Dempemateriale, erstatninger og og virkningsgrad.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Mange konstruktører og produsenter av høyttalere anbefaler bruk av Glava eller Rockwool som dempemateriale i kabinettene sine.

Personlig så liker jeg ikke disse produktene noe særlig, det har ingenting med lyden eller deres tekniske egenskaper å gjøre, men snarere at jeg klør bare jeg ser navnet. Og ikke vil jeg ha dette støvet inn i talespoler og lignende heller.

Så spørsmålet blir da:

Finnes det noen fullgod erstatning?

Hvis ikke, finnes det en "the next best thing"?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.293
Ren ull fungerer svært bra for demping av mellomtone og diskant. Svært bra. I bassen er det strengt tatt ikke nødvendig å dempe luftrommet bak elementet. Det som er viktig der er å forebygge / dempe kabinettvibrasjoner.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Bx skrev:
Ren ull fungerer svært bra for demping av mellomtone og diskant. Svært bra. I bassen er det strengt tatt ikke nødvendig å dempe luftrommet bak elementet. Det som er viktig der er å forebygge / dempe kabinettvibrasjoner.
Hvorda bergner man fyllingsgrad osv. med ull?
Den kan jo være både sammentrykkt eller utstrukket og luftig.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er det virkelig ingen som har noe input på dette?
 
8

8x12_TOM

Gjest
I mine hjemmbygde høyttalere er det hovedsakelig brukt ull som dempemateriale(klipt av sauen på nabogården)

Hvor stor fyllingsgrad må vel prøves ut, men prøv med 20g/liter
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Får du strukket ut den på noen måte slik at ulla blir jevnt fordelt? Eller har den lett for å synke sammen?

Var å kikket på ull.no og der har de kardet ull, den så ut som den "hang sammen" på en måte.
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Monacor MDM-3 er et godt alternativ, gjerne i kombinasjon med løs ull.
 
8

8x12_TOM

Gjest
el_mariachi skrev:
Får du strukket ut den på noen måte slik at ulla blir jevnt fordelt? Eller har den lett for å synke sammen?

Var å kikket på ull.no og der har de kardet ull, den så ut som den "hang sammen" på en måte.
Min "hjemmelagde" ull(ikke kardet) er fluffy og fin med god spenst, ingen problemer med att den syker sammen. Har bare prøvd i forholdsvis små kasser med god dybde. I slike kasser demper jeg med størst tetthet i bakre del for gradvis minske tettheten fremover mot elementet. De siste10-15cm er det ingen demping overhode.
Oppskrift: Prøve,måle,lytte prøve,måle,lytte..............osv
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
8x12_TOM skrev:
I mine hjemmbygde høyttalere er det hovedsakelig brukt ull som dempemateriale(klipt av sauen på nabogården)

Hvor stor fyllingsgrad må vel prøves ut, men prøv med 20g/liter
Ikke no rart at du har trøbbel med naboen da, det skjønner jeg nå ;D

KW
 
8

8x12_TOM

Gjest
KW skrev:
8x12_TOM skrev:
I mine hjemmbygde høyttalere er det hovedsakelig brukt ull som dempemateriale(klipt av sauen på nabogården)

Hvor stor fyllingsgrad må vel prøves ut, men prøv med 20g/liter
Ikke no rart at du har trøbbel med naboen da, det skjønner jeg nå ;D

KW
Som barn var det epleslang, nå er det.............. ;D
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
For oss som må lenger enn over gjerdet etter sau, hva med slike plater?



Om man tar av alufolien, fungerer de bra?
Finnes jo i mange størrelser og tykkelser på biltema (og sikkert andre steder?)
 

Vedlegg

8

8x12_TOM

Gjest
Rocke-Rolf skrev:
For oss som må lenger enn over gjerdet etter sau, hva med slike plater?



Om man tar av alufolien, fungerer de bra?
Finnes jo i mange størrelser og tykkelser på biltema (og sikkert andre steder?)
Var på blitema i går for kjøp av støperør og gikk tilfeldigvis forbi disse skuplatene. Myk og fin konsistent som sikkert kan brukes, men helst på innvendige flater
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Ja, tenkte for å klistre det på kasseveggene. Det tar kanskje andre frekvenser enn ull/materiale som ligger løst inne i høyttaleren? Har forsøkt å søke, men ikke funnet noen gode tråder på dette, noen som vil tegne/fortelle? :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Dette er vel også en av utfordringene som ikke har ett 100% fasitsvar. Kanskje Asbjørn har noen lure tips.
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Mye likt gipsplater, etter hva jeg har lest i en tidligere tråd, sannsynligvis på diyaudio.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.423
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rocke-Rolf skrev:
For oss som må lenger enn over gjerdet etter sau, hva med slike plater?



Om man tar av alufolien, fungerer de bra?
Finnes jo i mange størrelser og tykkelser på biltema (og sikkert andre steder?)
De der har jeg ikke noe tro på for høyttalerbruk. Du demper lyd ved at det blir luftmotstand når lydbølgen passerer gjennom et porøst materiale. Selv om du river av folien på den ene siden blir det skummet for kompakt, sånn at du får en ganske frekvensavhengig demping som ikke gjør noe særlig nytte ved de frekvensene hvor du risikerer stående bølger inne i et høyttalerkabinett. Disse platene passer best som demping av motorkassen i en båt, hvor de sikkert gjør god nytte for seg samtidig som de reflekterer varme. Da limes de vel på veggene med kontaktlim, tror jeg.

Langhåret naturull er glimrende i mellomtonekasser. Husk møllbeskyttelse, og at uvasket ull lukter våt sau forever.

Dynabel har en del vattprodukter av type Acoustilux og lignende, med ulik tetthet tilpasset hhv bassrefleks og lukkede kasser. På siste høyttalerprosjekt brukte jeg noe slikt i løs vekt i kassen pluss "eggekartongskum" limt til veggene med Tec7.

Jeg har forresten brukt Rockwool i et subwooferprosjekt, da kuttet i forholdsvis smale striper og stablet tett med skjæreflatene ut på innvendig bakvegg i kassen. I ettertid tror jeg kanskje ikke det var nødvendig, gitt bølgelengdene det er snakk om her. Neste høyttalerprosjekt får ikke noe demping i basskassen (< 120 Hz) annet enn avstivingsmatrisen inni, mellombassen bare demping mot en vertikal stående bølge (eggekartongskum og litt vatt på avstivningsmatrisen), mellomtonen mye vatt og eggekartongskum ettersom den kan få stående bølger i alle retninger, og diskanten et sandfylt kammer for å hindre ringing. Det ligger noen aha-opplevelser i å regne ut bølgelengdene for hver driver og sammenligne med dimensjonene i de enkelte delene av kassen.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.841
Antall liker
10.657
Torget vurderinger
10
Flott du reklamerer for Tec7 (hilsen produktsjefen ;))
 

Sven

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
43
Antall liker
1
Hva med å dra høytalerstoff evt filt over glavaen? det skulle vel begrense støvet ganske bra. Tror jeg leste en artikel i Audioexpress om en infinit box konstruksjon hvor de benyttet den fremgangsmåten.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.423
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
hel skrev:
Flott du reklamerer for Tec7 (hilsen produktsjefen ;))
Bare hyggelig! Det var noen snekkere som først gjorde meg oppmerksom på stoffet og nå er det vel ikke langt fra at hele huset er holdt sammen med Tec7. Det finnes sikkert andre produkter med lignende egenskaper, men det er nyttige greier.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
el_mariachi skrev:
Mange konstruktører og produsenter av høyttalere anbefaler bruk av Glava eller Rockwool som dempemateriale i kabinettene sine.

Personlig så liker jeg ikke disse produktene noe særlig, det har ingenting med lyden eller deres tekniske egenskaper å gjøre, men snarere at jeg klør bare jeg ser navnet. Og ikke vil jeg ha dette støvet inn i talespoler og lignende heller.

Så spørsmålet blir da:

Finnes det noen fullgod erstatning?

Hvis ikke, finnes det en "the next best thing"?
Her er det allerede gitt gode forslag til erstatning. Ren ull, og faktisk dun/fjær, demper temmelig bra. Har du bassrefleks, er nok ikke dun det beste alternativet ;D

Hardibacker som er nevnt her består hovedsakelig av sement og sand. Den anbefales på våtrom siden den ikke inneholder gips som ellers ville tatt opp fuktighet og skapt en fin yngleplass for sopp og bakterier.

Vidar
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.841
Antall liker
10.657
Torget vurderinger
10
Akkurat det har jeg også tenkt Vidar, at hardibacker ligner på Steniplater:
http://www.steni.co.uk/pdf/brochures/steni_colour_brochure.pdf

Har faktisk skrevet om det i Seas MLTL tråden min men aldri funnet ut av det

Mulig at Maxit har noe i samme gaten

Steniplater limes med Tec7

Bob Brines skriverat MDF -Lim - Hardibacker Demper hverandres resonans ?? Så er det glava på toppen!
 
M

Mr-T

Gjest
Dacron er ganske bra, det er det materialet som brukes i boblejakker med mer. Det er det samme som Dynabel kaller "Acousto-Q". Ellers er skumplast brukbart ved frekvenser over 2-300 Hz, og det er jo stort sett der man trenger det.

Jeg er veldig skeptisk til ull og annet som kan bevege seg med lydtrykket inni kassa, spesielt ifm basselementer. Av erfaring låter det "seigt". Hard/fast demping ala skumplast som beveger seg mindre synes jeg låt bedre.

En annen ting man bør tenke på er avstanden til dempematerialet fra membranen, samt overflaten på dempematerialet. Alt dempemateriale vil reflektere lyd tilbake. Mer avstand mellom membran og demping er en fordel, samt uregelmessig overflate vil hjelpe på. Vidar (low-Q) hadde en tråd her om akkurat dette, men jeg fant den ikke i farten.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
hel skrev:
Akkurat det har jeg også tenkt Vidar, at hardibacker ligner på Steniplater:
http://www.steni.co.uk/pdf/brochures/steni_colour_brochure.pdf

Har faktisk skrevet om det i Seas MLTL tråden min men aldri funnet ut av det

Mulig at Maxit har noe i samme gaten

Steniplater limes med Tec7

Bob Brines skriverat MDF -Lim - Hardibacker Demper hverandres resonans ?? Så er det glava på toppen!
Disse platene har en relativt lav densitet, så sannsynligvis er det en form for porebetong. Det vil jo gi en porøs og lite resonansvillig konstruksjon. Med en densitet på 1.8kg pr dm^3 er det vel omtrent 40/60 sement/luft. På en annen side vil jeg tro at platene inneholder en elsastisk komponent for bl.a å gjøre den litt fleksibel/mer strekkfast, samt at den ikke bør være diffusjonsåpen - dampsperre. At dette materialet er utprøvd i høyttalere, tyder jo likevel på at den fungerer etter hensikten i lydsammenheng.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mr-T skrev:
Dacron er ganske bra, det er det materialet som brukes i boblejakker med mer. Det er det samme som Dynabel kaller "Acousto-Q". Ellers er skumplast brukbart ved frekvenser over 2-300 Hz, og det er jo stort sett der man trenger det.

Jeg er veldig skeptisk til ull og annet som kan bevege seg med lydtrykket inni kassa, spesielt ifm basselementer. Av erfaring låter det "seigt". Hard/fast demping ala skumplast som beveger seg mindre synes jeg låt bedre.

En annen ting man bør tenke på er avstanden til dempematerialet fra membranen, samt overflaten på dempematerialet. Alt dempemateriale vil reflektere lyd tilbake. Mer avstand mellom membran og demping er en fordel, samt uregelmessig overflate vil hjelpe på. Vidar (low-Q) hadde en tråd her om akkurat dette, men jeg fant den ikke i farten.
Acousto-Q er dempende, men har lav masse. Prøv å legg en dott med dette materialet inntil ørene. Det er ikke mye lydenergi som absorberes. Legg hodet nedpå soveputer som har tilsvarende fyll, men du hører likevel godt gjennom puta. Dunputer er på en annen side mye mer lydabsorberende.
Acousto-Q viser seg likevel å ha en grei effekt inni kasser hvor det ellers er refleksjoner og gjenklang. De fleste DIY'ere har jo selvsagt lagt øret inntil hullet til elementene med og uten dette materialet inni. Glava og steinull har imidlertid en mye bedre effekt på demping pga høyere masse og er mer porøst. Det viktige er uansett å porsjonere riktig ift. hva slags materiale som brukes til demping. Dessuten er det flere måter å dempe på. Ull er ikke alltid det beste, dempeplater langs veggene vil være bedre mht. bassresponsen i en bassreflekskasse siden luftpassasjen gjennom porten går friere enn om kassa stappes full med ull. En mellomting jeg har testet ut er lag med filt som har luft mellom seg. For i små kasser der basselementet/fulltonen gir mye energi i mellomtonen og oppover, blir det i tillegg kort avstand mellom porten og elementet som vil føre til at mye av mellomtoneenergien, og resonansene denne skaper, kommer ut av porten.
Noen av dere husker sikkert høyttaleren BEL som ble utviklet på AVForum. I denne kassa hadde Snickers hengt opp en bit fillerye fra topp til bunn, og som gjorde noe av samme jobben som den foldede filten jeg testet i små fulltonekasser.
Enhver DIYer bør med andre ord prøve seg fram til det beste kompromiss avhengig av kassekonstruksjon. Det er ingen fasit som passer alle typer kasser.

Vidar
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
13
Antall liker
5
Fare varme demping

Hva gjelder for demping med hensyn til kondensatorer og de elektriske komponentene? Er det noen fare for varmegang?
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Det er vel stort sett bare motstandene i delefilteret som blir varme, de kan til gjengjeld bli riktig varme om høyttalerne kjøres hardt, har sett flere delefilter med svidde motstander.
Det kan nok være en fordel med litt luft rundt disse, spolene kan kanskje også bli noe varme og kan sikkert få luft rundt seg.
 
Topp Bunn