Demo av Vera Audio Coherence 12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lyd & akustikk har gleden av å invitere til demo av Vera Audio Coherence 12 høyttaleren lørdag 03.05 fra kl. 10.00 til kl. 14.00.
    Det er også mulig å avtale andre dager, ta i så fall kontakt.
    info@lydogakustikk.no
    Tlf 40 24 29 47

Adresse er: Staurdalsfjellet 17, 5310 Hauglandshella på Askøy. Ca. 12 minutter fra Askøybroen. Hvit enebolig.

En fordel om man gir beskjed om man kommer for å avtale parkeringsmuligheter som er begrenset rett utenfor huset for øyeblikket.

VA Coherence 12 er introdusert i denne tråden.

IMG20250220134521 (Medium).jpg

Noen stikkord om høyttaleren:
    - Fulltoneelement med høy følsomhet og meget lav intermodulasjonsforvrengning som dekker nesten hele vokalområdet
    - En høykvalitets 12" woofer i stor bassrefleks kabinett med høy kapasitet
    - Aktiv deling med forsterker til hver element og tidskorrigering
    - Faselineær
    - Diffraksjonsfritt kabinett
    - Mulighet for å tune høyttaleren til rom og smak med EQ profiler

Elektronikken som brukes er:
    miniDSP Flex som kilde med volumkontroll
    Vera Audio P150/600 RS effektforsterker til fulltroneelementet og P400/1000 effektforsterker til basselementet.

Kan også demonstrere et tidligere prototypepar med Hypex plateforsterker. Gi gjerne beskjed på forhånd om det er ønskelig.

Har du ønske om å høre enkelte låter, så kan dette gjøres klart med en spilleliste hvis man oppgir det på forhånd. Bruker Qobuz til streaming foruten en del musikk lagret på server som avspilles med JRiver Media Center. Kan også spille CDer.

IMG20250220134547 (Medium).jpg

VA C12 with 4 channel amp (Medium).jpg

Tilbud ved forhåndsbestilling:
    Pris for et par med miniDSP Flex balansert: 70 000 kr inkl mva og med gratis assistanse for tuning. Frakt kommer i tillegg.
    Pris for et par med Hypex plateforsterker: 82 000 kr inkl mva og med gratis assistanse for tuning. Frakt kommer i tillegg.

Pris for en høyttaler vil være halvparten.

Prisene gjelder for enten pianolakk finish eller pianolakk finish med finert topplate i amerikansk valnøtt som vist på bildet under. Pris for helfinert vil koste noe mer, og må kommer tilbake til det. Prisene gjelder kun ved forhåndsbestilling og vil stige senere.

Velkommen!

info@lydogakustikk.no
    Tlf 40 24 29 47

Sist redigert:

Kommentarer

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.927
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    De høyttalerne var interessante, og har utvilsomt en høy WAF:

IMG_0878.jpeg

Elektronikken:

IMG_0876.jpeg

2stykk Vera.

IMG_0884.jpeg
    IMG_0883.jpeg

Og en MiniDSP Flex:

IMG_0880.jpeg

Kontrollflaten:

IMG_0874.jpeg

Helt annen grafikk enn på min Metric Halo ULN 8, men mye av de samme funksjonene.

IMG_0881.jpeg

Lydkilden, en datamaskin, forbundet over USB. Får vel kalle Mini DSP Flex for et lydkort, da.

Bjørn hadde satt opp en spilleliste, men jeg hadde hørt på disse tre rett før jeg tok turen:

sara-k-water-falls.jpg

ulla.jpg

partydoll.jpg

Mye kvinnelig, javel, men ting jeg kjenner og liker. Før jeg beskriver lyden, et CAVE. Ukjent rom, kjente forsterkere, men digitalisen ukjent.

1) Ulla Meinecke, Die Tänzerin: Fjellstø vokal midt i lydbildet, vokalen tydelig i forgrunnen. Resten av pling-plonget fordelt på begge kanaler, fremragende dynamikk. Det ligger en del romklang på det opptaket, og det var en ren fryd å høre hvordan "halen" på romklangen forsvant opp og ut mot høyre.

2) Sara K, All your Love turned into Passion: Samme type lydbilde, stort og dypt, heftig dynamikk, litt "slankere" i lyden enn i tkr Towers, nok litt mer presis gjengivelse enn her hjemme. Spilte den på nytt med en gang jeg kom hjem. Litt mer "brysttone" her i huset. Etter litt tankeboksarbeid har jeg kommet til at gjengivelsen på Vera Audio nok er mer rikig, selv om bassen slår mer i brystet her. Kan henge sammen med lytteposisjon/rom også.

3) Mary ChapinCarpenter, Quittin` Time: Strålende, alt slik det bør være. Klikking fra plekteret, check, el-piano, check, mulig å høre at det var mer enn en koringsstemme, check.

Hatten av for Bjørn og Vera Audio, ekte entusiaster! Jeg har hatt forsterkerne fra Vera på hjemmebesøk, og den eneste grunnen til at de ikke står her er at jeg ikke klarte å skille meg fra mine Conrad Johnson Premier 350er. Hva gjelder Vera Coherence høyttalerne, kunne de godt ha stått her, jeg hadde faktisk ønsket at de sto her. Det er ingenting å si på prisen, og IMO er det svært mye for pengene. Har jeg nevnt skyhøy WAF? Men det kom inn nye høyttalere i tkr Towers for 2-3 måneder siden..... ☹

Takk for lytten.

Mvh

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    1
    Meget interessante høyttalere. Har man her klart å lage en toveis med en relativ stor bassdriver og en mellomtone /diskant i samme element? Altså at det er plenty med bass og at nesten hele stemmeregisteret kommer fra én driver.

PS! Det ser ut som en liten leif i miniDSP innstillinger (ser på bilde i innlegg 3), men kanskje ikke slik det ble spilt?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.927
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Meget interessante høyttalere. Har man her klart å lage en toveis med en relativ stor bassdriver og en mellomtone /diskant i samme element? Altså at det er plenty med bass og at nesten hele stemmeregisteret kommer fra én driver.

PS! Det ser ut som en liten leif i miniDSP innstillinger (ser på bilde i innlegg 3), men kanskje ikke slik det ble spilt?
    1) Kan ikke huske helt. Bjørn demonstrerte MiniDSP-ratting, regner med at jeg tok bildet da.
    2) Ja, bare to høyttalerelementer. Mener at delefrekvensen var et sted rundt 500 Hz.

Mvh

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    1
    1) Kan ikke huske helt. Bjørn demonstrerte MiniDSP-ratting, regner med at jeg tok bildet da.
    2) Ja, bare to høyttalerelementer. Mener at delefrekvensen var et sted rundt 500 Hz.

Mvh
    Jeg tenkte på delay som er satt på bassen på den ene høyttaleren og på fulltonen på den andre.

500 - 650 Hz er plausibelt ja. Fulltonen får jo litt hjelp av bred baffel, og så er det kanskje asymmetriske filtre også?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.927
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte på delay som er satt på bassen på den ene høyttaleren og på fulltonen på den andre.

500 - 650 Hz er plausibelt ja. Fulltonen får jo litt hjelp av bred baffel, og så er det kanskje asymmetriske filtre også?
    Tror at du må spørre @lydogakustikk om det der.....Jeg lyttet til høyttalerne, jeg satte ikke opp DSPen på dem. :)

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

lydogakustikk
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.894
Link til alle artikler
51
lydogakustikk sine annonser
Bransjenyheter
Vera Audio P400/1000 versjon 2

Vera Audio P400/1000 versjon 2

• 2
lyd & akustikk kan tilby P400/1000 effektforsterkeren i en oppgradert versjon med den nyere NCx500 modulen og med auto standby funksjon. Auto standby funksjon gjør at forstekeren går automatisk i...
Fortsett
Bransjenyheter
RPG akustikkprodukter til Haugesund?

RPG akustikkprodukter til Haugesund?

• 0
Sjekker interessen her for kjøp av RPG akustikkprodukter som blir levert til Haugesund. Har en kunde der som kan ta imot palle(r) og fraktkostnaden fordeles på de som bestiller. Som alltid kan...
Fortsett
Bransjenyheter
RPG akustikkprodukter til Bergens området

RPG akustikkprodukter til Bergens området

• 3
lyd & akustikk arrangerer en ny fellesbestilling av RPG produkter som representerer det ypperste av akustikkprodukter. Må hentes på Askøy utenfor Bergen eller vi kan være behjelpelig med utkjøring...
Fortsett
Bransjenyheter
Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

Introduksjon av Vera Audio Coherence 12

• 249
Ønsker å presentere høyttaleren Vera Audio Coherence 12 og dele tanker bak designet. Høyttaleren nærmer seg ferdigutviklet og målet er å lansere den innen sommer/høst. Et bilde under av...
Fortsett
Bransjenyheter
Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

Modffractal-et produkt å teste før det er for seint

• 30
Som det ble nevnt i en annen nyhet, så vil flere av produktene fra RPG ikke bli tilgjengelig lenger for private snart. Link...
Fortsett
Bransjenyheter
Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

Kan gå mot slutten for RPG produkter til private

• 0
Det skjer endringer med RPG som gjør at mange av produktene fremover vil kun selges i høyt antall og prisene vil også stige. Man vil rette seg mot pro-markedet. Har du hatt planer om å bestille...
Fortsett
Topp Bunn