Dempeføtter under høyttalerkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Litt usikker på virkningen av disse dempeføttene på lette objekter, men dempeføtter har en funksjon dersom de blir belastet med en gitt tyngde.
    Jeg ser ikke bort i fra at vibrasjoner har tiltatt nå som kablene ligger oppå myke dempeføtter, og at de derfor virker mot sin pseudovitenskapelige hensikt.

    Jepp, det er fredag:)
    Min umiddelbare respons var bedre lyd, men ser ikke bort ifra at du kan ha et poeng her. Hva ville du foreslått under da? Det var jo gulvet jeg tenkte å løfte opp/isolere kablene fra.
    Jeg vil jo først og fremst foreslå å kose deg med lyden slik du opplever den nå. For å gjøre hensikten med løftet "gyldig", så ville det nok vært bedre å feste kabelen til noe tungt som f.eks teglstein, som så hviler på dempeføtter. Hvordan du fester kabelen til steinene, rent bortsett fra skruer og spiker, kan du jo sikkert finne en løsning på. TackIt ("tyggis") for eksempel.
    Da vi tyngden av teglstein holde kabelen i ro, og så og si alle små vibrasjoner absorberes i absorbentene.

    ...må også få legge til at siden begge ledere er låst i forhold til hverandre, så vil såkalt mikrofoni ikke være mulig - altså at det ikke er mulig å påvirke signalet i en slik kabel ved å riste på den. Hadde kabelen bestått av to uavhengige ledere, så vil mikrofoni oppstå. Dette oppstår da fordi den strømmen som går gjennom ledningene danner et magnetfelt rundt hver leder. Når dette magnetfeltet forflytter seg (de to lederne beveger seg i forhold til hverandre) under ytre påvirkninger, så VIL signalet i andre enden endre seg. Har ikke målinger på dette under normal bruk, eller kunstig påvirkning, men den vil være liten.

    Vidar
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Litt morsomheter må vi nå tåle uten at folk får beskjed om å dra en viss plass :confused:

    Det var ihvertfall ikke vondt ment fra min side, og hvis trådstarter syntes det var ekkelt unnskylder jeg. :)
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Burmester...kjent for å passe bra med Nordost.
    ...fordi dem har samme importør? Du skjønner vel at du blir "rævkjørt". :)
    Akkurat det slo meg også. Da jeg leste "Burmester...kjent for å..." skulle jeg til å skrive "I følge hvem?", men jeg regnet med at noen ville ta tak i det litt senere i tråden.
    Blir jo litt hvordan man ønsker lyden også. Burmester + Nordost gir åpen, detaljert lyd med skikkelig snert i dynamikken, men ikke 100 % nøytralt i så måte. Finnes nok mange andre løsninger som gir bra lyd også, men det er ihvertfall en mye brukt kombinasjon. :)
     

    Tjottolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    58
    underholdende tråd.. det her trenger dere ikke å krangle om, men kan enkelt finne ut av.. er jo bare bruke kone eller barn eller lignende.. få de til å løfte kabel opp og ned fra gulvet mens du hører på så ser du jo fort om du hører forskjell.. gjør det gjerne med bind for øynene og legg ut video her til alle de som har dratt fram popcorn allerede.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Synes det er utrolig hvor umodent og hvor viktig det er for enkelte å totalt avskrive andres erfaringer, må da gå an å få ha litt positive erfaringer uten at noen på død å liv skal sable ned opplevelsen.
    Jeg er jo helt enig med deg, Milenko. Hvis trådstarter opplever en bedring i lyden av dette, velsigne ham. Det er bare fint at slike litt "aparte" tweaks fører til noe positivt. Hvem er vel vi som skal dømme sånt nord og ned, uten å ha forsøkt selv.

    Så jeg beklager mitt litt flåsete innlegg om hvem som sier at Burmester og Nordost er en fin kombinasjon. Men bare litt, og det har ikke noe med trådstarter å gjøre. ;)

    Ja, timingen kunne kanskje vært litt bedre. Å starte en slik tråd på en fredag ettermiddag/kveld, er vel å be om dissing.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Burmester...kjent for å passe bra med Nordost.
    ...fordi dem har samme importør? Du skjønner vel at du blir "rævkjørt". :)
    Akkurat det slo meg også. Da jeg leste "Burmester...kjent for å..." skulle jeg til å skrive "I følge hvem?", men jeg regnet med at noen ville ta tak i det litt senere i tråden.
    Blir jo litt hvordan man ønsker lyden også. Burmester + Nordost gir åpen, detaljert lyd med skikkelig snert i dynamikken, men ikke 100 % nøytralt i så måte. Finnes nok mange andre løsninger som gir bra lyd også, men det er ihvertfall en mye brukt kombinasjon. :)
    Min kommentar gikk ikke på dine erfaringer, snarere på den forhandleren jeg regner med det er snakk om. Jeg har også vært der. Hehe.

    Jeg tviler ikke på at du opplever at denne kombinasjonen gir bra lyd, og det er jo det viktigste. Kos deg! :D
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Demping av høyttalerkabler er nå en ting... Men har nok forbedringspotensiale med bedre underlag for høyttalere og elektronikk også. Da blir vel valget Nordost Sort Kones og Sort Füt, eller...? Den diskusjonen kan vi ta en annen fredag...:)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Litt morsomheter må vi nå tåle uten at folk får beskjed om å dra en viss plass :confused:

    Det var ihvertfall ikke vondt ment fra min side, og hvis trådstarter syntes det var ekkelt unnskylder jeg. :)
    Du har ingenting å unnskylde deg for. Det at enkelte innenfor denne hobbyen har usannsynlig såre tær og tynn hud er deres problem, ikke ditt.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Demping av høyttalerkabler er nå en ting... Men har nok forbedringspotensiale med bedre underlag for høyttalere og elektronikk også. Da blir vel valget Nordost Sort Kones og Sort Füt, eller...? Den diskusjonen kan vi ta en annen fredag...:)
    En veldig nyttig erfaring av demping av utstyr fikk jeg med målemikrofonen min. I diy-vennekretsen har jeg erfart at bassen virker litt tynn. Dette er nesten konsekvent. Tidligere målimic'er jeg har hatt har hatt det tradisjonelle stativet, men mic montert på en arm. Målinger under utvikling av høyttalere har omtrent alltid endt opp med litt tynn bass. Så jeg har følt jeg må jukse litt for å få den bassen jeg mener er riktig.
    Så viser det seg at vibrasjoner i gulvet fra bassen forplanter seg i mic-stativet og så mic'en - fordi alt er fastmontert fra ben til mic. Dette gir feilaktige målinger i bassen, og for kraftige. Det kan være snakk om 3-4dB feil.

    Så lagde jeg ny mic. Armen er et 12mm kobberrør, og gjennom den går en tynn og stiv signalkabel, isolert med vatt og asfaltgugge langs røret. Signalkabelen fortsetter 30cm etter røret hvor mic er festet. Dette gir så god mekanisk avkobling at om jeg smekker fingra borti røret, så gir det ikke utslag på målinger.
    Målinger jeg foretar nå, resulterer i høyttalere med den bassen jeg ønsker.

    Poenget her, er at god demping mot gulv kan være nyttig spesielt for høyttalere. Har høyttalere litt tyngde, og man bruker gode absorbenter, så forplanter lite bevegelsesenergi seg fra høyttaler og ned i gulvet. For gulvet fungerer som en diger membran som ellers forstyrrer frekvensresponsen nedover.

    Vidar
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Jeg tåler noen innlegg "imot" - visste da hva som kunne vente da jeg startet tråden...hehe! For min del er det litt fascinerende med vitenskap/teknikk og lydmessig resultater som går hånd i hånd. Litt av grunnen til at jeg synes hi-fi en så bra interesse! :)
    Det du driver med har ingenting mee hverken vitenskap eller teknikk og gjøre. Ett par splrsmål som dukker opp i de nevnte områdene er hva? og hvorfor?
    Klarer en ikke å besvare de to spørsmålene, beveger man seg inn på Harry potters fagfelt.

    Hvis du har genuin interesse for hvordan ting fungerer, anbefaler jeg deg å ta en tur innom diyavdelingen. :)
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Kan bare snakke for trådstarter - og han tar seg ikke nær av noen tilfeldige innlegg på Hifisentralen... Men om det er verdt å bruke mye av kvelden på en kabel-tråd, er en annen sak. Neste fredag er det lille julaften...:)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nå er jeg redd det blir ufint! Pjaskete?
    Burde vel egentlig bruke mine Tema Isolator under platespilleren, eller noe annet, så jeg valgte det siste, de er nå under espressomaskinen! Trenger egentlig en Oyaide 079e plugg til den også men stjeler kanskje den jeg bruker til forsterkeren.....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kanskje jeg skal prøve slikt på strømkablene mine?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.319
    Antall liker
    63.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fy faen så pinlig! Gang etter gang kommer de vanlige kommentarene. Entusiastforum my ass! De fleste ser på oss som idioter, men så snart vi har mulighet til å idiotforklare hverandre så hopper vi på som en saueflokk. Helt greit med en realitetsorientering når noen forsøker å generalisere subjektive opplevelser, men jeg leser ikke at det er tilfelle her. Dette handler om folk som jager i flokk og scorer billige poeng til almenn fornøyelse. Så forutsigbart og usannsynlig fordummende. Ikke ment som en nødvendig støtteerklæring til deg Kristian, du virker som en kar som har ryggrad til å tåle de sedvanlige banalitetene.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Oppe i all magien, fantasien og placeboen, ikke glem fysikkens lover.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.393
    Antall liker
    102.379
    Torget vurderinger
    23
    Kabelløftere/dempere fungerer greit under visse forutsettinger, men har ingen monumentale påvirkninger på lydbildet. Men design/praktiske forhold & feelgood faktorer kommer i tillegg.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Fy faen så pinlig! Gang etter gang kommer de vanlige kommentarene. Entusiastforum my ass! De fleste ser på oss som idioter, men så snart vi har mulighet til å idiotforklare hverandre så hopper vi på som en saueflokk. Helt greit med en realitetsorientering når noen forsøker å generalisere subjektive opplevelser, men jeg leser ikke at det er tilfelle her. Dette handler om folk som jager i flokk og scorer billige poeng til almenn fornøyelse. Så forutsigbart og usannsynlig fordummende. Ikke ment som en nødvendig støtteerklæring til deg Kristian, du virker som en kar som har ryggrad til å tåle de sedvanlige banalitetene.
    Det eneste som er pinlig her er troen på magiske kabler og ens egne ørers fortreffelighet.

    Over og ut.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kabelløftere/dempere fungerer greit under visse forutsettinger, men har ingen monumentale påvirkninger på lydbildet. Men design/praktiske forhold & feelgood faktorer kommer i tillegg.
    Dessuten flott hvis en har robortstøvsuger, men da må de være høye nok
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bruken av ordene "magi" og dets like...Skjønner ikke at noen gidder.. Hverken å tro på det, eller bruke det ordet.. Enkelte trenger åpenbart å beskyttes imot seg selv..
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Oppe i all magien, fantasien og placeboen, ikke glem fysikkens lover.
    Dette er vel som all annen opplevelse vil jeg tro. Som å beskue to tårn ved siden av hverandre som er like høye, men den ene ser lavere ut enn den andre pga omstendigheter som forstyrrer.
    Vedkommende forteller at han har vært i toppen av disse to tårna, men likte best det høyeste tårnet - der var det fryyyyyktelig langt ned.
    Så kommer en fyr som meg og forteller at fysikkens lover tilsier at tårna er nøyaktig like høye. Og de ER faktisk like høye. Det er verifisert med målinger.
    Da blir plutselig minnene fra dette tårn-besøket litt ødelagt. Begeistringen over den fantastiske opplevelsen fra det angivelig høyeste tårnet forsvinner litt, og man føler seg litt flau for å ha sagt at det ene tårnet var mye høyere. Opplevelsen tok derimot ikke feil.

    Hvis det føles bedre å legge kabler oppå klosser, så føles det bedre. For opplevelser tar i og for seg aldri feil, men de er ubrukelige til å beskrive fysiske egenskaper ved en ting. Da må man måle.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Hva slags mic bruker du? Panasonic WM ??
    Det er en god Sennheiser mic-kapsel som er direkte loddet i enden av signalkabelen. DIY fra enden til annen.
    Åja... de hette 4000-et-eller-annet?? Tror jeg har et par liggende et sted....
    Det er KE 4-211-2.
    http://www.music.mcgill.ca/caml/lib/exe/fetch.php?media=equipment:ke_4_211_2_gb.pdf
    Koster rundt 80-85 Euro i dag. Kjøpte den på Elfa for mange år siden, men de fører den ikke lenger ser det ut som bortsett fra disse:
    Buy Microphone element, Sennheiser, KE 4-211-2 | Distrelec Schuricht Germany
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Skjønner ikke hva problemet er? Kabelløftere har blitt brukt i all tid! Slutt med hetsingen.;)

    855d79071db334fe.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Oppe i all magien, fantasien og placeboen, ikke glem fysikkens lover.
    Dette er vel som all annen opplevelse vil jeg tro. Som å beskue to tårn ved siden av hverandre som er like høye, men den ene ser lavere ut enn den andre pga omstendigheter som forstyrrer.
    Vedkommende forteller at han har vært i toppen av disse to tårna, men likte best det høyeste tårnet - der var det fryyyyyktelig langt ned.
    Så kommer en fyr som meg og forteller at fysikkens lover tilsier at tårna er nøyaktig like høye. Og de ER faktisk like høye. Det er verifisert med målinger.
    Da blir plutselig minnene fra dette tårn-besøket litt ødelagt. Begeistringen over den fantastiske opplevelsen fra det angivelig høyeste tårnet forsvinner litt, og man føler seg litt flau for å ha sagt at det ene tårnet var mye høyere. Opplevelsen tok derimot ikke feil.

    Hvis det føles bedre å legge kabler oppå klosser, så føles det bedre. For opplevelser tar i og for seg aldri feil, men de er ubrukelige til å beskrive fysiske egenskaper ved en ting. Da må man måle.
    Godt beskrevet! :D
     

    Funk4Ever

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Innlegg
    177
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    Selv foretrekker jeg dekk fra dumpere. Mye tykkere gummiblanding gir bedre isolasjon.


    redhillsmine.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Som nytt medlem av kabelapene må jeg vite hvor du har skaffet den kule apen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kabelløftere/dempere fungerer greit under visse forutsettinger, men har ingen monumentale påvirkninger på lydbildet. Men design/praktiske forhold & feelgood faktorer kommer i tillegg.
    Interessant! "...fungerer greit under visse forutsetninger", skriver du. Hvilke forutsetninger?

    Jeg har sett kabelløftere (billige treklosser) hos folk med ingeniørbakgrunn, men jeg har ikke forstått hva slike løft kan bidra med fra et teknisk ståsted.

    Noen som kan bidra med en teknisk forklaring?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn