Dempeføtter under høyttalerkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Mekanisk/vibrasjons isolering av kabler har jeg liten tro på, det som derimot er helt klart, er at det kan være en fordel og få kablene opp i fra gulvet spesielt hvis man har gulvtepper.
    Statisk elektrisitet kan påvirke lyden og kanskje spesielt om man har flate kabler ala Nordost sine kabler.
    Omgivelsene har en kraftig effekt på de dielektriske egenskapene til audiokabler. Det er ikke særlig fokus på dette i kabeldebattene, men prøv å legge høyttalerkablene under teppet i stedet for over så vil du sikkert høre dette. Du har også rett i at flate kabler er mer utsatt for dette enn det vanlige kabler er.
    Kan du utdype hva du mener med dette? "Omgivelsene har en kraftig effekt på de dielektriske egenskapene til audiokabler."
    Gjerne med egne ord.
    Hvorfor skal jeg utdype dette? Fordi du ikke gidder å prøve selv? Du finner sikkert en del info om dette ute på nettet også.
    Hvorfor skal jeg gidde det? Er du som slenger rundt deg med påstander. Klarer du ikke å forklare hva du mener?:confused:
    Da kan man forstå at diskusjoner rundt kabler er vanskelig!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mekanisk/vibrasjons isolering av kabler har jeg liten tro på, det som derimot er helt klart, er at det kan være en fordel og få kablene opp i fra gulvet spesielt hvis man har gulvtepper.
    Statisk elektrisitet kan påvirke lyden og kanskje spesielt om man har flate kabler ala Nordost sine kabler.
    Omgivelsene har en kraftig effekt på de dielektriske egenskapene til audiokabler. Det er ikke særlig fokus på dette i kabeldebattene, men prøv å legge høyttalerkablene under teppet i stedet for over så vil du sikkert høre dette. Du har også rett i at flate kabler er mer utsatt for dette enn det vanlige kabler er.
    Kan du utdype hva du mener med dette? "Omgivelsene har en kraftig effekt på de dielektriske egenskapene til audiokabler."
    Gjerne med egne ord.
    Hvorfor skal jeg utdype dette? Fordi du ikke gidder å prøve selv? Du finner sikkert en del info om dette ute på nettet også.
    En halvkvedet vise så god som noen.
     

    Frezzaldo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    42
    Artig å lese innleggene til dere som bare avfeier dette som tull. Hva med å ofre et par hundrelapper på nevnte dempere og teste dette ut selv?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Artig å lese innleggene til dere som bare avfeier dette som tull. Hva med å ofre et par hundrelapper på nevnte dempere og teste dette ut selv?
    Enkelte ting trenger man ikke å ofre ett par hundrelapper for å teste ut. Hvis dempere under kablene har innvirkning på strømmen, må mesteparten av elektroteorien skrives på ny.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har tregulv og runde kabler. Er jeg trygg da for statisk elektrisitet og annen styggedom som kan ødelegge?

    Hva skjer om jeg legger kabelen i et metallrør?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.194
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bruk rør i magnesium eller titan, så er nattesøvnen ivaretatt
     

    Frezzaldo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    42
    Artig å lese innleggene til dere som bare avfeier dette som tull. Hva med å ofre et par hundrelapper på nevnte dempere og teste dette ut selv?
    Enkelte ting trenger man ikke å ofre ett par hundrelapper for å teste ut. Hvis dempere under kablene har innvirkning på strømmen, må mesteparten av elektroteorien skrives på ny.
    Det var jo et jævlig enkelt svar. Bra at de fleste som holder på med forskning ikke tenker som deg. Det finnes vel nok dokumentasjon på statisk elektrisitet, ledeevne til ledere, skjerming, mekanisk vibrasjon osv. til at man vet at det kan påvirke lyden. Da synes jeg det er rart at ikke dette skal gjelde for høyttalerkabler også. Men siden du tydeligvis har sykt peiling så får vi stole på deg.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Sidste nyt indenfor kabel løftere er Robotter som er selvrejsende,-vældig praksis når man skal rundt med støvsugeren.

    IMG_0023.JPG


    Lidt forarbejde må til og færdig resutat ser sådan ut

    IMG_0021.JPG


    Dansk design foresten;)

    Forsat god jul
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Artig å lese innleggene til dere som bare avfeier dette som tull. Hva med å ofre et par hundrelapper på nevnte dempere og teste dette ut selv?
    Enkelte ting trenger man ikke å ofre ett par hundrelapper for å teste ut. Hvis dempere under kablene har innvirkning på strømmen, må mesteparten av elektroteorien skrives på ny.
    Det var jo et jævlig enkelt svar. Bra at de fleste som holder på med forskning ikke tenker som deg. Det finnes vel nok dokumentasjon på statisk elektrisitet, ledeevne til ledere, skjerming, mekanisk vibrasjon osv. til at man vet at det kan påvirke lyden. Da synes jeg det er rart at ikke dette skal gjelde for høyttalerkabler også. Men siden du tydeligvis har sykt peiling så får vi stole på deg.
    Da kan du gjerne vise til noe av denne forskningen som bekrefter at mekanisk vibrasjon har innvirkning på strømføringsevnen til den kabel, dette er nemmelig ikke nevnt med ett ord i elektriker pensumet og jeg har aldri sett en elektroformel som tar hensyn til mekanisk påvirkning. Det er ett under at all elektronikk i samfunnet fungerer så bra som det gjør når ingeniørene har glemt å dempe kablene.
     

    Frezzaldo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    42
    Artig å lese innleggene til dere som bare avfeier dette som tull. Hva med å ofre et par hundrelapper på nevnte dempere og teste dette ut selv?
    Enkelte ting trenger man ikke å ofre ett par hundrelapper for å teste ut. Hvis dempere under kablene har innvirkning på strømmen, må mesteparten av elektroteorien skrives på ny.
    Det var jo et jævlig enkelt svar. Bra at de fleste som holder på med forskning ikke tenker som deg. Det finnes vel nok dokumentasjon på statisk elektrisitet, ledeevne til ledere, skjerming, mekanisk vibrasjon osv. til at man vet at det kan påvirke lyden. Da synes jeg det er rart at ikke dette skal gjelde for høyttalerkabler også. Men siden du tydeligvis har sykt peiling så får vi stole på deg.
    Da kan du gjerne vise til noe av denne forskningen som bekrefter at mekanisk vibrasjon har innvirkning på strømføringsevnen til den kabel, dette er nemmelig ikke nevnt med ett ord i elektriker pensumet og jeg har aldri sett en elektroformel som tar hensyn til mekanisk påvirkning. Det er ett under at all elektronikk i samfunnet fungerer så bra som det gjør når ingeniørene har glemt å dempe kablene.
    Det er egentlig hele poenget mitt. Du spyr ut en påstand og avfeier hele diskusjonen basert på noe du har lært om elektronikk og fysikk en gang. Det er ikke lenge siden man maks kunne sende noen få kbps gjennom en standard kobber telefonledning. I dag kan man sende flere titalls mbit. Det er vel takket være raskere og finere elektronikk kombinert med nye metoder for signaloverføring (uten at jeg i det hele tatt er ekspert på området).

    Det er vel ikke nødvendigvis ledeevnen til en kabel det snakkes om, men heller elementer utenfra som igjen påvirker signalet i form av støy. Om Nordost eller noen andre mener de har funnet opp en komponent som demper støy i akkurat høytalderkablene i form av å fjerne statisk elektrisitet og/eller demper vibrasjoner/resonans, så tenker jeg at det uansett må være mye bedre å bruke noe slikt framfor å pakke kablene under gulvteppet. Om det faktisk har noe for seg er jo en annen sak, og den hørbare forskjellen kan jo i så fall påvirkes av mange faktorer som f.eks.

    - Komponentene dine
    - Rommet
    - Hørselen din (selv om du har dyr HiFi betyr ikke det at du har god hørsel)
    - Forståelse om hva den hørbare forskjellen faktisk skal være
    - Forventning til forskjell (gjerne om du har betalt mye)
    - Kjennskap/manglende kjennskap til musikken du tester med
    - ... og sikker mange flere


    Jeg tipper trådstarter er ivrig på å høre om noen andre har opplevd det samme og eventuelt hvilke produkt som ble brukt. Jeg vil jo også ønske å høre om de som har testet noe som de ikke fikk til å fungerer. Derfor mener jeg at det er lite interessant å lese kommentaren din (og flere andre) som avfeier hele diskusjonen som tull uten å faktisk ha noen interesse av å undersøke dette nærmere. Da kan du jo like greit la være å svare på innlegget.
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Har sett att sladd-lyftare, sladdhållare för datormöss blivit populärt. Framför allt bland "gamers" som också är en av de få som fortfarande kör med sladdbundna datormöss.
    För att göra det hela mer exklusivt så benämns dom Mouse-bungee.

    Finns flera modeller
    epicgear-skorpios-mouse-bungee-black--red-gazu-074-47879-1.jpg
    xtrfy_b1_mouse_bungee_with_led_and_usb_hub_1.jpg
    rBVaGlWo0nyAABcaAAIwc9B3EM8528.jpg

    Någon modell kanske även fungerar för audiofiler och en och kanske även för HIFI-intresserade
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det var jo et jævlig enkelt svar. Bra at de fleste som holder på med forskning ikke tenker som deg. Det finnes vel nok dokumentasjon på statisk elektrisitet, ledeevne til ledere, skjerming, mekanisk vibrasjon osv. til at man vet at det kan påvirke lyden. Da synes jeg det er rart at ikke dette skal gjelde for høyttalerkabler også. Men siden du tydeligvis har sykt peiling så får vi stole på deg.
    Da kan du gjerne vise til noe av denne forskningen som bekrefter at mekanisk vibrasjon har innvirkning på strømføringsevnen til den kabel, dette er nemmelig ikke nevnt med ett ord i elektriker pensumet og jeg har aldri sett en elektroformel som tar hensyn til mekanisk påvirkning. Det er ett under at all elektronikk i samfunnet fungerer så bra som det gjør når ingeniørene har glemt å dempe kablene.
    Det er egentlig hele poenget mitt. Du spyr ut en påstand og avfeier hele diskusjonen basert på noe du har lært om elektronikk og fysikk en gang. Det er ikke lenge siden man maks kunne sende noen få kbps gjennom en standard kobber telefonledning. I dag kan man sende flere titalls mbit. Det er vel takket være raskere og finere elektronikk kombinert med nye metoder for signaloverføring (uten at jeg i det hele tatt er ekspert på området).

    Det er vel ikke nødvendigvis ledeevnen til en kabel det snakkes om, men heller elementer utenfra som igjen påvirker signalet i form av støy. Om Nordost eller noen andre mener de har funnet opp en komponent som demper støy i akkurat høytalderkablene i form av å fjerne statisk elektrisitet og/eller demper vibrasjoner/resonans, så tenker jeg at det uansett må være mye bedre å bruke noe slikt framfor å pakke kablene under gulvteppet. Om det faktisk har noe for seg er jo en annen sak, og den hørbare forskjellen kan jo i så fall påvirkes av mange faktorer som f.eks.

    - Komponentene dine
    - Rommet
    - Hørselen din (selv om du har dyr HiFi betyr ikke det at du har god hørsel)
    - Forståelse om hva den hørbare forskjellen faktisk skal være
    - Forventning til forskjell (gjerne om du har betalt mye)
    - Kjennskap/manglende kjennskap til musikken du tester med
    - ... og sikker mange flere


    Jeg tipper trådstarter er ivrig på å høre om noen andre har opplevd det samme og eventuelt hvilke produkt som ble brukt. Jeg vil jo også ønske å høre om de som har testet noe som de ikke fikk til å fungerer. Derfor mener jeg at det er lite interessant å lese kommentaren din (og flere andre) som avfeier hele diskusjonen som tull uten å faktisk ha noen interesse av å undersøke dette nærmere. Da kan du jo like greit la være å svare på innlegget.
    Da er det bedre å slenge ut påstander uten å ha noen forståelse for fagfeltet? Vi hadde forøvrig gbit overføring i kobber da jeg tok utdannelsen.
    Å begynne å blande overføringsprotokoller og signalbehandling i frekvensområder langt over audiobåndet i en diskusjon om kabelløftere blir for meg litt rart, dette er jo ett meget godt eksempel på at det er komponentene i hver ende av kabelen som er viktigst. Telenor økte ikke datahastigheten i kobberlinjene ved å dempe, løfte eller velsigne kobberkablene, men ved å sende andre signaler gjennom dem. Det er lite relevant for en høyttalerkabel som nødvendigvis må overføre det signalet som skal spilles av høyttaleren. Overføring av kraftige signaler (strøm) med lav frekvens over korte avstander er ikke og har aldri vært noe problem. Kabelen er en passiv komponent og man kan både regne på, simulere, måle og forklare hvordan den fungerer i kretsen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Mekanisk/vibrasjons isolering av kabler har jeg liten tro på, det som derimot er helt klart, er at det kan være en fordel og få kablene opp i fra gulvet spesielt hvis man har gulvtepper.
    Statisk elektrisitet kan påvirke lyden og kanskje spesielt om man har flate kabler ala Nordost sine kabler.
    Omgivelsene har en kraftig effekt på de dielektriske egenskapene til audiokabler. Det er ikke særlig fokus på dette i kabeldebattene, men prøv å legge høyttalerkablene under teppet i stedet for over så vil du sikkert høre dette. Du har også rett i at flate kabler er mer utsatt for dette enn det vanlige kabler er.
    Kan du utdype hva du mener med dette? "Omgivelsene har en kraftig effekt på de dielektriske egenskapene til audiokabler."
    Gjerne med egne ord.
    Hvorfor skal jeg utdype dette? Fordi du ikke gidder å prøve selv? Du finner sikkert en del info om dette ute på nettet også.
    Fordi utsagnet ditt er egnet til å forlede folk til å tro at en kabels dielektriske egenskaper og omgivelser spiller en rolle ved audiosignaler.., når det først får betydning ved MHz radiofrekvenser,, så ved internett og strømming har kabeldesign og materiale noe å si...men dette kan selv halvseriøse fabrikanter så vi slipper å bekymre oss for det ..

    Uansett hvor ille jeg legger kablene mine pårvirker det ikke lyden.

    Capture.JPG



    Fant du denne?
    https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/4303

    Her ser du et tilfelle som viser at et 24bit/96kHz digitalsignal blir påvirket av kabel kvaliteten/Designen. Først en billig video RCA kabel som som fulgte med et video kamera for 20 år siden.
    Capture.JPG


    Nå man så bruker en audiofil interconnect kabel Transparent 200 får man dette resultatet.
    Capture1.JPG


    Hva sier dette om lydkvaliteten ved analoge audio signaler. INGENTING!!, Men jeg bruker uansett ikke den adiofile kabelen, for sikkerhetskyld...:p, og siden jeg har andre analoge RCA kabler som måler som en Videokabel
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er ikke forbudt ved lov å være gal. Alle husker vel Peter Belt. Folk måtte ta av seg armbåndsuret ved demo for bedre lydopplevelser etc.
    Free sound improving techniques | PWB Electronics
    (Min utheving)

    Det virker. Musikk låter aldri så bra i stua som når jeg har latt klokka ligge igjen på nattbordet. Men er det fordi klokka i seg selv påvirker lyden? Eller kanskje fordi jeg gjør dette på de dagene som ikke har et eneste jævla fastpunkt?
     

    Frezzaldo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    42
    Det var jo et jævlig enkelt svar. Bra at de fleste som holder på med forskning ikke tenker som deg. Det finnes vel nok dokumentasjon på statisk elektrisitet, ledeevne til ledere, skjerming, mekanisk vibrasjon osv. til at man vet at det kan påvirke lyden. Da synes jeg det er rart at ikke dette skal gjelde for høyttalerkabler også. Men siden du tydeligvis har sykt peiling så får vi stole på deg.
    Da kan du gjerne vise til noe av denne forskningen som bekrefter at mekanisk vibrasjon har innvirkning på strømføringsevnen til den kabel, dette er nemmelig ikke nevnt med ett ord i elektriker pensumet og jeg har aldri sett en elektroformel som tar hensyn til mekanisk påvirkning. Det er ett under at all elektronikk i samfunnet fungerer så bra som det gjør når ingeniørene har glemt å dempe kablene.
    Det er egentlig hele poenget mitt. Du spyr ut en påstand og avfeier hele diskusjonen basert på noe du har lært om elektronikk og fysikk en gang. Det er ikke lenge siden man maks kunne sende noen få kbps gjennom en standard kobber telefonledning. I dag kan man sende flere titalls mbit. Det er vel takket være raskere og finere elektronikk kombinert med nye metoder for signaloverføring (uten at jeg i det hele tatt er ekspert på området).

    Det er vel ikke nødvendigvis ledeevnen til en kabel det snakkes om, men heller elementer utenfra som igjen påvirker signalet i form av støy. Om Nordost eller noen andre mener de har funnet opp en komponent som demper støy i akkurat høytalderkablene i form av å fjerne statisk elektrisitet og/eller demper vibrasjoner/resonans, så tenker jeg at det uansett må være mye bedre å bruke noe slikt framfor å pakke kablene under gulvteppet. Om det faktisk har noe for seg er jo en annen sak, og den hørbare forskjellen kan jo i så fall påvirkes av mange faktorer som f.eks.

    - Komponentene dine
    - Rommet
    - Hørselen din (selv om du har dyr HiFi betyr ikke det at du har god hørsel)
    - Forståelse om hva den hørbare forskjellen faktisk skal være
    - Forventning til forskjell (gjerne om du har betalt mye)
    - Kjennskap/manglende kjennskap til musikken du tester med
    - ... og sikker mange flere


    Jeg tipper trådstarter er ivrig på å høre om noen andre har opplevd det samme og eventuelt hvilke produkt som ble brukt. Jeg vil jo også ønske å høre om de som har testet noe som de ikke fikk til å fungerer. Derfor mener jeg at det er lite interessant å lese kommentaren din (og flere andre) som avfeier hele diskusjonen som tull uten å faktisk ha noen interesse av å undersøke dette nærmere. Da kan du jo like greit la være å svare på innlegget.
    Da er det bedre å slenge ut påstander uten å ha noen forståelse for fagfeltet? Vi hadde forøvrig gbit overføring i kobber da jeg tok utdannelsen.
    Å begynne å blande overføringsprotokoller og signalbehandling i frekvensområder langt over audiobåndet i en diskusjon om kabelløftere blir for meg litt rart, dette er jo ett meget godt eksempel på at det er komponentene i hver ende av kabelen som er viktigst. Telenor økte ikke datahastigheten i kobberlinjene ved å dempe, løfte eller velsigne kobberkablene, men ved å sende andre signaler gjennom dem. Det er lite relevant for en høyttalerkabel som nødvendigvis må overføre det signalet som skal spilles av høyttaleren. Overføring av kraftige signaler (strøm) med lav frekvens over korte avstander er ikke og har aldri vært noe problem. Kabelen er en passiv komponent og man kan både regne på, simulere, måle og forklare hvordan den fungerer i kretsen.
    Jeg har vel egentlig ikke påstått noe ennå. Ja,det var kanskje galt å begynne trekke inn signaloverføring, men poenget var at jo raskere/mer nøyaktig man ønsker at elektronikken/høyttalerne skal være krever mer av både utstyr og kabler og at dette utvikles hele tiden. Kan det tenkes at noen av begrensningene forskerne har kommet borti i ulike kabler har akkurat med støy å gjøre? Kanskje det for 10-20 år siden ikke var mulig å høre forskjell om man hadde dempere på høyttalerkablene, på grunn av større begrensninger andre steder i kjeden. Ikke vet jeg, men jeg synes det er artig å teste ut slike ting.

    Når man setter dempeføtter på f.eks. cd-spiller og forsterkere er det jo akkurat for å dempe vibrasjoner som påvirker de interne komponentene inkludert kablene. For alt jeg vet hadde det beste kanskje vært å ha en demper under alle kretskortene og kablene hver for seg, selv om dette hadde vært utrolig upraktisk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prøvde å løfte høgtalarkablane frå golvet ved hjelp av nokre flaskekorkar. Spelte litt Ole Paus og Eagles, men kunne ikkje registrere endring av lyden på nokon måte. Så eg la korkane attende i posen dei kom frå. Det vert nok til at eg legg vin ein eller annan gong.
     
    A

    ANM

    Gjest
    ANM: Hvilke kabler bruker du? Alt annet enn aller billigste sort fra Clas Ohlson vil ribbe dette korstoget ditt for all troverdighet.
    Er ikke på noe korstog jeg.

    Støtter alle som føler at dyre kabler gir dem lykke, grunnene har jeg gjentatt mange ganger. Det eneste jeg sier er at ingen av de såkalte hiend kabelprodusentene kan fremlegge en plausibel forklaring eller måling og de salgsargumentene og spesifikasjonene de legger frem er irrelevante for vår bruk. Så om kabelfolket ønsker en teknisk diskusjon er jeg redd dere kommer til kort, om dere derimot tar en estetisk diskusjon, more power to ya!

    Det er vel liten tvil om at det finnes mange tekniske analfabeter som dyrker denne hobbyen, som danner seg et feilaktig bilde om hvordan ting henger sammen og dermed ikke klarer å skille forventningsbias med reelle fysisk målbare effekter. Dere forsvarer også deres posisjon politisk og viser stor aggresjon mot all viten som forstyrrer illusjonen dere nyter.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg ser at tonen min kanskje var litt krassere enn jeg mente, men uansett. Jeg er på ingen måte særlig interessert i kabler, og bruker så lite penger som mulig på kabler fordi det da blir mer penger igjen igjen til de morsommere komponentene. Men jeg hørte faktisk grei forskjell på mine billige, gamle høyttalerkabler og de fortsatt temmelig rimelige Van Den Hul-kablene jeg kjøpte på HFK for et par år siden. Det ga meg ingen glede å bruke en drøy tusenlapp på kabler, men jeg måtte jo innrømme at det ga meg bedre lyd. At jeg personlig ikke interesserer meg for noe betyr ikke nødvendigvis at hele feltet bare er tull.

    Det er sikkert mange kabler som koster mye uten å utgjøre noen særlig oppgradering mot rimeligere alternativer. Jeg har aldri testet svindyre kabler, og aner derfor ikke noe om dette. Men det er en utrolig arrogant holdning å bare avvise at det kan finnes forskjell på kabler, når veldig mange som har utrolig peiling på hi-fi sier at de hører forskjell. Mener du at seriøse folk som er kompetente og troverdige når de snakker om høyttalere eller forsterkere, plutselig blir rene kvakksalvere når de snakker om kabler? Dette gjelder jo ofte folk helt uten økonomisk interesse av å skryte av kablene. Hva skulle motivasjonen være? Dette gjelder jo blant annet mange av Norges mest kjente hifi-anmeldere - folk jeg oppfatter både som kunnskapsrike, hyggelige og uten egeninteresse av å skryte av kabler.

    Eller for å ta et eksempel med en mann som har økonomiske interesser i feltet: De fleste vil si seg enige i at AJ Van Den Hul er ganske flink til å bygge MC-pickuper, og sånn sett har en viss kompetanse og troverdighet innen hi-fi. Men mener du at alt det han gjør med kabler bare er tull og rent kvakksalveri? Når han jobber med pickup'er har han god og fininnstilt hørsel og stor troverdighet, men når han hører på kablene sine blir han plutselig en tonedøv og/eller løgnaktig idiot? Dette finner jeg merkelig. Dette høres ut som et kasus for psykologene.

    Og siden alle tross alt er nødt til å bruke kabler i en eller annen prisklasse - mener du at en hvilken som helst kabel som finnes er god nok, eller mener du at det finnes et nivå der kabelen er så bra som det blir, og at bare alt over dette prisnivået er kvakksalveri? Hva definerer isåfall dette nivået der kabelen er så bra som den kan bli?

    For ordens skyld: Mitt innlegg er ikke ment som et angrep på deg. Jeg lurer faktisk på hva du, og andre som mener det samme som deg, tenker om disse spørsmålene?
    Er dere virkelig helt skråsikre på at alle disse menneskene som bruker livet sitt på å lage kabler bare er kjeltringer? Dette er jo sikkert i stor grad folk som har musikk og hi-fi som hovedinteresse her i livet, og sånn sett er de folk som du sikkert har mye felles med.

    ANM: Hvilke kabler bruker du? Alt annet enn aller billigste sort fra Clas Ohlson vil ribbe dette korstoget ditt for all troverdighet.
    Er ikke på noe korstog jeg.

    Støtter alle som føler at dyre kabler gir dem lykke, grunnene har jeg gjentatt mange ganger. Det eneste jeg sier er at ingen av de såkalte hiend kabelprodusentene kan fremlegge en plausibel forklaring eller måling og de salgsargumentene og spesifikasjonene de legger frem er irrelevante for vår bruk. Så om kabelfolket ønsker en teknisk diskusjon er jeg redd dere kommer til kort, om dere derimot tar en estetisk diskusjon, more power to ya!

    Det er vel liten tvil om at det finnes mange tekniske analfabeter som dyrker denne hobbyen, som danner seg et feilaktig bilde om hvordan ting henger sammen og dermed ikke klarer å skille forventningsbias med reelle fysisk målbare effekter. Dere forsvarer også deres posisjon politisk og viser stor aggresjon mot all viten som forstyrrer illusjonen dere nyter.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Er ikke farlig å spørre! ;D

    Jeg falt for Blue Jeans terminering. Det, sammen med at de bruker kabler fra en anerkjent produsent gjorde at jeg lot meg sjarmere. Har kjøpt CO kabler også, men mye av det er virkelig noe møk. Særlig signalkablene.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Blue Jeans og de fleste kabler fra "proff" markedet er så bra som en kabel kan være til vårt bruk.
    Er sikkert ikke alle highend kabel og dilldall produsenter som er kjeltringer, noen av de tror ratt på det de driver med.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kabelgeometri, isolasjonsvalg og ledermateriale påvirker lyden. Likeledes overflaten på ledermaterialet, kvadratet og selve dempingen av kabelen. For å kontrollere disse parameterne kreves innsikt og kompetanse. Ikke minst selvkontroll.

    Klart det finnes kjeltinger blandet blåøyde!


    Sorry....
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Derfor man bør kjøpe ordentlig kabel fra Bluejeans eller proff markedet for de har tatt hensyn til hva som påvirker i virkeligheten slik som geometri etc. og ikke rare kabler fra Nordost og andre "highend" produsenter med kvantenanolyshastighetsblabla.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilken kabel fra proffmarkedet foretrekker du?

    Jeg har forsøkt meg på Mogami coaks og quad, Canare quad, Van damme og Klotz. Alle disse kablene leverer forskjellig balanse, men ingen av disse utpeker seg mht rom eller typiske oppløsningsparsmetre. Audioquest CV8, som er en meget rimelig kabel, har parametre som vi klarer å parallellisere eller forene med klare fordeler i et audioprioritert anlegg.

    Jeg har inntrykk at veldig mange kabler har et hvitt drag med seg. Jeg vil heller ha en kabel som drar mot det røde med mer i retning av romslig lyd. Mer holografisk og dynamikk. Med dynamikk mener jeg ikke evnen å spill høyest, men mer "bræk" i stemmer.

    sorry OT
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det var jo et jævlig enkelt svar. Bra at de fleste som holder på med forskning ikke tenker som deg. Det finnes vel nok dokumentasjon på statisk elektrisitet, ledeevne til ledere, skjerming, mekanisk vibrasjon osv. til at man vet at det kan påvirke lyden. Da synes jeg det er rart at ikke dette skal gjelde for høyttalerkabler også. Men siden du tydeligvis har sykt peiling så får vi stole på deg.
    Da kan du gjerne vise til noe av denne forskningen som bekrefter at mekanisk vibrasjon har innvirkning på strømføringsevnen til den kabel, dette er nemmelig ikke nevnt med ett ord i elektriker pensumet og jeg har aldri sett en elektroformel som tar hensyn til mekanisk påvirkning. Det er ett under at all elektronikk i samfunnet fungerer så bra som det gjør når ingeniørene har glemt å dempe kablene.
    Det er egentlig hele poenget mitt. Du spyr ut en påstand og avfeier hele diskusjonen basert på noe du har lært om elektronikk og fysikk en gang. Det er ikke lenge siden man maks kunne sende noen få kbps gjennom en standard kobber telefonledning. I dag kan man sende flere titalls mbit. Det er vel takket være raskere og finere elektronikk kombinert med nye metoder for signaloverføring (uten at jeg i det hele tatt er ekspert på området).

    Det er vel ikke nødvendigvis ledeevnen til en kabel det snakkes om, men heller elementer utenfra som igjen påvirker signalet i form av støy. Om Nordost eller noen andre mener de har funnet opp en komponent som demper støy i akkurat høytalderkablene i form av å fjerne statisk elektrisitet og/eller demper vibrasjoner/resonans, så tenker jeg at det uansett må være mye bedre å bruke noe slikt framfor å pakke kablene under gulvteppet. Om det faktisk har noe for seg er jo en annen sak, og den hørbare forskjellen kan jo i så fall påvirkes av mange faktorer som f.eks.

    - Komponentene dine
    - Rommet
    - Hørselen din (selv om du har dyr HiFi betyr ikke det at du har god hørsel)
    - Forståelse om hva den hørbare forskjellen faktisk skal være
    - Forventning til forskjell (gjerne om du har betalt mye)
    - Kjennskap/manglende kjennskap til musikken du tester med
    - ... og sikker mange flere


    Jeg tipper trådstarter er ivrig på å høre om noen andre har opplevd det samme og eventuelt hvilke produkt som ble brukt. Jeg vil jo også ønske å høre om de som har testet noe som de ikke fikk til å fungerer. Derfor mener jeg at det er lite interessant å lese kommentaren din (og flere andre) som avfeier hele diskusjonen som tull uten å faktisk ha noen interesse av å undersøke dette nærmere. Da kan du jo like greit la være å svare på innlegget.
    Wow!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Prøvde å løfte høgtalarkablane frå golvet ved hjelp av nokre flaskekorkar. Spelte litt Ole Paus og Eagles, men kunne ikkje registrere endring av lyden på nokon måte. Så eg la korkane attende i posen dei kom frå. Det vert nok til at eg legg vin ein eller annan gong.
    OT-ADVARSEL!?!

    "Flaskekorker"???

    Mener du slike som er på colaflasker og er av strømførende metall. Eller edel kork som ikke fører strøm?

    OT OVER
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hvilken kabel fra proffmarkedet foretrekker du?

    Jeg har forsøkt meg på Mogami coaks og quad, Canare quad, Van damme og Klotz. Alle disse kablene leverer forskjellig balanse, men ingen av disse utpeker seg mht rom eller typiske oppløsningsparsmetre. Audioquest CV8, som er en meget rimelig kabel, har parametre som vi klarer å parallellisere eller forene med klare fordeler i et audioprioritert anlegg.

    Jeg har inntrykk at veldig mange kabler har et hvitt drag med seg. Jeg vil heller ha en kabel som drar mot det røde med mer i retning av romslig lyd. Mer holografisk og dynamikk. Med dynamikk mener jeg ikke evnen å spill høyest, men mer "bræk" i stemmer.

    sorry OT
    Snakker vi bildesignaler nå, eller er øret virkelig i stand til å høre farger?
    Isåfall, hvilke farger hører du på ett opptak av Michael Jackson? :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken kabel fra proffmarkedet foretrekker du?

    Jeg har forsøkt meg på Mogami coaks og quad, Canare quad, Van damme og Klotz. Alle disse kablene leverer forskjellig balanse, men ingen av disse utpeker seg mht rom eller typiske oppløsningsparsmetre. Audioquest CV8, som er en meget rimelig kabel, har parametre som vi klarer å parallellisere eller forene med klare fordeler i et audioprioritert anlegg.

    Jeg har inntrykk at veldig mange kabler har et hvitt drag med seg. Jeg vil heller ha en kabel som drar mot det røde med mer i retning av romslig lyd. Mer holografisk og dynamikk. Med dynamikk mener jeg ikke evnen å spill høyest, men mer "bræk" i stemmer.

    sorry OT
    Snakker vi bildesignaler nå, eller er øret virkelig i stand til å høre farger?
    Isåfall, hvilke farger hører du på ett opptak av Michael Jackson? :)
    Kulørt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilken kabel fra proffmarkedet foretrekker du?

    Jeg har forsøkt meg på Mogami coaks og quad, Canare quad, Van damme og Klotz. Alle disse kablene leverer forskjellig balanse, men ingen av disse utpeker seg mht rom eller typiske oppløsningsparsmetre. Audioquest CV8, som er en meget rimelig kabel, har parametre som vi klarer å parallellisere eller forene med klare fordeler i et audioprioritert anlegg.

    Jeg har inntrykk at veldig mange kabler har et hvitt drag med seg. Jeg vil heller ha en kabel som drar mot det røde med mer i retning av romslig lyd. Mer holografisk og dynamikk. Med dynamikk mener jeg ikke evnen å spill høyest, men mer "bræk" i stemmer.

    sorry OT
    Snakker vi bildesignaler nå, eller er øret virkelig i stand til å høre farger?
    Isåfall, hvilke farger hører du på ett opptak av Michael Jackson? :)
    Jackson var såpass fargerik at jeg ikke klarer og synse noe som helst. :)

    Tilbake...av og til må man få lov til å beskrive det man hører. Det blir enklere å tenke 3. Harmonisk mot 2. Harmonisk. Fargningen blir noe i den retningen.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Om kabelløftere har noen effekt er vel enkelt å enten avkrefte/bekrefte ved blindtesting. Legg noe foran kabelene på gulvet slik at det ikke er synlig om løfterne er under kablene. Og gjør deretter den vanlige ABX med å spille en låt to ganger hvor det er klart for lytteren om det spilles med eller uten løftere, og deretter et tredje X forsøk hvor det enten spilles med løfter eller ikke (som lytter da ikke er klar over.) Gjenta ca 10 ganger og se om det er signifikant.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Glemte i all OT at jeg faktisk har testet kabelløftere. Syns dem hadde minimal effekt hos meg. Syntes det faktisk ble dårligere, sånn med en gang. Mulig det kom av at jeg måte bevede holdet mye opp og ned når disse bli satt inn.

    Derimot hadde jeg stor effekt av komponentløftere. Som eks bambusunderlag (skjærefjeler) fra Ikea. Disse sa ikke ut igjen.
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Derfor man bør kjøpe ordentlig kabel fra Bluejeans eller proff markedet for de har tatt hensyn til hva som påvirker i virkeligheten slik som geometri etc. og ikke rare kabler fra Nordost og andre "highend" produsenter med kvantenanolyshastighetsblabla.
    In your dreams!
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ikke bare i drømme, men også i våken tilstand på alle som er nogenlunde normalt fungerende i sanseapparatet.

    Derfor man bør kjøpe ordentlig kabel fra Bluejeans eller proff markedet for de har tatt hensyn til hva som påvirker i virkeligheten slik som geometri etc. og ikke rare kabler fra Nordost og andre "highend" produsenter med kvantenanolyshastighetsblabla.
    In your dreams!
     
    Sist redigert av en moderator:
    X

    X186841

    Gjest
    Akkurat nå har jeg de dyreste RCA og XLR fra Kjells, mener å huske de koster over 100.- kr. pr. stk :) Pluss noen eldre Audioquest mangetrådete ZIP kabler uten pynt til høyttalerne.

    Hvilken kabel fra proffmarkedet foretrekker du?

    Jeg har forsøkt meg på Mogami coaks og quad, Canare quad, Van damme og Klotz. Alle disse kablene leverer forskjellig balanse, men ingen av disse utpeker seg mht rom eller typiske oppløsningsparsmetre. Audioquest CV8, som er en meget rimelig kabel, har parametre som vi klarer å parallellisere eller forene med klare fordeler i et audioprioritert anlegg.

    Jeg har inntrykk at veldig mange kabler har et hvitt drag med seg. Jeg vil heller ha en kabel som drar mot det røde med mer i retning av romslig lyd. Mer holografisk og dynamikk. Med dynamikk mener jeg ikke evnen å spill høyest, men mer "bræk" i stemmer.

    sorry OT
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Derfor man bør kjøpe ordentlig kabel fra Bluejeans eller proff markedet for de har tatt hensyn til hva som påvirker i virkeligheten slik som geometri etc. og ikke rare kabler fra Nordost og andre "highend" produsenter med kvantenanolyshastighetsblabla.
    "Rare" kabler fra Nordost?

    Da er det TempFlex som lager "rare" kabler og ikke Nordost,men mulig Temp flex er en useriøs produsent.

    Temp-Flex® Specialty Wire and Cable Products - Molex
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke noe rart med TempFlex - og slett ingen voodoo... kabler med tighte toleranser for et dedikert marked, - og uten påståtte magiske egenskaper.
    Belden, Habia, Huber-Suhner osv -- mange produsenter med kabler til spesielle formål, mrn ingen av påberoper seg å ha omdefinert kvantefysikken, eller magiske egenskaper som ikke er vel definert i elektroteorien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn