Dempeføtter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Laget i England. Sikkert ok dersom de har load capacity som korresponderer med det du trenger.
    Tror du virkelig har peiling :) Så spør deg jeg :)


    Hva bør en bruke som dempeføtter til Kudos C2 ? De er vel ca 20 kg hver.

    Ser noen skriver dør stoppere, men de kan være for harde og det vil jeg vel tro til mine høyttalere, når de skal sige 1,5 mm ca av vekten til komponenten eller høyttaler?

    Jeg kjører i dag spikes ned på en tynn granitthelle med liggeunderlag under, men er det godt nok?

    På f.eks denne vibrerer det litt her.. http://open.spotify.com/track/5xAgVY7zdhfdIFw5BB5zzq The hook, med Knut Reiersrud.
     
    Sist redigert:

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Laget i England. Sikkert ok dersom de har load capacity som korresponderer med det du trenger.
    Tror du virkelig har peiling :) Så spør deg jeg :)


    Hva bør en bruke som dempeføtter til Kudos C2 ? De er vel ca 20 kg hver.

    Ser noen skriver dør stoppere, men de kan være for harde og det vil jeg vel tro til mine høyttalere, når de skal sige 1,5 mm ca av vekten til komponenten eller høyttaler?

    Jeg kjører i dag spikes ned på en tynn granitthelle med liggeunderlag under, men er det godt nok?

    På f.eks denne vibrerer det litt her.. The Hook by Knut Reiersrud on Spotify The hook, med Knut Reiersrud.
    Mine høyttalere veier det dobbelte av dine å kanskje vel så det, men jeg tror at du har en brukbar løsning allerede som jeg ser det. Jeg bruker spikes mellom HT og en 5 cm tykk skiferplate. Mellom skiferplata og golvet bruker jeg et gummidempeplater fra Clas Ohlson (beskrevet tidligere i denne tråden) Jeg har prøvd alle varianter når det gjelder bruken av spikes, skifer og gummiplater, og den beskrevne er den absolutt beste for meg.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Laget i England. Sikkert ok dersom de har load capacity som korresponderer med det du trenger.
    Tror du virkelig har peiling :) Så spør deg jeg :)


    Hva bør en bruke som dempeføtter til Kudos C2 ? De er vel ca 20 kg hver.

    Ser noen skriver dør stoppere, men de kan være for harde og det vil jeg vel tro til mine høyttalere, når de skal sige 1,5 mm ca av vekten til komponenten eller høyttaler?

    Jeg kjører i dag spikes ned på en tynn granitthelle med liggeunderlag under, men er det godt nok?

    På f.eks denne vibrerer det litt her.. The Hook by Knut Reiersrud on Spotify The hook, med Knut Reiersrud.
    Mine høyttalere veier det dobbelte av dine å kanskje vel så det, men jeg tror at du har en brukbar løsning allerede som jeg ser det. Jeg bruker spikes mellom HT og en 5 cm tykk skiferplate. Mellom skiferplata og golvet bruker jeg et gummidempeplater fra Clas Ohlson (beskrevet tidligere i denne tråden) Jeg har prøvd alle varianter når det gjelder bruken av spikes, skifer og gummiplater, og den beskrevne er den absolutt beste for meg.

    åååh.. er det Clas Ohlson som har de? Så for meg en dyr hi-end butikk :)
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Hehe. Jeg mener det kosta 139 kroner for 3 eller 4 plater. Disse kan du klippe opp og legge dem oppå hverandre inntil de komprimerer slik du ønsker :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    I går kveld flyttet jeg rundt på noen føtter jeg har under mitt rack og komponenter sammen med min kjæreste og forskjellene var så store at vi satt å lo.

    Underlag er meget viktig!
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har demping under DACèn og har det noe for seg? Syns det ble forskjell når jeg satte den opp på glasshylla men mulig bare negavtiv placebo:)
     

    Rintintin

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Troen på spikes ..

    Det trodde jeg ikke om deg Hc....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg trenger noen føtter som skal bære ca. 20kg.
    Problemet er at kilder står i en hylle (god lufting) som kun har 10-12mm å gå på til toppen.
    Noen som har tips til underlag som bygger lite?
    Hadde normalt kjøpt Taoc spike-pucks, men de bygger for mye.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Er 10-12 mm uten eksisterende føtter?
    Strange Attractors er 27 mm og tåler 90 kilo pr stk. For høy?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er 10-12 mm uten eksisterende føtter?
    Strange Attractors er 27 mm og tåler 90 kilo pr stk. For høy?
    Vil helst unngå å ta av ben på den øverste komponenten, så da blir en tomme+ for mye.
    Taoc er vel ca. denne høyden.
    Den nederste komponenten har lave ben.


    Edit:
    Jeg fjerner føttene på EMP3, så burde det passe :)
     
    Sist redigert:

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Trenger flere Tema Isolator,men har glemt hvor jeg kjøpte fra sist.
    Noen som har en link?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    I går kveld flyttet jeg rundt på noen føtter jeg har under mitt rack og komponenter sammen med min kjæreste og forskjellene var så store at vi satt å lo.

    Underlag er meget viktig!
    forsøkte du med deming under rackbeina og? og i så tilfelle, hva slags gulv har du?

    mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Disse liker jeg svært godt. Kombinerer alle tre hovedprinsippene: spikes, gummidemping og kuledemping i en og samme fot.
    (Spiken står på en metallplate frikoblet fra resten av foten med gummi)
    image.jpg
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Disse liker jeg svært godt. Kombinerer alle tre hovedprinsippene: spikes, gummidemping og kuledemping i en og samme fot.
    (Spiken står på en metallplate frikoblet fra resten av foten med gummi)
    Vis vedlegget 198928
    Veldig interessante disse.
    Kunne du gi litt mer info om produsent slik at jeg kan få sjekket specs, pris og levering?
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Har anskaffet Rize føtter under Sasha, i stedet for original spikes. Opplever en klar forbedring (men, litt for slitsomt å skifte fram og tilbake for å gjøre en veldig grundig vurdering).
    Kjøpt hos Acoustic tuning, men ser de ikke omtalt på hjemmesiden.
    Mvh
    JMK
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    I går kveld flyttet jeg rundt på noen føtter jeg har under mitt rack og komponenter sammen med min kjæreste og forskjellene var så store at vi satt å lo.

    Underlag er meget viktig!
    Underlag på høyttalere er av avgjørende betydning, og platespillere også, muligens også CD-spillere. Men de som ivrer mest for at elektronikk uten bevegelige deler av noe slag låter bedre med dyre føtter, er først og fremst de som har noe å tjene på det. Men du må gjerne komme med plausible forklaringer på hvorfor en DAC skal låte annerledes med forskjellige underlag.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Jeg brukte tipset tidligere i tråden om å legge tack-it mellom høytaler og betongblokk denne helgen. Betongblokken ligger på clas ohlson matter og deretter på parkett. Jeg har fått tilbake slam og dynamikk, så takk for tipset!


    Jeg har eksperimentert en del de siste ukene med underlag, plassering og akustikktiltak, og synes jeg begynner å nærme meg et godt resultat nå. Jeg synes at når jeg plasserte høytalerne med de medfølgende føttene på parkett, fikk jeg temmelig 'ren' lyd, men lite trøkk. Med oppsett som nevnt over er trøkket tilbake, men det spiller ikke rent lenger.


    Jeg tenkte i kveld å eksperimentere med å flytte ht'ene noen centimeter frem og tilbake og se om det hjelper. Rommet er 3,7*5,7 meter, det spilles på kortvegg. Ht'ene er 1,64m fra frontvegg og 59 cm fra sidevegg (målt til nærmeste kant på ht).


    Jeg skal også få ordnet meg med hjemlån av både soundcare spikes og Sort Kone, og prøve disse i forskjellige kombinasjoner.

    Er det noen som har kommentarer til hvordan jeg går frem? Jeg vil gjerne ha tilbake den rene lyden!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    175479d1357548181-hva-funker-best-under-ha-ytalerne-demp4.jpg


    Kort innpå.... Hvis dere bruker disse, så kan det være lurt å legge noe under/over. Fargen kan smitte av.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tykk filt fra Biltema. Pakke med forskjellige fasonger. Dette er ikke kødd. Jeg har nylig sammenlignet med Vibracones, Cardas Myrtel Wood, SD dempepadder, Soundcare, stålspikes, Q-ART klosser og ikke minst Sort Kone. Sistnevnte tålte ikke vibrasjonene. Dem begynte å "klakre". Dem er sikkert bedre andre steder.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tweek er veldig individuelt. Billig eller dyrt spiller ingen rolle. Bruk øra og andres erfaring hvis du kan gi uttrykk for hva du vil endre. Eller hvor du vil "dra" anlegget.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har sett noen lignende med et lag av kork i tillegg. Dem ble brukt et sted i industrien. Noen ide?
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Siden jeg har holdt litt på med brett, kom jeg til å tenke på en muligens mod...
    På trucks til skateboard/longboard brukes bushings av forskjellige former og mykhet/stivhet.
    Behøver ikke å bli dyrt, mange forskjellige produsenter, farger, vektklasser etc...
     

    Vedlegg

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Disse https://walkeraudio.com/?product=valid-points-resonance-control-kit blir skrytt opp i skyene av en bekjent.
    Har dog selv inget grunnlag for å mene noe, men tipser om merket, siden det neppe er så alt for godt kjent her til lands....

    mvh
    Proffen
    Virker veldig useriøst, alarmklokkene ringte med en gang jeg så sida. Mye bling og tullenavn på produktene. Latterlige priser også, f.eks. selger de en platestrammer til bare 1995 dollars.... Og jammen påstår de at du kan få 10-20% forbedret lyd med dette svindelproduktet:
    https://walkeraudio.com/?product=ultra-vivid-disc-enhancer
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg har holdt litt på med brett, kom jeg til å tenke på en muligens mod...
    På trucks til skateboard/longboard brukes bushings av forskjellige former og mykhet/stivhet.
    Behøver ikke å bli dyrt, mange forskjellige produsenter, farger, vektklasser etc...
    Smart! Jeg satte hjul fra inline rulleskøyter under DIY-høyttalerne mine. Shore 80 hardhet og flyttbarhet i en smekk.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Disse https://walkeraudio.com/?product=valid-points-resonance-control-kit blir skrytt opp i skyene av en bekjent.
    Har dog selv inget grunnlag for å mene noe, men tipser om merket, siden det neppe er så alt for godt kjent her til lands....

    mvh
    Proffen
    Virker veldig useriøst, alarmklokkene ringte med en gang jeg så sida. Mye bling og tullenavn på produktene. Latterlige priser også, f.eks. selger de en platestrammer til bare 1995 dollars.... Og jammen påstår de at du kan få 10-20% forbedret lyd med dette svindelproduktet:
    https://walkeraudio.com/?product=ultra-vivid-disc-enhancer
    Hva med denne? Kan tydeligvis brukes til å demagnetisere høyttalere...

    https://walkeraudio.com/?product=talisman-magnetic-optimizer
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ble litt uvell av den siden. Kan være at jeg spiste for mye pizza også da..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn