Den absolutte albumlista

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.279
Torget vurderinger
1
made4u skrev:
men minner om at Michael Jackson med plate Thriller alene med bare den ene plata solgte mer enn Beatles sine fem mestselgende plater til sammen - det er knockout det tross en liste der MJ er grundig knust av Beatles.
Når man sammenligner salgstall så må man hensynta tidsgapet. Beatles var et 60-tallsband og gav ut sine første plater mens det fremdeles var rasjonering på kapitalvarer i Europa. LP-plater var kostbare i forhold til folks kjøpekraft. Derfor var single-markedet større en LP-markedet den gang. Beatles hadde en markedsdominans i sin samtid som er uten sidestykke. Michael Jackson gav ut Thrilller på 80-tallet. Den er tidenes mest solgte album, og fortjener absolutt en plass blant de "10 viktigste" utgivelsene, men i historisk kontekst så er det ingen som matcher Beatles sin kommersielle suksess.

----------

Forøvrig: Er det flere enn bare meg som tenker på Camel (og Pink Floyd, selvsagt) når jeg lytter på OK Computer? Absolutt en bra plate, men i mine ører ikke så banebrytende som noen skal ha det til...

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Og PS HP: Du nevner to av mine absolutt favorittalbum (selv om Fragile og Lizard er tett på og det avhenger litt av dagsformen hva jeg liker best)
[/quote]

Kult å høre:) Glem heller ikke Yes´ "Relayer" og KCs "Red". Utrolig fine skiver begge to. Merkelig å tenke på at Red egentlig var skikkelig hastverksarbeid. Sammenligner man den med "Starless and Bible black" og "Larks tounges" er f.eks. lyden ganske mye kjipere. På dette tidspunktet var Robert Fripp så drittlei Crimson at han sa til resten av bandet "Ring meg når dere på død og liv trenger meg i studio". Likevel er sluttresultatet så sinnsvakt bra! :)

Hvis du liker eksperimentell musikk, så anbefaler jeg deg å sjekke ut bandet This Heat. De kan vel sies å være broen mellom punken og progen. Anbefaler albumene "This Heat" (1979), "Made Available - the Peel sessions" (1996), samt EPen "Health and efficiency" (1980).

This Heat sine skiver har vært vanskelige å få tak i lenge, men nå har hele produksjonen deres kommet i en flott samleboks (6 cder) , men skivene er også mulige å kjøpe enkeltvis. Anbefales!

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.614
Torget vurderinger
18
Jeg ser ikke Captain Beefharts "Safe as milk" her ?? Universets kanskje tøffeste plate vurdert under Norah Jones og Lauryn Hill -ALARM !! :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
313
Sted
Oslo Vest
Det værste er vel at den kalles absolutt. :p

kan kalles : Ei liste.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Ramses skrev:
Man trenger ikke være synsk for å forstå at de tre resterende
plassene går til, i vilkårlig rekkefølge vel å merke "Nevermind",
"Sgt. Peppers..." og "Revolver".
..og der kom "Nevermind" på tredje. Et banebrytende album, men ikke det tredje beste albumet gjennom tidene...

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
836
Torget vurderinger
5
Dette er jo en subjektiv liste, så dette er smak og behag.

Ikke snakk om de viktigste, teknisk beste eller mest banebrytende platene.
Skulle det vært snakk noe slikt så inneholder listen altfor få genre og for mange plater av en del artister.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Holmium skrev:
Skulle det vært snakk noe slikt så inneholder listen altfor få genre og for mange plater av en del artister.
Hva skal man snakke om da ???. Hvis man ikke skulle få ytre meninger hadde ihvertfall denne tråden, og forsåvidt hele forumet, stoppet opp for lenge siden. La praten gå! Kommenter heller meningene til folk i stedet for å gi folk munnkurv. Det er min mening.

PS. Alt er subjektivt ;).

Frank

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
836
Torget vurderinger
5
F.R.A.N.K skrev:
Holmium skrev:
Hva skal man snakke om da ???. Hvis man ikke skulle få ytre meninger hadde ihvertfall denne tråden, og forsåvidt hele forumet, stoppet opp for lenge siden. La praten gå! Kommenter heller meningene til folk i stedet for å gi folk munnkurv. Det er min mening.

PS. Alt er subjektivt ;).

Frank
Fortell meg gjerne hvor jeg har gitt folk munnkurv?

Det jeg dog stusser mest over ved denne listen er hvor såkalt objektiv den skal være. Det ser litt ut som mange tradisjonelt anerkjente plater har blitt vektlagt stor verdi, selv om mange andre plater kanskje har hatt langt støre påvirkning av musikkutviklingen. Og så ser til dels ut som om man kvier seg litt for å ta med en del salgssukseer for ikke å gjøre listen alt for kommers igjen.
Blir verken fugl eller fisk.
Men dette er nå min mening.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
836
Torget vurderinger
5
F.R.A.N.K skrev:
Holmium skrev:
Fortell meg gjerne hvor jeg har gitt folk munnkurv?
Holmium skrev:
Missforståelse :)

Setningen "Ikke snakk om de viktigste, teknisk beste eller mest banebrytende platene." var ikke ment slik at ingen skulle kunne snakke om det.

La meg omformulere meg: Listen snakker ikke om (viser ikke til) de viktigste, teknisk beste eller mest banebrytende platene.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Åååååhh... ;D. Ja, da misforsto jeg deg ;D.
Da er jo alt bare "honkydory" :).

Frank

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
"Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band" på andre. Da er Ramses kun en "Revolver" unna å få tre rette i tipping :).

Frank

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Ja, da foreligger altså "Den absolutte albumlista" i sin endelige
form. Den er selvfølgelig like asolutt som en revolverkules flukt,
men interessant å følge var det uansett. Selv om man er uenig
i en rekke valg. Sånt kan man uansett ikke gå rundt å ergre seg
over.

F.R.A.N.K. : Jeg har vel ikke store forhåpninger om at tre rette
i tipping vil innkassere den helt store premien. :)

Topp Bunn