Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.089
    Hva kan anbefales av programvare (gratis eller lisens) for enklest/kjappest mulig å formatere DVDer til iTunes/iPad?
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Du bør sjekke ut Handbreak også. Veldig enkelt program som gjør god jobb.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @Minutten - har du sjekket om du har tillatt Spotlight-katalogisering av innholdet på eksterne servere? Det er spotlight som er motoren under søkfunksjonen i OSX. Når jeg kobler til en ekstern harddisk eller enhet, så tar det tid for Spotlight å katalogisere innholdet i denne. Når det først er gjort, så leveres søk på brøkdelen av et sekund, men innen det er gjort må den gjennomsøkes hver gang, og det kan ta veldig lang tid.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mistenker at de ikke er det. Jeg kjørte mdutil -sa fra terminal og den viste bare et eksternt volum:
    /Volumes/video:
    Indexing disabled.
    Etter litt googling så lurer jeg på om det er problemer med formatet på share'ene? (2 av de er NTFS, 1 er Linux disk formatting EXT4)

    Fant også dette:
    "Spotlight Indexing is not intended or developed to work on network shares. It is solely for local volumes (internal and external"
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mens jeg skrev innlegget over forsvant begge med NTFS og nå vises bare NAS'en. Ikke helt plug and play dette...
    Edit: Jeg åpnet så NAS'en og trykket på "mer info", etter noen minutter dukket NTFS share'ene opp igjen men nå var det også en workgroup som jeg ikke har sett før?
    Må innrømme jeg ikke har helt kontroll nå :)
     
    Sist redigert:

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags NAS er dette? Hvilken fildelings-protokoll brukes, SMB/CIFS? Kanskje AFP fungerer bedre men det er ofte vinglete, ikke offisiell programvare fra Apple dette.
    NFS kan også være verdt et forsøk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er en Synology 413 og AFP er aktivert (krav for å bruke Time Machine). Den holder enda på å hente info, så om det ikke hjelper så prøver jeg å bruke smb etterpå. Siden Air'en mappet denne og Win7/WHS automatisk så regnet jeg med at alt var OK. Jeg venter og alternativt prøver smb etterpå. (så foresten at smb2 er standard i Mavericks)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke Mac/Apple ett tilsvarende program som Microsoft Office pakken, er det noen som vet hva det heter ? (Helst kunne kjøpes i App store)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Et lite generelt tips er å sjekke om jobben har "Microsofts hjemmebruksprogram" da får en Office for Mac 2011 for ca. en hundrelapp. (Kan være greit å ha om man må forholde seg til MS Office men vil bruke Mac)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Blitz og mobilkamera!
    Men dere ser hva det er, Clones Audio PSU til MacMini
    Svært enkelt og montere og erstatter den interne switchmode strømforsyningen.
    Har ikke fått hørt noe enda og kan ikke si noe om lyden men det er helt tydelig at viften i minien starter svært sjelden, selv ved kraftig bruk.
    Dette er nok pga varmeutviklingen er svært redusert ved og fjerne den interne psu´en og ikke minst bedre plass inni kabinettet.
    Spennende... blir morro å høre(lese) hva erfaringer du får..

    PS: har du "modda" mac'n noe? (blir det macMini på meg, blir det max minne + SSD tipper jeg)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Blitz og mobilkamera!
    Men dere ser hva det er, Clones Audio PSU til MacMini
    Svært enkelt og montere og erstatter den interne switchmode strømforsyningen.
    Har ikke fått hørt noe enda og kan ikke si noe om lyden men det er helt tydelig at viften i minien starter svært sjelden, selv ved kraftig bruk.
    Dette er nok pga varmeutviklingen er svært redusert ved og fjerne den interne psu´en og ikke minst bedre plass inni kabinettet.
    Spennende... blir morro å høre(lese) hva erfaringer du får..

    PS: har du "modda" mac'n noe? (blir det macMini på meg, blir det max minne + SSD tipper jeg)

    Har ikke modda min noe, 4gb minne og SATA
    Brukes KUN til musikk og drifter kun iTunes og Audirvana så det holder i massevis
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Du kan nok med fordel doble størrelsen på minnet. 4GB var greit til lett bruk med SL men Lion og ML krever litt mer av systemet. Selv gikk jeg for 16GB da minne var så billig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker en Mac mini med 16 GB RAM og SATA-disk. 5 eksterne harddisker (totalt 16 TB) som inneholder musikksamling (iTunes) og film (ripper egne DVDer så jeg slipper å ta dem fram fra hyllene når jeg skal se film). Som skjerm bruker jeg en 42" SONY LCD-TV. Brukes til musikk (via Sonus Faber Cremona auditor og en relativt beskjeden NAD forsterker), ser film (bruker innebygd DVD-software) og vanlig TV (streamer nrk over nettet). Eksepsjonelt stødig oppsett. Hikker aldri. Alt jeg har av musikk (over 3 TB) og film (ca. 12 TB) tilgjengelig i løpet av sekunder. Og helt lydløst - hverken harddiskene eller maskinen støyer så jeg kan høre dem på 2 m avstand.
    Ripper DVDer med RipIt og CDer med iTunes.

    BTW: Kjører Mavericks (10.9) på den. Litt problemer med RipIt på Mavericks, men det går seg nok til.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    iOS 7 will come to iPhone 5 and 4S on September 18th http://vrge.co/19Evpvz

    iOS 7 available Sept 18 for iPhone 4 and later, iPad 2 and later, iPad mini, and 5th generation iPod Touch. http://f-st.co/f3HWufh

    iPhone 5c: Apple's colorful budget phone is real http://gizmo.do/z7jnzoh

    "(iPhone 5C is… identical to the 5 in specs, but made of colorful plastic instead of aluminum)" -- @AndrewWriteshttp://live.arstechnica.com/apple-september-10-event/ …

    Announcing the iPhone 5S... "It's the most forward-thinking phone we've ever created." http://f-st.co/cD2nG7U

    The Apple A7: new iPhone processor is 64-bit, 'a leap forward' http://vrge.co/16i0ntx

    Official colours: "gold, silver and space grey"

    Ingen store nyheter der altså - foruten 64bit chippen.
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Du kan nok med fordel doble størrelsen på minnet. 4GB var greit til lett bruk med SL men Lion og ML krever litt mer av systemet. Selv gikk jeg for 16GB da minne var så billig.
    Hva tror du vil være en merkbar forskjell ved og doble minnet?
    Har ingen issues da den bare står og kjører iTunes og Audirvana uten skjerm og jeg styrer det med remote på iPad.
    8mnd og en restart :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    aldri feil med maks minne.
    Absloutt, det er maks minne i begge MBpro i vår husstand, men jeg sliter med og se hvor det er verdt investeringen på en mini som knappt bruker 10% av minnet den allerede har
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Må ha ny tlf siden S3`n ser ut som den har vært igjennom en kjøttkvern. Siden alt er i huset stort sett er eplebasert er det naturlig å se på iphone, men jeg er lite kjent med disse epletelefonene. Trenger jeg iphone 5 eller holder det med 4s? Skal brukes til "vanlige" ting, sms, ringing, akuttfoto av arvingene, fb og instagram.
    I grunn tror jeg egentlig at jeg ikke trenger iphone i det hele tatt, men kan like godt kjøre linje helt ut.

    Har fått med meg at 5 er bitte litt kjappere enn 4s og litt større display ellers lite å hente, eller er det noen andre ting jeg har unngått å se?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    aldri feil med maks minne.
    Absloutt, det er maks minne i begge MBpro i vår husstand, men jeg sliter med og se hvor det er verdt investeringen på en mini som knappt bruker 10% av minnet den allerede har
    Sikker på at du leser minnebruken riktig nå? Min forrige Mac MBP 2009 med 4GB RAM hadde stort sett ikke noe ledig minne etter boot og bare med iTunes kjørende. Iallfall ikke noe ledig som var brukenes til stort :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om nye iPhone 5S/C har like dårlig signalmottak som 5'ern... Den er jo bortimot ubrukelig så fort signalet faller litt... Kanskje iOS7 fikser det hele... Uansett utrolig lei av samtalebrudd nå etter at jeg bytta ut 4'ern...
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Apple store selger vel faktisk ikke Iphone 5 lenger, kun 4s, frem til 5s og 5c kommer til Norge i desember!! Er sikkert å få ta i gjennom andre aktører frem til de går tomme. 5c er vel i praksis en iPhone 5, i farget plast, som ikke blir mer enn 7-800 kroner billigere enn 5s. Tror de ville tjent adskillig mer på å ha en billigere telefon ned mot 1500-2000,- for å dekke flere segmenter.

    Syns det er for dårlig at det faktisk går tre mnd før den kommer til Norge, mens den kommer til England umiddelbart. Apple har mistet glansen de hadde under Steve Jobs, dessverre, nå er det ikke noe mystikk eller innovativitet igjen, kun forbedrede specs som ikke er i forkant av konkurrentene lenger.

    Allikevel, blir nok en 5s når den blir å få tak i...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sliter litt med at bilde "henger" eller blir helt sort et sekund eller så med gjevne mellomrom når jeg ser f.esk en episode av en tvserie på min nye Air. Siden jeg ikke er førnøyd med min dlink router har jeg kjøpt en Airport extreme og koblet NAS'en direkte til denne. Dette skjer på SD kvalitet og routeren står bare noen meter fra Air'en. Jeg bruker VLC som avspiller og det ser ikke ut til at filtypen gjøre noe forskjell. Må si jeg er litt overrasket over at dette ikke er P&P.
    Noen tips/råd?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Syns det er for dårlig at det faktisk går tre mnd før den kommer til Norge, mens den kommer til England umiddelbart. Apple har mistet glansen de hadde under Steve Jobs, dessverre, nå er det ikke noe mystikk eller innovativitet igjen, kun forbedrede specs som ikke er i forkant av konkurrentene lenger.

    Allikevel, blir nok en 5s når den blir å få tak i...
    Dagens presentasjon var kjedelige greier. Men smarttelefoner har nådd ett høyt nivå av anvendelighet og begynner jo å bli oppbrukt som plattform for innovasjon. Det Samsung lanserer er jo mye dilldall som fort blir glemt. Mange vil vel heller ikke innse at Apple i bunn og grunn er et konservativt selskap når de først har fått et produkt opp på et modent nivå (se f.eks. på utviklingen av iMac). Nå venter jeg mest på at Apple skal finne nye teknologiske jaktmarker.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    aldri feil med maks minne.
    Absloutt, det er maks minne i begge MBpro i vår husstand, men jeg sliter med og se hvor det er verdt investeringen på en mini som knappt bruker 10% av minnet den allerede har
    Sikker på at du leser minnebruken riktig nå? Min forrige Mac MBP 2009 med 4GB RAM hadde stort sett ikke noe ledig minne etter boot og bare med iTunes kjørende. Iallfall ikke noe ledig som var brukenes til stort :)
    Ja så feil, den bruker faktisk bare 2% :)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Med bare OSX 10.8, nettleser og spotify gåande ligg eg på 50%. OSX tar 25% fra oppstart.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er +/- 50% i bruk ved avspilling igjennom iTunes/Audirvana. Kan det da forsvares og oppgradere? Vil jeg høre forskjellen eller i det hele tatt merke den når jeg skifter sanger på Remote?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vermin snakker vel fremdeles om CPU tror jeg og det er ingen lett operasjon på en Mini.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    1. Om du virkelig har ledig minne ved ditt bruk av maskinen trenger du ikke mer minne. Mer ledig minne som ikke gjør noe vil ikke forbedre ytelse på noe som helst vis.
    2. Ikke kjøp oppgraderinger fra Apple :)

    Komplett.no - Crucial DDR3 1600MHz 16GB SODIMM for Mac

    Den viser at det er 1.80gb ledig minne når jeg spiller en låt igjennom iTunes/Audirvana. Det burde da holde?
    Minne oppgraderes nok heller den dagen maskinen blir brukt til andre oppgaver. Noe jeg tviler på skjer :)

    Det var da en ekstrem forskjell på pris da, Jeg skjønner godt at det ikke sitter så langt inne og oppgradere når det er langt under halv pris på Komplett.

    NB: passer disse i både MacMinien min og mine MacbookPro?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn