Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg kommenterte at enkelte absolutt high-hyperend brukere kun vil ha WAV-filer på sine harddisker, som skulle bestilles i flerfoldige terabytes for å klare oppgaven. Og det var i lys av denslags jeg ytret et håp om at det ble tid til lytting, gitt behovet for ekstrainnsats når det gjaldt å identifisere sporene.

    Ellers er selvsagt iTunes gratis, for både Mac og Windows. Og det tagger helt suverent, siden det anvender samme GraceNote database som alle andre gjør bruk av. Faktisk er det helt utrolige tagge-funksjoner i programmet, som enkelt også kan utvides, spesialdesignes og skreddersys.

    Og om man ikke selv har tid til å lage et Apple-Script, så har Doug samlet hundrevis som gjør de utroligste ting:

    http://dougscripts.com/itunes/
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg kommenterte at enkelte absolutt high-hyperend brukere kun vil ha WAV-filer på sine harddisker, som skulle bestilles i flerfoldige terabytes for å klare oppgaven. Og det var i lys av denslags jeg ytret et håp om at det ble tid til lytting, gitt behovet for ekstrainnsats når det gjaldt å identifisere sporene.

    Ellers er selvsagt iTunes gratis, for både Mac og Windows. Og det tagger helt suverent, siden det anvender samme GraceNote database som alle andre gjør bruk av. Faktisk er det helt utrolige tagge-funksjoner i programmet, som enkelt også kan utvides, spesialdesignes og skreddersys.

    Og om man ikke selv har tid til å lage et Apple-Script, så har Doug samlet hundrevis som gjør de utroligste ting:

    Doug's AppleScripts for iTunes ♫ - dougscripts.com
    At Itunes er suverent på tagging er vel å overdrive. Jeg kastet ut Itunes blandt annet pga at tagge mulighetene var for dårlige. Muligens dette er blitt endret i senere versjoner, men jeg savnet i alle fall muligheten for å ha flere sjangere og flere artister på ett spor. Typsik skilt med ";" i andre programmer. Klassisk musikk har også endel andre behov for tagging enn det Itunes kan tilby.

    Itunes er også farlig nær (over grensen?) til å være bloatware. Flere andre programmer blir installert som man ikke nødvendigvis ønsker. Og all reklamen gjør at det heller ikke kan sies å være helt gratis, selv om bruken ikke nødvendigvis koster noe.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg kommenterte at enkelte absolutt high-hyperend brukere kun vil ha WAV-filer på sine harddisker, som skulle bestilles i flerfoldige terabytes for å klare oppgaven. Og det var i lys av denslags jeg ytret et håp om at det ble tid til lytting, gitt behovet for ekstrainnsats når det gjaldt å identifisere sporene.

    Ellers er selvsagt iTunes gratis, for både Mac og Windows. Og det tagger helt suverent, siden det anvender samme GraceNote database som alle andre gjør bruk av. Faktisk er det helt utrolige tagge-funksjoner i programmet, som enkelt også kan utvides, spesialdesignes og skreddersys.

    Og om man ikke selv har tid til å lage et Apple-Script, så har Doug samlet hundrevis som gjør de utroligste ting:

    Doug's AppleScripts for iTunes ♫ - dougscripts.com
    At Itunes er suverent på tagging er vel å overdrive. Jeg kastet ut Itunes blandt annet pga at tagge mulighetene var for dårlige. Muligens dette er blitt endret i senere versjoner, men jeg savnet i alle fall muligheten for å ha flere sjangere og flere artister på ett spor. Typsik skilt med ";" i andre programmer. Klassisk musikk har også endel andre behov for tagging enn det Itunes kan tilby.

    Itunes er også farlig nær (over grensen?) til å være bloatware. Flere andre programmer blir installert som man ikke nødvendigvis ønsker. Og all reklamen gjør at det heller ikke kan sies å være helt gratis, selv om bruken ikke nødvendigvis koster noe.
    Hvor får du reklame og ting du ikke ønsker å få installert?
    Selv bruker jeg ikke iTunes Store, om det er denne du tenker på, men den er også helt unødvendig å bruke for å kunne anvende programmet.
    Jeg liker å kunne styre avspilling vha iPad, telefon - men etterhvert er det dukket opp andre muligheter for samme.

    Det finnes mange avspillingsløsninger nå, og iTunes er vel beregnet på folk flest og disses enklere krav til interaksjon og tjenester.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Hvilke andre program blir installert? Ingen på min maskin ihvertfall. Ikke er det noen reklame heller. Så der vet jeg ikke hva du snakker om.
    Når det gjelder tagging er jeg vel ikke iTunes av de aller beste men det fungerer utmerket så lenge du bruker en datamaskin/iPad i og med at du kan søke på fritekst og dermed står helt fritt til å lage spillelister som du vil. Så vil du ha flere artister er det jo bare å skrive alle artistene i Artistfeltet og så be iTunes liste opp alt som passer med søkekriteriet. Det går som en drøm.

    Hvis jeg vil høre noe som er dirigert av Dorati, skriver jeg bare Dorati i søkefeltet så får jeg listen opp på et øyeblikk, selv om Dorati bare er nevnt i kommentarfeltet (en ulempe er at jeg også får opp alle sanger som inneholder strengen "dorati", så f-eks. spor med teksten a*dorati*on kommer opp). Så kan jeg f.eks sortere på komponist/sjanger osv.

    På en iPod er det litt mer utfordrende, men der organiserer du jo spillelistene i iTunes og synker iPoden med iTunes, så du slipper jo gjøre noe av dette på iPoden.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    At Itunes er suverent på tagging er vel å overdrive. Jeg kastet ut Itunes blandt annet pga at tagge mulighetene var for dårlige. Muligens dette er blitt endret i senere versjoner, men jeg savnet i alle fall muligheten for å ha flere sjangere og flere artister på ett spor. Typsik skilt med ";" i andre programmer. Klassisk musikk har også endel andre behov for tagging enn det Itunes kan tilby.
    Feltene er jo fritekst, legg inn flere artister og sjangere om du vil. Å ha flere f.eks. artist -felt er ikke en standard etter det jeg vet.
    iTunes er ikke best på tagging og jeg har mange ganger ønsket meg MP3Tag til Mac men dårlig er det ikke.

    Itunes er også farlig nær (over grensen?) til å være bloatware. Flere andre programmer blir installert som man ikke nødvendigvis ønsker. Og all reklamen gjør at det heller ikke kan sies å være helt gratis, selv om bruken ikke nødvendigvis koster noe.
    Det høres ut som du bruker PC og der har iTunes aldri vært noe stas. Men reklame har jeg aldri sett, hverken på PC eller Mac.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Det ble nevnt tidligere at Itunes var suverent til tagging. Det var det jeg kommenterte. Suverent tolker jeg som at det ikke er noen som er bedre. Og det stemer jo ikke når det er mange som er bedre. Jeg brukte selv Itunes en tid, men gikk lei av alle manglene. Og ja, det var på Windows. Om noe er bedre på mac så hadde det vært artig å vist hva det var. Det er sikkert raskere, for på Windows er det en ganske treig applikasjon, men andre ting?

    Reklame var kanskje feil ord. Det jeg mente var sammenblandingen av medie applikasjon og butikk. Itunes er jo laget for at det aller enkeleste er å handle fra butikken.

    Når det gjelder andre programmer som blir installert kan jeg nevne: QuickTime, Apple Software Update og Bonjour.

    Var ikke meningen å starte en krig her.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    iTunes er ikke laget for at det skal være aller enklest å handle i iTunes store. Jeg synes butikkdelen av iTunes er ganske dårlig og kunne godt tenkt meg at de hadde en egen applikasjon for det. iTunes er først og fremst laget for at det skal være enkelt å håndtere spillelister og synkronisere iPoder og iPader. Butikken er hengt på i ettertid.

    QuickTime er ikke et program, det er et rammeverk som må være installert for at iTunes skal fungere. Bonjour er heller ikke et program, men et rammeverk som må være der for at iTunes skal oppdage og dele bibliotek med andre bokser på nettet. Apple Software Update er jo der for at iTunes skal oppdage oppdateringer og laste dem ned for å oppdatere iTunes, så det er jo ikke akkurat unødvendige ting som installeres.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Funderer på å bytte ut SB Touch og Boxee box med en Mac mini, da fortrinnsvis med Plex som avspiller siden jeg ikke har noen andre apple enheter i stua eller via mobil å kjøre airplay fra. Er spotify fks integrert i plex nå? Har jeg mulighet til å styre den med fjernkontrollen eller blir jeg da avhengig av mus/tastatur?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Du kan styre Plex både med Apple sin minifjernkontroll eller eventuelt sette opp Minien med Remote Buddy som er helt genial, du kan også styre hele opplegget med en iPhone, pads alt etter hvilken løsning du ønsker.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    QuickTime er ikke et program, det er et rammeverk som må være installert for at iTunes skal fungere. Bonjour er heller ikke et program, men et rammeverk som må være der for at iTunes skal oppdage og dele bibliotek med andre bokser på nettet. Apple Software Update er jo der for at iTunes skal oppdage oppdateringer og laste dem ned for å oppdatere iTunes, så det er jo ikke akkurat unødvendige ting som installeres.
    Det er jo nettopp dette som er bloatware. Itunes er en enkel mediespiller, ikke et system for styring av rakettskjold. Man skal ikke behøve masse støttesystemer og rammeverk for at dette skal fungere. Itunes fyller opp nesten 300MB på hardisken i motsetning til andre medieavspillere som ligger på 50MB. Det er ikke uten grunn at det lages guider for hvordan man installerer Itunes uten alt dette og at Itunes er nevnt først som eksempel på bloatware på Wikipedia. Heldigvis finnes det masse annen software som er veldig mye bedre og som også kan brukes til å synkronisere iDingser med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Tja. Med QuickTime installerer man et rammeverk som alle program kan bruke, og dermed redusere størrelsen. Hvis man kun bruker et program som bruker dette rammeverket og dette programmet ikke utnytter funksjonaliteten i det kan det nok oppfattes som bloatware. Hvis derimot man har mange program som bruker rammeverket fører det jo nettopp til at størrelsen reduseres (og også utviklingstid, kostnad mm) - altså det motsatte av bloatwere, så det er nå 2 sider av den saken da.

    Men jeg er for såvidt enig i at Apple godt kunne slanket iTunes. Det er mye der som kunne vært tatt ut og lagt inn i andre dedikerte applikasjoner. Det startet jo som en enkel mediaplayer, men er mye mer i dag.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo nettopp dette som er bloatware. Itunes er en enkel mediespiller, ikke et system for styring av rakettskjold. Man skal ikke behøve masse støttesystemer og rammeverk for at dette skal fungere. Itunes fyller opp nesten 300MB på hardisken i motsetning til andre medieavspillere som ligger på 50MB. Det er ikke uten grunn at det lages guider for hvordan man installerer Itunes uten alt dette og at Itunes er nevnt først som eksempel på bloatware på Wikipedia. Heldigvis finnes det masse annen software som er veldig mye bedre og som også kan brukes til å synkronisere iDingser med.
    Kanskje greit å presisere at du bruker PC så kan jeg (igjen) si at iTunes på PC er et monster og det hele er en helt annen sak på Mac.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Har det skjedd noe det siste året angående ripping til flac med mac? Bruker dbpoweramp via vmware fusion, og det går jo, men noe fra epleverdenen hadde vært greiere.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    XLD fungerer finfint.
    Men hvorfor FLAC om du bruker Mac?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det hadde jeg også :) En batchkonvertering senere var jeg den lykkelige eier av like mange filer i Apple Lossless.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Bruk det du synes låter best, om du hører forskjell ;)
    Kan jo også slenge Firewire og elektrisk S/PDIF inn i valgene, pluss evt. HDMI.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Har konvertert eit par hundre gb Flac til Apple Lossless problemfritt og renska i tagging med TuneUp (ikkje kjempenøgd, men det fungerte). Dei taggene som var dårlege var dårlege i Flac-fila. Konvertering tok 2-3 sekund per låt, per kjerne (altså 15-20 sekund pr album) med Max.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    USB gir jo 192/24, spiller det selv. Max 96/24 fra optisk
     

    Tommy-

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    94
    Antall liker
    3
    Sted
    Risør
    USB gir jo 192/24, spiller det selv. Max 96/24 fra optisk
    Trodde USB bare ga 44.1/16. Jeg fikk ikke høyere. Byttet til Hdmi og fikk med engang 96/24. Mener jeg har lest at Mac ikke gir ut mer på USB. Men jeg kan jo ta feil.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Trodde USB bare ga 44.1/16. [...] Mener jeg har lest at Mac ikke gir ut mer på USB. Men jeg kan jo ta feil.
    24-bit@192 kHz fra USB2 på Mac.

    EDIT: 44.1/16bit er vel USB1.1, det er et øyeblikk siden.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Noen her som har klart å få ut 192k/24bit fra Mac mini?
    Jepp
    lyst å forklare meg hvordan?:)
    Avhengig av hvilken dac du har så må du sannsynligvis installere drivere for å få 24/192 eller høyere. Min Mytek dac krever drivere som kan lastes ned fra Mytek sine sider, dette er riktignok over Firewire protokollen men det er det samme for USB2. Da for jeg også mulighet for DSD avspilling i tillegg. Som regel er det produsent av dacen som leverer driverene som skal installerers for å oppnå 192khz. Det har ihverfall vært slik for de siste 2 lydenhetene jeg har hatt i hus her...(Mytek og Weiss)
    Da må du også inn i `lyd og midi oppsettet`ditt på Macen for å velge enhet for `lyd ut`Dac/lydenheten din vil bli synlig her. Produsent av dac bruker også ha en brukermanual for hvordan installere driverene om det skulle trengs.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hadde et uhell og endte opp med og lage duplikater av hele musikksamlingen min, finnes det er snarvei for og fjerne alle duplikater i iTunes eller må jeg fortsette og markere manuelt?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for tips, men jeg kommer ikke lengre med denne enn jeg gjorde i fra iTunes. Må markere duplikatene manuelt etter den har funnet de, noe som jeg helst vil slippe når det er 17400 stykker :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn