å resette prossessor med kalibrering og alt men…
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Den er helt ny. Jeg driver å setter den opp, men har støtt på dette merkelige problemet underveis.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Hadde forhørt meg med OHC, er rimelig sikker på at det er i innstillingene på Anthem løsningen finnes.
    Rimelig avansert Prossesor, har du lest litt i denne tråden Avforum
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Problemstillingen interesserer meg, ikke fordi jeg er ekspert på surround-rposessorer, men fordi jeg vurderer å anskaffe en tilsvarende løsning den dagen min Oppo 105 tar kvelden.
    Jeg ville ha kontaktet Anthem support, de burde mest sannsynlig ha kompetent svar.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Takker for alle tilbakemeldinger! :)Tipper de fleste kjenner seg igjen når noe enkelt ikke fungerer som det skal... Saken er løst etter timesvis på google og mye frustrasjon! Feilen ligger i en kabel og årsaken til at jeg ikke fant ut det umiddelbart var en misforståelse og flere følgefeil.:censored:

    En litt lengre rekapitulering: Oppkobling av ny prosessor skulle jo i utgangspunktet være enkelt. Bort med den gamle, inn med den nye. Systemet mitt er såpass komplisert at skapet med alle kildene og prosessoren står i annen etasje. Alle effektforsterkerene står i tilstøtende rom og selve kinoen er i etasjen over. Praktisk når alt fungerer, men svært upraktisk ved feilsøking.... Uansett alt fungerte ved første forsøk, altså bortsett fra Apple TV. Ved videre feilsøking sitter jeg da i teknisk rom og ser til stadig "No signal" i displayet på fronten av prosessoren. Jeg hadde jo også sett at det faktisk ikke var noe bildesignal til projektoren siden den gikk i sort når prosessoren sto på Apple TV inngangen. Logisk nok tenkte jeg jo at problemet var i koblingen mellom Apple TV og Anthem. Spesielt siden jeg heller ikke fikk bilde med min eldre Apple TV. Da jeg plutselig fikk opp "PCM 44kHz Stereo" på frontdisplayet på Anthem da jeg sende musikk til ATV via Airplay, forsto jeg overhode ingen ting. Dette måtte jo bety at det var signal? Koblet til slutt opp en tredje Apple TV og da virker alt.

    Forklaringen må være som følger: Både min helt nye Apple TV 4K og min eldre tredje generasjon er 4K (dette hadde jeg faktisk glemt å kjøpte egentlig ny ATV for å få 4K). Dvs når jeg trodde at dette heller ikke fungerte med HD-versjonen forsøkte jeg egentlig kun med annen 4K-enhet. Disse Apple TVene er jo helt like så lett å gå surr. Da jeg deretter testet med ATV HD, fungerte alt som det skulle. Jeg kunne også gå inn i Web GUIet og se at Antehm faktisk tok imot bilde signal fra ATV 4K, slik at når det sto "No signal" i frontdisplayet, refererte det til "No (audio) signal". Derfor kommer selvfølgelig også info om lydsporet opp når jeg brukte Airplay.

    Feilen må altså være at min 15m HDMI-kabel fra prosessor til prosjektor ikke støtter 4K selv om det faktisk står det på beskrivelsen. https://www.avshop.no/product/dreamscreen-stealth-hdmi-1-4-4k-white-custom-install-40-0m/. Derfor virket alt som det skulle med HD kilder, (Playstation, Blue Ray osv), men ingen ting ved 4K kilder. Feilen er etter prosessoren, ikke før.

    Deilig å finne løsning på dette, selv om jeg gruer meg til å trekke ny HDMI kabel...:rolleyes:
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...15 meter HDMI kabel kan være et problem pga. lengden. Mulig du må gå for HDBaseT extendere... Just saying...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er løst og lange HDMI-strekk er ingen problem med korrekt kabel. Har kjøpt en type som garanterer 8K opp til 40m (retningsbestemt og optisk basert). Kabelen jeg hadde var rett og slett blitt utdatert. Var 4K, men kun 25fps.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Problemet er løst og lange HDMI-strekk er ingen problem med korrekt kabel. Har kjøpt en type som garanterer 8K opp til 40m (retningsbestemt og optisk basert). Kabelen jeg hadde var rett og slett blitt utdatert. Var 4K, men kun 25fps.
    ....optisk basert vil si at du har konvertere i begge ender. Så! 15 kobber HDMI er i grenseland... Just saying again...
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan tapper folket lydsignalet fra ATV? Jeg opplever at lyden ikke er så bra hvis jeg tar optisk ut fra TV'en ift om jeg tar ut signalet fra en HDMI-splitter mellom ATV og TV. Dette skjønner jeg ikke, for dette er jo digitale signaler.Apple kuttet jo ut optisk ut for en stund siden. Jeg har vel nest nyeste versjon, tror jeg. Har også en eldre Phillips-TV, virker som det er den som kludrer til. Noen erfaringer?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Hvordan tapper folket lydsignalet fra ATV? Jeg opplever at lyden ikke er så bra hvis jeg tar optisk ut fra TV'en ift om jeg tar ut signalet fra en HDMI-splitter mellom ATV og TV. Dette skjønner jeg ikke, for dette er jo digitale signaler.Apple kuttet jo ut optisk ut for en stund siden. Jeg har vel nest nyeste versjon, tror jeg. Har også en eldre Phillips-TV, virker som det er den som kludrer til. Noen erfaringer?
    Optisk utgang er låst til 48khz, så da vil apple tv opp eller ned sample lyden alt ettersom hva du spiller. Ikke optimalt med andre ord.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Har en MacBook air fra 2010. Batteritid er dårlig, men ellers funker den ok. Ny maskin koster 11000.

    På Elkjøps panteordning får jeg kr 178 (!) for den. Mitt spørsmål til dere kloke eplehoder: er det noen mulighet for å oppgradere maskinen s langt det går og hva koster det å bytte batteri?

    Takker for svar!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Batteriet koster ca 750kr, pluss evnt jobben med å skifte, hvis du ikke vil gjøre det selv. Det kan være en del leveringstid på batteriet.

    Du trenger en Pentalobe skrutrekker, som du enklest kjøper fra iFixit.

    Når du har maskinen oppe, kan du også bytte ssd. Der må du være obs på at du ikke kan slenge inn en hvilken som helst ssd. Standard M.2-typen passer ikke, men iFixit selger ssd som passer til den.

    Å bytte prosessor og minne på denne er ikke mulig.

    Men vær obs på at Apple har også en panteordning på Applestore. Den kan du sjekke ut ved å ha maskinas serienummer.

    Johan-Kr
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kan du oppdatere OS? Har en Mackbook Air, som ikke kan oppdateres lenger. Den er ubrukelig til feks Tidal, som krever nyere OS.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gå inn på eplemenyen og velg "om denne maskinen"
    Der klikker du på "Systemrapport"
    I maskinvareoversikten sjekker du "Modellidentifikator" - hva står det der?

    Skjermbilde 2022-02-11 kl. 13.41.12.png


    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    På Elkjøps panteordning får jeg kr 178 (!) for den. Mitt spørsmål til dere kloke eplehoder: er det noen mulighet for å oppgradere maskinen s langt det går og hva
    Apropos - du kan ikke oppgradere MacOS lengre enn High Sierra (10.13).

    Johan-Kr
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.890
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Batteriet koster ca 750kr, pluss evnt jobben med å skifte, hvis du ikke vil gjøre det selv. Det kan være en del leveringstid på batteriet.

    Du trenger en Pentalobe skrutrekker, som du enklest kjøper fra iFixit.

    Når du har maskinen oppe, kan du også bytte ssd. Der må du være obs på at du ikke kan slenge inn en hvilken som helst ssd. Standard M.2-typen passer ikke, men iFixit selger ssd som passer til den.

    Å bytte prosessor og minne på denne er ikke mulig.

    Men vær obs på at Apple har også en panteordning på Applestore. Den kan du sjekke ut ved å ha maskinas serienummer.

    Johan-Kr
    Jeg kjøpte herfra og da fikk jeg det etter fire dager (fra Berlin). Full "how to" anvisning og verktøy medfulgte. Tror jeg ga ca 700,- Vær helt sikker på modellnr før man bestiller. Klarer man å skifte rør i en rørforsterker, så er dette like enkelt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Synes faktisk Apple burde lansert en musikkstreamer eller i det minste oppdatert software på Apple TV. Slik det er i dag har de ingen enhet som støtter bitperfect avspilling av sitt eget hires tilbud (eller andres for del del) via annet enn kabel direkte i iPhone/Pad via camera-adapter og ekstern DAC koblet i enheten. Det nærmeste man kommer er Belkin sin Airplay-enhet som støtter avspilling i 16/44,1. Apple TV konverterer om alt som avspilles til 48khz slik den alltid har gjort.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Må smile litt av teksten i sitatet. Nye M1 Ultra har 114 milliarder transistorer og kan kjøre millioner av pixler simultant gjennom fire eksterne skjermer, pluss masterdisplay. Ultra koster hva jeg betalte for Macintosh SE til firmaet på sent 1980-tall.

    Prisene starter på 24.500 kroner for utgaven med den enkleste M1 Max-systembrikken. Du må ut med vanvittige 49.500 kroner for utgaven med den enkleste M1 Ultra-systembrikken. En toppspesifisert Studio, med den råeste M1 Ultra-brikken koster deg minst 62.000 kroner. Og det før du legger til eventuelt ekstra minne eller lagring.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Og kommentarfeltet tar selvfølgelig av. "Du får mye billigere ... AMD ...Intel ...". Ingen av dem ser på målgruppen for maskinen. En får likevel med seg at bare grafikkortet på den AMD-baserte maskinen en av dem nevner (som skal være så mye billigere) koster over 30 000 kr.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vurderer ny laptop, og å prøve Apple for første gang. Har hatt iPhone noen år, men aldri personlig computer derfra. Ser at billigste modell er MacBook Air fra 2020 med 8GB ram og 256 GB SSD og 13" skjerm, fra 2020.

    Er dette fortsatt å anse som et "trygt" kjøp, eller bør man heller vente og se om det kommer nye modeller rett rundt hjørnet som er bedre valuta for pengene?

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Den har M1-chip så det er nok rimelig trygt, men selv om MacOS X er utrolig god til å håndtere RAM ville nok jeg kjøpt en med 16 GB. RAM kan ikke oppgraderes i ettertid, så det må være med når maskinen bestilles.

    PS: Nå vet jo ikke jeg hva du skal bruke maskinen til så det kan jo godt være at det holder med 8 GB.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Blir nok ganske enkle oppgaver som å kaste bort tid her inne, lese mail og aviser, lagre bilder, og se youtube-videoer. Men er såpass mye på nett i perioder at jeg vil ha noe som er litt solid og føles bra å bruke. Ser prisen går ganske kjapt oppover med mer RAM og 512 GB SSD.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, disk er stort sett ikke noe problem. Ting lagres i skyen, og trenger man plass kjøper man bare en ekstern disk og kobler på. 8GB RAM holder for det du indikerer. Som sagt er MacOS X svært god til å håndtere RAM og med SSD har man jo rask virtuell hukommelse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk, har på følelsen at jeg ikke trenger så mye mer power enn 8 GB selv iallfall, med mitt enkle bruk. På den annen side er det ikke sååå stor prisforskjell hvis man bare går fra 8 til 16. Men gidder ikke betale for noe jeg trolig ikke trenger heller. :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

    Kan gi en indikasjon på når det er lurt å kjøpe vs vente
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det kommer jo alltid noe nytt. Den MacBook Air som det vises til er jo første generasjon M1, og det har jo kommet M1 Pro, M1 Max og M1 Ultra etter det. Det kommer nok en ny Air til høsten, men den blir sikkert ikke levert til noen i Norge før etter jul, så det er jo en stund til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, WWDC starter i morgen. Alltid morsomt å følge med selv om det er noen år siden jeg var der selv. Jeg mener at det var i 2007 og 2009 jeg var der, så jeg har faktisk opplevd Steve Jobs live.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn